eitaa logo
رسالتنا
50 دنبال‌کننده
75 عکس
2 ویدیو
0 فایل
در #رسالتنا به دنبال آن هستیم که مسائل مربوط به حوزه های علمیه را مطرح کنیم و با پیدا کردن راه حل مناسب و پیگیری موثر ، قدمی هرچند کوچک در اعتلای هرچه بیشتر حوزه های علمیه برداریم. #میز_حوزه #تشکل_طلبگی_ربیون ارتباط با ما: @reza_sanam
مشاهده در ایتا
دانلود
💥به مناسبت میز گرد « و ، برخورد فعالانه یا منفعلانه؟» مصاحبه با حجت‌الاسلام روشندل حوزه علمیه خراسان و امیر جلیلی نژاد سردبیر باز نشر می‌گردد. @resalatuna
گزارش جلسه رسالتنا با مسئول روابط عمومی حوزه علمیه خراسان موضوع : برنامه برای گرامیداشت پنجشنبه مورخ ۱ خرداد ماه مهمان مسئول روابط عمومی حوزه علمیه خراسان حجت السلام روشندل بود. 🔵 بر اساس صحبت های مطرح شده در جلسه معلوم شد مسأله و مسائل شبیه به آن در دو قسمت از تشکیلات مرکز مدیریت پیگیری می شود. تبلیغات ، رسانه ، صدور بیانیه و انعکاس اخبار مربوط به فعالیت های حوزه در مساله قدس به عهده حوزه است و تعیین راهبردها و برنامه های تربیتی و فرهنگی مدارس بر عهده حوزه می باشد. 🔸 فعالیتی که روابط عمومی حوزه در روز قدس امسال انجام خواهد داد از قرار زیر است : 1- صدور بیانیه در بزرگداشت روز قدس و محکومیت اشغالگری اسراییل 2- مصاحبه با بعضی از اساتید حوزه و رسانه ای کردن آن ها 3- تبلیغ مسابقه القدس لنا که توسط معاونت فرهنگی در حال اجراست. در این جلسه بیان شد که روابط عمومی حوزه ارتباط خوبی با رسانه های مکتوب و صدا و سیما دارد و همکاری خوبی از طرف رسانه ها با حوزه علمیه وجود دارد. ❓سوال ما در این جلسه از روابط عمومی حوزه این بود که چرا حوزه علمیه و بزرگان آن در برابر اتفاقات و مساله فلسطین حضور حداکثری ندارند و چگونه می توان این اثرگذاری را بیشتر کرد؟ حجت الاسلام و المسلمین روشندل ضمن ابراز رضایت از عملکرد روابط عمومی حوزه در مسائل جهان اسلام از لزوم و پیگیری در این مساله سخن گفتند و آمادگی روابط عمومی از همکاری بیشتر را نوید دادند. ⭕️ سوالی که برای رسالتنا هم چنان وجود دارد این است که آیا حوزه علمیه خراسان به عنوان یکی از بزرگترین حوزه های علمیه جهان اسلام رسالت خود را نسبت به مسائل جهان اسلام انجام داده است و چه ظرفیت های دیگری برای انجام این رسالت وجود دارد؟ آیا حوزه علمیه مشهد نیاز به یک برای حضور فعالانه در عرصه جهان اسلام ندارد؟ @resalatuna
🔸 در بررسی مساله و مسائل به این نتیجه رسید که یکی از عواملی که باعث شده حوزه علمیه نتواند در این حوادث داشته باشد و مردم را به عنوان جایگاه امامتی خودش کند ، عدم وجود یک رابطه فعال و ضابطه مند بین حوزه علمیه و های و است. 🔻در این راستا به سراغ آقای جلیل نژاد رفتیم تا از تلاش ایشان در روزنامه قدس برای حل این مشکل بپرسیم و راه حل ایشان در این مساله را جویا شویم. ▪️رسالتنا: چرا در زمینه مسائل جهان اسلام سهمی در اجتماعی، بیدار کردن مردم و به خط کردن آنها، ندارند؟ مثلا همین قضیه و ، طبق آمار بخش قابل توجهی از مردم، مساله فلسطین را یک نمی دانند و به آن توجه نمی کنند و شاید دلیلش این باشد که معمولا علمای مشهد در این مسائل موضع گیری نکرده و آنرا تبیین نمی کنند. مساله ای مثل که می شود رسانه ها سراغ علما می روند تا موضع آنها را بگیرند اما چرا در مسائل جهان اسلام این تعامل را نمی بینیم؟ 🔹بسم الله الرحمن الرحیم. مشکل، اول از همه در مدل علمای است. محور اصلی اینجاست. یعنی یک دوری گزیدن و درونگرایی خاص مبتنی بر مکتب فکری- حالا اسمش را هر چه می‌گذارند- بین علمای مشهد وجود دارد.من به عنوان یک فرد رسانه ای در بین و فضلای مشهد هیج یک از مدیران مدارس-البته آنهایی که واقعا عالم و مدیر هستند- جز دو نفر مثل آقای نظافت را نمی شناسم که رسانه ای باشند و ما با آنها ارتباط داشته باشیم. بنده به عنوان کسی که حداقل ۴-۵ سال است که مدیر دو تا از روزنامه های این شهر هستم و در تمام این مدت هم غیر از یک روز خاص- آن هم روزی که دو تن از علمای مشهد بخاطر نشر بیاناتشان عصبانی شده بودند- در عمر روزنامه نگاری ام که حدود ۶ سال در خراسان و یک سال و نیم در شهر آرا و الان هم در قدس است،- در تمام این مدت- ندیدم ارتباط و تماسی با علما داشته باشیم. 🔹تا الان که بنده با شما حرف میزنم دفاتر آقایان اصلا حاضر به در هیچ زمینه ای نشدند. برخی از علما ممکن است اصلاً مشی و روزنامه ما را قبول نداشته باشند با وجود اینکه مذهبی ترین روزنامه شهر هستیم و به طریق اولی روزنامه‌های دیگر را نمی پسندند. 🔹پس به عنوان نکته اول به نظرم آقایان علما به خاطر چند نکته هیچ ارتباطی با رسانه ها به هیچ عنوان ندارند: ✅یک می خواهید اسمش را بگذاریم . ✅دو مدل . ✅سه نفوذ و سلیقه های دیگران در آنها و به خاطر تجربه های تلخ. 🔹اولاً اگر خانم باشد که اصلاً نمی‌پذیرند اگر آقا هم باشد که بسیار سرد رفتار می کنند. علما قدرت رسانه را نمی دانند. ندارند لذا پرهیز می کنند برای همین می دانم اگر بخواهم خبرنگار هم بفرستم به در بسته می خورم.گاهی اوقات بوده است که خبرنگاری به علت سهل انگاری و عدم شناخت درست اقتضائات سخن ایشان، در پیاده کردن بیانات علما همه چیز را پیاده نکرده است و همین باعث ناراحتی آنها شده است. 🔹آنها دلسرد از نکاتشان توسط برخی از رسانه ها و و ما دلسرد از آنها هستیم. 🔹همه اینها فارغ از است چون مثلا بخش عمده ی مباحثی که شما درباره می گویید مربوط به بحث است. مبنائاً خیلی از اینها این وحدت را اصلا قبول ندارند و نگاه متفاوتی به وحدت دارند. 🔹یک مطلب دومی هم هست و آن عدم درک صحیح از جایگاه مشهد به عنوان یا چیزی که رهبری گفتند:« موتور محرک معنوی کشور» آقا یک جا حتی می گویند: مرکز پمپاز معنویت برای منطقه که این سخن، کمتر منتشر شده است. این مساله مهم، توسط علما و فضلای مشهد کمتر درک شده یا کمتر به این اعتقاد دارند چون من اگر به این قضیه باور داشته باشم برای این ظرفیت بالای و کسانی که از جاهای دیگر می آیند، زوار عرب زبان و افغانستانی و... و افراد مجاور، طرح و حرف خواهم داشت. 🔹اگر درک می کردند برای خودشان شان موتور محرک بودن در عرصه را می دانستند. 🔹یک نکته دیگر به صورت سیستماتیک است. و البته بخشی از آن از طرف جامعه المصطفی است که تماما نگاهشان امنیتی است و البته کمی حق هم دارند. ▪️رسالتنا:‌ آقای جلیل نژاد به نظر شما- با وجود همه این موانع- راه حل چیست؟ 🔹یکی اینکه فعال در این زمینه، واسطه بین رسانه و علما باشند. اینها حلقه میانی خوبی هستند به شرط اینکه علما آنها را تایید کنند. اصلا روابط عمومی حوزه تا به حال هماهنگ نکرده است که ما اقای را ببینیم. 🔹در روز 17 مرداد که است همه می آیند اینجا در تحریریه ی ما، گل می آورند یعنی روابط عمومی فلان سازمان👇
برای آنکه رئیسش دیده شود و ارتباط خوبی با رسانه برقرار کند می اید اینجا. اما تا به حال یکبار ما را ندیده ایم. نه به این خاطر که شان مدیر حوزه این باشد بلکه این هماهنگی، کار روابط عمومی حوزه است. 🔹روابط عمومی حوزه درست می گوید که با ما ارتباط دارد ولی شاید مطلبی را می فرستد برای فلان صفحه ما که خیلی دیده نمی شود اما باید مطلب برای صفحه یک باشد تا دیده شود. چند بار تا حالا خبر مهم داده است که خبر آن در صفحه یک باشد؟ 🔹دیگر اینکه می شود یک جلساتی باشد که سردبیر ها مدیر مسئول ها با علما دیدار داشته باشند. حاضریم درباره جایگاه مشهد با علما مصاحبه و گفتگو داشته باشیم. @resalatuna
💢میزگرد و ، برخورد فعالانه یا منفعلانه؟ 🔻با حضور آقایان 🔹امیر سردبیر روزنامه قدس 🔸حجت الاسلام عضو شورای مرکزی مجمع اسلامی حبل الله 🔹 متاسفانه علی رغم تمامی هماهنگی‌های به عمل آمده حجت‌الاسلام مدیر روابط عمومی در جلسه حاضر نشدند. 💠"تشکل طلبگی " 💠"کارگروه تحول در حوزه، " 🌐 @rebbiion 🌐 @resalatuna
🔻مصاحبه با حجة الاسلام و المسلمین مدیریت محترم مدرسه ، این مصاحبه با توجه به دغدغه ی بزرگ ایشان انجام گرفته است، متن بخش هایی از گفت و گو به زودی منتشر خواهد شد. 🌐 @resalatuna
رسالتنا
#عالمان_مبارز 🔻 قیام تنباکو 🔸کدام #تحول بزرگ و اساسی -سیاسی محض- در کشور انجام گرفته است که در آن
🔻 قیام تنباکو 🔸پس از آنکه قرارداد با یک کمپانی انگلیسی بدنبال سفرهای پر هزینه به خارج از کشور و خالی شدن خزانه مملکت بسته شد، واکنشی طبیعی در جامعه پدید آمد که اگر به موقع در سخنگویی این قرار نمی‌گرفتند، هرگز یک حرکت عملی نمی‌شد. 🔹 @resalatuna
🔶 راهبرد مشخصی برای اعزام مبلغ به خارج از کشور نداریم/ سفر تبلیغی یا هجرت تبلیغی؟ ✂️برش‌هایی از متن: 🔹 هیچ گاه هیچ راهبرد کلانی که بتوانیم بگوییم راهبرد کلان جمهوری اسلامی ایران در عرصه تبلیغ بین الملل بوده است یا حداقل راهبرد کلان حوزه های علمیه برای فعالیت اسلامی در عرصه بین الملل بوده است، مشاهده نشده است. 🔹تلاشی که نهادهای اعزام کننده انجام می دهند بیشتر ناظر بر دقت در گزینش افراد است. اما در بعد آموزش و تربیت مبلغین سابقا برنامه موفقی وجود نداشته است. 🔹خطاب به روحانیون هر دو مذهب می گوییم که اگر هر دو طرف تلاش و هزینه ای که برای تغیر مذهب پیروان طرف مقابل می کنند تمام آن را به سوی غیرمسلمانان معطوف می کردند و جامعه هدف خودشان را غیرمسلمانان در نظر می گرفتند، الان اتفاق دیگری در کره زمین رقم خورده بود و نسبت جمعیتی مسلمین در کره زمین آنقدر متفاوت شده بود که مسلمین حرف اول را در زمین می زدند. 🔹معتقدم سفر تبلیغی کارساز نیست. سفر تبلیغی برای حضور در یک سمینار یا جلسه تبلیغی بد نیست، اما برای ایجاد این نوع تغییرات (چه مذهب و چه دیدگاه) هجرت تبلیغی نیاز است. یعنی ما باید مدتی در یک کشور بمانیم. اول درد این مردم را متوجه شویم با شرایط آن ها به درستی آشنا شویم مشکلاتشان را حل کنیم. بعد قالبی برای گفتگو پیدا کنیم. 🖇 متن کامل: https://rizy.ir/lQo ⬅️ باز نشر از شعوبا @shouba @resalatuna
🔹 به عنوان «شبکه رهبری » ذیل ، باید بتواند جریان تحولات در را به نفع دین، جهت دهی و مدیریت کند. 🔹در این راستا هریک از طلاب، فضلا، علما، مسئولین حوزه و نهاد های حوزوی و... در این شبکه رهبری، نقشی دارند که در این بین نقش ویژه غیر قابل انکار است. ایجاد این تشکل ها علامت امادگی نسبی گفتمانی و عملیاتی بخشی از بدنه و فضلای جوان برای عمل به مسئولیت دینی اجتماعی حوزه می باشد. 🔹در وضع کنونی حوزه علمیه، تشکل های طلبگی به خصوص مجموعه هایی از طلاب جوان که مسائل جهان اسلام را مورد بررسی قرار می دهند عملاً خلأ تربیتی حوزه علمیه در زمینه تربیت جهان اسلامی طلاب و ایفای نقش امتی حوزه را جبران کرده و با اندیشه ورزی و مطالعات تخصصی درباره مشکلات ، زمینه را برای شراکت هوشمندانه جمهوری اسلامی در مسائل بین الملل و تعامل دینی و علمی حوزه علمیه با سایر مراکز دینی و علمی جهان اسلام فراهم می کنند. 🔸هر چند امروزه تعداد این تشکل های طلبگی که هدف عمده آنها حل مسائل باشد در ، از تعداد انگشتان یک دست تجاوز نمی کند و هنوز ساز وکار حمایتی در ساختار برای همراهی با این تشکل ها وجود ندارد. @resalatuna
رسالتنا
#عالمان_مبارز 🔻 قیام تنباکو 🔸پس از آنکه قرارداد #تنباکو با یک کمپانی انگلیسی بدنبال سفرهای پر هزین
🔻 قیام تنباکو 🔸در شیراز سید علی اکبر فال اسیری ، در مسجد وکیل شیراز بالای منبر رفت و سخنرانی موثری علیه امتیاز انجام داد و در حالی که شمشیر را تکان می‌داد گفت: «اگر نمایندگان انحصار بخواهند وارد شیراز شوند، اعلام می‌کنم». 🔹 @resalatuna
رسالتنا
#گزارش_تصویری 💢میزگرد #حوزه_علمیه و #جهان_اسلام، برخورد فعالانه یا منفعلانه؟ 🔻با حضور آقایان 🔹امی
کامل میزگرد و ، برخورد فعالانه یا منفعلانه؟ پنجشنبه، 5 تیرماه 🔻با حضور آقایان 🔹امیر سردبیر روزنامه قدس و 🔸حجت الاسلام عضو شورای مرکزی مجمع اسلامی حبل الله ⏱ ۱۰۱ دقیقه 📆 تاريخ : ۱۳۹۹/۴/۵ حجم : ۴۰ مگ ↙️ [لینک دانلود] https://b2n.ir/904830 💠"تشکل طلبگی ربیون" 💠"کارگروه تحول در حوزه، رسالتنا" 🌐 @rebbiion 🌐 @resalatuna
رسالتنا
🔹#حوزه_علمیه به عنوان «شبکه رهبری #اقامه_دین» ذیل #امام_امت، باید بتواند جریان تحولات در #جهان_اسلام
🔻مجمع اسلامی یکی از های طلبگی فعال در موضوع می‌باشد. ✅ در ادامه اهم فعالیت‌های انجام شده توسط مجمع اسلامی حبل الله را مشاهده می‌فرمایید: 🔹1. برگزاری دوره‌های آموزشی 1 تا 3 روزه برای و جهت آشنایی با مسائل جهان اسلام. این دوره‌ها از سال 1394 به بعد در حال برگزاری است و از جمله آن ها می‌توان دوره شهید (با حضور آقای ابوشریف نماینده جهاد اسلامی فلسطین در ایران)، دوره و دوره فاتحین قدس (با حضور آقای خالد قدومی نماینده جنبش حماس در ایران) را نام برد. 🔸2. کاروان اربعینی امت (ص)؛ این مجمع طی سه سال کاروان اهل سنت ایران و خراسان در ایام تحت عنوان کاروان امت محمد(ص) برگزار کرده است. مستندی نیز با همین نام در شبکه‌های ملی و استانی منتشر شده است. 🔹3. افطاری ؛ در جهت نزدیکی قلوب مسلمین و با توجه به لزوم بررسی ، از سال 1392 هر ساله افطاری تحت عنوان «افطاری وحدت و مقاومت» با حضور علما و نخبگان و از سراسر استان به خصوص مناطق تلفیقی برگزار می‌شود. حضور نمایندگان جهاد اسلامی و جنبش حماس هم در سال‌های 1397 و 1396 اتفاق ویژه‌ای بود. 🔸4. حلقه‌های مطالعاتی منظم در موضوعات: ، نگاه جهانی ، شناخت جهان اسلام، شناخت ، بررسی مساله از ابعاد مختلف و مسائل مبتلابه در حوزه 🔹5. برگزاری همایش‌هایی در مورد مسائل روز جهان اسلام که می‎توان به عنوان نمونه از «همایش دانش آموزی در سال 1397» و «روز سیاه کشمیر در سال 1398» نام برد. 🔸6. مستمر اعضای مجمع در مناطق تلفیقی جهت بررسی موانع تحقق وحدت اسلامی و @resalatuna
رسالتنا
🔸ظرفیت شناسی جهان اسلام برای نقش آفرینی حوزه علمیه 🔻با حضور جناب آقای محمدمهدی خالقی فیلمنامه نویس،
🔊 کامل سخنرانی استاد محمد مهدی 🔸ظرفیت شناسی جهان اسلام برای نقش آفرینی حوزه علمیه ⏱ ۶۴ دقیقه 📆تاريخ : ۱۳۹۹/۳/۲۹ حجم : ۲۵ مگ ↙️ [لینک دانلود] (https://b2n.ir/286883) 💠"تشکل طلبگی ربیون" 💠"کارگروه تحول در حوزه، رسالتنا" 🌐 @rebbiion 🌐 @resalatuna
هدایت شده از تشکل طلبگی ربیون
💢دوره معرفتی، تشکیلاتی ⭕️دومین میقات سالانه طلاب و تشکل های طلبگی 🔻با محوریت پیام منشور روحانیت امام خمینی(ره) 🔸مشهد، اردوگاه اردوبهشت 📆 ۱۳ تا ۱۸ مرداد ۹۹ ❇️جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید 💠"تشکل طلبگی ربیون" 🌐 @rebbiion
هدایت شده از تشکل طلبگی ربیون
🗓 پنجشنبه، ۱۹ تیرماه 💢میزگرد تبلیغ در جهان اسلام، متن یا حاشیه؟ 🔻با حضور آقایان 🔸حجت الاسلام منتظری مدیر تبلیغ حوزه علمیه خراسان 🔹حجت الاسلام مسئول امور بین الملل آستان قدس رضوی 🔸 دکتر محمدرضا دکترای جامعه شناسی و عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه رضوی ⏰ساعت ۱۸:۳۰ ◀️مقدم عموم طلاب را به جلسه گرامی می داریم. 💠"تشکل طلبگی ربیون" 💠کارگروه تحول در حوزه 🌐@rebbiion 🌐@resalatuna
رسالتنا
#اطلاع_رسانی #جلسه_هفتگی_ربیون 🗓 پنجشنبه، ۱۹ تیرماه 💢میزگرد تبلیغ در جهان اسلام، متن یا حاشیه؟ 🔻
🔹به مناسبت میز گرد امروز پنج شنبه ۱۹ تیر ماه که با همراهی حجت الاسلام زاده مدیر ارتباطات بین‌الملل برگزار میگردد گزارش لایو رسالتنا با ایشان با موضوع نقش حوزه های علمیه در مسأله باز نشر می‌گردد. 🔸علاوه بر این لازم به یادآوری است تیم تشکل طلبگی ، رسالتنا در ابتدای شروع به کار در مسأله در یک جلسه گرم و صمیمی با حجت الاسلام به گفت‌وگو پرداخته است. @resalatuna
🔻 لایو 🔸نقش در مسأله قسمت اول نگاه در رابطه با مسئله به چهار دسته تقسیم می گردد: ۱. طلابی که نگاه کاملا شیعی به موضوع دارند و تصور آنها این است که اگر آنهایی که در فلسطین اشغالی مورد ظلم واقع می‌شوند هستند باید مورد حمایت قرار بگیرند و باید برای آزادی آنها از بند ظلم تلاش کرد اما اگر افرادی که در فلسطین قرار دارند شیعه نیستند اصلاً نباید به آنها توجهی کرد و باید به حال خود رها باشند که این موضوع با توجه به آموزه های دینی ما کاملاً مخدوش می باشد. ۲. عده دیگر از روحانیون هستند که کاملاً موضوع را به یک مسئله تقلیل می دهند و می‌گویند یک کشوری مورد رنج و مشقت قرار گرفته است در صورتی که اگر مسئله کوچک‌سازی نشود و به جزئیات مورد بررسی قرار گیرد مشخصا است که باید مورد توجه عموم مسلمانان قرار گیرد. ۳. دسته سوم از روحانیون افرادی هستند که نگاهشان نگاهی کاملا است و فقط در ایام خاص از ایشان موضع‌گیری‌هایی دیده می شود و این موضع گیری ها صرفاً به دادن ختم می‌شود و یا در صورت دیگر این افراد دقایق ابتدایی کرسی‌های درس خویش را به این موضوع اختصاص می‌دهند. ۴.در بین حوزویان عده ای هم می باشند که فعالیت آنها صرف توجه به مذهب طرف مقابل نیست علاوه بر آن مسئله را نیز تقلیل نمی دهند و واکنش آنها واکنش های فصلی و موسمی نیز نمی باشد و حضوری و در رابطه با این موضوع دارند. آنچه باید در رابطه مابین حوزویان و برقرار باشد دسته چهارم می‌باشد. @resalatuna
🔻 لایو 🔸نقش در مسأله قسمت دوم طبیعتاً افراد در خود از مولفه های زیادی تاثیر می پذیرند اما برای تربیت یک با صحیح مرکز مدیریت حوزه های علمیه نقش موثری می تواند ایفا کند. متاسفانه که مرکز آن در پایتخت معنوی جهان اسلام یعنی قرار گرفته است و این در حالی است که مشهد مورد رجوع مسلمانان از کشورهای اسلامی قرار می‌گیرد،یک یا یا به عنوان وجود ندارد البته اینجا اسم محل مناقشه نمی‌باشد ، باید یک مرکز وجود داشته باشد که مسائل مربوط به جهان اسلام در آن مورد بحث و بررسی قرار گیرد و در نهایت به عمل در این رابطه منجر گردد. البته کار در ایجاد مرکز بین الملل حوزه علمیه خراسان تمام نمی شود بلکه اصلی پس از شکل‌گیری این مرکز می باشد. حوزه علمیه قم معاونت بین الملل دارد نگاه کنید که شیوه برخورد آنها به مسائل از چگونه است؟ به مبلغی که به اروپا برای تبلیغ میرود مبلغ بین المللی گفته می‌شود اما به مبلغی که در افغانستان فعالیت می کند چنین چیزی گفته نمی شود در صورتی که شما اگر به کشورهای شبه قاره نگاه کنید تعداد مسلمان های موجود در این کشورها بسیار زیاد می باشد. نوع نگاه خیلی مهم است معاونت یا مرکز بین المللی باشد اما نگاه درستی به مطلب و موضوع نداشته باشد وجود و عدم وجود آن است. @resalatuna
🔻 لایو 🔸نقش در مسأله قسمت سوم و انتهایی اینجا این پیشنهاد مطرح می گردد که نهادی به عنوان مسئول پیگیری مسائل در مرکز مدیریت تاسیس بشود که می تواند کارهای زیر را انجام دهد ۱ ایجاد مرکز مطالعات و ۲ ایجاد کرسی درس مقاومت ۳ پیگیری میزان ارتباطات طلبه های با طلاب موجود در فضای مشهد ۴ تلاش برای آشنایی با جریان‌های فکری جهان ۵ پیگیری مسئله مهم که قرائت های افراطی و تفریطی در آن وجود دارد. همچنین یک پیشنهاد برای مطرح می گردد تا دایره تاثیرگذاری آنها در مسائل جهان اسلام بیشتر گردد از آنجا که هستند حضور هرچه موثرتر ایشان در مسائل جهان اسلام مغتنم می باشد علما باید از یک موضع گیری مقطعی صرف به سمت حرکت نمایند عملاً سمینار هایی که با عنوان جهان اسلام طی یک یا دو روز برگزار می گردد کارایی لازم برای پرداختن علما به مسائل جهان اسلام را ندارد علما باید مستقلاً وارد فضای ارتباط گیری با شوند و این ارتباط گیری نیز باید علی الدوام وجود داشته باشد تا از رهگذر این ارتباط دائمی بتوان جهان اسلام را حل و فصل نمود. در رابطه با ایجاد ارتباط گیری موثر می توان به مکاتبه های متعدد الله_بروجردی و شیخ محمود اشاره کرد که منجر به ثمرات مبارکی گردید که یکی از آنها فتوای رئیس الازهر مبنی بر اینکه «عمل کردن به قول ائمه اطهار علیه السلام مجزی است» می باشد. @resalatuna
رسالتنا
#اطلاع_رسانی #جلسه_هفتگی_ربیون 🗓 پنجشنبه، ۱۹ تیرماه 💢میزگرد تبلیغ در جهان اسلام، متن یا حاشیه؟ 🔻
پنجشنبه، ۱۹ تیرماه 💢میزگرد تبلیغ در متن یا حاشیه؟ 🔻با حضور آقایان 🔸حجت الاسلام کارشناس تبلیغ معاونت تبلیغ حوزه علمیه خراسان 🔹حجت الاسلام 🔸 دکتر محمدرضا ⭕️به دلیل مشکل پیش آمده برای حجت الاسلام منتظری، جناب آقای علمی به نمایندگی از ایشان در جلسه حضور پیدا کردند. 💠"تشکل طلبگی ربیون" 💠کارگروه تحول در حوزه 🌐 @rebbiion 🌐 @resalatuna
رسالتنا
🔻مصاحبه #رسالتنا با حجة الاسلام و المسلمین #سیبویه مدیریت محترم مدرسه #ولایت، این مصاحبه با توجه به
🔻مصاحبه با حجة الاسلام و المسلمین مدیریت محترم مدرسه 🔴 و 🔸یکی از ویژگی های دین مبین که در طول تاریخ و در سیره پیامبران و اوصیاء ایشان کاملا مشهود است نگاه است و توجه به اینکه انسان هیچ گاه در دفاع از مظلوم کوتاهی نکند و همیشه خواستار اجتماعی در تمام جوامع بشری باشد. 🔹آیات شریفه قرآن، رسالت پیامبران را در برپایی «قسط» و عدل معرفی می کند لقد أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَیِّناتِ وَأَنزَلنا مَعَهُمُ الکِتابَ وَالمیزانَ لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ .... همچنین خصوصیت شاخصی که و دوران حکومت امام زمان عج را معرفی میکند اقامه قسط و عدل جهانی است که لازمه آن ظلم ستیزی می باشد. وقتی و در مصادیق رفتارهای دینی و اسلامی برقرار شود ، جایی برای تبعیض های نژادی و جنسی و... نخواهد بود. این از ویژگی هایی است که اگر انسان اینگونه باشد، مورد پذیرش همه ، جنسیت ها، و ملیت های مختلف قرارخواهد گرفت . 🔹تاکید مرحوم امام و مقام معظم رهبری هم دائما بر اساس نگاه و تفکر ظلم ستیزی بوده و هست ، و آنچه که تمایز جمهوری اسلامی را به همه دنیا نشان داده و باعث تحولات بزرگ جهانی و تغییر نگاه مردم مظلوم و ستمدیده کشورهای مختلف به اسلام و شده همین ویژگی است. 🔹حوزه های علمیه ، مراکز تبلیغی و فرهنگی باید همواره به عدالتخواهی به عنوان یک اصل برای اشاعه و اقامه دین در همه عرصه ها و جوامع بشری بنگرند، بعد از انقلاب باشکوه اسلامی و در طول این چهل سال از دستاورد های در حوزه های علمیه کمتر استفاده شده و به سایر مسائل دینی پرداخته ایم، در جاییکه سیره همه و بزرگان دین توجه به و بوده و ارائه خدمات اجتماعی را منحصر در ملیت، و جنسیت نمی دانند . 🔹در طول تاریخ دائما تفکر و برنامه حوزه های علمیه در مسیر رشد و تعالی بوده اما هنوز در این زمینه با نگاه بین الملل و به وضوح دیده نمی شود، یکی از هایی که این حقیر از چندین سال قبل داشتم یک بوده که بتواند تفکر ناب اسلام را به آحاد مردم جهان منتقل کند و پاسخگوی ملیت های مختلف باشد، چرا که معتقدم حوزه علمیه باید در موضوع بین الملل دارای برنامه ویژه یعنی فراتر از انچه هست باشد. 🔹در حال حاضر مجموعه های حوزوی که اختصاصا در این زمینه فعالیت می کنند نیز دارای عدیده هستند زیرا بین الملل را به طور کامل نمی شناسند و از زاویه به نگاه میکنند و به همین علت فعالیت های بین المللی آثار زیادی نخواهد داشت، اگر شکل و برنامه ریزی به طور صحیح می بود باید بیشتری از خود به جای میگذاشت. 🔹در مرحله اول و به عنوان مثال باید افرادی برای دقیق تر بین الملل انتخاب شوند تا مسائل و هر شهر و خاستگاه آن مشکلات را شناسایی کنند. شهر های مختلف نیاز های مختلفی دارند هماهنطور که شرایط تهران با قم با وجود فاصله کم تفاوت بسیار دارد، نباید هنگام تحلیل بین الملل همه جا را یکی بدانیم. بله مشترکاتی هم هست اما تفاوت های زیادی هم دارد. برای برنامه ریزی فرهنگی باید هم برای آن کشور و هم برای هر منطقه یا شهری داشته باشیم. 🔹 که از سالیان قبل در کشورهای مختلف ایجاد شده، عمدتا دارای اشکالاتی است و متاسفانه مردم به سمت مراکز وابسته به متمایل میشوند مبلغین و زبان دانان طلبه باید در ترویج دین در خارج کشور از هر گونه نگاه، اهداف و منافع شخصی فاصله بگیرند تا بتوانند اثرگذار باشند. 🔹امیدواریم به زودی شاهد تحولات اساسی در حوزه بین الملل بوده و بتوانیم را خصوصا با دفاع از مظلومین در سراسر جهان برقرار و زمینه ساز ظهور حضرت ولی عصر ارواحنا فداه باشیم. 🔶 والسلام علیکم و رحمه الله 🌐 @resalatuna
رسالتنا
#ان_قلت_و_قلت 🔻 ان قلت: چه فایده‌ای دارد که #علما درباره #مسائل_جهان_اسلام موضع‌گیری کنند؟ مگر علما
🔻 ان قلت: اگر موضع گیری کنند و دشمنان سوء استفاده کنند چه؟ چه کسی را حفظ می‌کند؟ 🔹 قلت: علما آبروی هستند یا اسلام آبروی علما؟! که خدا بر دوششان گذاشته است چه می‌شود؟ خب طوری موضع گیری کنند که دشمن نکند. 🌐 @resalatuna
نقش مدارس علمیه برای تربیت جهانی طلاب 📃 از حجت‌الاسلام والمسلمین محمد جواد پارسا ⁦⁦ حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد پارسا، مدیر شعبه یکِ مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) ◽حجت‌الاسلام والمسلمین پارسا حدودا از سال ۱۳۸۲ تکلیف خود را در امر خطیر "تربیت طلاب" تشخیص داده اند و به این مساله مشغول اند؛ البته نگاه ایشان در زمینه تربیت جامعِ طلاب در عصر انقلاب اسلامی و برنامه ریزی متناسب با آن، در حوزه، کمیاب است. 🔘 از آقای پارسا که اتفاقا از قلم خوش ذوقی هم برخوردارند، درخواست کردیم تا برای رسالتنا یادداشتی بنویسند با موضوعِ "نقش مدارس علمیه برای تربیت جهانی طلاب". 🔻بسم الله الرحمن الرحیم 🔷آن گاه که امام راحل رضوان الله تعالی علیه در سال های آغاز نهضت، بذر قیام را در دل های سرزمینی محدود پاشید و سپس در سال 57 نهال آن به ثمر نشست، هیچ کس گمان نداشت پس از چهار دهه آن نهال نوپا به شجره ی طیبه ای تبدیل شود که اگر چه ریشه ی آن در «بلد طیب» و سرزمین محدودی به نام ایران مستحکم شده ولی شاخه هایش به آسمان دل های همه آزادی خواهان و عدالت طلبان سرکشیده و میوه هایش به اذن الهی در چهار فصل حوادث روزگار به مظلومان خواهد رسید و روحی دوباره در آن ها خواهد دمید. آری به برکت انقلاب اسلامی، یکی از اصول اساسی اسلام ناب یعنی حق طلبی و آزادی خواهی در گستره ی هستی زمینه ی بروز و ظهور پیدا کرده است که اجرای تام آن به دست مهدی موعود(عج) صورت خواهد گرفت. 🔶حال که هواداران انقلاب اسلامی که در سایه ی این شجره ی طیبه مشق انقلابی گری می کنند و با راه بری امام جامعه که علمدار انقلاب است، زی انقلابی را فراموش نکرده اند، باید بکوشند تا این آموزه ی مهم یعنی «اندیشه ی جهانی در سر داشتن» را به دست نسیان نسپرند. اندیشه ای که ریشه ای بس عمیق در معارف دینی ما دارد. از دعاهایی چون اللهم اغن کل فقیر، اللهم اَشبِع کلَّ جائِع در ماه رمضان گرفته تا اغفرلی و... اِخوانی فیک من اهل الشرق و الغرب در عالیه المضامین و تا آیاتی چون «ما لکم لاتقاتلون فی سبیل الله و المستضعفین من الرجال و النساء و الولدان...»و ده ها بلکه صد ها آموزه ی دیگر، همه و همه موید همین اندیشه سترگند. 🔷در این میان نقش حوزه های علمیه که مادر انقلابند و در مهد تربیت خود « شرف الدین»، «بلاغی»، «کاشف الغطاء» و «امام» و صدها تن قبل و بعد این ها را پرورانده اند و همگی عمر خود را با همین نگاه سپری کرده اند؛ بی بدیل است. حوزه امروز که بقاء خود را وام دار همین عالمان بزرگ می داند، این نگاه را نباید از افق دید خود فروبنشاند و صد البته این مهم باید در تربیت طلاب علوم دینی، مد نظر باشد. امروزه بر هیچ انسان ژرف اندیش و عالی همت پوشیده نیست که بدون این نگاه، نه دین و آموزه هایش به درستی بر تارک اذهان نشیند و نه می توان برای نشر و توسعه ی معارف و جریان آن بر جان تشنگانِ حق قدمی برداشت و نه هدایت بدون این نگاه«هدی الله» است و نه اسلام« دین عندالله» خواهد بود. 🔶اگر چنین است پس جریان تربیت طلاب بر همین بستر باید پیش رود و البته مراکز حوزوی و از همه مهمتر مدارس علمیه و اساتید و مربیان و متولیان امر تربیت و هدایت فکری و عاطفی طلاب، نقشی مضاعف را بر عهده دارند. ⁦♦️⁩نگارنده این سطور به جد معتقد است: 🔹اولاً: داعیه داران امر تربیت طلاب از مسئولان مراکز و مدارس حوزوی گرفته تا اساتید و فضلای دغدغه مند، همگی باید به بازخوانی این مساله ی مهم یعنی داشتن نگاه ودغدغه جهانی بپردازند. که البته این مهم با مطالعه و انس منابع دینی از یک سو و نیز مرور نظریات و اندیشه های ژرف و حرکت آفرین عالمان دارای این نگاه به ویژه عالم بی مثال تاریخ شیعه، امام رضوان الله تعالی علیه و نیز رهبر عزیز انقلاب از سوی دیگر، تحقق خواهد یافت. 🔹ثانیاً: این نگاه را در تربیت طلاب در عرصه های مختلف از آموزش فقه و عقاید تا تهذیب و اخلاق و عرفان، مورد غفلت قرار ندهند. 🔷طلبه ی امروز اگر جهانی بیاندیشد کمترین اثر آن سر در لاک نبردن و نیز سعه ی وجوی خود اوست که آثارش تا دورسوهای زوایای تربیت خود او نمایان خواهد شد. شاید کمتر به باور بیاید که این نگاه بیش از هر چیز دیگری، درمان گر بسیاری از معضلات فکری، روحی، اخلاقی و رفتاری طلبه امروز خواهد بود که توضیح آن مجالی دیگر می طلبد. 🔶علاوه بر این ها مگر نه این است که گام های در مسیر رسیدن به تمدن فراگیر اسلامی بدونِ این نگاه در گِل خواهد ماند وبا این نگاه به گُل خواهد نشست. و آیا چه کسانی بجز طلاب علوم دینی و فرهیختگان علوم انسانی و صاحب نظران امر هدایت بشری می توانند در این مسیر گام بردارند؟! پس در این صورت باید پذیرفت که اگر در مدارس علمیه و محافل علمی این نگاه دنبال نشود، بی خود، شعار انتظار سر می دهیم. 👇👇👇
⁦♦️⁩طرح عملیاتی برای این دغدغه و نگاه، خود نیازمند برگزاری محافل هدفمند علمی است؛ لکن در پایان برای این منظور به چند راهکار اشاره می شود؛ از این ها باید با عنوان «ملزومات در امر تربیت طلاب با نگاه جهانی به ویژه جهان اسلام» یاد کرد: 🔹1- انس طلاب با سیره ی تمدن ساز اهل بیت(ع) که توضیح این بند، خود، نیازمند مقاله ای مجزا ست. 🔹2- مطالعه، مرور، تدبر، مباحثه ده ها بار قرآن کریم با هدف یافتن اصل، ریزه کاری ها، نقش، لوازم و موانع این نگاه. 🔹3- مطالعه تاریخ اسلام و مسلمین و تمدن های اسلامی و بررسی فراز و فرود ها، پیروزی ها و شکست های آنان. 🔹4- مطالعه اندیشه امام و تحلیل و سند نویسی از قرآن و حدیث برای آن همه حرف های ناب. 🔹5- مطالعه حال و روز دنیای اسلام و اطلاع از اخبار پرفایده و اثر گذار و رصد دسیسه ها و دانستن دشمنی ها و نقشه های موزیانه استعمار. 🔹6- برگزاری محافل و نشست های پرفایده و به دور از رنگ و لعاب های نمایشی و آماری با جهاندیدگانِ از نزدیک در دنیای اسلام و بلکه غیر اسلام و شنیدن آن چه آنان از نزدیک دیده اند و تجربه کرده اند و با آن سال ها در دیاری زندگی کرده اند که این امر واقعیات را بهتر به هر طلبه ی حق طلبی می نمایاند. حتما در این باره، هم از جهت طرح و هم اقدام، حرف های بسیاری هست که باید به دنبال آن بود. 🔰نکته ی آخری که لازم است یادآوری شود آنست که آن نگاه جهانی و داشتن دغدغه ای بلند، همگانی و فراگیر نباید طلبه ی امروز را از پیرامون خود غافل کند و واقعیات اطراف خود را در نزدیک ترین نقاط فراموش نماید. ⁦☑️⁩درست و به جا گفته اند که«جهانی بیاندیش و منطقه ای عمل کن»! آنان که در پیرامون خود اثری ندارند و در میان اهل و عشیره و محله و شهر و کشور خود نتوانسته اند ثمر دهند، بی شک در عرصه ای فراتر هم موفق نخواهند بود! پس باید مواظب بود در این باره هم مثل بسیاری از موضوعات دیگر شعار زده نشویم و با حرف ها و مقالاتی از این دست و برگزاری نشست هایی دراین باره دلخوش نباشیم. 🔺والسلام علی عباد الله الصالحین 🌐 @resalatuna
رسالتنا
#ان_قلت_و_قلت 🔻 ان قلت: اگر #علما موضع گیری کنند و دشمنان سوء استفاده کنند چه؟ چه کسی #آبروی #حوزه
🔻 ان قلت: استاد ما می‌ترسند که گمان به و طلبی ایشان بشود، به همین خاطر ورود به این مباحث نمی‌کنند. 🔹 قلت: شاید هم می‌ترسند جایگاه و شهرتشان به بیفتد! مگر ندیدید هرکس که در این مسائل ورود می‌کند عده ای او را می‌کنند و جایگاه اش را زیر سوال می‌برند؟ 🌐 @resalatuna