eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
191 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️عراق و کامنت گذاری های موفق 💢آشوب عراق در حوزه سایبر دارای 3 موج عملیاتی بوده و هست : - موج اول تحریک احساسات مردم عراق با استفاده از تکنیک های عملیات روانی از قبیل شایعه، سانسور، دروغ، بزرگنمایی که نمونه های زیاد آنرا در هشتک های گوناگون شاهد بوده ایم که به طور مثال می توان به هشتک اشاره کرد. - موج دوم که گاها با تاخیر فعال می شد پاسخ کاربران عراقی به دریافت پیام های موج اول بود که در دسته بندی های مثبت و منفی قرار میگیرد. (مثبت همسو با موج اول و منفی مخالف موج اول) - موج سوم هدایت این پاسخ ها(مثبت و منفی) به سمت اهداف از پیش طراحی شده می باشد. 💢نکته جالب توجه در فضای سایبر عراق حضور کاربران سعودی با پرچم عربستان می باشد که به طور علنی در مسائل داخلی کشور عراق دخالت می کنند و احساسات کاربران عراق را برضد دولت حاکم در این کشور و جمهوری اسلامی ایران تحریک می کنند. کاربران سعودی برای پیشبرد اهداف خود در سه موج عملیاتی عنوان شده یک تاکتیک بسیار ساده دارند ⭕️کامنت گذاری 🔺در شبکه های اجتماعی نظیر توییتر و فیسبوک کامنت گذاری از لایک و گاها ریتوییت و بازنشر اهمیت بیشتری دارد. ارتباط مستقیم کاربر با کاربر در اینگونه شبکه ها از طریق کامنت ها میسر است 🔺حال آنکه با کمی دقت متوجه می شویم رفتار مجازی کاربران عراقی نیز بر همین عادت است آنها کاربرانی هستند که علاقه زیادی به دریافت و یا دادن پاسخ در کامنت ها دارند. 💢سعودی ها قبل از هرچیزی رفتار مجازی کاربران عراق را رصد کرده و بهترین شیوه برای برقراری ارتباط با آنها را انتخاب کرده اند. به همین دلیل است که کاربران سعودی با پرچم عربستان در فضای سایبر عراق بر ضد دولت حاکم این کشور مطلب می نویسند و برای آینده عراق تصمیم میگیرند 💢 آنها راه ارتباط با عراقی ها را پیدا کرده اند. البته نباید نقش کاربران بعثی و منافقین در اجرایی شدن نقشه های سعودی را نادیده گرفت اما چیزی که مهم است شیوه های اقدام کاربران سعودی می باشد که طبق رفتار مجازی جامعه هدف خودشان با آنها برخورد می کنند. 📚مطالعات عراق
⭕️تصمیم شجاعانه اینستاگرام 🔸 تکنولوژی هم رفتار ما را تغییر می‌دهد و هم خودش از تغییر رفتار ما تغییر می‌کند. از همین بابت است که برخی آن را ویژگی «تو در تویی» فناوری می‌دانند. اینستاگرام هم منجر به تغییراتی جدی در شیوه زیستن و تعامل ما شده است و هم خودش نمی‌تواند از تغییر رفتار کاربرانش در امان باشد. 🔸 اینستاگرام با شاخه‌هایش امروز تبدیل به یکی از رسانه‌های واقعی جهان ما شده است. این شبکه اجتماعی به‌واسطه بهره‌مندی‌اش از ترکیب متن و تصویر توانست تغییری جدی از پست‌گذاری‌های متن‌محور به سمت پست‌گذاری‌های تصویرمحور باشد. اینستاگرام جهان نوشتاری را به سمت جهان تصویری از زندگی و افکار ما هدایت کرد. 🔸 آی جی تی وی (IGTV) یک گزینه فناوری جدید بود. گزینه‌ای که امکان به اشتراک‌گذاری فیلم‌های طولانی را امکان‌پذیر کرده است. این تغییر در اینستاگرام درست مانند آن است که روزی توئیتر اعلام کند که از فردا کاربرانش می‌توانند یک کتاب را نیز به اشتراک بگذارند! در حقیقت ویژگی کلیدی توئیتر همین تعداد کم کاراکترش بود
📌اگر مخاطب پر و پا قرص هستید، حتما بخوانید درباره نوع و ميزان اثر رسانه ها بر مخاطب نظرات مختلفی وجود دارد. با چند روش متداول برای تاثیرگذاری آشنا شوید: : مخاطبان در دريافت پيام‎هاي رسانه ها به خصوص تلويزيون، مانند زمين مستعدي هستند که مي توان هرچه را خواست در آنها کاشت و پرورش داد. بنابراين، معنا توسط رسانه ها توليد مي شود و مخاطبان با پذيرش چنين معناهايي به همديگر نزديک تر مي شوند. نظریه پردازان میگویند تلويزيون آثار درازمدتي دارد؛ آثار تدريجي و غيرمستقيم اما متراکم و با اهميت. ‎سازي يا تعيين دستور کار: چيزي که برجسته شود اهميت پيدا مي کند. رسانه‎ها با اهميت دادن و برجسته کردن برخي اخبار و موضوعات، آنها را در دستور کار جامعه قرار مي دهند و با وزن دادن به آنها، نيروهاي جامعه را به آن مشغول مي کنند. برجسته سازي از شناخته شده ترين تاکتيک هاي جنگ نرم محسوب مي ‎شود. این روش از کارکردهاي اصلي رسانه ها در انحراف افکار عمومي به سمت دلخواه است. به عبارت ساده‎تر رسانه‎ها از اين طريق به مردم ديکته مي کنند که به چه موضوعاتي و چگونه بينديشند. 1رسانه ها واقعيت را منعکس نمي کنند، بلکه واقعيت را دستکاري کرده و به آن شکل تازه اي مي دهند. 2. تمرکز رسانه ها بر تعداد خاصي از مسائل و موضوعات باعث مي شود تا آن مسائل و موضوعات، نزد مخاطبان مهم جلوه کنند و در اولويت قرار گيرند. : در این روش رسانه هاي جمعي به‎خصوص تلويزيون و سينما، مردم را طبق الگوهاي مختلف رفتاري به عمل وامي دارند. اين تصاوير مي توانند به عنوان «الگوهاي رفتار» عمل کنند و قابل تقليد باشند، و مردمي که بيننده کنش تصوير شده هستند، ممکن است از آن به عنوان بخشي از مجموعه رفتاري خود استفاده کنند.
در گفت‌وگو با دکتر حسن بشیر تشریح شد: از سواد رسانه‌ای تا سواد گفتمانی 🔻بدون فهم سواد گفتمانی، فهم سواد رسانه ای ناقص و غیر مؤثر است. لذا در این رابطه نیازمند «فهم گفتمانی»، «شناخت گفتمانی» و «تمایز گفتمانی» هستیم تا بتوانیم به سواد گفتمانی برسیم. 🔻تولید گفتمان، یک اقدام برنامه ریزی شده نیست. می تواند متاثر از ایده ها و افکار مختلف باشد، اما متولد شدن گفتمان یک حرکت برنامه ریزی شده و اجباری نیست. پذیرش، اقناع و ایمان به آن فکر در این زمینه اهمیت بسزائی دارد. به همین دلیل تاکید می شود که بدون فهم و شناخت گفتمان های حاکم بر جامعه نمی توان به یک سواد مؤثر در تحلیل رسانه ها، جریان های فکری و فرهنگی و سایر جریان های دیگر رسید. سواد گفتمانی، یک چتر وسیعتری از فهم، شناخت و تحلیل گفتمان ها می دهد که زمینه ساز تحلیل های مختلفی است که می توان متن رسانه ها و سایر جریان ها را مورد تحلیل و تجزیه قرار داد. 🔻در حقیقت، «» یک فهم پدیدارشناسانه از گفتمان های گوناگون موجود است که به شکل تجربه زیسته با تحلیل چند جانبه است که اصل فهم را تشکیل می دهد. به عبارت دیگر، فهم، یک حرکت درونی برای شناخت است که اگر تشابه ها و تمایزهای موجود میان گفتمان ها را نتواند تشخیص دهد، فهم مؤثر و قابل طرح که منجر به یک اقدام مفید باشد، را ایجاد نخواهد کرد. بنابراین، فهم فکر، فهم گفتمان ها است. تولید فکر نیز به نحوی هژمونیک کردن گفتمان است. فکری که نتواند غالب و مسلط شود، یک فکر مؤثر، مفید و کارساز نیست. 🔻با شناخت گفتمان های مختلف می توان رابطه متن رسانه ای را با گفتمان های مختلف که ریشه در قدرت، فکر و ایدئولوژی دارند را شناخت و پیوندهای گوناگون آنها را کشف کرد. فهم متن رسانه ای بدون فهم رابطه این متن با گفتمان دیگر یک فهم غیرمؤثر و ناقص است. به همین دلیل معتقدم که سواد رسانه ای تاکنون نتوانسته است یک آموزش جدی در رابطه با فهم رسانه ای و تحلیل متون رسانه ای ایجاد کند. این ضعف کاملا از بی تاثیری آموزش های این سواد در جامعه مشخص است. آیا با شیوه های آموزشی که تا کنون انجام گرفته است توانسته ایم خانواده ها و جوانان را از تاثیرات منفی و مخرب برخی از متون رسانه ای دور سازیم؟ اگر نتوانستیم، که متاسفانه باید گفت نتوانسته ایم، باید به دنبال راه حل های مؤثرتری برویم. ✅متن کامل را در لینک زیر بخوانید: https://www.mehrnews.com/news/4758476/
✍نوشته ای از دکتر 🔸چه کنیم که فضای عمومیِ متمایل به دیدن و شنیدن یا ، به‌سوی فضای واقع‌بینی و واقع‌شنوی و نتیجتاً گفت‌وگوی انتقادی تحول یابد؟ ✍امروز اهمیت و حساسیت حرفه‌ی روزنامه‌نگاری و نهاد رسانه اعم از مکتوب، تصویری و مجازی به بالاترین سطح تاریخی خود رسیده است. جهان، سیاست، فرهنگ، اجتماع و حتی اقتصادِ رسانه‌ای‌شده بخشی از واقعیت‌های پیشِ روی ماست. ✍هر عرصه‌ای از زندگی ما با رسانه و در رسانه برساخته، و بزرگ و کوچک می‌شود؛ شکل‌گیری «واقعیت‌های مجازی» و چگونگی و ابعاد آن موضوع حوزه‌های مختلف دانش شده است. ✍‏حداقل به سه تحول درازدامن که نام انقلاب‌های فناورانه و اجتماعی به خود گرفته‌اند باید توجه کرد. «انقلاب اطلاعات و ارتباطات» خود مرکب از این سه انقلاب است: انقلاب شبکه‌های اجتماعی، انقلاب اینترنت و انقلاب تلفن‌های هوشمند. ترکیب این سه، پارادایم جدیدی دربرابر معرفت، کنش مدنی و ‏سیاسی گشوده است. ✍پارادایم جدیدی که ما امروز در آن قرار گرفته‌ایم، گذار از ارتباطات یک‌سویه و آمرانه به ارتباطات چندسویه و مختارانه است. در تولید، توزیع و دریافت اطلاعات، نقش کاربران به‌مراتب بیش از گذشته شده است.فرصت‌ها و قابلیت‌های جدید قابل مقایسه با دوره‌های پیشین نیست. ✍‏شرایط جدید، هم توانسته است فرصت‌های کم‌نظیر در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ایجاد کند و هم در صورت اعمال محدودیت‌های ناروا و کاربرد نادرست و غیرمسئولانه این موقعیت، مخاطره‌ها و تهدیدهای جدی به‌وجود آورد. ✍‏پرسشی که امروز دربرابر ماست، این است که چگونه می‌توان از ظرفیت‌های رسانه‌ای در شکل‌گیری افکار عمومی و از توان روزنامه‌نگاران و کنش‌گران رسانه‌ها در بالابردن قدرت انتخاب، مشارکت، نظارت، نقد و هدایت فعالیت‌های اجتماعی، مدنی و سیاسی در جامعه استفاده کرد. ✍‏تجربه به ما آموخته است که رسانه‌ها می‌توانند هم میدان گفت‌وگو، نقد و روان‌شدن جریان آزاد اطلاعات باشند و هم منشأ در گفت‌وگو، ترویج خشونت، نفرت‌پراکنی، و اخبار و تخریب بنیان‌های اخلاقی. ✍ ما امروز با انبوهی از ناکارکردی‌ها و کج‌کارکردی‌های رسانه‌ای در فضا و حوزه‌ی عمومی مواجه هستیم که باید با همت و تلاش یکایک خبرنگاران و روزنامه‌نگاران هم در رسانه‌های بزرگ و هم در فضای شبکه‌ای و نیز با سامان‌یابی نهادهای مؤثر صنفی، حرفه‌ای و علمی اصلاح شود.باید به سمتی برویم که خروجی آن تقویت گفت‌وشنود، مفاهمه، همبستگی و امید اجتماعی برای عبور از چالش‌ها و ابرچالش‌های پیشِ رو باشد. ✍چه کنیم تا صداهای واقعی مردم، نخبگان، منتقدان و مسئولان به‌درستی و به‌موقع شنیده شود؟ چه کنیم که فضای عمومیِ متمایل به دیدن و شنیدن یا ، به‌سوی فضای واقع‌بینی و واقع‌شنوی و نتیجتاً گفت‌وگوی انتقادی تحول یابد؟ ✍همه‌ی تلاش کنش‌گران فضای شبکه‌ای و شهروند_روزنامه‌نگاران هم خارج از چهارچوب این مسئولیت ملی نیست. باید در اندیشه‌ی ایران بود و به آینده‌ی ایران فکر کرد. ✍باید قدرت شنیدن و دیدن را در حکومت، در جامعه و در میان نخبگان بالا برد که ایران در هر سه زمینه دچار «اختلال ارتباطی» است. برای رهایی از این بیماری مهلک باید به بالابردن نقش روزنامه‌نگاران و کنش‌گران فعال و مستقل و مرجعیت شبکه‌ها و رسانه‌های داخلی اندیشید. وظیفه‌ی نهادهای حاکمیتی برای بازگرداندن این امید به دنیای رسانه‌ای سنگین‌تر و تعیین‌کننده‌تر است.
🎙 نسخۀ صوتی: مخترعِ لایک دلتنگ دورانی است که اینترنت وجود نداشت — کسانی که خود به اعتیادآورشدنِ فناوری کمک کرده‌اند، رفته‌رفته ارتباط خود را با اینترنت قطع می‌کنند 🎯 گروهی از خلاق‌ترین مهندسان سیلیکون‌ولی، کسانی که لایکِ فیس‌بوک را به وجود آوردند، یا آن‌هایی سیستمِ رفرش‌کردن توییتر را با کشیدن انگشت به سمت پایین صفحۀ نمایش طراحی کردند، امروز از اختراعات خود پشیمان شده‌اند. آن‌ها می‌بینند محصولاتشان، مثل قمار یا مواد مخدر، روزانه میلیون‌ها انسان را به رفتاری اعتیادگونه وامی‌دارد. آن‌ها مسیر اعتراض و مقاومت را آغاز کرده‌اند: اطلاع‌رسانی دربارۀ خطرات اعتیادِ دیجیتال و کناره‌گیری شخصی از دنیای فناوری. 🎧 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بشنوید: http://tarjomaan.com/sound/9569/ 📌 نوشتار این مطلب را اینجا بخوانید: http://tarjomaan.com/neveshtar/8790/
🔈رسانه ها چگونه ما را مدیریت می کنند؟/1/ : 🔅یکی از کارکردهای رسانه های جمعی انگاره سازی است. انگاره سازی چیست؟ 🔅اگر خیلی ساده بخواهم بگویم انگاره سازی یعنی تصویرسازی! فرض کنید شما یک داستان می خوانید. در این داستان یک فرد واقعی توصیف شده است. در مورد خصوصیات ظاهری و اخلاقی او مطالبی بیان شده است تا شما بتوانید او را تصور کنید. تصوری که داستان در مورد آن فرد برای شما ایجاد می کند، انگاره است. انگاره ها خیلی به ندرت مطابق با واقعیت هستند. چون تصویری از واقعیت هستند. 🔅جهان امروز هم حکایت همان مرد است و رسانه ها کارکرد توصیف آن مرد را دارند. حالا ما با یک مشکل بزرگ دیگر هم روبرو هستیم که در جهان زندگی می کنیم که فرصت نداریم همه چیز را خودمان تجربه کنیم. بنابراین امروزه اکثر تصورهای ما از جهان پیرامون از طریق رسانه های جمعی است. اگر شانس بیاوریم و رسانه های مثبتی داشته باشیم، آنها دقت می کنند که یک انگاره صحیح از جهان پیرامون برای ما ایجاد کنند اما اکثرا ما بدشانس هستیم. چون معمولا وقتی رسانه ای اخبار منفی را برجسته می کند و یک انگاره سیاه از جهان اطراف ارائه می کند به دلیل هیجانی که همراه با این انگاره است، عموم مردم از این انگاره استقبال بیشتری می کنند. 🔅قانون عرضه و تقاضا را هم که فراموش نکرده اید. هر چه برای کالایی تقاضای بیشتری وجود داشته باشد عرضه آن هم بیشتر خواهد شد. طبیعی است که در چنین شرایطی عرضه انگاره های سیاه از جهان پیرامون بیشتر می شود. حالا در این میان چه کسی ضرر می کند؟ 🔅قطعا ما ضرر می کنیم. چون اکثر رسانه ها، جهانی را که آنقدر ناامن نیست برای ما خیلی ناامن جلوه می دهند و ما در زندگی واقعی خودمان احساس می کنیم چقدر اوضاع بد است و کم کم امید و پویایی خود را از دست می دهیم و دچار افسردگی می شویم. 💢بنا به درخواست یکی از مخاطبان کانال، هر هفته با یک مفهوم سواد رسانه‌ای و تکنیک های رسانه ای آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید. 📚چند کتاب پیشنهادی برای آشنایی با الفبای سواد رسانه‌ای: 📚۱۵۰ هشتگ_ دکتر سیدبشیر حسینی و حسین حق پناه 📚سواد رسانه‌ای و خانواده_ معصومه نصیری
🌐حق بر قطع ارتباطات یکی از جدیدترین اقسام حقوق بشر که در بعضی از کشورها به رسمیت شناخته شده است، «حق بر قطع ارتباطات» است که به افراد اجازه می دهد پیام های کاری را که در خارج از ساعات کاری از طریق ایمیل یا سایر وسایل ارتباطی دریافت می کنند، نادیده بگیرند و از این جهت اصولاً مسئولیتی نداشته باشند. برای مثال، در صورتیکه مقام ارشد یک کارمند در خارج از ساعات کاری پرسشی را از طریق ایمیل یا پیامک مطرح نمایند، کارمندی که پیام را دریافت می کند، می تواند این پیام را نادیده بگیرد حق بر قطع ارتباطات که برای اولین بار در کشور فرانسه مطرح شد و به شکل قانون درآمده، تا کنون در کشورهای آلمان، ایتالیا و فیلیپین به صورت قانون یا اشکال دیگر مورد شناسایی قرار گرفته است کانال دیداد
بدون استراتژی رسانه‌ای در جنگ شناختی مغلوب خواهیم شد قائم مقام انجمن سواد رسانه‌ای با بیان اینکه مخاطب و افکار عمومی مهمترین و اساسی‌ترین سرمایه برای رسانه است که برای جذب و نگه‌داشتن آن از هر روشی بهره‌ می‌برد، گفت: در عصری که تسخیر تفکر مخاطب از سوی رسانه‌ها به عنوان دکترینی جدی مطرح است و تدوین استراتژی های رسانه‌ها در راستای برنامه ریزی جهت تصاحب تفکر، ادراک و نگرش مخاطبان صورت می‌گیرد، شناخت و افزایش آگاهی تنها راه برای خنثی‌سازی یا کاهش تاثیرات منفی رسانه‌ای است. http://www.irna.ir/news/83535141/
❇️دانش آموزان اوکراینی در در یک دوره‌ی آموزشی به منظور شناسایی اطلاعات غیرموثق و گمراه کننده و همچنین به طور خاص شناسایی اخبار جعلی مورد آموزش قرار گرفتند و پس از آن به صورت آزمایشی با دانش آموزانی که مورد آموزش قرار نگرفته بودند در معرض اخبار غلط و نادرست قرار گرفتند که نتایج بسیار جالبی بدست آمد. ❇️طبق این نتیجه دانش آموزان آموزش دیده دوبرابر بیشتر اخبار جعلی را تشخیص دادند. در این آموزش دانش آموزان دختر بهتر از پسران اخبار غیر موثق و جعلی را شناسایی کردند. ❇️طبق یک نظرسنجی در پایان این دوره، از به یادماندنی‌ترین درس‌ها بوده است. روز بر تمامی مربیان ارجمند سواد رسانه ای مبارک باد.🌺