eitaa logo
مرضیه رمضان‌قاسم
502 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
874 ویدیو
87 فایل
🌻بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم سلام ارشد تفسیر و کلام، مداح، سخنران مبلغ‌ دفتر تبلیغات اصفهان پاسخگوی‌شبهات،داستانک‌ دلنوشته و یادداشت‌نویس تلاشم در جهش‌تولید جهت‌فرمانبرداری از امر رهبرم منتظرامام زمانم هس تم پل‌ارتباطی‌جهت‌ارتقاءکانال⬇ @M_Rghasem110
مشاهده در ایتا
دانلود
🚩شب و روز دوم محرم طبق رسم مشهور روضه ورود امام به کربلا چون روز دوم، ورود قافله‌ امام به کربلاست 💠چند نقل پیرامون آن: 1⃣نقل اول: نقل قول پیشگویی امیرالمؤمنین توسط هَرثمه بن سُلیم که در سپاه عمر سعد بود و نزد امام حسین آمد و گفت: من با پدرت همراه بودم در جنگ صفین به این نقطه رسیدیم پدرتان امیرالمؤمنین اینجا پیاده شدند دو رکعت نماز خواندند و فرمودند اینجا کسانی به شهادت می‌رسند که مستقیم به بهشت پرواز می‌کنند، نکند آن افرادی که پدرتان امیرالمؤمنین فرمودند شما باشید؟! حضرت فرمودند بله درست است ما هستیم، آن هرثمه گفت: من الان در سپاه دشمن‌ام، حضرت فرمودند: سمت ما بیا،هرثمه گفت: اگر سمت شما بیایم بنی‌امیه زندگی‌ مرا غارت و همسر و فرزندانم را در کوفه می‌کشند، حضرت به او فرمودند: پس اگر نمی‌خواهی ما را یاری کنی از اینجا برو تا صدای مظلومیت ما به گوش تو نرسد چون اگر کسی صدای مظلومیت ما به گوشش برسد و ما را یاری نکند خداوند او را وارد دوزخ می‌کند؛ هَرثَمه به سرعت از کربلا فرار کرد. 2⃣نقل دوم: نقل سید بن طاووس در لهوف است «فلما وصلها فقال: انزلوا، هاهنا والله محط رکابنا و مسفك دمائنا، هاهنا و الله مخط قبورنا و هاهنا والله مسبی حریمنا بهذا حدثني جدي رسول الله صلي الله عليه و آله وسلم» اللهوف، ص 35 حضرت وقتی به کربلا رسیدند فرمودند: «فرود آييد، اينجا محل بار نهادن ما و ريخته شدن خون ماست و اينجا محل قبور ماست، اين گونه جدم رسول خدا صلي الله عليه و آله بر من بيان فرمود» 3⃣در مورد نقل سوم که نقل مشهوری‌ست. نقل اغلب روضه‌خوان‌ها این است که حضرت هنگام ورود به کربلا پرسیدند نام این سرزمین چیست؟ برخی جواب دادند: نینوا، غاضریه، شُفیّه،... و نهایتا کربلا، حضرت به محض شنیدن نام کربلا فرمودند: "اعوذ بالله من الکرب و البلا" دو نکته قابل توجه: 🔰نکته اول: سوال حضرت در تاریخ آمده 🔺هرچند حضرت علم غیب دارند اما این پرسش حضرت با علم غیب ایشان ناسازگاری ندارد چرا که استفهام همیشه حقیقی نیست و امام، همیشه از علم غیب استفاده نمی‌کنند. 🔰نکته‌ دوم: ❌عبارتِ "اعوذ بالله من الکرب و البلا" در منابع معتبر یافت نشده است. ✅بلکه در کتاب اخبار الطوال دینِوَری ص۳۷۲ آمده است، حضرت فرمودند: کربُ و البلا (محلی که با رنج و بلا همراه است پدرم هنگام رفتن به صفین از اینجا گذشت و من نیز با ایشان بودم ایستاد و نام این سرزمین را پرسید نامش را که گفتند، فرمود: اینجا محل فرود آمدنشان و محل ریخته شدن خون‌شان است، از ایشان پرسیده شد چه کسانی منظورتان است؟ پدرم فرمودند: خاندان پیامبر اینجا فرود می‌آیند؛ آنگاه امام حسین دستور دادند بارها را همان جا فرود آورند.) ✅همچنین در کتاب تذکره الخواص سبط بن جوزی ج۲، ص۱۵۶ آمده تا حضرت نام کربلا را شنیدند فرمودند: اندوه و بلا به خدا قسم این همان زمینی است که جبرئیل درباره آن به جدم خبر داد که من در آن کشته می‌شوم. 🔰نکته سوم: مشهوراتی مبنی بر بی‌تابی حضرت زینب که از قول ایشان در هنگام ورود به کربلا توسط مرثیه‌خوانان نقل می‌شود چنین مطالبی در تاریخ گزارش نشده است بلکه آشوب شدن و بی‌تابی کردن حضرت زینب سلام الله علیها مخصوص شب عاشوراست نه در هنگام ورود به کربلا؛ البته پریشان شدن حضرت زینب در هنگام ورود به کربلا یک امر طبیعی‌ست اما در تاریخ در این باره مطلبی نقل نشده است بنابراین افرادی که عباراتی از جانب ایشان نقل می‌کنند کارشان جایز نیست اما اگر به صورت زبانحال به گونه‌ای گفته شود که مخاطب متوجه شود این زبانحال است نه زبانِ قال اشکال ندارد. 🖊منبع: اصطیاد شده از کتاب تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهداء و آموزه‌های مرضیه رمضان‌قاسم ‌╔   ⃟🌸๑‌ ╰┈➤Ⓜ️@ramezan_ghasem110
سلام خودتو معرفی می‌‌کنی؟ بهم میگی بچه‌ی کی هستی؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😭😭😭 من بچه‌ی این خانه‌ام و بابا تو مصراع دومش را دوست نداشتم درش تصرف کردم، حالا شد👇 (من خادم نالایقمُ مولا تو) ‌╔   ⃟🌸๑‌ ╰┈➤Ⓜ️@ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚩شب و روز سوم‌ محرم‌ طبق رسم مشهور روضه‌حضرت‌رقیه‌مرسوماست در تاریخ، قدیمی‌ترین گزارش درباره‌ حضرت رقیه در کتاب کامل بهایی از عماد الدین طبری‌ ج۲، ص۱۷۹ که گزارش خود را از کتاب الحاویه فی مذمات معاویه یا مثالب بنی‌امیه از قاسم بن محمد بن احمد مامونی در قرن۵ از اندیشمندان سنی‌ست اینگونه نقل کرده‌: دختر خردسال ۴ساله‌ای از امام‌حسین در خرابه‌ی شام بهانه‌ی بابا گرفت، سر بابا را برایش بردند رنجور شد و از دنیا رفت ولی اسم این دختر را ذکر نکرده‌اند. اما کتب رجال و انساب نام حضرت رقیه ذکر شده است. وقتی این نقل‌ها را کنار هم قرار دهیم دو نتیجه خواهیم گرفت: ⚡️اولا:این سوال مطرح است که چرا در کتب تاریخی اسم حضرت رقیه آورده نشده ولی در لباب الانساب بیهقی که یک کتاب تاریخی نیست بلکه کتاب نَسَب‌شناسی‌ تالیف شده در قرن ۵ است نام ایشان ذکر شده است؟ پاسخ اینکه دأب کتب تاریخی این است که نام نقش آفرینان سیاسی و ... را ذکر کند لذا در تاریخ نام‌حضرت سکینه و فاطمه بنت الحسین بخاطر خطبه‌خوانی‌ در کوفه و شام ذکر شده است ولی در کتب تاریخی اسمی از حضرت رقیه نیست. ⚡️ثانیا:با در کنار قرار دادن این نقل‌ها روشن می‌‌گردد خواندن روضه‌ حضرت رقیه هیچ اشکالی ندارد اما توجه به این نکته ضروری‌ست که خواندن مطالبی که مرثیه‌خوان‌ها آن را ذکر می‌کنند از جمله اینکه نقل‌ می‌کنند حضرت رقیه سر بابا رو بغل کرد و گفت:مَن‌الذی‌ایتمنی‌علی‌صغرسنی و ... این‌ها در منابع اولیه وجود ندارد بلکه در منابع متاخر آمده، به نظر می‌رسد اول به صورت زبانحال نقل شده و بعد به صورت کتابت، به عنوان زبانِ قال مطرح شده در حالیکه خواندن آن به نیت زبانِ قال، جایز نیست زیرا با حرف غیرواقع نباید اشک گرفت بنابراین توصیه می‌گردد مضامینی که در منابع اولیه وجود ندارد، به شکل زبان قال خوانده نشود ولی خواندن آن به صورت زبانحال اشکالی ندارد و دست مادحین در خواندن آن باز گذاشته شده است؛ البته می‌بایست زبانحال طوری خوانده شود که مخاطب متوجه شود این زبانِ قال نیست بلکه زبانحال است مثلا گفته شود "شاید" زبانحالِ حضرت رقیه وقتی سر بریده‌ی بابا را در آغوش گرفتند این باشد... چرا که طبیعی‌ست یک دختر بچه‌ی ۴ساله، وقتی سر بریده‌ی بابا را در آغوش می‌گیرد چه می‌گوید به این ترتیب می‌توان با استفاده از جملات احساسی، بدون اینکه حرف خلاف واقعی زده شود احساس مخاطب تحریک گردد و اشک بریزد؛ ولی با این وجود اگر کسی بخواهد به منابع متاخر اعتماد کند و این مصیبت را به صورت زبانِ قال بخواند اختیار با خودش است چرا که در کتب متاخر نظیر شهادت‌نامه‌‌ی آقای ری شهری، صرف جمع‌آوری بوده است نه مستند نویسی 🔶 ضمنا شهید مطهری اظهار نظری در مورد حضرت رقیه نکرده‌اند و وجود حضرت رقیه را نه رد و نه تائید کرده‌اند؛ از پسر ایشان نقل است که گفته‌اند: پدرم در یادداشت‌های‌شان نوشته‌اند: جریان حضرت رقیه جای بررسی دارد تا سر فرصت آن را بررسی کنند که ایشان شهید می‌شوند و این فرصت ایجاد نمی‌‌گردد 🔶 وضعیت خرابه شام در هیچ کتاب تاریخی نیامده اما از آنجایی که برای کشف حقائق تاریخ بسنده‌بودن کار صحیحی نیست بنابراین به کتب رجال، انساب، زیارات، روایات و... نیز رجوع می‌شود درباره‌ی خرابه‌ شام روایت صحیحی از امام سجاد موجود است، ضمن تاکید بر اینکه حدیث نسبت به نقل مورخان در اولویت است سخن پایانی در ذکر مصیبت از شعرخوانی غافل نشوید خصوصا اشعار استاد سازگار نظیر🔰 بیت الاحزان مرا امشب صفا دادی پدر با وصال خویش قلبم را شفا دادی پدر نوحه غرقه به خون یاسمنی ابی‌عبدالله  آیــا تــو بــابای منی ابی‌عبدالله من الذی ایتمنی ابی‌عبدالله(۲) سـر تـو بـردارم و بــر سینه بگذارم  بی‌خبــر آمـدی چــرا بهـر دیدارم تـو ماه بیـت‌الحزنی ابی‌عبدالله من الذی ایتمنی ابی‌عبدالله(۲) شب شده بی‌تو خانۀ ما عزاخانه  تو شمع من شدی و من برتو پروانه مثل علی