recording-20210809-214848.mp3
2.25M
🔶 سخنرانی حاج آقا حسینی با موضوع: لذت های معنوی
فصل اول: ویژگی های عزاداری
مقدمه
تمام اعمال و رفتار انسان چه فردی و چه اجتماعی ، مشمول حکمی از احکام شرعی می باشد و تمام موضوعاتی که به گونه ای با رفتار آدمی ارتباط پیدا می کند ، در فرقه اسلامی دارای قانون و مقرراتی است ، عزاداری سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (علیه السلام) و امامان معصوم (علیه السلام) نیز همچون سایر اعمال انسان دارای احکامی است که در این مختصر به آن می پردازیم.(ح)
ویژگیهای عزاداری
عزاداری دو حیث دارد: 1- حیث محتوایی 2- حیث قالب و شیوه عزاداری.
از نظر محتوا آن چه گفته می شود نباید مطالب حرام و خلاف شرع باشد یعنی دروغ نباشد ، غلو نباشد ، موجب وهن مذهب نشود ، موجب تنقیص معصومین نباشد ، موجب پایین آمدن مقام خود مومنین و عزاداران نباشد و مطالب مستند باشد.
از نظر شیوه باید همراه با کار حرام نباشد مثلا موسیقی حرام و موجب وهن مذهب هم نباشد یعنی طوری نباشد که سوژه دست دشمنان بیفتد. (خ)
آثار عزاداری
1.آمرزش گناهان
امام صادق (علیه السلام) فرمودند: امام حسین (علیه السلام) به عزاداران شان نگاه میکنند و برایشان از خداوند طلب آمرزش می کنند.
2.ثواب فراوان
امام صادق (علیه السلام) فرمودند: کسی که مصائب امام حسین (علیه السلام) نزدش خوانده شود و به مقدار بال مگسی اشک بریزد.
3.قلبش زنده خواهد ماند.
امام صادق (علیه السلام) فرمودند: هرکس بنشیند در مجالس که در آن به امر ائمه (علیه السلام) پرداخته می شود ذکر مصائب آنان شود دل او نمیمیرد در آن روزی که دل ها می میرند.
4.محبوب ترین چشم است.
امام صادق (علیه السلام): چشمی که برای امام حسین گریان شود، آن چشم در روز قیامت در نزد خدا از تمام چشم ها محبوب تر است.
5.گریان نبودن در قیامت.
رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: هر چشمی در روز قیامت گریان است مگر چشمی که برای مصائب امام حسین (علیه السلام) گریه کرده باشد ، چنین کسی در قیامت خندان و شادان به نعمت های بهشتی است.
6.سکونت در بهشت.
امام باقر (علیه السلام): هر مومنی که در سوگ امام حسین (علیه السلام) اشک بریزد ، به حدی که بر گونه اش جاری گردد ، خداوند او را در غرفه های بهشت مسکن می دهد. (م)
آداب عزاداری
عزاداری و ذکر مصیبت بخشی از فرهنگ شیعه است که در دین به چند مورد از آداب و اصول اولیه آن که در روایات بردن آن تأکید شده اشاره می کنیم.
1.حالت فرد عزادار را به خود گرفتن
2.اندوهگین بودن
3.گریستن
4.ندبه: گریه ای است که با یاد آوری خوبی ها همراه باشد.
5.تحویل: بلند کردن صدای گریه و ناله و شیون
6.جزع: به معنای بی تابی کردن ، بی صبری و اظهار حزن است.
فصل دوم : نذورات و عزاداری
صیغه نذر
همه مراجع: در نذر باید صیغه خوانده شود و لازم نیست آنرا به عربی بخوانند و اگر صیغه نذر خوانده نشود نذر منعقد نمیشود و چیزی واجب نمیشود.
به عنوان مثال بگوید: چنان چه مریز من خوب شود خدا بر من است که ده تومان به فقیر بدهم ، نذر صحیح است. (هـ)
شرایط نذر کننده
همه مراجع: نذر کننده باید مکلف و عاقل باشد و به اختیار و مقصد خود نذر کند ، بنا بر این نذر کردن ، صحیح نیست. (هـ)
آیا خواندن صیغه نذر واجب است؟
آیت الله مکارم: نذر در صورتی صحیح است که برای آن صیغه خوانده شود ، خواه به عربی باشد یا به زبانی دیگر ، بنابر این اگر بگوید چنانچه فلان حاجت من روا شود برای خدا بر من است که فلان مقدار مال را به فقیر بدهم نذر صحیح است. بله اگر بگوید نذر میکنم برای خدا اگر فلان حاجت من روا شود فلان کار خیر را انجام میدهم ، کافی است.
نذر صحیح
فروش نذر صحیح برای مراسم عزاداری چگونه است؟
آیت الله مکارم: باید نذر کند برای رضای خدا و مراسم حسینی فلان کمک را می کند ، نذر برای پرچم و امثال آن صحیح نیست بلکه باید برای خدا و به قصد کمک به عزای صاحب پرچم یعنی امام حسین (ع) و یارانش باشد. (هـ)
تغییر نذر
آیا تغییر نذر جایز است؟
همه مراجع: اگر نذر طبق صیغه معتبر شرعی بوده تغییر آن جایز نیست ، بلکه باید به همان صورت که نذر کرده عمل کند و در غیر این صورت تغییر مورد نذر اشکال ندارد. (هـ)
گوسفند هایی را جلوی هیئت ، جهت غذای هیئت نذر می کنند ، اغلب هیئت ها بخشی از گوشت را به فروش می رسانند و صرف نیاز های دیگر هیئت می کنند ، با توجه به نیت نذر کنند گان آیا اجازه چنین کاری را دارند؟
آیت الله مکارم: در درجه اول باید صرف غذای هیئت و مجالس عزاداری شود ، اگر واقعاً اضافی بود می توانند بفروشند و صرف بقیه ی نیاز های هیئت کنند.
در صورتی که مثلاً نذر برنج زیاد باشد و نذر گوشت کم ، آیا میتوان مقدار اضافی را فروخت و جنس مورد نیاز را تهیه کرد.
آیت الله مکارم: مانعی ندارد.
آیا جایز است از پولی که در ماه محرم ، برای هزینه های مسجد و عزاداری جمع می شود ، جهت هیئت قرآن ، کلاس های مسجد و تخته سیاه و لوازم دیگر استفاده کرد؟
آیت الله مکارم: اگر برای عزاداری باشد نمیشود
برای کار دیگری مصرف کرد ؛ ولی اگر برای هزینه های مسجد باشد مانعی ندارد. (هـ)
نذری کرده ام ؛ ولی بین دو چیز شک دارم و نمیدانم کدام یک از آن دو است تکلیف چیست؟
همه مراجع: باید احتیاط کرده و به هر دو عمل کنید. (هـ)
فراموشی نذر
این جانب در سال 83 نذری کردم به نیت حضرت ابوالفضل (علیه السلام) در روز تاسوعا گوسفندی ذبح کنم ، در حال حاضر فراموش کرده ام که نذرم برای تاسوعا ی هر سال بوده یا برای یک مدت زمان معین تکلیفم چیست؟
آیت الله مکارم: آن مقدار که یقین دارید ، واجب ست و اضافه بر آن واجب نیست. (هـ)
نذر سفره
آیا مراسمی نظیر سفره امام حسین (علیه السلام )، سفره حضرت زینب(سلام الله علیها) ، سفره حضرت ابوالفضل (علیه السلام)، سفره حضرت رقیه و جدیداً سفره امام زمان (عج) که در بین خانم ها رواج دارد صحیح است؟
آیت الله مکارم: قدر سفره و اطعام ، مانعی ندارد و اگر صیغه نذر را به زبان جاری کرده باشد باید به آن عمل کند ؛ ولی اگر مثلاً نذر کند که سفره حضرت ابوالفضل (علیه السلام) بیندازد و منظورش این باشد که در این سفره مواد غذایی خاصی باشد و یا این که اعمال خاصی انجام شود ، چنین نذری اعتبار شرعی ندارد و عمل به آن واجب
نمیباشد. (هـ)
نذر زن بدون اذن شوهر
آیت الله گلپایگانی: اگر شوهر از نذر کردن زن جلوگیری نماید و یا زن بدون اجازه شوهر نذر نماید نذر او باطل است.
