eitaa logo
روش شناسی اجتهاد | روشنا
5.9هزار دنبال‌کننده
444 عکس
40 ویدیو
142 فایل
❖ مدیر حلقه فقهی روش‌شناسی اجتهاد: @mobini (مبینی) با همراهی حجج الاسلام ارحامی، صانعی، طالعی و... 🔸گروه: https://eitaa.com/joinchat/1064697892Ca560e2d771 🌐 وب https://ravesh-ejtehad.blog.ir 🔸کانال همراه: @rasadin 🔸 تبادل: @Mohammad_sobhan313
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◽️در دفاع از (۱) 🔹آیت الله مصباح یزدی: اشتباه می‌کنید! گویا ما با خدا اختلاف فتوا داریم! باید زمینه انتخاب را برای مردم فراهم کنیم و باید تلاش کنیم مومن آگاه شود 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◽️در دفاع از (۲) 🔹شهید : ملت باید حق انتخاب داشته باشد تا بتواند فکر کند و انتخاب کند و نتیجه انتخاب‌ش را ببیند و رشد کند و الا تا قیامت رشد نخواهد کرد 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
🔺الإمام الصّادق عليه السلام: المؤمنُ أعظمُ حُرمَةً مِن الكعبةِ 🔺حرمت مؤمن از حرمت كعبه بيشتر است (خصال، ج ۱، ص۲۷) 🔺درخواست می‌کنم، اصرار می‌کنم که این علاقه‌مندی خودتان را از راه تخریب دیگران، اهانت به دیگران، متهم کردن دیگران، نشان ندهید ... دیگران را تخریب نکنید، این علامت بدی است. (۱۳۸۶/۱۰/۱۲) ▫️روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) @ravesh_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺باید احساس خطر بکنید ... اگر اِشکال دارید مثل اِشکال طلبه‌های مدرسه با هم رفتار کنید، شما با هم دشمنی ندارید، شما همه یک مقصد دارید، به آن چیزی که اسلام فرموده است برسید، امید است که برسید ان شاء الله @emam_com 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️هشدار رهبر انقلاب: 🔺افراد را صرفاً به این خاطر که با شما به طور کامل انطباق فکری ندارند، متهم به غیرانقلابی بودن نکنید
در دومین اعتکاف علمی طلاب در حرم مطهر رضوی 🔹استاد مهدی مروارید ▫️جایگاه موضوع شناسی در اجتهاد ▫️شنبه ۶ مرداد 🔹استاد مجتبی الهی خراسانی ▫️ماهیت موضوع شناسی ▫️شنبه و یک شنبه ۶ و ۷ مرداد 🔹استاد عبدالحمید واسطی ▫️الگوریتم موضوع شناسی ▫️شنبه و سه شنبه ۶ و ۹ مرداد 🔹استاد ابوالقاسم علیدوست ▫️ضرورت های موضوع شناسی ▫️یک شنبه تا چهارشنبه ۷تا ۱۷ مرداد 🔹استاد مهدی شب زنده دار ▫️سهم فقیه در موضوع شناسی ▫️شنبه تا دوشنبه ۱۳ تا ۱۵ مرداد 🔹استاد محمد عشایری منفرد ▫️موضوع شناسی در فقه هنر ▫️چهارشنبه ۱۰ مرداد 🔹استاد احمدمبلغی ▫️تطورات تاریخی موضوع شناسی ▫️شنبه و یک شنبه ۱۳ و ۱۴ مرداد 🔹استاد حمید درایتی ▫️ نقش مبادی کلام در موضوع شناسی ▫️سه شنبه و چهارشنبه ۱۶ و ۱۷ مرداد 🔹استاد محمد جواد ارسطا ▫️موضوع شناسی در فقه سیاسی و حکمرانی ▫️سه شنبه و چهارشنبه ۱۶ و ۱۷ مرداد 🔹ثبت نام: تا ۲۵ تیرماه 🔹 زمان برگزاری: ۶ الی ۱۸ مرداد 🔹لینک ثبت نام: https://portal.hozehkh.com/registers 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
روش موضوع شناسی آیت الله شاهرودی.mp3
14.44M
