✅ دوره آموزشی دیدگاههای فقهی آیت الله #خامنهای
🔹حضوری (ویژه برادران) و مجازی
🔹مهلت ثبت نام: ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
🔹زمان برگزاری: ۱۹ - ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
🔹 لینک ثبتنام:
https://b2n.ir/p35178
@qom_khamenei_ir
🔸 روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
◾️امام راحل عظیمالشان ما زندگیاش را وقف رضای الهی کرده بود و این باور که «عالم محضر خداست» سنگ زیربنای تفکر و اندیشه امام خمینی (ره) و عامل موفقیت امام در زندگی شخصی و اجتماعی و حکومتی بود.
▫️شهید رئیسی، شب سالگرد رحلت امام خمینی(ره)، ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
https://www.president.ir/fa/144477
🏴 روششناسی اجتهاد (روشنا)
@ravesh_ejtehad
◾️اهمیت سیاق آیات در بررسی دلالی آیات قرآن کریم
▫️حضرت آیت الله خامنهای:
▪️ میفرماید: وَ لا تَقولوا لِمَن یُقتَلُ فی سَبیلِ اللهِ اَمواتٌ بَل اَحیاءٌ وَ لکِن لا تَشعُرون؛ به کسانی که در راه خدا کشته میشوند، مرده اطلاق نکنید؛ اینها زندهاند. اطراف این آیه، چه قبل این آیه، چه بعد این آیه، بحثی از حرکت نظامی و جنگ و قتال و مانند اینها نیست؛ [میفرماید] «فیسبیلالله»، نمیشود ادّعا کرد که معنای این «یُقتَلُ فی سَبیلِ اللَّه» کشته شدن در میدان جنگ است، چون هیچ قرینهای بر این در این آیه وجود ندارد.
▪️در آیه سوره آلعمران «وَ لا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا» چرا، آن آیه در ضمنِ مسائل جهاد است؛ این آیه نه، مطلق است؛ [میفرماید] هر کسی که در راه خدا کشته بشود. راه خدمت به مردم، راه خدا است؛ راه کار جهادی برای مردم، راه خدا است؛ راه ادارهی کشور اسلامی، راه خدا است؛ راه پیشرفت نظام جمهوری اسلامی، راه خدا است.
▪️آقای رئیسی عزیز و همراهانش، در راه پیشرفت کشور، در راه خدمت به مردم، در راه اعتلای جمهوری اسلامی کشته شدند، [لذا] مشمول این آیهاند؛ اینها را اموات ندانید؛ بَل اَحیاءٌ؛ اینها زنده هستند؛ همان تعبیری که در باب شهدا وجود دارد. بنابراین، اینها را ما «شهدای خدمت» میدانیم، همچنان که مردم گفتند؛ از دل مردم جوشید این تعبیر «شهید جمهور» و «شهید خدمت».
۱۴۰۳/۳/۱۴
🏴 روششناسی اجتهاد (روشنا)
@ravesh_ejtehad
📷 تصاویری نادیده از شهید رئیسی در دوران تدریس کفایه و مکاسب در مدرسه علمیه مروی تهران
(همزمان با معاونت اول قوه قضاییه)
▫️رهبر انقلاب:
🔹طلبه روشنفکر امروزی حق ندارد بگوید که «آقا، ول کن این حرفها را، [این] درس ها را»؛ نه، باید درس خواند؛ بیمایه [فطیر است]. زمان مبارزات که ما مثلاً مکاسب میگفتیم، کفایه میگفتیم، بعضی از طلبههای پرشور میگفتند «آقا، این چیست؟»؛ من به آنها میگفتم اگر [این بحثها را] نکنید، بعد نمیتوانید به درد نظام اسلامی بخورید، نمیتوانید به مردم چیزی یاد بدهید؛ درس فقه را جدی بگیرید.
🔹این اجتهاد را اگر بخواهد انسان دارا بشود، باید تمرین کند، باید کار کند. این درس فقهی که شما میخوانید و لو طهارت باشد، به شما این شیوه استنباط را یاد میدهد ... شما باید بدانید چه جوری استنباط کنید.
