eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
191 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️دیکتاتوری رسانه ای به سبک بی بی سی 💢‏در یک مدرسه مشهور نخبه مذهبی خصوصی در منطقه ایلینگ در لندن، به مدت ۳۰ سال مسوولان، به شیوه سازمان یافته مافیایی، به آزار جنسی و روحی، توهین، تحقیر و ‌تنبیه بدنی صدها محصل مشغول بوده و‌ خبرش هم تیتر اول رسانه ها است. ولی برای شبکه بی بی سی فارسی این موضوع اهمیت خبری ندارد و تنبیه بدنی دانش آموز یزدی که منجر به برکناری مسبب آن شده اهمیت دارد. 🌐https://www.bbc.co.uk/news/uk-england-london-50165998
⭕️ 💢 اسطوره ستیزی پس انتشار کلیپی چندثانیه ای در خصوص ترور ابوعزرائیل وی با انتشار تصاویری در باشگاه ورزشی این کلیپ و خبر را رسما تکذیب کرد انتشار این گونه اخبار در شرایط کنونی عراق طرح اسطوره ستیزی جهت القا حس تنفر در اذهان مردم است اسطوره ستیزی مدیریت بحران در جامعه عراق را سخت می کند
⭕️ 💢انتشار وسیع اخبار کذب ،کشته سازی و .. عملیات های لشگر های فیک سعودی است
💢درباره سواد رسانه‌ای ❓چند سوال در مورد دریافت پیام ۱.نويسنده كيست و هدف پيامش چيست؟ ۲.چه ارزش‌ها و شيوه‌های زندگی و يا ديدگاه‌هايی توسط نویسنده پيام مطرح شده است؟ ۳.چه تكنيك‌هایی برای جلب توجه شما به كار رفته است؟ ۴.چه تكنيك‌هایی برای سنديت دهی و اعتبار بخشی به پيام خرج شده است؟ ۵. چرا افراد مختلف امكان برداشت‌های متفاوت از پيام را داشته‌اند؟ ۶. چه چيزهایی از پيام حذف شده است؟ ۷.چه كسانی از پيام‌ نفع می‌برند؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️دیپ فیک قبلا می گفتیم تا خودمان با چشمانمان نبینیم باور نمی کنیم، اما امروزه حتی دیگر به آنچه با چشمانمان می بینم هم نمی توانیم اعتماد کنیم. عصر «می گویند»، «شنیده ام» و حتی «دیده ام» پایان یافته است. عصر، عصر هوشمندی است. دیپ فیک و هر آنچه باید از آن بدانید را در کلیپ بالا ملاحظه کنید. دیپ فیک (Deepfake) به معنی جعل عمیق یا یادگیری عمیق جعل کردن، تکنیکی بر پایه است که برای تلفیق تصاویر انسان‌ها به کار می‌رود. در تکنیک ، تصاویر و ویدئو‌های دروغینِ به شکلی کاملا واقع‌گرایانه ساخته می‌شود. فن‌آوری جعل عمیق می‌تواند تصاویری بسازد که از اساس حقیقت ندارند، تصاویری که در آن‌ها به نظر می‌رسد فردی، حرف خاصی می‌زند یا کاری را انجام می‌دهد که اصلا در دنیای واقعی اتفاق نیفتاده است. کارشناسان از رواج استفاده از فن‌آوری و پیامدهای آن به شدت ابراز نگرانی میکنند.
