✍️/پرونده موضوعی/
✍️سوادرسانهای، حلقه مفقوده فضای مجازی
💢همهچیزدانی رسانهای مولود شبکههای اجتماعی و مطالعات سطحی و اطلاعات با عمق یک بند انگشت است.
🔆بخشهایی از گفتوگوی خبرگزاری آنا با معصومه نصیری ـ قائم مقام انجمن سواد رسانهای، مدرس و پژوهشگر سواد رسانهای
🌀این مدرس سواد رسانهای درباره اینکه آیا سلبریتی ها میتوانند از فضای رسانهای استفاده کرده و نظر خودشان را به مردم تحمیل کنند و آیا به صرف سلبریتی بودن میتوان در این حیطه ورود پیدا کرد، گفت: متاسفانه از آفتهای این روزهای همه ما #همهچیزدانی رسانهای است که مولود شبکههای اجتماعی و #مطالعات_سطحی و اطلاعات با #عمق_یکبندانگشت است. این روزها همه درباره همه چیز متخصص هستند و این آفتی است که گریبانگیرمان شده است. این #توهمدانایی مساله ای است که گریبان سلبریتیها را نیز گرفته و متاسفانه شاهد اظهارنظرهای گاها غیرکارشناسی از سوی این افراد هستیم که تبعات خاص خود را نیز به همراه دارد.
🌀قائم مقام انجمن سواد رسانهای گفت: خود اینکه بدانیم کجا باید سکوت کنیم و کجا سخن بگوییم در عصر رسانه شاخص باسوادی محسوب میشود. در دنیا البته سلبریتیها در حوزههای خاصی که فرهنگ سازی عمومی است و یا حوزههای اخلاق اجتماعی به کمک سایر نهادها آمده و یاری گر هستند اما اینکه در فعل سیاسی، بینالمللی، پزشکی و... هم توسط سلبریتیها شاهد اظهار نظر باشیم مسالهای است که نیاز به دقت دارد.
🌀نصیری افزود: کنشگریهای گروههای مرجع به جهت اینکه بر روی مخاطبان تأثیر دارند، باید با دقت صورت گیرد از لباس پوشیدن تا صحبت کردن و اشاعه نظر. شاید وقت آن رسیده باشد افراد در تخصص خود ورود کرده و اظهارنظر کنند و مخاطب نیز یاد بگیرد نظر تخصصی را از متخصص بشنود و قبول کند.
🌀وی با بیان اینکه در روزگار درگیر بودن با #جنگرسانهای تمام عیار علیه کشور، بی سوادی یا کم سوادی رسانهای مردم اثرات و تبعات گاها غیرقابل جبرانی میتواند به همراه داشته باشد، #مطالبه گری از سوی مردم و #عزموارادهملی از سوی مسوولان را موجب فراگیری آموزشهای سواد رسانهای دانست.
✅متن کامل این گفتوگو را در لینک زیر بخوانید:
https://ana.ir/fa/news/45/418279
📍ادوارد سعید، دروغها را فاش میکند!
🔻ادوارد سعید، متفکر مهم فلسطینی، درباره شرقشناسی هشدار میدهد. او میگوید تصویری که غرب از ما ساخته است تا چه حد دروغین و ظالمانه است. ادوارد سعید این کار را چگونه و با چه استدلالی انجام داد؟
📌 نسخه با کیفیت:
🔗 http://bashgah.net/go/sa9e/
#فیلم
◾️موجودی عجیب به نام سلبریتی
▫️
🖌نگاهی به فضای سلبریتی کشور به قلم رضا شهلا روانشناس و رواندرمانگر تحلیلی
◾️در همه جای دنیا عطش عجیبی برای پیگیری سلبریتیها وجود دارد. مهم این است که مردم با دیدن آن بتوانند رویایی از آن چه را ندارند، در سر بپرورانند. به همین خاطر است که با بررسی سلبریتی های هر جامعه می توان به فرهنگ توده ای و شکاف های اصلی آن جامعه در یک دوره مشخص پی برد.
◾️بررسی اتفاقات اخیر سلبریتی های وطنی حاکی از نهایت آشفتگی، تضاد و ناشناخته بودن جو حاکم سلبریتی های ایرانیست. فرد مورد نظر با حضور در دو فیلم، یا ارايه نمایشی از خود، یا با زدن دو گل در لیگ دسته اول به سلبریتی و تیتر فضای رسانه تبدیل می شود بدون آنکه بداند کجا ایستاده و از اینجا به بعد باید چگونه رفتار کند...
🔗متن کامل این مقاله در لینک :
http://bit.ly/CelebritiesSatya
🔹مهدی رستم پور همان خبرنگاری است که چند روز پیش نامه ای به فیفا نوشت تا مقدمات تعلیق فوتبال ایران در خصوص ورود زنان به ورزشگاهها فراهم شود، همان خبرنگاری است که نقش کار چاق کن برای پناهندگی سعید ملایی و مربی اش و خروج مزدک میرزایی را فراهم کرد، #رستم_پور از دسته همان خبرنگارانی است که در صداوسیما رشد کرد و بلیط هواپیمای سفرش نیز با پول بیت المال تامین شد و بازنگشت و پناهنده شد.
