در تصویر ارائه شده سعی کردم نحوه ارتباط دستگاه فکری(سیستم) را در مواجه با قرآن تحلیل کنم.
@raveshetamadoni
کاربرد دستگاه فکری در مواجه با منابع دینی چیست:
1. خدا در قرآن در رابطه با چه نظام هایی صحبت کرده است؟
2. چگونه انواع نظامات به هم مرتبط هستند؟
3. نظامات موجود در قرآن تک بعدی هستند یا چندبعدی؟
4. چگونه می توان با استفاده از چارچوب (دستگاه فکری(سیستم)) نظریه های(احکام) مرتبط با هریک از نظامات را استخراج نمود؟
5. در قرآن و روایات چه نظریه ها، پارادایم هایی هستند که باعث توسعه دستگاه فکری می شوند؟
6. چگونه با استفاده از دستگاه فکری نحوه ارتباط انواع نظامات دینی (مسجد، حج، اربعین..) با سیستم های در جامعه برقرار شود؟
......
@raveshetamadoni
کلمه سیستماتیک با سیستمیک تفاوت دارد. کلمه سیستماتیک بخشی از رویکرد سیستمیک هست، البته در بعضی از متدولوژی ها کلمه سیستماتیک حضور دارد، بخصوص در سیستم هایی مثل ماهواره، خودرو، کشتی....
@raveshetamadoni
ا❁﷽❁ا
جانِ جهان
🔸سلسله نشستهای مهدوی
📝موضوع: تقابل جریان حق و باطل در عصر ظهور
✳️با حضور استاد محمدهادی همایون نویسنده کتاب تاریخ تمدن و ملک مهدوی
🗓پنج شنبه 9 دی
⏰ساعت 15تا17
📌قم، خیابان شهیدان فاطمی، کوچه28، پلاک6؛ سالن شهید سلیمانی
@raveshetamadoni
امروز داشتم مطالب حاج آقا #میرباقری، در مورد چالش های تحقق دولت اسلامی را با عنوان "
💥 مهمترین چالشِ #مرحله_دولتسازی شکاف بین «سیاستگذاری» و «برنامهریزی» است." را گوش میدادم.
نکات بسیار خوبی ایشان بیان کردند ولی بنظر بنده اگر اساتید حوزه طرحی دارند اول برای خود نظام حوزه و دیگر نهادهای مذهبی که از نظر جایگاه دینی ارتباط مستقیمی هم با حضرت بقیه الله دارند پیشنهاد بدهند(بعنوان پایلوت عملیاتی تر هست و امکان به نتیجه رسیدن هم داره) و بعد همان طرح که اجرایی گردید در دیگر بخش های حاکمیت نیز اجرایی کنند. یعنی ابتدا حوزه علمیه، آستان قدس ....را دولت فرض کنند و ببین چگونه می توانند کاهش شکاف بین سیاست گذاری و برنامه ریزی مبتنی بر منابع دینی را در حوزه علمیه، آستان قدس یا آستان حضرت معصومه ....را اجرایی کنند، بعد همان الگو در در دیگر نهادها مطابق با اصلاحات صورت گرفته پیشنهاد دهند.
بعنوان مثال بنده حقیر 2 سوال کلان در رابطه موضوع گفته شده را ذکر می کنم:
1. نحوه تخصیص منابع و شهریه مختص به امام ( آستان قدس رضوی، حوزه علمیه...) چگونه باید باشد که هر نهاد، سازمان و شخصی که برای امام معصوم ارزش بیشتری ایجاد می کند بتواند از منابع، امکانات و شهریه بیشتری بهره ببرد؟ آیا مدل تخصیص منابع و شهریه منطبق با منابع دینی هست؟ اسلام و قرآن چه مدلی را برای این امر پیشنهاد می دهند؟
2. طراحی سامانه نظام دینی شامل محیط زیست، نظامات بومی حوزه (فناوری، اقتصادی، سیاسی...)، نظامات مذهبی (مسجد، اربعین، حج، حوزه علمیه، آستان قدس ....) زائرین، طلاب ایرانی و خارجی...، مردم و حاکمیت چگونه باید باشد که منجر به تحقق تمدن نوین اسلامی و اهداف ولایت شود؟
@raveshetamadoni
هدف از این مدل اولیه، ایجاد ابزار پشتیبان تصمیم گیری #فقیه (فردی، نظام سازی) است.
کاربردها:
1. انباشت دانش فقها
2. بسترسازی برای ارتباط عقل نظری و عملی
3. پیداکردن نظام شبکه ای احکام&موضوعات
4.کمک به فهم دستگاه فکری قرآن
5. کاهش خطای فقها
6....
@raveshetamadoni
تصمیمات #سیستمی «خوب» باید هم به سؤالات درست، پاسخ دهند و هم به سؤالات؛ درست پاسخ دهند.
@raveshetamadoni
انواع نظامات تمدنی هرکدام مشخصه هایی دارند. این مشخصه ها باعث تغییر در 3 بعد می شوند: تغییرات در محیط یا زمینه، تغییر در انتظارات یا نیازهای کاربر(مشتری،کارفرما؛ در نظام دینی خدا و ولی خدا مشتری و کارفرمای اصلی هستند یعنی نظامات باید مطابق با نظر آن ها طراحی گردد)، و تغییرات در شکل خود سیستم ها. خود تغییر نیز که بعد چهارم است، زمان است.
@raveshetamadoni
برای تحقق #دولت_اسلامی نیازمند اولویت بندی سازمان ها و نهادها مبتنی بر ایجاد حداکثر ارزش و کمترین مصرف منابع (ایثار) در طول زمان و به روشی عدالت محور و شبکه ای برای تحقق اهداف #ولایت و رسیدن به #تمدن_نوین_اسلامی هستیم.
#بودجه_ریزی_عدالت_محور
@raveshetamadoni
تصمیم گیرندگان اصلی تخصیص منابع باید متوجه باشند که تفسیر آن ها از ارزش، شکل نهایی سیستم (توحیدی/غیرتوحیدی) را تعیین می کند. در زمان تخصیص منابع ارزشهای «مشخص» سازمان ها و نهادها... تنها تا جایی اهمیت دارند که برای برنامه ریزان قابل اکتساب باشند.
@raveshetamadoni
اولین نقشه (اولیه) کامل از مراحل تحقق #تمدن_نوین_اسلامی
در این نقشه مدل تحقق در اختیار گرفتن منابع بمنظور تحقق اهداف ولایت نمایش داده شده است.
@raveshetamadoni
اولین نقشه (اولیه) کامل از مراحل تحقق تمدن نوین اسلامی با نگاه فرا رشته ای.jpg.pdf
3.12M
بسم الله الرحمن الرحیم
عنوان: نقشه جامع دستیابی به تمدن نوین اسلامی از نگاه فرارشته ای
کاربرد: سند...
محل استفاده: نهادهای دولتی-خصوصی-حوزه علمیه قم
نسخه 1.2
وضعیت: در حال تکمیل شدن
طراح: رضا کیانوش
@raveshetamadoni
امام خامنه ای:
🔹به نظر من اگر در این سالها مسئولان دولتی همراهی بیشتری میکردند، رعایت بیشتری میکردند، ما افتخارات بیشتری بهدست میآوردیم و وضعمان از اینی که امروز هست قطعاً بهتر بود.
💥متاسفانه در دولت اقای رئیسی خیلی از مسئولان، هنوز از مدیران دولت آقای روحانی هستند!
@raveshetamadoni
مراکزی که نقش مدیریت و هدایت در کشور را برعهده دارند:
1.مرکز استراتژیک ریاست جمهوری
2.شورای عالی انقلاب فرهنگی
3.شورای عالی عتف
4.مرکز سیاستگذاری علمی کشور
5.فرهنگستان علوم(بالقوه)
6.حوزه علمیه
(بالقوه)
7.مرکز الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت(بالقو)
8.معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
9.سازمان برنامه و بودجه
....