آیات عظام خویی و تبریزی: اگر شوهر از نذر کردن زن جلوگیری نماید زن نمی تواند در صورتی که به وفا به نذرش منافی با حق شوهر باشد نظر کند. آیت الله خویی: (بلکه بدون اذن شوهر در این صورت نذر زن منعقد نمیشود.)
آیات عظام فاضل و مکارم: نذر زن اگر مزاحم حقوق شوهر باشد بی اجازه او باطل است. آیت الله کارم (و اگر مزاحم نباشد احتیاط مستحب آن است که با اجازه او باشد.)
آیت الله صافی: نذر زن در موردی که منافی با حق شوهر باشد بدون اذن او منعقد نمیشود بلکه بنا بر احتیاط در امور مالی غیر از حج و زکات و احسان به پدر و مادر و صله رحم نیز با اذن شوهر نذر نماید.
آیت الله بهجت: نذر زن بدون اجازه شوهر بنا بر احتیاط واجب وضعاً منعقد می شود.
آیت الله سیستانی: نذر زن بدون اذن قبلی یا اجازه بعدی شوهر در آنچه با حق استمتاع او منافات دارد صحیح نیست ، حتی اگر قبل از ازدواج نذر کرده باشد و صحت نذر زن در اموالش بدون اجازه شوهر محل اشکال است ، پس باید رعایت احتیاط شود ، مگر در حج و زکات و صدقه و احسان به پدر و مادر و صله ارحام.
آیت الله زنجانی: بنا بر محور نذر زن با نهی شوهر بلکه بی اذن او صحیح نیست و ظاهرا با اجازه بعدی صحیح
میشود ؛ ولی بنابر احتیاط حتی در صورت نهی شوهر به نذر عمل شود. (هـ)
نداشتن توانایی نذر
وظیفه کسی که توانایی انجام نذر را ندارد چیست؟
آیت الله مکارم: اگر کسی قادر به ادای نذر نباشد زمان دیگری در ماه محرم و صفر در همان مصارف صرف کنند.
حکم اضافات نذورات نقدی و جنسی که بعضاً فاسد شدنی هستند در ایام عاشورا ی حسینی یا دیگر ایام چیست؟
آیت الله مکارم: میتوانید در مجالس دیگر مصرف کنید و اگر آنرا هم نیاز ندارید آن را بفروشد و پول آن را در مجالس عزاداری آینده در همان مکان صرف کنید.
نذری که قابل عمل نیست
گاه نذر هایی میشود که قابل عمل نیست مثلاً نذر کرده در عاشورا شربت دهد و الان زمستان است و این امر ممکن نیست آیا تغییر آن جایز است؟
آیت الله مکارم: آری می توان آن را مثلاً به شیر گرم و مانند آن تغییر داد.(هـ)
آیت الله خامنه ای: عمل به آن نذر واجب نیست و اگر جایگزین کند ثواب آن را می برد.(خ)
خوردن نذر مشکوک و شبهه ناک
با توجه به اطعام هایی که در ایام محرم داده می شوند و انسان به حلال بودن آن ها یقین ندارد ، آیا خوردن آنها اشکال دارد؟ اگر نذر کسی که خمس نمیدهد را بخوریم چطور؟
آیت الله خامنه ای: خوردن آن غذا ، چون یقین به حلال بودن یا مخلوط به حرام بودن آن ندارید ، یعنی یقین ندارید که این غذا حرام است و یقین ندارید که متعلق به خمس است ، خوردنش اشکال ندارد. (خ)
ناتوانی در نذر به علت عذر شرعی
اگر خانمی نذر روزه ، روز عاشورا کند و در روز تاسوعا یا عاشورا عادت ماهانه شود تکلیف چیست؟
آیت الله مکارم: بنا بر احتیاط واجب ، قضای آن را به جا آورد.
تغییر مکان نذر
نذر داشتم امسال محرم ، مقداری آش در یک ایستگاه صلواتی خواص پخش کنم که با صحبت با مسئول آن ، متوجه شدم که ایستگاه امسال قادر به ادای نذر من نیست ، آیا میتوانم نذر خود را به سال بعد یا در جای دیگر و در امری دیگری مصرف کنم؟
آیت الله مکارم: در محل مناسب دیگری نذر خود را انجام دهید. (هـ)
.
فصل سوم : کرونا و عزاداری
برگزاری عزاداری در شرایط کرونا
علما و مراجع عظام تقلید نظر خود را پیرامون برگزاری عزاداری ماه محرم در شرایط کرونا را اعلام نموده اند.
آیت الله خامنه ای: در عزاداری ها معیار آن چیزی است که ستاد ملی کرونا اعلام می کند.
آیت الله وحید: شعائر اهل بیت (ع) و خصوصاً اقامه عزای حضرت سید الشهدا(ع) نباید تعطیل شود. ولیکن با رعایت جهات بهداشتی و آنچه که متخصصین امر توصیه می کنند.
آیت الله نوری همدانی: ما عزاداری را در چهار چوب اجرای دستورات مسئولان متدین و متعهد ستاد کرونا اقامه می کنیم در رعایت مسائل بهداشتی مثل فاصله گذاری… با عزاداری قابل جمع است و ملزم به رعایت باشید.
آیا ستاد ملی مبارزه با کرونا به خاطر عدم مراعات موارد بهداشتی اعلام شده از جانب چند هیئت ، می تواند اقدام به تعطیلی همه ی هیئات و مراسم های مذهبی نماید؟
آیت الله مکارم: چنان چه بتواند آن هیئت ها را وادار به رعایت موازین بهداشتی کند حق ندارد هیچ هیئتی را تعطیل کند.
درصورت امکان برگزاری عزاداری حسینی در محیط های باز آیا میتوان از برگزاری مراسم ها همراه با مراعات موارد بهداشتی اعلام شده در مکان های سرپوشیده جلوگیری کرد؟
آیت الله مکارم: درصورتی که رعایت شود نباید تعطیل شود.
آیا شخصی که در حال حاضر کرونا دارد یا مشکوک به کرونا است جایز است در مراسم عزاداری شرکت کند؟
آیت الله مکارم : جایز نیست.
آیا عمل به دستورات ستاد مبارزه با کرونا در مجالس امام حسین واجب است؟
آیت الله مکارم: آری همه جا لازم است. (ح)
نذر ماه محرم در ایام کرونا
آیا هزینه نذری که هر ساله جهت طبخ طعام در حسینیه پرداخت میشده با توجه به شرایط کرونا امکان پرداخت به فقرا و جهیزیه یا ساخت بیمارستان را دارد؟
آیت الله خامنه ای: اگر نذری ها زمان معینی دارد تکلیف ساقط است بنا بر این مصرف ان پول ها در پرداخت به فقرا مانعی ندارد. (ه)
آیا امکان دارد کسی که نذر کرده اند نذر را به خاطر شرایط کرونا تغییر دهد؟
آیت الله مکارم: چنانچه صیغه نذر را به هر زبانی خوانده باشد تغییر دادن ان جایز نیست و اگر نخوانده است مانعی ندارد و اگر نذر شما مقید به شکل خاصی نبوده یا تنها اطعام بوده تغییر مزبور اشکالی ندارد. ولی اگر مقید به خانه و مسجد و سفره دسته جمعی و مانند ان بوده با توجه به شرایط فعلی میتوانید به صورت دسته بندی به نماز گزاران مسجد یا همسایگانی که معمولا در هیئت شرکت میکردند بدهید. و اگر مقید به شکل خاصی نبوده در محل مناسب دیگری نذر خود را انجام دهید.
آیت الله نوری: اگر نذر محدود به زمان خاصی نیست میتوان به تاخیر انداخت و اگر صیغه نذر خوانده و محدودیت زمانی هم دارد قابل تغییر نیست ولو به شکل محدود وبا رعایت مسائل بهداشتی صورت گیرد اما درصورتی که شرایط فراهم نباشد اجرا نذر به تاخیر خواهد افتاد تا در اولین زمان ممکن که شرایط فراهم شد نذر را اجرا کند و اگر ان طوری که مرقوم داشته اید یقین داشته باشد که انجام نذر در شیوع بیماری موثر است می تواند نذر خود را به تاخیر بیندازد. (هـ)
کسی که نذر به اطعام عزاداران در محل عزاداری نموده است با توجه به ممنوعیت اطعام در محل عزاداری میتواند غذاها را به صورت بسته بندی شده پخش کند؟
آیت الله مکارم : مانعی ندارد. (ح)
فصل چهارم : احکام زنان در عزاداری
برپا کردن مجلس بدون اذن شوهر
آیا برپا کردن مجلس عزاداری و یا جشن و مهمانی گرفتن بدون اذن شوهر و بی رضایت او جایز است؟
آیت الله خمینی(ر): بدون اذن شوهر جایز نیست مگر احراز رضایت شود.