🔹مصاحبه با شبکه های بیگانه خود به خود جرم نیست، اما تف انداختن روی صورت نامردها و بی غیرت ها از قبل از آقا تختی تا کنون مرام پهلوانان کشتی است. کشتیگیرها برای خودشان حرمت قائلند. با هر رذل و خودفروختهای روی تشک نمیروند. با خبرنگارانی که هیکلشان آغشته به جوهرخیانت است، دست نمیدهند و حتی به گفت و گو نمینشینند.
🔸رستم پور خبرنگار #اینترنشنال_سعودی است، مترصد فرصت است تا علیه ورزش این کشور دسیسه کند و پاداشش را از ملک سلمان بگیرد.
حمید سوریان عزیز، نایب رئیس پر افتخار کشتی ماست. شاید او از سوابق این خبرنگار وطن فروش آگاه نباشد و اینچنین است که از واجب بودن سوادرسانهای برای مسئولان صحبت میکنیم.
📌یکهتازی ژنرالهای مجازی
♨️وقتی با سرعت نور به سوی #هیچ حرکت میکنیم
🔻وقتی گوش به فرمانیم...
▪️شبکههای مجازی تبدیل به مقر فرماندهی شدهاند؛ آنها حرف میزنند، خط میدهند، تبلیغ میکنند، پیشنهاد میدهند، محروم میکنند، تنبیه میکنند و دستور میدهند! لشکری دارند که گوش به فرمانشان است، آدمهایی که منتظر دستورات اند. از کجا چه بخرند، چه فعالیتی کنند، به کجا کمک مالی کنند، چه لوازم آرایشی و از کدام برند بخرند، بچههایشان را چطور تربیت کنند؟ رستوران و کافه کجا بروند؟ چه کنند؟ چطور زندگی کنند؟ چطور ازدواج کنند و...
🔻شرط و شروط تتلو برای هواداران
▪️«تتلو» یا همان «امیرحسین مقصودلو»، خواننده پرحاشیه ایرانی، نمونه دیگری است. صفحه او که چندی پیش با چهارمیلیون دنبالکننده، به دلیل فحاشی و استفاده از الفاظ رکیک علیه زنان، از سوی اینستاگرام از دسترس خارج شد و حالا در صفحه جدیدی با یکمیلیون و ۸۰۰هزار دنبالکننده، فعالیت میکند، دو روز پیش، انتشار آهنگ جدیدش را مشروط به جمعشدن هفتمیلیون کامنت کرد. هواداران تا روز بعد، ۹میلیون کامنت برایش گذاشتند (اتفاقی که بهنظر میرسد رکورد تعداد کامنت در اینستاگرام را شکسته است) اما چون در مدت تعیینشده این اتفاق نیفتاده بود، تتلو آنها را جریمه کرد و گفت که باید تعداد کامنتها را به ۱۳میلیون برسانند و آنها هم پیروی کردند! مرد جوانی که برای دنبالکنندههایش شرط گذاشت که اگر به تعداد خاصی در «لایو» اینستاگرامی او شرکت کنند، با همسرش آشتی میکند، یکی دیگر از نمونههاست.
🔻تهدیدهای مسترتیستر با اتکا به فالوورها
▪️...آنها حالا به این معترضاند که چرا مستر در برخورد با زن کاریکاتوریست از توهینهای جنسیتی استفاده کرده و شنیدههای مجازی نشان میدهد، عدهای در حال تنظیم شکایت از او هستند. مستر تیستر حالا معترضان را با ۷۰۰هزار دنبالکنندهاش تهدید میکند، کسانی که او به آنها اگر دستور دهد، سراغشان میآیند و صفحهشان را بهاصطلاح «ریپورت» میکنند. تعدادی از دنبالکنندههای او هم در چند روز گذشته، به دستورش سر تعظیم فرود آوردهاند...
❌نکته: شاید اینکه تتلو شرط انتشار آهنگ جدیدش را زدن رکورد کامنت میگذارد و عدهای پیروی میکنند، در نگاه اول خندهدار باشد اما چند میلیون نفر این کار را کردهاند. یا عدهای لایوهای یک فرد را تماشا کردند تا او با همسرش آشتی کند و ... و این نوع کنشگری در شبکههای اجتماعی نشانگر بروز و ظهور گونهای از رفتار است که نیازمند نگاهی موشکافانهتر به موضوع است.
✅متن کامل را در لینک زیر بخوانید:
https://www.isna.ir/news/98063115526/
💢 #پیامرسان
🔹پیامرسانها در سادهترین شکل خود ابزارهای تبادل اطلاعات میان دو یا چند کاربر هستند. این پیامرسانها میتوانند به شکل #شبکههای_اجتماعی مستقل باشند مثل تلگرام و یا بخشی از یک رسانه یا شبکه اجتماعی بزرگتر باشند مثل مسنجر فیسبوک و یا دایرکتهای توییتر.
