28.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️خسارت جبراننشدنی!
◾️"هر چه فکر میکنم، احساس میکنم هم برای خودم، هم برای کشور و هم برای خانواده، هیچ جبرانی ندارد!"
▫️(رهبر انقلاب در دیدار با خانواده شهید رئیسی)
@khamenei_ir
◾️روششناسی اجتهاد (روشنا)
@ravesh_ejtehad
▪️رهبر انقلاب: یکی از خصوصیات شهیدان پرواز اردیبهشت، رعایت #فضیلتهای_اخلاقی بود
(۱۴۰۳/۳/۷)
◾️قال رسولالله (صلی الله علیه و آله):
اِنّ أفضَل النّاسِ عبداً، من تواضَعَ عَن رفعَةٍ
◾️بالاترین مردم از جهت مقام بندگی، کسانی هستند که با وجود رفعت شأن و مقام، #متواضع باشند
▫️(بحارالانوار، ج ۷۷، ص ۱۷۹)
◾️روششناسی اجتهاد (روشنا)
@ravesh_ejtehad
◾️مراسم بزرگداشت شهدای خدمت
◾️مراسم بزرگداشت شهدای خدمت از طرف آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، مجلس #خبرگان رهبری، جامعه #مدرسین حوزه علمیه قم، شورای عالی و مرکز #مدیریت حوزههای علمیه
◾️پنجشنبه ۱۰ خرداد، بعد از نماز مغرب و عشاء
◾️حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها)، شبستان امام خمینی(ره)
روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
@j_modarresin
◾️روششناسی اجتهاد (روشنا)
@ravesh_ejtehad
◾️امام خمینی: انقلاب وابسته به شخص نیست؛ هر چه هست اوست؛ ما #هیچ_اندر_هیچ هستیم
◾️نباید در ذهن کسی بیاید که انقلاب مربوط به شخصی است. من باید عرض کنم که از باب این که یک فردی از افراد جامعه هستم، به همان مقدار اگر دخالت داشتم، دارم. آنچه هست از خدای تبارک و تعالی است ... اوست که همۀ کارها و زمام همۀ امور در دست اوست و ما #هیچ و هیچ اندر هیچ هستیم ...
◾️من مکرر #تجربه کردم در این مدتی که وارد این امور بودم که بسیاری از اوقات، ما یک کاری میخواستیم بکنیم منحرف میشدیم به کار دیگر، بعد میبینیم این کار انحرافی درست بود؛ این نبود جز اینکه خدای تبارک و تعالی این کارها را میکرد.
◾️سفر میرفتیم، میدیدیم که این ترتیبی که قهراً پیش آمده است، این ترتیب صلاح بوده است نه آنی که ما خیال میکردیم. در هر امری از امور، من با تجربه دیدم که ما خودمان فکرمان نمیرسد. آن که افکار را در دست دارد حق تعالی است و او زمام امور را در همۀ امور به دست دارد و این را باید باور کنیم.
▫️(صحیفه امام، ج ۲۰، ص۴۷۰)
◾️روششناسی اجتهاد (روشنا)
@ravesh_ejtehad
▫️حضرت آیت الله شبیری زنجانی:
🔹#مجتهد شدن برای طلبه مستعد، #واجب است
🏴 روششناسی اجتهاد (روشنا)
@ravesh_ejtehad
#معرفی_کتاب
✅ الفقه الاستدلالی
🔹نگارش: استاد محمدباقر #ایروانی (مدرس خارج فقه حوزه علمیه نجف)
🔹استاد بزرگوار پس از نگارش کتاب "دروس تمهیدیه فی الفقه الاستدلالی" که به عنوان جایگزین شرح لمعه نوشتند، این کتاب را نیز به عنوان جایگزین #مکاسب تالیف کردند
🏴 روششناسی اجتهاد (روشنا)
@ravesh_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️روایت شنیدنی استاد صفایی بوشهری از ملاقات با رئیس جمهور شهید در یک هفته قبل از شهادت و فضائل اخلاقی ایشان
◾️رهبر انقلاب: یکی از خصوصیات شهیدان پرواز اردیبهشت، رعایت #فضیلتهای_اخلاقی بود
(۱۴۰۳/۳/۷)
🏴 روششناسی اجتهاد (روشنا)
@ravesh_ejtehad
✅ استاد #پارسانیا: فقه #روشمندترین علم تاریخ بشری است.
https://www.mehrnews.com/news/3967333
🏴 روششناسی اجتهاد (روشنا)
@ravesh_ejtehad
✅ روش نرمافزاری جستجوی #اقوال
1️⃣ #عین_مسئله
ابتدا عین عبارت مسئله را در نرم افزار جستجو میکنیم؛
مثلا إذا زوّج الولیّ المولّیعلیه بمن له عیب
2️⃣کلمات #اصلی
سپس کلمات اصلی را به صورت ترکیبی جستجو میکنیم؛
مثلا تزویج & ولی & مولیعلیه & عیب
3️⃣ کلمات #اصلی بدون #قید
سپس مجددا کلمات اصلی را بدون قید و به صورت ترکیبی جستجو میکنیم؛
مثلا تزویج & ولی & مولیعلیه
این کار سبب میشود به قواعد فوقانی در این مسئله دسترسی پیدا کنیم
4️⃣ #هسته اصلی
سپس فقط هسته اصلی را به صورت ترکیبی جستجو میکنیم؛
مثلا ولی & مولیعلیه
این کار سبب میشود هر گونه امر مرتبط فوقانی با مسئله کشف شود، مثلا بیع ولی از جانب مولیعلیه، وصیت از جانب مولیعلیه، امور حسبیه در مورد مولیعلیه و ... .
