8.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تبیین #فلسفه_سیاسی جمهوری اسلامی ایران به روایتی ساده اما عمیق، از زبان مهدی رسولی: کوتاه، روان، همهفهم
#انقلاب_اسلامی_ایران را نمیتوان از #انقلاب_حسینی جدا کرد.
بلند کردن علم #عزای_سیدالشهدا با توهین و کنار گذاشتن #پرچم_جمهوری_اسلامی سازگاری ندارد.
حرف همین است ولاغیر؛ کسی که غیر از این عمل میکند، یا از سر جهل است، یا لجاجت.
🆔️ @rajaaei_ir
📌عاقبت جوامع دوقطبی گریز!
تا چند سال پیش خیلی از ما وقتی واژهٔ «دوقطبی» را میشنیدیم، اگر تحصیلکرده یا اهل مطالعه و دارای معلومات بودیم، «اختلال دوقطبی» به ذهنمان میآمد: یک بیماری روانی که حال فرد مدام بین دورههای سرخوشی و افسردگی در نوسان است. اما چند سالی است که با شنیدن این واژه، ممکن است اصطلاحی نزدیک به «دوقطبی اجتماعی» هم یادمان بیاید. بااینهمه، کمتر جرئت کردهایم به این فکر کنیم که دربارهٔ جامعه، دوقطبی یک اختلال و بیماری نیازمند درمان است یا چیزی جز این. ولی به باور من، وجود دوقطبی جزو ذاتیات یک جامعه است. هر جامعه نهتنها بر پایهٔ یک دوقطبی بنیادین شکل میگیرد، که اگر مدام بر این دوقطبی اصرار و تأکید نشود، هویت جامعه از دست خواهد رفت؛ همانگونه که با پرداختن به دوقطبیهای دروغین نیز وحدت جامعه از دست خواهد رفت.
از تعریفهای علمی اصطلاح «جامعه» که بگذریم، با اندکی تأمل همه میپذیرند که علت تشکیل یک «جامعه» در کنار جامعههای دیگر، وجود یک تمایز بنیادین در آن جامعه، در مقایسه با جامعههای دیگر است. تمایز یک جامعه به مردم آن جامعه بازمیگردد و تمایزی بنیادین است که مربوط به عمیقترین لایه وجودی مردم آن جامعه باشد: یعنی بینش و جهانبینی. اگر جز این بود و یک دوقطبی بنیادین به نام «دوقطبی انقلاب و استکبار» در درون جامعه ایران وجود نداشت و قطب انقلاب در سطح جامعه غلبه نمییافت، هیچگاه انقلاب اسلامی پیروز نمیشد و جمهوری اسلامی شکل نمیگرفت. پس هر جامعهای، از جمله «جامعهٔ ایران اسلامی» بر پایهٔ یک دوقطبی و با غلبه و محوریت یکی از دو قطب شکل میگیرد.
مردمی را در نظر بگیرید که برای مقابله با خوی اشرافیگری و نگاهِ از بالا به پایین، و برای مبارزه با فساد و تبعیض طبقاتی، و برای پاک کردن جامعه از به رخ کشیدن ثروت و قدرتنمایی، و در یککلام برای نفی استکبار در جهان انقلاب میکنند؛ ولی بعد از مدتی کمکم میبینند که برخی پیشکسوتان انقلاب نهتنها مرتکب همه یا بعضی از اینها میشوند، که با توجیه آنها به تبلیغ و ترویجشان نیز کمک میکنند: مثلاً «مانور تجمل» را راه توسعه کشور معرفی مینمایند. اگر به مردم این جامعه یادآوری نشود که انقلاب ما انقلاب مبارزه با استکبار و جلوههای آن بوده است و اگر بر ارزشها و ضد ارزشهای این انقلاب تأکید نشود، رفتهرفته این دوقطبی فراموش میشود. جامعهای که دوقطبی بنیادین خود را فراموش کند، دیر یا زود به «جامعهٔ جهانی» میپیوندد و در آن هضم میشود؛ چون دلیلی برای جنگیدن وجود ندارد، وقتی خبری از یک دوقطبی بنیادین و ارزشمند در میان نباشد. بهاینترتیب، اصرار بر دوقطبی بنیادین هر جامعه، عامل حیات و پویایی است و هویت آن را حفظ میکند.
