eitaa logo
تمدن نوین اسلامی
743 دنبال‌کننده
346 عکس
5 ویدیو
48 فایل
این کانال برای بحث و تبادل نظر درباره حکمرانی ولایی در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی ایجاد شده است. ما قصد داریم نشان دهیم که چگونه اسلام می‌تواند پاسخگوی نیازهای انسان باشد. اگر شما هم به این موضوعات علاقه‌مند هستید، به ما بپیوندید ادمین: @nanosatellite
مشاهده در ایتا
دانلود
اولین نقشه (اولیه) کامل از مراحل تحقق تمدن نوین اسلامی با نگاه فرا رشته ای.jpg.pdf
3.12M
بسم الله الرحمن الرحیم عنوان: نقشه جامع دستیابی به تمدن نوین اسلامی از نگاه فرارشته ‏ای کاربرد: سند... محل استفاده: نهادهای دولتی-خصوصی-حوزه علمیه قم نسخه 1.2 وضعیت: در حال تکمیل ‏شدن طراح: رضا کیانوش @raveshetamadoni
‏امام خامنه ای: 🔹به نظر من اگر در این سال‌ها مسئولان دولتی همراهی بیشتری می‌کردند، رعایت بیشتری می‌کردند، ما افتخارات بیشتری به‌دست می‌آوردیم و وضع‌مان از اینی که امروز هست قطعاً بهتر بود. 💥متاسفانه در دولت اقای رئیسی خیلی از مسئولان، هنوز از مدیران دولت آقای روحانی هستند! @raveshetamadoni
‏مراکزی که نقش مدیریت و هدایت در کشور را برعهده دارند: 1.مرکز استراتژیک ریاست جمهوری 2.شورای عالی انقلاب فرهنگی 3.شورای عالی عتف 4.مرکز سیاستگذاری علمی کشور 5.فرهنگستان علوم(بالقوه) 6.حوزه علمیه (بالقوه) 7.مرکز الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت(بالقو) ‏8.معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری 9.سازمان برنامه و بودجه .... این نهادها نقش پشتیبان از مسئولین جرایی را بر عهده دارند و اگر متحد و یکپارچه سیاستگذاری کنند و ابزارهای لازم یکپارچه سازی را ایجاد کنند، امکان تحقق خواسته حضرت اقا مهیا میشه ‎ @raveshetamadoni
‏برای تهیه نقشه راه صنعتی نیاز هست بازیگران مختلفی از صنایع، دانشگاه ها، حوزه علمیه در بخش دولتی، خصوصی و غیرانتفاعی و از رشته های علوم طبیعی، مهندسی، علوم اجتماعی، فلسفه... مشارکت کنند. باید نقشه راه مبتنی بر الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت تهیه گردد. ‏نقشه راه صنعتی باید رفع کننده چالش های اجتماعی، انسانی و زیست محیطی... باشد. لازمه جاری شدن اسناد بالادستی، احصاء وضع موجود روش های طراحی مبتنی بر الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت برای تحقق ‎ است. نقشه راه صنعتی باید نظامات زیرساختی اعم از ارتباطات، ماشین آلات، ‏دریایی، لوازم خانگی، خودرو... را شامل شود. در این سند باید نحوه اولویت گذاری هر یک از این صنایع منطبق با درجه ارزش گذاری برای نظام ولایت و به صورت شبکه ای، عدالت محور و پایدار باشد. @raveshetamadoni
دیشب برای پیگیری موضوع چند ساعت وقت گذاشتم، رفتم مسجد پیامبر اعظم در شهرک محلاتی. از قضا امام مسجد هم در رابطه با موضوع نظام سازی از نگاه امام علی مطالبی بیان کردند. آخر سخنرانی با ایشان جلسه ای گذاشتم و رزق معنوی بنده کتاب"آموزه های حکومتی امیرالمؤمنین..."شد. @raveshetamadoni