(با بهره از: الگوریتم اجتهاد، استاد واسطی، ج۱، ص ۱۳۰)
#خردهفرایند_بررسی_اقوال
🏴 روششناسی اجتهاد (روشنا)
@ravesh_ejtehad
✅ کارگاه روششناسی حل مسئله فقهی از منظر صاحب جواهر
🔹 مهلت ثبت نام: ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
🔹ثبتنام:
@yaranegavaheri
09362492966
🔹توضیحات تکمیلی در پوستر
@feqhemozaf_khorasan
🏴 روششناسی اجتهاد (روشنا)
@ravesh_ejtehad
✅ دوره آموزشی دیدگاههای فقهی آیت الله #خامنهای
🔹حضوری (ویژه برادران) و مجازی
🔹مهلت ثبت نام: ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
🔹زمان برگزاری: ۱۹ - ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
🔹 لینک ثبتنام:
https://b2n.ir/p35178
@qom_khamenei_ir
🔸 روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
◾️امام راحل عظیمالشان ما زندگیاش را وقف رضای الهی کرده بود و این باور که «عالم محضر خداست» سنگ زیربنای تفکر و اندیشه امام خمینی (ره) و عامل موفقیت امام در زندگی شخصی و اجتماعی و حکومتی بود.
▫️شهید رئیسی، شب سالگرد رحلت امام خمینی(ره)، ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
https://www.president.ir/fa/144477
🏴 روششناسی اجتهاد (روشنا)
@ravesh_ejtehad
◾️اهمیت سیاق آیات در بررسی دلالی آیات قرآن کریم
▫️حضرت آیت الله خامنهای:
▪️ میفرماید: وَ لا تَقولوا لِمَن یُقتَلُ فی سَبیلِ اللهِ اَمواتٌ بَل اَحیاءٌ وَ لکِن لا تَشعُرون؛ به کسانی که در راه خدا کشته میشوند، مرده اطلاق نکنید؛ اینها زندهاند. اطراف این آیه، چه قبل این آیه، چه بعد این آیه، بحثی از حرکت نظامی و جنگ و قتال و مانند اینها نیست؛ [میفرماید] «فیسبیلالله»، نمیشود ادّعا کرد که معنای این «یُقتَلُ فی سَبیلِ اللَّه» کشته شدن در میدان جنگ است، چون هیچ قرینهای بر این در این آیه وجود ندارد.
▪️در آیه سوره آلعمران «وَ لا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا» چرا، آن آیه در ضمنِ مسائل جهاد است؛ این آیه نه، مطلق است؛ [میفرماید] هر کسی که در راه خدا کشته بشود. راه خدمت به مردم، راه خدا است؛ راه کار جهادی برای مردم، راه خدا است؛ راه ادارهی کشور اسلامی، راه خدا است؛ راه پیشرفت نظام جمهوری اسلامی، راه خدا است.
▪️آقای رئیسی عزیز و همراهانش، در راه پیشرفت کشور، در راه خدمت به مردم، در راه اعتلای جمهوری اسلامی کشته شدند، [لذا] مشمول این آیهاند؛ اینها را اموات ندانید؛ بَل اَحیاءٌ؛ اینها زنده هستند؛ همان تعبیری که در باب شهدا وجود دارد. بنابراین، اینها را ما «شهدای خدمت» میدانیم، همچنان که مردم گفتند؛ از دل مردم جوشید این تعبیر «شهید جمهور» و «شهید خدمت».
۱۴۰۳/۳/۱۴
🏴 روششناسی اجتهاد (روشنا)
@ravesh_ejtehad
📷 تصاویری نادیده از شهید رئیسی در دوران تدریس کفایه و مکاسب در مدرسه علمیه مروی تهران
(همزمان با معاونت اول قوه قضاییه)
▫️رهبر انقلاب:
🔹طلبه روشنفکر امروزی حق ندارد بگوید که «آقا، ول کن این حرفها را، [این] درس ها را»؛ نه، باید درس خواند؛ بیمایه [فطیر است]. زمان مبارزات که ما مثلاً مکاسب میگفتیم، کفایه میگفتیم، بعضی از طلبههای پرشور میگفتند «آقا، این چیست؟»؛ من به آنها میگفتم اگر [این بحثها را] نکنید، بعد نمیتوانید به درد نظام اسلامی بخورید، نمیتوانید به مردم چیزی یاد بدهید؛ درس فقه را جدی بگیرید.