در جامعهٔ ایران پس از انقلاب اسلامی، بارها پیش آمده است که دوقطبیهایی در فضای جامعه شکل گرفته و کوشش شده است تا با تکیه بر آنها، از تمرکز مردم ایران بر اهداف اصلیشان در مسیر تحقق آرمان و اهداف بکاهند. برخی از این دوقطبیها، که بیشتر هم در فضای انتخاباتهای کشور داغ میشوند، سیاسی و اقتصادیاند و برخی دیگر هم فرهنگی. در این میان، دوقطبیهایی هم هستند که نه در شرایط آرامی مثل انتخابات، بلکه در موقعیتهای پرالتهابی مانند فتنهها ساخته و ترویج میشوند. تا زمانی که مردم جامعه حواسشان به دوقطبی اصلی و بنیادین جامعه باشد و در جبههٔ مبارزه با قطب مخالف باشند، پرداختن به این دوقطبیهای فرعی، نهتنها به سود جامعه نیست، که ممکن است سبب از بین رفتن وحدت جامعه نیز بشود. البته، این سخن به آن معنا نیست که دوقطبیهای فرعی، همواره دروغیناند و هیچگاه هیچ ارزشی ندارند. مثلاً نمیتوان پذیرفت کسانی که با اصرار به «کشف حجاب»، آنهم پس از تبیین و فرمان صریح رهبر جامعه، مرتکب یک «حرام شرعی و سیاسی» شدهاند، همچنان در قطب موافق جامعه انقلابی ایران قرار دارند. شکی نیست که چنین حرکتهایی در جهت تقویت قطب مخالف انقلاب اسلامی، یعنی استکبار جهانی است. اینکه برخورد و مواجههٔ درست و هوشمندانه با این عده چیست، بماند برای جایش؛ ولی نباید کسانی بخواهند با شعار «پرهیز از دامن زدن به دوقطبیهای دروغین در جامعه» در برابر رفتارهایی کوتاه بیایند که از مصادیق و جلوههای تبعیت از قطب مخالف جامعهاند.
خلاصه آنکه: جامعۀ ایران اسلامی نیز مانند هر جامعهای بر پایۀ غلبۀ یکی از قطبهای یک دوقطبی شکل گرفته است؛ اما نباید فراموش کنیم که در ایران اسلامی تنها یک دوقطبی اصیل و بنیادین وجود دارد: دوقطبی انقلاب و استکبار.
#مقاله_پنج_پاراگرافی
🆔️ @rajaaei_ir
"سلیمان بن صرد" از کسانی بود که پس از #صلح_امام_حسن ایشان را "مُذِلّ المؤمنین" خطاب کرد. همو که از امر #امام_حسن_مجتبی پیشی گرفت، در قیام امام حسین در امر امام کوتاهی کرد. آنکه تسلیم #اراده_امام زمانش نباشد، یا افراط میکند یا تفریط. برای توبه از این گناه استغفار کافی نیست؛ باید در #توابین کشته شوی.
🆔️ @rajaaei_ir
دیشب مجری برنامه #ایران_امروز در شبکه یک میگفت: بیست سال پیش اگر برنامهساز میخواست برنامهای درباره پیشرفتهای #جمهوری_اسلامی_ایران بسازد، باید برای تحقیق وقت صرف میکرد؛ ولی حالا به هر طرف نگاه کنی، جلوهای از #ایران_قوی را میبینی. مثلاً میدانستید ما جزو ده کشور تولیدکننده دستگاه دیالیز هستیم؟
🆔️ @rajaaei_ir
#بروکراسی حاکم بر نظام اداری کشور کاری با ما کرده که تا همین دو سال پیش فکرش رو هم نمیکردیم که بشه جلوی درِ ورودی نماز جمعه و در کمتر از پنج دقیقه، گذرنامه رو تمدید کنیم و بریم برسیم به نماز؛ ولی حالا فهمیدیم که میشه!
درود بر #مدیریت_جهادی
#حکمرانی
🆔️ @rajaaei_ir
11.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌توصیه یک مقام اسرائیلی به یک مقام آمریکایی برای تسلط بر غرب آسیا (خاورمیانه)
کاربرد دوباره یک استراتژی قدیمی استفاده شده در آندلس
پیش بینی ۲۰ سال پیش رهبر معظم انقلاب از #فتنه_بی_حجابی در ایران
اگر میتوانید، این دو دقیقه را به گروههای خانوادگی که عضوید، هدایت کنید.
#پیشنهاد_انتشار
#حجاب
🆔️ @rajaaei_ir
بسم الله الرحمن الرحیم
📌چه مدرن!