⭕️اخبار تفسیری 💠"اخبار تفسیری" در رسانه های رسمی و اجتماعی موج سواری می کنند تا پاره ای خبرنگاران از این رهگذر با هدف شکل دادن اذهان عمومی، فهم خود از واقعیات را به عنوان فهم عموم جامعه از واقعیات رویدادها نشان دهند. 💠خبرهای تفسیری خبرهایی هستند که بجای اینکه بر بیان ابعاد واقعیت های اجتماعی استوار باشند بر تفسیر خبرنگاران و شهروند-خبرنگاران از واقعیات مبتنی بوده و امروزه حجم قابل توجهی از محتوی اخبار چنین سمت و سویی پیدا کرده و واقع گرایی در حال رنگ باختن است. 💠کسب اطلاعات و اخبار محیط یکی از نیازهای ضروری و انکارناپذیر انسان اجتماعی است و بدون اتکا به رسانه ها نمی توان جامعه را اداره کرد. انسان عصر اطلاعات برای شناخت و کنترل محیط به کسب مستمر اخبار و اطلاعات محیطی نیاز مبرم دارد. 💠تغییر سبک زندگی، تضعیف روابط اجتماعی و تقویت فردگرایی، انسان معاصر را به سوی وابستگی هر چه بیشتر به اطلاعات رسانه های جمعی سوق داده است. 💠در جامعه اطلاعاتی، قدرت تنها در چارچوب توان نظامی و توان تولید منحصر نمی شود و قدرت ارتباطات در مرتبه بالاتری ایستاده است. در جامعه امروزی کنشگری سیاسی و اجتماعی به نحو فزاینده ای در فضای رسانه ها سامان می یابد. 💠 بازار رسانه ای متحول شده و چرخش معنادار "بازار مبتنی بر تامین" به "بازار مبتنی بر تقاضا" موجب تحولات عظیمی در رسانه های جمعی شده است. به گونه ای که در این بازار حرف آخر را سیاستگذاران و تهیه کنندگان و تامین کنندگان محتوای رسانه ها نمی زنند. دیرزمانی است، تصمیم گیری پشت درهای بسته رسانه ها و کدگذاری منویات فردی و گروهی لابلای اخبار رسانه ها در حال منسوخ شدن است. 💠در جامعه "دانایی محور" کاربران و مصرف کنندگان اطلاعات، کنترل زیادی روی محتوا پیدا کرده اند. بی توجهی مدیران رسانه ها به نیازها و آرزوهای مخاطبان و کاربران به فرایندی مختوم می شود که انتهای آن مسیر، جستجوی جایگاه مستحکم در صفوف حذف شدگان از کنشگری رسانه ای است. 💠در عصر کنونی دیگر روش های سنتی بازنمایی و راه و روشی که رسانه ها رویدادها و پدیده های اجتماعی را متناسب با سلایق و علایق خود برای مخاطبان بازتاب دهند، پاسخ گو و برانگیزاننده نیست. 💠نظریه پردازان علم ارتباطات برای ممانعت از فروغلتیدن اصحاب رسانه در دام "خودتفسیری" پدیده های اجتماعی، موضوع ارزش های خبری را به میان کشیده اند و مجموعه معیارهای مشخصی را برای انتخاب و گردآوری اطلاعات ارایه داده اند تا خبرنگاران تفاسیر شخصی خود از رویدادها را بنام واقعیت به خوراند جامعه ندهند. 💠آنچه مبرهن است محیط اجتماعی با ایدئولوژی عجین شده است و خبرنگاران رسانه های جمعی در فرایند تبدیل "واقعیت" به "اخبار"تحت تاثیر سلیقه ها و گرایش های سیاسی و ایدئولوژیک قرار می گیرند. این فرایند موجب می شود تفسیر خبرنگاران از واقعیات بجای واقعیت نشسته و دستکاری در افکار عمومی از طریق ارایه اطلاعات فراواقعی رخ دهد. 💠بدترین وضعیت زمانی رخ می دهد که اطلاعات بی پایه، مبنای تصمیم گیری در جامعه قرار گیرد و مسیر گمراه کننده ای را فرا روی شهروندان قرار دهد. این قبیل تصمیم گیری ها موجب ترویج بی ثباتی در جامعه می شود و تناقض هایی را ایجاد می کند که موجب افزایش هزینه های عمومی است. 💠کنشگرانی که در رسانه های رسمی و رسانه های اجتماعی مبادرت به گردآوری و انتشار اطلاعات می کنند، بجای تمسک به کوتاه ترین راه رضایت بخش یعنی حاکم کردن تفسیر خود و تسری اراده قدرت های پنهان در پشت دیوارهای رسانه ها، باید با روشی صحیح، ابعاد واقعیت را شناسایی و از طریق نمادهای زبانی درست، آن را برای افکار عمومی گزارش کنند. 💠اگر حرکت قطار اخبار تفسیری در رسانه های جریان اصلی و رسانه های اجتماعی متوقف نشود، سنگ بناهایی در منظومه اطلاع رسانی گذاشته می شود که بسیار سست و هزینه زاست. این شیوه نه تنها گره ای از توسعه جامعه باز نخواهد کرد بلکه در آینده مخاطبان دریچه های ناامیدی را بزرگتر از هر دریچه دیگری بر روی خود گشاده خواهند دید. 👤حجت اله عباسی
📣 جزییات یک سریال جاسوسی ضدایرانی/ رژیم صهیونیستی «تهران» می‌سازد! 🔺 «تهران» عنوان مینی سریالی معمایی و جاسوسی است که شبکه صهیونیستی kan قصد تولید آن را دارد. 🔺 نوید نگهبان بازیگر سریال «میهن» یا «هوملند»، شان توب بازیگر «مرد آهنی» و نیو سلطان از بازیگران سریال «تهران» خواهند بود. 🔺 ماجرای فیلم درباره فعالیت یک هکر برای از کار انداختن یک راکتور هسته‌ای است. پس از ناکامی در این مأموریت وی از سوی مقامات ایرانی تحت تعقیب قرار می‌گیرد، او در ادامه به‌عنوان یک ایرانی با مسعود که یک فعال سیاسی و امنیتی سابق است، ارتباط برقرار می‌کند. در عین حال مقامات ایرانی در تعقیب وی هستند و سعی دارند او و مسعود را دستگیر کنند.
⭕️عراق و کامنت گذاری های موفق 💢آشوب عراق در حوزه سایبر دارای 3 موج عملیاتی بوده و هست : - موج اول تحریک احساسات مردم عراق با استفاده از تکنیک های عملیات روانی از قبیل شایعه، سانسور، دروغ، بزرگنمایی که نمونه های زیاد آنرا در هشتک های گوناگون شاهد بوده ایم که به طور مثال می توان به هشتک اشاره کرد. - موج دوم که گاها با تاخیر فعال می شد پاسخ کاربران عراقی به دریافت پیام های موج اول بود که در دسته بندی های مثبت و منفی قرار میگیرد. (مثبت همسو با موج اول و منفی مخالف موج اول) - موج سوم هدایت این پاسخ ها(مثبت و منفی) به سمت اهداف از پیش طراحی شده می باشد. 💢نکته جالب توجه در فضای سایبر عراق حضور کاربران سعودی با پرچم عربستان می باشد که به طور علنی در مسائل داخلی کشور عراق دخالت می کنند و احساسات کاربران عراق را برضد دولت حاکم در این کشور و جمهوری اسلامی ایران تحریک می کنند. کاربران سعودی برای پیشبرد اهداف خود در سه موج عملیاتی عنوان شده یک تاکتیک بسیار ساده دارند ⭕️کامنت گذاری 🔺در شبکه های اجتماعی نظیر توییتر و فیسبوک کامنت گذاری از لایک و گاها ریتوییت و بازنشر اهمیت بیشتری دارد. ارتباط مستقیم کاربر با کاربر در اینگونه شبکه ها از طریق کامنت ها میسر است 🔺حال آنکه با کمی دقت متوجه می شویم رفتار مجازی کاربران عراقی نیز بر همین عادت است آنها کاربرانی هستند که علاقه زیادی به دریافت و یا دادن پاسخ در کامنت ها دارند. 💢سعودی ها قبل از هرچیزی رفتار مجازی کاربران عراق را رصد کرده و بهترین شیوه برای برقراری ارتباط با آنها را انتخاب کرده اند. به همین دلیل است که کاربران سعودی با پرچم عربستان در فضای سایبر عراق بر ضد دولت حاکم این کشور مطلب می نویسند و برای آینده عراق تصمیم میگیرند 💢 آنها راه ارتباط با عراقی ها را پیدا کرده اند. البته نباید نقش کاربران بعثی و منافقین در اجرایی شدن نقشه های سعودی را نادیده گرفت اما چیزی که مهم است شیوه های اقدام کاربران سعودی می باشد که طبق رفتار مجازی جامعه هدف خودشان با آنها برخورد می کنند. 📚مطالعات عراق
⭕️تصمیم شجاعانه اینستاگرام 🔸 تکنولوژی هم رفتار ما را تغییر می‌دهد و هم خودش از تغییر رفتار ما تغییر می‌کند. از همین بابت است که برخی آن را ویژگی «تو در تویی» فناوری می‌دانند. اینستاگرام هم منجر به تغییراتی جدی در شیوه زیستن و تعامل ما شده است و هم خودش نمی‌تواند از تغییر رفتار کاربرانش در امان باشد. 🔸 اینستاگرام با شاخه‌هایش امروز تبدیل به یکی از رسانه‌های واقعی جهان ما شده است. این شبکه اجتماعی به‌واسطه بهره‌مندی‌اش از ترکیب متن و تصویر توانست تغییری جدی از پست‌گذاری‌های متن‌محور به سمت پست‌گذاری‌های تصویرمحور باشد. اینستاگرام جهان نوشتاری را به سمت جهان تصویری از زندگی و افکار ما هدایت کرد. 🔸 آی جی تی وی (IGTV) یک گزینه فناوری جدید بود. گزینه‌ای که امکان به اشتراک‌گذاری فیلم‌های طولانی را امکان‌پذیر کرده است. این تغییر در اینستاگرام درست مانند آن است که روزی توئیتر اعلام کند که از فردا کاربرانش می‌توانند یک کتاب را نیز به اشتراک بگذارند! در حقیقت ویژگی کلیدی توئیتر همین تعداد کم کاراکترش بود
📌اگر مخاطب پر و پا قرص هستید، حتما بخوانید درباره نوع و ميزان اثر رسانه ها بر مخاطب نظرات مختلفی وجود دارد. با چند روش متداول برای تاثیرگذاری آشنا شوید: : مخاطبان در دريافت پيام‎هاي رسانه ها به خصوص تلويزيون، مانند زمين مستعدي هستند که مي توان هرچه را خواست در آنها کاشت و پرورش داد. بنابراين، معنا توسط رسانه ها توليد مي شود و مخاطبان با پذيرش چنين معناهايي به همديگر نزديک تر مي شوند. نظریه پردازان میگویند تلويزيون آثار درازمدتي دارد؛ آثار تدريجي و غيرمستقيم اما متراکم و با اهميت. ‎سازي يا تعيين دستور کار: چيزي که برجسته شود اهميت پيدا مي کند. رسانه‎ها با اهميت دادن و برجسته کردن برخي اخبار و موضوعات، آنها را در دستور کار جامعه قرار مي دهند و با وزن دادن به آنها، نيروهاي جامعه را به آن مشغول مي کنند. برجسته سازي از شناخته شده ترين تاکتيک هاي جنگ نرم محسوب مي ‎شود. این روش از کارکردهاي اصلي رسانه ها در انحراف افکار عمومي به سمت دلخواه است. به عبارت ساده‎تر رسانه‎ها از اين طريق به مردم ديکته مي کنند که به چه موضوعاتي و چگونه بينديشند. 1رسانه ها واقعيت را منعکس نمي کنند، بلکه واقعيت را دستکاري کرده و به آن شکل تازه اي مي دهند. 2. تمرکز رسانه ها بر تعداد خاصي از مسائل و موضوعات باعث مي شود تا آن مسائل و موضوعات، نزد مخاطبان مهم جلوه کنند و در اولويت قرار گيرند. : در این روش رسانه هاي جمعي به‎خصوص تلويزيون و سينما، مردم را طبق الگوهاي مختلف رفتاري به عمل وامي دارند. اين تصاوير مي توانند به عنوان «الگوهاي رفتار» عمل کنند و قابل تقليد باشند، و مردمي که بيننده کنش تصوير شده هستند، ممکن است از آن به عنوان بخشي از مجموعه رفتاري خود استفاده کنند.