4_5875418052933191850.mp3
29.35M
✅ #مکاتب و روشهای فقهی (۶)
🔹ارائه: استاد #مبلغی
▫️مدرسه علميه نواب مشهد (مجازى)
@manhajah
▫️بخشهای پیشین: https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/725
🔸کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
4_5888746186856204354.mp3
33.79M
✅ #مکاتب و روشهای فقهی (۷)
🔹ارائه: استاد #مبلغی
▫️مدرسه علميه نواب مشهد (مجازى)
@manhajah
▫️بخشهای پیشین: https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/725
🔸کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ تفاوت #روش اجتهاد #امام_خمینی(ره) در عبادات و معاملات
🔹در نگاه بسیاری از فقیهان میان استنباط احکام #معاملات و استنباط احکام #عبادات تفاوت چندانی وجود ندارد و استنباط همه احکام شرعی اعم از معاملات و عبادات را توقیفی و وابسته به نص شارع میدانند.
🔹ولی در #روش استنباطی #امام_خمینی(ره)، تفاوت چشمگیری میان استنباط احکام باب معاملات و باب عبادات به چشم می خورد و در باب #معاملات، ایشان نگاه #عقلایی پررنگی به مباحث دارند.
(مکتب فقهی امام خمینی، استاد سعید #ضیاییفر، ص۲۶۷)
🔸کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
4_5904504537829345892.mp3
25.8M
✅ #مکاتب و روشهای فقهی (۸)
🔹ارائه: استاد #مبلغی
▫️مدرسه علميه نواب مشهد (مجازى)
@manhajah
▫️بخشهای پیشین: https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/725
🔸کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
منهج ٩ .mp3
26.72M
✅ #مکاتب و روشهای فقهی (۹)
🔹ارائه: استاد #مبلغی
▫️مدرسه علميه نواب مشهد (مجازى)
@manhajah
▫️بخشهای پیشین: https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/725
🔸کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
4_5893103336688716668.mp3
17.77M
✅ حقوقى سازى فقه (چگونگی و موارد بهرهگیری از حقوق در فقه و منهج استنباط) - بخش ۱
🔹ارائه: استاد #مبلغی
@manhajah
🔸کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
4_5922254598281627979.mp3
12.89M
✅ حقوقى سازى فقه (چگونگی و موارد بهرهگیری از حقوق در فقه و منهج استنباط) - بخش ۲
🔹ارائه: استاد #مبلغی
@manhajah
🔸کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
4_5947466460036073403.mp3
12.8M
✅ حقوقى سازى فقه (چگونگی و موارد بهرهگیری از حقوق در فقه و منهج استنباط) - بخش ۳
🔹ارائه: استاد #مبلغی
@manhajah
🔸کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
4_5951687695628503516.mp3
28.01M
✅ #مکاتب و روشهای فقهی (۱۰)
🔹ارائه: استاد #مبلغی
▫️مدرسه علميه نواب مشهد (مجازى)
@manhajah
▫️بخشهای پیشین: https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/725
🔸کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ آیت الله العظمی #فاضل لنکرانی، امتداد #مکتب_فقهی امام خمینی
🔹ارائه: استاد #مبلغی
🔹زمان: یکشنبه ۶ تیر ۱۴۰۰
🔹فایل #صوتی این سخنرانی با عنوان «مبناى ابتكارى حضرت امام در ارتباط با اعتبارات عقلایى
و انعكاس آن در انديشه هاى آيت الله فاضل لنكرانى» را میتوانید از این لینک دریافت نمایید
🔸کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅استاد #حیدری_فسایی: برای استنباط فقهی به روش نیاز داریم
🔹برای #استنباط احکام به دو چیز نیاز داریم: اول مواد؛ مثلا صیغه امر دلالت بر وجوب می کند یا صیغه نهی ظهور در حرمت دارد و ... (قواعد علم اصول)؛ دوم #روش؛ بعد از دانستن مواد، باید روش استفاده از مواد را داشته باشیم؛ مثلا اول باید موضوع شناسی کنیم، در مرحله دوم باید برویم دنبال آیات، مرحله سوم روایات و ... (مهندسی استنباط، ص۴).
🔸کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ استاد #علیدوست: تاثیر #مقاصد_شریعت در #بررسی_دلالی
🔹توجه به مجموعه مسائل و اهداف و رسالت دین، سبب می شود فقیه دلیل را به گونهای خاص و متفاوت با دیدگاه دیگران تفسیر کند. بهرهبرداری درست از هر دلیلی وقتی تحقق مییابد که با توجه به سایر ادله و مجموعه دین و اهداف آن تفسیر شود.
🔹وقتی دلیلی با توجه به #مقصد_شریعت و جوهره دین بررسی گردد، به گونهای متفاوت با دیگر موقعیتها فهمیده میشود.
🔹بر این اساس، اجتهاد افزون بر مقدمات معروف (ادبیات، رجال، اصول و ...)، به مقدمات #کلام ی مانند آگاهی به مقصد شریعت و ... نیاز دارد.
🔹#استنباط بدون این سنخ از آگاهیها نمیتواند مجتهد را به هدف واقعی برساند و چه بسا رهاورد آن با جوهره دین همخوانی نداشته باشد.
(فقه و عقل، استاد علیدوست، ص ۱۳۱)
#روش_بررسی_دلالی
🔸کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad