🔰بررسی سند تحول #آموزش_و_پرورش
◀️سلسله جلسات #مسئله_شناسی آموزش و پرورش
🔸بیانات دکتر #داود_حسینپور در #جلسه_هفتگی_ربیون
مدیر گروه اخلاق و تربیت اسلامی بنیاد پژوهشهای آستان قدس
🔻بحث ما سه قسمت دارد
1⃣تاریخچه اصلاحات آموزشی
2⃣درباره خود سند تحول
3⃣جمع بندی نهایی که به عنوان بخش سوم است و ناظر به سند بحث می شود.
⭕️بخش اول تاریخچه اصلاحات آموزشی
1⃣مرحله اول #اصلاحات_آموزشی
شخصیتی در تاریخ داریم به نام #عباس_میرزا که ولیعهد فتحعلی شاه است و نماینده شاه در آذربایجان. ایشان شروع به اصلاحات آموزشی میکند. با توجه به تجربه تحصیلی که در اروپا داشته است به مدل های #اروپایی شوق نشان میدهد.
2⃣مرحله دوم اصلاحات آموزشی
در مرحله بعد، مدارسی داریم به نام #مدارس_رشدیه که در دوره ناصر الدین شاه، وی این مدارس را تاسیس میکند که در واقع #اولین_مدارس در فضای مدرن است. این مدارس یک اقتباس هوشمندانه تری از دوره اول است . الگوی حاکم در این فضا، الگوی آموزش #فرانسوی است.
3⃣مرحله سوم اصلاحات آموزشی
پس از جهنگ جهانی دوم که آمریکا تسلط خوبی در دنیا پیدا کرده بود، الگوی #آمریکایی جایگزین الگوی فرانسوی میشود و مستشاران آمریکایی سند اصلاحات آموزشی 7 ساله ای را به ایران پیشنهاد میکنند که ذیل سند توسعه اقتصادی است. این سند توسعه اقتصادی سه بخش دارد: "کشاورزی ، سلامت ، آموزش"
در این اصلاحات آموزشی، بیان میشود که فلسفه تربیتی ایران باید از آموزش نخبگانی به سمت آموزش عمومی و توده تغییر کند.
⭕️بخش دوم : سند تحول
🔸در فضای #انقلاب_اسلامی ما با یک نظام آموزشی #وارداتی مواجه هستیم؛ هم در #ساختار و هم در #محتوا. از طرف دیگر یک نهضت دینی داریم که به انقلاب اسلامی منجر شده است. و این یک تضادی است که اتفاق افتاده است.
🔹بعد ازانقلاب اسلامی سندی در #شورای_انقلاب_عالی_فرهنگی داشتیم به اسم "تغییر نظام آموزشی" که خود حضرت آقا و شهید بهشتی هم در آن دخیل بوده اند ولی به دلایل مختلف این سند پیاده نمی شود.
🔸بعد از آن سند در سال 1368، تاکیدات رهبر معظم انقلاب و ضرورت این تغییر منجر به تحقیقاتی می شود که به سند تحول بنیادین آموزش پرورش ختم میشود که امروز آن را داریم و #چالش_اصلی آن، #اجرایی_کردن این سند است.
ادامه دارد...
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐 @rebbiion
🔰بررسی سند تحول #آموزش_و_پرورش
◀️سلسله جلسات #مسئله_شناسی آموزش و پرورش
🔸بیانات دکتر #داود_حسینپور در #جلسه_هفتگی_ربیون
مدیر گروه اخلاق و تربیت اسلامی بنیاد پژوهشهای آستان قدس
بخش ۲ از ۳
🔸این سند فقط یک سند نیست بلکه اسناد پشتیبان دارد؛ این سند نسخه مبانی نظری دارد که در واقع رویکرد پشتیبان و تعاریف انسان شناختی و معرفت شناختی که از این سند پشتیبانی میکند در آنها وجود دارد. که خود اسناد پشتیبان سه بخش دارد:
1⃣فلسفه تربیت جمهوری اسلامی ایران: در این بخش، مبانی ارزش شناسی، انسان شناختی و معرفت شناختی حاکم بر جهت گیری کلی را بحث میکند. اصلی ترین مفهومی که در این بخش برشمرده است، "حیات طبیه" است.
2⃣فلسفه تربیت رسمی و عمومی: اگر بخواهیم در نظام رسمی و عمومی کشور بحث هایی را دنبال بکنیم، در این بخش بحث شده است.
3⃣بیان ساحت های اساسی درتربیت: در این بخش 6 ساحت اساسی را بیان میکند:
الف. ساحت اعتقادی، عبادی و اخلاقی
ب. تربیت سیاسی و اجتماعی
ج. تربیت زیستی و بدنی
د. تربیت زیبایی شناختی و هنری
هـ. اقتصادی وحرفه ای
و. علمی و فناورانه
⭕️بخش سوم : چرایی عدم اجرایی شدن سند تا کنون
1⃣یک سیری افت ها به نحوه تدوین سند بر میگردد؛ اساسا سند تحول انگار برای وزارت آموزش و پروش نوشته شده است در حالیکه تربیت یک مسئله فرانهادی و مسئله جمهوری است. در این سند تربیت فروکاسته شده است به وزارت آموزش و پرورش.
2⃣سند تحول الگوی تغییر ارائه نمی دهد؛ این نگاه بخشنامه ای باعث شکست خوردن سند در اجرا می شود.
3⃣عدم توجه به وضع موجود: این که سند را براساس چه مسائلی می نویسیم، براساس مسائل موجود در عرصه تربیت یا فارغ از آن ها؟ سال 90 سند تحول نوشته شده است. آیا مسائل سال 99 با مسائل سال 90 یکی است؟
ادامه دارد...
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐 @rebbiion
🔰بررسی سند تحول #آموزش_و_پرورش
◀️سلسله جلسات #مسئله_شناسی آموزش و پرورش
🔸بیانات دکتر #داود_حسینپور در #جلسه_هفتگی_ربیون
مدیر گروه اخلاق و تربیت اسلامی بنیاد پژوهشهای آستان قدس
بخش ۳ از ۳
💢 #تحول در نظام آموزشی را یک #پروژه میدانیم یا یک #پروسه؟
پروسه ای دیدن تحول نظام آموزشی، یکی از #شروط_اجرایی_شدن_سند است. آیا آن مولفه هایی که باعث رقم خوردن انقلاب اسلامی شد، برای تحول نظام آموزشی در نظرگرفته ایم یا نه؟
🔻اگر بخواهیم انقلاب اسلامی را #پدیدارشناسی کنیم، به سه مولفه رسیده ایم که از شعارهای نهضت و واقعیت های غیر قابل انکار نهضت دریافت می شود:
1⃣ #اسلامی_بودن_انقلاب؛ این اسلامیت که در انقلاب نقش ایفا کرده است، در تحول آموزش و پرورش چه جایگاهی دارد؟ آن جایی که باید اسلامیت دیده بشود در دانش تعلیم و تربیت است نه صرفا آرمان حیات طیبه. ما باید مبتنی بر تعالیم دینی دانشی را تاسیس بکنیم.
2⃣مولفه دومی که در انقلاب اسلامی وجود دارد و در تحول آموزش پرورش مغفول است، #مردمی_بودن انقلاب اسلامی است . وقت مشارکت مردم در آموزش و پرورش نگاه میکنیم، صرفا به مدارس خصوصی محدود شده است.
3⃣مولفه سوم اساسی انقلاب اسلامی #نفی_سلطه است که در کنار مردمی بودن یک تقابل جدی با سلطه اتفاق افتاده است. اما نظام آموزش پرورش کاملا خنثی است. یک ایدلوژی زدایی از آموزش و پرورش اتفاق افتاده است.در اجرا که کاملا ایدلوژی زدایی شده است. در عرصه مدیریت نظام آموزشی، کاملا یک مدیریت عرفی وجود دارد.
🔸نکته دیگر این که #جریان_تخصصی_مطالبه_گری در آموزش و پروزش نداریم. نشانش این است که #روزنامه تخصصی تعلیم وتربیت نداریم، یک برنامه تخصصی تعلیم وتربیت نداریم. این ها باعث میشود که #گفتمان_تربیتی چنان که باید و شاید پیگیری نشود.
🔺پایان
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐 @rebbiion
#اطلاع_رسانی
#جلسه_هفتگی_ربیون
پنجشنبه، ۱۲ تیرماه
🔸سلسله جلسات مسئله شناسی
💢اولین مسئله : آموزش و پرورش
جلسه سوم
◀مسائل اقتصادی آموزش و پرورش
🔻با حضور
دکتر مرتضی #فیروزآبادی
کارشناس ارشد سیستم های اقتصادی و اجتماعی
رییس اسبق کانون های تفکر ایران (ایتان)
⏰زمان : ساعت ۱۸:۳۰
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐 @rebbiion
#اطلاع_رسانی
#جلسه_هفتگی_ربیون
پنجشنبه، ۱۲ تیرماه
💢 #مسجد طراز در عصر حاکمیت
⭕️گزارشی از روند پیشرفت #میزمسجد ربیون و ارایه آخرین خروجی پژوهشی
⏰زمان : ساعت ۱۷
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐 @rebbiion
تشکل طلبگی ربیون
#اطلاع_رسانی #جلسه_هفتگی_ربیون پنجشنبه، ۲۹ خردادماه 🔸ظرفیت شناسی جهان اسلام برای نقش آفرینی حوزه عل
🔊 #صوت کامل سخنرانی استاد محمد مهدی #خالقی
#جلسه_هفتگی_ربیون
🔸ظرفیت شناسی جهان اسلام برای نقش آفرینی حوزه علمیه
⏱ ۶۴ دقیقه
📆تاريخ : ۱۳۹۹/۳/۲۹
حجم : ۲۵ مگ
↙️ لینک دانلود
https://b2n.ir/286883
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐 @rebbiion
تشکل طلبگی ربیون
#اطلاع_رسانی #جلسه_هفتگی_ربیون پنجشنبه، 5 تیرماه 💢میزگرد #حوزه_علمیه و #جهان_اسلام، برخورد فعالانه
#صوت کامل میزگرد *#حوزه_علمیه و #جهان_اسلام، برخورد فعالانه یا منفعلانه؟*
#جلسه_هفتگی_ربیون
پنجشنبه، 5 تیرماه
🔻با حضور آقایان
🔹امیر #جلیلی_نژاد
سردبیر روزنامه قدس
و
🔸حجت الاسلام #مهاجر
عضو شورای مرکزی مجمع اسلامی حبل الله
⏱ ۱۰۱ دقیقه
📆 تاريخ : ۱۳۹۹/۴/۵
حجم : ۴۰ مگ
↙️لینک دانلود
https://b2n.ir/904830
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐 @rebbiion
📸 #گزارش_تصویری
#جلسه_هفتگی_ربیون
پنجشنبه، ۱۲ تیرماه
🔸سلسله جلسات مسئله شناسی
💢اولین مسئله : آموزش و پرورش
جلسه سوم
◀مسائل اقتصادی آموزش و پرورش
🔻با حضور
دکتر مرتضی #فیروزآبادی
💠"تشکل طلبگی ربیون"
@rebbiion
📸#گزارش_تصویری
#جلسه_هفتگی_ربیون
پنجشنبه، ۱۲ تیرماه
💢 #مسجد طراز در عصر حاکمیت
⭕️گزارشی از روند پیشرفت #میزمسجد ربیون و ارایه آخرین خروجی پژوهشی توسط حجت الاسلام #صدری
💠"تشکل طلبگی ربیون"
@rebbiion
💢دوره معرفتی، تشکیلاتی #عصر_اقامه
⭕️دومین میقات سالانه طلاب و تشکل های طلبگی
🔻با محوریت پیام منشور روحانیت امام خمینی(ره)
🔸مشهد، اردوگاه اردوبهشت
📆 ۱۳ تا ۱۸ مرداد ۹۹
❇️جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐 @rebbiion
تشکل طلبگی ربیون
💢دوره معرفتی، تشکیلاتی #عصر_اقامه ⭕️دومین میقات سالانه طلاب و تشکل های طلبگی 🔻با محوریت پیام منشور
⭕️ تذکر مهم
دومین دوره معرفتی تشکیلاتی #عصر_اقامه در صورت مهیا بودن شرایط و عدم اعمال محدودیت توسط وزارت بهداشت و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار خواهد شد.
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐 @rebbiion
#اطلاع_رسانی
#جلسه_هفتگی_ربیون
🗓 پنجشنبه، ۱۹ تیرماه
💢میزگرد
تبلیغ در جهان اسلام، متن یا حاشیه؟
🔻با حضور آقایان
🔸حجت الاسلام منتظری
مدیر تبلیغ حوزه علمیه خراسان
🔹حجت الاسلام #جمال_زاده
مسئول امور بین الملل آستان قدس رضوی
🔸 دکتر محمدرضا #قائمی_نیک
دکترای جامعه شناسی و عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه رضوی
⏰ساعت ۱۸:۳۰
◀️مقدم عموم طلاب را به جلسه گرامی می داریم.
💠"تشکل طلبگی ربیون"
💠کارگروه تحول در حوزه
🌐@rebbiion
🌐@resalatuna