eitaa logo
تمدن نوین اسلامی
709 دنبال‌کننده
340 عکس
5 ویدیو
48 فایل
این کانال برای بحث و تبادل نظر درباره حکمرانی ولایی در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی ایجاد شده است. ما قصد داریم نشان دهیم که چگونه اسلام می‌تواند پاسخگوی نیازهای انسان باشد. اگر شما هم به این موضوعات علاقه‌مند هستید، به ما بپیوندید ادمین: @nanosatellite
مشاهده در ایتا
دانلود
یکی دیگر از ویژگی های مهم علم دینی، فرارشته ای بودن آن است. این بدان معناست که اطلاعات، داده‌ها، تکنیک‌ها، ابزارها یا تئوری‌ها از حداقل دو رشته (اما اغلب بیشتر) ادغام شده‌اند تا طیف وسیع‌تری از دانش را از زمینه‌های مختلف فراهم کنند. رشته ها شاخه های مختلف دانش هستند. آنها اغلب از موسسات حوزوی و دانشگاهی یا جوامعی با زبان و سیستم های فرهنگی خاص سرچشمه می گیرند. این شاخه های دانش امکان درک پیشرفته از موضوعات خاص را فراهم می کند و به حل مسائل یا سؤالاتی کمک می کند که نمی توانند به اندازه کافی توسط یک رشته به آنها رسیدگی شود. ارتباط نزدیک با ویژگی میان رشته ای در علم دینی، ناشی از تأکید آن بر همکاری است. همکاری شامل فرآیندی از تصمیم گیری مشترک است که در آن هر فردی که در یک مشکل سهیم است، تفاوت های خود را بررسی می کند و یک استراتژی جمعی برای اقدام ایجاد می کند. جنبه‌های مختلف یک مشکل شناسایی می‌شوند و دیگران به یافتن راه‌حلی کمک می‌کنند که فراتر از کاری است که یک فرد به تنهایی می‌تواند انجام دهد. همکاری زمانی بهترین کار را انجام می دهد که مشکلات به درستی تعریف نشده باشند، تفاوت قدرت بین ذینفعان و کنشگران وجود داشته باشد و/یا گروه های مختلف برای یافتن راه حل به یکدیگر تکیه کنند. در کل، علم دینی با طیف وسیعی از رشته‌ها برای حل تعارضات، توسعه دیدگاه‌های مشترک و کار در جهت راه‌حل‌های مثبت همکاری می‌کند. @raveshetamadoni
بسم الله الرحمن الرحیم عنوان: نمایش بصری منشور پروژه علم دینی کاربرد: سند... محل استفاده: نهادهای دولتی-خصوصی-حوزه علمیه-دانشگاه‏ها نسخه 1.3 وضعیت: تکمیل شده طراح: رضا کیانوش @raveshetamadoni
⭕علم دینی❗ ◀️آیا ممکن است اعضای انجمن های علم دینی، تمدن سازی...تعریف مشترکی از علم دینی داشته باشند؟ آیا ما می توانیم علم دینی را به حوزه آموزش، علم و فناوری اعمال کنیم؟چگونه می توانیم هزینه انجام علم دینی را توجیه کنیم؟ 0️⃣تعریف: آیا علم دینی فقط مسائل را طبق روش غیرعلمی حل می کند؟ آیا علم دینی حل یک مسئله پیچیده را فقط تحت یک سیستم دارای هدف می بیند؟علم دینی چگونه با انواع رشته ها ارتباط دارد؟آیا علم دینی طبقه بندی علوم را تحت تاثیر قرار می دهد؟ آیا می توان منابع دینی را خارج از رشته دینی (مثلاً در حقوق، آموزش یا علوم اجتماعی، مهندسی، علوم طبیعی) نیز بکار گرفت؟ آیا این یک رشته، یک فرآیند، یک رویکرد، یا یک مرحله از یک برنامه(مانند تمدن نوین اسلامی) است؟ 1️⃣افراد: متخصصین علم دینی چه کسانی هستند؟ آیا متخصص علم دینی یک عنوان شغلی است یا به هر کسی که می‌خواهد در مورد ارتباط علم و دین فکر کند گفته می شود؟ یا فقط افراد دارای مدرک «علم دینی» یا چیزی که توسط حوزه علمیه/مراکز تحقیقاتی خاص در جمهوری اسلامی ایران قابل تأیید است، تعریف می گردد؟ 2️⃣ارزش: ارزش انجام پروژه "علم دینی" چیست؟ مزایای علم دینی چیست؟ چگونه یک مدیر را متقاعد می کنید که علم دینی را از تمام جنبه ها تأمین کند؟ 3️⃣آموزش: یک فرد علاقمند به علم دینی چگونه باید تحصیل کند؟ چه آموزشی در حین کار برای متخصصین علم دینی مهم است؟ 4️⃣ابزار: آیا متخصصین علم دینی ابزار خاصی دارند؟متخصصین علم دینی از چه ابزارهایی استفاده می کنند(در صورت وجود)؟ چه ابزارهایی می توانند از هر کاری که علم دینی انجام می دهد، به صورت یکپارچه پشتیبانی کنند؟ 5️⃣اندازه گیری و ارزیابی: چگونه حضور "علم دینی" را در طراحی نظامات سنجش و ارزیابی می کنید؟ چگونه وجود علم دینی در کشوری که آن را پیاده سازی می کند با کشوری که پیاده سازی نمی کند مقایسه می کنید؟علم دینی چه اثراتی بر سبک حکمرانی حاکمیت و سبک زندگی مردم دارد؟ 6️⃣استانداردها: آیا علم دینی امکان دارد در قالب استانداردها و دفترچه های راهنما در سبک زندگی و سبک حکمرانی پیاده سازی گردد؟چه کسانی باید از استانداردهای علم دینی استفاده کنند و چگونه باید از آنها استفاده کنند؟ آیا در موسسات مختلف تحقیقاتی استانداردهای مختلفی برای پیاده سازی های علم دینی وجود دارد؟نحوه انتخاب جریان اصلی استاندارد در تمامی حوزه ها در حاکمیت به چه نحوی است؟آیا می توان از استانداردهای مختلف در نهادهای حاکمیتی استفاده نمود؟آیا از طریق استانداردسازی می توان امیدوار به تحقق دولت اسلامی&جامعه اسلامی و دولت الکترونیک اسلامی&جامعه مجازی اسلامی بود؟چگونه استانداردهای علم دینی برای بهره برداری توسط نهادهای حاکمیتی و مردم اعمال می شود؟ 7️⃣پژوهش. چه نوع تحقیقی لازم است تا علم دینی به رشته ای همتراز با دیگر استانداردهای آموزشی تبدیل شود؟ آیا علم دینی فقط مرتبط با حوزه های علوم انسانی و علوم اجتماعی است؟ 8️⃣آینده. وضعیت علم دینی چگونه در آینده تغییر خواهد کرد؟ @raveshetamadoni
برای تحقق علم دینی بنده در رشته نظام سازی(سیستم سازی) متمرکز شده ام @raveshetamadoni
دانشنامه علم دینی(دستگاه فکری) با ذهنیت کل گرایانه، راهنمای دانش علم دینی است که به کتاب‌ها، مقالات و وب‌سایت‌های مهم اشاره می‌کند، و نه یک منبع جامع که تمام دانش موجود در علم دینی را جمع‌آوری نماید. @raveshetamadoni
پروژه علم دینی-1.jpg
44.7K
رشته هایی که برای حل مسائل جهان واقعی نیاز است مد نظر قرار گیرد، رشته های بین رشته ای، فرا رشته ای و چند رشته ای...هستند. دایره هایی که با خط چین قرمز نمایش داده شده اند محدوده مورد مطالعه می باشد. @raveshetamadoni
نمایی دیگر از دانشنامه رشته نظام (سیستم) مبتنی بر منابع ایرانی-اسلامی @raveshetamadoni
نمایی دیگر از اولین نقشه جامع تمدن نوین اسلامی با تاکید بر نظام علم و فناوری @raveshetamadoni
پروژه علم دینی1.png
138.1K
نسخه 1.1 منشور پروژه طراح: رضا کیانوش (فایل ناقص است) @raveshetamadoni
داشتم مطالبی حاج آقا محمدی در کانال @alimohammadi1389 در مورد فقه نظام و گوش میدادم. خیلی جالب هست، تمام این تعاریف باهم دیگه و خود مطالب فرهنگستان علوم اسلامی قم و خیلی از مطالب دیگه، بخشی از ذهنیت کل گرایانه هست. البته به نظر من حوزه مبتنی بر این تعاریف حرکت نمیکنه! خیلی سعی کردم این دانش رو به حوزه، دانشگاه و مراکز علمی انقلابی(مرکز الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، دفتر نشر، پژوهشگاه ها، معاونت ریاست جمهوری و علم و فناوری، فرهنگستان علوم و مرکز سیاستگذاری علمی کشور...)منتقل کنم ولی متأسفانه این نهادها علاقه ای نشون نمیدن!! @raveshetamadoni
برای درک که بر دیگر نظامات اقتصادی، سیاسی، امنیتی...نیز اثر میگذارد، نیاز است درکی از و نیز داشته باشیم. به دنبال استفاده از ذهنیت کل گرایانه برای فهم درستی از کلان روایت جهان می توانیم باشیم. کلان روایت فرهنگی بر دیگر نظامات تمدنی اثر گذار است. کلان روایت های ذکر شده متاثر از 5 عنصر زمین، هستی، انسان، خدا و امام هستیم. @raveshetamadoni
چشم انداز دستگاه فکری از طریق همکاری جامعه دانشگاهی و حوزوی، جوامع حرفه‌ای مانند انجام تمدن نوین اسلامی، سازمان‌های دولتی و غیردولتی تحقق پیدا می‏ کند. این چشم‏ انداز با مشارکت سازمان/مرکز تحقیقات "الف"، گروه‌های کاری، مجلات و نشریات مرتبط تسهیل و فعال می‌شود. این چشم انداز که با ذهنیتی کل گرایانه شامل شایستگی ها، تحقیقات، ابزارها و محیط، شیوه ها و برنامه های کاربردی است، بر اساس اهداف نقشه راهی که استخراج خواهد گردید تا سال "ب" محقق می شود. @raveshetamadoni
دوستان و سروران عزیز، بنده بیش از 3 سال هست در زمینه تمدن سازی متناسب با توانمندی هایی که در حوزه علم سیستم داشتم تلاش هایی برای تحقق دولت&جامعه اسلامی انجام دادم. از طرفی به بعضی از مسئولان هم پیشنهاد دادم که حتی بدون دریافت هیچ دستمزدی موضوع دستگاه فکری که در موردش مطلب مینویسم و به صورت گروهی جلو ببریم، ولی هیچ استقبال خاصی صورت نگرفت. میخواستم نظر شما در مورد نوع کارهایی که انجام میدم و پیشنهادتون برای ادامه کار و جویا بشم. خوشحال میشم نظراتتونو در خصوصی واسم بفرستید.🌹🌹 با تشکر رضا کیانوش @raveshetamadoni
مدل‏‏ های مفهومی شبکه نظام چندفاعلی ارتباط سه گانه ولایت-مردم-دولت مبتنی بر دستگاه فکری/دانشنامه @raveshetamadoni
کلان راهبرد ایران در راستای تحقق ایران در مراحل چهارگانه عملیاتی نظارت، دسترسی، کاربردی سازی و حفاظت؛ و بر اساس مراحل پنجگانه دستگاه فکری شامل تفقه، فلسفه، علم، مهندسی و کاربرد و از طریق نظامات اجتماعی (اقتصادی، فرهنگی...)، سامانه فضایی و محیط زیست زمینی&فضایی و با ذهنیتی کل گرایانه قابل دستیابی است. @raveshetamadoni
برای تحلیل با ذهنیت کل گرایانه نیازمند طراحی نظامات با مقیاس های مختلف جمعیتی هستیم. هرچی جمعیت افزایش پیدا کند، شدت پیچیدگی نیز افزایش پیدا می کند. @raveshetamadoni
شعار و پیش نویس می تواند "آن جهانی فکر کن، این جهانی عمل کن" باشد. برای تحقق این می بایست ابر هایی که تمام نظامات اعم از فرهنگی، اقتصادی، صنعتی، علم و فناوری، سیاست، سلامت، امنیت، تعلم و تربیت ...در مراحل عملیاتی ، با آن مواجه است را احصاء نموده و سپس انواع نظامات را بر آن اساس طراحی نمائیم. برای حل این چالش ها نیازمند ذهنیتی کل گرایانه علاوه بر ذهنیت تقلیل گرایانه برای درک شرایطی داریم که اصلاح نظامات را از نگاه انسان‌محوری به خدامحوری تغییر دهد. اتخاذ ذهنیتی کل گرایانه برای پرداختن به این چالش‌ها نیازمند توجه حوزویان، دانشگاهیان، حکمرانان کل حاکمیت است، و در اینجا ما تفکری جامع، یکپارچه و فرا رشته‌ای (دستگاه فکری/دانشنامه)را مطرح می‌کنیم که مفروضات و دیدگاه‌های جهان را به چالش می‌کشد که اساساً مبتنی بر همکاری و مشارکت نخبگان و عموم مردم است. انتقال سیستم به چنین شرایط مطلوبی نیازمند تغییرات به هم پیوسته در فن‌آوری‌ها، نظریه ها، عادت های اجتماعی، سبک زندگی&سبک حکمرانی، مدل‌های کسب‌وکار، مقررات و هنجارهای اجتماعی ... است. @raveshetamadoni
به نظر شما بزرگترین چالش بشریت از نگاه قرآن و روایات چه چیزی هست؟ چالش های فرهنگی؟دینی؟اقتصادی؟عدم تعقل، تفکر تدبر...؟چالش فناوری؟چالش زیست محیطی؟...این مسئله را به قرآن عرضه کنیم ببینیم چه پاسخی می دهد. از این پاسخ برای فهم ایجاد تمدن در کنار دیگر چالش های ادراک شده توسط انسان استفاده کنیم. از کسانی که امکان پاسخگویی به این مسئله را دارند درخواست دارم جواب خود را به خصوصی بنده ارسال کنند آیدی بنده:@nanosatellite @raveshetamadoni
در مسیر تحقق / مشارکت‌ و همکاری بین دو نهاد دولتی، نهاد دولتی&مردم و یا نهادهای دولتی&خصوصی...، متناسب با مأموریت ها و چشم انداز آن ها برای ایجاد ظرفیت داخلی در آن سازمان رخ می دهد. در حال حاضر، گل سرسبد این ابتکارات عمدتاً با درک سیستماتیک محدود از گزینه‌های طراحی موجود و سبک و سنگین کردن آن ها(توجه به بهره وری، بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد...) انجام می‌شود. با استفاده از ذهنیت کل گرایانه می توان نشان داد که چگونه در هر نهاد؛ اهداف، فعالیت‌ها، و زمینه‌های سیاسی و نهادی متمایز بمنظور ظرفیت‌سازی منجر به معماری‌های مختلف در مشارکت و همکاری می شوند. در تمام این فرآیندها می بایست از نگاه دست به انتخاب معماری ها زده و به دنبال ایجاد بالاترین ارزش ایجاد شده باشیم. می بایست بررسی نمائیم که نوع معماری نهادها به صورت ذاتی نیز دارای بار ارزش محور هست یا خیر؟ از بعدی دیگر اگر به مسئله نگاه کنیم باید به قرآن مراجعه نمائیم و به دنبال کشف معماری هایی بگردیم که نظام ولایت با دیگر نظامات برقرار نموده است. @raveshetamadoni
احساس بی عدالتی (در حوزه نظام فرهنگی) می تواند بعنوان یک چالش تمدنی در نظر گرفته شود و تخصیص منابع در راستای تحقق ابزار تحقق اقتصادی، سیاسی، امنیتی... مطرح گردد. @raveshetamadoni
شمایی کلی از نحوه تغییر نظامات در طول زمان @raveshetamadoni
برای تحقق نیازمند حرکت به سمت ها هستیم.
(سیستمها)_تمدنی طراحی، تحلیل، معماری، اجراء و ارزیابی نظامات تمدنی بمنظور استخراج الزامات سیاستی، تنظیم گری و تسهیل گری از طریق مشخصه های ذاتی حاکم بر نظامات بنحویکه تمام مراحل منطبق بر قیود(احکام) باشند. @raveshetamadoni
مدل اولیه از معماری دولت اسلامی از بعد تحلیل ارزش برای بازیگران دولت اسلامی در حال حاضر ناقص است ولی برای فهم بهتر و مصداق سازی برای دستگاه فکری ضرورت دارد. @raveshetamadoni
معماری نوعی.jpg
767.9K
برای معماری نظامات تمدنی نیازمند استخراج خصوصیات فاعل ها هستیم. بنده با توجه به اینکه دانش زیادی برای تکمیل جدول نامبرده نداشتم ممکن است اشتباهاتی در تکمیل آن رخ داده باشد. لذا خواهشمندم در صورت امکان جدول "خصوصیات فاعل ها در راستای معماری نظامات تمدنی" مطالعه نموده و نقطه نظرات خودتان را برای بنده به آیدی @nanosatellite ارسال نمائید. @raveshetamadoni