eitaa logo
روش شناسی اجتهاد | روشنا
5.9هزار دنبال‌کننده
444 عکس
40 ویدیو
142 فایل
❖ مدیر حلقه فقهی روش‌شناسی اجتهاد: @mobini (مبینی) با همراهی حجج الاسلام ارحامی، صانعی، طالعی و... 🔸گروه: https://eitaa.com/joinchat/1064697892Ca560e2d771 🌐 وب https://ravesh-ejtehad.blog.ir 🔸کانال همراه: @rasadin 🔸 تبادل: @Mohammad_sobhan313
مشاهده در ایتا
دانلود
❌ تا اتهامی در دادگاه ثابت نشده، هر چند درست باشد، حق نداریم آن را بیان کنیم 🔹به اخلاق خودمان هم برسیم، فضای جامعه را فضای برادری، مهربانی، حسن‌ظن قرار بدهیم. من هیچ موافق نیستم با اینکه فضای جامعه را فضای سوءظن و فضای بدگمانی قرار بدهیم 🔹این عادات را از خودمان باید دور کنیم؛ اینکه متأسفانه باب شده که رسانه‌ها روشی را در پیش گرفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند برای متهم کردن یکدیگر، این چیز خوبی نیست، این چیز خوبی نیست، دل ما را تاریک می‌کند، فضای زندگی ما را ظلمانی می‌کند، تهمت زدن، دیگران را متهم کردن به شایعات، به خیالات ... 🔹فضا را نباید از تهمت و از گمان سوء پر کرد؛ قرآن کریم می‌فرماید: «لو لا اذ سمعتموه ظنّ المؤمنون و المؤمنات بانفسهم خیرا»؛ وقتی می‌شنوید که یکی را متهم می‌کنند، چرا به همدیگر حسن ظن ندارید؟ 🔹هیچ منافات ندارد که گنهکار تاوان گناه خودش را ببیند، مجازات مجرم که از طرق قانونی جرم او ثابت شده است، غیر از این است که به گمان، به خیال، به تهمت، یکی را متهم کنیم، بدنام کنیم، توی جامعه دهن به دهن بگردانیم. اینکه نمی‌شود. این فضا، فضای درستی نیست ... نباید گفت اینها شفافیت است، این شفافیت نیست؛ این کدر کردن فضاست 🔹اینکه ما بیاییم این و آن را بدون اینکه اثبات شده باشد، بگیریم زیر بار فشار تهمت و چیزهایی را به آنها نسبت بدهیم که ممکن است در واقع راست باشد، اما تا مادامی که ثابت نشده است، ما حق نداریم آن را بیان کنیم 🔹پروردگارا! ما را از این گناهان دور کن! ۱۳۸۸/۶/۲۹ https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=8070
✅ استاد : روش ؛ یکی از موفقیت‌های 🔹 فقهی است که فراتر از امور تحقق‌یافته (نازله‌ها) حرکت می‌کند، فرض می‌کند، افتراض می‌کند، می‌گوید اگر یک موضوعی با این مشخصات بود، حکمش چیست. 🔹همیشه گفته‌ام یکی از موفقیت‌های این بود که دست به تشقیقش خیلی خوب بود، تشقیق یعنی شق‌سازی، یعنی افتراض، ، یک دفعه بیست تا شق درست می‌کند. 🔹بعضی‌ها می‌گویند این همه چیست که شیخ انصاری ساخته‌اند، اینها که نصفش فرو ریخته؛ غافل از اینکه اگر او این کار را نمی‌کرد، علم پیشرفت نمی‌کرد، شما بیست تا شق که درست می‌کنید، سه تایش بگیرد، علم به جلو رفته است، در مقام مطالعه یا باید تشقیق کرد، اگر تشقیق نکنید، مطلق‌انگار می‌شوید، موضوع را با یک چشم می‌بینید. 🔹یکی از اشکالات ما این است که فقه ما به نوازل (امور تحقق‌یافته)، بعد از ده سال از گذشتن از عمر نوازل بپردازد، این تعبیر از حضرت امام است که ما باید ده سال جلوتر باشیم، نه اینکه ده سال عقب‌تر باشیم. (۱۳۹۷/۳/۲۱، درس فقه رسانه، منتشر نشده) ▪️روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
روش تحصیل اجتهاد از منظر استاد مفیدی یزدی 🔹 وقتی موضوعی را برای تحقیق انتخاب می کنید، باید چند گام برای رسیدن به اتقان اجتهادی طی کنید: 1️⃣ گام اول: درک کامل موضوع 🔹 ابتدا سراغ فکر و حرف های دیگران نروید. اول سعی کنید موضوع را کاملا درک کنید و بدانید بحث بر سر چیست؟ محل نزاع کاملا تحریر شود و محور بحث را خوب تصور کنید. 🔹 سپس ببینید درباره این محور و موضوع چه باید بگوییم؟ یعنی به آن اندازه اطلاعاتی که خود من الآن دارم، جواب و حکم این موضوع چیست؟ 🔹 به احدی کاری نداشته باشید. اینکه می‌گویند مراجعه به اقوال دیگران ذهن انسان را قوی می کند، است. اول باید موضوع را تصور کنید و سپس با فطرت خدادادی و محدوده اطلاعاتی که دارید، حکم موضوع را حدس بزنید. 2️⃣ گام دوم: بررسی حکم با استاد یا هم‌بحث 🔹قدم بعد این است که حکمی را که برای موضوع مفروض انتخاب کرده‌اید، با استاد یا هم بحث مورد بحث و بررسی قرار دهید. در حال بحث و بررسی، تمام تلاشتان این باشد که بدون تعصب مطلب خودتان را جا بیندازید و از آن نتیجه‌گیری اولیه دفاع کنید. در این گیر ودار، نظرات دیگران و استاد و هم بحث شروع می ‌ند خود را نشان دادن . حتی به نظر من در مرحله دوم هم سراغ حرف اقویاء نروید. یعنی مرحله اول، انتخاب یک مختار است. مرحله دوم بر کرسی نشاندن آن و شواهد برای اثباتش آوردن و آن را محکم کردن. 3️⃣ گام سوم: بررسی نظرات علمای بزرگ 🔹 بعد از آنکه حرف را خوب روی کرسی نشاندید مرحله سوم شروع می شود که نگاه کردن به نظرات نوابغ و علمای بزرگ است. ببینید آن ها چه گفته اند؟ چون وقتی ما در ابتدا روی فطرت و اطلاعات خودمان انتخاب نظر کردیم، یک چیزی را می‌فهمیم. بعد که می‌رویم به سراغ استاد و هم بحث، باید مواظب باشیم آن چیزی را که به عنوان یک امر فطری فهمیده‌ایم، از فطرت و از سلامت ذهن فاصله نگیریم. ولی گاهی می‌بینیم در انتخاب نظرمان واقعا اشتباه کرده بودیم و می‌فهمیم علت اشتباهمان چه بوده است؟ یعنی می‌فهمیم که اشتباه ناشی از ضعف من بوده و قبول اشتباه، فاصله گرفتن از فطرت محسوب نمی‌شود. 🔹 البته گاهی است که انسان چیزی می‌فهمد و تا آخر هم روی حرفش می‌ماند. یعنی می‌بیند آن مطلب فطری که همان اول خدا به دلش انداخت، غالب بود حتی بر فکر نوابغ و بزرگان. اما این کم است. در هر ده موردی شاید یک مورد اینگونه باشد. غالبا وقتی وارد بحث و بررسی می‌شود می‌بیند مبنایی که اول اتخاذ کرده اشتباه بوده است. 🔹 پس مرحله و قدم دوم این شد که سعی می‌کند حرفش را مستقر کند و خوب جا بیندازد. وقتی خوب آن را بتن آرمه کرد، به سراغ اقوال بزرگان علما می‌رود. بعضی وقت‌هاست که می‌بیند با اینکه طرف عالم بزرگی است، اما نمی‌تواند حرف او را از دستش بگیرد. می‌گوید من طوری حرفم را محکم کرده‌ام که می‌بینم حرف آن ها درست نیست و از آنها جواب دارم. این ها همه خوب است و تقویت علمی محسوب می‌شود، اما پَرش نیست. 4️⃣ گام چهارم: پَرِش علمیِ اجتهادزا 🔹 پرش علمی که اجتهاد از آن درمی آید، این است که: مطلبی را اول انتخاب کرده‌ایم، در مباحثه و با بحث با استاد آن را بتن آرمه و محکمش کرده‌ایم، ولی ناگهان یک عالم بزرگی می‌آید و مثل این آفتاب، آن را از دست ما می‌گیرد و می‌گوید همه اشتباه کرده بودید. این همه بحث و بررسی و بتن آرمه همه خراب شد. اینجاست که انسان در علمیت، یک جهش پیدا می کند. چون می‌بیند بعد از این همه زحمت، این عالم این نظر را از دست همه ما گرفت. 🔹 لذا عرض کردم اگر از اول به بهانه ی تقویت ذهن به سراغ نظرات بزرگان برویم، درست نیست. راهش این است که اول خودتان بحث را محکم کنید. بعدا که سراغ کلمات بزرگان می آیید می‌بینید که اصلا اول درست نفهمیده بودید. اینطوری خیلی انسان تقویت می شود . 🔹 خوبیِ این روش هم این است که این حالت - که علمای بزرگ مطلبی را که محکم کرده‌ایم، از دستمان بگیرند - تکرار می‌شود، ولی به یک منوال نیست. بلکه منحنیِ آن به سوی میل به صفر است. یعنی اینگونه نیست که اگر مثلا پنج سال کار می‌کنیم، هر شش ماهی ده تا خراب شده­ بتن آرمه داشته باشیم. بلکه روزهای اول، هفته‌ای دو سه مورد . بعد ماهی دو سه تا. کم کم در شش ماه دو سه مورد اینجوری رخ می‌دهد تا به جایی می‌رسیم که به این زودی خراب نمی‌شود؛ چون هر باری انسان دارد تجربه علمی کسب می‌کند و از شکست‌های سابق بهره می‌برد و قوی می‌شود. بعد از ده سال بحث و مباحثه اگر مطلبی را محکم کرد، حتی بزرگان علماء هم نمی‌توانند به این زودی ها از دستش بگیرند. چون از تجربیات علمی بزرگان استفاده کرده است ۱۴۰۲/۳/۱۳ @dar_masire_ejtehad ▪️روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
◾️عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً فَقَالَ لَهُ إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ ع فَأَیَّ شَیْ‏ءٍ أَقُولُ قَالَ قُلْ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِیدٍ الْحَدِیثَ ◾️حسین بن ثویر گوید: من و یونس بن طبیان نزد امام صادق علیه‌السلام بودیم و او مسن‌ترین ما بود، او به حضرت عرضه داشت: من بسیار امام حسین علیه السلام را یاد می‌کنم، پس چه بگویم؟ حضرت فرمود بگو: "صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْكَ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ" و سه بار تکرار کن سلام از نزدیک و دور به ایشان می‌رسد وسائل الشیعه، ج ۱۴،ص ۴۹۳ @osulfiqhmoaser ◾️روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) ◽️ @ravesh_ejtehad
🔺استاد عندلیب همدانی: خطابه در مجالس عزا به حاشیه رفته است ▪️امروز در مجالس، خطابه و وعظ حرف اول را نمی‌زند؛ بلکه منبری را می‌آورند که مجلس را آماده کند و تحویل مراحل بعدی یعنی مداحی و سینه‌زنی بدهد! ▪️همان منبرها هم غالباً بی‌محتوا است؛ البته کسانی هم در منابر با مطالعه سخن می‌گویند و منابر آنان برای اهل علم قابل استفاده است، ولی غالبا وضع کنونی خطابه و منبرها خوب نیست و هر کسی می‌تواند منبر برود و جمعیتی را دور خودش جمع کند و کلیپ‌هایی از او پخش شود و در نتیجه برخی مطالب آنها مورد استهزاء دیگران قرار بگیرد و مکتب امام حسین(ع) زیر سؤال برود. باید طلاب و فضلا با مطالعه‌ بالای منبر بروند. https://iqna.ir/fa/news/4225340
روش بهره‌گیری از عمومات و مطلقات در حل مسائل مستحدثه.pdf
376.6K
◾️ مقاله بهره‌گیری از و مطلقات در حل مسائل مستحدثه 🔹نگارش: استاد ▫️جستارهای فقهی و اصولی، تابستان ۱۳۹۹، ش ۱۹ ◾️ کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
🏴 نظر میرزای نائینی(ره) درباره زیارت عاشورا ◾️… وأمّا ما ذكرته من ترتّب الأثر تارة وعدمه أخرى فذلك ممّا لا يعلم سرّه إلا الله والراسخون في العلم وإنّي لا أرى أفضل من زيارة عاشوراء لأيّ حاجة دنيوية أو أخروية. والله العالم ◾️اینکه گفتی گاهی اوقات ادعیه اثر دارد و گاهی ندارد، این از اموری است که جز خدا و راسخان در علم (اهل بیت علیهم السلام) کسی از آن آگاه نیست و من در همه‌ حاجات دنیوی و اخروی بالاتر از زیارت عاشورا سراغ ندارم. ۲۶ رجب ۱۳۴۶ محمدحسین غروی نائینی @ijtihad ◾️روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
🏴 رهبر انقلاب: ◾️امام سجاد(علیه السلام) به تعلیم و تغییر در جامعه اسلامی کمر بست. ◾️طبق تحلیل امام سجاد(ع)، بخش مهمّی از مشکلات اساسی دنیای اسلام ناشی از انحطاط و فساد اخلاق مردم بود. ◾️اگر مردم از اخلاق اسلامی برخوردار بودند، یزید و ابن‌زیاد و عمر سعد و دیگران نمی‌توانستند آن فاجعه را بیافرینند. ۱۳۷۲/۴/۲۳ ◾️روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
◾️دوره روش‌شناسی اجتهاد ▫️ارائه: استاد ▫️برگزار شده در سال تحصیلی ۱۴۰۲؛ مقطع دکتری، فارابی قم، ۱۴ جلسه 🌐 دریافت فایل صوتی جلسات @madresemajazi @Moghaddemat ◾️روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
روش شناسی اجتهاد - جلسه 1.mp3
10.77M
◾️فایل صوتی روش‌شناسی اجتهاد؛ جلسه اول ▫️ارائه: استاد ▫️برگزار شده در سال تحصیلی ۱۴۰۲؛ مقطع دکتری، فارابی قم، ۱۴ جلسه 🌐 دریافت فایل سایر جلسات ◾️روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
🔺دو جور می‌شود انتقاد کرد 🔹دو جور می‌شود انتقاد کرد: یک انتقادی که وقت شنیدن، شنونده آن را و دشنام تلقّی می‌کند؛ یک انتقادی که همان مطلب است، امّا وقتی که شنونده آن را می‌شنود، آن را تلقّی می‌کند؛ دو جور می‌شود حرف زد؛ سعی کنید آن نوع اوّل نباشد؛ یعنی گرایش به سمت آن نوع اوّل نباشد. ۱۳۹۶/۱۰/۲۱ 🔹لحن باید ناصحانه و چاره‌جویانه باشد. در انتقاد، لحن خصمانه و یأس‌آلود و هرج‌ومرج‌طلبانه، فایده آن را تبدیل به می‌کند. ۱۳۹۶/۱۰/۲۲ https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=46724 🔸رسادین، فرهنگ و رسانه‌‌پژوهی‌ دینی @rasadin
تحلیل روشمند متون، بخش اول. خیارات 1.pdf
1.02M
از ابتدای خیارات (بخش اول: ده جلسه) 🔹درسگفتاری از استاد سیدمحمدرضا (مدرس سطوح عالی حوزه و نویسنده کتاب روش شناسی کاربردی اجتهاد) ▫️استاد واعظی: برای آموزش روشمند فقه سه مرحله وجود دارد: ۱) روش شناسی اجتهاد ۲) تحلیل روشمند متون ۳) فقه روشمند این درسگفتار به مرحله دوم (تحلیل روشمند متون) اختصاص دارد و به بیان روش های اجتهادی شیخ انصاری(ره) در حل مسائل فقهی می پردازد. فایده این درسگفتار، فهم بهتر متن و توانایی بر استخراج روش‌های استنباط شیخ انصاری(ره) است. 🔹کانال استاد: @y_talabegi ◾️روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
🔺نقد واجب است، لجن‌پراکنی حرام است 🔹بایستی انتقاد کرد، نقد کرد؛ منتها نقد منصفانه و نقد مسئولانه، نه نقد همراه با فحّاشی و تهمت. نقد و نقدپذیری واجب است، تهمت و لجن‌پراکنی حرام است؛ نقد با تهمت‌زنی فرق می‌کند، با لجن‌پراکنی فرق می‌کند. ۱۳۹۶/۱۰/۰۶ https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=46724 🔸رسادین، فرهنگ و رسانه‌‌پژوهی‌ دینی @rasadin
روش شناخت موضوعات عرفی.pdf
580.8K
روش شناخت عرفی 🔹نگارش: استاد حجت الله 🔹برشی از چکیده: اولین گام در شناخت موضوعات احکام، تشخیص نوع آن­هاست. موضوعات عرفی در دو دسته و جای می­‌گیرند. این مقاله برای تشخیص موضوعات منصوص، دو قاعده اصالت عدم‌ نقل و اصالت عدم‌ تقیید و برای تشخیص مفهوم آن­ها به سیزده نکته اشاره کرده و در پایان به روش شناخت موضوعات غیرمنصوص نیز پرداخته است. 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
روش جمع ادله در جواهر.pdf
535.8K
جمع ادله در 🔹نویسندگان: محمدامین بزرگمهر، حسین صابری، محمدتقی فخلعی 🔹برشی از چکیده: ▫️یکی از مراحل الگوریتم اجتهاد توجه به فرآیند جمع ادلّه متعارض است. در جستار حاضر، با بررسی استقرایی در کتاب جواهرالکلام، تلاش شده شواهدی برای اثبات این انگاره ارائه شود که شیوه­‌های مورد استفاده در فرآیند جمع ادلّه منحصر به شیوه­‌های مرسوم و از پیش تعیین شده نیست. بررسی­‌های صورت گرفته، ضمن تأیید این انگاره، مصادیقی کاربردی از شیوه­‌های معرفی نشده جمع اخبار متعارض را عرضه می­‌کند. ▫️این شیوه­‌ها در قالب سه سازوکار ناهمسانی در سطح حکم اطراف تعارض، تعدّد موضوع آن­ها و استمداد از دلایل خارجی (از قبیل انقلاب نسبت)، در الگوی پیشنهادی برای ترسیم الگوریتم اجتهادی مقبول در حوزه جمع ادلّه متعارض قابل بهره­‌برداری است. 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
4_5992068591598437066.mp3
5.5M
بررسی مصادر لغوی مورد استناد شیخ انصاری(ره) در مکاسب 🔹استاد احمد @mfalem 🔸 روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
Vahidi-14001222-NeshasteFeghahat-Thaqalain_IR-.mp3
26.24M
بررسی روشمندی کتب شیخ انصاری(ره) در نظام آموزشی فقاهت 🔹استاد وحیدی ▫️مرکز فقهی عالم آل محمد(علیهم السلام) تهران @mfalem 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
مدرسه تابستانی روش‌شناسی اجتهاد امام خمینی(ره)؛ مشهد مقدس 🔹۱۳ الی ۱۸ مرداد ماه، ساعت ۸ الی ۱۱ صبح 🔹 مشهد مقدس، خ آیت‌الله بهجت(ره)، مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) 🔹ثبت‌نام: @mashhad_markazfeqhi @howzehamozesh 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه: خونخواهی مهمان عزیزمان را وظیفه خود می‌دانیم رژیم صهیونیستی زمینه مجازات سخت را برای خود فراهم ساخت 🔹️در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تسلیت شهادت این رهبر شجاع و مجاهد برجسته به امت اسلامی و جبهه مقاومت و ملت سرافراز فلسطین تاکید کردند: رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست با این اقدام زمینه‌ی مجازات سختی را برای خود فراهم ساخت و خونخواهی او را که در حریم جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید، وظیفه خود می‌دانیم. ✏️ متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: ✏️ بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون ملت عزیز ایران! ✏️ رهبر شجاع و مجاهد برجسته‌ی فلسطینی جناب آقای اسماعیل هنیه در سحرگاه دیشب به لقاء‌الله پیوست و جبهه‌ی عظیم مقاومت عزادار شد. رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانه‌ی ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینه‌ی مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت. ✏️ شهید هنیه سالها جان گرامی‌اش را در میدان مبارزه‌ئی شرافتمندانه بر سردست گرفته و آماده‌ی شهادت بود، و فرزندان و کسان خود را در این راه تقدیم کرده بود. او از شهید شدن در راه خدا و نجات بندگان خدا باک نداشت، ولی ما در این حادثه‌ی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفه‌ی خود می‌دانیم. ✏️ اینجانب به امت اسلامی، به جبهه مقاومت، به ملت شجاع و سرافراز فلسطین و بالخصوص به خاندان و بازماندگان شهید هنیه و یکی از همراهانش که با وی به شهادت رسیده است، تسلیت عرض می کنم و علوّ درجات آنان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم. سید علی خامنه‌ای ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ مصادف با ۲۵ محرم ۱۴۴۶ 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اجتهاد مخصوص فقه نیست؛ در فلسفه و کلام هم اجتهاد لازم است ▫️رهبر انقلاب: 🔹اگر اجتهاد با همان شیوه درست و صحیح خود که تکیه به کتاب و سنت است، و با آن متد معقول صحیح منطقى حساب شده پخته انجام بگیرد، بسیار خوب است 🔹اجتهادها ولو نتائج مختلفی هم داشته باشد، موجب بالندگی است، موجب پیشرفت است. مجتهدین ما، فقهای ما در طول تاریخ فقاهت ما در مسائل گوناگون نظرات مختلفی ایراد کردند. شاگرد بر علیه نظر استاد، باز شاگرد او بر علیه نظر او حرف‌هایی زده‌اند، مطالبی گفته‌اند؛ هیچ اشکالی ندارد؛ این موجب بالندگی و پیشرفت است. این اجتهاد باید در حوزه تقویت شود. 🔹اجتهاد مخصوص فقه هم نیست؛ در علوم عقلی، در فلسفه، در کلام، اجتهاد کسانی که فنان این فنون هستند، امر لازمی است. اگر این اجتهاد نباشد، آب راکد خواهیم شد (دیدار طلاب و فضلا و اساتید حوزه علمیه قم‌، ۱۳‌۸۹/۰۷/۲۹) https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=10357 ▪️روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
31.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | امام حسن مجتبی(ع)، احیاءکننده نهضت اسلام ✏️ روایتی از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره دوران مبارزات امام حسن مجتبی علیه‌السلام 🗓 انتشار به مناسبت هفتم صفر؛ سالروز شهادت امام حسن مجتبی علیه‌السلام 💻 Farsi.Khamenei.ir
