📌هنر متعالی، هنر سکولار!
این روزها بهواسطه درگذشت مرحوم محمدرضا شجریان، گروههای مختلفی نظراتی منتشر کرده اند؛ برخی او را استاد آواز ایران خواندند و برخی نماد هنر مستقل، برخی از آب گل آلود درگذشت او، همانند حیاتش، ماهی تسویه حساب سیاسی گرفته و برخی در صدد مصادره ایشان به مثابه نماد هنر ملی برای جمهوری اسلامی هستند.
بنده به عنوان دانش آموخته علوم اجتماعی و علوم انسانی، روی سخنم با آن گروهی است که در این میانه از هنر متعالی و هنر اصیل شجریان سخن گفته و ایشان را نمادی از هنر ملی و هنر ایرانی دانسته اند... و لازم دانستم در حد بضاعت فضای مجازی، کوتاه سخنی و کوتاه یادآوری ای داشته باشم به همه هم مسلکان و هم مسیران دیروز و امروزم....
باید در ابتدا پرسید، وقتی سخن از هنر متعالی به میان می آوریم، دقیقا از چه چیز حرف میزنیم؟ در این باب، طرح چند پرسش ضروری است، تعالی را چه تعریف میکنیم؟ آیا تعالی امری فردی است یا اجتماعی؟ اگر تعالی را در نسبت با سرنوشت یک قوم تعریف وفهم کنیم، ایا هر هنری که صرفا مضمون ان در پیوند با اشعار قدیمی پارسی باشد، یا موسیقی اصیلی باشد، از هنر، هنری متعالی می سازد؟ ارزش اثر هنری به چیست؟ و چرا؟
ایا هنر، مستقل از دیگر شئون حیات اجتماعی بشر است؟ در جهان و زمانه ای که هنر، ادبیات و همه ی شئون حیات فرهنگی بشر در ارتباط سازنده با دیگر شئون سیاسی و اجتماعی او و در نسبت مستقیم با قدرت رغم میخورد، ایا میتوان از هنر متعالی ای سخن گفت که بی نسبت با حیات فکری، فرهنگی و سیاسی مردم باشد؟
تفاوت هنر متعالی، با هنر سکولار در چیست؟
شاید کمی ایدئولوژیک به نظر برسد، اما اگر بنیانگذار کبیر انقلاب را نه فقط مرد سیاست بلکه فیلسوف، سیاستمدار و عارف واصلی بدانیم که در همه شئون انقلاب، نظرات او دارای عمق و منطبق بر اسلام ناب محمدی (ص) است توجه به اشارات او درباب هنر میتواند ما را به تعریف دقیقی از هنر متعالی رهنمون سازد، هنری که سکولار نیست، هنری که مدافع انسان سکولار نیست، و هنری که انسان سکولار نمی افریند...هنری که اصیل است.
«هنر در جایگاه واقعی خود تصویر زالوصفتانی است که از مکیدن خون فرهنگ اصیل اسلامی، فرهنگ عدالت و صفا، لذت میبرند تنها به هنری باید پرداخت که راه ستیز با جهانخواران شرق و غرب و در راس آنان آمریکا و شوروی را بیاموزد.
هنرمندان ما تنها زمانی میتوانند بیدغدغه کولهبار مسئولیت و امانتشان را زمین بگذارند که مطمئن باشند مردمشان بدون اتکا به غیر، تنها و تنها در چارچوب مکتبشان، به حیات جاویدان رسیدهاند.»
هنری متعالی است، که روح توحید بر ان سایه افکنده باشد و روح توحید چیزی نیست جز نفی عبودیت غیر خدا در همه ساحات .... اگر اینگونه به هنر نظر بیافکنیم، شاید بجای انکه در اواز بدنبال مصداقی برای هنر متعالی بگردیم، ساحات دیگری برای هنر متصور شویم، و هنرمند برایمان تعریف دیگری بیابد... و یا موسیقی و اوازی را نماد هنر متعالی بدانیم که اولا مولود انسان متعالی باشد بنابر تعریفی که ارائه شد و در ثانی برای غایتی متعالی به صدا و نوا در بیاید... در واقع ارزش هنر متعالی، هنر اصیل ناظر به غایت ان است و اینجاست که روح هنر و اثر هنری متولد می شود و موضوعیت می یابد...
هنرمند گاهی ان جوان رزمنده ای می شود که به قول استاد اواز ایران افتخارش ان است که درباره انها یک خط هم نخوانده است...
با توجه به انچه بصورت اجمال گفته شد، بازهم باید پرسید، هنر متعالی چیست؟ و آیا هنر شجریان را میتوان مصداقی از هنر متعالی دانست؟
فاطمه فلاح نژاد
دانشجوی دکتری علوم اجتماعی دانشگاه تهران
🔸️🔸️🔸️
رحمت خدا بر شیر پاکی که خوردهاید شیرزن؛ نوع نگاه و سطح تحلیلتان، صد شرف دارد به موضع گیری های منفعلانه برخی داعیه داران انقلابی گری و حتی انفعال برخی از دوستان عمامه به سر من.
🆔️ @rajaaei
🎙 حجتالاسلام دکتر #احمد_رهدار، در نشست «ورود طلاب به #بورس؛ آسیبها، چالشها و فرصتها»، در سالن جلسات مرکز خدمات حوزههای علمیه:
🔺 دنیایی که به طلاب، معرفی میشود، کمترین ارتباطِ منطقی را با دین دارد. دنیای دین، مانند مزرعهای است که در آن، با کار و تلاش میتوان به نتیجه رسید/ کنشگری در زندگی جهانی، نیازمند زندگی میلیاردی است/ رسالتهای دین، کوتوله شده و معلوم است که در میدانِ رسالتهای کوتوله، پولِ زیادی، فساد میآورد؛
🔺 زندگی اقتصادی بزرگانی مانند «حضرت خدیجه» ‹سلاماللّٰهعلیها› و «سلمان فارسی» تئوریزه نشده/ 80درصد علما، از ثروتمندانِ زمان خودشان بودند؛ زُهد «شیخ انصاری» را به تصویر کشیدیم، امّا تجارت «ملاعلی کنی» را ندیدهایم؛ «محمد بن ابی عمیر» از بزرگترین تُجّار بغداد در زمان خودش بوده؛
🔺 دنیایی که در ادبیات دینی، به ما آموزش داده میشود، ربطی به دین ندارد و بیشتر شبیه القائات صوفیانه است/ متأسفانه روشنفکران عالم اسلام، هرچه بیشتر درس میخوانند، توان خود را برای ادارۀ عالم، بیشتر از دست میدهند؛
🔺 بیشاز دو برابر نقدینگی لازم برای تکمیل پروژههای عمرانی، توسط مردم در بانکها سرمایهگذاری شده؛ اگر این پول، توسط مردم، به یکدیگر قرض داده میشد، هیچ مشکل خُردی در کشور باقی نمیماند؛
🔺 فرهنگسازی و تئوریزهکردنِ مفاهیمی مانند برکت و قرضالحسنه، بسیار دشوار شده؛
🔺 از بین رفتن سرمایه در بورس، در ناراضیسازی طلاب از نظام و تغییر نگرش سیاسی آنها مؤثر است...
🌐 خبرگزاری رسا
🌐 پایگاه خبری مفتاح
📍 کانال مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه
🆔 @Fotooh
📌درس های درست نویسی: هرچه ساده تر، بهتر!
🔆خوانندگان، نوشته هایی را دوست دارند که دشوار را آسان کند، نه آسان را دشوار. اصلاً وظیفۀ نخست و اصلی نویسنده همین است: انتقال آسان مفاهیم به خواننده. نویسندۀ ماهر، از دو جملۀ هم معنا که یکی ساده است و دیگری کمی پیچیده اما زیبا، حتماً اولی را انتخاب می کند و عطای دومی را به لقای آن می بخشد.
🔆کلام باید عادی به نظر آید و برای مخاطب مأنوس باشد. الفاظ و عبارات، هرچه معمول تر و به اذهان مخاطبان نزدیک تر، بهتر. سخن باید چنان طبیعی باشد که هر کس می شنود، گمان کند خودش هم می تواند چنین بگوید یا بنویسد. مثلاً این جمله را در نظر بگیرید: «نویسندۀ ماهر، از دو جملۀ هم معنا که یکی ساده است و دیگری کمی پیچیده اما زیبا، حتماً اولی را انتخاب می کند». می شود به جای «حتماً» از «به حتم» و به جای «انتخاب می کند» از «برمی گزیند» استفاده کرد؛ ولی وقتی نوشتن «حتماً» و «انتخاب می کند» غلط نیست، چرا باید با استفاده از «به حتم» و «برمی گزیند»، نوشته را برای خوانندۀ عمومی غیر طبیعی کنیم؟ مگر جز این است که بیشتر ما فارسی زبان های این دوره اگر بخواهیم این جمله را بگوئیم، با دو کلمۀ «حتماً» و «انتخاب می کند» خواهیم گفت؟
🔆البته سادگی و صمیمت قلم، نباید به ابتذال و محاوره نویسی بینجامد. همان طور که برخی، دشوارنویسی را نشانۀ زیبایی و فضیلت قلم می پندارند، برخی هم هستند که چنان در ساده نویسی افراط می کنند که گویی فرقی میان نوشتار و گفتار وجود ندارد؛ در حالی که سادگی در میانه روی است و میانه روی در اینجا، یافتن راهی میان دشوارنویسی و گفتارنویسی است و البته که راه میانه، از هر دو سخت تر است.
(برگرفته از کتاب بهتر بنویسیم، ص ۱۳۷-۱۳۵)
#نویسندگی
#ساده_نویسی
🆔️ @rajaaei
قسمت سیام برنامه تلویزیونی #مصیر
دومین قسمت از مجموعه برنامهی استاد علی صفایی حائری
با موضوع: ولایت فقیه در اندیشه استاد صفایی
با حضور حجتالاسلام مسعود حیدری نیک، شاگرد استاد صفایی
📅یکشنبه 20 مهر
🕘ساعت ۲۱
📺شبکه چهار سیما
#علی_صفایی
#استاد_صفایی
#مسعود_حیدری_نیک
#تعلیم_و_تربیت
#تربیت
#مصیر
#مصیرصفایی
#شبکه_چهار_سیما
«محفل زمانه شناسی»
در #عصر_امام_خمینی،
بخش اصلی #هویت_ملی ما را اینها تشکیل میدهند،
نه آنکه افتخارش این است که دو خط شعر هم برای آنها نخوانده است.
خوش آمدید جگرگوشههای وطن.
#شهدای_خان_طومان
🆔️ @rajaaei
📌هیچ وقت آمریکا برای رضای خدا به کسی بورس تحصیلی نمیدهد!
به این عکسها دقت کنید:👆
آمریکا به آن سه جوان افغان بورسیه تحصیلی داده است.
از راست :
۱_ زلمای خلیل زاد
۲- شیرمحمدعباس
۳- اشرف غنی.
👈 حالا تصادفاً و خیلی اتقاقی میبینیم که:
🔸اولی شد سفیر آمریکا در افغانستان
🔸دومی شد رییس گروه طالبان
🔸و آخری یعنی آقای اشرف غنی، شده رییس جمهور افغانستان
#مشارکت_اعضای_کانال
🆔️ @rajaaei
📌درس های ساده نویسی: تا می توانید کمتر از فعل وصفی استفاده کنید!