(۱۳۹۸/۲/۱۸)
🔸 روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
▫️حضرت آیت الله #بهجت (ره):
🔹"به تجربه برای من ثابت شده است که اگر کوتاهی در مسائل عبادی (مستحبات) حاصل نشود، [یادگیری] درسی که نیاز به یک ساعت مطالعه دارد، در ۱۰ دقیقه انجام میشود"
▫️کتاب حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه الشریف)؛ مجموعه بیانات آیت الله بهجت پیرامون حضرت ولیعصر عج، مرکز تنظیم و نشر آثار، ص ۷۴
🔸 روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ #روش فقهی شهید #مطهری
🔹 ارائه: استاد احمد #مبلغی
🔹یکشنبه، ۲۰ خردادماه، ساعت ۱۶
قم، بلوار عطاران، بین کوچه ۸ و ۱۰، پلاک ۱۳۴
🔹پخش مجازی:
eitaa.com/motahari_ir
motahari.ir/live
@motahari_ir
🔸 روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
خارج فقه آیت الله خامنه ای.rar
27.88M
✅ متن درس خارج فقه آیت الله #خامنهای
🔹موضوع: صلاة الجماعة (۶۱ جلسه)
▫️منبع:
کانال درس خارج آیت الله خامنهای
▫️یادداشت مرتبط:
روششناسی اجتهاد آیت الله خامنهای، استاد مبلغی
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
صلاة الجماعة.pdf
49.01M
🔹تجمیع در قالب یک فایل
@masire_feghahat
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
.
✅ فایل صوتی کلاس #روش_شناسی_استنباط
🔹ارائه: استاد ذبیحالله #نعیمیان
▫️جلسه اول:
https://eitaa.com/naeimyan_ir/123
▫️سایر جلسات:
@naeimyan_ir
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ فراخوان مقاله دوفصلنامه علمی روششناسی علوم اسلامی
🔹سایت مجله:
http://ravesh.akhs.bou.ac.ir
🔹در حال اخذ رتبه علمی پژوهشی و همراه با تقدیر مالی از نویسندگان (۵ - ۷ میلیون تومان)
🔹توضیحات تکمیلی در پوستر و سایت
@maalem_ir
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ روش فقهی شهید مطهری
ارائه: استاد احمد #مبلغی
🔹شهید مطهری در باب استفاده از منهج فقهی چند ضابطه منهجی ارائه کرده است:
ضابطه اول: تمرکز بر روح موضوع
🔹شهید مطهری معتقد است که احکام اسلامی روح و هدفی دارند که تغییر نمیکنند، بنابراین ما نباید در گذر زمان و تحولات آن به شکل و ظاهر توجه کنیم ...
ضابطه دوم: برخورداری پارهای از قواعد از نقش تعدیلی و کنترلی نسبت به مجموعههای قواعدی دیگر
🔹شهید مطهری معتقد است که استفاده از قواعد فقهی در مواردی نیازمند شرطی مقدم است و آن شناخت رابطه بین نصوص است. به این معنا که فقیه باید روابط بین نصوص را بفهمد و مکانیزمی برای فهم این روابط داشته باشد ...
ضابطه سوم: تعیین مصداق جدید برای موضوع با رجوع به علم و عقل
🔹ما میتوانیم مصداق موضوع را بر اساس علم و عقل احراز کنیم. اگر این امر پذیرفته شود، درهای وسیعی برای کاربرد قواعد فقهی به روی ما باز خواهد شد ...
متن کامل
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
🔹ما معممان و روحانیون در طول تاریخ، در تخطئه خودمان، به اشتباهات بزرگی دچار شدیم. ما خیال کردیم با طرد و نفی و دعوا و احیانا تکفیر، میتوان ریشه یک فکر غلط را از جامعه کند؛ در حالی که این خطاست.
🔹چرا فرق ضاله، ایدههای غلط و بیمبنایشان، همچنان در مغزهای خیلی از مردم ماند و هنوز هم هست؟ علت این است که با آنها برخورد خوب و منطقی و #استدلالی نشد. برخورد چماقی شد. امروز، دیگر بس است. این برخورد التقاطی، در جامعه ما هست؛ اما جوابش، چماق و دعوا و نفی و انکار و تکفیر و... تفسیق نیست، جوابش کار درست است.