🔹 همانطور که از تفاوت میان این پیامرسانها میتوان دید، آنها گستره متنوعی از تبادل پیام را فراهم میکنند. مثلاً در تلگرام میتوان اطلاعات متنوعتری را نسبت به مسنجر فیسبوک مبادله کرد. ویژگی این پیامرسانها امکان ارسال پیام توسط هر یک از اعضای گروه یا مکالمهای است که ایجاد میشود، یعنی همه کاربران عضو یک گفتگو در یک پیامرسان میتوانند پیام بفرستند و در گفتگو مشارکت کنند.
🔹بزرگترین انتقاد به این پیامرسانها عدم پیوستگی آنها به #وب است.
🔹به عبارتی میتوان گفت پیامرسانها سیاه چالههای وب هستند. آنچه در تلگرام نوشته شده است فقط در تلگرام مانده است و قابل استحصال توسط سایر کاربران وب و گوگل نیست.
✏️منبع: "مدیریت شبکههای اجتماعی و کسب و کارهای پلتفرمی"، داتیس خواجه ئیان
تیپ شناسی کاربران اینستاگرام
(به بهانه ی فراخوان های جنجال برانگیز تتلو)
اینستاگرام آن بخش خودشیفته ی شخصیت ما را دوست دارد!
اینستاگرام دومین شبکه ی اجتماعی محبوب جهان و شبکه ی پرطرفدار آمریکایی ها و ایرانی هاست. این شبکه پس از خریداری شدن از سوی فیس بوک به بازاری مکاره برای خرید و فروش لایک های بیهوده و رقابت برای اشتراک گذاری و جمع آوری لایک کاربران بویژه ستارگان عرصه ی تلویزیون و سینما، ورزش و شاخ های اینستاگرامی تبدیل شد. در اهمیت این شبکه همین بس که به استناد نتایج تحقیقی حدود 76درصد اعضای آن را که اغلب نوجوانان و جوانان هویت جو تشکیل داده و هر روز به این شبکه سری می زنند. شواهد و قرائن نشان می دهد که بر ذهن و کنش کاربران این شبکه ی عکس محور، وجود نگاه زیباشناختی(پاتری) و رویکرد پست مدرنیستی( مبتنی بر فردگرایی، استقلال طلبی و انزوا جویی) بیش از رویکرد اخلاقی و فرهنگی سایه انداخته است؛ و شاید از همین روست که کارمن فیشن بک معتقد است" اینستاگرام آن بخش خود شیفته ی شخصیت ما را بیشتر دوست دارد"! و بی تردید هر جا خودشیفتگان بیشتر حضور و بروزی داشته باشند و پیوسته به تبرج و خودنمایی بپردازند موجبات دوری و نفرت کاربرانی را فراهم خواهند کرد و همانطور که نیکلاس کار بدرستی خاطرنشان کرده است " در اینترنت و شبکه های اجتماعی هر چه بیشتر به هم نزدیک شویم از یکدیگر متنفرتر می شویم"!
بواسطه ی ویژگی عکس محوری این شبکه، امروزه تیپ های شخصیتی خودشیفته ای را از هر سنخ و صنفی را به خود جلب کرده است؛ از خودشیفتگان غیر اخلاقی و هنجار شکن چون تتلو گرفته تا خود شیفتگان عاشق پیشه و رومانتیک، خودشیفتگان جبرانی(که در نبود عرصه ای برای کنشگری اجتماعی به این شبکه پناه آورده اند) تا حتی خود شیفتگان نخبه گرا با تحصیلات عالی حوزوی و دانشگاهی. بر اساس نتایج یک تحقیق دانشگاهی(به راهنمایی اعظم راورد راد) تیپ های اینستاگرامی را می توان به سه گونه ی نمایشی، زیبا شناختی و بدنی- اجتماعی طبقه بندی کرد. لذا جای تعجب ندارد که امروزه 20 درصد از فعالیت های شبکه ای در این شبکه ی پر طرفدار در وهله ی نخست به مدلینگ و فشن اختصاص یابد که مبتنی بر بُعد نمایشی و زیباشناختی است و در وهله ی بعد به خدمتِ امور تبلیغات و بازاریابی، کسب و کار و البته عرضه ی محصولات و کالاهای لاکچری همچون خودروهای لوکس خارجی در آید تا زمینه ی شکل گیری فضای عمومی بورژوایی( به تعبیر هابرماسی) در جامعه ی در حال گذار بیش از پیش فراهم گردد.
نکته ی قابل تامل و نگران کننده این است که بر خلاف دو شبکه ی محبوب دیگر جهانی، ماهیت شبکه ی اینستاگرام به سبب ذات فناورانه و جبر تکنولوژیک این رسانه در فضای رقابتی و تعیین نیافته (به تعبیر ویگوتسکی) حتی از شخصیت نسبتا سالم و خودآگاه، کنشگری با شخصیتی نوروتیک و ناخودآگاه و اغلب سلطه پذیر ساخته و بیم آن می رود که در نبود کدنامه و یا نظام نامه های اخلاقی و قانونی و عدم اهتمام نهادهای آموزشی و پرورشی در نهادینه کردن فرهنگ سواد رسانه ای در سطوح مختلف، در آینده ی نزدیک شاهد کنشگری و رفتارهای هنجارشکنانه ی بیشتری از سوی کاربران خودشیفته ی بورژوا و اخلاق گریز چون تتلو باشیم؛ و حتی هنرمندان متوهم تازه از راه رسیده؛ خودشیفتگانی که جامعه شناسی از آنها با عنوان آشوبگران فرهنگی طبقه ی متوسط یاد کرده(دکتر آزاد ارمکی، 1398) و این قابلیت بالقوه را همچون تتلو دارند که در مواقع لازم به آشوب گران اجتماعی تهدید کننده ی امنیت جامعه تبدیل شوند.
برچسبها: #تیپ_شناسی , #شبکه_های_اجتماعی , #فضای_مجازی , #سواد_رسانه_ای , #خودشیفتگان
دکتر محمد مهدی فتوره چی
نشر این یادداشت در مطبوعات و مجلات تخصصی، و شبکه های اجتماعی با ذکر منبع بلامانع است.
اطلاعات روی #هارد_دیسک ها قابل #بازیابی هستند
نتایج یک بررسی جالب روی ۲۰۰ هارد دیسک دستدوم در آمریکا و بریتانیا نشان داده که:
- ۲۶٪ بهدرستی پاکسازی شدن و غیرقابل بازیابی
- ۲۶٪ فرمت شدن، اما قابل بازیابی
- ۱۷٪ اطلاعاتشون حذف شده، اما قابل بازیابی
- ۱۶٪ هیچ تلاشی برای حذف اطلاعات انجام نشده
- ۱۶٪ اطلاعاتی برای بازیابی پیدا نشده
اطلاعات بازیابی شده از این هارد دیسکها، شامل:
مدارک هویتی (مثل: اسکن پاسپورت و...)، اسناد کاری، صورتحسابهای مالی و اسناد بانکی، تصاویر خصوصی
همراهان گرامی توصیه می شود، پیش از فروش دستگاه های هوشمند خود، اطلاعات آنها را طوری پاک کنید که قابل بازیابی نباشد.
🎬چند پیشنهاد برای عصرجدید جدید
🖋پس از هفت یادداشت در نقد و تحلیل عصر جدید که برخی از آنها مورد توجه و نقد هم گرفت، با شنیدن خبر ساخت سری جدید عصرجدید، تصمیم گرفتم چند پیشنهاد عملی نیز برای بهتر شدن سری جدید این برنامه ارائه کنم.سعی کردهام دغدغههایی را که در مورد عصرجدید وجود دارد، به ترتیب از وسعت به عمق بیان کنم، تا هرکسی با خواندن هر میزان از این متن، با پیام آن همراه شود.
1⃣ ادعای عصرجدید این است که استعدادیابی میکند و به کسانی که فرصت دیده شدن نمییابند، اجازه میدهد تا دیده شوند و استعدادهایشان شکوفا شود. حتی گاهی پا را فراتر نهاده و خود را یگانه شیوه رسیدن به موفقیت و جایگزین نظام آموزشی هم قرار میدهد. به نظرم سری بعدی برنامه عصرجدید باید با مخاطب خود روراست باشد و اولین گامش این است که صراحتا به آنها بگوید که هدفش نه استعدادیابی، بلکه سرگرمی است و کسانی در آن بیشتر شانس رسیدن به موفقیت را دارند که استعدادشان نمایشی و سرگرم کننده (نه لزوما مفید) است.
بگذارید مثالی هم بزنم: خواهر و برادری که توانایی انجام محاسبات ذهنی را داشتند، به خاطر دارید؟ آنها تا وقتی توانستند جنبه نمایشی و سرگرم کننده به کارشان بدهند، مثلا در میان محاسبهها شعر بخوانند، به مراحل بعدی صعود کردند. اما وقتی با انجام محاسبات اعشاری کارشان را از جهت فنی (نه نمایشی) ارتقاء دادند، از منظر داور فرهیخته عصرجدید، کارشان چیز جدیدی نداشت و لایق حذف شدن تشخیص داده شدند.
2⃣نکته دوم این است که برندگان عصرجدید نه صرفا استعداد، بلکه مهارتی دارند که سالها برای رسیدن به آن تلاش کردهاند و کار عصرجدید به «شهرت» رساندن «ماهرها»ست نه کشف استعدادها. مسئولیت اجتماعی این برنامه این است برای نوجوانان و خانوادههایشان تبیین کند که رسیدن به «شهرت» نه تنها راه موفقیت است و نه بهترین آن.
با تحصیل در رشته مورد علاقه و طی مدارج علمی هم میشود موفق شد.
با انتخاب شغل مورد علاقه و کار کردن در بازار آزاد هم میشود موفق شد.
ساختن یک زندگی متعادل با کسب درآمد از شغل مورد علاقه به همراه رسیدگی به خانواده و پرداختن به لذت حلال هم شیوه دیگری از دستیابی به موفقیت است که اتفاقا این آخری شیوه مورد توصیه دین اسلام نیز هست.
عصرجدید باید اینها را مدام به مردم بگوید. نباید گذاشت زندگی افرادی در سودای رسیدن به شهرت در عصر جدید تباه شود، همانگونه که در آرزوی رسیدن به ثروت، در پشت کنکور پزشکی تباه شده و میشود.
از سوی دیگر به شهرت رسیدن در عصرجدید نه به دلیل فضیلت که به دلیل توانایی سرگرم کنندگی است. بسیاری از کسانی که با شایستگی نام خود را در تاریخ ثبت کردهاند، اگر در عصرجدید حضور مییافتند، هیچ راهی برای برگزیده شدن نداشتند.
3⃣فرهنگ حاکم بر عصرجدید همان فرهنگ حاکم بر اینستاگرام است، یعنی «فرهنگ شهرت». خود شهرت در فرهنگ ما مطلوب نیست، اما اگر بپذیریم شهرتی وجود دارد که میتواند مطلوب باشد، آن شهرتی است که از فضیلتی به دست آمده و در زندگی انسانها کارکرد مثبتی دارد. شهرت دادن به کسانی که تنها هنرشان حماقت و مسخرگی است، یعنی مشروعیت دادن به آنها و این به خودی خود یک جنایت علیه مردم و آینده این کشور است. اما جنایت مضاعف این است که به همین میزان اکتفا نشده و با ساخت مستند از زندگی شخصی این افراد، تلاش مضاعفی برای برندینگ آنها انجام شود. ماجرای #تتلو و #مسترتیستر اکنون مقابل چشمان ماست. آیا میخواهیم آنها و افرادی همانند آنها گروه مرجع بخشی از جامعه ما و بخش بزرگتری از نوجوانان ما باشند؟
ممکن است مقایسه بین اینها و قهرمانان عصرجدید را غیرمنصفانه بدانید، در این صورت باید به یادآوریم که #امیرتتلو و#حمیدسپیدنام هم در ابتدا افرادی حرفهای و مبادی آداب در حرفه خود بودند، سری به پیج حسین شاهرخنیا (ترویج کننده زنا و خیانت) و زینب موسوی هم بزنید، آنها محصول برنامه خندوانهاند. و عصرجدید هم دارد به همان راه میرود. و البته که هیچکس از لغزش مصون نیست زیرا «نفس همواره به بدیها بسیار امر میکند، مگر آنکه خداوند به کسی رحم کند»
4⃣ صرف حضور در عصرجدید برای شرکتکنندگان منشاء شهرت و منفعت خواهد بود و این موضوع یک مسئولیت بدیهی برای دستاندکاران برنامه ایجاد میکند. که آموزشهایی برای مسئولیتپذیر بودن در قبال شهرت، به شرکتکنندگان بدهند. از آن مهمتر اینکه به شرکت کنندگان آموزش سوادرسانهای هم داده شود تا با هر موجی که در فضای مجازی شکل میگیرد، ندیده و نشناخته همراه نشوند.
با مراجعه به صفحات سلبریتیهای خارجی اینستاگرام به راحتی میتوان متوجه شد که آنها معمولا به موضوعات شخصی، کاری و به ندرت محیط زیستی میپردازند، در حالیکه حتی خورده سلبریتیهای ما برای خودشان تحلیلگر فرهنگی و اجتماعیند. این تفاوت نتیجه برخورداری از آموزش یا وجود قرارداد محکم است.
5⃣ نام «عصرجدید» هم ازمواردی است که با
ید بر روی آن بحث کرد. نمیشود اصطلاحی را که یک معنای مشخص دارد، به کار برد و توقع داشت معنای دیگری از آن برداشت شود. عصرجدید اصطاحی است که برای دوران پس از رنسانس در اروپا به کار میرود. در مقابل عصر اقتدار دین یا «عصرایمان». ماهیت واقعی عصرجدید را چارلی چاپلین در فیلم عصرجدیدش نشان داد. اما انتخاب این نام برای یک مسابقه سوال برانگیز است. این مسابقه قرار است کدام عصرجدید را رقم بزند و معیارهای این عصر چیست؟
6⃣نکته پایانی اینکه «تمدن» کالبد فرهنگ است. یک سوال مهم از همه آنها که میاندیشند: از دل فرهنگی که عصرجدید میسازد، کدام تمدن برخواهد خواست؟
7⃣ مسئولیت ما چیست؟
#محمدعلی_عبدالهی #گام_دوم #عصرجدید #طلوع_نو
#خانواده_و_رسانه
🔴 #فیسبوک و #واتس_آپ موظف به ارائه اطلاعات به پلیس انگلستان
بر اساس توافق جدیدی که میان واشنگتن و لندن به امضا رسید, شبکه های اجتماعی در آمریکا مانند فیس بوک و واتس آپ مجبور خواهند شد پیام های رمزگذاری شده کاربران خود را با پلیس انگلیس به اشتراک بگذارند.
درباره توافقنامه جدیدی که انتظار می رود ماه آینده به امضا برسد، شبکه های اجتماعی برای حمایت از روند تحقیقات درمورد افرادی که با اتهامهای جنایی خطرناک مانند تروریسم و کودک آزاری روبه رو هستند، مجبورند اطلاعات این افراد به اشتراک بگذارند.
بریتی پاتل وزیر کشور انگلیس پیش از این هشدار داده بود برنامه فیس بوک برای اینکه کاربرانش بتوانند پیامهای کاملا رمزگذاری شده ارسال کنند، به نفع مجرمان خواهد بود.
وزیر کشور انگلیس از شبکه های اجتماعی خواسته بود تا زمینه های را فراهم کنند تا آژانس های اطلاعاتی بتوانند به پیامهای این افراد دسترسی داشته باشند.
آمریکا و انگلیس توافق کرده اند که در چارچوب توافقنامه جدید تحقیقات درباره شهروندان دو کشور انجام ندهد.
⭕️دستکاری افکار عمومی
💢"دستکاری هوشیارانه و هوشمندانه عادتها و عقاید سازمانیافته تودهها یکی از عناصر مهم جامعه دموکراتیک است. آنها که این سازوکار نادیده جامعه را دستکاری میکنند دولتی نامرئی را تشکیل میدهند که قدرت واقعی حاکم بر کشور ما است."
💢دولت نامرئی "طبقه بالاتر جامعه است؛ پرورده، آموخته، کارشناس، روشنفکر. حتی الزامی نیست که آنها همدیگر را بشناسند اما تودهها را کنترل میکنند، آنها هستند که سررشته کارها را به دست دارند و ذهن عموم را کنترل میکنند
🔺بر ما حکومت شده، ذهنهایمان قالب گرفته شده، ذائقهمان شکل داده شده، افکارمان توصیه شده، عمدتا توسط مردانی که هیچگاه اسمشان را نشنیدهایم."
💢اول این که تودهها بیش از حد احمق و بیعقلند و بیش از حد تحت تاثیر عواطف و تکانهها که بتوان به تصمیم آنها اعتماد کرد.
انگیزه افکار و اعمال مردم -که اغلب خود از آن آگاه نیستند- نیروهایی است در ناخودگاه آنها که فراموش یا سرکوب شدهاند.
💢تودهها "ممکن است به آسانی به فرد اشتباه رای بدهند یا چیز غلطی بخواهند، بنابراین باید از بالا هدایت شوند اما میتوان به عمیقترین امیال و ترسهای افراد دسترسی پیدا و از آن برای اهداف خود استفاده کرد."
💢راه دستکاری موثر افکار عمومی اینست؛ مردم باید کاری را بکنند که آنها که پول و قدرت دارند میخواهند؛ چیزی را که لازم ندارند بخرند و کسی را انتخاب کنند که حافظ منافع آنان نیست یا دنبالهرو رهبران قدرتمند باشند.
👤ادوارد برنیز
⭕️اینستاگرام مضرترین رسانه اجتماعی برای سلامت روانی جوانان
💢انجمن سلطنتنی سلامت عمومی بریتانیا با تحقیق بر روی 1479 فرد جوان و با در نظر گرفتن عوامل متعددی همچون افسردگی، حس تنهایی، اضطراب، اذیت و آزار، اعتماد به نفس و غیره، شبکه اینستاگرام را بدترین شبکه اجتماعی و با عنوان آسیب خالص برای سلامت روانی جوانان معرفی کرد.
🔺در این بررسی که در مورد تاثیرات روانی 5 شبکه اجتماعی محبوب بر روی جوانان صورت گرفت یوتیوب با در بر داشتن محتوای آموزشی بسیار و عوامل آسیب زننده به مراتب کمتر، کم ضررترین و مفیدترین رسانه اجتماعی معرفی شد و پس از آن به ترتیب توئیتر، فیسبوک و اسنپ چت قرار گرفتند.
#رسانه_شناسی
▪️عضو واحد جنگ روانی ارتش انگلیس، مسئولیت غرب آسیای توییتر را بر عهده دارد
پایگاه «میدلایستآی» نوشت، مدیر بخش غرب آسیا در شرکت توییتر فردی است که به صورت پارهوقت در واحد جنگ روانی ارتش انگلیس نیز عضویت دارد.
«گوردون مکمیلان» از چند سال پیش در واحدی که در سال ۲۰۱۵ با هدف تدوین راههای «غیرکشنده» در ارتش انگلیس ایجاد شده، عضو است.
واحد موسوم به «تیپ ۷۷» از شبکههای اجتماعی و همچنین امکاناتی نظیر تحلیل داده و تحقیق بر روی کاربران، برای پیشبرد «جنگ اطلاعاتی» استفاده میکند.
هدف از تشکیل این واحد تلاش برای «تغییر رفتار و رویکرد اهداف» از طریق عملیاتهای مبتنی بر شبکههای اجتماعی اعلام شده است.
#جنگ_رسانه_ای
💢 #جنگ_رسانهای
🔹 جنگ رسانهای، یکی از برجستهترین جنبههای «#جنگ_نرم» و جنگهای جدید بین المللی است. اساسیترین تعریف از این جنگ استفاده از رسانهها برای تضعیف کشور #هدف و بهره گیری از توان و ظرفیت #رسانهها به منظور دفاع از منافع ملی است.
🔸 اگر چه جنگ رسانهای عمدتاً به هنگام #جنگهای_نظامی کاربرد بیشتری پیدا میکند اما این به آن مفهوم نیست که در سایر مواقع، جنگ رسانهای در جریان نبوده یا مورد استفاده قرار نمیگیرد.
🔹 جنگ رسانهای تنها جنگی است که حتی در شرایط #صلح نیز بین کشورها به صورت غیر رسمی ادامه داشته و هر کشوری از حداکثر توان خود برای پیشبرد #اهداف_سیاسی خویش با استفاده از رسانهها بهره میگیرد.
🔸 جنگ رسانهای، جنگ بدون خونریزی، جنگ آرام، #جنگ_بهداشتی و تمیز تلقی میشود؛ جنگی که بر صفحات روزنامهها و میکروفون رادیوها، صفحات تلویزیونها و عدسی دوربینها جریان دارد.
🔹 سربازان جنگ رسانهای متخصصان #تبلیغات، استراتژیستهای #جنگ_روانی، خبرنگاران خبرگزاریها، شبکههای خبری، سایتهای اینترنتی و کارگزاران رسانهها هستند.
🔸 جنگ رسانهای بر خلاف جنگهای نظامی که عمدتاً میان دو یا چند کشور به عنوان ائتلاف با یک #کشور جریان مییابند، میتواند میان یک گروه از کشورها با گروه بزرگ دیگری از کشورها با ویژگیهای مشخص شکل گیرد.
✏️ منبع: "جنگ رسانهای" به اهتمام منصور حاتمی راد
✅ «رد پای عربستان سعودی در عراق»
با توجه به ناآرامی های عراق هشتگ اعتراضی #العراق_تنتفض که با توجه اعتراضات عراق در توییتر ترند شده بود را دقایقی آنالیز کردیم. به نتایج جالبی رسیدیم!
.
الف-این بررسی بر روی ۳۳هزار ۵۰۰ توییت و ۲۱هزار ۳۰۰ ریتوییت و ۷۱۰ ریپلای انجام گردید.
ب- ۶۵درصد فعالیت این هشتگ از عربستان سعودی است.با نگاهی به آمار فعالیت های این هشتگ بر اساس شهر ماجرا جالب تر میشود "ریاض-جده-مدینه-مکه"در صدر مکان های فعالیت این هشتگ است.
باز هم عملیات های ترندینگ سعودی در فضای رسانه ای بر علیه دولت عراق با هدف ایجاد اغتشاش، نا آرامی و ایجاد تفرقه با لشکر بزرگ ربات ها و اکانت های فیک و رسانه های همسو چند زبانه
قلدری رسانه ای
✍ بعید است که شهروندی با مفهوم «قلدری» (bulling) آشنا نباشد و در عصر اطلاعات و ارتباطات کمتر فردی زیست می کند که نوعی قلدری را در طول زندگی تجربه نکرده باشد.
✍ در جهان کنونی پدیده اجتماعی قلدری، سیطره خود را از خانواده تا جامعه گسترانده است و سایه به سایه ساختارهای اجتماعی واقعی و مجازی را تعقیب کرده و شکل فرا مدرن بخود گرفته است.
✍"قلدری در محیط کار"(bulling in workplace) موجب سو مدیریت، زایل شدن عدالت اجتماعی، ایجاد نابرابری، کاهش انگیزه شغلی، ناامنی شغلی و به حاشیه راندن شایسته سالاری می شود و تبعات ناخوشایند آن گریبان جامعه را می گیرد.
✍در دنیای رسانه ای شده امروز و وابستگی مفرط شهروندان به اطلاعات رسانه ها، سواستفاده از قدرت ارتباطات و رسانه ها بسیار افزون شده است و قلدری رسانه های جریان اصلی و رسانه های اجتماعی به سرفصل مطالعات رسانه ای ارتقا یافته است.
✍ قلدری رسانه ای(bulling in media) گونه های مختلفی را تجربه می کند و می توان از قلدری مطبو عاتی، قلدری رادیویی، قلدری تلویزیونی، «سایبر قلدری» و«رایاقلدری»، قلدری اینترنتی، قلدری فیس بوکی، توئیتری و قلدری اینستاگرامی و.... سخن به میان آورد.
✍ "قلدری رسانه ای" نوعی رفتار پرخاشگرانه با هدف آزار و زیان رساندن به دیگران از طریق تولید و انتشار اطلاعات و اخبار فراواقعی و جعلی در رسانه های جمعی و اجتماعی با هدف تغییر اذهان عمومی است. مصادیق "قلدری رسانه ای" توهین، تهمت، افتراء، تحقیر، آبروریزی، زورگویی، انتقام گیری و دروغ پردازی، با هدف زیاده خواهی، باج گیری و تضعیف موقعیت دیگران و تامین منافع فردی و گروهی است.
✍قلدری رسانه ای با سوء استفاده از مسئولیت و با هدف ترور شخصیت، آزار روحی، سرکوب و کنترل افراد و گروههای اجتماعی انجام می شود.
✍فرد یا گروه قلدر از طریق رسانه ها، بدون درگیری فیزیکی، قدرت خویش را با دستکاری در افکار عمومی افزایش داده و با تقلیل قدرت رقبا آنها را به زیرسلطه کشیده و منافع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خود را به پیش می برد.
✍در قاموس مفاهیم سازمانی «اختیار» و «مسئولیت» به صورت توام تعریف می شوند و هر نوع اختیار سازمانی متضمن مسئولیت و پاسخ گویی است. در "قلدری رسانه ای" قلدران و دنباله های آنان به صورت سازمان یافته در صدد استفاده حداکثری از اختیارات خود بدون قبول مسئولیت و پاسخ گویی هستند. از اینرو بزرگترین خسارات را از طریق رسانه ها به دیگران تحمیل می کنند و کوچکترین انتقاد را نیز بر نمی تابند.
✍رسانه ها جمعی و بویژه رسانه های عمومی در فرایند ارتباطات جمعی، نقش میانجی و واسطه دارند و به همین جهت به آنها مدیا اطلاق می شود. ارتباط سازان جمعی در بیان اخبار و اطلاعات باید از جهت گیری غیر واقعی و از یک سویه نگری در روایت رخدادها و پدیده های اجتماعی پرهیز کنند.
سواد رسانه و روانشناسی
⭕️ماجرای یک عکس جعلی در اعتراضات عراق. «بهار عربی میخواهیم تا مراجع [نجف] را به کشورهایشان اخراج کنی
نکته: بازهم در آستانه پیاده روی اربعین شاهد اقداماتی در راستای تحت تاثیر قراردادن این اجتماع بزرگ و معنوی مسلمانان هستیم. سال گذشته در چنین روزهایی بحث دو قطبی سازی ایرانی_عراقی جهت کاهش حضور زائران مطرح شده بود.
در هر دو رخداد انتشار گسترده #شایعات، #فیک_نیوزها، عکس های #ساختگی و #دستکاری شده و بمباران خبرهای #کذب جهت گرفتن فرصت تفکر از مخاطب از روش های بکار برده شده است.
✅ پیادهروی اربعین باشکوه تر برگزار خواهد شد انشاءالله.
💢دو تجویز راهبردی برای ارتقای سواد رسانهای
♨️همه ما باید سواد رسانهای را در خود ایجاد و تقویت کنیم که نیازمند مطالعه و تمرین است. برای شروع به این دو اصل کلیدی پایبند باشیم:
1️⃣طراحی رژیم مصرف رسانه ای: به اینکه چه میزان اطلاعات مان را از کدام رسانه می گیریم حساس باشیم. کسانی که سواد رسانه ای دارند، رژیم مصرف متعادلی دارند و از منابع و رسانه های مختلف به میزان مشخصی اطلاعات می گیرند. آن ها رنگین کمان رسانه ای دارند. اگر رژیم مصرف رسانه ای به درستی طراحی نشود، در فضای اشباع رسانه ای و بمباران اطلاعاتی خفه خواهیم شد.
2️⃣از مخاطب منفعل به مخاطب منتقد: اگر باور کنیم که هیچ کدام از رسانه ها، هدف شان حقیقت نیست بلکه خدمت به گروه/اندیشه/طبقه خاصی است، از این به بعد، استراتژی مطالعه و تماشای انتقادی را در پیش خواهیم گرفت. برای تبدیل شدن به خواننده/تماشاگر منتقد همیشه این سه سوال را از خود بپرسید:
۱.چه کسی این پیام را خلق کرده است و چرا این پیام ارسال شده است؟ (هدف او چه بوده است؟)
۲.چه ارزشها و دیدگاههایی را در این پیام به صورت پنهان جاسازی و تبلیغ کرده اند؟
۳.احتمالا چه بخش هایی از واقعیت حذف شده و چه بخش هایی از واقعیت برجسته سازی شده است؟