روی هم رفته، زبان گفتاری فصیح تر از زبان نوشتاری است. شاید مهم ترین علتش این باشد که نویسنده، چشم در چشم مخاطب خود ندارد و درنتیجه، احساس صمیمیت کمتری با او دارد؛ اما در گفت و گو، دلیلی برای تصنع و تکلف وجود ندارد. درنتیجه، نوشته هرقدر نزدیک تر به گفتار باشد، صمیمی تر و فصیح تر خواهد بود.
البته این سخن به آن معنا نیست که باید زبان نوشتاری را یک سره گفتاری کرد؛ بلکه این دو زبان در عین اینکه پیوسته با هم دادوستد می کنند، هر کدام باید در داخل مرزهای خود زیست کنند. مثلاً مردم در گفتار روزانۀ خود معمولاً از فعل «برخاست» یا جملۀ «سخن گفت» استفاده نمی کنند و به جای آن می گویند: «بلند شد» و «حرف زد»؛ ولی در یک نوشته، نه تنها این طور نیست که حتماً باید از «بلند شد» یا «حرف زد» استفاده شود، بلکه در برخی از موارد، مانند متن های علمی، این کاربرد ممکن است ناپسند هم دانسته شود.
یکی از چیزهایی که زبان نوشتار را به زبان گفتار نزدیک می کند، «پرهیز از به کار بستن فعل وصفی» است. ما در گفتارهای خود نمی گوییم: «کتاب را باز کرده، خواند»؛ بلکه می گوییم: «کتاب را باز کرد و خواند». استفاده از فعل وصفی (مثل «باز کرد» در جملۀ قبل)، کلام را رسمی می کند. به همین دلیل، معمولاً در نامه های دوستانه، داستان و رمان، مطالب آماده شده برای کانال های فضای مجازی و به طور کلی در متن های غیر رسمی از آن استفاده نمی شود. حتی در نوشته های علمی هم بهتر است کاربرد این نوع فعل به حداقل رسانده شود تا از خشکی آن کاهش یابد.
(رضا بابایی، بهتر بنویسیم، ص۱۵۱-۱۵۰)
تمرین: چند نمونه از جمله های دارای فعل وصفی را بازنویسی کنید و اثر این تغییر را در ساده و دلچسب تر شدن جمله ببینید.
#نویسندگی
#ساده_نویسی
#پرهیز_از_فعل_وصفی
@rajaaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌حتماً این ۸ دقیقه را ببینید!
این چند روز بارها این جمله را شنیدهاید که "به جز چند شنونده حرفهای شجریان، بیشتر هواداران، تقریباً هیچ قطعه ای جز ربنا را نشنیدهاند و نمیشناسند"،
ولی این ویدئو جز این مطلب دلالتهای دیگری هم دارد:
🔸️بیشتر همانهایی که ربنا برایشان نوستالژی است، به جنبه هنری و موسیقایی آن کاری ندارند، بلکه چون آنها را یاد حال و هوای ماه رمضان و حس معنوی میاندازد، آن را دوست دارند.
🔸️بیشتر طرفداران شجریان، هیچ اطلاعی از موضعگیری های خاص او ندارند؛ وگرنه اینطور مطلق او را ستایش نمیکنند و در ارادتشان تردید میکنند.
