eitaa logo
روش شناسی اجتهاد | روشنا
5.9هزار دنبال‌کننده
444 عکس
40 ویدیو
142 فایل
❖ مدیر حلقه فقهی روش‌شناسی اجتهاد: @mobini (مبینی) با همراهی حجج الاسلام ارحامی، صانعی، طالعی و... 🔸گروه: https://eitaa.com/joinchat/1064697892Ca560e2d771 🌐 وب https://ravesh-ejtehad.blog.ir 🔸کانال همراه: @rasadin 🔸 تبادل: @Mohammad_sobhan313
مشاهده در ایتا
دانلود
📷 تصاویری نادیده از شهید رئیسی در دوران تدریس کفایه و مکاسب در مدرسه علمیه مروی تهران (همزمان با معاونت اول قوه قضاییه) ▫️رهبر انقلاب: 🔹طلبه روشنفکر امروزی حق ندارد بگوید که «آقا، ول کن این حرف‌ها را، [این] درس ها را»؛ نه، باید درس خواند؛ بی‌مایه [فطیر است]. زمان مبارزات که ما مثلاً مکاسب می‌گفتیم، کفایه می‌گفتیم، بعضی از طلبه‌های پرشور می‌گفتند «آقا، این چیست؟»؛ من به آنها می‌گفتم اگر [این بحث‌ها را] نکنید، بعد نمی‌توانید به درد نظام اسلامی بخورید، نمی‌توانید به مردم چیزی یاد بدهید؛ درس فقه را جدی بگیرید. 🔹این اجتهاد را اگر بخواهد انسان دارا بشود، باید تمرین کند، باید کار کند. این درس فقهی که شما می‌خوانید و لو طهارت باشد، به شما این شیوه استنباط را یاد می‌دهد ... شما باید بدانید چه جوری استنباط کنید. (۱۳۹۸/۲/۱۸) 🔸 روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
▫️حضرت آیت الله (ره): 🔹"به تجربه برای من ثابت شده است که اگر کوتاهی در مسائل عبادی (مستحبات) حاصل نشود، [یادگیری] درسی که نیاز به یک ساعت مطالعه دارد، در ۱۰ دقیقه انجام می‌شود" ▫️کتاب حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه الشریف)؛ مجموعه بیانات آیت الله بهجت پیرامون حضرت ولی‌عصر عج، مرکز تنظیم و نشر آثار، ص ۷۴ 🔸 روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
فقهی شهید 🔹 ارائه‌: استاد احمد 🔹یک‌شنبه، ۲۰ خردادماه، ساعت ۱۶ قم، بلوار عطاران، بین کوچه ۸ و ۱۰، پلاک ۱۳۴ 🔹پخش مجازی: eitaa.com/motahari_ir motahari.ir/live @motahari_ir 🔸 روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
خارج فقه آیت الله خامنه ای.rar
27.88M
متن درس خارج فقه آیت الله 🔹موضوع: صلاة الجماعة (۶۱ جلسه) ▫️منبع: کانال درس خارج آیت الله خامنه‌ای ▫️یادداشت مرتبط: روش‌شناسی اجتهاد آیت الله خامنه‌ای، استاد مبلغی 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
صلاة الجماعة.pdf
49.01M
🔹تجمیع در قالب یک فایل @masire_feghahat 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
. ✅ فایل صوتی کلاس 🔹ارائه: استاد ذبیح‌الله ▫️جلسه اول: https://eitaa.com/naeimyan_ir/123 ▫️سایر جلسات: @naeimyan_ir 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
فراخوان مقاله دوفصلنامه علمی روش‌شناسی علوم اسلامی 🔹سایت مجله: http://ravesh.akhs.bou.ac.ir 🔹در حال اخذ رتبه علمی پژوهشی و همراه با تقدیر مالی از نویسندگان (۵ - ۷ میلیون تومان) 🔹توضیحات تکمیلی در پوستر و سایت @maalem_ir 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