: امام علی (ع): در مورد مالیات چنان عمل کن که موجب بهبود حال خراج گذاران گردد؛ زیرا با درستی خراج و سامان یافتن حال خراج گزاران، وضع دیگران نیز اصلاح شود، و کار دیگران جزء با بهبود آنان سامان نپذرد؛ زیرا همه مردم در گرو خراج و خراچ گزارانند. استنباط بنده از نامه 53 امام: از کسانی مالیات بیشتر بگیر که با استفاده از منابع بیشتر ارزش کمتری را برای تحقق اهداف نظام ولایت در یک نگاه شبکه ای، عدالت محور و پایدار ایجاد می کنند. (تنظیم نرخ مالیات باید متناسب با برنامه ریزی کارگزاران، مردم عادی، بخش های خصوصی...تفکیک شود) @raveshetamadoni
‏امام علی(ع) :کسی که گندم بخرد بر مالش افزوده می شود و کسی که ارد بخرد نصف مالش می رود و کسی که نان بخرد تمام مالش را از دست می دهد. استنباط بنده از روایت امام: سیاستگذاری حاکمان می بایست منطبق بر زنجیره ارزش هر محصولی باشد. حمایت از نهادها، شرکت های... فعال در بخش بالادستی محصول @raveshetamadoni
امام علی (علیه اسلام): هر كس جلال خداوندى در چشم جانش بزرگ آيد و پايگاه او در دلش جليل، بايد كه حق اين عظمت و جلال به جاى آرد و هر چه جز اوست در چشمش خرد و حقير آيد. در چنين حالى، سزاوارترين كس، كسى است كه نعمت خدا بر او بسيار باشد و احسانش در حق او نيكو. زيرا نعمت خدا بر كسى افزون نشود مگر آنكه حق خداوندى در دلش بزرگتر آيد...... استنباط بنده از خطبه 216 نهج البلاغه: برای رسیدن به دولت اسلامی نیازمند جامعه اسلامی و برای رسیدن به جامعه اسلامی نیازمند دولت اسلامی هستیم. این به معنای درهم تنیدگی ارتباط جامعه و دولت است. برای اولویت بندی و ارزش گذاری فناوری ها، سیاست ها، برنامه ها... نیازمند بین و هستیم. @raveshetamadoni
امام علی(ع):...و آن کس که نهان و آشکار و کردار و گفتار او دو گونه نبود، امانت را گزارده و عبادت را خالص به جای آورده... استنباط بنده از نامه 26 امام:1. شفافیت 2. توجه به آسیب ها در نظامات مختلف 3. توجه به کادرسازی 4.توجه دادن کارگزاران به امانتداری از طریق پیامدهای اخروی و دنیوی @raveshetamadoni
هدایت شده از محمدی
کمیته‌های علمی فراخوان.zip
51.91M
🔺کمیته‌های علمی فراخوان حمایت از طرح‌های پژوهشی ▫️▫️▫️▫️▫️▫️ @riismc I معاونت پژوهش سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
‏امام علی(ع)در اکثر نامه و فرمان هایی که دادن، وظیفه حاکمیت را تحقق ‎ بیان کردند. دیشب برنامه ثریا در مورد بانک ها رو میدیدم. بخش جامعی از دغدغه‌ها به انجام "درست کار" بر می‌گشت و تقریبا جای "کار درست" در صحبت ها مغفول بود. امیدوارم این نقص هم مورد توجه قرار بگیرد. ‎@raveshetamadoni
‏خدایا ما را از یاران راستین حضرت بقیه الله الاعظم روحی فداه قرار بده خدایا اراده ما را راضی به کمتر از یاران اصلی امام عصر قرار نده خدایا اسم ما را در لوح محفوظ یاران قائم قرار بده خدایا مرگی جزء شهادت برای ما قرار نده خدایا از سر تقصیرات و گناهان ما در گذر ‎ @raveshetamadoni
