فقاهت تمدنی_01_01.mp3
زمان:
حجم:
1.67M
🔊#فقه| فقاهت تمدنی با قصر نظر بر «حجیت تعذیری» ممکن نیست!
🎙استاد علی فرحانی
📌توضیح بیشتر این مطلب را در اینجا ببینید👇
https://eitaa.com/almorsalaat/6864
📚تدریس مکاسب (فقه 6). موسسه امام باقر علیه السلام. سال 1401
https://eitaa.com/almorsalaat/7058
#ظرفیت_فقه
#علوم_انسانی_اسلامی
آیت الله شبیری/@masire_feghahatکانال#مسیر_فقاهت.mp3
زمان:
حجم:
4.25M
تبیین صحیح این عبارت که احادیث و فقه شیعه حاشیه ای بر فقه عامه است :
▪️مراد عدم استقلال فقه شیعه نیست
🎙آیت الله شبیری
برشی از خارج فقه 1376/12/10
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
------------------------------------
در تایید تبیین آیت الله شبیری، آیت الله مددی نیز در دروس خود به این دو ثمره تذکر می دهند.(حفظهما الله)
سوال: با توجه به این توضیحات آیا نقش روایات و فقه عامه فقط در فهم "مراد جدی ائمه معصومین" است یا در "انحلال علم اجمالی کبیر" نیز نقش دارد؟
#فقه_عامه
#تقیه
محفل علمی رهپویان
تبیین صحیح این عبارت که احادیث و فقه شیعه حاشیه ای بر فقه عامه است : ▪️مراد عدم استقلال فقه شیعه ن
احتمالا ذیل ثمرات نظر منسوب به آیت الله بروجردی، از این قبیل سوالات برای برخی مطرح شود.
(درباره #هرمنوتیک اینجا چند مطلب عرض شد.)
میز علوم شناختی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدّنی برگزار میکند:
سلسلهنشستهای شناختپژوهی
دوره اوّل: استعاره
📚 بازخوانی کتاب «مقدّمهای بر شناختپژوهی استعاره؛ قطره در نهانخانه صدف»
🔹نشست ششم
استعاره و ادبیّات
🎤 ارائهدهنده
محمّدرضا شادمانی
(دکتری علوم شناختی، زبانشناسی)
🗓 سهشنبه ۳ بهمنماه ۱۴٠۲
🕗 ساعت ۱۶ إلی ۱۸
🔸شرکت در این رویداد برای عموم علاقهمندان، به هر دو صورت حضوری و آنلاین و پس از هماهنگی با ادمین، آزاد و رایگان است.
📥 جهت ثبت نام و اطّلاعات بیشتر، به ادمین پیام دهید:
@shokoofaCog
https://eitaa.com/cognitiveScience
#معرفی_نشست
#زبان_شناسی شناختی
✍ تدریس علمالنفس فلسفی
👤مدرس: استاد احمد شه گلی (عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران)
📌ثبت نام افراد خارج از مرکز، با هماهنگی تعداد محدودی امکان پذیر است.
🌐 آیدی جهت هماهنگی
@Amin_dehghani
🔹 شیوه برگزاری: حضوری
زمان: چهارشنبه ها ۱۴ تا ۱۶ تاریخ شروع : ۱۱ بهمن ۱۴۰۲
💠 مکان: قم، مرکز تخصصی مطالعات فلسفی اسلام و غرب: واقع در جمهوری، ۲۰متری گلستان، کوچه گلستان۱۲ _ اتاق کنفرانس
کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
#معرفی_دوره
#معرفت_نفس
﷽
عرفان نظری سلطان علوم است.
حکی عن "عقلانیت شهود" (تحریر فصوص الحکم قیصری _ آیت الله جوادی آملی) ج1، ص22 (نقل بدون مراجعه)
#نکات_معارفی
#معرفی_کتاب
ابعاد زبان :
بهره گرفتن از دانشهای متفاوت زبانی و فرهنگی در تحلیل زبان قرآن از این جهت ضرورت دارد که زبان پدیدهای دارای ابعاد بسیار پیچیده است.
🔺زبان بُعد وضعی و قراردادی دارد؛ پدیدهای است که با قرارداد و وضع بشر ارتباط دارد. اما در ادامه تابع قوانین تکامل اجتماعی است و به صورتهای مختلف تکامل مییابد. از این رو، زبان پدیدهای وضعی-تکاملی است.
🔺همچنین، زبان بُعد فرهنگی دارد و با مقولات فرهنگی ارتباط مییابد. زبان یک قوم نشانگر فرهنگ آن قوم است. و نیز، زبان بُعد شناختی دارد؛ بدین معنا که زبان آیینة پردازشها و فرایندهای ذهنی است. زبان بُعد عصبشناختی دارد؛ زبان با فرایندهای عصبشناختی ارتباط دارد. زبان بُعد روانشناختی هم دارد و آیینة حالات روانی کاربر هم هست.
🔺اینها تنها نمونههای اندکی از ابعاد زبان هستند. زبان پیچیدهترین پدیده در جهان انسان است و پیچیدگیهای وجود انسان در پیچیدگیهای زبان او انعکاس یافتهاند.
https://eitaa.com/hekmatebaleghe/330
#زبان_شناسی
محفل علمی رهپویان
#معرفی_مقاله نگاهی بر چیستی اصل وضع از منظر اصول 《بررسی اقوال علما اعلام : نائینی ، عراقی ، اصفهانی
#معرفی_مقاله
حقیقت استعمال با رویکردی بر آرا و اندیشههای شهید صدر و امام خمینی(ره)
سید حسن خمینی
سید محمود صادقی
چکیده
: مباحث الفاظ، بخش مهمی از مباحث مطرح در علم اصول فقه است که موجب طرح بحثها و مناقشات بسیاری در میان عالمان این علم گردیده است.
مسأله وضع الفاظ را میتوان کلیدیترین مسأله در این مبحث نام نهاد؛ لیکن مباحث مطرح پس از وضع که همان استعمال لفظ است، در میان اصولیون کمتر فرصت طرح یافته است. مسأله استعمال الفاظ و حقیقت آن اگرچه در میان علوم اسلامی خواستگاهی اصولی دارد؛ لیکن نباید از نظر دور داشت که این مبحث در همه علوم مزبور نفوذ دارد و به گونهای خاص در همه این دانشها به کار میآید.
آنچه در پی میآید نگاهی تفصیلی به مسأله استعمال و حقیقت آن در گستره دانش اصول فقه است که با تأمل و تدقیق در نظرات عالمان علم اصول و نقد و بررسی آرای ایشان در این باب شکل گرفته است. در این تحقیق تلاش بر این بوده است که ضمن بررسی آرای اصولیون در این باره، و طرح اشکالات آنها، تعریفی دقیق و اساسی از استعمال لفظ ارائه گردد
دانلود
#الفاظ #استعمال
محفل علمی رهپویان
#معرفی_مقاله حقیقت استعمال با رویکردی بر آرا و اندیشههای شهید صدر و امام خمینی(ره) سید حسن خمینی
🌐 دو ملاحظه در باب فقه المقاصد
مبتنی بر اندیشه های آیت الله سید احمد مددی دامت برکاته
🔸آقای یحیی عبدالهی
از پایگاه مبانی آیت الله سید احمدمددی می توان دو ملاحظه بر اندیشه فقه المقاصد را مطرح کرد. دراینجا دیدگاه های آیت الله علیدوست را در کتاب فقه و مصلحت مبنا قرار داده ایم. آنچه در ادامه می آید درک یکی از شاگردان دو استاد معظم است که ممکن است نیازمند اصلاح و تصحیح باشد.
شاید بتوان ملاحظه اول را ناظر به مقام ثبوت مقاصد و حکم شرعی و ملاحظه دوم را ناظر به مقام اثبات (درک) آن دانست.
❇️ آیت الله علیدوست بر این نکته تفطن دارند که نمی توان از مقاصد، به حکم شرعی رسید بلکه می توان از مقاصد در مقام استظهار و جمع بندی ادله استفاده کرد. به عنوان مثال نصوص مبین مقاصد می تواند، اطلاق دلیل نصوص مبین حکم را بشکند.
حال سوال این است که به چه دلیل نصوص مبین مقاصد را بر نصوص مبین حکم مقدم می داریم؟
پاسخ می دهند: اولاً می دانیم احکام بر مقاصد شریعت مبتنی است، ثانیاً این روال عقلایی است که در فهم کلام متکلم، مقاصد او را ملاحظه می کنند.
اشکال این است هرچند احکام بر مقاصد مبتنی است اما نصوص مبین احکام دارای «جعل قانونی» است، لذا حجت است و قابل تمسک می باشند، برخلاف نصوص مبین مقاصد.
توضیح اینکه حکم دارای مراتبی است، که برخی از آنها قبل از جعل است مثل : مصالح و مفاسد، حب و بغض و اراده و کراهت . سپس مرحله «جعل» است و برخی هم بعد از جعل مثل: ابلاغ، فعلیت و تنجز و امتثال (فعلاً به اختلاف فقها در شمارش این مراتب نظر نداریم).
نصوص مبین مقاصد از مرتبه قبل از «جعل حکم شرعی» اخبار می کند و می دانیم تلازمی بین «مقاصد» و «جعل حکم» وجود ندارد، چرا که ممکن است یک حکم فی نفسه مصلحت داشته باشد اما جعل آن به عنوان یک حکم شرعی ملازمات و منافراتی داشته باشد که مانع جعل شود، مثلاً مسواک برای نماز مصلحت دارد اما چون موجب مشقت می شود، جعل الزامی به آن تعلق نمی گیرد:
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَوْ لَا أَنْ أَشُقَّ عَلَى أُمَّتِي لَأَمَرْتُهُمْ بِالسِّوَاكِ عِنْدَ كُلِّ صَلَاةٍ «المحاسن، ج2، ص: 561».
بنابراین میان «مبادی حکم شرعی» با «جعل حکم شرعی» تلازمی وجود ندارد. در اینصورت چگونه می توان مقاصد را در استنباط نصوص مبین حکم شرعی دخالت داد؟ چه بسا شارع متعال مقاصدی داشته است اما در مقام تزاحم با دیگر مصالح و مفاسد، از آن رفع ید نموده و به جعل و تشریع نرسیده باشد و به بیان دیگر نسبت به آنها اعمال مولویت نکرده است، حال آیا می توان این مقاصد را بر احکامی که شارع، جعل و اعمال مولویت نموده، حاکم کرد؟!
بله استفاده غیرالزامی ممکن است چنانچه فقها از روایت مذکور، استحباب مسواک را استفاده کرده اند.
به بیان دقیق تر، مقاصد شارع که در مرحله مبادی حکم قرار دارد، ملاحظاتی پیدا می کند تا به مقام جعل قانونی برسد و نتایج آن در قالب احکام قانونی ابراز می شود، لذا آنچه برای ما حجیت دارد، ابرازات قانونی شارع (نصوص مبین احکام) است.
ممکن است گفته شود: ما به همه این ملاحظات و کسر و انکسارها واقف می شویم.
جواب اینکه اگر این مقاصد در نصوص آمده باشد و بتوان جامعیت آن را اثبات کرد قابل پذیرش است، اما عقل، چنین امکانی را ندارد (در اینجا اشکال دوم قابل طرح است).
❇️ نکته دوم اینکه در اندیشه استاد علیدوست، حکم قطعی عقل در مصالح و مفاسد حکم شرعی معتبر است و می تواند در فرایند استنباط از نصوص مبین حکم به کار آید.
سوال این است که به چه دلیل می توان اثبات کرد که عقل توانسته است همه جوانب مصالح و مفاسد یک حکم را درک کند که آن ادراک را در فرایند استنباط دخالت دهیم؟
پاسخ می دهند: اعتبار حکم عقل در اینجا به حجیت عقل و یا حجیت قطع برمی گردد.
دراینجا این بحث مبنایی مطرح می شود که آیا عقل مستقل از کتاب و سنت، جزو منابع دین به حساب می آید؟ بنابر نصوص و ادله متعددی، منابع شریعت منحصر در کتاب و سنت است و عقل، شأنی در عرض کتاب و سنت ندارد، هرچند برای فهم کتاب و سنت به کار می آید. براین اساس همچنانکه فقها در حجیت اجماع به عنوان منبع شریعت مناقشه کرده اند، حجیت عقل نیز به عنوان منبع شریعت نیازمند بازنگری است.
همچنین حجیت قطع به نحو مطلق، محل مناقشه است. درنظامات عقلایی نیز قطع را به نحو مطلق حجت نمی دانند، به عنوان مثال اگر قانونی وضع گردید و ابلاغ شد، پذیرفته نیست که متخلفی بگوید: من قطع به خلاف داشتم! و مشمول جریمه می گردد. دیدگاه مختار در این باب نیازمند مجال دیگری است.
بنابراین فهم ملاکات و مقاصد شریعت منحصر در کتاب و سنت است، و مسلک فقها نیز چنین بوده است که : لایعرف الملاکات الا بالخطابات.
https://eitaa.com/ostadmadadi/373
#فقه_مقاصد
9.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بررسی اطلاقات قرآن و سنت از دیدگاه برخی اصولیون و اخباریون
آیت الله حاج سید احمد مددی حفظه الله
خارج اصول ۱۴۰۲/۰۷/15
https://eitaa.com/ostadmadadi/387
عرض شد کرارا و مرارا که این آیات (اقیموا الصلوه ) اطلاق ندارند (که مکان غصبی باشد) و اصلا ناظر به این قسمت نیستند. این اشکال هست و اختصاص به این مورد ندارد.
اخباریون اطلاق را در کتاب و سنت کلا منکر شدند . در بحث های اصولی بیشتر بحث موردی است. اخباریون دو طائفه اند، عده ای در کتاب منکر (وجود اطلاقات) شدند(مثلا اوفوا بالعقود) ولی در سنت(المومنون عند شروطهم) منکر نشدند . ملامحمد امین در فوائد المدنیه به اطلاقات سنت هم تمسک نمی کند. او اختلافات بین اصولیون و اخباریون را در آن کتاب آورده است (۹ یا ۱۱ تا) که یکی از اساسی ترین اختلافات همین است. در کتب اصولی غالبا مناقشه ی صغروی است.
#اصول_فقه
#اطلاقات ۲