این نهادها نقش پشتیبان از مسئولین جرایی را بر عهده دارند و اگر متحد و یکپارچه سیاستگذاری کنند و ابزارهای لازم یکپارچه سازی را ایجاد کنند، امکان تحقق خواسته حضرت اقا مهیا میشه
#تمدن_نوین_اسلامی
@raveshetamadoni
برای تهیه نقشه راه صنعتی نیاز هست بازیگران مختلفی از صنایع، دانشگاه ها، حوزه علمیه در بخش دولتی، خصوصی و غیرانتفاعی و از رشته های علوم طبیعی، مهندسی، علوم اجتماعی، فلسفه... مشارکت کنند. باید نقشه راه مبتنی بر الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت تهیه گردد.
نقشه راه صنعتی باید رفع کننده چالش های اجتماعی، انسانی و زیست محیطی... باشد.
لازمه جاری شدن اسناد بالادستی، احصاء وضع موجود روش های طراحی مبتنی بر الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت برای تحقق #تمدن_نوین_اسلامی است. نقشه راه صنعتی باید نظامات زیرساختی اعم از ارتباطات، ماشین آلات، دریایی، لوازم خانگی، خودرو... را شامل شود. در این سند باید نحوه اولویت گذاری هر یک از این صنایع منطبق با درجه ارزش گذاری برای نظام ولایت و به صورت شبکه ای، عدالت محور و پایدار باشد.
@raveshetamadoni
دیشب برای پیگیری موضوع #تمدن_نوین_اسلامی چند ساعت وقت گذاشتم، رفتم مسجد پیامبر اعظم در شهرک محلاتی. از قضا امام مسجد هم در رابطه با موضوع نظام سازی از نگاه امام علی مطالبی بیان کردند. آخر سخنرانی با ایشان جلسه ای گذاشتم و رزق معنوی بنده کتاب"آموزه های حکومتی امیرالمؤمنین..."شد.
@raveshetamadoni
#رشتو:
امام علی (ع): در مورد مالیات چنان عمل کن که موجب بهبود حال خراج گذاران گردد؛ زیرا با درستی خراج و سامان یافتن حال خراج گزاران، وضع دیگران نیز اصلاح شود، و کار دیگران جزء با بهبود آنان سامان نپذرد؛ زیرا همه مردم در گرو خراج و خراچ گزارانند.
استنباط بنده از نامه 53 امام: از کسانی مالیات بیشتر بگیر که با استفاده از منابع بیشتر ارزش کمتری را برای تحقق اهداف نظام ولایت در یک نگاه شبکه ای، عدالت محور و پایدار ایجاد می کنند. (تنظیم نرخ مالیات باید متناسب با برنامه ریزی کارگزاران، مردم عادی، بخش های خصوصی...تفکیک شود)
@raveshetamadoni
امام علی(ع) :کسی که گندم بخرد بر مالش افزوده می شود و کسی که ارد بخرد نصف مالش می رود و کسی که نان بخرد تمام مالش را از دست می دهد.
استنباط بنده از روایت امام: سیاستگذاری حاکمان می بایست منطبق بر زنجیره ارزش هر محصولی باشد. حمایت از نهادها، شرکت های... فعال در بخش بالادستی محصول
@raveshetamadoni
امام علی (علیه اسلام): هر كس جلال خداوندى در چشم جانش بزرگ آيد و پايگاه او در دلش جليل، بايد كه حق اين عظمت و جلال به جاى آرد و هر چه جز اوست در چشمش خرد و حقير آيد. در چنين حالى، سزاوارترين كس، كسى است كه نعمت خدا بر او بسيار باشد و احسانش در حق او نيكو. زيرا نعمت خدا بر كسى افزون نشود مگر آنكه حق خداوندى در دلش بزرگتر آيد......
