eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
194 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
سواد رسانه و روانشناسی
ترغیب به گردشگری در ایستگاه اتوبوس ایستگاه‌های اتوبوس همیشه نقش مهمی در تبلیغ‌های خلاق سراسر جهان داشته‌اند. این نوع تبلیغات جالب، ایستگاه خسته‌کننده اتوبوس را نیز به فضایی مفرح تبدیل می‌کند. تبلیغ در ایستگاه  اتوبوس همزمان توجه عابران پیاده را نیز به خود جلب و حتی آن‌ها را ترغیب به گرفتن عکس و اشتراک گذاری آن می‌کند. بنابراین یک رسانه قوی و قابل توجه برای انتقال پیام و مفهوم تبلیغی مدنظر کسب و کارهاست. یک آژانس گردشگری و مسافرتی از دیواره‌های کناری ایستگاه اتوبوس برای همین منظور استفاده کرده ‌است. نیمه بالایی دیواره‌ها آینه‌ای بوده اما به نیمه پایینی برچسب‌های بزرگی چسبانده شده‌است. این برچسب‌ها تصویر پایین تنه فردی در موقعیت‌های جغرافیایی مختلف مانند ساحل دریا، داخل رودخانه و ... است. با ایستادن در مقابل این دیواره‌ها به طرزی جالب و بامزه تصویر شخص با تصویر برچسب از محیط‌های مختلف ادغام می‌شود. به این‌صورت مخاطبان تبلیغ می‌توانند خودشان را در آن موقعیت تصور کنند.
سواد رسانه و روانشناسی
یک نمونه دیگر از تبلیغات خلاقانه
هدایت شده از طنز سیاسی دکترسلام
⭕️ تیترهای روزنامه شرق و اعتماد در تاریخ‌های ۷ و ۹ اردیبهشت ۱۳۸۵ را ببینید! 🔸همان روزها که احمدی‌نژاد خواستار ورود زنان به ورزشگاه‌های کشور شد، اصلاح‌طلبان و روزنامه‌های زنجیره‌ای‌شان اینگونه تیتر می‌زدند: ➖ورود زنان به ورزشگاه: دستوری که نباید صادر می‌شد ➖نمایندگان مجلس: ما هم مخالفیم ➖اعتراض جمعی دانشجویان به دستور حضور زنان در ورزشگاه‌ها 🔸وقتی می گوییم مساله اصلاح‌طلبان نه زنان است و نه آزادی‌های اجتماعی و نه حقوق اقلیت‌ها درست به همین وضع اشاره داریم. آنها تنها به دنبال دوقطبی‌سازی و بهره‌برداری انتخاباتی از قشر متوسط و مرفه جامعه هستند. @Drsalaam
💢تبلیغ خلاقانه سس گوجه فرنگی تند
هدایت شده از مدیالوژی/Medialogy
💢 در پی خودکشی فردی که به مشهور شد، رسانه‌ها و فعالان برانداز خواهان دو واکنش متفاوت در روز برگزاری پایتخت شده‌اند. 🔹 اغلب سلطنت‌طلبان و رسانه‌هایی نظیر "رادیو فردا"، "صدای امریکا" و "من‌وتو" بیشتر بر رویکرد تماشای مسابقه در استادیوم مانور می‌دهند. در سوی دیگر، "آمدنیوز" و برخی فعالان مجازی از مخاطبان خود می‌خواهند که با حضور در ، حرکات اعتراضی انجام دهند. 🔸 نمونه برخی "اکت‌های اعتراضی" که برای اجرا هنگام تماشای دربی در استادیوم پیشنهاد داده است: ➖ پشت کردن به زمین مسابقه در دقیقه ۱۰ بازی ➖ سر دادن شعارهایی مشخص در دقایق 24 و 29 ➖ به هوا فرستادن بادکنک‌های آبی! ➖ استفاده از پرچم به جای روسری و سربند در دقیقه ۴۰ ➖ تظاهر به ترک ناگهانی استادیوم در دقیقه 60 ➖ هم‌خوانی سرود "دختر آبی" در دقیقه 70 ➖ پرتاب کیسه‌های پلاستیکی حاوی «ادرار» به سمت مأموران انتظامی! ➖ آتش زدن پرچم و پیراهن و پرتاب‌ آن‌ها به داخل زمین بازی! ❗️ فیلمبرداری از مجموعه حرکات اعتراضی؛ استفاده از توالت‌ها به‌عنوان کانون مدیریت اعتراضات؛ توسل به مواد دودزا و بدبو... از دیگر توصیه‌های آمدنیوز به مخاطبان است. @medialogy1
📚 📚«راه غلبه بر هر هراسی، فهم و آگاهی است. باید خودمان ابتدا بدانیم واقعیت موجود چیست. پس اولین گام غلبه بر ترس و افزایش آگاهی است. گام بعدی ایجاد اعتماد و عدم برخورد سلبی با خطاهای احتمالی رخ داده از سوی فرزندمان در این فضا است. به خودتان و به او قول دهید اگر با اشتباهاتی از جانب فرزندانتان مواجه شدید عصبانیت را برای حل و فصل موضوع فراموش خواهید کرد. این اقدام قطعا به ایجاد اعتماد نیز کمک می کند. والدینی که عصبانیت اولین مواجه شان با مسائل باشد ناخودآگاه به فرزندشان می گویند مشکلت را به من نگو چون صلاحیت رفتاری مناسب برای حل آن را ندارم. پس گام دوم آرامش و دوری از پرخاشگری است که منجر به ایجاد اعتماد می شود. از این مرحله به بعد باید وارد فاز اجرایی همراهی با فرزند در فضای مجازی شویم. این بخش اگر با موفقیت همراه شود دیگر نباید نگران آسیب جدی او در فضای مجازی بود.» ✍️کتاب «سواد رسانه‌ای و خانواده» ـ معصومه نصیری
هدایت شده از شبکه افق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▶️ #موشن_گرافیک / #در_جریان 🔸 وقتی رسانه ها در همه چیز ما موثر می شوند؛ حتی در تعداد بچه ها 🌐 Ofogh.tv 🆔 @ofogh_tv
💢تبلیغات پنهان برای اثرگذاری بر ضمیرناخودآگاه مردم در اروپا ممنوع شد کارگاه علمی تخصصی علوم شناختی و جذب مخاطب به عنوان یکی از کارگاه‌های نخستین کنفرانس ملی علوم شناختی و رسانه برگزار شد. در این کارگاه علی بنیادی نائینی _عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت و امین هاشمی عضو هیأت علمی موسسه آموزشی اتاق بازرگانی تهران ابعاد تاثیر علوم شناختی بر جذب مخاطب را برای مخاطبان تشریح کردند. به گفته مدرسان این کارگاه، پرداختن به علوم شناختی یا cognetive Science مورد تایید اسناد بالادستی کشور است. بنیادی نائینی اظهار داشت: در این بخش از علم شناختی به دنبال تاثیرگذاری بر مخاطب هستیم که ۳ سطح تاثیرگذاری بر مغز وجود دارد و ساده‌ترین آنها اثرگذاری از طریق تغییر ورودی‌های مغز است. وی ادامه داد: در حال حاضر از روش‌های گوناگونی برای تاثیرگذاری بر ضمیر ناخودآگاه استفاده می‌شود حتی ایده‌ای در مدرسه تجارت لندن پیگیری می‌شد که آدم خلاق تربیت کنند. به گفته وی، البته پذیرش تاثیرگذاری این تلاش‌ها مخالفان و موافقانی دارد که با وجود اثبات نشدن قطعی این تاثیرات، در حال حاضر مخاطبان در اروپا شده است. وی خاطر نشان کرد: فعالیت در حوزه علوم اعصاب شناختی به شدت به ابزار وابسته است و ابزارهای این علم گران و کم دسترس هستند.
وقتی تلفن‌ها با یک سیم در بند بودند، آدم‌ها آزاد بودند. اما حالا حاضر تلفن ها آزاد اما ما در بند هستیم.
چه عاملی باعث می شود مردم هر آنچه می خوانند را کنند؟ بر اساس یافته های گیلبرت، نتیجه این است که قبل از اینکه به مرحله رد کردن برسیم مرحله درک پیام متوقف می شود. این باعث می شود افرادی که در چنین شرایطی قرار دارند، استدلال ضعیف دیگران یا دروغ های آنان را باور کنند. متن کامل را در لینک زیر بخوانید:👇 http://www.shara.ir/view/40104/ مترجم: حنانه باقریان
چرا تغییر دادن نظرات دیگران سخت است؟ هر کدام از ما دست کم برای  یک بار هم که شده سعی کرده‌ایم عضوی از خانواده یا یکی از نزدیکان خود را به موضوعی خاص قانع کنیم و معمولا در این زمینه به‌جای نتیجه مثبت، با مقاومت بیشتر مخاطب خود رو به‌رو شده‌ایم. حتی در بسیاری از این موارد عمیقا اطمینان داریم که نظر فرد مقابل اشتباه است اما باز هم قادر به تغییر وضعیت نبوده‌ایم! علت چیست؟  چرا قانع‌سازی دیگران تا این‌اندازه سخت است؟  آن چه باید به طور منطقی  اتفاق بیفتد: هنگامی که نظرات شما با استفاده از حقایق به چالش کشیده شوند، تلاش می‌کنید خود را تغییر دهید و دیدگاه‌تان را با به‌کار‌گیری اطلاعات جدید به‌روز‌رسانی کنید.  آن چه عمدتاً در واقعیت رخ می‌دهد: هنگامی که نظرات شما با استفاده از شواهد مخالف و مغایر تمایل شخصی‌تان به چالش کشیده شود، اعتقادات‌تان قوی‌تر می شود و پافشاری بیشتری بر آن ها خواهید‌ کرد. چرا مقاومت می‌کنیم؟ ما انسان‌ها نوعی محرک درونی داریم که تمایل زیادی  به حفاظت از عقاید قدیمی تثبیت ‌شده‌مان دارد. «دیوید روپیک» کارشناس ادراک خطر  می‌گوید: انسان گونه‌ای کاملاً اجتماعی است و مثل حیوانات برای بقا و ادامه حیات به قبیله خود وابسته است.  گاهی اوقات علت مقاومت انسان برای تغییر نظرات و تفکراتش نیز همین است. در واقع انسان در گذر زمان به چیزهایی تعلق خاطر پیدا می‌کند که بقای خود را در ادامه این پیوستگی می‌داند، حال قبیله باشد یا یک باور خاص! انسانی که در معرض تغییر باور قرار می‌گیرد دچار نوعی ترس درونی از تنها ماندن یا پذیرش شرایطی متفاوت از آن چه انتظار دارد می‌شود.  اثر واکنش شدید یا نتیجه معکوس طبق مطالعاتی که توسط دانشگاه نورت‌وسترن آمریکا انجام شده است، اصرار بر تغییر نظر فردی دیگر در بیشتر موارد نه تنها نتیجه مورد انتظار را به همراه ندارد بلکه به پافشاری بیشتر شخص مقابل، بر عقیده خود نیز منجر خواهد شد. امروزه این گونه جبهه‌گیری را «اثر واکنش شدید یا نتیجه معکوس» می‌نامند. واکنش طبیعی انسان در برابر اصرار به تغییر‌دادن عقیده شخصی‌اش، مخالفت با هر گونه تغییرات احتمالی است تا بتواند تکیه‌گاه ایمن خود را حفظ کند. آیا بدین معناست که گفت‌و‌گوهای اصلاحی، بی‌فایده خواهند‌بود؟  در بیشتر موارد «بله» همین‌طور است!اگر به‌دنبال تغییرات مطلوب هستید، باید روندی کاملا معکوس را پیش‌گیرید.  هرچه تلاش کمتری برای اصلاح ذهنیت اشتباه دیگری انجام‌دهیم، دستاورد بهتری را کسب خواهیم‌کرد. زمانی‌که قصد تحمیل دیدگاهی خاص را نداشته‌باشیم، فرد احساس آزادی می‌کند و صادقانه به آن چه در جریان است فکر می‌کند و حتی تفکر خود را مورد تجدید‌نظر قرار می‌دهد.  این تعادل میان نکته‌سنجی و خوب گوش‌دادن به جای تلاش ممتد برای تغییر دیگری، هدف نهایی را بدون آن‌که دلخوری رخ دهد، محقق می‌سازد. توصیه می شود که بحث را از مشکلات و سختی‌هایی که فرد طی زندگی خود متحمل شده است، شروع و با او ابراز همدردی کنید. حرف‌های او، اطلاعاتی به دست می‌دهد که انتظارش را نداشته‌اید. در ادامه با شناخت نقاط ضعف و قوت طرف مقابل، با احتیاط بیشتری وارد عمل ‌شوید تا مکالمه  موثرتری رقم بخورد.
💢 جنگ جهانی 🔹مهمترین درگیری در عصر حاضر، جنگ بر سر خواهد بود. نبردی که در آن رسانه‌ها به‌عنوان سلاحی برای در اختیار گرفتن افکار، ایفای نقش می‌کنند. 🔹جنگ جهانی سوم جنگی است که در آن به جای استفاده از ابزارآلات و تسلیحات نظامی، از استفاده می‌شود. 🔹این جنگ در حال حاضر در جریان است. به همین دلیل ما باید هنگام دیدن، شنیدن و خواندن اخبار بتوانیم مخاطبی فعال و‌ هوشمند باشیم. تنها در این صورت خواهیم توانست از این معرکه جان سالم به در ببریم.
سواد رسانه و روانشناسی
💯غافل نشویم! بارها شده شنیده اید که ؛ چیست و...؟!!! و طبیعتا در ذهنتان جملاتی همچون ، ای، ، ای، ، ،# اخلاق_رسانه_ای و هزاران جمله و کلمه دیگر که با تنها شنیدن در ذهن شما موج میزند! و حال آنکه تمام این تعاریف حول محور مباحث محتوایی است و غافل شدیم که استفاده از این ابزار هم نیاز به آموزش دارد و انسان سالم نه تنها باید با سواد رسانه ای ذهن و روح خود را در امنیت حفظ نماید، بلکه به جسمی سالم نیز نیازمند است.
🔸اینستاگرام تبلیغات لاغری و جراحی زیبایی را محدود می‌کند 🌀اینستاگرام اعلام کرد محدودیت بیشتری را در انتشار مطالب مربوط به رژیم‌های غذایی، لاغری و جراحی‌های زیبایی اعمال می‌کند. این محدودیت‌ها شامل حال فیسبوک، مالک اینستاگرام هم خواهند شد. 🌀طبق قوانین جدید، برخی مطالب درباره رژیم و جراحی زیبایی فقط در دسترس افراد بالای هجده سال قرار می‌گیرند به خصوص آنهایی که تشویق به خرید می‌کنند و قیمت دارند. 🌀درمان‌های "معجزه‌آسا" و تبلیغات غیر واقعی مثل "سریع لاغر شوید" هم حذف می‌شوند. 🌀کاربران می‌توانند مطالبی را که به نظرشان ناقض قواعد جدید است گزارش کنند و اینستاگرام آنها را بررسی خواهد کرد تا ببیند باید حذف شوند یا نه.
📌یکه‌تازی ژنرال‌های مجازی ♨️وقتی با سرعت نور به سوی حرکت می‌کنیم 🔻وقتی گوش به فرمانیم... ▪️شبکه‌های مجازی تبدیل به مقر فرماندهی‌ شده‌اند؛ آنها حرف می‌زنند، خط می‌دهند، تبلیغ می‌کنند، پیشنهاد می‌دهند، محروم می‌کنند، تنبیه می‌کنند و دستور می‌دهند! لشکری دارند که گوش به فرمان‌شان است، آدم‌هایی که منتظر دستورات ‌اند. از کجا چه بخرند، چه فعالیتی کنند، به کجا کمک مالی کنند، چه لوازم آرایشی و از کدام برند بخرند، بچه‌های‌شان را چطور تربیت کنند؟ رستوران و کافه کجا بروند؟ چه کنند؟ چطور زندگی کنند؟ چطور ازدواج کنند و... 🔻شرط و شروط تتلو برای هواداران ▪️«تتلو» یا همان «امیرحسین مقصودلو»، خواننده پرحاشیه ایرانی، نمونه دیگری است. صفحه او که چندی پیش با چهار‌میلیون دنبال‌کننده، به دلیل فحاشی و استفاده از الفاظ رکیک علیه زنان، از سوی اینستاگرام از دسترس خارج شد و حالا در صفحه جدیدی با یک‌میلیون و ۸۰۰‌هزار دنبال‌کننده، فعالیت می‌کند، دو روز پیش، انتشار آهنگ جدید‌ش را مشروط به جمع‌شدن هفت‌میلیون کامنت کرد. هواداران تا روز بعد، ۹میلیون کامنت برایش گذاشتند (اتفاقی که به‌نظر می‌رسد رکورد تعداد کامنت در اینستاگرام را شکسته است) اما چون در مدت تعیین‌شده این اتفاق نیفتاده بود، تتلو آنها را جریمه کرد و گفت که باید تعداد کامنت‌ها را به ۱۳‌میلیون برسانند و آنها هم پیروی کردند! مرد جوانی که برای دنبال‌کننده‌هایش شرط گذاشت که اگر به تعداد خاصی در «لایو» اینستاگرامی او شرکت کنند، با همسرش آشتی می‌کند، یکی دیگر از نمونه‌هاست. 🔻تهدیدهای مسترتیستر با اتکا به فالوورها ▪️...آنها حالا به این معترض‌اند که چرا مستر در برخورد با زن کاریکاتوریست از توهین‌های جنسیتی استفاده کرده و شنیده‌های مجازی نشان می‌دهد، عده‌ای در حال تنظیم شکایت از او هستند. مستر تیستر حالا معترضان را با ۷۰۰‌هزار دنبال‌کننده‌اش تهدید می‌کند، کسانی که او به آنها اگر دستور دهد، سراغ‌شان می‌آیند و صفحه‌شان را به‌اصطلاح «ریپورت» می‌کنند. تعدادی از دنبال‌کننده‌های او هم در چند روز گذشته، به دستورش سر تعظیم فرود آورده‌اند... ❌نکته: شاید اینکه تتلو شرط انتشار آهنگ جدیدش را زدن رکورد کامنت می‌گذارد و عده‌ای پیروی می‌کنند، در نگاه اول خنده‌دار باشد اما چند میلیون نفر این کار را کرده‌اند. یا عده‌ای لایوهای یک فرد را تماشا کردند تا او با همسرش آشتی کند و ... و این نوع کنشگری در شبکه‌های اجتماعی نشانگر بروز و ظهور گونه‌ای از رفتار است که نیازمند نگاهی موشکافانه‌تر به موضوع است. ✅متن کامل را در لینک زیر بخوانید: https://www.isna.ir/news/98063115526
🔻شاید گمان کنید تراکنش با پوز و ندادن اسکناس در مصرف کاغذ صرفه‌جویی می‌کند اما اشتباه می‌کنید. رسید دستگاه‌های «پوز» در ایران چیزی معادل 24 ‌میلیون جلد کتاب کاغذ هدر می‌دهد و با این رسیدها ماهانه حدود ۲۳‌میلیارد تومان پول روانه سطل زباله می‌شود. این آمار زمانی نگران‌کننده‌تر می‌شود که بدانید برای هر تن کاغذ ۲۴ اصله درخت قطع می‌شود. 🔻این حجم از مصرف کاغذ برای رسیدها درحالی است که فعالان حوزه واردات کاغذهای حرارتی می‌گویند هر رسید کاغذی حدود ۴ تومان برای «PSP»ها آب می‌خورد. با فرض در نظر گرفتن این عدد می‌توان گفت که رسیدهای کاغذی دست‌ کم برای شبکه پرداخت در یک‌ ماه چیزی حدود ۲۳‌میلیارد تومان آب خورده است. پولی که در نهایت روانه سطل‌های زباله می‌شود و به اذعان حقوقدان‌ها، این رسیدها در مجامع قضایی نیز ارزش و اعتباری حقوقی ندارند. 🔻شاید بهتر باشد از امروز به هنگام خرید به فروشنده بگوییم رسید نیاز نیست و البته قبل از آن امکان دریافت پیامک را فعال کنیم تا به جای دریافت رسید کاغذی، پیامک را دریافت و همانجا چک کنیم تا در چرخه هدر رفت منابع و سرمایه، مشارکت نکرده باشیم. شهروندآنلاین
🎯 🎯تصاویر؛ میدان‌های جدید جنگ ❇️کشورهایی که سودای جنگ در سر دارند، به جای آن که به دنبال جنگ در میدان‌هایی واقعی باشند، به دنبال آنند تا از طریق انتشار تصاویر ملموس یا تصاویر ذهنی، فاتحان میدان جنگ باشند. ❇️در جریان جنگ ویتنام، سیاست‌مداران به این نکته پی بردند که باید حضور رسانه‌ها را در جریان جنگ کمتر کرد؛ زیرا گزارش‌ها از جنگِ درجریان موجب شد تا حمایت‌های ملی و بین‌المللی از آمریکا در طول جنگ کاهش پیدا کند. بی‌تردید، جنگ ویتنام شکستی مفتضحانه و باتلاقی برای آمریکا بود و تبعات آن، حتی تا امروز، دامن‌گیر این کشور بوده است. با این حال، تصویری که از این جنگ در رسانه‌ها به نمایش درآمد، تصویری پیروزمندانه بود که حضور نیروهای آمریکا، هزاران کیلومتر آن طرف‌تر از مرزهایش، برای مقابله با گسترش کمونیسم در ویتنام جنوبی را توجیه می‌کرد. هرچند، بعدها فیلم‌هایی سینمایی، مانند غلاف تمام فلزی (1987)، آشکارا، به نقد جنگ ویتنام پرداختند، تصاویری که در آن زمان از این جنگ به نمایش درآمد، آن‌قدر قانع‌کننده بود که نیروهای داوطلب را برای حضور در جبهه جنگ مجاب کند. ❇️همچنین، از جنگ فالکلند که بعدها، به‌عنوان نماد ناسیونالیسم حکومت مارگارت تاچر مطرح شد، کمترین گزارش تصویری موجود است. علت آن این است که دولت بریتانیا حضور رسانه‌های آزاد و مستقل را در میدان جنگ محدود کرد تا از این طریق، تصویر دل‌به‌خواه خود را از جنگ به نمایش درآورد. این شواهد، گزارش‌هایی است که میرزوئف در کتاب «مقدمه‌ای بر فرهنگ بصری»، برای بیان این نکته که امروز تصاویر، تبدیل به میدان‌های جنگ شده‌اند، بیان می‌کند. ❇️، همواره قربانی گزارش‌های سوگیرانه بوده است؛ تاآنجایی‌که این پرسش به وجود آمده است که آیا واقعیت، جدای از روایت‌های افراد، وجود دارد؟ تعریفی ساده از واقعیت آن است که بگوییم هر آنچه در زمانی مشخص و در مکانی معین در جهان واقعی رخ می‌دهد، واقعیت است. اما، این داستان‌ها و هستند که واقعیت‌ها را برای ما بیان می‌کنند و تجربه‌ها و آگاهی‌های ما را شکل می‌دهند؛ چیزی که از آن، تعبیر به «ساختارهای دانش» می‌شود. ❇️امروزه، این تصاویر هستند که عهده‌دار بیان واقعیت‌ها و حتی آن، برای مردم هستند و در چنین شرایطی، بدیهی است که قدرت، جریان انتشار تصاویر را، شخصاً، به دست گیرد. بد نیست، برای فهم بهتر این موضوع، مثالی ملموس بزنیم. شعاری که جریان تکفیری داعش از آن استفاده می‌کرد تا به‌واسطه آن شهرها را فتح کند، این بود: النَّصرُ بِالرُّعبِ؛ . هرچند، استفاده از این تکنیک ریشه‌ای تاریخی دارد، موید آن است که تصویر ذهنی و ملموسی که از داعشِ ترسناک و وحشی در رسانه‌ها وجود داشت، نقش به‌سزایی در فتوحات این گروه تکفیری داشت. ❇️به این ترتیب، دیگر، کشورهایی که سودای جنگ در سر دارند، به جای آن که به دنبال جنگ در میدان‌هایی واقعی باشند، به دنبال آنند تا از طریق انتشار تصاویر ملموس یا تصاویر ذهنی، فاتحان میدان جنگ باشند؛ زیرا، . به این ترتیب، تصاویر ارزش مبادله پیدا می‌کنند و به کالاهایی تبدیل می‌شوند که خشونت و ترس را برای مردم به همراه دارد. به عبارتی، آنچه خونین‌تر است، جریان را به دست می‌گیرد و به لید خبری تبدیل می‌شود ❇️مثالی که بودریار به آن اشاره می‌کند، جنگ اول خلیج است. او معتقد است این جنگ پیش از آن که در واقعیت رخ داده باشد، در رسانه‌ها رخ داده است؛ یعنی، درواقع، جنگی رخ نداده است. برای مثال، «فيلم‌هاي گرفته‌شده توسط دوربين هواپيماهاي ارتش آمريكا در جنگ براي بيرون‌راندن نيروهاي عراقي از كويت ايماژهايي فوق‌واقعي هستند؛ زيرا اين تصاوير چنين القا مي‌كنند كه استفاده از بمب‌هاي هوشمند يا موشك‌هايي كه با پرتو ليزر هدايت مي‌شوند و با دقت بسيار زياد به هدفِ ازپيش‌تعيين‌شده اصابت مي‌كنند، مانع از تلفات غيرنظاميان مي‌شود. حال آنكه در واقعيت، بسياري از كساني كه در جريان اين جنگ جان باختند، غيرنظامياني بودند كه قرباني اشتباه‌هاي مكررِ نظاميان آمريكايي و هم‌پيمانان‌شان شدند. حتي تعداد درخور توجهي از خود اين نظاميان به‌سبب آتش خودي كشته شدند و اين نشان مي‌دهد كه واقعيت جنگ غرب عليه عراق چيزي جز آن بوده است كه رسانه‌ها با انتشار فيلم و تصاوير القا مي‌كردند.» 🌀متن کامل یادداشت خواندنی مهدی کاشفی‌فرد ـ دانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه تهران را در لینک زیر بخوانید:👇 http://bashgah.net/%d8%aa%d8%b5%d8%a7%d9%88%db%8c%d8%b1%d8%9b-%d9%85%db%8c%d8%af%d8%a7%d9%86%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%ac%d8%af%db%8c%d8%af-%d8%ac%d9%86%da%af/
هدایت شده از سواد رسانه‌ای
30.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚦چند وقتی می‌شود که سریال به پایان رسیده اما هنوز حواشی آن تمام نشده است. ‌ 🔺 از فعالان فرهنگی این را به دلیل پخش صحنه‌های خشن و قتل‌های خشونت آمیز، نماد فعالیت جریان نفوذ در صدا وسیما دانست. او اگرچه نقد خود را به طور کلی به ساختار صداوسیما وارد کرده اما جلیلی مشخصا در خصوص «بوی باران» یک عامل را علت مخالفت خود با این سریال می‌داند؛ نمایش خشونت و افزایش فشار روانی بر مردم آن هم در شرایط نامناسب اقتصادی. ‌ 🔺آیا واقعا سریال‌هایی مثل بوی باران بر روان ما موثر هستند؟‌ روان‌شناسان و اساتید ارتباطات پاسخ می‌دهند. ‌ 📲 @savaderesanei