eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
191 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸️نباید اطلاعات را کتمان کرد ✍مجید رضاییان استاد دانشگاه، پژوهشگر روزنامه نگاری درخصوص سه روزعدم اطلاع‌رسانی و پنهان کاری فاجعه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی که یک فاجعه ملی محسوب می‌شود، لازم می‌دانم به 4 نکته مهم اشاره کنم. 1️⃣ کسب خبر در دنیای کار حرفه‌ای روزنامه نگاری، باید از منبع اصلی و نه از منبع با واسطه باشد. اگرچه از زمان ورود اینترنت به حوزه کار رسانه، در کار حرفه‌ای روزنامه‌ها، خلل ایجاد شده است، اما آژانس‌های خبری مهم دنیا و روزنامه نگاران متخصص تلاش می‌کنند تا از این اصل عدول نکنند. به‌همین علت شبکه‌های تلویزیونی مشهور و قدرتمند، گزارش‌ها و خبرهای مهم را همواره به‌صورت پخش زنده و با درج لوکیشن (live and location) از میدان واقعه پخش می‌کنند، چراکه می‌خواهند به مخاطب نشان دهند، ما همچنان به اصل انتشار خبر از منبع اصلی متکی و وفادار هستیم. 2️⃣ صحت و سقم خبر. شما وقتی در میدان یک رویداد خبری هستید، باید اطلاعاتی که دریافت می‌کنید، دارای 6 عنصر باشد، این عناصر باید در کنار هم قرار بگیرند و کامل‌کننده خبر باشند. به‌همین علت صحت و سقم خبر یک قانون است و فرقی ندارد ما در چه مقطع زمانی زندگی می‌کنیم. هم‌اکنون عصر وب هوشمند است، اما به‌هر میزان که تکنولوژی پیشرفت کرده و جلوتر برود، باید این اصل رعایت شود. 3️⃣ زمانیکه این دو اصل وجود دارد، همه از روزنامه نگاران گرفته تا افرادی که به منبع اطلاعات دسترسی دارند مثل دستگاه‌های دولتی، باید نسبت به این دو اصل وفادار باشند. به عبارتی خبرنگار فقط نباید با چند تماس بگوید که پاسخی نداده‌اند. او باید در خبر یا گزارش خود بنویسد که این افراد حاضر به پاسخگویی نشدند، این یک کار حرفه‌ای است، جدا از اینکه نباید تنها به یک منبع متکی بود. 4️⃣ اگر این 3 اصل مهم رعایت نشود، ما در شرایطی زندگی می‌کنیم که نمی‌توانیم را کتمان کرده یا پنهان کنیم و جلوی خبررسانی را بگیریم، چنین چیزی امکانپذیر نیست، چون رسانه از بین می‌رود و اعتماد به رسانه‌ها به صفر می‌رسد. پیامد چنین اتفاقی غیر قابل تصور است. درباره انتشار اخبار در شبکه‌های اجتماعی باید گفت که در این شبکه‌ها خبر تولید نمی‌شود، آن چه دیده می‌شود، بخشی از حقیقت، و البته باز نشر اخبار است. مخاطب نیز بر همین مبنا دست به قضاوت می‌زند و اعتماد به رسانه‌ها از بین می‌رود. بنابراین تبعات منفی آن بیشتر از اطلاع‌رسانی است. اما زمانیکه اطلاع‌رسانی در شبکه‌های اجتماعی بازتاب پیدا می‌کند، شما به‌عنوان یک روزنامه نگار حرفه‌ای باید با حضورتان این فضا را مدیریت کنید. در شبکه‌های اجتماعی حضور بیشتر مساوی با دیده شدن است. درحقیقت شما می‌توانید با اطلاع‌رسانی صحیح جلوی انتشار و حتی شایعه‌سازی را بگیرد، اما ابتدا باید به این 4 نکته توجه کنید/روزنامه ایران
🔸️فیلم دارای و از صبح امروز سه‌شنبه، فیلم کوتاهی از یکی از فروشگاه‌های لباس پایتخت در فضای مجازی منتشر شد که نشان از بکارگیری مانکن‌های زنده در پشت ویترین این مغازه دارد. 🔹️محتوای منتشر شده همراه این فیلم صحت ندارد 🔹️بررسی‌ها حاکی از آن است این فیلم را یکی از عابران از این فروشگاه واقع در خیابان ولیعصر(عج) هنگام فیلم برداری یک فیلم سینمایی گرفته است 🔹صحنه مذکور مربوط به فیلم راند چهارم به کارگردانی علیرضا امینی است. 🔹فیلم سینمایی «راند چهارم» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا امینی و تهیه‌کنندگی مرتضی شایسته، با دریافت پروانه ساخت وارد مرحله پیش تولید شده است 🔹️ریحانه پارسا، اولین بازیگری است که به عنوان نقش اصلی زن، حضورش در این فیلم قطعی شده و گروه تولید در حال مذاکره با دیگر بازیگران این فیلم هستند 🔹️روزبه رایگا به عنوان مدیر فیلمبرداری، علی نوابی به عنوان مدیر برنامه‌ریزی و دستیار اول کارگردان و امید گلزاده به عنوان طراح گریم از جمله عوامل پشت دوربین فیلم «راند چهارم» هستند که به احتمال زیاد نام آن تغییر خواهد کرد
5.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 طلبه ای که در کانال BBC مطلب می‌گذاشت ... 🔸ببینید چگونه با تلگرام در انتخابات، شبهه آیت الله قتل عام را پخش کردند اما مانع پخش جوابیه آن شدند ... 🔸حال و روز این روزهای اینستاگرام در کشور. 🔰با مربی سوادرسانه شوید👇 http://eitaa.com/joinchat/600440835C70c35d8d3e
✍️ما و تکلیف نامشخص دیپلماسی رسانه ای 🔻 دیپلماسی رسانه ای یعنی گفتگو و تبادل پیام سیاست مداران از طریق رسانه ها 🔻چرا باید بنشینیم تماشا کنیم که ترامپ وقت و بی وقت برای مردم ما پیام بفرستد و هیچ سازوکاری برای پاسخ گویی به وی در فضای مجازی آماده نشده باشد 🔹امروزه هر شخصیت سیاسی در هر جای دنیا از پشت میز کار و یا حتی در یک جلسه کاری پیام خود را برای طرف مقابل در آن سوی دنیا ارسال میکند و در لحظه این تبادلات در حال انجام است . 🔹این قبیل پیام ها چند وجهی و چند منظوره تهیه و ارسال میشود یعنی هم طرف مقابل را مخاطب قرار میدهد و هم بار تبلیغاتی و عملیات روانی دارد . 💁‍♂️سوالی که هم اکنون وجود دارد این است که سازوکار مشخص ما برای دیپلماسی رسانه ای و حجم رو به افزایش مبادلات پیامهای دیپلماتیک در فضای مجازی چیست ؟ 🔹در مقابل وزیر امور خارجه کشورمان نیز پیام هایی در تویتر خود منتشر میکند که در حد بضاعت ایشان پاسخی است برای ترامپ ولی به هیچ عنوان به لحاظ تعداد و محتوا کافی نیست 🔹پیش بینی میشود این روند همچنان سیر سعودی خود را طی میکند و هر دم از این باغ بری میرسد و .... https://b2n.ir/503470
🌐سید علیرضا آل داود در گفتگوی تفصیلی با خبرگزاری فارس: 🔴ترور سایبری رسانه‌های ایرانی در دستور کار یانکی‌ها 💠تحریم دامنه خبرگزاری فارس یک اقدام تروریستی سایبری از سوی آمریکایی‌ ها بود، این اقدام یانکی‌ها دیگر حجتی برای برخی روشنفکران و فناوری شیفته ها در داخل کشور باقی نگذاشته است و امروز آنها نیز به این باور رسیده اند که فضای سایبر بی طرف نیست و دقیقا با قوانین داخلی متوحشانه آمریکایی ها اداره می شود. 💠نقاط ضعف کشور در موضوع ارائه خط مشی ها برای اقدامات در فضای سایبر، تاکنون آسیب های زیادی را به  بستر سایبری وارد کرده است. از جمله این آسیب ها می توان به حمله های تروریستی سایبری اشاره کرد که طی سال‌های اخیر بیش از 5 حمله تروریستی بر بستر فضای سایبر و چندین فتنه سنگین را پشت سر گذاشته ایم. 💠نباید ماجراهای گذشته و اقدامات انجام شده در زمان ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را فراموش کنیم. در زمان شهادت این سردار، اینستاگرام در اقدامی خلاف آزادی بیان، پست هایی که مربوط به شهادت ایشان بود و یا دل نوشته مردم درباره ترور سردار دل ها بود را حذف کرد و به صاحبان حساب کاربری هشدار داد که در صورت قرار دادن دوباره چنین پست‌هایی و یا تکرار آن، حساب کاربری حذف خواهد شد. 💠واکنش انفعالی مسئولان وزارت ارتباطات در خصوص تحریم های آمریکا در حوزه فضای مجازی را تاسف بار است. این واکنش های منفعلانه پیش تر در برابر آمریکایی ها در خصوص برجام دیده شده و این نشان می دهد علی رغم ژست های انقلابی برخی از افراد  در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، این روحیه در عمل دیده نمی شود . تلاش زیادی در این خصوص انجام نشد که موجب نا رضایتی افراد و اقشار مختلف شد. 🌐 http://fna.ir/dew1qx 🌹با کانال انقلابی هوش سفید بروز باشید🌹 👇👇 http://eitaa.com/joinchat/225181696C454655872b
کلاهبرداری از نوع انتخاباتی! 🔹شیوه جدید تبلیغاتی که جدیدا در تلگرام استفاده می‌شود، به این صورت است که برخی ادعا می‌کنند با اضافه کردن افراد به گروههایی که احتمالا بعدها از آن استفاده تبلیغاتی (کاندیداها) می‌شود به شما مبلغی پرداخت خواهد شد. 🔹در صورتی که هیچ مبلغی به هیچ کس پرداخت نمی‌شود 🔹فیش‌های پرداخت مبلغی هم که در این گروه‌ها قرار می‌گیرد؛ صرفا با یک ربات رسیدساز تهیه شده است. 🌹با کانال انقلابی هوش سفید بروز باشید🌹 👇👇 http://eitaa.com/joinchat/225181696C454655872b
یاسمین مقبلی که خبر سفرش به مریخ توسط ناسا منتشر شده بود، پیش از پیوستن به ناسا، در بیش از 150 ماموریت جنگی هوایی در افغانستان حضور داشته است ... آمریکا همچین راحت به کسی جایگاه نمیده . . . 🌹با کانال انقلابی هوش سفید بروز باشید🌹 👇👇 http://eitaa.com/joinchat/225181696C454655872b
🔴تلگرام و ماشین جنگی-رسانه ای جریان نفوذ ✍سید علیرضا آل داود مستند هک بزرگ که اشاره به نقش فیس بوک در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا و پیروزی ترامپ دارد را دیدم. مستندی قوی که به جمع آوری bigdata آمریکایی ها و‌ سپس‌ تحلیل آن در این فضا اشاره میکند و نحوه فریب مردم آمریکا را پس از ذائقه سنجی آنها نشان می دهد و پیروزی ترامپ را کاملا علمی با این تقلب بزرگ مرتبط میکند. کل این فرایند از سرقت اطلاعات بیش از ۵۰ میلیون آمریکایی عضو فیس بوک حاصل شده است. حال شما در نظر بگیرید پیام رسان تلگرام با مدیریت سازمان سیا نزدیک به ۴ سال است دارد بر روی گوشی ۵۰ میلیون ایرانی اطلاعات شناختی-ادراکی و... مردم را جمع می‌کند و این داده ها توسط آنها تحلیل شده، مدل شناختی طراحی می شود و سپس ذائقه سازی با دقت بسیار بالا برای ملت ما صورت میگیرد.. نتیجه اش اخلال در ۳ انتخابات، ۶ حمله تروریستی، ۲ فتنه سنگین، آسیب های اجتماعی-فرهنگی و ... بوده است. جالب آنجاست که این اطلاعات به عربستان سعودی داعش پرور و امارات هم فروخته شده است. حال سوال بسیار مهمی مطرح است که چه کسی باید به این موضوع ورود کند؟ قطعا قوه قضاییه ...البته به مجلس برآمده از تلگرام امیدی نیست مگر اینکه در انتخابات مجلس اسفند تلاش کنیم انقلابی های اصیل وارد شوند تا کشور از شر عناصر غربگرا نجات پیدا کند ان شا الله نقش من و شما ی آتش به اختیار هم ساخت مستند، متون اقناعی، عکس نوشته و ایجاد نهضت مطالبه گری و روشنگری است... البته نباید تأثیر انقلابی نماها را در این نفوذ نادیده گرفت، خدا هدایتشان کند اگر هدایت پذیرند... 🌹با کانال انقلابی هوش سفید بروز باشید🌹 👇👇 http://eitaa.com/joinchat/225181696C454655872b
یک روز در زندگی مادران آنلاین 🌹با کانال انقلابی هوش سفید بروز باشید🌹 👇👇 http://eitaa.com/joinchat/225181696C454655872b
🎯 نمی‌خواستم اینترنت بفهمد بچه‌ای در راه داریم، نتوانستم — کافی است تصمیم بگیرید چیزی را از چشم الگوریتم‌ها پنهان کنید، آن‌وقت عمق فاجعه را می‌فهمید 📍گاهی فکر می‌کنیم این‌همه جنجال دربارۀ حریم خصوصی در اینترنت زیاده‌روی است. مگر ما آدم‌های معمولی چه چیزی داریم که بخواهیم پنهانش کنیم؟ مشکل این استدلال آن است که در نظر نمی‌گیرد زندگی ناگهان بر پاشنۀ دیگری می‌چرخد. آنچه می‌خواسته‌اید دیگر نمی‌خواهید. آنچه قرار بود شادی باشد، غم و رنج می‌شود، اما هوش مصنوعی توان فهم این را ندارد. نوزادی که چشم انتظارش بودید، مرده به دنیا می‌آید، اما هنوز هر صفحه‌ای که باز می‌کنید، شیشۀ شیر و لباس نوزاد نشانتان می‌دهد. 🔖 ۱۱۵۰ کلمه ⏰ زمان مطالعه: ۷ دقيقه 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: http://tarjomaan.com/neveshtar/9639/ 🌹با کانال انقلابی هوش سفید بروز باشید🌹 👇👇 http://eitaa.com/joinchat/225181696C454655872b
هدایت شده از مدیالوژی/Medialogy
💢 رادیو زمانه: 61 درصد یعنی اکثریت پاسخ‌دهندگان به ما که ساکن نقاط مختلف ایران هستند، تأیید می‌کنند که در مقطع اعتراضات به خدمات شبکه دسترسی داشته و از آن استفاده کرده‌اند.
هدایت شده از عصر هوشمندی
💢حواستان به این تکنیک مهم باشد 🎯به این جمله دقت کنید! من نباید جریمه‌ شوم. پلیس هم به جای اینکه به کار اصلی اش بپردازد یعنی جیب زن ها و معتادها را از خیابان جمع کند، می آید سراغ من که در یک خیابان خلوت به جای ۸۰ کیلومتر ۸۵ کیلومتر بر ساعت سرعت داشته ام آن هم برای اینکه به کلاسم برسم. ببینید با دانشگاهیان چه برخوردی می کنند در حالی که جیب زن ها آزادند. 📌در این استدلال از تکنیک شاه ماهی سرخ برای / استفاده شده است. موضوع اصلی چیست؟ جریمه به خاطر خلافی که مرتکب شده. اما این جا پلیس سرزنش می‌شود که چرا کار اصلی‌اش را انجام نمی‌دهد. اما کار اصلی اش از نظر گوینده فریب کار چیست؟ یک موضوع کاملا نامربوط: مشکلاتی که در جامعه وجود دارد به نام جیب زن ها و معتادها. 📌شاه‌ماهی سرخ یک استدلال است که سازوکارش بر اساس متکی است. در این تکنیک مرکز توجه منحرف می‌شود و توجه افراد به موضوعات نامرتبط کشانده می شود. 🔆اصطلاح شاه ماهی سرخ از کجا آمده است. شاه‌ماهی سرخ ظاهرا اسم عجیبی است. اما داستان این است که این ماهی بوی شدیدی دارد و شکارچیان پی برده اند که باعث می‌شود جایی که بوی آن بپیچد، سگ‌های شکاری نتوانند بوهای ضعیف‌تر (مثلا خرگوشی که در جستجوی آن است) را دنبال کنند. تکنیک فریب شاه‌ماهی سرخ هم همین کار را می‌کند؛ یک موضوع بی‌ربط اما جذاب را وارد استدلال می‌شود تا توجه از موضوع اصلی منحرف شود. در این حالت مخاطبان ممکن است مسیر غلطی را دنبال کنند. اصطلاح نعل وارونه در زبان فارسی نیز به این شگردی برای رد گم کردن اشاره دارد. نعل را که به صورت وارونه به پای اسب بزنید، اثری که بر روی جاده‌ می‌گذارد، جهتی خلاف جهت واقعی حرکت را نشان می‌دهد. 📌شاه‌ماهی سرخ زمانی بیشترین تاثیر را می‌گذارد که موضوع دوم، موضوعی باشد بسیار جذاب مانند (عدالت ـ آزادی و..) یا بسیار حساس مانند (رسوایی جنسی ـ دزدی و..) باشد. 📌مثلا در انتخابات پس از انتشار خبر بررسی صلاحیت‌ها، فرد رد صلاحیت شده به جای بیان اینکه به افکار عمومی بگوید چرا رد صلاحیت شده است (شورای نگهبان قانونا نمی‌تواند دلایل را اعلام عمومی ‌کند اما به فرد کاندیدا اعلام می‌کند) ابتدا اصل بررسی صلاحیت را زیر سوال برده و در گام بعد ادعای دریافت پول برای تایید صلاحیت‌ را مطرح می کنند. یعنی افکار عمومی را از علت رد صلاحیت فرد با طرح ادعای هیجان انگیز به سمتی دیگر می‌برد. 📌می بینید دوباره شاه ماهی سرخ بدبو در مسیر افکار ما قرار گرفت: طرح ادعای فساد آنهم از سوی کسی که رد صلاحیت شده است، آنقدر جذاب (بخوانید آنقدر بدبو) است که تمام حواس ها را پرت می کند. 📌حالا سعی کنید شاه ماهی سرخ را در این جمله بیابید. «‏بزرگترین خطر برای حاکمیت ملی ما روزی‌ست که انتخابات، تشریفات شود. جای دیگری انتصاب بفرمایند؛ مردم پای صندوق رأی بروند و فقط تشریفات انتخابات را انجام دهند.» در این بخش به تاثیر واژگان نیز دقت کنید. 📌پس براساس این تکنیک، حواسمان به طرح ادعاهای احساسات برانگیز باشد. هدف گوینده و نسبتش با اصل مساله را بررسی کنید. مثلا یک نماینده رد صلاحیت شده این سخن را می‌گوید یا یک کارشناس. مجری انتخابات که دو بار با همین روش و از مسیر انتخابات روی کار آمده است این جملات را می‌گوید یا یک کنشگر سیاسی؟ در این تکنیک بر روی برانگیختن احساسات مخاطبان با استفاده از واژگان خاص حساب ویژه‌ای باز شده است. ✅تا روزهای منتهی به انتخابات کاملا حواستان به این تکنیک، تکنیک اهریمن سازی رقیب، برچسب زنی برای انحراف افکار عمومی، پاره حقیقت‌گویی‌ها و ... باشد. ـ کارشناس رسانه @entekhabat_resane