✅ روش فقهی شهید مطهری ارائه: استاد احمد 🔹شهید مطهری در باب استفاده از منهج فقهی چند ضابطه منهجی ارائه کرده است: ضابطه اول: تمرکز بر روح موضوع 🔹شهید مطهری معتقد است که احکام اسلامی روح و هدفی دارند که تغییر نمی‌کنند، بنابراین ما نباید در گذر زمان و تحولات آن به شکل و ظاهر توجه کنیم ... ضابطه دوم: برخورداری پاره‌ای از قواعد از نقش تعدیلی و کنترلی نسبت به مجموعه‌های قواعدی دیگر 🔹شهید مطهری معتقد است که استفاده از قواعد فقهی در مواردی نیازمند شرطی مقدم است و آن شناخت رابطه بین نصوص است. به این معنا که فقیه باید روابط بین نصوص را بفهمد و مکانیزمی برای فهم این روابط داشته باشد ... ضابطه سوم: تعیین مصداق جدید برای موضوع با رجوع به علم و عقل 🔹ما می‌توانیم مصداق موضوع را بر اساس علم و عقل احراز کنیم. اگر این امر پذیرفته شود، درهای وسیعی برای کاربرد قواعد فقهی به روی ما باز خواهد شد ... متن کامل 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
🔹ما معممان و روحانیون در طول تاریخ، در تخطئه خودمان، به اشتباهات بزرگی دچار شدیم. ما خیال کردیم با طرد و نفی و دعوا و احیانا تکفیر، می‌توان ریشه یک فکر غلط را از جامعه کند؛ در حالی که این خطاست. 🔹چرا فرق ضاله، ایده‌های غلط و بی‌مبنایشان، همچنان در مغزهای خیلی از مردم ماند و هنوز هم هست؟ علت این است که با آنها برخورد خوب و منطقی و نشد. برخورد چماقی شد. امروز، دیگر بس است. این برخورد التقاطی، در جامعه ما هست؛ اما جوابش، چماق و دعوا و نفی و انکار و تکفیر و... تفسیق نیست، جوابش کار درست است. ▫️دیدار با روحانیان زنجان، ۱۳۶۴/۸/۲۹؛ به نقل از کتاب حوزه و روحانیت در آینه رهنمودهای مقام معظم رهبری، ج ۲، ص۱۳۴ 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 روایت وزیر ارشاد از تسبیح خاص شهید رئیسی ▪️روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) @ravesh_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◽️در دفاع از (۱) 🔹آیت الله مصباح یزدی: اشتباه می‌کنید! گویا ما با خدا اختلاف فتوا داریم! باید زمینه انتخاب را برای مردم فراهم کنیم و باید تلاش کنیم مومن آگاه شود 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◽️در دفاع از (۲) 🔹شهید : ملت باید حق انتخاب داشته باشد تا بتواند فکر کند و انتخاب کند و نتیجه انتخاب‌ش را ببیند و رشد کند و الا تا قیامت رشد نخواهد کرد 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
🔺الإمام الصّادق عليه السلام: المؤمنُ أعظمُ حُرمَةً مِن الكعبةِ 🔺حرمت مؤمن از حرمت كعبه بيشتر است (خصال، ج ۱، ص۲۷) 🔺درخواست می‌کنم، اصرار می‌کنم که این علاقه‌مندی خودتان را از راه تخریب دیگران، اهانت به دیگران، متهم کردن دیگران، نشان ندهید ... دیگران را تخریب نکنید، این علامت بدی است. (۱۳۸۶/۱۰/۱۲) ▫️روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) @ravesh_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺باید احساس خطر بکنید ... اگر اِشکال دارید مثل اِشکال طلبه‌های مدرسه با هم رفتار کنید، شما با هم دشمنی ندارید، شما همه یک مقصد دارید، به آن چیزی که اسلام فرموده است برسید، امید است که برسید ان شاء الله @emam_com 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️هشدار رهبر انقلاب: 🔺افراد را صرفاً به این خاطر که با شما به طور کامل انطباق فکری ندارند، متهم به غیرانقلابی بودن نکنید
در دومین اعتکاف علمی طلاب در حرم مطهر رضوی 🔹استاد مهدی مروارید ▫️جایگاه موضوع شناسی در اجتهاد ▫️شنبه ۶ مرداد 🔹استاد مجتبی الهی خراسانی ▫️ماهیت موضوع شناسی ▫️شنبه و یک شنبه ۶ و ۷ مرداد 🔹استاد عبدالحمید واسطی ▫️الگوریتم موضوع شناسی ▫️شنبه و سه شنبه ۶ و ۹ مرداد 🔹استاد ابوالقاسم علیدوست ▫️ضرورت های موضوع شناسی ▫️یک شنبه تا چهارشنبه ۷تا ۱۷ مرداد 🔹استاد مهدی شب زنده دار ▫️سهم فقیه در موضوع شناسی ▫️شنبه تا دوشنبه ۱۳ تا ۱۵ مرداد 🔹استاد محمد عشایری منفرد ▫️موضوع شناسی در فقه هنر ▫️چهارشنبه ۱۰ مرداد 🔹استاد احمدمبلغی ▫️تطورات تاریخی موضوع شناسی ▫️شنبه و یک شنبه ۱۳ و ۱۴ مرداد 🔹استاد حمید درایتی ▫️ نقش مبادی کلام در موضوع شناسی ▫️سه شنبه و چهارشنبه ۱۶ و ۱۷ مرداد 🔹استاد محمد جواد ارسطا ▫️موضوع شناسی در فقه سیاسی و حکمرانی ▫️سه شنبه و چهارشنبه ۱۶ و ۱۷ مرداد 🔹ثبت نام: تا ۲۵ تیرماه 🔹 زمان برگزاری: ۶ الی ۱۸ مرداد 🔹لینک ثبت نام: https://portal.hozehkh.com/registers 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
روش موضوع شناسی آیت الله شاهرودی.mp3
14.44M
✅ فایل صوتی روش آیت الله هاشمی (ره) 🔹ارائه: استاد احمد مبلغی 🔹عنوان نشست: «التحليلات المنهجية للسيد الشاهرودي في عملية الإستنباط» (تحلیل‌‌های روشی در فقه ‌‌آیت‌الله شاهرودی؛ دی ماه ۱۳۹۷) 🔹زبان: عربی 🔹متن جلسه: https://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/55 ▫️با سپاس از همکاری جامعة آل البيت(ع) العالمية 🔸روش شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
✅ روش آیت الله هاشمی (ره) 🔹آیت الله هاشمی شاهرودی در موضوع‌شناسی روشی را دنبال می‌کرد که‌ می‌توان از آن به در موضوع‌شناسی تعبیر کرد: 1️⃣شناخت روابط حاکم بر موضوع جدید 2️⃣شناخت نسبت موضوع جدید با موضوعات فقهی قدیمی 3️⃣ پوشاندن لباس فقهی به موضوع جدید 4️⃣ رجوع به وجدان معاصر (استاد احمد مبلغی، دی ماه ۱۳۹۷) ▫️مطالعه بیشتر: https://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/55 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
❌ تا اتهامی در دادگاه ثابت نشده، هر چند درست باشد، حق نداریم آن را بیان کنیم 🔹به اخلاق خودمان هم برسیم، فضای جامعه را فضای برادری، مهربانی، حسن‌ظن قرار بدهیم. من هیچ موافق نیستم با اینکه فضای جامعه را فضای سوءظن و فضای بدگمانی قرار بدهیم 🔹این عادات را از خودمان باید دور کنیم؛ اینکه متأسفانه باب شده که رسانه‌ها روشی را در پیش گرفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند برای متهم کردن یکدیگر، این چیز خوبی نیست، این چیز خوبی نیست، دل ما را تاریک می‌کند، فضای زندگی ما را ظلمانی می‌کند، تهمت زدن، دیگران را متهم کردن به شایعات، به خیالات ... 🔹فضا را نباید از تهمت و از گمان سوء پر کرد؛ قرآن کریم می‌فرماید: «لو لا اذ سمعتموه ظنّ المؤمنون و المؤمنات بانفسهم خیرا»؛ وقتی می‌شنوید که یکی را متهم می‌کنند، چرا به همدیگر حسن ظن ندارید؟ 🔹هیچ منافات ندارد که گنهکار تاوان گناه خودش را ببیند، مجازات مجرم که از طرق قانونی جرم او ثابت شده است، غیر از این است که به گمان، به خیال، به تهمت، یکی را متهم کنیم، بدنام کنیم، توی جامعه دهن به دهن بگردانیم. اینکه نمی‌شود. این فضا، فضای درستی نیست ... نباید گفت اینها شفافیت است، این شفافیت نیست؛ این کدر کردن فضاست 🔹اینکه ما بیاییم این و آن را بدون اینکه اثبات شده باشد، بگیریم زیر بار فشار تهمت و چیزهایی را به آنها نسبت بدهیم که ممکن است در واقع راست باشد، اما تا مادامی که ثابت نشده است، ما حق نداریم آن را بیان کنیم 🔹پروردگارا! ما را از این گناهان دور کن! ۱۳۸۸/۶/۲۹ https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=8070
✅ استاد : روش ؛ یکی از موفقیت‌های 🔹 فقهی است که فراتر از امور تحقق‌یافته (نازله‌ها) حرکت می‌کند، فرض می‌کند، افتراض می‌کند، می‌گوید اگر یک موضوعی با این مشخصات بود، حکمش چیست. 🔹همیشه گفته‌ام یکی از موفقیت‌های این بود که دست به تشقیقش خیلی خوب بود، تشقیق یعنی شق‌سازی، یعنی افتراض، ، یک دفعه بیست تا شق درست می‌کند. 🔹بعضی‌ها می‌گویند این همه چیست که شیخ انصاری ساخته‌اند، اینها که نصفش فرو ریخته؛ غافل از اینکه اگر او این کار را نمی‌کرد، علم پیشرفت نمی‌کرد، شما بیست تا شق که درست می‌کنید، سه تایش بگیرد، علم به جلو رفته است، در مقام مطالعه یا باید تشقیق کرد، اگر تشقیق نکنید، مطلق‌انگار می‌شوید، موضوع را با یک چشم می‌بینید. 🔹یکی از اشکالات ما این است که فقه ما به نوازل (امور تحقق‌یافته)، بعد از ده سال از گذشتن از عمر نوازل بپردازد، این تعبیر از حضرت امام است که ما باید ده سال جلوتر باشیم، نه اینکه ده سال عقب‌تر باشیم. (۱۳۹۷/۳/۲۱، درس فقه رسانه، منتشر نشده) ▪️روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
روش تحصیل اجتهاد از منظر استاد مفیدی یزدی 🔹 وقتی موضوعی را برای تحقیق انتخاب می کنید، باید چند گام برای رسیدن به اتقان اجتهادی طی کنید: 1️⃣ گام اول: درک کامل موضوع 🔹 ابتدا سراغ فکر و حرف های دیگران نروید. اول سعی کنید موضوع را کاملا درک کنید و بدانید بحث بر سر چیست؟ محل نزاع کاملا تحریر شود و محور بحث را خوب تصور کنید. 🔹 سپس ببینید درباره این محور و موضوع چه باید بگوییم؟ یعنی به آن اندازه اطلاعاتی که خود من الآن دارم، جواب و حکم این موضوع چیست؟ 🔹 به احدی کاری نداشته باشید. اینکه می‌گویند مراجعه به اقوال دیگران ذهن انسان را قوی می کند، است. اول باید موضوع را تصور کنید و سپس با فطرت خدادادی و محدوده اطلاعاتی که دارید، حکم موضوع را حدس بزنید. 2️⃣ گام دوم: بررسی حکم با استاد یا هم‌بحث 🔹قدم بعد این است که حکمی را که برای موضوع مفروض انتخاب کرده‌اید، با استاد یا هم بحث مورد بحث و بررسی قرار دهید. در حال بحث و بررسی، تمام تلاشتان این باشد که بدون تعصب مطلب خودتان را جا بیندازید و از آن نتیجه‌گیری اولیه دفاع کنید. در این گیر ودار، نظرات دیگران و استاد و هم بحث شروع می ‌ند خود را نشان دادن . حتی به نظر من در مرحله دوم هم سراغ حرف اقویاء نروید. یعنی مرحله اول، انتخاب یک مختار است. مرحله دوم بر کرسی نشاندن آن و شواهد برای اثباتش آوردن و آن را محکم کردن. 3️⃣ گام سوم: بررسی نظرات علمای بزرگ 🔹 بعد از آنکه حرف را خوب روی کرسی نشاندید مرحله سوم شروع می شود که نگاه کردن به نظرات نوابغ و علمای بزرگ است. ببینید آن ها چه گفته اند؟ چون وقتی ما در ابتدا روی فطرت و اطلاعات خودمان انتخاب نظر کردیم، یک چیزی را می‌فهمیم. بعد که می‌رویم به سراغ استاد و هم بحث، باید مواظب باشیم آن چیزی را که به عنوان یک امر فطری فهمیده‌ایم، از فطرت و از سلامت ذهن فاصله نگیریم. ولی گاهی می‌بینیم در انتخاب نظرمان واقعا اشتباه کرده بودیم و می‌فهمیم علت اشتباهمان چه بوده است؟ یعنی می‌فهمیم که اشتباه ناشی از ضعف من بوده و قبول اشتباه، فاصله گرفتن از فطرت محسوب نمی‌شود. 🔹 البته گاهی است که انسان چیزی می‌فهمد و تا آخر هم روی حرفش می‌ماند. یعنی می‌بیند آن مطلب فطری که همان اول خدا به دلش انداخت، غالب بود حتی بر فکر نوابغ و بزرگان. اما این کم است. در هر ده موردی شاید یک مورد اینگونه باشد. غالبا وقتی وارد بحث و بررسی می‌شود می‌بیند مبنایی که اول اتخاذ کرده اشتباه بوده است. 🔹 پس مرحله و قدم دوم این شد که سعی می‌کند حرفش را مستقر کند و خوب جا بیندازد. وقتی خوب آن را بتن آرمه کرد، به سراغ اقوال بزرگان علما می‌رود. بعضی وقت‌هاست که می‌بیند با اینکه طرف عالم بزرگی است، اما نمی‌تواند حرف او را از دستش بگیرد. می‌گوید من طوری حرفم را محکم کرده‌ام که می‌بینم حرف آن ها درست نیست و از آنها جواب دارم. این ها همه خوب است و تقویت علمی محسوب می‌شود، اما پَرش نیست. 4️⃣ گام چهارم: پَرِش علمیِ اجتهادزا 🔹 پرش علمی که اجتهاد از آن درمی آید، این است که: مطلبی را اول انتخاب کرده‌ایم، در مباحثه و با بحث با استاد آن را بتن آرمه و محکمش کرده‌ایم، ولی ناگهان یک عالم بزرگی می‌آید و مثل این آفتاب، آن را از دست ما می‌گیرد و می‌گوید همه اشتباه کرده بودید. این همه بحث و بررسی و بتن آرمه همه خراب شد. اینجاست که انسان در علمیت، یک جهش پیدا می کند. چون می‌بیند بعد از این همه زحمت، این عالم این نظر را از دست همه ما گرفت. 🔹 لذا عرض کردم اگر از اول به بهانه ی تقویت ذهن به سراغ نظرات بزرگان برویم، درست نیست. راهش این است که اول خودتان بحث را محکم کنید. بعدا که سراغ کلمات بزرگان می آیید می‌بینید که اصلا اول درست نفهمیده بودید. اینطوری خیلی انسان تقویت می شود . 🔹 خوبیِ این روش هم این است که این حالت - که علمای بزرگ مطلبی را که محکم کرده‌ایم، از دستمان بگیرند - تکرار می‌شود، ولی به یک منوال نیست. بلکه منحنیِ آن به سوی میل به صفر است. یعنی اینگونه نیست که اگر مثلا پنج سال کار می‌کنیم، هر شش ماهی ده تا خراب شده­ بتن آرمه داشته باشیم. بلکه روزهای اول، هفته‌ای دو سه مورد . بعد ماهی دو سه تا. کم کم در شش ماه دو سه مورد اینجوری رخ می‌دهد تا به جایی می‌رسیم که به این زودی خراب نمی‌شود؛ چون هر باری انسان دارد تجربه علمی کسب می‌کند و از شکست‌های سابق بهره می‌برد و قوی می‌شود. بعد از ده سال بحث و مباحثه اگر مطلبی را محکم کرد، حتی بزرگان علماء هم نمی‌توانند به این زودی ها از دستش بگیرند. چون از تجربیات علمی بزرگان استفاده کرده است ۱۴۰۲/۳/۱۳ @dar_masire_ejtehad ▪️روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
◾️عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً فَقَالَ لَهُ إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ ع فَأَیَّ شَیْ‏ءٍ أَقُولُ قَالَ قُلْ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِیدٍ الْحَدِیثَ ◾️حسین بن ثویر گوید: من و یونس بن طبیان نزد امام صادق علیه‌السلام بودیم و او مسن‌ترین ما بود، او به حضرت عرضه داشت: من بسیار امام حسین علیه السلام را یاد می‌کنم، پس چه بگویم؟ حضرت فرمود بگو: "صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْكَ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ" و سه بار تکرار کن سلام از نزدیک و دور به ایشان می‌رسد وسائل الشیعه، ج ۱۴،ص ۴۹۳ @osulfiqhmoaser ◾️روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) ◽️ @ravesh_ejtehad
🔺استاد عندلیب همدانی: خطابه در مجالس عزا به حاشیه رفته است ▪️امروز در مجالس، خطابه و وعظ حرف اول را نمی‌زند؛ بلکه منبری را می‌آورند که مجلس را آماده کند و تحویل مراحل بعدی یعنی مداحی و سینه‌زنی بدهد! ▪️همان منبرها هم غالباً بی‌محتوا است؛ البته کسانی هم در منابر با مطالعه سخن می‌گویند و منابر آنان برای اهل علم قابل استفاده است، ولی غالبا وضع کنونی خطابه و منبرها خوب نیست و هر کسی می‌تواند منبر برود و جمعیتی را دور خودش جمع کند و کلیپ‌هایی از او پخش شود و در نتیجه برخی مطالب آنها مورد استهزاء دیگران قرار بگیرد و مکتب امام حسین(ع) زیر سؤال برود. باید طلاب و فضلا با مطالعه‌ بالای منبر بروند. https://iqna.ir/fa/news/4225340