eitaa logo
روش شناسی اجتهاد | روشنا
6هزار دنبال‌کننده
447 عکس
42 ویدیو
144 فایل
❖ مدیر حلقه فقهی روش‌شناسی اجتهاد: @mobini (مبینی) با همراهی حجج الاسلام ارحامی، صانعی، طالعی و... 🔸گروه: https://eitaa.com/joinchat/1064697892Ca560e2d771 🌐 وب https://ravesh-ejtehad.blog.ir 🔸کانال همراه: @rasadin 🔸 تبادل: @Mohammad_sobhan313
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 نظر میرزای نائینی(ره) درباره زیارت عاشورا ◾️… وأمّا ما ذكرته من ترتّب الأثر تارة وعدمه أخرى فذلك ممّا لا يعلم سرّه إلا الله والراسخون في العلم وإنّي لا أرى أفضل من زيارة عاشوراء لأيّ حاجة دنيوية أو أخروية. والله العالم ◾️اینکه گفتی گاهی اوقات ادعیه اثر دارد و گاهی ندارد، این از اموری است که جز خدا و راسخان در علم (اهل بیت علیهم السلام) کسی از آن آگاه نیست و من در همه‌ حاجات دنیوی و اخروی بالاتر از زیارت عاشورا سراغ ندارم. ۲۶ رجب ۱۳۴۶ محمدحسین غروی نائینی @ijtihad ◾️روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
🏴 رهبر انقلاب: ◾️امام سجاد(علیه السلام) به تعلیم و تغییر در جامعه اسلامی کمر بست. ◾️طبق تحلیل امام سجاد(ع)، بخش مهمّی از مشکلات اساسی دنیای اسلام ناشی از انحطاط و فساد اخلاق مردم بود. ◾️اگر مردم از اخلاق اسلامی برخوردار بودند، یزید و ابن‌زیاد و عمر سعد و دیگران نمی‌توانستند آن فاجعه را بیافرینند. ۱۳۷۲/۴/۲۳ ◾️روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
◾️دوره روش‌شناسی اجتهاد ▫️ارائه: استاد ▫️برگزار شده در سال تحصیلی ۱۴۰۲؛ مقطع دکتری، فارابی قم، ۱۴ جلسه 🌐 دریافت فایل صوتی جلسات @madresemajazi @Moghaddemat ◾️روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
روش شناسی اجتهاد - جلسه 1.mp3
10.77M
◾️فایل صوتی روش‌شناسی اجتهاد؛ جلسه اول ▫️ارائه: استاد ▫️برگزار شده در سال تحصیلی ۱۴۰۲؛ مقطع دکتری، فارابی قم، ۱۴ جلسه 🌐 دریافت فایل سایر جلسات ◾️روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
🔺دو جور می‌شود انتقاد کرد 🔹دو جور می‌شود انتقاد کرد: یک انتقادی که وقت شنیدن، شنونده آن را و دشنام تلقّی می‌کند؛ یک انتقادی که همان مطلب است، امّا وقتی که شنونده آن را می‌شنود، آن را تلقّی می‌کند؛ دو جور می‌شود حرف زد؛ سعی کنید آن نوع اوّل نباشد؛ یعنی گرایش به سمت آن نوع اوّل نباشد. ۱۳۹۶/۱۰/۲۱ 🔹لحن باید ناصحانه و چاره‌جویانه باشد. در انتقاد، لحن خصمانه و یأس‌آلود و هرج‌ومرج‌طلبانه، فایده آن را تبدیل به می‌کند. ۱۳۹۶/۱۰/۲۲ https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=46724 🔸رسادین، فرهنگ و رسانه‌‌پژوهی‌ دینی @rasadin
تحلیل روشمند متون، بخش اول. خیارات 1.pdf
1.02M
از ابتدای خیارات (بخش اول: ده جلسه) 🔹درسگفتاری از استاد سیدمحمدرضا (مدرس سطوح عالی حوزه و نویسنده کتاب روش شناسی کاربردی اجتهاد) ▫️استاد واعظی: برای آموزش روشمند فقه سه مرحله وجود دارد: ۱) روش شناسی اجتهاد ۲) تحلیل روشمند متون ۳) فقه روشمند این درسگفتار به مرحله دوم (تحلیل روشمند متون) اختصاص دارد و به بیان روش های اجتهادی شیخ انصاری(ره) در حل مسائل فقهی می پردازد. فایده این درسگفتار، فهم بهتر متن و توانایی بر استخراج روش‌های استنباط شیخ انصاری(ره) است. 🔹کانال استاد: @y_talabegi ◾️روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
🔺نقد واجب است، لجن‌پراکنی حرام است 🔹بایستی انتقاد کرد، نقد کرد؛ منتها نقد منصفانه و نقد مسئولانه، نه نقد همراه با فحّاشی و تهمت. نقد و نقدپذیری واجب است، تهمت و لجن‌پراکنی حرام است؛ نقد با تهمت‌زنی فرق می‌کند، با لجن‌پراکنی فرق می‌کند. ۱۳۹۶/۱۰/۰۶ https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=46724 🔸رسادین، فرهنگ و رسانه‌‌پژوهی‌ دینی @rasadin
روش شناخت موضوعات عرفی.pdf
580.8K
روش شناخت عرفی 🔹نگارش: استاد حجت الله 🔹برشی از چکیده: اولین گام در شناخت موضوعات احکام، تشخیص نوع آن­هاست. موضوعات عرفی در دو دسته و جای می­‌گیرند. این مقاله برای تشخیص موضوعات منصوص، دو قاعده اصالت عدم‌ نقل و اصالت عدم‌ تقیید و برای تشخیص مفهوم آن­ها به سیزده نکته اشاره کرده و در پایان به روش شناخت موضوعات غیرمنصوص نیز پرداخته است. 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
روش جمع ادله در جواهر.pdf
535.8K
جمع ادله در 🔹نویسندگان: محمدامین بزرگمهر، حسین صابری، محمدتقی فخلعی 🔹برشی از چکیده: ▫️یکی از مراحل الگوریتم اجتهاد توجه به فرآیند جمع ادلّه متعارض است. در جستار حاضر، با بررسی استقرایی در کتاب جواهرالکلام، تلاش شده شواهدی برای اثبات این انگاره ارائه شود که شیوه­‌های مورد استفاده در فرآیند جمع ادلّه منحصر به شیوه­‌های مرسوم و از پیش تعیین شده نیست. بررسی­‌های صورت گرفته، ضمن تأیید این انگاره، مصادیقی کاربردی از شیوه­‌های معرفی نشده جمع اخبار متعارض را عرضه می­‌کند. ▫️این شیوه­‌ها در قالب سه سازوکار ناهمسانی در سطح حکم اطراف تعارض، تعدّد موضوع آن­ها و استمداد از دلایل خارجی (از قبیل انقلاب نسبت)، در الگوی پیشنهادی برای ترسیم الگوریتم اجتهادی مقبول در حوزه جمع ادلّه متعارض قابل بهره­‌برداری است. 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
4_5992068591598437066.mp3
5.5M
بررسی مصادر لغوی مورد استناد شیخ انصاری(ره) در مکاسب 🔹استاد احمد @mfalem 🔸 روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
Vahidi-14001222-NeshasteFeghahat-Thaqalain_IR-.mp3
26.24M
بررسی روشمندی کتب شیخ انصاری(ره) در نظام آموزشی فقاهت 🔹استاد وحیدی ▫️مرکز فقهی عالم آل محمد(علیهم السلام) تهران @mfalem 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
مدرسه تابستانی روش‌شناسی اجتهاد امام خمینی(ره)؛ مشهد مقدس 🔹۱۳ الی ۱۸ مرداد ماه، ساعت ۸ الی ۱۱ صبح 🔹 مشهد مقدس، خ آیت‌الله بهجت(ره)، مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) 🔹ثبت‌نام: @mashhad_markazfeqhi @howzehamozesh 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه: خونخواهی مهمان عزیزمان را وظیفه خود می‌دانیم رژیم صهیونیستی زمینه مجازات سخت را برای خود فراهم ساخت 🔹️در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تسلیت شهادت این رهبر شجاع و مجاهد برجسته به امت اسلامی و جبهه مقاومت و ملت سرافراز فلسطین تاکید کردند: رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست با این اقدام زمینه‌ی مجازات سختی را برای خود فراهم ساخت و خونخواهی او را که در حریم جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید، وظیفه خود می‌دانیم. ✏️ متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: ✏️ بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون ملت عزیز ایران! ✏️ رهبر شجاع و مجاهد برجسته‌ی فلسطینی جناب آقای اسماعیل هنیه در سحرگاه دیشب به لقاء‌الله پیوست و جبهه‌ی عظیم مقاومت عزادار شد. رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانه‌ی ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینه‌ی مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت. ✏️ شهید هنیه سالها جان گرامی‌اش را در میدان مبارزه‌ئی شرافتمندانه بر سردست گرفته و آماده‌ی شهادت بود، و فرزندان و کسان خود را در این راه تقدیم کرده بود. او از شهید شدن در راه خدا و نجات بندگان خدا باک نداشت، ولی ما در این حادثه‌ی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفه‌ی خود می‌دانیم. ✏️ اینجانب به امت اسلامی، به جبهه مقاومت، به ملت شجاع و سرافراز فلسطین و بالخصوص به خاندان و بازماندگان شهید هنیه و یکی از همراهانش که با وی به شهادت رسیده است، تسلیت عرض می کنم و علوّ درجات آنان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم. سید علی خامنه‌ای ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ مصادف با ۲۵ محرم ۱۴۴۶ 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اجتهاد مخصوص فقه نیست؛ در فلسفه و کلام هم اجتهاد لازم است ▫️رهبر انقلاب: 🔹اگر اجتهاد با همان شیوه درست و صحیح خود که تکیه به کتاب و سنت است، و با آن متد معقول صحیح منطقى حساب شده پخته انجام بگیرد، بسیار خوب است 🔹اجتهادها ولو نتائج مختلفی هم داشته باشد، موجب بالندگی است، موجب پیشرفت است. مجتهدین ما، فقهای ما در طول تاریخ فقاهت ما در مسائل گوناگون نظرات مختلفی ایراد کردند. شاگرد بر علیه نظر استاد، باز شاگرد او بر علیه نظر او حرف‌هایی زده‌اند، مطالبی گفته‌اند؛ هیچ اشکالی ندارد؛ این موجب بالندگی و پیشرفت است. این اجتهاد باید در حوزه تقویت شود. 🔹اجتهاد مخصوص فقه هم نیست؛ در علوم عقلی، در فلسفه، در کلام، اجتهاد کسانی که فنان این فنون هستند، امر لازمی است. اگر این اجتهاد نباشد، آب راکد خواهیم شد (دیدار طلاب و فضلا و اساتید حوزه علمیه قم‌، ۱۳‌۸۹/۰۷/۲۹) https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=10357 ▪️روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
31.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | امام حسن مجتبی(ع)، احیاءکننده نهضت اسلام ✏️ روایتی از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره دوران مبارزات امام حسن مجتبی علیه‌السلام 🗓 انتشار به مناسبت هفتم صفر؛ سالروز شهادت امام حسن مجتبی علیه‌السلام 💻 Farsi.Khamenei.ir
موضوع شناسی مسائل مستحدثه.pdf
815.9K
الگوی جامع فقهی در مسائل 🔹استاد محمد علی خادمی کوشا و حجت الاسلام عسکر درخشان دوست 🔹برشی از چکیده: ▫️الگوی رایج در موضوع‌‌شناسی فقهی به صورت تک‌وجهی و با روش توصیف و تحلیل عناصر ذات موضوع برای کشف عنوان فقهی منطبق بر آن است. گر‌چه این روش در شناخت مصادیق عنوان‌های فقهی مشخص پذیرفتنی است، در مواجهه با موضوعات جدید مرکب، تأثیر امور دیگری مثل آثار و لوازم موضوع در صدق عنوان‌های فقهی بر آنها انکارناپذیر است. در‌نتیجه بسنده‌کردن به بررسی ذات موضوع، موجب نقصان در فرایند موضوع‌شناسی است. ▫️ نتیجه تحقیق، تبیین انحصار ابعاد تأثیر‌گذار در حکم فقهی در سه جهت است: ذات موضوع، اهداف فاعل، آثار و ملازمات موضوع. در‌نتیجه برای تعیین حکم فقهی موضوع‌های جدید باید انطباق عنوان‌های فقهی مربوط به همه جهات سه‌گانه بر موضوع جدید بررسی شود و به اقتضای نتیجه آن، حکم فقهی موضوع جدید استنباط گردد ▫️مجله فقه، بهار ۱۴۰۳ http://jf.isca.ac.ir/article_76066.html 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
فراخوان حمایت از پژوهش‌های فقهی 🔹به همت معاونت پژوهش حوزه، بنیاد ملی علم ایران وابسته به معاونت علمی ریاست جمهوری (کارگروه علوم و معارف دینی) از پژوهش‌های فقهی در دو محور «حکمرانی دینی» و «فقه تخصصی نظام‌ساز» حمایت مالی می‌کند. حداکثر حمایت برای طرح‌های پژوهشی در این فراخوان ۳۰۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده است 🔹واجدین شرایط: ۱. اعضای هیئت‌ علمی مؤسسات حوزوی مورد تأیید وزارت علوم ۲. اعضای هیئت‌ علمی مورد تأیید مرکز مدیریت حوزه‎‌ 🔹مهلت ثبت‌نام: ۱۵ مهرماه ۱۴۰۳ 🔹 مشاهده محورهای فراخوان و ثبت‌نام: https://insf.org/fa/news/795 @Riismc 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
منهج فقهی کاشف الغطاء.pdf
653.1K
شاخصه‌های فقهی علامه 🔹استاد اکبر اسدعلیزاده (استادیار گروه تصحیح و احیای آثار مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) 🔹برشی از چکیده: ▫️تطوّر فقه و پویایى آن، رابطۀ تنگاتنگی با منهج ارائه و بیان مباحث فقهى دارد؛ ازاین‌رو شناخت منهج و شیوۀ فقهى هر فقیه، تأثیر مهم و روشنی درشناخت ویژگى‌ها و محصولات فکرى وی دارد ▫️فقیه بزرگوار علامه شیخ محمد الحسین کاشف الغطاء از فقیهان صاحب نام و دارای سبک فقهى است که اندیشه‌های فقهی او از زوایاى گوناگون قابل بررسى است. این مقاله در صدد تبیین مناهجی است که ایشان در پژوهش‌ها و استنباط فروعات فقهی خود از آن‎ها بهره برده‌اند ▫️در این راستا مباحثی همچون توسعه دایره مباحث فقهی با نگاه تطبیقی و تقریبی، قاعده‌محوری در فروعات فقهی، نوگرایی مبنا‌محور در استنباط احکام فقهی، توجه به نقش زمان و مکان در پویایی فقه، اهتمام به حل مسائل جدید فقهى با واقعیت‌های زندگى، توجه به بعد اخلاقی و اجتماعی فقه و توجه به بعد عقلانی و فلسفی احکام مورد بحث قرار گرفته است http://jf.isca.ac.ir/article_73867.html 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@Ravesh_Ejtehad
🔺نقد واجب است، لجن‌پراکنی حرام است 🔹بایستی انتقاد کرد، نقد کرد؛ منتها نقد منصفانه و نقد مسئولانه، نه نقد همراه با فحّاشی و تهمت. نقد و نقدپذیری واجب است، تهمت و لجن‌پراکنی حرام است؛ نقد با تهمت‌زنی فرق می‌کند، با لجن‌پراکنی فرق می‌کند. ۱۳۹۶/۱۰/۰۶ https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=46724 🔸رسادین، فرهنگ و رسانه‌‌پژوهی‌ دینی @rasadin
🔺دو جور می‌شود انتقاد کرد 🔹دو جور می‌شود انتقاد کرد: یک انتقادی که وقت شنیدن، شنونده آن را و دشنام تلقّی می‌کند؛ یک انتقادی که همان مطلب است، امّا وقتی که شنونده آن را می‌شنود، آن را تلقّی می‌کند؛ دو جور می‌شود حرف زد؛ سعی کنید آن نوع اوّل نباشد؛ یعنی گرایش به سمت آن نوع اوّل نباشد. ۱۳۹۶/۱۰/۲۱ 🔹لحن باید ناصحانه و چاره‌جویانه باشد. در انتقاد، لحن خصمانه و یأس‌آلود و هرج‌ومرج‌طلبانه، فایده آن را تبدیل به می‌کند. ۱۳۹۶/۱۰/۲۲ https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=46724 🔸رسادین، فرهنگ و رسانه‌‌پژوهی‌ دینی @rasadin
ربیع الاول، بهار زندگی است 🔹بعضی از اهل معرفت و سلوک معنوی معتقدند که ماه ، ربیع حیات و زندگی است؛ زیرا در این ماه، وجود مقدس پیامبر گرامی(ص) و همچنین فرزند بزرگوارش حضرت ابی‌عبدالله جعفربن‌محمدالصادق(ع) ولادت یافته‌اند و ولادت پیغمبر سرآغاز همه‌ برکاتی است که خدای متعال برای بشریت مقدر فرموده است. 💻 Farsi.Khamenei.ir 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @Ravesh_Ejtehad
منهج آیت الله سید عبدالاعلی سبزواری: عرف‌گرا با نگرش عقلایی ▫️استاد محمدجواد ارسطا: 🔹ویژگی آیت‌ﷲ سید عبدالاعلی سبزواری فهم بسیار خوب و عرفی آن فقیه بزرگ در مسائل فقهی است. ایشان در عین حال که در کتاب تفسیر و بعضی از مباحث کلامی خویش، دقت‌های عقلی و کلامی را مراعات کرده‌‌‌اند؛ اما در مباحث فقهی یک نگاه عرفی متین و سنجیده‌‌ای را اعمال نموده‌‌‌اند و در جای جای کتاب فقهی خودشان هم تصریح کرده‌‌‌اند بر اینکه فقه را باید بر اساس فهم عرفی تبیین کرد؛ زیرا کلمات ائمه علیهم السلام در مباحث فقهی ناظر است به فهم عرف عام و بنابراین نباید در مباحث فقهی دقت‌هایی را که فراتر از فهم عرف عام هست ملاک قرار داد. 🔹بسیاری از قواعد فقهی را که ایشان در لابلای مباحث فقهی کتاب بسیار ارزشمند «مهذب الاحکام» مورد بررسی قرار داده‌‌‌اند به فهم عقلایی ارجاع داده‌اند؛ مانند قاعده لاضرر و نفی حرج و تسلیط و اعتبار بینه و حتی قاعده‌‌ای مانند تقیه را ایشان بر‌ می‌گرداند به فهم عقلایی و بر همین اساس یک استنتاجاتی را به عمل‌ می‌آورد. 🔹ایشان علاوه بر قواعد فقهی، در دیگر استنتاجات فقهی و احکامی که در کتاب شریف مهذب الاحکام مطرح کرده‌‌‌اند همین نگرش را اعمال نموده اند. یعنی فقط در ارجاع قواعد فقهی به فهم عقلایی از این شیوه استفاده نکرده؛ بلکه در تعداد قابل توجهی از احکام فقهی هم این نگرش عقلایی را به وضوح اعمال کرده‌اند. http://ijtihadnet.ir/?p=76011 @ijtihad 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @Ravesh_Ejtehad
تعریف دوقطبی از منظر رهبر انقلاب 🔹یکی از مسائل، ایجاد اختلاف است؛ دوقطبی کردن. 🔹اختلاف دو جور است: یک وقت دو نفر با هم اختلاف سلیقه دارند، در فلان مسئله‌ سیاسی، در فلان حُب و بغض؛ با همدیگر هم دوست‌اند، رفیق‌اند، با هم چای می‌خورند، با هم سر سفره می‌نشینند، اختلاف نظر هم دارند. 🔹یک وقت هم هست اختلاف نظر جوری است که هر چیزی از یک طرف صادر بشود، هرچه می‌خواهد باشد، فکر، عمل، خوب، بد، از سوی طرف دیگر محکوم است! از این طرف هم هر چه صادر می‌شود، از آن طرف محکوم است! اسم این دوقطبی است. هر کاری طرف مقابل بکند، این طرف او را محکوم می‌کند، ولو خوب باشد! ۱۴۰۲/۱۰/۱۹ ▫️پی‌نوشت: بنابراین دوقطبی زمانی شکل می‌گیرد که یک سویِ ماجرا را حق مطلق و سوی دیگر را باطل محض بدانیم. چنین جبهه‌بندی رقابت را حیثیتی و یک تعصب ایدئولوژیک درست می‌کند. در نگاه رهبر انقلاب، تنها دوقطبی واقعی، دوقطبی انقلابی و ضدانقلابی است. این دوقطبی مقدس، در داخل وحدت می‌سازد و کل جامعه را با همه اختلافات مقابل دشمن به وحدت می برد + 🔸، فرهنگ و رسانه‌‌پژوهی‌ دینی @Rasadin
سهم فقیه در 👇