در یک کارگاه مقالهنویسی پنج پاراگرافی، یکی از شرکتکنندگان برایم تعریف کرد که دختر نوزدهماههاش چند روزی است به دلیل زخم پایش، نمیتواند آنطور که دوست دارد بازی کند و تحرک داشته باشد؛ برای همین، مدام با دست پایش را میزند و انگار که او را مقصر این وضعیت بداند، با همان ادبیات کودکانهاش آن را خطاب قرار میدهد و میگوید: «پای بد!» دوستم در ادامه گفت: میدانم در این ماجرا نکتهای هست که میتوانم از آن برای نوشتن بخش «انگیزشی» یک مقالهٔ پنج پاراگرافی استفاده کنم؛ ولی هرچه در آن «تدبر» میکنم، متوجه آن نمیشوم. همانطور که داشت اینها را میگفت، به او گفتم: «چه مدرن!». توضیح این گفتهٔ مرا در ادامهٔ این نوشتار بخوانید که برای تبیین این جمله نوشته شده است: در #جامعه_ایمانی مبتنی بر رابطهٔ «#اخوت»، هر یک از اعضا دیگران را جزوی از کلیت خود میداند و با همین رویکرد با آنها رفتار میکند؛ حتی اگر از نظر او خطایی از آنها سر زده باشد. اما در #جامعه_مدرن، افراد یا در برابر خطای دیگران بیاعتنایند، یا بدون هیچ اقدام مؤثری برای اصلاح تنها به اعلام انزجار بسنده میکنند، یا خطاکارانی را که خطرشان بیشتر است طرد میکنند و آنها را از جامعه دور نگه میدارند.
ممکن است شما هم با من همنظر باشید که در سالهای اخیر، جملههای «عیسی به دین خود، موسی به دین خود»، «هر کس را توی قبر خودش میخوابانند» و مشابه آنها بیشتر در سطح جامعه به کار برده میشود. تازه همین جملهها هم تا وقتی به گوش میخورد که کسانی از پایگاه سنت اسلامی، به دلیل اهمیتی که به #سرنوشت_جامعه و دیگران میدهند، به یک نفر با یک رفتار متناسب با #جهان_مدرن غربی تذکری بدهند. وگرنه، چند وقتی است این #دوگانگی_درونی آنها نیز در همان درونشان سرکوب میشود و نهی از منکرشان را فرومیخورند؛ گویا اینها نیز از این دوگانگی درونی بین #سنت_و_مدرنیته و دردسرهای آن خسته شدهاند و ناچار به روند مدرن شدن جامعه تن دادهاند. در جامعهٔ مدرن، هر کس در جهان خودش زندگی میکند و جامعه یک پدیدهٔ حقیقی نیست که کسی بخواهد برای حفظ آن تلاشی بکند.
البته انصاف آن است که اوضاع همیشه هم اینقدر بد نیست؛ چون شهروندان جوامع مدرن گاهی به خطاهایی که از دیگران سر میزند واکنش هم نشان میدهند، اما در حد یک غُر زدن یا ابراز تنفر یا سرزنش کردن. هنگامیکه اعضای جامعه یکدیگر را جزوی از کلیت جامعه و درنتیجه، از خودشان بدانند، در صورت دیدن خطا از دیگری، سعی میکنند رفتار و گفتارشان با او سازنده باشد. درست مانند یک #خانواده سالم و متعادل که وقتی یک برادر یا خواهر خطایی میکند، دیگر خواهران و برادران فقط به سرزنش او بسنده نمیکنند؛ بلکه دلسوزانه تلاش میکنند تا اول مشکل او را بهدرستی بفهمند، بعد هم آن را به بهترین شکل حل کنند. به حکم آیهٔ «#إنما_المؤمنون_إخوة»، جامعهٔ ایمانی هم یک #خانواده_بزرگ است و باید چنین رابطهای میان اعضای آن برقرار باشد؛ همان «#نُصح و #خیرخواهی» که در رسالههای عملیه، جزو شرایط #نهی_از_منکر آمده است. اما در یک جامعهٔ مدرن، کسی دیگری را خواهر یا برادر خود نمیداند؛ پس در برابر خطای او بهجای دلسوزی، حداکثر ابراز تنفر میکند.