🔸️اگر بعضی چیزها برای مردم گفته شود، خواهند پرسید که "پس استاد کجا و چطوری به این شهرت رسیده؟"، یا اینکه "مگر جز این است که ایشان به یمن همین ربنا و اعتقاد مردم به اسلام مشهور شده است؟"
✴بعضی از جملاتی که مردم در این مصاحبهها میگویند و شوکه شدن آنها و اعترافشان به اینکه در حرفهای شجریان ضد و نقیض هست، قابل تأمل است:
🔸️قابل تأمل برای کسانی که منفعلانه و با شعار جذب حداکثری، دارند از تبیین و روشنگری خطاهای وی برای مردم و نسل جوان و از تربیت و آماده سازی آنها برای موارد مشابه بعدی غفلت میکنند؛
🔸️قابل تأمل برای کسانی که برای خوشایند قشر خاکستری دارند روی بُعد هنری ایشان تأکید میکنند، به جای آنکه به سراغ پررنگ کردن عناصر اصیل هویت اسلامی و ملی در وجود آنها بروند تا بتوانند در این موارد به درستی مرزبندی کنند؛ عناصری مثل اصل ارادت مردم به اسلام، ارادت به اصل نظام، ارادت به شهدا و...
#شجریان
#ربنای_شجریان
#جذب_حداکثری
#قشر_خاکستری
🆔️ @rajaaei
#فوری
پایان مناقشات #قره_باغ:
گفته میشود سازمان ملل به آذربایجان و ارمنستان ضرب الاجل داده که هرچه سریعتر جنگ را پایان دهند؛
وگرنه هر دو کشور به ایران پس داده خواهند شد تا #روحانی رئیس جمهورشان شود.
شنیده شده مردم دو کشور دارند به رئیس جمهورهایشان برای صلح فشار میآورند.
https://eitaa.com/joinchat/1379663915Ce68dbc3592
📌درس های ساده نویسی: در نوشته تان، بیشتر از فعل های گفتاری استفاده کنید!
خیلی کم و شاید به ندرت پیش می آید که کسی در هنگام سخن گفتن، از فعل «می باشد» استفاده کند؛ پس برای نزدیک نگه داشتن نوشته به گفتار رایج در میان مردم و حفظ حس صمیمت آن، بهتر است ما هم تا می توانیم این افعال را کمتر در نوشته مان به کار ببریم.
بهتر است بنویسیم/بهتر است ننویسیم
است می باشد
کرد نمود/ ساخت
شد گشت/ گردید
گذاشت نهاد
تمرین: آیا می توانید چند نمونه دیگر از این افعال نام ببرید؟
#نویسندگی
#ساده_نویسی
#کاهش_فعلهای_نوشتاری
https://eitaa.com/joinchat/1379663915Ce68dbc3592
رهبر انقلاب:
"ضابطه گذاری ها بایستی حاکمیتی باشد؛ این را من از مدتها پیش به رئیس جمهور گفته ام.
بعضی از سفرها بایستی تعطیل بشود؛
همچنان که سفر #اربعین را مردم متدین و مؤمن ما پذیرفتند؛ گفتیم نروید طرف مرز، نرفتند".
این هم یک نمونه دیگر از ظرفیت #فقه_حکومتی و نهاد فتوا برای اداره جامعه.
https://eitaa.com/joinchat/1379663915Ce68dbc3592
📌از ماست که بر ماست!
داشتم از عرض خیابان رد میشدم که یک موتورسوار میانسال، که نیمی از موی سر و صورتش سفید بود، گفت: "شیخالُف" یا "شیخُلُف" یا چیزی شبیه اینها؛ این را گفت و از جلویم رد شد.
خدایی که بر قلب و قلمم آگاهی دارد شاهد است که ذرهای از او ناراحت نشدم.
گذشته از اینکه بلافاصله یاد خاطره جسارت دو جوان موتورسوار به عمامه آیتالله علی صفایی حائری افتادم و برخورد کریمانه او و اینکه این کلمه در برابر آن جسارت اصلاً به حساب نمیآید، باز هم پیش خودم گفتم: "از ماست که بر ماست!"
باز هم مثل خیلی مواقع دیگر پیش خودم گفتم: کمکاری از خود من بوده است و دوستان هملباسم و نهاد محترم متبوعم!
