سواد رسانه و روانشناسی
تبلیغی مکانیکی با کمک سازه ای پیچیده!
تبلیغ خلاقانه برای انتقال پیام مدنظر و جلب نظر مخاطب، لزوما احتیاج به شعار متنی ندارد. راههای دیگری هم وجود دارد که البته بعضی از این راهها هزینهبر هستند اما درصورت ایده خوب و اجرای موفق صرف هزینه برای این منظور توجیهپذیر و سودآور است. چند سال پیش یک شرکت تولید صنایع غذایی برای بازگشت به بازار پس از مدتها غیبت، به جرقه بزرگی برای جلب توجه مشتریان این حیطه احتیاج داشت. به همین منظور دست به خلق سازه پیچیده و جالبی برای تبلیغ پودر کیک زد. این سازه در واقع بیلبورد متحرکی بود که به دلیل اولین بودن دردسرهای زیادی برای تیم اجرایی آن به همراه داشت. در یک سمت بیلبورد آرم و مشخصات شرکت و در طرف دیگر مایکروویو نمادینی قرار گرفته بود. ماگ بزرگی هم در میانه آن قرار داشت که به طور مکانیکی حرکت می کرد و وارد مایکروویو میشد، شمارشگر شروع به شمارش زمان میکرد و در نهایت ماگ با کیک آماده شده از آن خارج میشد. این مورد نمونه تحسینبرانگیزی از یک تبلیغ محیطی خلاقانه محسوب میشود و بعد از اجرا در یکی از نهادهای تبلیغات خلاقانه معتبر ثبت و در سطح جهانی معرفی شد.
سواد رسانه و روانشناسی
تبلیغ زنده اما پرحاشیه در بالای بیلبورد!
از ویژگیهای تبلیغات، خلاقانه، نو و شگفتانگیز بودن آن است بهطوری که بینندگان را متعجب و شگفتزده کند تا دهانبهدهان بچرخد و در خاطر مردم باقی بماند. البته باید در نظر داشت که برای این منظور باید فرهنگ، باورها و عادتهای مخاطب و جامعه هدف را شناخت و تکنیکها و شیوههای مناسب را به کار گرفت؛ سپس اقدام به خلق پیام جدید و نوآورانه برای محصول یا خدمات مورد تبلیغ کرد. در غیر اینصورت محتمل است که موفقیتآمیز نباشد و چه بسا با تاثیر معکوس روبه رو شود. تصویر مقابل به تبلیغ محیطی سالن آرایشی در بابل مربوط میشود. در این تبلیغ یک زن با نشستن روی صندلی در کنار بیلبورد تبلیغاتی، به صورت زنده سالن آرایش زیبایی را تبلیغ کرد. این اقدام عجیب به طور گسترده در فضای مجازی منتشر شد اما با واکنشهای منفی و اعتراض بسیاری مواجه گشت که در نهایت با پیمانکار تبلیغاتی و سالن آرایشی برخورد و این سالن توسط نهادهای اجرایی جمع آوری شد.
تبلیغ چیست و چطور در ذهنماندگار میشود؟
بد نیست بدانید که تبلیغ یک راهکار برای ترویج و شناساندن کالا یا خدمات و تسریع در فروش آن است. مفهوم کلی تبلیغ «پیامرسانی» و سه وجه اصلی آن پیام گیرنده، پیامدهنده و محتوای پیام هستند و هر تبلیغی بر مبنای این سه عنصر شکل میگیرد. محتوای پیام در واقع مجموعهای از مفاهیم، روشها و ابزاری است که برای شناساندن ویژگیها و مزایای کالا و خدمات مد نظر به کار گرفته میشود. البته پیامرسانی به تنهایی کافی نیست و باید بتوان با تاثیر گذاشتن بر احساسات و عمل مخاطب او را به استفاده از محصول یا خدمات تبلیغ شده متقاعد کرد. خلاقیت عامل مهمی در تبلیغات است که به دیده شدن و جذب مشتری کمک میکند. بها دادن به ایدههای نو و سرمایهگذاری در تبلیغات موجب توسعه اشتغال و رونق اقتصاد کشور میشود. یک تبلیغ خوب تنها یک کار بصری و گرافیکی نیست بلکه از ایدههای روان شناسی، ارتباطات، آمار و علوم اقتصادی نیز بهره میبرد. بنابراین یک «پیامدهنده» خوش فکر و خلاق با بهره جستن از علوم یاد شده طوری پیام را طراحی میکند که برای مخاطبش جذاب، قابلتامل و تاثیرگذار باشد تا بتواند در ذهن او ماندگار شود. جدید و خلاق بودن هم صرفا در حوزه بصری و گرافیکی شکل نمیگیرد بلکه نگاهی نو باید در تمام مراحل سنجش بازار و جامعه هدف و اجرای تبلیغ، جریان داشته باشد. در شرایطی که خلاقیت تبلیغات تلویزیونی در نهایت به اسپانسری برنامههای آشپزی توسط تولیدکنندگان لوازم خانگی و«هلوشو بدم لیموشو بدم» منجر شده است، سراغ چند تبلیغ خلاق که در دور و اطرافمان انجام شده رفتیم و آنها را بررسی کردیم.
سواد رسانه و روانشناسی
ایده تبلیغات خارجی بدیع و چشم نواز هستند
از پیدا کردن همسر برای «برد پیت» تا کارتهای کاربردی!
شرکتها و برندهای خارجی هم سرمایهگذاری زیادی روی خلاقانه بودن تبلیغاتشان میکنند چون از تاثیر زیادشان مطمئن هستند. در ادامه به چند مورد از جدیدترین و معروفترینهایش اشاره خواهد شد.
سواد رسانه و روانشناسی
کارتهایی که ابزاری کاربردی هم هستند
کارت های ویزیت قابلیت تبلیغاتی بالایی دارند و میتوانند به گونهای طراحی شوند که در یک نگاه پیام و شعار مرتبط با نوع شغل خود را برای مشتری بیان کنند. ایدهپردازی در طراحی کارت ویزیت اگر خلاقانه باشد، هیچگاه توسط مشتری دور انداخته نمیشود. در تصویر نمونه یک کارت ویزیت جالب و کاربردی دیده میشود، این کارت ویزیت متعلق به یک تعمیرگاه دوچرخه است که میتواند بهعنوان یک ابزار چندکاره در تعمیر دوچرخه به کار گرفته شود. کاربرد این کارت ویزیت که رابطه مستقیمی با کسب و کار ارائه دهنده آن دارد و با طراحی خلاقانه و جذاب موجب میشود تا تاثیر عمیقی در ذهن مشتریان بگذارد. در واقع خلاقیت عامل تفاوت این نوع کارت ویزیت با هزاران مورد دیگر است که توسط کسب و کارهای رقیب به کار گرفته شدهاند. کارتهای ویزیت میتوانند با فرمهای متنوع سهبعدی، حفرهدار، تاشو، حساس به حرارت و... مفهوم مدنظرشان را با ایدههای جذاب و جالب توجه بیان کنند و کاربردی یا تزیینی باشند.
تبلیغی سیار که پیام جالبی هم دارد
در صورت یافتن رسانه و جایگاه مناسب برای تبلیغ، اثرگذاری چند برابری بهآسانی بهدست میآید. تبلیغ خلاق در فرم و محتوای تبلیغ باید با رسانه و جایگاه هدف هماهنگی داشته باشد. رسانه و جایگاه هدف حتما بیلبورد یا تیزر تبلیغاتی نیست بلکه میتواند اشیای کاربردی روزمره مانند کیف خرید باشد. مردم در حال عبورومرور در خیابان، مراکز خرید و ... با در دست داشتن کیف خرید یک کسبوکار به طور دایم در حال تبلیغ کالا یا خدمات آن شغل هستند و با ایده خلاقانه میتوان کیف خرید را به یک تبلیغ سیار تبدیل کرد. یک شرکت تولیدکننده قرص لاغری با طراحی ساکهایی، پیام تبلیغیاش را به طور خلاقانهای انتقال دادهاست. در این تبلیغ بندهای ساک نیز به کار گرفته شدهاند و با کشیدن و جمع کردن آنها کمر فردی که بر ساک نقش بسته است، جمع میشود و به نظر میآید لاغرتر شدهاست.
سواد رسانه و روانشناسی
ترغیب به گردشگری در ایستگاه اتوبوس
ایستگاههای اتوبوس همیشه نقش مهمی در تبلیغهای خلاق سراسر جهان داشتهاند. این نوع تبلیغات جالب، ایستگاه خستهکننده اتوبوس را نیز به فضایی مفرح تبدیل میکند. تبلیغ در ایستگاه اتوبوس همزمان توجه عابران پیاده را نیز به خود جلب و حتی آنها را ترغیب به گرفتن عکس و اشتراک گذاری آن میکند. بنابراین یک رسانه قوی و قابل توجه برای انتقال پیام و مفهوم تبلیغی مدنظر کسب و کارهاست. یک آژانس گردشگری و مسافرتی از دیوارههای کناری ایستگاه اتوبوس برای همین منظور استفاده کرده است. نیمه بالایی دیوارهها آینهای بوده اما به نیمه پایینی برچسبهای بزرگی چسبانده شدهاست. این برچسبها تصویر پایین تنه فردی در موقعیتهای جغرافیایی مختلف مانند ساحل دریا، داخل رودخانه و ... است. با ایستادن در مقابل این دیوارهها به طرزی جالب و بامزه تصویر شخص با تصویر برچسب از محیطهای مختلف ادغام میشود. به اینصورت مخاطبان تبلیغ میتوانند خودشان را در آن موقعیت تصور کنند.