🔹این اجتهاد را اگر بخواهد انسان دارا بشود، باید تمرین کند، باید کار کند. این درس فقهی که شما میخوانید و لو طهارت باشد، به شما این شیوه استنباط را یاد میدهد ... شما باید بدانید چه جوری استنباط کنید.
(۱۳۹۸/۲/۱۸)
🔸 روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
▫️حضرت آیت الله #بهجت (ره):
🔹"به تجربه برای من ثابت شده است که اگر کوتاهی در مسائل عبادی (مستحبات) حاصل نشود، [یادگیری] درسی که نیاز به یک ساعت مطالعه دارد، در ۱۰ دقیقه انجام میشود"
▫️کتاب حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه الشریف)؛ مجموعه بیانات آیت الله بهجت پیرامون حضرت ولیعصر عج، مرکز تنظیم و نشر آثار، ص ۷۴
🔸 روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ #روش فقهی شهید #مطهری
🔹 ارائه: استاد احمد #مبلغی
🔹یکشنبه، ۲۰ خردادماه، ساعت ۱۶
قم، بلوار عطاران، بین کوچه ۸ و ۱۰، پلاک ۱۳۴
🔹پخش مجازی:
eitaa.com/motahari_ir
motahari.ir/live
@motahari_ir
🔸 روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
خارج فقه آیت الله خامنه ای.rar
27.88M
✅ متن درس خارج فقه آیت الله #خامنهای
🔹موضوع: صلاة الجماعة (۶۱ جلسه)
▫️منبع:
کانال درس خارج آیت الله خامنهای
▫️یادداشت مرتبط:
روششناسی اجتهاد آیت الله خامنهای، استاد مبلغی
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
صلاة الجماعة.pdf
49.01M
🔹تجمیع در قالب یک فایل
@masire_feghahat
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
.
✅ فایل صوتی کلاس #روش_شناسی_استنباط
🔹ارائه: استاد ذبیحالله #نعیمیان
▫️جلسه اول:
https://eitaa.com/naeimyan_ir/123
▫️سایر جلسات:
@naeimyan_ir
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ فراخوان مقاله دوفصلنامه علمی روششناسی علوم اسلامی
🔹سایت مجله:
http://ravesh.akhs.bou.ac.ir
🔹در حال اخذ رتبه علمی پژوهشی و همراه با تقدیر مالی از نویسندگان (۵ - ۷ میلیون تومان)
🔹توضیحات تکمیلی در پوستر و سایت
@maalem_ir
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ روش فقهی شهید مطهری
ارائه: استاد احمد #مبلغی
🔹شهید مطهری در باب استفاده از منهج فقهی چند ضابطه منهجی ارائه کرده است:
ضابطه اول: تمرکز بر روح موضوع
🔹شهید مطهری معتقد است که احکام اسلامی روح و هدفی دارند که تغییر نمیکنند، بنابراین ما نباید در گذر زمان و تحولات آن به شکل و ظاهر توجه کنیم ...
ضابطه دوم: برخورداری پارهای از قواعد از نقش تعدیلی و کنترلی نسبت به مجموعههای قواعدی دیگر
🔹شهید مطهری معتقد است که استفاده از قواعد فقهی در مواردی نیازمند شرطی مقدم است و آن شناخت رابطه بین نصوص است. به این معنا که فقیه باید روابط بین نصوص را بفهمد و مکانیزمی برای فهم این روابط داشته باشد ...
ضابطه سوم: تعیین مصداق جدید برای موضوع با رجوع به علم و عقل
🔹ما میتوانیم مصداق موضوع را بر اساس علم و عقل احراز کنیم. اگر این امر پذیرفته شود، درهای وسیعی برای کاربرد قواعد فقهی به روی ما باز خواهد شد ...
متن کامل
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
🔹ما معممان و روحانیون در طول تاریخ، در تخطئه خودمان، به اشتباهات بزرگی دچار شدیم. ما خیال کردیم با طرد و نفی و دعوا و احیانا تکفیر، میتوان ریشه یک فکر غلط را از جامعه کند؛ در حالی که این خطاست.
🔹چرا فرق ضاله، ایدههای غلط و بیمبنایشان، همچنان در مغزهای خیلی از مردم ماند و هنوز هم هست؟ علت این است که با آنها برخورد خوب و منطقی و #استدلالی نشد. برخورد چماقی شد. امروز، دیگر بس است. این برخورد التقاطی، در جامعه ما هست؛ اما جوابش، چماق و دعوا و نفی و انکار و تکفیر و... تفسیق نیست، جوابش کار درست است.
▫️دیدار با روحانیان زنجان، ۱۳۶۴/۸/۲۹؛ به نقل از کتاب حوزه و روحانیت در آینه رهنمودهای مقام معظم رهبری، ج ۲، ص۱۳۴
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 روایت وزیر ارشاد از تسبیح خاص شهید رئیسی
#اربعین_شهادت
▪️روششناسی اجتهاد (روشنا)
@ravesh_ejtehad