✅ فایل صوتی روش آیت الله هاشمی (ره) 🔹ارائه: استاد احمد مبلغی 🔹عنوان نشست: «التحليلات المنهجية للسيد الشاهرودي في عملية الإستنباط» (تحلیل‌‌های روشی در فقه ‌‌آیت‌الله شاهرودی؛ دی ماه ۱۳۹۷) 🔹زبان: عربی 🔹متن جلسه: https://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/55 ▫️با سپاس از همکاری جامعة آل البيت(ع) العالمية 🔸روش شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
✅ روش آیت الله هاشمی (ره) 🔹آیت الله هاشمی شاهرودی در موضوع‌شناسی روشی را دنبال می‌کرد که‌ می‌توان از آن به در موضوع‌شناسی تعبیر کرد: 1️⃣شناخت روابط حاکم بر موضوع جدید 2️⃣شناخت نسبت موضوع جدید با موضوعات فقهی قدیمی 3️⃣ پوشاندن لباس فقهی به موضوع جدید 4️⃣ رجوع به وجدان معاصر (استاد احمد مبلغی، دی ماه ۱۳۹۷) ▫️مطالعه بیشتر: https://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/55 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
❌ تا اتهامی در دادگاه ثابت نشده، هر چند درست باشد، حق نداریم آن را بیان کنیم 🔹به اخلاق خودمان هم برسیم، فضای جامعه را فضای برادری، مهربانی، حسن‌ظن قرار بدهیم. من هیچ موافق نیستم با اینکه فضای جامعه را فضای سوءظن و فضای بدگمانی قرار بدهیم 🔹این عادات را از خودمان باید دور کنیم؛ اینکه متأسفانه باب شده که رسانه‌ها روشی را در پیش گرفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند برای متهم کردن یکدیگر، این چیز خوبی نیست، این چیز خوبی نیست، دل ما را تاریک می‌کند، فضای زندگی ما را ظلمانی می‌کند، تهمت زدن، دیگران را متهم کردن به شایعات، به خیالات ... 🔹فضا را نباید از تهمت و از گمان سوء پر کرد؛ قرآن کریم می‌فرماید: «لو لا اذ سمعتموه ظنّ المؤمنون و المؤمنات بانفسهم خیرا»؛ وقتی می‌شنوید که یکی را متهم می‌کنند، چرا به همدیگر حسن ظن ندارید؟ 🔹هیچ منافات ندارد که گنهکار تاوان گناه خودش را ببیند، مجازات مجرم که از طرق قانونی جرم او ثابت شده است، غیر از این است که به گمان، به خیال، به تهمت، یکی را متهم کنیم، بدنام کنیم، توی جامعه دهن به دهن بگردانیم. اینکه نمی‌شود. این فضا، فضای درستی نیست ... نباید گفت اینها شفافیت است، این شفافیت نیست؛ این کدر کردن فضاست 🔹اینکه ما بیاییم این و آن را بدون اینکه اثبات شده باشد، بگیریم زیر بار فشار تهمت و چیزهایی را به آنها نسبت بدهیم که ممکن است در واقع راست باشد، اما تا مادامی که ثابت نشده است، ما حق نداریم آن را بیان کنیم 🔹پروردگارا! ما را از این گناهان دور کن! ۱۳۸۸/۶/۲۹ https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=8070
✅ استاد : روش ؛ یکی از موفقیت‌های 🔹 فقهی است که فراتر از امور تحقق‌یافته (نازله‌ها) حرکت می‌کند، فرض می‌کند، افتراض می‌کند، می‌گوید اگر یک موضوعی با این مشخصات بود، حکمش چیست. 🔹همیشه گفته‌ام یکی از موفقیت‌های این بود که دست به تشقیقش خیلی خوب بود، تشقیق یعنی شق‌سازی، یعنی افتراض، ، یک دفعه بیست تا شق درست می‌کند. 🔹بعضی‌ها می‌گویند این همه چیست که شیخ انصاری ساخته‌اند، اینها که نصفش فرو ریخته؛ غافل از اینکه اگر او این کار را نمی‌کرد، علم پیشرفت نمی‌کرد، شما بیست تا شق که درست می‌کنید، سه تایش بگیرد، علم به جلو رفته است، در مقام مطالعه یا باید تشقیق کرد، اگر تشقیق نکنید، مطلق‌انگار می‌شوید، موضوع را با یک چشم می‌بینید. 🔹یکی از اشکالات ما این است که فقه ما به نوازل (امور تحقق‌یافته)، بعد از ده سال از گذشتن از عمر نوازل بپردازد، این تعبیر از حضرت امام است که ما باید ده سال جلوتر باشیم، نه اینکه ده سال عقب‌تر باشیم. (۱۳۹۷/۳/۲۱، درس فقه رسانه، منتشر نشده) ▪️روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
روش تحصیل اجتهاد از منظر استاد مفیدی یزدی 🔹 وقتی موضوعی را برای تحقیق انتخاب می کنید، باید چند گام برای رسیدن به اتقان اجتهادی طی کنید: 1️⃣ گام اول: درک کامل موضوع 🔹 ابتدا سراغ فکر و حرف های دیگران نروید. اول سعی کنید موضوع را کاملا درک کنید و بدانید بحث بر سر چیست؟ محل نزاع کاملا تحریر شود و محور بحث را خوب تصور کنید. 🔹 سپس ببینید درباره این محور و موضوع چه باید بگوییم؟ یعنی به آن اندازه اطلاعاتی که خود من الآن دارم، جواب و حکم این موضوع چیست؟ 🔹 به احدی کاری نداشته باشید. اینکه می‌گویند مراجعه به اقوال دیگران ذهن انسان را قوی می کند، است. اول باید موضوع را تصور کنید و سپس با فطرت خدادادی و محدوده اطلاعاتی که دارید، حکم موضوع را حدس بزنید. 2️⃣ گام دوم: بررسی حکم با استاد یا هم‌بحث 🔹قدم بعد این است که حکمی را که برای موضوع مفروض انتخاب کرده‌اید، با استاد یا هم بحث مورد بحث و بررسی قرار دهید. در حال بحث و بررسی، تمام تلاشتان این باشد که بدون تعصب مطلب خودتان را جا بیندازید و از آن نتیجه‌گیری اولیه دفاع کنید. در این گیر ودار، نظرات دیگران و استاد و هم بحث شروع می ‌ند خود را نشان دادن . حتی به نظر من در مرحله دوم هم سراغ حرف اقویاء نروید. یعنی مرحله اول، انتخاب یک مختار است. مرحله دوم بر کرسی نشاندن آن و شواهد برای اثباتش آوردن و آن را محکم کردن. 3️⃣ گام سوم: بررسی نظرات علمای بزرگ 🔹 بعد از آنکه حرف را خوب روی کرسی نشاندید مرحله سوم شروع می شود که نگاه کردن به نظرات نوابغ و علمای بزرگ است. ببینید آن ها چه گفته اند؟ چون وقتی ما در ابتدا روی فطرت و اطلاعات خودمان انتخاب نظر کردیم، یک چیزی را می‌فهمیم. بعد که می‌رویم به سراغ استاد و هم بحث، باید مواظب باشیم آن چیزی را که به عنوان یک امر فطری فهمیده‌ایم، از فطرت و از سلامت ذهن فاصله نگیریم. ولی گاهی می‌بینیم در انتخاب نظرمان واقعا اشتباه کرده بودیم و می‌فهمیم علت اشتباهمان چه بوده است؟ یعنی می‌فهمیم که اشتباه ناشی از ضعف من بوده و قبول اشتباه، فاصله گرفتن از فطرت محسوب نمی‌شود. 🔹 البته گاهی است که انسان چیزی می‌فهمد و تا آخر هم روی حرفش می‌ماند. یعنی می‌بیند آن مطلب فطری که همان اول خدا به دلش انداخت، غالب بود حتی بر فکر نوابغ و بزرگان. اما این کم است. در هر ده موردی شاید یک مورد اینگونه باشد. غالبا وقتی وارد بحث و بررسی می‌شود می‌بیند مبنایی که اول اتخاذ کرده اشتباه بوده است. 🔹 پس مرحله و قدم دوم این شد که سعی می‌کند حرفش را مستقر کند و خوب جا بیندازد. وقتی خوب آن را بتن آرمه کرد، به سراغ اقوال بزرگان علما می‌رود. بعضی وقت‌هاست که می‌بیند با اینکه طرف عالم بزرگی است، اما نمی‌تواند حرف او را از دستش بگیرد. می‌گوید من طوری حرفم را محکم کرده‌ام که می‌بینم حرف آن ها درست نیست و از آنها جواب دارم. این ها همه خوب است و تقویت علمی محسوب می‌شود، اما پَرش نیست. 4️⃣ گام چهارم: پَرِش علمیِ اجتهادزا 🔹 پرش علمی که اجتهاد از آن درمی آید، این است که: مطلبی را اول انتخاب کرده‌ایم، در مباحثه و با بحث با استاد آن را بتن آرمه و محکمش کرده‌ایم، ولی ناگهان یک عالم بزرگی می‌آید و مثل این آفتاب، آن را از دست ما می‌گیرد و می‌گوید همه اشتباه کرده بودید. این همه بحث و بررسی و بتن آرمه همه خراب شد. اینجاست که انسان در علمیت، یک جهش پیدا می کند. چون می‌بیند بعد از این همه زحمت، این عالم این نظر را از دست همه ما گرفت. 🔹 لذا عرض کردم اگر از اول به بهانه ی تقویت ذهن به سراغ نظرات بزرگان برویم، درست نیست. راهش این است که اول خودتان بحث را محکم کنید. بعدا که سراغ کلمات بزرگان می آیید می‌بینید که اصلا اول درست نفهمیده بودید. اینطوری خیلی انسان تقویت می شود . 🔹 خوبیِ این روش هم این است که این حالت - که علمای بزرگ مطلبی را که محکم کرده‌ایم، از دستمان بگیرند - تکرار می‌شود، ولی به یک منوال نیست. بلکه منحنیِ آن به سوی میل به صفر است. یعنی اینگونه نیست که اگر مثلا پنج سال کار می‌کنیم، هر شش ماهی ده تا خراب شده­ بتن آرمه داشته باشیم. بلکه روزهای اول، هفته‌ای دو سه مورد . بعد ماهی دو سه تا. کم کم در شش ماه دو سه مورد اینجوری رخ می‌دهد تا به جایی می‌رسیم که به این زودی خراب نمی‌شود؛ چون هر باری انسان دارد تجربه علمی کسب می‌کند و از شکست‌های سابق بهره می‌برد و قوی می‌شود. بعد از ده سال بحث و مباحثه اگر مطلبی را محکم کرد، حتی بزرگان علماء هم نمی‌توانند به این زودی ها از دستش بگیرند. چون از تجربیات علمی بزرگان استفاده کرده است ۱۴۰۲/۳/۱۳ @dar_masire_ejtehad ▪️روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
◾️عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً فَقَالَ لَهُ إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ ع فَأَیَّ شَیْ‏ءٍ أَقُولُ قَالَ قُلْ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِیدٍ الْحَدِیثَ ◾️حسین بن ثویر گوید: من و یونس بن طبیان نزد امام صادق علیه‌السلام بودیم و او مسن‌ترین ما بود، او به حضرت عرضه داشت: من بسیار امام حسین علیه السلام را یاد می‌کنم، پس چه بگویم؟ حضرت فرمود بگو: "صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْكَ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ" و سه بار تکرار کن سلام از نزدیک و دور به ایشان می‌رسد وسائل الشیعه، ج ۱۴،ص ۴۹۳ @osulfiqhmoaser ◾️روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) ◽️ @ravesh_ejtehad