آمــده‌ای کنـج ویرانه  سـر بــه یتیمــان بـزنی ابی‌عبدالله من الذی ایتمنی ابی‌عبدالله(۲) 🔰شعرآقای مصطفی متولی گذر عمر از این مرحله سخت است پدر زندگی بی تو در این قافله سخت است پدر دخترت تشنه‌ی اشک است ولی باور کن گریه کردن وسط هلهله سخت است پدر روضه‌ی خار مغیلان و کفِ پای یتیم با دلِ نازک این آبله سخت است پدر کاش می‌شد کمی از نیزه بیایی پائین بخدا بوسه از این فاصله سخت است پدر 🖊برگرفته از: کتاب‌تاریخ‌قیام‌و‌مقتل‌جامع‌سیدالشهداء به ضمیمه‌ی آموخته‌های تئوری و میدانی مرضیه رمضان‌قاسم ‌╔   ⃟🌸๑‌ ╰┈➤Ⓜ️@ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از (🌼بوی باران🌼)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هرگاه یاد امام حسین علیه السلام افتادی ۳ مرتبه بگو صلی الله علیک یا اباعبدالله یا اباعبدالله من طرفدار توام. گرچه نی‌اَم درخور تو اما چه کنم که مبتلایم. شیخ اسماعیل رمضانی🎤
سلام تابحال از دارائی‌هات بهم نگفته بودی؟!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تو این دنیا من، تو رو دارم... سرمایه و دارایی من عشق حسین است کل دارایی من این هیأت است و گریه‌ها ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ‌╔   ⃟🌸๑‌ ╰┈➤Ⓜ️@ramezan_ghasem110
حُر بن‌ یزید‌ ریاحی، رایحه‌‌ی حسینی گرفت، از بندِ ابن زیاد آزاد شد. حسین‌جان، حُر درونم زیاده‌خواه شده و راه عقل را بسته‌است، از بند زیادها رهایش می‌کنی؟ 🪄مرضیه رمضان‌قاسم ‌╔   ⃟🌸๑‌ ╰┈➤Ⓜ️@ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚩شب و روز چهارم‌‌ محرم‌ طبق رسم مشهور روضه‌فرزندان‌حضرت‌زینب‌و‌اصحاب در روز چهارم محرم مرسوم است یکی از این دو روضه خوانده شود: ۱) برخی روضه فرزندان حضرت زینب راستی می‌دانستید در کربلا ۳ پسر از عبدالله بن جعفر طیار شهید شدند. ۱.۱ عون که به اتفاق همه‌ی منابع و به قطع و یقین مادرش حضرت زینب و پدرش عبدالله است. ۱.۲ محمد که در برخی منابع نوشته‌اند پدرش عبدالله و مادرش زینب کبری است. ۱.۳ عبیدالله که پدرش عبدالله و مادرش کنیز بوده است. 📚ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبین، ج۱، ص۶۱ ⚡️تذکر: این روضه‌‌ای که برخی برای فرزندان حضرت زینب می‌خوانند با این مضمون که امام حسین رفتند و دو فرزند حضرت زینب را یکی یکی آورد در هیج منبعی نیامده است و اینها از قوطی برخی مداح‌ها در آمده است؛ البته شاید زبانحال بوده است و بعدا به صورت زبانِ قال به صورت مکتوب در آمده در حالیکه نقل صحیح این است که "فرزندان عبدالله بن جعفر به میدان رفتند و شهید شدند. همین" 📚تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا ۲) برخی روضه‌ اصحاب امام‌حسین را می‌خوانند از جمله: - حُر: چرا که این ماه بستر خوبی براي توبه و انابه فراهم است؛ برخی