▫️دیدار با روحانیان زنجان، ۱۳۶۴/۸/۲۹؛ به نقل از کتاب حوزه و روحانیت در آینه رهنمودهای مقام معظم رهبری، ج ۲، ص۱۳۴
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 روایت وزیر ارشاد از تسبیح خاص شهید رئیسی
#اربعین_شهادت
▪️روششناسی اجتهاد (روشنا)
@ravesh_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◽️در دفاع از #شورای_نگهبان (۱)
🔹آیت الله مصباح یزدی: اشتباه میکنید! گویا ما با خدا اختلاف فتوا داریم! باید زمینه انتخاب را برای مردم فراهم کنیم و باید تلاش کنیم مومن آگاه #تربیت شود
#رشد_فکری
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◽️در دفاع از #شورای_نگهبان (۲)
🔹شهید #مطهری: ملت باید حق انتخاب داشته باشد تا بتواند فکر کند و انتخاب کند و نتیجه انتخابش را ببیند و رشد کند و الا تا قیامت رشد نخواهد کرد
#رشد_فکری
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
🔺الإمام الصّادق عليه السلام: المؤمنُ أعظمُ حُرمَةً مِن الكعبةِ
🔺حرمت مؤمن از حرمت كعبه بيشتر است
(خصال، ج ۱، ص۲۷)
🔺درخواست میکنم، اصرار میکنم که این علاقهمندی خودتان را از راه تخریب دیگران، اهانت به دیگران، متهم کردن دیگران، نشان ندهید ... دیگران را تخریب نکنید، این علامت بدی است.
(۱۳۸۶/۱۰/۱۲)
▫️روششناسی اجتهاد (روشنا)
@ravesh_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺باید احساس خطر بکنید ... اگر اِشکال دارید مثل اِشکال طلبههای مدرسه با هم رفتار کنید، شما با هم دشمنی ندارید، شما همه یک مقصد دارید، به آن چیزی که اسلام فرموده است برسید، امید است که برسید ان شاء الله
@emam_com
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️هشدار رهبر انقلاب:
🔺افراد را صرفاً به این خاطر که با شما به طور کامل انطباق فکری ندارند، متهم به غیرانقلابی بودن نکنید
✅ #موضوعشناسی در دومین اعتکاف علمی طلاب در حرم مطهر رضوی
🔹استاد مهدی مروارید
▫️جایگاه موضوع شناسی در اجتهاد
▫️شنبه ۶ مرداد
🔹استاد مجتبی الهی خراسانی
▫️ماهیت موضوع شناسی
▫️شنبه و یک شنبه ۶ و ۷ مرداد
🔹استاد عبدالحمید واسطی
▫️الگوریتم موضوع شناسی
▫️شنبه و سه شنبه ۶ و ۹ مرداد
🔹استاد ابوالقاسم علیدوست
▫️ضرورت های موضوع شناسی
▫️یک شنبه تا چهارشنبه ۷تا ۱۷ مرداد
🔹استاد مهدی شب زنده دار
▫️سهم فقیه در موضوع شناسی
▫️شنبه تا دوشنبه ۱۳ تا ۱۵ مرداد
🔹استاد محمد عشایری منفرد
▫️موضوع شناسی در فقه هنر
▫️چهارشنبه ۱۰ مرداد
🔹استاد احمدمبلغی
▫️تطورات تاریخی موضوع شناسی
▫️شنبه و یک شنبه ۱۳ و ۱۴ مرداد
🔹استاد حمید درایتی
▫️ نقش مبادی کلام در موضوع شناسی
▫️سه شنبه و چهارشنبه ۱۶ و ۱۷ مرداد
🔹استاد محمد جواد ارسطا
▫️موضوع شناسی در فقه سیاسی و حکمرانی
▫️سه شنبه و چهارشنبه ۱۶ و ۱۷ مرداد
🔹ثبت نام: تا ۲۵ تیرماه
🔹 زمان برگزاری: ۶ الی ۱۸ مرداد
🔹لینک ثبت نام: https://portal.hozehkh.com/registers
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
روش موضوع شناسی آیت الله شاهرودی.mp3
14.44M
✅ فایل صوتی روش #موضوعشناسی آیت الله هاشمی #شاهرودی (ره)
🔹ارائه: استاد احمد مبلغی
🔹عنوان نشست: «التحليلات المنهجية للسيد الشاهرودي في عملية الإستنباط» (تحلیلهای روشی در فقه آیتالله شاهرودی؛ دی ماه ۱۳۹۷)
🔹زبان: عربی
🔹متن جلسه:
https://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/55
▫️با سپاس از همکاری جامعة آل البيت(ع) العالمية