آیت الله خامنه ای: به طور کلی استفاده از منزل و آنچه در آن است اگر ملک شوهر باشد ، باید با اجازه و رضایت او باشد و غیر این صورت اگر منافاتی با وظیفه زن در قبال شوهر نداشته باشد اشکال ندارد.(ح)
آیت الله فاضل: اگر منزل شوهر باشد جایز نیست مگر اینکه رضایت او احراز شود.(ف)
روضه خوانی و صدای گریه زن
آیا روضه و نوحه خواندن توسط زن در مجالس زنانه در صورتی که نا محرم صدای او را میشنود جایز است؟
آیت الله خمینی(ره): اگر مفسده داشته باشد باید از آن اجتناب کرد. (ح)
آیت الله خامنه ای: اگر زن می داند نا محرم صدای او را می شنود ، در صورتی که موجب جلب توجه و تهییج نامحرم ، یا مستلزم مفسده دیگری باشد جایز نیست. (خ)
آیت الله فاضل: شنیدن صدای ایشان اگر در معرض ریبه و لذت نباشد حرام نیست. (ح)
در مراسم روضه خوانی و مجالس عزاداری زنان که در منزل یا حسینیه برگزار میشود ، صدای گریه و ناله زنان به گوش مردان نامحرم می رسد آیا شرعاً اشکال دارد
آیت الله خامنه ای: اگر مفسده نداشته باشد فی نفسه اشکال ندارد. (خ)
آرایشگری و آرایش در ایام عزاداری
اصلاح آقایان
کوتاه کردن موی سر ومحاسن آقایان در ماه محرم و صفر چه حکمی دارد؟
آیت الله خامنه ای: فی نفسه مانعی ندارد .
آیت الله مکارم: حرام نیست .(ع)
اصلاح خانم ها
آیا آرایش کردن، کوتاه کردن و رنگ کردن مو و اصلاح صورت زن در ایام محرم و عزاداری اشکال دارد؟
آیت الله مکارم: حرام نیست اما پرهیز از آرایش های غلیظ به جاست.(ه)
آیت الله خامنهای: عمل مذکور با حرمت ماه محرم و صفر منافات ندارد .ولی به گونه ای باشد که هتک حرمت ایام عزاداری محسوب شود جایز نیست و در غیر اینصورت فی نفسه اشکال ندارد.(ه)
امام خمینی (ره): حرام نیست ولی سزاوار است در ایام شهادت رعایت احترام را بنمایند.(ه)
آیت الله صافی گلپایگانی: برداشتن ابرو و موهای صورت برای خانم ها اشکال ندارد.
آیت الله نوری : در فرض سوال اصلاح سر و صورت و ابرو برای شوهر اشکال ندارد.(ه)
آیا سرمه کشیدن وحنا بستن در ایام عزاداری نیز مستحب است یا ترک آن در این ایام بهتر می باشد؟
آیت الله مکارم : سرمه کشیدن مانعی ندارد .اما حنا بستن چون نشانه شادی است بهتر است در ایام عزاداری ترک شود.
آیا «تاتو» کردن در ایام عزاداری حرام است؟
آیت الله مکارم:حرام نیست.(ه)
آیا آرایشگر میتواند در ایام عزاداری اهل بیت علیهم السلام آرایشگاهش را باز کند و آرایشگری کند؟
آیت الله خامنهای: فی نفسه حرام
نیست.(ح)
حکم آرایش زنان در مجالس عزاداری
آرایش زنان در مجالس عزاداری اهل بیت علیهم السلام چه حکمی دارد؟
آیت الله سیستانی: اگر موجب وهن یا هتک حرمت مجلس اهل بیت محسوب نشود اشکال ندارد.(ع)
ازدواج در محرم و صفر
حکم ازدواج در محرم و صفر با توجه به اینکه عرف این کار را قبیح می داند چیست؟
همه مراجع به جز تبریزی : برگزاری این نوع مراسم اگر توأم با معصیت و یا هتک حرمت حضرت سیدالشهدا علیه السلام نباشد اشکال ندارد،اما برای مؤمنان سزاوار است که حرمت این ایام را پاس بدارند و از انجام دادن کارهای شادی آفرین اجتناب کنند .(ه)
آیت الله تبریزی: ازدواج و عقد در ایام حزن ائمه علیه السلام برکتی ندارد و این امری که مربوط به عرف باشد نیست بلکه آن از بعضی روایات وارده از اهل بیت استفاده می شود.(ه)
شرکت زنان در دسته جات عزاداری
آیا جایز است زنان با حفظ حجاب و پوشیدن لباس خاصی که بدن آنان را بپوشاند در دسته های سینه زنی و زنجیر زنی شرکت کنند؟
آیت الله خامنه ای:شرکت زنان در دسته جات سینه زنی و زنجیر زنی شایسته نیست.