بزرگان ماه محرم را رمضان ثانی نامیده‌اند زیرا می‌توان با تأسی به امام حسین علیه‌السلام و اصحاب بصیر و با وفای‌شان رفع رذائل و کسب فضائل کنیم. "حر در تاریخ ثابت کرد، اگر تا تَهِ ظلمت هم رفته باشیم راه باز است و می‌توانیم برگردیم." - جَون: امام حسین سر جَون را همانند سر علی اکبر به دامن گرفتند. روضه‌ی جَون ثابت کرد مکتب اسلام، مکتب شایسته‌سالاری‌ست چرا که: إِنَّ أَكرَمَكُم عِندَ اللَّهِ أَتقاكُم 🖊مرضیه رمضان‌قاسم ‌╔   ⃟🌸๑‌ ╰┈➤Ⓜ️@ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ پاسخگویی برخط به سؤالات اعتقادی شما با حضور کارشناس مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی، کارشناس صدا و سیمای مرکز اصفهان و فعال فرهنگی، جناب استاد جواد حیدری 🌺 چهارشنبه ۲۷ تیر ساعت ۲۱ 🎁 ۲ جایزه نقدی به ۲ نفر از افراد شرکت کننده در پاسخگویی برخط 📝 ثبت نام برای یادآوری پاسخگویی برخط و شرکت در مسابقه: m8r.ir/111 🚩 پاسخ سرای سؤالات فرهنگیان 🚩 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان 🌐 @Pasokhsara 🌐 @Morsalat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
"حکایت این روزهایم" اگر شخصی که غرور خاصی دارد و بخاطر امور مادی اهل درخواست نیست، اما بخاطر علم و آگاهی غرورش را زیرپا گذاشته و از شما کتاب‌تان را برای مدتی کوتاه امانت خواست از امانت دادن به او امتناع ورزید، وعده‌ی سر خرمن بدهید و حتی برای یک لحظه هم کتاب‌ جگر گوشه‌ی‌تان را از خود جدا نکنید تا هم‌اکنون که او به شدت عطش وصال به این کتاب را دارد، آه از نهادش بلند و دچار عطش شدیدتر گردد و شیر فهم شود، آب را باید از سرمنشأ هستی طلب نمود و نصرت و یاری را از اهلش. این بود ماجرای ابتلایی که اخیرا دچارش شدم و ختم بخیر شد، بحمدلله خدای علیم اعلی "من حیث لااحتسب" ظرف ۲۴ ساعت کتابی بهتر از آنچه طالبش بودم بدون منت، از طریق عساکرش دو دستی تقدیمم نمود... خدایا ممنونتم‌ که همیشه هوامو داشتی، داری و خواهی داشت... تا یادم می‌آید مادرم برای خريد ضروریات زندگی خیلی دست و دل‌ باز خصوصا برای خرید کتاب، حتی اجازه ندادند شراکتی کتاب بخرم چه رسد به امانت... از اول عمرم من از یادم نمیره مادر جواب خواهشم را داده آره آمینِ مادر، ضامن خوشبختی ماست دردِ دل ما، کرده مادر باز چاره ✍بداهه‌ی خودم (خودنویس) 🖊 مرضیه رمضان‌قاسم ‌╔   ⃟🌸๑‌ ╰┈➤Ⓜ️@ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تابحال به این موضوع اندیشیده‌اید بعد از ما کتاب‌های‌مان به چه سرنوشتی دچار خواهند شد؟ از آنجایی که اکثر مردم با کتاب، معامله‌‌ی پرنده می‌کنند پیشنهاد دارم برای وقفِ کتاب‌های‌‌مان وصیت کنیم تا بازیافت و یا بازداشت نشوند بلکه به دست اهلش برسند. 🖊مرضیه رمضان‌قاسم ‌╔   ⃟🌸๑‌ ╰┈➤Ⓜ️@ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆کربلا رفته‌‌ها کدوماتون تابحال نام مبارک امام‌رضای عزیزمونو رو ضریح شش گوشه‌ی امام‌حسین دیدید؟ آقا جان امام رضا جان میشه خیلی فوری دعوتمون کنید بیایم پابوس‌تون و زیارت آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور شهید و مظلوم‌مون؟ یا امام رضا دلم هوای تو کرده شه خراسانی چه می‌شود که بیایم حرم به مهمانی…؟ ‌╔   ⃟🌸๑‌ ╰┈➤Ⓜ️@ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آزاد شد آن جان که گرفتار حسین(ع) است درمان شده آن قلب که بیمارِ حسین(ع)است گفتیم که ما عاشق اوییم ولیکن عاشق شدن ما همه هم کار حسین(ع)است ✍احمدرفیعی‌وردنجانی ‌╔   ⃟🌸๑‌ ╰┈➤Ⓜ️@ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🥄‌☕️🫖 گرچه در چای عزای تو شکر ریخته‌اند ما نمک‌گير تو هستيم اباعبــداللہ ...🧂 ‌╔   ⃟🌸๑‌ ╰┈➤Ⓜ️@ramezan_ghasem110
🕸🕸 🕸 وحدت‌گرایی یا تکثرگرایی‌دینی یا پلورالیسم‌دینی یا حقانیت‌مطلقه‌‌همه‌‌‌ادیان ⁉️با توجه به توسعه‌ ارتباطات، بین پیروان ادیان مختلف با یکدیگر در رسانه‌های گوناگون این سوال مطرح می‌گردد که آیا همه‌ ادیان، اهل نجات هستند یا نه؟ از آنجایی که تنوع، تکثر و کثرت در بین ادیان و مذاهب واقعیتی انکارناپذیر است لازم می‌باشد اندیشمندان دینی دیدگاه خود را نسبت به تکثر ادیان مطرح کنند در دهه‌های اخیر یکی از سردمداران این نظریه اندیشمندی از مغرب زمین بنام جان هیک بخاطر تعاملی که با غیرمسیحیان از جمله مسلمانان، هندوها، یهودیان داشت در مورد ادیان و مذاهب گوناگون به داوری پرداخت وی برای پاسخ به تنوع و تکثر ادیان وحیانی و غیروحیانی‌، نظریه‌ی پلورالیسم دینی یا تکثرگرایی دینی را در برابر اندیشه‌های انحصارگرایی، شمول‌گرایی و ابطال‌گرایی مطرح کرد و همه‌ی متدینان به ادیان مختلف را بهشتی و سعادتمند خواند. قبل از تعریف تکثرگرایی بهتر است اندیشه‌های ابطال‌گرایی، شمول‌گرایی، انحصارگرایی تعریف گردد. ⚡️ابطال‌گرایی:قائل به باطل و مخلوق ذهن بشر بودن تمام ادیان هستند؛ این نظریه توسط ملحدین‌، غیرمومنین و غیرمعتقدینِ به خدا مطرح شده‌است. ⚡️شمول‌گرایی:قائل به حقانیت مطلق یک دین و حقانیت نسبی سایر ادیان. ⚡️انحصارگرایی:قائل به حقانیت یک دین منحصراََ و بطلان سایر ادیان‌. ماست شیرین را منحصر به ماست خود و سایر ماست‌ها را ترش‌ می‌پندارند. ⚡️تکثرگرایی:این گروه معتقد به حق بودن تمام ادیان و قائل به صراط‌های مستقیم‌(راههای متفاوت) این گروه معتقدند: راه حق، راه وصول به مقصد، تنها یک راه، یک سیره و یک شیو‌ه نیست بلکه برای رسیدن به نجات و رستگاری راههای فراوانی وجود دارد. نظیر شعر: هر کسی از ظن خود شد یارِ من نظیر فیلم سینمایی رضا مارمولک یا مثال فیل تاریک‌خانه، تکثرگرایی مثل پازلی‌ست که هر دین، قطعه‌‌‌ای از حقیقت آن است، همه‌ی ادیان در عرض هم و بدون برتری بر یکدیگر و طریقی برای رستگاری انسان‌اند. 💠دلیل جان هیک: 🌀۱.دلیل معرفتی‌: ریشه در بحث شکاکیت و نسبی‌گرایی معرفتی دارد که در غرب مطرح شد و بعد از رُنِسانس دو شاخه‌ی تفکر فلسفی تفکر فلسفی حس‌گرا و تفکر فلسفی عقل‌گرا بوجود آمد که می‌رسد به کانت و او بحث نومن و فنومن را مطرح کرد از دل آن شکاکیت مدرن متولد شد بنابراین وقتی گفته شود به "واقع" آنچنان که هست قابل دسترسی نیست نمی‌توان داوری منطقی و معرفتی نسبت به ادیان مختلف داشت. 🌀۲.دلیل غیرمعرفتی: همزیستی مسالمت‌آمیز است؛ زیرا در اندیشه‌ی تکثرگرایی همزیستی مسالمت‌آمیز کاملا مشهود است‌ ⏹نقد اندیشه‌ تکثرگرایی 🔅۱.بر اساس اصل امتناعِ اجتماعِ نقیضین و ارتفاع نقیضین امکان ندارد همه‌ی ادیان حق باشند چرا که هر کدام از ادیان‌ اعم از الهی و غیرالهی آموزه‌‌هایی را مطرح می‌کنند که این آموزه‌ها با تعالیم یکی دیگر از ادیان متناقض است به عنوان نمونه: دین اسلام معتقد است حضرت عیسی، خدا نیست ولی مسیحیان عیسی را خدا‌ می‌دانند و امکان ندارد هر دو قول صحیح باشد به عنوان مثال در آیین بودیسم منکر حیات اخروی می‌شوند و چرخه‌ی کارما را مطرح می‌کنند در حالیکه امکان ندارد کسی هم معتقد به اسلام و مسیحیت باشد که مبنای آن وجود و هست جهان آخرت و هم، به بودیسم که منکر آخرت است اعتقاد داشته باشد بنابراین اگر کسی قائل به حقانیت مطلق همه‌ی ادیان شود با توجه به تعارض و تناقضاتی که در آموزه‌های ادیان وجود دارد مستلزم اجتماع نقیضین و امری محال است، اما این بدان معنا نیست که همه‌ی ادیان را صحیح‌ یا همگی را باطل و یا همه را متناقض‌ یکدیگر بدانیم و یا فقط اسلام با قرائت مذهب تشیع را اهل نجات بدانیم بلکه نجات‌بخشی در آخرت را برای سایر پیروان ادیانی که پیرو دین و مذهب حق بوده‌اند نیز قائل‌ایم و تنها جاهلان مقصر و کافران معاند در آخرت، اهل نجات نیستند. 🔅۲.برای همزیستی مسالمت‌آمیز لازم نیست اندیشه‌ی تکثرگرایی دینی را مطرح نمود چون در آموزه‌های اسلامی اصل اولیه، اصل همزیستی مسالمت‌آمیز است طبق: 〽️سوره‌ممتحنه‌آیه۸:لا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ 〽️نامه‌ امیرالمؤمنین به مالک اشتر که فرمودند:مردم دو دسته‌‌اند یا برادران دینی و یا همانند تو‌؛ انسان‌‌ها با هر کیش و آئینی که باشند نسبت به هم از حقوقی برخوردارند. 🔅۳.مبارزه انبیا با طاغوت دال بر نفی تکثرگرایی(مبارزه حضرت موسی با فرعون، مبارزه نبی مکرم اسلام با کافران در سوره‌ کافرون)زیرا پیامبر، دین‌‌ کافران را نپذیرفتند. 🔅۴.جزیه گرفتن از اهل کتاب نشان از عدم قبول تکثرگرایی از جانب خدا و پیامبر اکرم دارد. 🖊مرضیه‌‌ رمضان‌قاسم ‌╔   ⃟🌸๑‌ ╰┈➤Ⓜ️@ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا