eitaa logo
راه روشن
78 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
971 ویدیو
37 فایل
اهداف و مباحث این کانال: آشنایی و تبیین جریانات فکری، سیاسی، مباحث تاریخ اسلام، تاریخ تحلیلی سیره و زندگانی معصومین(ع)، اخبار روز منطقه وجهان، ویژه طلاب خواهر و فعالین عرصه فرهنگی از میان دانشگاهیان، دبیران، مربیان عرصه فرهنگی ادمین: @Yaskabood10
مشاهده در ایتا
دانلود
راه روشن
ببینید | دعای رهبر انقلاب خطاب به امام زمان امیدواریم خدای متعال سلام و ارادت و اخلاص ما را به خا
آمین یا رب العالمین . خداوندا در این ماه شریف، سایه پر خیر وبرکت رهبر فرزانه انقلاب ولی و قائد عالم اسلام را مستدام بدار واز جمیع بلیات تا ظهور حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف مستدام بدار. 🇮🇷 @rahroshaan 🔸🔹🌿🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
باسمه تعالی وهوالمستعان همراهان گرامی با عرض سلام وتحیت طاعات وعبادات تان قبول درگاه حضرت حق به مناسبت ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن با ما باشید با محتوای فرهنگی معرفت قرآن 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕋📜🕋📜🕋 📜 🕋 (۲) بسم الله الرحمن الرحیم ☑️ نزول حضرت قرآن ✍️ حضرت قرآن، مبنا، مرجع و نص اصلی شریعت مقدس اسلام، مبتنی بر أدله موجود، نزول دفعی و تدریجی داشته است که تدقق در آن، اثر مطلوبی در طریق استنباط ادله خواهد گذاشت. ▪️ نزول از ماده (نزل)، به معنای پایین آمدن و هبوط از بالا به پایین است. این واژه به همراه مشتقات خود در صیغ ثلاثی مجرد و ابواب‌ إفعال و تفعیل و ... (چون: نُزِّل نَزَّلَ، اَنزَلَ، اُنزِل، تَنَزَّل، اَنزَلنا، نَزَّلنا، نَزلَة) در بسیاری از آیات حضرت قرآن به کار برده شده است. ▪️ گرچه معنای مشترک در تمامی مشتقات، همان آمدن از بالا به پایین است، اما هر یک از الفاظ مذکور، با توجه به هیئت ساختاری و قراین موجود در کرائم حضرت قرآن، معنای متفاوتی را می رسانند. ▪️ «إنزال» در باب إفعال، ضمن اشاره بر جهت صدور فعل از فاعل، إفادۀ نزول دفعی نیز می کند. چنانچه در آیه مبارکه «هُوَ الَّذِي‏ أَنْزَلَ‏ عَلَيْكَ الْكِتابَ..» (۱)؛ اوست خدایی که کتاب (حضرت قرآن) را بر تو (پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم) نازل کرد، یا در آیات مبارکات «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِي‏ أُنْزِلَ‏ فِيهِ الْقُرْآنُ» (۲)، «إنا انزلناه فی لیلة القدر» (۳)، «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُبَارَكَةٍ» (۴) که ماده نزل در هیئت افعال بکار رفته، دلالت بر نزول دفعی حضرت قرآن بتمامه بر قلب مبارک رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) دارد. ▪️ یکی دیگر از مشتقات این ماده که اشاره به نوع نزول حضرت قرآن دارد، لفظ «تنزیل» است که در باب تفعیل بکار رفته است. از معانی باب تفعیل، علاوه بر اشاره به وقوع فعل و تعلق آن به مفعول و متعلق، تدریج و کثرت است که این معنا در تفاسیر نیز تایید شده است. بنابراین لفظ تنزیل اشاره به نزول تدریجی حضرت قرآن دارد. آیه مبارکه «قَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْلَا نُزِّلَ عَلَيْهِ الْقُرْآنُ جُمْلَةً وَاحِدَةً كَذَلِكَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤَادَكَ وَرَتَّلْنَاهُ تَرْتِيلًا» (۵) با عنایت به قرینه ابتدای آن که در جواب اعتراض کفار به عدم تلاوت یکجای تمام آیات حضرت قرآن بر مردم، به رسول الله الأکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) اشاره می کند، بيان تامى است براى علت نزول تدریجی حضرت قرآن. همچنین تنزیل در آیه ۱۰۶ سوره مبارکه اسراء «وَ قُرْآناً فَرَقْناهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ عَلى‏ مُكْثٍ وَ نَزَّلْناهُ‏ تَنْزِيلًا» (۶) با وجود قراینی چون عبارت شریفه «علی مکث»، اشاره دیگری بر نزول تدریجی این مصحف شریف است. ▪️ کلام حضرات تراجم وحی الله اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) که کتاب الله ناطق و مفسر کلام الله می باشند نیز مبیِّن دو نوع نزول حضرت قرآن (إنزال و تنزیل یا دفعی و تدریجی) می باشد. ▪️ چنانچه از حضرت صادق (علیه السلام) مرویست: «نَزَلَ‏ الْقُرْآنُ جُمْلَةً وَاحِدَةً فِي شَهْرِ رَمَضَانَ إِلَى الْبَيْتِ الْمَعْمُورِ، ... ثُمَ‏ نَزَلَ‏ فِي طُولِ عِشْرِينَ سَنَةً (فِي عِشْرِينَ سَنَةً لِجَوَابِ كَلَامِ النَّاسِ) ...» (۷) که عبارت نخست به نزول دفعی و عبارت دوم به نزول تدریجی و علت آن اشاره دارد. به این ترتیب، پس از علم بر این مطلب که حضرت قرآن بنا به علل منصوص، دو نوع نزول دفعی و تدریجی دارد، نوبت به تبیین تفصیلی هر یک از نزول های دفعی و تدریجی می رسد. ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا (۱) سوره مبارکه آل عمران، آیه ۷ (۲) سوره مبارکه بقره، آیه ۱۸۵ (۳) سوره مبارکه قدر، آیه۴ (۴) سوره مبارکه دخان، آیه ۳ (۵) سوره مبارکه فرقان، آیه ۳۲ (۶) ترجمه تفسیر الميزان، ج‏۱۵، ص ۲۹۰ الی ۲۹۲ (۷) تفسیر عیاشی، ج ۱، ص ۸۰ 🕋 📜 🕋📜🕋📜🕋 🇮🇷 @rahroshaan 🔸🔹🌿🔸🔹
🕋📜🕋📜🕋 📜 🕋 (۲) ☑️ نزول دفعی حضرت قرآن «إِنَّا أَنْزَلْناهُ في‏ لَيْلَةِ الْقَدْر»؛ همانا ما قرآن کریم را در شب قدر به صورت دفعتا نازل کردیم. ﴿سوره مبارکه قدر، آیه ۱﴾ ا┅═✧❁ 🕋 ❁✧═┅ا ✍️ برمبنای آنچه که در نص آیه نخست سوره مبارکه قدر آمده است، حضرت قرآن بجملة واحدة و به صورت یکجا و دفعه ای، در ماه مبارک رمضان و در شب مبارک قدر بر قلب مقدس حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) نازل شده است؛ «نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ عَلى‌ قَلْبِكَ». در تبیین این مبارکه، توجه به نکات ذیل حائز اهمیت است: 1️⃣ نزول دفعی حضرت قرآن، نزول ذات علم است. ▪️ حضرت قرآن، تبیان لکل شیء است؛ «... فَإِنَّ فِي الْقُرْآنِ بَيَانَ كُلِّ شَيْءٍ وَ فِيهِ عِلْمُ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ، وَ إِنَّ الْقُرْآنَ لَمْ يَدَعْ لِقَائِلٍ مَقَالًا..» (۱). «کل» دلالت بر شمول دارد و شیء ‌نیز افاده عموم می کند، پس عمومیت این عام، مستغرق بر جمیع علوم و شرایع می شود. ▪️ به عبارت دیگر هیچ چیز از دایره علم حضرت قرآن خارج نیست؛ «فِيهِ عِلْمُ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ» و «ما کان و ما یکون إلی یوم القیامة»‌ در حضرت قرآن موجود است، چنانچه حضرت باقر العلوم (علیه السلام) فرمودند: «إنَّ اللَّهَ (جَلَّ ذِكْرُهُ) أَنْزَلَ عَلَى نَبِيِّهِ كِتَاباً بَيَّنَ فِيهِ مَا كَانَ وَ مَا يَكُونُ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ، فِي قَوْلِهِ: «وَ نَزَّلْنا عَلَيْكَ الْكِتابَ تِبْياناً لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ» (۲) و «ما فَرَّطْنَا فِي الْكِتَابِ مِنْ شَيْءٍ» (۳). ▪️ نه تنها تمام علوم گدشته و آینده، ‌بلکه «تمام العلم» و «ینابیع علم» یعنی سرچشمه های علم در حضرت قرآن است؛ «ثمَّ أَنْزَلَ عَلَيْهِ الْكِتَابَ ...فَهُوَ مَعْدِنُ الْإِيمَانِ وَ بُحْبُوحَتُهُ وَ يَنَابِيعُ‏ الْعِلْمِ‏ وَ بُحُورُهُ» (۴). ▪️ لذا آنکه علم را در غیر حضرت قرآن جستجو و طلب کند،‌ گمراه شده است؛ «... من ابتغى العلم في غيره أضله الله» (۵). ✍️ بیان این مطلب ادامه دارد ... ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا (۱) كتاب سليم بن قيس الهلالي، ج٢، ص٩۴٢ (۲) دلائل الامامه، ص ۲۳۶ (۳) سوره انعام، آیه ۳۸ (۴) نهج البلاغه،‌ خطبه ۱۳۱ (۵) تفسير العياشي، ج١، ص۶ 🕋 📜 🕋📜🕋📜🕋 🇮🇷 @rahroshaan 🔸🔹🌿🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️ ✨ ⚜️ ۲ بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيم ✨إنَّ الَّذِینَ یکْتُمُونَ مَا أَنزَلْنَا مِنَ الْبَینَاتِ وَالْهدَی مِن بَعْدِ مَا بَینَّاه لِلنَّاسِ فِی الْکِتَابِ أُولَئِکَ یلعَنُهمُ اللّه وَیلْعَنُهمُ اللَّاعِنُونَ ✨کسانی که نشانه‌های روشن و رهنمودی را که فرو فرستاده ایم بعد از آن که آن را برای مردم در کتاب توضیح داده ایم نهفته می‌دارند، آنان را خدا لعنت می‌کند و لعنت کنندگان، لعنتشان می‌کنند. 📗سوره مبارکه بقره آیه ۱۵٩ 💠عیاشی، از حمران، از امام باقر (علیه السلام) پیرامون تفسیر آیه: «إِنَّ الَّذِینَ یکْتُمُونَ مَا أَنزَلْنَا مِنَ الْبَینَاتِ وَالْهدَی مِن بَعْدِ مَا بَینَّاه لِلنَّاسِ فِی الْکِتَابِ» روایت می‌کند که فرمود: منظور از آن، ما هستیم و خدا، یاری رسان است. 📗 تفسیر عیاشی، ج ۱، ص ۹۰، ح ۱۳۸. ⚜️ ✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨
⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️ ✨ ⚜️ ۲ بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيم ✨يا أَيها الَّذِينَ آمَنُواْ ادْخُلُواْ فِي السِّلْمِ كَآفَّةً وَلاَ تَتَّبِعُواْ خُطُوَاتِ الشَّيطَانِ اِنَّه لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ ✨ اي كساني كه ايمان آورده ‏ايد! همگي به اطاعت (خدا) درآييد و گام هاي شيطان را دنبال مكنيد كه او براي شما دشمني آشكار است. 📗سوره مبارکه بقره آیه ٢۰٨ 💠امام باقر (عليه السلام) پيرامون تفسير آيه «يا أَيها الَّذِينَ آمَنُواْ ادْخُلُواْ فِي السِّلْمِ كَآفَّةً وَلاَ تَتَّبِعُواْ خُطُوَاتِ الشَّيطَانِ اِنَّه لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ» فرمود: منظور در، ولايت ما است. 💠ابو بصير نقل مي كند كه امام صادق (عليه السلام) پيرامون آيه «يا أَيها الَّذِينَ آمَنُواْ ادْخُلُواْ فِي السِّلْمِ كَآفَّةً وَلاَ تَتَّبِعُواْ خُطُوَاتِ الشَّيطَانِ» از من پرسيدند: آيا معناي سلم را مي داني؟ پاسخ دادم: شما داناتريد. حضرت فرمود: منظور، ولايت علي (عليه السلام) و امامان بعد از او مي باشد. همچنين حضرت فرمود: به خدا سوگند منظور از خطوات الشيطان، ولايت فلاني و فلاني است. 📗كافي، ج ۱، ص ٣۴۵، ح ٢٩ تفسير عياشي، ج ۱، ص ۱٢۱، ح ٢٩۵ ⚜️ ✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨
🔹خدا را شکر میکنیم که بحمدالله ملّت ما به هدایت قرآنی اقبال کرده؛ یک روزی این جور نبود. در دوران طاغوت در کشور ما این خبرها نبود؛ این اُنس با قرآن، این لذّت بردن از تلاوت قرآن، این سعی برای حفظ قرآن، این سعی برای فهمیدن مطالب قرآن، نبود. 🔹گاهی یک قاری‌ای هم آن وقت داشتیم که مثلاً فرض کنید قرآن را میخواند [امّا] نمیفهمید؛ 🔹امروز الحمدلله جوانهای ما قرآن را میخوانند با فهم؛ میفهمند چه دارند میخوانند. این را روز‌به‌روز باید تقویت کنید. @rahroshaan 🔸🔹🌿🔸🔹
➖شأن حضرت قرآن: دلیل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❗️ قابل توجه ولایتمدارانی که کرونا را توهم می پندارند! 🔰 رهبر انقلاب درباره وضعیت کرونا در کشور: 👈🏻 مسئولان کشور باید بطور قاطع اموری که مسئولان بهداشت مشخص میکنند، عمل کنند 🔺 حضرت آیت الله خامنه‌ای، امروز در محفل انس با قرآن: این ویروس همه‌گیر و واقعا منحوس، زیباترین روزهای سال که روزهای اول بهار است را به کام ملت ما تلخ کرد؛ امسال متاسفانه عدد جانباختگان و مبتلایان بالا رفت و اینها چیزهایی است که انسان نمی‌تواند با آسانی بگذرد. این آمارهای تلخ و تکان دهنده باید همه ما را هم مسئولان را و هم آحاد مردم را هوشیار کند و بیدار کند و توجه بکنیم. شوخی نکنیم با بیماری، بایستی مسئولین به طور قاطع کاری که باید انجام بدهند، انجام بدهند. یعنی این حدودی که لازمه و متخصصین و کارشناسان مسئله، پزشکان و مسئولین امور بهداشت و درمان و .. وقتی که مشخص می کنند، بر طبق گفته آنها عمل بشود. هر عارضه دیگری را شما فرض کنید از عارضه شیوع این بیماری تلخی اش کمتر است. هم بیماری است هم بیکاری است هم مشکل معیشت است هم جان باختن است داغ عزیزان است یعنی همه برنامه های کشور تحت تاثیر این بیماری قرار دارد. باید کاری کنیم که این بیماری متوقف بشود بر این فائق بیایم و این ممکن نیست جز با سیاستگذاری و برنامه ریزی و اجرا و رعایت ضوابط از طرف ما آحاد مردم. 🇮🇷 @rahroshaan 🔸🔹🌿🔸🔹
🌸🍃🌺🍃🌼🍃🌺🍃🌼🍃🌸 عرض سلام و آرزوی سعادت وبهروزی برای مخاطبین گرامی مارا در کانال راه روشن در ایتا همراهی کنید...🙏💐 📣 اولین کانال تحلیل سیاسی جریان شناسی و تحلیل اخبار روز ایران ومنطقه، توسط کارشناسان فرهیخته از خواهران طلبه به نام " راه روشن " ما زنده به آنیم که آرام نگیریم موجیم که آسودگی ما عدم ماست 🌷دوستان گرامی لطفاً کانال راه روشن را به و و دوستانِ جوی خود معرفی کنید. 🙏🌹👇 👌هدف است... ✅در این گروه تمام آنچه نیاز یک یا جویایِ هست، ارائه می شود. 🇮🇷 را به دوستان خود معرفی کنید. @rahroshaan 🔸🔹🌿🔸🔹 🌸🍃🌺🍃🌼🍃🌺🍃🌼🍃🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در ایران 5⃣جریان سلطنت طلب ایـن جریـان کـه در زمـان حاکـم بـود، از لحاظ فکری ریشـه خویـش در ایـران پیش از اسـلام مـی دانسـت.این جریـان ضمـن اعتقـاد بـه نظـام و حمایـت و طرفـداری از حاکمیـت یـک خانـدان بـه صـورت موروثـی بـر مقـدرات کشـور، شـاه را بـه عنـوان محـور همـه امـور دانسـته و از قـدرت مطلقـه او طرفـداری مـی کنـد و توجیـه گـر فسـاد و ظلـم شـاه بـود. اعضـای آن خـود را نوکـر، خانـه زاد، چاکـر و جـان نثـار و حلقـه بـه گـوش شـاه مـی دانسـتند. هـدف جریـان سـلطنت طلـب حفـظ و تقویـت نظـام سـلطنتی و اجـرای اوامـر شـاه بوده اسـت. ایـن جریـان همـواره «غیـر یـا دیگـری» خـود را جریـان اسـلام گـرا می دانسـت. ایـن جریـان از زمان رضـا شـاه آغـاز و در دوره پهلـوی دوم بـه اوج خود رسـید. از جملـه فعالیـت هـای آن در برابـر جریـان اسـلام گـرا مـی تـوان بـه مـوارد زیـر اشـاره کـرد: تـلاش بـرای جایگزینـی حقـوق غربـی بـه جـای فقـه اسـلامی، برگـزاری کنگـره هـای بیـن المللـی باسـتان شناسـی و ایـران گرایـی، کوشـش بـرای زدودن لغـات عربـی از فارسـی، مـدارس مختلـط دخترانـه و پسـرانه، ، منـع مراسـم عـزاداری بـرای ائمـه (ع) تـلاش بـرای سـرکوبی روحانیـت و حـوزه هـای علمیه،تغییـر تقویـم از هجـری بـه شاهنشـاهی و... ایـن جریـان همـواره از حمایـت بیگانـگان برخـوردار بـوده اسـت و پـس پیـروزی انقـلاب اسـلامی بخشـی بازداشـت واعـدام شـدند و بخشـی نیـز بـه خـارج از کشـور گریختنـد و امـروز نیـز بـه راهبری رضـا پهلـوی فعالیـت مـی نماینـد. ◀️مـی تـوان مبانـی فکـری ایـن جریـان را بـه اجمـال در مـوارد زیـر خاصـه کـرد: ۱. شـاه محـوری که مهمتریـن مبنـای فکـری ایـن جریـان محسـوب مـی شـود. بـر این اسـاس شـاه مرکـز، قلـب و قطب همـه امـور کشـور و امـری مقـدس و فـره ایـزدی محسـوب مـی شـود. ۲. نظـام سـلطنت بـه عنـوان موهبتـی الهـی؛ کـه بـر مبنـای آن همچنـان کـه شـاه سـایه خـدا در زمیـن اسـت، سـلطنت نیـز موهبتـی الهـی اسـت. ۳. باسـتان گرایـی و سـلطنت طلبـان از ایـران قبـل از بـا عظمـت یـاد مـی کننـد و بـا تحسـین از دوران باسـتانی، اسـلام را به چشـم دشـمن می نگرنـد. بدین سـان بـا تحقیـر ارزش های دینـی در پـی احیـای آداب و رسـوم پیـش از اسـلام انـد. آنها ناسیونالیسـم گذشـته گـرا را بـرای ارائـه ایدئولـوژی جایگزیـن اسـلام در ایـران مطـرح مـی کننـد و مـی کوشـند فرهنـگ باسـتانی را بـه جـای فرهنـگ اسـلامی بنشـانند. ۴. رابطـه خدا یگانی بندگـی بیـن شـاه و رعیـت: بـه ایـن معنـا کـه مـردم، تنهـا رعیـت پادشـاه محسـوب مـی شـوند. ۵. سکواریسـم؛ یـا همـان جدایـی دیـن از عرصـه عمومـی ۶. غـرب گرایـی و غـرب زدگـی یـا تقلیـد از ظواهـر غـرب از یـک سـو و قـرار گرفـت در اردوگاه سیاسـی غـرب از سـوی دیگـر. ⏺از جملـه احـزاب و گروه هـای وابسـته بـه جریـان سـلطنت طلـب پیـش از انقـلاب را می تـوان احزاب زیـر دانسـت: حـزب مـردم، حـزب ملیـون، کانـون مترقـی، حـزب ایـران نویـن و حـزب رسـتاخیز ملـت ایـران. حــزب مــردم بــه رهبــری اســدالله علــم در ســال ۱۳۳۶ تشــکیل شــد کــه در ســال ۵۳ در حــزب رسـتاخیز ادغـام شـد، حـزب مهـم دیگـر حـزب ملیـون بـوده اسـت کـه در سـال ۱۳۳۷ بـه وسـیله منوچهـر اقبـال تاسـیس و سـرانجام در رسـتاخیز ادغـام شـد. 🔽بقیـه احـزاب مذکـور نیـز بـا تاسـیس حـزب رسـتاخیز در سـال ۱۳۵۳ در ایـن حـزب ادغـام شـدند و نظـام تـک حزبـی در ایـران سراسـری اعـلام شـد. ⏺ایـن حـزب مبانـی خـود را نظـام شاهنشـاهی، قانـون اساسـی و انقـلاب شـاه و مـردم اعـلام کـرد و به دسـتور شـاه، همـه مـردم مجبـور بـه عضویـت در آن بودنـد. ایـن حـزب در پاییـز ۵۷ بـه علـت ناکامی منحـل اعـلام شـد. اعضـای ایـن حـزب شـاه سـاخته، اغلـب از رجـال وابسـته بـه دربـار و وابسـتگان بــه اجانــب بود. 📚جریان شناسی سیاسی ایران معاصر ✏️ علی دارابی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🇮🇷 @rahroshaan 🔸🔹🌿🔸🔹
🔻جریان شناسی سیاسی اسلام گرا 🔹جریانـی کـه امـروز بـا عنـوان در جامعـه شـهرت یافتـه اسـت را باید یکـی از تاثیـر گذارترین و پراهمیـت تریـن جریـان هـای در تاریـخ ایـران پـس از انقـلاب اسـلامی بـه شـمار آورد. این جریـان کـه در گذشـته بـا نـام هـای چـون راسـت سـنتی و محافظـه کار معـروف شـد، در پـس تطور و تکامـل تاریخـی، معنـا و مفهـوم تـازه ای یافته اسـت. حـزب جمهـوری اسـلامی، جامعـه روحانیـت مبـارز تهـران، جامعـه مدرسـین حـوزه علمیـه قـم، حـزب موتلفـه اسـلامی، جمعیـت رهپویـان و جمعیـت ایثـار گـران انقـلاب اسـلامی و اخیـراً جبهـه پایـداری انقـلاب اسـلامی را بایـد سـخنگویان و حامـان اصـول گرایـی بـر شـمرد. 🔹در اینجـا قبـل از پرداختـن بـه مختصـات و مولفـه هـای اصـول گرایـی، بـه لحـاظ تاریخـی و جامعـه شـناختی ماهیـت و مواضـع جریـان راسـت را بیـان مـی داریـم: الف)مواضع سیاسی بـرای مواضـع سیاسـی ایـن جریـان دسـت کـم مـی تـوان چهـار مولفـه بنیادیـن را بیـان داشـت: 1⃣بـاور بـه ولایـت فقیـه و رهبـری: ایـن جریـان، ولایـت فقیـه را یک مسـئلٔ «تشـخیصی» مـی داند و نـه انتخابـی بدیـن معنـا کـه مـردم در مشـروعیت بخشـیدن بـه او نقشـی ندارنـد بلکـه صرفـا نقش مقبولیـت بخشـی را دارا هسـتند. ایـن جریـان بـه کشـف ولـی فقیـه معتقـد اسـت بـه ایـن معنـا که ولـی فقیـه در جامعـه حضـور دارد و خبـرگان بایـد وی را کشـف کننـد. ایـن جریـان بـا ایـده هـای وکالـت فقیـه و نظـارت فقیـه بـه شـدت مخالـف بـود. 2⃣ نظـام حزبـی و فعالیـت احـزاب: ایـن جریـان از نظـام حزبـی دفـاع مـی کـرد لیکـن از گسـترش حـزب بـه درون روحانیـت مخالـف بـود. 3⃣ مشـارکت سیاسـی: ایـن جریـان مشـارکت سیاسـی مـردم را هـم از جنبـه حـق و هـم از جنبـه تکلیـف نـگاه مـی کنـد و همـواره خواهـان حضور حداکثـری مـردم در فضای سیاسـی هسـتند. لیکن حضـور مـردم نبایـد منجـر بـه زیـر سـوال رفتـن اصـول اساسـی منجـر شـود. 4⃣سیاسـت خارجـی و رابطـه بـا آمریـکا: در زمینـه سیاسـت خارجـی، تمایـلات جریان راسـت ریشـه در فرهنـگ ضـد بیگانـه دارد. دغدغـه و نگرانـی ایـن جریـان از اجنبی و بیگانه سـبب نگرانـی از تحول در فرهنـگ سـنتی و دینـی کـه سـنگر اصلـی ایـن جریان محسـوب می شـود، اسـت. خصلـت ارزش مـدارای ایـن جریـان نیـز سـبب شـده اسـت تـا در رابطـه بـا جهـان خـارج همـواره محتـاط باشـد. در زمینـه ارتبـاط بـا آمریـکا نیـز ایـن جریـان هـر گونـه تمـاس مسـتقیم یـا غیـر مسـتقیم بـا ایـن کشـور را رد مـی کنـد. آنهـا آمریـکا را دشـمن شـماره یـک انقـلاب اسـلامی مـی داننـد و برقـراری ارتبـاط بـا دشـمن را بـی معنـا. ب)مواضع اقتصادی 🔽اهـم دیدگاه هـای اقتصـادی ایـن جریـان را مـی تـوان عبـارت دانسـت از: حمایت از بخـش خصوصی و تمایـل بـه سـمت بـازار آزاد و مخالفـت بـا حضـور حداکثـری دولـت در اقتصاد از یک سـو و از سـوی دیگـر خواهـان توجـه بـه ارزش هـا در مسـائل اقتصـادی مـی باشـد و معتقـد اسـت؛ رشـد و توسـعه نبایـد بـا ارزش ها در تضـاد قـرار گیـرد و ثانیـاً بایـد مقـدم بـر توسـعه در نظـر گرفتـه شـود. و از همیـن رو هـدف توسـعه را عدالـت اجتماعـی مـی داننـد. ج) دیدگاه های فرهنگی 🔽خـط مشـی فرهنگـی ایـن جریـان بیـش از هـر چیـز ریشـه در اندیشـه اسـلام نـاب و تفکـرات اصیل شـیعی دارد. در نتیجـه ایـن اعتقـاد، طیـف هـا و تشـکل هـای حاضـر در ایـن جریـان، گرایـش ذاتـی بـر حفـظ ارزش هـای معنـوی و مسـائل ارزشـی اسـلام دارنـد. بـر ایـن اسـاس از جملـه مهمتریـن سیاسـت هـای فرهنگـی ایـن جریـان، مقابلـه بـا تهاجـم فرهنگـی یـا اسـت. 🇮🇷 @rahroshaan 🔸🔹🌿🔸🔹