طرح ایجاد موسسه موسسه تحقیقاتی سانتافه(Santa Fe) در ایالات متحده در سال 1984 توسط گروهی از دانشمندان که از محدودیت های موجود در تحقیقات دانشگاهی بواسطه "تحقیقات تک رشته ای"، ناامید شده بودند ایجاد شد. آن ها می خواستند به سوالات بزرگی بپردازند که حوزه های مختلف(فرارشته ای) را در بر می گرفت، و احساس می کردند تنها راهی که می توان این سوالات را مطرح و حل کرد، از طریق همکاری دانشمندان حوزه های مختلف از جمله فیزیکدان ها، زیست شناس ها، اقتصاد دان ها، انسان شناسان.... بود. طرح بنده تشکیل همچین مجموعه ای البته با رویکرد برای تحقق است. در این طرح ما میخواهیم علاوه بر دانشمندان حوزه های مهندسی و علوم طبیعی، انسانی و اجتماعی؛ دانشمندان حوزه علوم دینی از جمله فقها... و همچنین فلاسفه نیز حضور داشته باشند. نخبگانی که به چندین رشته از جمله مبانی اسلامی آشنا باشند. در این طرح، مسائل کلانی مطابق با چالش های پیش روی جهان اسلام و ایران عنوان و به حل آن ها پرداخته شود. @raveshetamadoni
‏چرا باید به سمت تمدن سازی نظام مند الهی حرکت کنیم؟ در دو تصویر ذیل به صورت خلاصه مسیر تحقق ‎ نمایش داده شده ست @raveshetamadoni
‏در طراحی سیستم های پیچیده صحبت از مصالحه می شود که مبتنی بر روش های مختلفی است و در بحث فقه نظام نیز صحبت از تزاحمات است. تا جائیکه بنده متوجه شدم هر دو مفهوم یکی است و امکان بده بستان بین این دو مفهوم برای ارتقاء دانش در دو حوزه وجود دارد! ‎ @raveshetamadoni
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‏تمدن مادی به دنبال استفاده از رویکردهای ‎ برای تحقق اهداف سند توسعه پایدار هستند. در کشور ما هیچ نهادی برای تحقق ‎ از طریق ‎ و با نگاه فرا رشته ای فعال نیست. نیازمند حمایت از شرکت های دانش بنیان با رویکرد مغزافزاری هستیم. @raveshetamadoni
تدبر در آیات 36 و 37 سوره انفال با نگاه فرا رشته ای از نظر بنده حقیر بعد از مشاهده مطالب حاج آقا بابایی در کانال @Habibollah_Babai در آیه 36 سوره انفال خداوند به موثر بودن استفاده از اموال(منابع) برای تغییر انواع نظامات(سیستم ها) اشاره دارد. در این آیه پیامد تغییر نظامات؛ اثرگذاری بر روی مشخصه های اخلاقی انسان(حسرت و اندوه...) عنوان شده است. از طرفی در ابتدای آیه علت نامطلوب بودن سیستم ها را نقش منفی مشخصه های اخلاقی و فقهی(کافر بودن) انسان می داند. یعنی با یک چرخه حلقوی مواجه هستیم که در صورت عدم قطع ارتباط این چرخه، شاهد انباشتگی آثار و ارزش های منفی در تمامی ابعاد تمدنی خواهیم بود. همچنین خداوند در این آیه پیامد این فرایند حلقوی را اثرگذاری فراتر از جهان مادی دانسته و آن را به جهان آخرت نیز تعمیم می دهد. برای ایجاد دولت&جامعه اسلامی نیاز است که سمت مصرف منابع در حلقه در اختیار افرادشایسته و صالح قرار گیرد. در ادامه و در آیه 37 علت شکست&حسرت... در انواع سیستم ها را ایجاد تمیز در بین ارزش های خوب و بد می داند. یعنی تمام سیستم ها اگر منابع ایجاد آن ها در مسیر الهی مصرف نگردند قطعا دچار شکست خواهند شد که منجر به تمایز ذکر شده خواهد شد. بعد از بیان ایجاد روش تمایز صحبت از تراکم سازی این ارزش ها(مثبت&منفی) می گردد. برای بکارگیری منطق تراکم سازی در بعد ساختارهای حاکمیتی نیازمند انضمامی کردن آن با لحاظ کردن شرایط الهی در صورت وجود هستیم. یعنی می توان ارزش هایی را در انواع سیستم ها بوجود آورد که آثار منفی یا مثبت آن ها بعد از اتمام زندگانی افراد نیز پابرجا بوده و این مفهوم را معادل با پایداری این جهانی و آن جهانی بدانیم. و ارزش هایی که از این خصیصه برخوردار هستند امکان اندازه گیری شاخصه تراکم در آن ها را بوجود بیاوریم. آیه 36 آنها که کافر شدند ، اموالشان را برای بازداشتن ( مردم ) از راه خدا خرج می کنند آنان این اموال را ( که برای به دست آوردنش زحمت کشیده اند ، در این راه ) مصرف می کنند ، امّا مایه حسرت و اندوهشان خواهد شد و سپس شکست خواهند خورد و ( در جهان دیگر ) کافران همگی به سوی دوزخ گردآوری خواهند شد. آیه 37: ( اینها همه ) بخاطر آن است که خداوند ( می خواهد ) ناپاک را از پاک جدا سازد ، و ناپاکها را روی هم بگذارد ، و همه را متراکم سازد ، و یک جا در دوزخ قرار دهد و اینها هستند زیانکاران! @raveshetamadoni
در غرب، با واژه توسعه مواجه هستیم. پایدار یعنی امکان استفاده برابر بین نسلی از منابع طبیعی. ولی برای تحقق مبتنی بر نظریه اگر پیشرفت را پایدار بدانیم؛ پایداری یعنی انجام فعالیت هایی که بعد از مرگ نیز برای انسان دارای ارزش باشد. @raveshetamadoni
🔴نگاهی نو برای تحقق تمدن نوین اسلامی برای تحقق تمدن نوین اسلامی، نیازمند نگاهی کل‏ نگرانه و فرارشته ‏ای هستیم. اکثریت نگاه موجود برای ایجاد تمدن نوین اسلامی، نگاهی تک بعدی بوده است، این در حالی است که تمامی پدیده‏ ها چند بعدی بوده و یکی از دلایل شکست انواع نظامات عدم توجه به این مسئله بوده است. در این نوع نگاه نیازمند توجه خاصی به واژه‏ هایی همچون توصیف و تجویز (طراحی)، ایرانیت و اسلامیت، عدالت، شبکه ‏ای بودن، پایداری، دستگاه فکری...هستیم. برای ایجاد چارچوب و صورت بندی صحیح بین مفاهیم ذکر شده، 3 مسئله کلان تمدنی را برای تحقق هریک از مراحل دولت ‏اسلامی و جامعه اسلامی بیان می‏ کنیم. از آنجا که فرآیند تحقق تمدن نوین اسلامی شامل مراحل 5 گانه اعم از انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و نهایتا تمدن نوین اسلامی می ‏باشد و جمهوری اسلامی ایران مراحل انقلاب اسلامی و نظام اسلامی را در چهل ساله اول انقلاب طی کرده است، لذا می ‏بایست در گام دوم انقلاب بیشترین توجه خود را بر روی دو مرحله دولت اسلامی و جامعه اسلامی بگذاریم. عدالت متناسب با انواع نظامات در مرحله دولت اسلامی متغیری اثرگذار است که اگر به درستی تبیین گردد می‏ تواند جهت و سمت طراحی تمام نظامات تمدنی را دستخوش تغییرات شگرفی قرار دهد. اگر بخواهیم این 3 مسئله کلان تمدنی را به زبان ساده بیان کنیم، در مسئله اول ابتدا باید وجه افتراق تمدنی خودمان را که شامل دو بازوی ایرانیت و اسلامیت است را در توصیف و تجویز انواع نظامات با یک نگاه کل‏ نگرانه، بتوانیم بدرستی تئوریزه و عملیاتی نمائیم. در این مرحله انواع نظامات شامل سیستم های انسانی و غیرانسانی باید به نحوی ایجاد گردند که کمترین امکان بهانه‏ جوئی را از طرف انسان برای حرکت از جهان مادی به جهان آخرت را داشته باشیم. باید نظامات بنحوی ایجاد گردند که انسان در حالیکه آزادی و اختیار دارد از سمت ساختارها و نظاماتی که توسط خود انسان ایجاد می‏ شود کمترین مانع را برای رشد و پیشرفت داشته باشد. سپس بمنظور اینکه انواع فاعل‏ ها اعم از سازمان‏ ها، افراد، نهادها، وزارتخانه‏ ها....در جهت مورد نظر قرار گیرند، منابع آن‏ها را مبتنی بر مبانی اسلامی کنترل و هدایت نمائیم. کنترل منابع اعم از حقیقی و اعتباری نیازمند انضمامی‏ کردن مفاهیم عدالت، پایداری و منطق شبکه‏ ای و داشتن نظریه در حوزه مدیریت منابع است. یعنی اگر بخواهیم مسئله دوم رو صورت بندی نمائیم، می‏ توان گفت کدام یک از سازمان‏ ها، نهادها، فاعل‏ ها...می ‏توانند با استفاده از کمترین منابع، بیشترین ارزش را با رویکردی شبکه‏ ای، عدالت‏ محور و پایدار در راستای نظام ولایت ایجاد نمایند. شبکه بودن در این مسئله به معنای ارتباطی فراتر از ارتباط دو طرفه بوده و فاعل‏ های دیگری نیز که به صورت غیر مستقیم می ‏توانند ارزش آفرینی کنند را نیز در مدل خودمان بیان کنیم. عدالت در این مسئله به عدالت روابط بین فاعل‏ ها بر می‏ گردد نه محتوای آن روابط و در انتها پایداری بر خلاف مفاهیمی که در تمدن مادی حاکم است به معنای انجام فعلی است که دارای ارزش ماندگاری بیشتری حتی بعد از مرگ انسان داشته باشد. لذا علاوه بر مسائلی که برای اسلامی سازی دولت که به ابعاد اخلاقی توجه دارد می‏ بایست از منظر فرارشته‏ ای نیز برای تحقق دولت و جامعه اسلامی بکوشیم. در مسئله سوم می‏ بایست راه حلی ارائه دهیم که منجر به حل دو مسئله قبلی گردیده و امکان حل آن‏ها را فراهم سازد. در مسئله سوم یک دستگاه فکری می‏ بایست ایجاد گردد که به آن زنجیره ارزش تمدن نوین اسلامی می‏گوئیم. این دستگاه فکری شامل 5 زیردستگاه اعم از دستگاه فلسفی، دستگاه علمی، دستگاه مهندسی، دستگاه کاربرد و دستگاه دینی است که از طریق سبک زندگی و سبک حکمرانی برای روی جامعه، دولت و طبیعت اثر گذار خواهد بود. @raveshetamadoni
در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی با آینده ای معلوم مواجه هستیم. آینده ای که در روایات و قرآن به آن اشاره شده است. از ویژگی های این آینده وابسته بودن متغیرهای مادی به مشخصه های غیرمادی در این تمدن الهی است. متغیرهای مادی تابعی است از انواع چالش های بزرگ در هر یک از نظامات و مشخصه های غیرمادی مرتبط است با مکتب (اخلا&عرفان، اعتقادات، فقه (اعم از پایداری که قبلا تعریف شده است)) که نیازمند استخراج آن ها از منابع دینی است. لذا نیازمند روش هایی هستیم که ارتباط بین چالش های کلان تمدنی در انواع نظامات (سامانه های اجتماعی(مردم شناختی، اقتصاد...)، اجتماعی-فنی-زیست محیطی(حمل و نقل، انرژی، ارتباطات، اقتصاد، طبیعت...) و فنی)، مکتب و آن چشم انداز معلوم را برقرار نماید. در این مسیر هجرت از تمدن صرفا مادی به آن تمدن الهی با مشخصه هایی مثبت و منفی همچون ابهام، ریسک بالا، پیچیدگی (به علت درهم تنیدگی انواع نظامات و وابستگی مسیر) بدون جهت (خط کشی نشده)، دارای اصول(الگوی ایرانی_اسلامی)، انسجام، نوظهورگی، غیرخطی بودن...مواجه هستیم. @raveshetamadoni
بنظر بنده برای ایجاد نیازمند تربیت افرادی هستیم که دارای و هستند. سوره الأنبياء آیه 74 و به لوط، [حکم (فرمان نبوت و رسالت)] و دادیم و او را از آن شهری که [اهلش] کارهای زشت مرتکب می شدند، نجات دادیم؛ بی تردید آنان قومی بد و نافرمان بودند
صورت بندی مسئله دولت&جامعه اسلامی برای تحقق نیازمند مقایسه بین انواع فاعل‏ ها (اشخاص؛ سازمان ها؛ نهادها...)هستیم. این فاعل ها هر کدام دارای خروجی (ارزش های ملموس و غیرملموس) هستند. باید روش هایی ایجاد کنیم که نشان دهیم چگونه می‌توان از این روش ها برای اولویت‌بندی خروجی‌های فاعل ها، نسبت به نیازها، منابع(اعتباری&حقیقی) آن ها و محیطی که در آن قرار دارند، متناسب با اولویت بندی نسبی&مطلق خواسته های ذیحقان و نیازهای کنشگران استفاده نمود. این کار و مدیران ارشد آن را را قادر می سازد تا تجزیه و تحلیل بهتری از شاخص هایی همچون معماری کلی نظامات و جامعه، ، ردیابی سیاست ها، کاهش هزینه ها، تصمیم گیری بهتر...در دولت&جامعه اسلامی داشته باشند. @raveshetamadoni
‏چارچوب و مدل پشتیبان ‎ اسلامی برای ایجاد ‎ به کنشگران و بازیگران تغییرساز نیاز داریم؛ افرادی که مانند طراحان، نقشی راهبردی در فرآیندهای نوآوری و هجرت به سمت تمدن نوین اسلامی دارند. آنها در تمام سطوح جامعه نقش ایفاء می کنند و برای یافتن راه خود از طریق ‏سیستمهای نوآورانه که به طور فزاینده ای به یکدیگر مرتبط هستند، به کمک نیاز دارند. برای حمایت از تلاش‌های آن‌ها، نیاز به یک مدل و چارچوب پشتیبان از طراحی وجود دارد که (1) بتواند بینشی در مورد نحوه ایجاد و تحولاتی که در سیستم های اجتماعی، سیستم در سیستم، سیستم های اجتماعی-فنی ‏سیستم‌های محصول-خدمات و سیستمهای سخت افزاری ارائه دهد. (2) بتواند بینشی در مورد نحوه شکل گیری مشکل و نیاز تا اتمام حل آنها را ارائه دهد. (3) فرآیندهای طراحی، فرآیندهای تغییر و فرآیندهای هجرت به سمت تمدن نوین اسلامی را به شیوه ای سازگار توصیف کند. ‏تمرکز صرف بر روی هر کدام از بخش های سیستم های اجتماعی، فناوری و یا حتی زیست محیطی منجر به نادیده گرفتن مسائلی می شود که می تواند نقشی منفی در آینده تشکیل تمدن نوین اسلامی داشته باشد. لذا مدل و چارچوب پشتیبانی نیاز است که سه ‏حوزه سیستم های اجتماعی، فنی و زیست محیطی را بتواند با یک نگاه کل نگرانه و مبتنی بر دو بال تمدنی ایرانی_اسلامی ببیند. منبع تغذیه این مدل پشتیبان دستگاه فکری است! @raveshetamadoni
‏یکی از مسائل جدید ‎ که ما را به ‎ می‌رساند سامانه جهت دهی نظامات تمدنی است. مسئله: کدام یک از نهادها، اشخاص...با منابع کمتر، ارز‌ش بیشتری با رویکرد شبکه ای، عدالت محور و پایدار برای ولایت ایجاد می کنند. ‎ @raveshetamadoni
هجرت از تمدن مادی به (تمدن الهی) تغییر در انواع سیستم‏ ها اعم از سیستم‏ های اجتماعی، اجتماعی-فنی-زیست‏ محیطی و فنی مبتنی بر نیازهای ایرانی-اسلامی و حرکت به سمت انسان مطلوب که خلیفه الهی بر روی زمین باشد، بدلیل درهم تنیدگی این سیستم‏ ها با مبانی تمدن غربی بسیار سخت، زمان‏ بر و نیازمند حرکت جمعی امت اسلامی دارد. بعنوان مثال در حوزه ابزار و مصنوعات ساخته شده توسط انسان همچون گاوآهن، موتور و تلفن تغییرات بزرگی در جامعه انسانی رخ داده است. گاوآهن‌ها انتقال بشریت را از کوچ‌نشینی به شهرنشینی امکان‌پذیر کردند. موتورها، صنایع را از تولید دستی تا تولید انبوه و تلفن‏ها، از ارتباطات تاخیری تا ارتباط فوری را مهیا نمودند. مثال‏ های فوق، فرآیندهای تغییر در انواع سیستم‏ ها‏ی فنی را به تصویر می‏ کشند. اگرچه این تغییرات اغلب توسط فناوری‏ های جدید امکان پذیر می‏ شود، اما عناصر دیگری مانند عوامل اجتماعی، اقتصادی، زیست‏ محیطی...را نیز در بر می‏ گیرد. هجرت به سمت تمدن الهی باید به منظور ارضای یک نیاز نهفته در جامعه، خواه مادی (مانند استفاده از هواپیما که اتصال مقاصد دوردست را در زمان کوتاه‏ تری امکان‏ پذیر می‏ کند) یا انتزاعی (مانند تغییر مکتب اقتصادی براساس مبانی اسلامی، حرکت به سمت نظام سیاسی مبتنی بر ولایت فقیه یا مردم‏سالاری دینی، و...) صورت بپذیرد. هجرت تمدنی پدیده‌ای پیچیده‌، به دلیل درهم تنیدگی جنبه‌های اجتماعی، فناوری و زیست‏ محیطی مبتنی بر دو بازوی تمدنی ایرانی و اسلام می‏ باشد. نخبگان، مردم، کنشگران، کارگزاران... در جامعه، برای طراحی و توسعه سیستم مطلوب (اجتماعی، اجتماعی-فنی-زیستمحیطی و فنی) و یا استفاده/حذف سیستم موجود مبتنی بر نیازهای خود مشارکت دارند. هجرت در انواع سیستم‏ ها اغلب بدون هیچ فشار عمدی و به صورت تغییر موریانه‏ وار مانند استفاده از تلفن‏ های همراه و افزایش تعداد برنامه‏ های کاربردی می‏ تواند یا تغییر در سبک‏ زندگی ظاهر می‏ شود، اما گاهی اوقات نتیجه یک میل اجتماعی خاص مانند تغییر در نظام سیاسی با وقوع انقلاب، یا مانند استفاده از اتانول زیستی در برزیل برای تغییر سوخت وسایل نقلیه سبک می‏ تواند باشد. هجرت در جامعه و دولت با سرعت‏ های متفاوتی اتفاق می‏ افتد: می‏ تواند چندین صدسال طول بکشد، مانند زمینه سازی برای ظهور منجی، سازگاری موجودات زنده با محیط، و یا چند دهه، مانند گسترش شبکه جهانی وب! هجرت گاهی به آرامی اتفاق می‏ افتد، مانند استفاده از موتورها در کاربردهای مختلف، اما گاهی اوقات با شوک، به عنوان مثال در نتیجه حوادث بزرگی مانند انقلاب‏ ها یا مخاطراتی زیست محیطی مانند فاجعه هسته‏ ای چرنوبیل در آوریل 1986 یا بلایای طبیعی مانند زلزله و سونامی در ژاپن در مارس 2011 رخ دهد. در مجموع، گذارها به عنوان فرآیندهای تغییر در زندگی روزمره وجود دارند و نشان می‏ دهند که انسان قادر به تغییر در سرنوشت خود است. در جستجوی بقا، سعادت و رفاه؛ مردم، و جوامع به طور کلی در حال ایجاد ارزش (مادی&غیرمادی) و مصرف منابع(حقیقی&اعتباری) پایدار (اسلامی) هستند. برای ایجاد این تغییرات در راستای اهداف تمدن نوین اسلامی در انواع نظامات، نیازمند استفاده جهت‏ مند از منابع و ارزش‏ ها هستیم. @raveshetamadoni
مدل مفهومی هجرت از تمدن مادی به @raveshetamadoni
مثال نوعی از نوع و طول زمان تغییرات در تمامی نظامات ((فنی(محصول، فناوری،...)، اجتماعی-فنی-زیستمحیطی(رسانه، امنیت، اقتصاد، سلامت...)) در راستای تحقق فایل با کیفیت تر در کانال موجود است @raveshetamadoni
محدوده تغییرات.jpg
199.9K
فایل با کیفیت مثال نوعی از نوع و طول زمان تغییرات در تمامی نظامات ((فنی(محصول، فناوری،...)، اجتماعی-فنی-زیستمحیطی(رسانه، امنیت، اقتصاد، سلامت...)) در راستای تحقق @raveshetamadoni