🔺استاد عندلیب همدانی: خطابه در مجالس عزا به حاشیه رفته است ▪️امروز در مجالس، خطابه و وعظ حرف اول را نمی‌زند؛ بلکه منبری را می‌آورند که مجلس را آماده کند و تحویل مراحل بعدی یعنی مداحی و سینه‌زنی بدهد! ▪️همان منبرها هم غالباً بی‌محتوا است؛ البته کسانی هم در منابر با مطالعه سخن می‌گویند و منابر آنان برای اهل علم قابل استفاده است، ولی غالبا وضع کنونی خطابه و منبرها خوب نیست و هر کسی می‌تواند منبر برود و جمعیتی را دور خودش جمع کند و کلیپ‌هایی از او پخش شود و در نتیجه برخی مطالب آنها مورد استهزاء دیگران قرار بگیرد و مکتب امام حسین(ع) زیر سؤال برود. باید طلاب و فضلا با مطالعه‌ بالای منبر بروند. https://iqna.ir/fa/news/4225340
روش بهره‌گیری از عمومات و مطلقات در حل مسائل مستحدثه.pdf
376.6K
◾️ مقاله بهره‌گیری از و مطلقات در حل مسائل مستحدثه 🔹نگارش: استاد ▫️جستارهای فقهی و اصولی، تابستان ۱۳۹۹، ش ۱۹ ◾️ کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
🏴 نظر میرزای نائینی(ره) درباره زیارت عاشورا ◾️… وأمّا ما ذكرته من ترتّب الأثر تارة وعدمه أخرى فذلك ممّا لا يعلم سرّه إلا الله والراسخون في العلم وإنّي لا أرى أفضل من زيارة عاشوراء لأيّ حاجة دنيوية أو أخروية. والله العالم ◾️اینکه گفتی گاهی اوقات ادعیه اثر دارد و گاهی ندارد، این از اموری است که جز خدا و راسخان در علم (اهل بیت علیهم السلام) کسی از آن آگاه نیست و من در همه‌ حاجات دنیوی و اخروی بالاتر از زیارت عاشورا سراغ ندارم. ۲۶ رجب ۱۳۴۶ محمدحسین غروی نائینی @ijtihad ◾️روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
🏴 رهبر انقلاب: ◾️امام سجاد(علیه السلام) به تعلیم و تغییر در جامعه اسلامی کمر بست. ◾️طبق تحلیل امام سجاد(ع)، بخش مهمّی از مشکلات اساسی دنیای اسلام ناشی از انحطاط و فساد اخلاق مردم بود. ◾️اگر مردم از اخلاق اسلامی برخوردار بودند، یزید و ابن‌زیاد و عمر سعد و دیگران نمی‌توانستند آن فاجعه را بیافرینند. ۱۳۷۲/۴/۲۳ ◾️روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
◾️دوره روش‌شناسی اجتهاد ▫️ارائه: استاد ▫️برگزار شده در سال تحصیلی ۱۴۰۲؛ مقطع دکتری، فارابی قم، ۱۴ جلسه 🌐 دریافت فایل صوتی جلسات @madresemajazi @Moghaddemat ◾️روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
روش شناسی اجتهاد - جلسه 1.mp3
10.77M
◾️فایل صوتی روش‌شناسی اجتهاد؛ جلسه اول ▫️ارائه: استاد ▫️برگزار شده در سال تحصیلی ۱۴۰۲؛ مقطع دکتری، فارابی قم، ۱۴ جلسه 🌐 دریافت فایل سایر جلسات ◾️روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
🔺دو جور می‌شود انتقاد کرد 🔹دو جور می‌شود انتقاد کرد: یک انتقادی که وقت شنیدن، شنونده آن را و دشنام تلقّی می‌کند؛ یک انتقادی که همان مطلب است، امّا وقتی که شنونده آن را می‌شنود، آن را تلقّی می‌کند؛ دو جور می‌شود حرف زد؛ سعی کنید آن نوع اوّل نباشد؛ یعنی گرایش به سمت آن نوع اوّل نباشد. ۱۳۹۶/۱۰/۲۱ 🔹لحن باید ناصحانه و چاره‌جویانه باشد. در انتقاد، لحن خصمانه و یأس‌آلود و هرج‌ومرج‌طلبانه، فایده آن را تبدیل به می‌کند. ۱۳۹۶/۱۰/۲۲ https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=46724 🔸رسادین، فرهنگ و رسانه‌‌پژوهی‌ دینی @rasadin