اما اگر روابط جامعه بر پایهٔ قاعدهٔ «خواهر و برادری» میان اعضا تنظیم نشود، کار به همینجا ختم نمیشود. در جامعهٔ مدرن، انسانها بهتدریج از بیاعتنایی و سرزنش دیگران، گرگ همدیگر میشوند. «#انسان_گرگ_انسان_است» توصیف جامعهای است که اگر کسی به هر دلیلی منافع دیگران را تهدید کند، باید از آن جامعه طرد یا بهکلی حذف شود؛ مگر آنکه زورشان به او نرسد. پس مدرنترین رفتار ممکن با یک خطاکار، بهجای تلاش برای ریشهیابی مشکلش و تلاش برای حل آن مشکل و اصلاح آن فرد و بازگرداندنش به مسیر زندگی سالم، حذف او است. اصرار و تأکید بر برخوردهای قانونی جدی و سختگیرانه با خطاهای اجتماعی، بدون برنامهریزی دقیق و اقدام متناسب برای مواجهههای تربیتی با خطاکاران، تناسبی با جامعهٔ ایمانی و #حکمرانی_رشدمحور ندارد.
خلاصه آنکه، جامعهای که نمیخواهد اسیر #توحش_مدرنیته شود باید مردمش را طوری بار بیاورد که در برابر خطاها و منکرهای دیگران، دلسوزانه رفتار کنند؛ همانگونه که با خواهر یا برادر خودشان. البته ممکن است کسی بگوید: انحصار مواجهه جوامع مدرن در سه حالت پیشگفته، بیانصافی است؛ چراکه در همان جوامع هم خیلیها درست همینطور دلسوزانه رفتار میکنند. پاسخ روشن است: آن عدهٔ قلیل، یا در ذات خود مدرن نیستند، یا هنوز چندانکه بایدوشاید مدرن نشدهاند؛ وگرنه، #انسان_مطلوب تمدن مدرن باید گرگ انسان باشد، و لاغیر.
#حکمرانی
#مقاله_پنج_پاراگرافی
✍مرتضی رجائی
🆔️ @rajaaei_ir
📌امام حسین(ع)؛ مظهر رحمت واسعهٔ الهی
مرحوم #آیت_الله_بهجت (ره) میفرمود:
میگویند مرحوم دربندی با آن فضلش در بالاسر #حرم_سیدالشهدا (ع) داد میزد: «#یا_حسین، به حق مادرت زهرا (س) #شمر را شفاعت نکن!».
[در هر بار تشرف به حرم مطهر،] سه دفعه بلند این را میگفت.
به او میگفتند: «آیا #شفاعت شمر ممکن است؟»😯
میگفت: «چرا ممکن نیست؟! چرا محال است؟! مظهر #رحمت_واسعه خدا هستند. ما چه میدانیم؟ ما قسمش میدهیم که این کار را نکند».
(📕رحمت واسعه، ص۲۰۷)
خدایا، توفیق #زیارت_سیدالشهدا را فراوان و به سهولت روزی همه محبان اهلبیت بفرما.
#اربعین
#زیارت_اربعین
🆔️ @rajaaei_ir
یک #شبهه_اربعینی
با وجود مشکلات اقتصادی کشور و این همه نیازمند، دولت با چه مجوزی از محل بیت المال مسلمین برای هزینههای #پیاده_روی_اربعین در داخل یا خارج از کشور خرج میکند؟ این کار چون تجاوز به حقوق کسانی است که در آن شرکت نمیکنند و به پولش محتاجند، #حرام_شرعی است.
#پاسخ_فقهی:
فارغ از ناچیز بودن میزان کمک مالی دولت در برابر کل هزینههای پیادهروی اربعین،
طبق آیه "و أعدّوا لهم ما استطعتم من قوة" و وجوب نهفته در فعل امر "أعدّوا"، بسترسازی حداکثری برای این رزمایش، #واجب_شرعی است؛ زیرا به فرموده رهبر انقلاب، امروز #اربعین مصداق قوت اسلام است.
🆔️ @rajaaei_ir
یه #کار_درست درزمینه #حجاب:
نمیشه که مردم از خانمهای کارمند در بخشهای مختلف حکومت #بی_حجابی ببینند و ذائقهشون اینطور تربیت بشه؛ بعد نماینده حاکمیت راه بیفته تو خیابانها و با خانمهای #بی_حجاب برخورد قانونی کنه.
این اقدام مبتنی بر یک درک درست از #حکمرانی است؛ انشاءالله درست هم اجرا بشه.
🆔️ @rajaaei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این حسین کیست؟!...1️⃣
امام حسین با #زیارت_اربعین به جهان معرفی شده است؛
اسلام با #اربعین جهانی شده است.
🆔️ @rajaaei_ir