اگر ما در تربیت سیاسی مردم و نسل جوان جامعه کمکاری نکرده بودیم، یک نفر نااهل و همپالکیهایش نمیتوانستند با تطمیع یا تهدید مردم، رأی بیاورند و بر سرنوشت اجتماعی این ملت مسلط شوند تا ناکارآمدیها و خیانتهایشان به حساب نظام نوشته شود و مردم ناراضی شوند و چون دستشان به کس دیگری نمیرسد، مجبور شوند با یک متلکِ وسط خیابانی به یک عمامه به سر که مثل خودشان است، کمی داغ دلشان را فرو بنشانند؛ تقصیر خودمان است.
اگر ما با تربیت سیاسی امت، برای ولیّ فقیه و امام جامعه، بسط ید کافی فراهم کرده بودیم، نهاد ناظر بر انتخابات، -علی ما قیل - ناچار نمیشد بنا بر مصلحت و برای جلوگیری از یک فتنه بزرگتر، تن به فتنه دیگری بدهد و صلاحیت کسی را تأیید کند که نباید؛ تقصیر خودمان است.
اگر ما پای قرآن را خیلی بیشتر از اینها به زندگی مردم باز کرده بودیم و آنها را با آیات دارای ظرفیت فقه سیاسی و دستورالعمل مواجهه با کفار و منافقان آشنا کرده بودیم، و اگر روایتهای بیانگر ابتلائات آخرالزمانی را بهتر و شفافتر برایشان تبیین کرده بودیم، شاید تعداد کمتری فریب شعارهای رفاه و آرامش غربگراها را میخوردند و مصداق "مَن یَنقَلِب علی عَقِبَیه" نمیشدند و آمریکا و کاخ سفید را قبله خود نمیساختند؛ تقصیر خودمان است.
و البته خدا نگذرد از تقصیر کسانی که پس از امام، تلاش کردند تا انقلاب اسلامی او را از مسیر اصلیاش که تلاش برای تحقق اسلام ناب محمدی و مبارزه با استکبار تا نابودی کامل آن بود، منحرف کنند؛ که اگر نبود ظرفیت امت خمینی و البته درایت و هدایت خلف صالح او، شاید این انقلاب هم مانند انقلاب رسولالله به محاق میرفت و دوباره سالها طول میکشید تا چنین پرچمی بلند شود.
#تربیت_سیاسی
#فقه_سیاسی
#فقه_حکومتی
#بسط_ید_ولیّ_فقیه
https://eitaa.com/joinchat/1379663915Ce68dbc3592
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ حسن #روحانی (مثلاً فرمانده قوه مجریه نظام): یه آقایی بگه میترسی وسط رودخونه وایسی؟ خب نترس! وایستا تا آب بیاد ببرتت...
◀️ حاج #قاسم_سلیمانی (فرمانده سپاه اسلام): آقا اصغر زشته... منو از دو تا گلوله می ترسونی؟
#ترس_عقلانیت
#مشارکت_اعضای_کانال
https://eitaa.com/joinchat/1379663915Ce68dbc3592
🎙گفتوگوی تربیتی رادیویی
💠موضوع: "چگونه فرزند خود را دربرابر هجمههای محیط مصون بداریم؟"
💠کارشناس: حجتالاسلام محمدجواد درودی، فارغالتحصیل سطح چهار "تربیت اخلاقی"، پژوهشگر و مدرس تربیت اسلامی.
💠زمان: سه شنبه ۲۲ مهر تا پنجشنبه ۲۴ مهر ۹۹، ساعت ۹:۳۰
💠رادیو معارف
#تربیت
#تربیت_کودک
https://eitaa.com/joinchat/1379663915Ce68dbc3592
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ ویژگی آثار و اندیشه
استاد #علی_صفایی_حائری
از زبان دکتر #احمد_رهدار
📝 «#عین_صاد» تسلط فوقالعادهای به ادبیات روایی داشت. از هر ۵۰ واژه در آثار ایشان، ۳۰ کلمهٔ آن ترجمهی واژگان روایی میباشد.