استنباط بنده از خطبه 216 نهج البلاغه: برای رسیدن به دولت اسلامی نیازمند جامعه اسلامی و برای رسیدن به جامعه اسلامی نیازمند دولت اسلامی هستیم. این به معنای درهم تنیدگی ارتباط جامعه و دولت است. برای اولویت بندی و ارزش گذاری فناوری ها، سیاست ها، برنامه ها... نیازمند #مدلسازی_رابطه بین #حاکمیت و #مردم هستیم.
@raveshetamadoni
امام علی(ع):...و آن کس که نهان و آشکار و کردار و گفتار او دو گونه نبود، امانت را گزارده و عبادت را خالص به جای آورده...
استنباط بنده از نامه 26 امام:1. شفافیت
2. توجه به آسیب ها در نظامات مختلف
3. توجه به کادرسازی
4.توجه دادن کارگزاران به امانتداری از طریق پیامدهای اخروی و دنیوی
@raveshetamadoni
هدایت شده از محمدی
کمیتههای علمی فراخوان.zip
51.91M
🔺کمیتههای علمی فراخوان حمایت از طرحهای پژوهشی
▫️▫️▫️▫️▫️▫️
@riismc I معاونت پژوهش
سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
امام علی(ع)در اکثر نامه و فرمان هایی که دادن، وظیفه حاکمیت را تحقق #حق بیان کردند. دیشب برنامه ثریا در مورد بانک ها رو میدیدم. بخش جامعی از دغدغهها به انجام "درست کار" بر میگشت و تقریبا جای "کار درست" در صحبت ها مغفول بود. امیدوارم این نقص هم مورد توجه قرار بگیرد.
@raveshetamadoni
خدایا ما را از یاران راستین حضرت بقیه الله الاعظم روحی فداه قرار بده
خدایا اراده ما را راضی به کمتر از یاران اصلی امام عصر قرار نده
خدایا اسم ما را در لوح محفوظ یاران قائم قرار بده
خدایا مرگی جزء شهادت برای ما قرار نده
خدایا از سر تقصیرات و گناهان ما در گذر
#تمدن_نوین_اسلامی
@raveshetamadoni
طرح ایجاد موسسه #تمدن_نوین_اسلامی
موسسه تحقیقاتی سانتافه(Santa Fe) در ایالات متحده در سال 1984 توسط گروهی از دانشمندان که از محدودیت های موجود در تحقیقات دانشگاهی بواسطه "تحقیقات تک رشته ای"، ناامید شده بودند ایجاد شد. آن ها می خواستند به سوالات بزرگی بپردازند که حوزه های مختلف(فرارشته ای) را در بر می گرفت، و احساس می کردند تنها راهی که می توان این سوالات را مطرح و حل کرد، از طریق همکاری دانشمندان حوزه های مختلف از جمله فیزیکدان ها، زیست شناس ها، اقتصاد دان ها، انسان شناسان.... بود. طرح بنده تشکیل همچین مجموعه ای البته با رویکرد #ایرانی_اسلامی برای تحقق #تمدن_نوین_اسلامی است. در این طرح ما میخواهیم علاوه بر دانشمندان حوزه های مهندسی و علوم طبیعی، انسانی و اجتماعی؛ دانشمندان حوزه علوم دینی از جمله فقها... و همچنین فلاسفه نیز حضور داشته باشند. نخبگانی که به چندین رشته از جمله مبانی اسلامی آشنا باشند. در این طرح، مسائل کلانی مطابق با چالش های پیش روی جهان اسلام و ایران عنوان و به حل آن ها پرداخته شود.
@raveshetamadoni
چرا باید به سمت تمدن سازی نظام مند الهی حرکت کنیم؟
در دو تصویر ذیل به صورت خلاصه مسیر تحقق #تمدن_نوین_اسلامی نمایش داده شده ست
@raveshetamadoni
در طراحی سیستم های پیچیده صحبت از مصالحه می شود که مبتنی بر روش های مختلفی است و در بحث فقه نظام نیز صحبت از تزاحمات است. تا جائیکه بنده متوجه شدم هر دو مفهوم یکی است و امکان بده بستان بین این دو مفهوم برای ارتقاء دانش در دو حوزه وجود دارد!
#تمدن_نوین_اسلامی
@raveshetamadoni
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تمدن مادی به دنبال استفاده از رویکردهای #فرا_رشته_ای برای تحقق اهداف سند توسعه پایدار هستند. در کشور ما هیچ نهادی برای تحقق #تمدن_نوین_اسلامی از طریق #الگوی_ایرانی_اسلامی و با نگاه فرا رشته ای فعال نیست. نیازمند حمایت از شرکت های دانش بنیان با رویکرد مغزافزاری هستیم.
@raveshetamadoni
تدبر در آیات 36 و 37 سوره انفال با نگاه فرا رشته ای از نظر بنده حقیر بعد از مشاهده مطالب حاج آقا بابایی در کانال
@Habibollah_Babai
در آیه 36 سوره انفال خداوند به موثر بودن استفاده از اموال(منابع) برای تغییر انواع نظامات(سیستم ها) اشاره دارد. در این آیه پیامد تغییر نظامات؛ اثرگذاری بر روی مشخصه های اخلاقی انسان(حسرت و اندوه...) عنوان شده است. از طرفی در ابتدای آیه علت نامطلوب بودن سیستم ها را نقش منفی مشخصه های اخلاقی و فقهی(کافر بودن) انسان می داند. یعنی با یک چرخه حلقوی مواجه هستیم که در صورت عدم قطع ارتباط این چرخه، شاهد انباشتگی آثار و ارزش های منفی در تمامی ابعاد تمدنی خواهیم بود. همچنین خداوند در این آیه پیامد این فرایند حلقوی را اثرگذاری فراتر از جهان مادی دانسته و آن را به جهان آخرت نیز تعمیم می دهد. برای ایجاد دولت&جامعه اسلامی نیاز است که سمت مصرف منابع در حلقه در اختیار افرادشایسته و صالح قرار گیرد. در ادامه و در آیه 37 علت شکست&حسرت... در انواع سیستم ها را ایجاد تمیز در بین ارزش های خوب و بد می داند. یعنی تمام سیستم ها اگر منابع ایجاد آن ها در مسیر الهی مصرف نگردند قطعا دچار شکست خواهند شد که منجر به تمایز ذکر شده خواهد شد. بعد از بیان ایجاد روش تمایز صحبت از تراکم سازی این ارزش ها(مثبت&منفی) می گردد. برای بکارگیری منطق تراکم سازی در بعد ساختارهای حاکمیتی نیازمند انضمامی کردن آن با لحاظ کردن شرایط الهی در صورت وجود هستیم. یعنی می توان ارزش هایی را در انواع سیستم ها بوجود آورد که آثار منفی یا مثبت آن ها بعد از اتمام زندگانی افراد نیز پابرجا بوده و این مفهوم را معادل با پایداری این جهانی و آن جهانی بدانیم. و ارزش هایی که از این خصیصه برخوردار هستند امکان اندازه گیری شاخصه تراکم در آن ها را بوجود بیاوریم.
آیه 36
آنها که کافر شدند ، اموالشان را برای بازداشتن ( مردم ) از راه خدا خرج می کنند آنان این اموال را ( که برای به دست آوردنش زحمت کشیده اند ، در این راه ) مصرف می کنند ، امّا مایه حسرت و اندوهشان خواهد شد و سپس شکست خواهند خورد و ( در جهان دیگر ) کافران همگی به سوی دوزخ گردآوری خواهند شد.
آیه 37:
( اینها همه ) بخاطر آن است که خداوند ( می خواهد ) ناپاک را از پاک جدا سازد ، و ناپاکها را روی هم بگذارد ، و همه را متراکم سازد ، و یک جا در دوزخ قرار دهد و اینها هستند زیانکاران!
@raveshetamadoni