آیت الله صافی : اگر بانوان همراه دسته جات نباشند به سفارشات و سنت های اسلامی نزدیک تر است و اگر آن ها معرض مفسده و نظر اجانب باشد جایز نیست.
آیت الله تبریزی: رفتن زنان به همراه دسته های عزاداری در صورتی که حجابشان را حفظ کنند و اختلاط مردان در بین نباشد مانعی ندارد.(م)
امام خمینی (ره): شرکت زنان در دسته های سینه زنی و زنجیر زنی شایسته نیست.
حرکت زنان با وضع نامناسب به دنبال هیئت های عزاداری که موجب بروز گناهان می شود چه صورتی دارد؟
امام خمینی (ره): عزاداری ائمه معصومین از بهترین زمینه ها ی قرب به خداست.و مردان و زنان باید طوری رفتار کنند که آمیخته با خلاف شرع نشود.(ح)
آیت الله خامنه ای: اگر مصداق اختلاط محرم و نامحرم باشد حرام است و حدودی دارد.و شایسته نیست که خانم ها دسته عزاداری داشته باشند حتی دنبال دسته های عزاداری راه بیفتند .(خ)
حکم مداحی آقایان در مجالس زنان
مداحی مرد در مراسم عزاداری چه حکمی دارد؟آیا هم نوایی زنان با مداح مرد
اشکال دارد؟
آیت الله خامنه ای:اگر خوف مفسده باشد باید از آن اجتناب شود (ح)
آیت الله مکارم : اگر مداح مرد جهت شرعی را رعایت کند مانعی ندارد ، ولی هم نوایی با او اشکال دارد.(ع)
برهنه شدن مردان در عزاداری در منظر زنان
برهنه شدن مردان درحال سینه زدن یا زنجیر زدن در عزاداری ها در منظر زنان چه حکمی دارد؟
امام خمینی (ره): بر زنان لازم است از نظر خود داری کنند.
آیت الله بهجت: بنابر احتیاط واجب باید بدن خود را از نامحرم بپو شاهد.
آیت الله فاضل : مانعی ندارد و زنان نباید به بدن اجنبی نظر کنند.(ح)
آیت الله صافی : نگاه کردن خانم ها به بدن نامحرم جایز نیست.
آیت الله سیستانی: به طور کلی نگاه کردن زن به بدن نامحرم با شهوت وترس از وقوع در حرام ،حرام است .(ع)
حکم شرکت زنان در مراسم عزاداری و سینه زنی و با خواندن دعاها و زیارت عاشورا در زمان عادت ماهیانه چیست؟
آیت الله خامنه ای: اشکال ندارد،ولی اگر مراسم در مسجد بر گزار میشودتوقف در مسجد جایز نیست و موقع خواندن دعا از تماس دست با اسماء متبرکه خود داری کنند.(ح)
پیاده روی اربعین برای خانم ها
حکم پیاده روی اربعین برای خانم ها با توجه به اینکه شلوغ است و نامحرم زیاد است چیست.؟
آی الله خامنه ای:اگر ضوابط شرعی از جهت پوشش در برابر نامحرم و اجازه ی شوهر برای خروج از خانه رعایت شود ، پیاده روی اربعین برای خانم ها اشکال ندارد .(ع)
فصل پنجم :مسائلی متفرقه در عزاداری
کسب و کار در روزعاشورا
حکم کسب و کار در روز عاشورا چیست ؟
آیت الله تبریزی: کسب و کار در روز عاشورا برکتی ندارد و آن روز ، روز حزن بزرگ شیعه است .