موضوع شناسی مسائل مستحدثه.pdf
815.9K
الگوی جامع فقهی در مسائل 🔹استاد محمد علی خادمی کوشا و حجت الاسلام عسکر درخشان دوست 🔹برشی از چکیده: ▫️الگوی رایج در موضوع‌‌شناسی فقهی به صورت تک‌وجهی و با روش توصیف و تحلیل عناصر ذات موضوع برای کشف عنوان فقهی منطبق بر آن است. گر‌چه این روش در شناخت مصادیق عنوان‌های فقهی مشخص پذیرفتنی است، در مواجهه با موضوعات جدید مرکب، تأثیر امور دیگری مثل آثار و لوازم موضوع در صدق عنوان‌های فقهی بر آنها انکارناپذیر است. در‌نتیجه بسنده‌کردن به بررسی ذات موضوع، موجب نقصان در فرایند موضوع‌شناسی است. ▫️ نتیجه تحقیق، تبیین انحصار ابعاد تأثیر‌گذار در حکم فقهی در سه جهت است: ذات موضوع، اهداف فاعل، آثار و ملازمات موضوع. در‌نتیجه برای تعیین حکم فقهی موضوع‌های جدید باید انطباق عنوان‌های فقهی مربوط به همه جهات سه‌گانه بر موضوع جدید بررسی شود و به اقتضای نتیجه آن، حکم فقهی موضوع جدید استنباط گردد ▫️مجله فقه، بهار ۱۴۰۳ http://jf.isca.ac.ir/article_76066.html 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
فراخوان حمایت از پژوهش‌های فقهی 🔹به همت معاونت پژوهش حوزه، بنیاد ملی علم ایران وابسته به معاونت علمی ریاست جمهوری (کارگروه علوم و معارف دینی) از پژوهش‌های فقهی در دو محور «حکمرانی دینی» و «فقه تخصصی نظام‌ساز» حمایت مالی می‌کند. حداکثر حمایت برای طرح‌های پژوهشی در این فراخوان ۳۰۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده است 🔹واجدین شرایط: ۱. اعضای هیئت‌ علمی مؤسسات حوزوی مورد تأیید وزارت علوم ۲. اعضای هیئت‌ علمی مورد تأیید مرکز مدیریت حوزه‎‌ 🔹مهلت ثبت‌نام: ۱۵ مهرماه ۱۴۰۳ 🔹 مشاهده محورهای فراخوان و ثبت‌نام: https://insf.org/fa/news/795 @Riismc 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
منهج فقهی کاشف الغطاء.pdf
653.1K
شاخصه‌های فقهی علامه 🔹استاد اکبر اسدعلیزاده (استادیار گروه تصحیح و احیای آثار مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) 🔹برشی از چکیده: ▫️تطوّر فقه و پویایى آن، رابطۀ تنگاتنگی با منهج ارائه و بیان مباحث فقهى دارد؛ ازاین‌رو شناخت منهج و شیوۀ فقهى هر فقیه، تأثیر مهم و روشنی درشناخت ویژگى‌ها و محصولات فکرى وی دارد ▫️فقیه بزرگوار علامه شیخ محمد الحسین کاشف الغطاء از فقیهان صاحب نام و دارای سبک فقهى است که اندیشه‌های فقهی او از زوایاى گوناگون قابل بررسى است. این مقاله در صدد تبیین مناهجی است که ایشان در پژوهش‌ها و استنباط فروعات فقهی خود از آن‎ها بهره برده‌اند ▫️در این راستا مباحثی همچون توسعه دایره مباحث فقهی با نگاه تطبیقی و تقریبی، قاعده‌محوری در فروعات فقهی، نوگرایی مبنا‌محور در استنباط احکام فقهی، توجه به نقش زمان و مکان در پویایی فقه، اهتمام به حل مسائل جدید فقهى با واقعیت‌های زندگى، توجه به بعد اخلاقی و اجتماعی فقه و توجه به بعد عقلانی و فلسفی احکام مورد بحث قرار گرفته است http://jf.isca.ac.ir/article_73867.html 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@Ravesh_Ejtehad