🔹محمدصادق افراسیابی معاون مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال در مراسم بزرگداشت روز خبرنگار:
🔸شبکه ملی اطلاعات آنگونه که شایسته است شکل نگرفته
🔸امروز در فضای مجازی با ارتباط گران غیر حرفه ای مواجه هستیم که تلاش می کنند هر کاری انجام دهند تا مخاطب آنها رو ببیند و هیج آداب و اصولی در کارشان ندارند.
🔸ما در ایران یک شبکه تخصصی دانشگاهی مستقل نداریم.
🔸آموزش سواد رسانه ای واجب هست اما کافی نیست بخشی از آن ناظر به سیاست گذاری عمومی است، الگوسازی و اقدامات فرهنگی از دیگر موارد موردنیاز است.
هیچ کاری نکن، خودش درست میشه!
🔆کریستوفر رابین نمونه یک فیلم خوب است، هم در فرم و هم در محتوا. از یک طرف خشونت، ترس، کلمات نامناسب و بدآموزی در کمترین حد ممکن وجود دارد. و از طرف دیگر ریتم مناسبی دارد و مخاطب را با داستان، همراه میکند.
🔹 در کنار اینها، محتوای فیلم نیز چیزی است که جامعه ما به آن نیاز دارد. یعنی توصیه به فاصله گرفتن از تنش و اضطراب برای ساختن آینده، که به قیمت قربانی کردن «امروز» تمام میشود. در دنیای امروز که همواره رقابت بر سر #موفقیت توصیه و ترویج میشود، این پیام حکم کیمیا را دارد.
🔹 شعار کریستوفر در ابتدای فیلم این است که «رویاها مجانی به دست نمي آیند» و با این تفکر، هم خودش بیش از حد کار میکند و هم دخترش را وادار به خواندن کتابهای مختلف میکند و قصد دارد او را به مدرسه شبانهروزی بفرستد. اما کریستوفر در آخر فیلم به این نتیجه میرسد که خانواده و دوستانش برای او از «کار» مهمترند و روابط او با آنها نباید قربانی کار زیادش بشود. همچنین به این توصیه وینی پو عمل میکند که در بسیاری اوقات نباید کاری کرد، تا همه چیز خودش درست شود!
👱👩برای والدین
هم جمله «آرزوها مجانی به دست نمي آیند» که نشان دهنده بخش اول زندگی کریستوفر رابین بود توصیه خوبی است و هم شعار «#در_لحظه_زندگی_کن» هم که توصیه میکند نگذاریم اضطراب آینده و اندوه گذشته، فرصت انجام کار درست در زمان حال را از ما بگیرد. توصیه میکنم در مورد چگونگی برقرار کردن تعادل بین این دو توصیه با فرزندان گفتگو کنید.
🔹 درباره اهمیت داشتن هدف و تصمیم گیری با فرزندان خود صحبت کنید و توضیح دهید که هر انتخاب هم مزایایی دارد و هم هزینههایی.
این مورد را میتوانید در مورد مشکل مدلین که نمیخواست به مدرسه شبانه روزی برود، با هم بررسی کنید. در مورد اینکه رفتن به این مدرسه چگونه میتواند به آینده او کمک کند و اینکه ماندن در کنار خانواده و رفتن به مدرسه معمولی چگونه به شادی بیشتر منجر خواهد شد.
پانویس: معنای در لحظه زندگی کردن در فرهنگ ما متفاوت از چیزی است که در فیلمها توصیه میشود. در بسیاری از مواقع معنای زندگی در لحظه، الکی خوش بودن است که توصیه خوبی نیست.
#محمدعلی_عبدالهی #خانواده_و_رسانه
#با_خانواده_ببینید
🔴 سبک زندگی #لاکچری و طرد اجتماعی
✍ #محمدباقر_تاج_الدین
✅ طی چند سال گذشته کم و بیش شاهد رونق گرفتن سبک زندگی ای به نام سبک زندگی لاکچری(Luxury) هستیم. این نوع سبک زندگی گویی مربوط به افراد ثروتمند و پولدار و یا طبقه بالای جامعه است که با پول های بعضا بادآورده ای که دارند اقدام به مصرف کالاهای لوکس و گران قمیت می کنند، اعم از خانه های مجلل همچون پنت هاوس؛ لوازم خانگی سفارش شده از ایتالیا و فرانسه و...؛ لباس های گران قمیت و مد روز؛ خودروهای چند صد میلیونی و بلکه میلیاردی؛ گوشی های چند صد میلیونی؛ ساعت مچی چند ده میلیونی و...خودی نشان می دهند و اقدام به نمایش زندگی لاکچری خود می کنند. اين افراد در عکسهای خود سعي میکنند مارك و برند لباس، ساعت، جواهرات، حتي و ميز صندلي خود را در گوشهای از تصوير جاي دهند، طوري كه قابلپیگیری براي مخاطبان باشد و کاملاً براي ديگران اثبات شوند كه آنها نه فقط پولدار بلکه لاكچري هم هستند. این افراد با خرید گران ترین وسایل و لوازم مصرفی با برندهای معروف از لباس و پوشاک گرفته تا خودرو و میوه و زیور آلات و لوازم آرایشی و...در صدد هستند که برتری خود را اثبات کنند و به نمایش بگذارند. این افراد همچنین با در اختیار گرفتن و به اصطلاح قُرُق کردن برخی مکان ها مانند ویلاهایی که در ساحل دریای خزر ساخته و یا خریده اند، پیست های اسکی خاص، محله های خاص در شمال شهر، مسافرت های ویژه و....با زبانی نانوشته و ناگفته به دیگران حالی می کنند که جایشان در این جاها نیست و گویی تافته ای جدا بافته هستند که دیگران را راهی به دیار آنان نیست. البته که درصد این افراد در جامعه خیلی زیاد نیست اما همین درصد کم به نوعی اقدام به طرد اجتماعی درصد زیادی از افراد جامعه می کنند و آن درصد زیاد را به درون خود راه نمی دهند. البته پیربوردیو جامعه شناس مشهور فرانسوی در کتاب تمایز از «طرد دیگری» در چنین شرایطی سخن رانده است و من اصطلاح طرد اجتماعی را مطرح کرده ام چرا که به نظر می رسد که طرد دیگری کم کم منجر به طرد اجتماعی هم بشود.
✅نکته ظریف در این زمینه این است که اکنون به مدد شبکه های اجتماعی این نوع از سبک زندگی مرتب در شبکه های مزبور تبلیغ می شود و عده ای هم ناخواسته برای داشتن چنین سبک زندگی ای اقدام می کنند بدون این که شرایط اقتصادی و مالی آن را داشته باشند. وقتی لاکچری ها مرتب و شبانه روز اقدام به نمایش و تبلیغ زندگی خود در شبکه های اجتماعی می کنند بدیهی است که فرزندان سایر خانواده ها هم در حسرت داشتن چنین زندگی ای خانواده ها در فشار بگذارند که شبیه آنان زندگی کنند و از قافله زندگی لاکچری عقب نمانند. این جاست که انواع گرفتاری ها و مشکلات برای چنین خانواده هایی آغاز می شود و برخوردها و درگیری های بین والدین و فرزندان که منجر به قهر و جدایی و سرخوردگی هم می شود. در واقع می خواهم بگویم که محصول تبلیغ زندگی لاکچری در جامعه طرد اجتماعی دیگران و محصول طرد اجتماعی نوعی عقده های روانی و اجتماعی و نتیجه این عقده ها جنگ روانی در خانوده ها خواهد بود. در جامعه ای که برخی خانواده ها از تأمین ضروریات اولیه زندگی خو.د درمانده هستند چگونه می توانند سر از زندگی لاکچری درآورند و خواسته های فرزندان خود را برآورده کنند؟ به راستی آیا لاکچری ها اساسا فکر کرده اند که با تبلیغ و در معرض نمایش گذاشتن زندگی لاکچری جماعتی را گرفتار می کنند و موجب طرد دیگران می شوند و آسیب های روانی، اخلاقی و اجتماعی فراوانی به بار می آورند؟
سواد رسانه و روانشناسی
سوگواری دسته جمعی سلبریتی ها در عزای یک گربه
شش نکته درباره یکی از بیشرمانهترین مصاحبههای بیبیسی فارسی
یک- بیبیسی فارسی مدعی بیطرفی است. اما در سالگرد کودتای انگلیس و آمریکا علیه دولت ملی مصدق که مسالهای حساس است بیبیسی فارسی از یکی از نزدیکان شاه که جهتگیری سیاسیاش واضح و آشکار است به عنوان مهمان ویژه برنامه شصت دقیقهاش دعوت میکند. بیبیسی بر اساس گایدلاین حق ندارد چنین مهمانی درباره موضوعی چنین حساس دعوت کند. اما اگر مجبور به انجام چنین کاری بود موظف است از مهمان دومی هم با عقاید متفاوت دعوت کند تا بحث متعادل یا به عبارتی بالانس شود.
د
دو- مهمانی که بیبیسی فارسی برخلاف معیارهای بیطرفی مورد ادعای خودش دعوت کرده حتی یک تاریخدان یا محقق نزدیک شاه یا سلطنت طلب مثل عباس میلانی نیست. بلکه فردی به نام شهریار آهی است که یک دلال و یک تاجر است، بدون هرگونه نوشته و کتاب و مقالهای و سخنش یک اپسیلون ارزش علمی ندارد. مهمترین منبعی که شهریار آهی در طول این مصاحبه برای قضاوتش بیان میکند، تجربه شخصی خودش به عنوان یک بچه هفت ساله در روز کودتای مرداد و احساس شادی پرستارش است! و باور کردنی نیست که مجری بیبیسی حتی چنین سخن بیهوده و بیپایهای را قطع نمیکند.
سه-شهریار آهی میگوید آمریکا فقط شصت میلیون دلار در بیست و هشتم مرداد خرج کرده و نتیجه میگیرد این پول بسیار ناچیز بوده و نتیجه میگیرد بنابراین نقش آمریکا ناچیز بوده و در پایان نتیجه میگیرد پس مردم عادی مصدق را سرنگون کردهاند و نه آمریکا. از نحوه چینش این استدلال اشتباه میگذرم. اما مساله این است که مقدمه این استدلال از بیخ و بن دروغ است. تحقیقات تاریخی اثبات کرده آمریکا بیش از پنج میلیون دلار در کودتا خرج کرده. پنج میلیونی که پول فراوان و قابل توجهی در زمان خودش بودهاست.*
چهار- آیا رعنا رحیم پور مجری بیبیسی یا تهیه کننده شصت دقیقه حتی یک کتاب درباره کودتا خواندهاند؟ چرا رحیم پور و بیبیسی دروغ واضح شهریار آهی و عدد ساختگی شصت میلیون دلار هزینه آمریکا و سیا در کودتا را به چالش نکشیدند؟ بیبیسی براساس گایدلاین و آییننامهاش موظف است درباره پخش این دروغ و توهین به مردم ایران رسما عذرخواهی کند
پنج- شش دقیقه مصاحبه درباره کودتای بیست و هشتم مرداد حول این سوال چرخید که آیا آمریکا نقشی در کودتا داشته یا نه. تا نقشی که دولت آمریکا خودش رسما به آن اعتراف و بیست و یک سال پیش از آن عذرخواهی کرد را کمرنگ و تلطیف کنند. اما پروپاگاندای واقعی بیبیسی در این بود که حتی یک کلمه از نقش واضح انگلیس در کودتا در این مصاحبه گفته نشد
شش- - رادیو بیبیسی فارسی رسانه اصلی کودتای بیست و هشتم مرداد بود. یکسال علیه مصدق جنگ روانی کرد و مشکلات تحریم را تماما بر گردن مصدق انداخت و شب بیست و هشتم مرداد هم آغاز کودتا را رسما اعلام کرد. مقصر اینکه دولت انگلیس جرات میکند شصت و شش بعد کودتا هنوز رسانه داشته باشد و در امور ایران دخالت کند ما مردم ایرانیم. اینکه رسانه رسمی انگلیس جرات میکند نقش دولت انگلیس در کودتا را سانسور و نقش آمریکا را کمرنگ کند به این علت است که ما انتقام کودتا را با سیزدهم آبان فقط از آمریکا گرفتیم. انگلیس باید عذرخواهی کند یا هزینه کودتا را بپردازد. و ما مردم ایران، فارغ از اینکه به کدام جناح و گروه سیاسی متعلقیم یا نیستیم باید نفرتمان از تحریف تاریخ توسط بیبیسی را فریاد بزنیم و به آن اعتراض کنیم. نباید بگذاریم مجریان رنگارنگ بیبیسی در استودیوی خوشرنگش به شعور ما توهین و تاریخ ما را و جای جلاد و قربانی جلوی چشم ما عوض کنند.
https://twitter.com/bbcpersian/status/1164233128212254720?s=20
*https://www.jadaliyya.com/Details/34442/Musaddiq
هدایت شده از مدیالوژی/Medialogy
✍️ ادامه بهرهبرداری رسانههای بیگانه از جدال دو شخصیت ارشد
💢 دویچه وله: افشاگری #آملی_لاریجانی از مشکلسازی #یزدی در شورای_نگهبان، تصمیمات شورای نگهبانی را زیر سؤال میبرد که #یزدی از ارکان آن در دو دهه گذشته بوده است.
🔹 نامه لاریجانی که در قالب ادبیات حوزوی نوشته شده است، فراتر از یزدی، حملهکنندگان به وی در اردوگاه اصولگرایان و چهبسا "کلیت نظام" را دربر میگیرد.
@medialogy1
هدایت شده از سواد رسانهای
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦استفاده از تکنیک اقناعی #مقایسه
📍بنز و پراید
📲 @savaderesanei
هدایت شده از سواد رسانهای
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦 #رسانهها_واقعیت_را_می_سازند
📍اژدهای گیم آف ترون در تهران!
📲 @savaderasanei
هدایت شده از سواد رسانهای
🚦سلبریتیها چگونه در سیاست پیروز شدند؟
🔸روسو جایی نوشته بود: «بازیگران نباید نامزد انتخابات شوند، چون شاید بدون هیچ تخصصی و صرفاً با استفاده از تکنیکهای متقاعدکننده کنترل مملکت را به دست بگیرند». جای روسو خالی. چندی پیش، وقتی کسی در کنسرتِ کانیه وست باعصبانیت کفشی بهسمت او پرتاب کرد، کانیه هم آن را برداشت، امضا کرد و برایش پس فرستاد. او گرچه نامزد انتخابات نیست، اما کارش برای سیاستمدارانِ سلبریتی الگوست: منفور یا محبوب، نمایشی حرفهای راه بینداز، کاری کن در رسانهها دیده شوی، و دستآخر قدرتمندترین فرد جهان شو.
▫️ترجمان علوم انسانی
📲 @savaderesanei
هدایت شده از سواد رسانهای
🚦یکی از کارکردهای فضای مجازی امکان داشتن هویت چندگانه است. افراد میتوانند با نقابهای مختلف و شخصیتهای حتی گاه متضاد با دیگران در ارتباط باشند.
📍فقدان اعتماد به نفس، میل به پنهانکاری، لذت کنجکاوی و سرک کشیدن به دنیای دیگران با حفظ محرمانگی، سرگیجه هویتی و ... از جمله علل این رفتار هستند.
🎨 طرح از: شهاب جعفرنڗاد
✍ #احسان_محمدی
📲 @savaderesanei