📺 برنامهی دیدنیِ "سوره"،
شبکه ۴، ۱۹ مهرماه ۱۳۹۹،
فصل سوم با موضوع
«محمد رسولالله ص»
https://eitaa.com/joinchat/1379663915Ce68dbc3592
📌فرازی از دعای روز سه شنبه:
...اَللَّـهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّد خاتَمِ النَّبِيّينَ
بار خدايا درود فرست بر محمّد خاتم پيامبران
وَ تَمامِ عِدَّةِ الْمُرْسَلينَ وَ عَلي آلِهِ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ وَاَصْحابِهِ الْمُنْتَجَبينَ
و كامل كننده شمار رسولان و بر خاندان پاك و پاكيزه او و بر یاران برگزیدهاش
وَ هَبْ لي فِي الثُّلَثآءِ ثَلاثاً
و در روز سه شنبه سه حاجتم را روا كن
لا تَدَعْ لي ذَنْباً اِلاّ غَفَرْتَهُ
گناهی برایم مگذار جز آنکه بیامرزی
وَ لا غَمّاً اِلاّ اَذْهَبْتَهُ
و اندوهی برایم مگذار جز آنكه آن را برطرف سازی
وَ لا عَدُوّاً اِلاّ دَفَعْتَهُ
و دشمنی برایم مگذار جز آنکه از من دورش گردانی
التماس دعا
#دعای_سهشنبه
#صبح_بخیر
#صباح_النور
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
https://eitaa.com/joinchat/1379663915Ce68dbc3592
از انقلابی شدن تا انقلابی مردن.mp3
16.63M
🎙تحلیل علت رویگردانی نیروهای انقلاب از مواضع انقلابی برپایه آیات ۱۳۹ تا ۱۴۴ سوره آل عمران
✴وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِن مَّاتَ أَوْ قُتِلَ انقَلَبْتُمْ عَلَىٰ أَعْقَابِكُمْ وَمَن يَنقَلِبْ عَلَىٰ عَقِبَيْهِ فَلَن يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئًا وَسَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ
💠 انقلاب اسلامی ما مشابهتهای زیادی با انقلاب رسول الله دارد.
💠 یکی از ابتلائات انقلاب اسلامی، مشاهده کمیها و کاستیها و شکستهای دور از انتظار انقلابیون است.
💠 انقلابیون ضعیف، با دیدن این مصیبتها در حقانیت و آرمان انقلاب تردید میکنند و از آن رویگردان میشوند.
💠 اگر برای تربیت سیاسی خود و مردم تلاش نکنیم، رویگردانی تدریجی از انقلاب چیز عجیبی نیست.
🔰 مدرسه فقهی-تربیتی مصباح الهدی، ۲۲مهر۹۹
#تربیت_سیاسی
#انقلاب_اسلامی
#قرآن_برای_زندگی
🆔️ @political_education
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰با دیدن این صحنهها سؤالی که برای بیننده ایجاد میشه اینه که "آمریکا در برابر این ملت، واقعاً چه غلطی میتونه بکنه؟!"
💠ارمنستان و آذربایجان مواضع همدیگه رو به شدت زیر آتش سنگین گرفتهن، ملت همیشه در صحنه ما دست زن و بچه رو گرفتن، رفتن تو چندصد متری میدان جنگ ایستادن به تماشا.
💠البته اینکه تهِ دلشون مطمئن هستند که اجنبی جرئت نداره به خاک ایران چپ نگاه کنه هم بیتأثیر نیست.
#قره_باغ
https://eitaa.com/joinchat/1379663915Ce68dbc3592
📌درس های ساده نویسی: چه عیبی دارد گاهی حتی در نوشته های علمی تان، از واژه ها و فرهنگ مردمی استفاده کنید؟
بسیار پیش می آید که خوانندگان، از خواندن یک نوشته دلخور می شوند و احساس می کنند که با این متن، غریبه اند. از نظر آن ها، نویسنده نخواسته یا نتوانسته حرفش را سرراست بگوید؛ مثل لقمه ای که دور سر چرخانده شده و بعد در دهان قرار گرفته است. ولی راستش را بخواهید، بیشتر نویسنده ها خیلی بلد نیستند که چطور باید ساده و صمیمی بنویسند؛ وگرنه این طور نیست که این را بدانند و پشت گوش بیندازند. البته بعضی ها هم کمی ترسو هستند و به این راحتی نمی توانند به چنین واژه هایی میدان بدهند که در نوشتۀ آن ها جولان دهند.
نویسندۀ خوب کسی است که بداند و بتواند هر از گاه، از واژه ها و فرهنگ مردمی در نوشتۀ خود استفاده کند؛ هرچند باید مراقب باشد که در این کار، بی گدار به آب نزند و نوشته اش را پر از چنین واژه هایی نکند که در آن صورت، حاصل کارش یک نوشتۀ بی در و پیکر خواهد بود. باید در انتخاب و چگونگی به کارگیری این واژه ها سلیقه و تجربه داشت؛ زیرا زیاده روی در این شیوۀ دشوار، متن را سبک و بی اعتبار می کند؛ درست مثل اتفاقی که احتمالاً در همین نوشته افتاده است!
من برای نشان دادن تعداد هرچه بیشتری از واژه های ساده از فرهنگ مردمی، سعی کردم همۀ آن ها را در این دو بند به کار ببندم؛ ولی اگر شما تعدادی از آن ها را با معادل های رسمی ترشان جایگزین کنید، احتمالاً متن خوشگل تری به دست خواهید آورد.
تمرین: آیا معادل های رسمی تر واژه ها و اصطلاح های مشخص شده در متن را می دانید؟
#نویسندگی
#ساده_نویسی
#استفاده_از_واژگان_و_فرهنگ_مردمی
https://eitaa.com/joinchat/1379663915Ce68dbc3592
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تجلیل رهبر معظم انقلاب از روحیه مادر شهید مدافع حرم #محمود_رادمهر
💠 وقتی دو برادر شهید از ایشان درخواست میکنند که با اعزام آنها به سوریه موافقت کند و مادر هم اعلام رضایت میکند، حضرت آقا میفرماید:
من موافق نیستم، رضایت ما هم شرط است.
#مدافعان_حرم
#شهدای_خان_طومان
🆔️ @rajaaei
📌گاهی موقع سخنرانی یا تدریس، باید با زبان نوشتاری گفت!🤔
این جمله را بخوانید: «هر نویسنده و سخنرانی، در طول زمان باید پیشرفت کند». اگر بخواهید این جمله را به صورت محاوره ای و در یک فضای کاملاً دوستانه و صمیمی بگویید، چگونه آن را خواهید گفت؟ احتمالاً می گویید: «هر نویسنده و سخنرانی، تو طول زمان باید پیشرفت کنه».
💠 من که می گویم حتی در گفت و گوهای معمولی هم، «در طولِ» را محاوره ای نگویید؛
ولی اگر اهل تدریس یا سخنرانی هستید، توصیه ام این است که حتماً از این کار پرهیز کنید.
💠 فقط تصورش را بکنید من چه کشیدم شبی که پای سخنرانی دوستی نشسته بودم، و او به تناسب موضوع صحبتش، شش هفت بار گفت: «تو طولِ...»! شاید هم ذهن بازیگوش من این طوری است که گاهی با کلمات، بازی اش می گیرد و مثلاً یاد «اتل متل توتوله» می افتد؛😁🤦♂️ ولی وقتی می توانید با اندکی مراقبت، بهانه به دست امثال این ذهن بازیگوش ندهید، خُب ندهید!
#نویسندگی
#سخنوری
https://eitaa.com/joinchat/1379663915Ce68dbc3592