ایت الله سیستانی: کسب و کار در روز عاشورا مکروه است.(م)
آیت الله خامنه ای: کار در این روزها مانعی ندارد و حرام نیست .لکن شایسته است شخص به عزاداری اشتغال داشته باشد. (ع)
اینجانب به اجبار در روز عاشورا مشغول کار بودم آیا پولی که دریافت کرده ام حلال است؟
آیت الله مکارم :اگر مجبور به حضور بوده اید اشکالی ندارد ،و در روایات ما از تلاش برای کسب ورزی در روز عاشورا مذمت شده است.
آیت الله خامنه ای: اگر باز کردن مغازه در آن ایام توهینی باشد به عزادارن یادبه عزاداری یا به ابا عبدالله الحسین علیه السلام بله این اشکال دارد.اما اگر یک مغازه است که چند ساعتی باز می کنید که برخی از حوائج مؤمنین بر آورده شود بعد هم مغازه را می بندید و هیچ از آن برداشت توهین و بی احترامی نشود اشکالی ندارد.(خ)
ایجاد مزاحمت در مراسم عزاداری
آیت الله فاضل : عزاداری امام حسین علیه السلام باید طوری انجام گیرد که موجب مزاحمت برای دیگران نگردد .(ف)
آیت الله مکارم : عزاداری یکی از مستحبات مهم است، ولی حفظ حقوق دیگران از واجبات است بنابراین باید طوری عزاداری کرد که حقوق کسی ضایع شود .(ع)
آیت الله خامنه ای: اگر چه مراسم و شعائر دینی جزء مستحبات مؤکد است ولی واجب است بر گزار کنندگان مراسم و عزادارن تا حد امکان از اذیت و ایجاد مزاحمت برای همسایگان بپرهیزید .
ایت الله صافی: این مراسم را به نحوی بر گزار کنند که موجب زحمت عابرین و همسایگان نشود و به طور کلی مزاحمت و آزار اشخاص چه در خواب باشند چه در بیداری جایز نیست .این مراسم باید در حد معمول و متعارف انجام شود .(م)
گریه بر امام حسین علیه السلام در حال نماز چه حکمی دارد؟
آیات عظام ،فاضل ،تبریزی بهجت:جایز است .
آیات عظام ،امام، مکارم، نوری :بنابر احتیاط واجب ترک شود.
آیات عظام ، خویی،سیستانی،وحید: اگر به خاطر آخرت باشد جایز است .(م)
تقدم نماز بر عزاداری
در ظهر عاشورا عزاداری اهمیت بیشتری دارد یا نماز اول وقت خواندن؟آیت الله مکارم :اقامه نماز جماعت در ظهر عاشورا کار بسیار مهمی است ،و به یقین امام حسین علیه السلام از چنین عزادارانی خشنود خواهد شد.
آیت الله فاضل: نماز بر عزاداری مقدم استوسعی شود هنگام نماز ،عزاداری و سایر آور تعطیل شود و نماز اقامه شود.
آیت الله صافی : مقتضی است که همه هیئات محترم به این امر مهم یعنی نماز ظهر توجه کنند.
آیت الله بهجت: معلوم است نماز در اول وقت آن هم به جماعت مورد رضایت سیدالشهدا است.
آیت الله سیستانی: بسیار مناسب است که نماز را به وقت بخوانند و با این کار هدف اصلی از اقامه این مجالس را نشان دهند .
آیت الله تبریزی: عزاداری مقدمه برپایی نماز و سایر وظایف دینی است و قیام آن حضرت برای تحکیم قرآن و احکام شرع واقع گردید و عزادارن پیش از هر چیز به وظایف دینی که اهم آن نماز است باید اهتمام کنند .
آیت الله خامنه ای: بدیهی است که نماز واجب ، مقدم بر فضیلت شرکت در مجالس عزاداری اهل بیت است و ترک نماز یا فوت شدن آن به بهانه شرکت در عزاداری امام حسین علیه السلام جایز نیست .(م)
هزینه عزاداری
آیا جایز است از پولی که در ماه محرم برای هزینه های مسجد و عزاداری جمع می شود ، جهت هیئت قرآن ، کلاسهای مسجد و تخته سیاه و لوازم دیگر استفاده کرد؟
آیت الله مکارم : اگر برای عزاداری باشد نمی شود برای کاردیگری مصرف کرد ، ولی اگر برای هزینه های مسجد باشد مانعی ندارد (ه)
جلسات هفتگی عزاداری
عزاداری برای اهل بیت علیهم السلام مه به صورت جلسات هفتگی برگزار میشود چه حکمی دارد؟
آیت الله خامنه ای: به طور کلی عزاداری برای اهل بیت علیهم السلام امری مطلوب و مورد تأکید ائمه علیهم السلام است .(ح)
موسیقی در محرم
آیا هر نوع شادی کردن هرچند با گوش دادن به سرودهای شاد و موسیقی غیر مبتذل در ایام عزاداری حرام است؟
آیت الله خامنه ای: شایسته نیست مؤمنان در ایام عزای اهل بیت علیهم السلام به شادی بپردازند و اگر به گونه ای باشد که عرفا توهین به حضرات معصومین علیهم السلام محسوب شود باید از آن اجتناب شود.(ح)
پوشش سیاه
حکم پوشیدن لباس سیاه در ایام عزاداری به هنگام خواندن نماز چیست؟
ایت الله صافی: چون به عنوان اظهار حزن پوشیده و از این جهت دارای رجحان است ممکن است در مورد سوال کراهت آن مرتفع شود.
آیت الله فاضل: چون لباس سیاه علامت عزاداری سید الشهداست وعزاداری آن کمال رجحان را دارد لذا نماز خواندن با آن مکروه نیست .(م)
آیت الله خامنه ای: پوشیدن لباس مشکی در ایام عزاداری به منظور تعظیم شعائر الهی و اظهار حزن و اندوه ، ولو در نماز، اشکالی ندارد و موجب ثواب است .(ع)
پوشیدن ل
باس با رنگ روشن و شاد در ایام سوگواری و عزاداری اهل بیت علیهم السلام چه حکمی دارد؟
آیت الله خامنه ای : اگر به قصد توهین و بی احترامی نباشد وعرفا هم توهین و سبک دانستن محسوب نشود اشکال ندارد (ح)
مصرف رد مظالم برای عزاداری
پدرم مبلغی را به عنوان رد مظالم وصیت نموده است آیا می شود این مبلغ را صرف امور فرهنگی هیئتی ها و عزاداری امام حسین علیه السلام و اطعام قرار گیرد؟
آیت الله خامنه ای: مظالم عباد که اصطلاحا رد مظالم گویند مصرفش فقرا هستند و بنابر احتیاط باید با اجازه باشد ، یعنی با دفتر مراجع تماس بگیرند بعد به مصرف فقرا برسانند.(خ)
تباکی در عزاداری
کسی که در مراسم عزاداری نمیتواند گریه کند ولی خود رابه حالت گریه در می آورد آیا این حالت از مصادیق دروغ و دورویی محسوب میشود ؟
آیت الله خامنه ای :تباکی نسبت به کسی که محزون است و ناراحت می باشد ، دروغ و دو رویی محسوب نمی شود (ح)
حکم امثال چهره امامان
آیت الله خامنه ای: انتساب این عکس ها به حضرات معصومین علیهم السلام ثابت نیست ،اگرچه هتک حرمت هم جایز نیست .
آیت الله مکارم : این عکس ها واقعیت ندارد ، ولی چنانچه تصاویر نا مناسبی نباشد و نسبت قطعی به آن بزرگواران ندهند اشکالی ندارد .(ه)
باقی مانده اموال عزاداری
باقی مانده اموالی که به عنوان هزینه های مراسم عاشورا ی حضرت امام حسین علیه السلام جمع آوری میشود ، در چه جایی باید خرج شود ؟
ایت الله خامنه ای: میتوان اموال باقی مانده را به کسب اجازه از اهدا کنندگان در امور خیریه مصرف کرد .یا آن ها را برای مصرف در مجالس عزاداری آینده نگه داشت .(ع)
4_5911177173250606985.mp3
8.88M
◾️دوباره به دل خیمه زده ماتمت ای یار
◾️حسینجان تویی در دو جهان قافلهسالار
🎤 میثم مطیعی