🔸روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ روش #موضوعشناسی آیت الله هاشمی #شاهرودی(ره)
🔹آیت الله هاشمی شاهرودی در موضوعشناسی روشی را دنبال میکرد که میتوان از آن به #روش_چهار_مرحلهای در موضوعشناسی تعبیر کرد:
1️⃣شناخت روابط حاکم بر موضوع جدید
2️⃣شناخت نسبت موضوع جدید با موضوعات فقهی قدیمی
3️⃣ پوشاندن لباس فقهی به موضوع جدید
4️⃣ رجوع به وجدان معاصر
(استاد احمد مبلغی، دی ماه ۱۳۹۷)
▫️مطالعه بیشتر:
https://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/55
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
❌ تا اتهامی در دادگاه ثابت نشده، هر چند درست باشد، حق نداریم آن را بیان کنیم
🔹به اخلاق خودمان هم برسیم، فضای جامعه را فضای برادری، مهربانی، حسنظن قرار بدهیم. من هیچ موافق نیستم با اینکه فضای جامعه را فضای سوءظن و فضای بدگمانی قرار بدهیم
🔹این عادات را از خودمان باید دور کنیم؛ اینکه متأسفانه باب شده که رسانهها روشی را در پیش گرفتهاند برای متهم کردن یکدیگر، این چیز خوبی نیست، این چیز خوبی نیست، دل ما را تاریک میکند، فضای زندگی ما را ظلمانی میکند، تهمت زدن، دیگران را متهم کردن به شایعات، به خیالات ...
🔹فضا را نباید از تهمت و از گمان سوء پر کرد؛ قرآن کریم میفرماید: «لو لا اذ سمعتموه ظنّ المؤمنون و المؤمنات بانفسهم خیرا»؛ وقتی میشنوید که یکی را متهم میکنند، چرا به همدیگر حسن ظن ندارید؟
🔹هیچ منافات ندارد که گنهکار تاوان گناه خودش را ببیند، مجازات مجرم که از طرق قانونی جرم او ثابت شده است، غیر از این است که به گمان، به خیال، به تهمت، یکی را متهم کنیم، بدنام کنیم، توی جامعه دهن به دهن بگردانیم. اینکه نمیشود. این فضا، فضای درستی نیست ... نباید گفت اینها شفافیت است، این شفافیت نیست؛ این کدر کردن فضاست
🔹اینکه ما بیاییم این و آن را بدون اینکه اثبات شده باشد، بگیریم زیر بار فشار تهمت و چیزهایی را به آنها نسبت بدهیم که ممکن است در واقع راست باشد، اما تا مادامی که ثابت نشده است، ما حق نداریم آن را بیان کنیم
🔹پروردگارا! ما را از این گناهان دور کن!
۱۳۸۸/۶/۲۹
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=8070
#بازگشت_اخلاق_به_سیاست
✅ استاد #مبلغی: روش #افتراض؛ یکی از موفقیتهای #شیخ_انصاری
🔹#فقه_افتراضی فقهی است که فراتر از امور تحققیافته (نازلهها) حرکت میکند، فرض میکند، افتراض میکند، میگوید اگر یک موضوعی با این مشخصات بود، حکمش چیست.
🔹همیشه گفتهام یکی از موفقیتهای #شیخ_انصاری این بود که دست به تشقیقش خیلی خوب بود، تشقیق یعنی شقسازی، یعنی افتراض، #فرضسازی، یک دفعه بیست تا شق درست میکند.
🔹بعضیها میگویند این همه #احتمالات چیست که شیخ انصاری ساختهاند، اینها که نصفش فرو ریخته؛ غافل از اینکه اگر او این کار را نمیکرد، علم پیشرفت نمیکرد، شما بیست تا شق که درست میکنید، سه تایش بگیرد، علم به جلو رفته است، در مقام مطالعه یا #تولید_علم باید تشقیق کرد، اگر تشقیق نکنید، مطلقانگار میشوید، موضوع را با یک چشم میبینید.
🔹یکی از اشکالات ما این است که فقه ما به نوازل (امور تحققیافته)، بعد از ده سال از گذشتن از عمر نوازل بپردازد، این تعبیر از حضرت امام است که ما باید ده سال جلوتر باشیم، نه اینکه ده سال عقبتر باشیم.
(۱۳۹۷/۳/۲۱، درس فقه رسانه، منتشر نشده)
#خرده_فرایند_موضوعشناسی
▪️روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔@ravesh_ejtehad