تحلیل روشمند متون، بخش اول. خیارات 1.pdf
1.02M
از ابتدای خیارات (بخش اول: ده جلسه) 🔹درسگفتاری از استاد سیدمحمدرضا (مدرس سطوح عالی حوزه و نویسنده کتاب روش شناسی کاربردی اجتهاد) ▫️استاد واعظی: برای آموزش روشمند فقه سه مرحله وجود دارد: ۱) روش شناسی اجتهاد ۲) تحلیل روشمند متون ۳) فقه روشمند این درسگفتار به مرحله دوم (تحلیل روشمند متون) اختصاص دارد و به بیان روش های اجتهادی شیخ انصاری(ره) در حل مسائل فقهی می پردازد. فایده این درسگفتار، فهم بهتر متن و توانایی بر استخراج روش‌های استنباط شیخ انصاری(ره) است. 🔹کانال استاد: @y_talabegi ◾️روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
🔺نقد واجب است، لجن‌پراکنی حرام است 🔹بایستی انتقاد کرد، نقد کرد؛ منتها نقد منصفانه و نقد مسئولانه، نه نقد همراه با فحّاشی و تهمت. نقد و نقدپذیری واجب است، تهمت و لجن‌پراکنی حرام است؛ نقد با تهمت‌زنی فرق می‌کند، با لجن‌پراکنی فرق می‌کند. ۱۳۹۶/۱۰/۰۶ https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=46724 🔸رسادین، فرهنگ و رسانه‌‌پژوهی‌ دینی @rasadin
روش شناخت موضوعات عرفی.pdf
580.8K
روش شناخت عرفی 🔹نگارش: استاد حجت الله 🔹برشی از چکیده: اولین گام در شناخت موضوعات احکام، تشخیص نوع آن­هاست. موضوعات عرفی در دو دسته و جای می­‌گیرند. این مقاله برای تشخیص موضوعات منصوص، دو قاعده اصالت عدم‌ نقل و اصالت عدم‌ تقیید و برای تشخیص مفهوم آن­ها به سیزده نکته اشاره کرده و در پایان به روش شناخت موضوعات غیرمنصوص نیز پرداخته است. 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
روش جمع ادله در جواهر.pdf
535.8K
جمع ادله در 🔹نویسندگان: محمدامین بزرگمهر، حسین صابری، محمدتقی فخلعی 🔹برشی از چکیده: ▫️یکی از مراحل الگوریتم اجتهاد توجه به فرآیند جمع ادلّه متعارض است. در جستار حاضر، با بررسی استقرایی در کتاب جواهرالکلام، تلاش شده شواهدی برای اثبات این انگاره ارائه شود که شیوه­‌های مورد استفاده در فرآیند جمع ادلّه منحصر به شیوه­‌های مرسوم و از پیش تعیین شده نیست. بررسی­‌های صورت گرفته، ضمن تأیید این انگاره، مصادیقی کاربردی از شیوه­‌های معرفی نشده جمع اخبار متعارض را عرضه می­‌کند. ▫️این شیوه­‌ها در قالب سه سازوکار ناهمسانی در سطح حکم اطراف تعارض، تعدّد موضوع آن­ها و استمداد از دلایل خارجی (از قبیل انقلاب نسبت)، در الگوی پیشنهادی برای ترسیم الگوریتم اجتهادی مقبول در حوزه جمع ادلّه متعارض قابل بهره­‌برداری است. 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
4_5992068591598437066.mp3
5.5M
بررسی مصادر لغوی مورد استناد شیخ انصاری(ره) در مکاسب 🔹استاد احمد @mfalem 🔸 روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad