eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
193 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸️روزنامه نگاری با کیفیت راهی برای جلوگیری از نشر اخبار جعلی 🔹️روزنامه‌نگاری؛ روزنامه‌نگاری است اما ... 🔹️روزنامه‌نگاری؛ است. اما اصول ثابتی دارد كه در مراحل گردآوری؛ پردازش و توزيع اطلاعات لحاظ می‌شود و يا بايد لحاظ شود. 🔹️من تخصص را اصل مي‌دانم؛ اما تخصص در مهارت‌های گردآوري؛ پردازش و توزيع اطلاعات ديگر كفايت نمی‌كند. تخصص در عرصه تحت پوشش؛ بسيار مهم‌تر از عرصه تكنيكي و مهارتي شده است. 🔹️ الان يك موضوع خاص رخ داده است. زمين و زمان در چنبره يك مقوله به نام ديجيتاليسم قرار گرفته و حالا در اين فضاي ؛ هر كه تنها اندكي تجربه نوشتن داشته است هر آنچه را كه می‌بيند؛ فارغ از تكنيك به دست انتشار می‌‌سپارد. 🔹️به ديگر زبان حالا روزنامه‌نگاری هم به ميدان آمده‌اند و چون منابع تكنيكی هم سهل‌الوصول شده مردم آنها را هم می‌‌خوانند. این روزنامه‌نگاران بدون‌كارت، با گدار و بی‌گدار به آب می‌زنند و چون بارها و بارها هم به آب می‌‌زنند؛ خيلي زود به شناگران ماهري تبديل مي‌شوند: 🔹️ همين است و به همين خاطر هم هست كه حالا همانطور که بارها دیده‌اید تعداد موبايل به دستان در صحنه‌های رويدادها بيشتر از فيلمبرداران و عكاسان حرفه‌ای شده است و تعداد شاهدان عينی هم به مراتب بيشتر از تعداد روزنامه‌نگاران. 🔹️لابد می‌‌خواهيد بگوئيد اما اين‌ها نمی‌‌توانند سوژه‌ها را خوب و حرفه‌ای پوشش بدهند. حق با شماست. اما من در عين حال می‌‌گويم سوژه‌ها را كه دست كم زخمی می‌كنند! واقعا مگر روزنامه‌نگاران حرفه‌ای به كجا گزارش می‌‌دهند كه اين آماتورها نمی‌دهند؟ آنچه به نام آیریپورت (iReport) موسوم شد و به قلب سی‌‌ان‌ان نفوذ كرد، اتفاق كوچكی نبود. 🔹️ روزنامه‌نگاری چاپي حتی اگر از نظر آزادی و دسترسی به اطلاعات و در سانسور نبودن هم دستانش باز بود، و صرف‌نظر از تنوع ژانرها و روايت‌هايش هم از مدت‌ها پيش در عرصه خبر رسانی؛ قافيه را در برابر سرعت رسانه‌های آلترناتيو آنلاين باخته است. مشکل اینجاست که رسانه‌های چاپی اصلا هنوز فضای آنلاین را جدی نگرفته‌اند. 🔹️ همه گونه‌های روزنامه‌نگاری بايد به ميدان آنلاين بيايند و تكنيك‌هایش را فرا بگيرند. در اين ميدان؛ تصميم‌سازی‌‌های مبتنی بر تجربه‌ها و رفتار حرفه‌ای، می‌تواند فاكتور برتری‌بخش حرفه‌ای‌‌ها بر آماتورها باشد. اما با اين‌همه بر اين باورم كه در حال حاضر قهرمانان ژانر خبر در عرصه رسانه‌های نوين برای مردم همين آماتورها هستند. دقت كنيد كه فقط بر خبر تاكيد می‌كنم و نه بر سایر ژانرها و مهارت‌های روزنامه‌نگاری نظیر گزارش و میزگرد و تحليل و تعقيب رويدادها. 🔹️باز هم تكرار كنم كه روزنامه‌نگاری؛ اصول ثابتی دارد كه در مراحل گردآوری؛ پردازش و توزيع اطلاعات لحاظ می‌شود و يا بايد لحاظ شود. آماتورها اگر چه در مخابره يك رويداد با تکیه بر فرصت‌های آنلاین بسيار سريع‌تر از حرفه‌ای‌ها عمل می‌‌كنند، اما در اين عرصه هم از جنبه عناصر خبری و هم از جنبه ارزش‌های خبری و هم از جنبه عدم پیگیری سوژه‌ها؛ ضعف‌های فراوانی دارند. 🔹️واقعیت این است که روزنامه‌نگاری چاپی بايد ابتدا از روی شكاف ديجيتال بپرد و برود درون ميدان آماتورهای آنلاين و بعد هسته‌های اصلی روزنامه‌نگاری را به نمایش بگذارد. تا این اتفاق رخ ندهد، روزنامه‌نگاری شهروندی در کانون ماجرا خواهد ماند، روزنامه‌نگاری شهروندی می‌داند پاشنه آشیلی به نام عدم اعتماد مخاطبان دارد و در مرزهای شایعه و خبر در گردش است. اما ورود روزنامه‌نگاری چاپی حرفه‌ای - با اتکا به لوگو و مسئولیت پذیری ‌- برای فضای آنلاین مشروعیت بیشتری به ارمغان خواهد آورد. 🔹️منبع:کانال تلگرام دکتر یونس‌ شکرخواه ✍ پی نوشت : نوشته استاد ارجمند دکتر نشان می‌داد یکی از راه‌های مقابله با اخبار جعلی نگاری_با کیفیت و روزنامه‌نگاری با مسئولیت است و در کنار آن داشتن مهارت‌ گردآوري؛ پردازش و توزيع اطلاعات لازم و ضروری است.
🔸️اخبار جعلی مربوط به کرونا بیشتر از ویروس آن می کشد! ✍مریم سلیمی 🔹️ ویروس کرونا، تاکتیک ترس، جنگ رسانه ای، قرنطینه، عدم معامله، وحشت جهانی، اقتصاد چین، خسارت، هزینه، اقتصاد آمریکا ، جنگ اقتصادی، اقتصاد سیاسی، جنگ سلامتی، اقتصاد سلامتی، صدمه، تخریب، سناریو، افکارعمومی، استیضاح، معاهده، متن، زیرمتن، فرامتن، واقعیت، اغراق، بزرگنمایی، اخبار جعلی،، جنگ غیرنظامی، ، انتخابات ۲۰۲۰، خطر، گردشگری، واکسن، ویروس، آنتی ویروس، بیماری، مرگ و میر، سلامت، خودمراقبتی و… . 🔹️نظر شما در خصوص این کلمات چیست؟ آیا تحلیلی از شرایط موجود و اخبار مربوطه داریم؟ آیا در برابر اخباری مختلفی مانند کرونا، با تفکر انتقادی و مبتنی بر سوادهایمان مواجه می شویم، یا منفعلانه از آنها تأثیر می گیریم و با نقل‌ها و بازنشر هایمان، دیگران را نیز در این تاثیرپذیری سهیم می کنیم؟ 🔹️جنگ حاضر جهان، جنگ اخبار جعلی است و باید نگران آینده آن بود. البته بیشتر از هر زمان دیگری، نگران تکرار مسائلی مانند آن حتی در ابعاد وسیعتر و امکانات هوشمندانه و تکنولوژیکی بیشتر. 🔹️کاش در این شرایط، رسانه ها هوشیارتر عمل کنند و به ابزار و تجهیزات جنگی و… دیگر کشورها تبدیل نشوند و زمین افکارعمومی را دو دستی به توپ و گمراه کننده هدفدار در پی منافع خاص، تقدیم و واگذار نکنند. 🔹️امادگی ایران و دیگر کشورها، روش‌های کنترلی و پیشگیرانه آری، ولی اشاعه و بازنشر ترس، اخبار غیرواقعی و بزرگنمایی شده و جعلی خیر… . تاکید دارم، هوشیاری در عصر یک اصل ضروری است. 🔹️در چنین شرایطی آیا بهتر نیست، همگی به ویژه رسانه ها، مسولانه تر در این حوزه عمل کرده و حداقل با نشر و بازنشر غیرمسئولانه اخبار جعلی، لوله تفنگ شلیک برای صاحبان منافع نشویم؟ چراکه انقدری که اخبار جعلی مربوط به کرونا قربانی می گیرد، ویروس آن نمی گیرد/شفقنا رسانه
به طور کلی مغالطات را به دو دسته تقسیم می‌کنند : 1⃣ - دسته اول مغالطات که با تعداد زیادی از آنها در پست های قبل آشنا شدیم . مانند یا این دسته از مغالطات به گونه ای هستند که برای دفاع یا رد یک مدعا ، استدلال دقیقی مشتمل بر و ارائه نمی دهند بلکه حیله یا ترفندی را جایگزین استدلال می‌کنند . 2⃣ اما دسته دوم ، مغالطاتی هستند که در فرایند استدلال لغزش و خطا ایجاد می کند . مثلا موش گوش دارد (مقدمه اول) دیوار موش دارد (مقدمه دوم) پس دیوار گوش دارد👂 (نتیجه) عدم اعتبار یک استدلال ممکن است به یکی از دو دلیل زیر باشد. ۱-یک یا همه ی مقدمات غلط باشد. ۲- علی رغم درستی مقدمات ، نظم و صورت استدلال نادرست باشد . استدلال از این جهت شبیه ساختمانی است که باید هم مصالح آن سالم و بدون عیب باشد و هم شکل آن بر اساس اصول صحیح ساخته شده باشد مغالطات مغالطاتی هستند که در آنها نظم وصورت صحیح مانند یک استدلال معتبر رعایت نشده. مغالطات دکتر خندان
علم و شبه علم
سواد رسانه و روانشناسی
⭕️جنگ شناختی (Cognitive warfare) ✍️بخش دوم ⭕️هدف جنگ شناختی 🔺هدف جنگ شناختی در واقعا همان هدف
⭕️جنگ شناختی (Cognitive warfare) ✍بخش اول 🔻مقدمه بر جنگ ادراکی یا شناختی 💢بشر تا کنون جنگ های متفاوتی را تجربه کرده است. جنگ سخت، جنگ نیمه سخت، جنگ سرد، جنگ نرم، جنگ فرهنگی، جنگ اقتصادی، جنگ آب، و غیره. (که خوشبختانه به لطف دشمنان در کشور عزیزمان همه این جنگ ها را به چشم دیده و تجربه کرده ایم پس نیازی به توضیح ندارد.) امروز پس از چهار مرحله جنگ سرد، سخت، نيمه سخت و نرم كشور وارد پنجمين مرحله جنگ سلطه با عنوان جنگ شناختي شده است. ولی جنگ شناختی چیست؟  در اولین قدم یک جمله ساده برای درک راحت تر جنگ شناختی: ❌“جنگ شناختی، شناخت انسان ها را مورد هدف قرار میدهد”❌ 🔺به عنوان مثال آیا افرادی را دیده اید تا چند ماه قبل به اعتقادات خود به شدت پایبند بوده اند و اکنون اعتقادات خود را خرافات تلقی می کنند. یا با افرادی مواجه شده اید به رهبری جامعه خود عشق می ورزیدند ولی حالا با دید بدبینانه از وی سخن می گویند و امثال این نمونه ها. خب جای تعجبی وجود ندارد در یک کلام ساده این افراد مورد اصابت گلوله دشمن در جنگ شناختی قرار گرفته اند بدون اینکه وی جراحتی در بدن خود احساس کند. 🔺به همین دلیل است که گاهی از این جنگ به عنوان جنگ موریانه ای نام میبرند. این نوع جنگ شکل تکامل یافته تر، پیشرفته‌تر و اثر گذار تر جنگ نرم است. از ویژگی های مهم این جنگ متکی بودن بر زیرساخت رسانه‌های نوین سایبری است که تفکر آدمی را مورد هدف قرار میدهد. 💢پیشنهاد می شود برای درک بهتر از مغولب شدن ذهن انسان توسط ماشین، فلیم سینمایی فوق العاده مهیج و تاثیرگذار “فرا ماشین (Ex Machina)” در خصوص ایجاد ارتباط عاشقانه انسان با سیستم عامل های هوشمند را در اینجا تماشا کنید. ✍بخش اول 💢ادامه دارد ...
برایم باور نکردنی است که در کمتر از ۲۴ ساعت بیش از هفت هزار نفر تصویری با متنی دروغین را لایک و بسیاری آن را باز نشر میکنند و سپس به بهانه ژانر پردازی حول محور آن دورغ پردازی می کنند! اکنون در دنیایی زندگی می‌‌کنیم که تشخیص «اخبار حقیقی» از«اخبارغیرواقعی» اگر نگوییم غیر ممکن است اما قطعاً بسیار دشوار است. از این رو است که بسیاری از تحلیلگران اجتماعی بر این باورند که امروزه ما در «جهان پساحقیقت» به سر می‌‌بریم؛ جهانی که اگر چه به سمت شفافیت می‌‌رود اما اطلاعات جعلی هم به همان‌‌میزان باورپذیر شده‌‌اند و اظهارنظرهای دروغ هم قدرت انتشار یافته‌‌اند و تصمیم‌‌گیری و قضاوت بر اساس اطلاعات دریافتی بیش از پیش برای بشر امروز دشوار شده است سیدعلی موسوی
دیکتاتوری‌رسانه‌ای امریکا رئیس‌ : 🔺محدودیت‌های‌‌فعالیت‌های رسانه‌ای‌ ایرانیان، نشانه عجز آمریکا در جنگ روایت‌ها و نقض ماده ۱۹ اعلامیه‌جهانی‌حقوق‌بشر است. 🔺حذف پست‌های‌مردمی‌از عکس های شهید سلیمانی از ، مسدودسازی دامنه سایت اشتراک ویدیویی و پس از آن دامنه‌های غیرایرانی ، دروغ بودن شعارها و ادعاهای غربی‌ها در آزادی بیان و حق مردم به دانستن و بی طرفی است . 🔺هر رسانه‌ای گرایشات خاص خود را دارد، به لحاظ منطقی و عقلی قرار نبود و نیست که همه رسانه‌ها از جمله خبرگزاری‌ها‌، خط مشی و سیاست‌های واحدی داشته باشند و دیدگاه واحدی را ترویج کنند؛ خبرگزاری‌فارس هم مستثنی از این اصل پذیرفته شده در جهان نیست و نباید به دلیل نزدیکی و هم‌جهتی به دستگاه و تفکر خاصی محدود و مسدود شود. 🔺آمریکا از مدت‌ها قبل اصطلاحا به سیم آخر زد و تقابل خود را با ایران، برخلاف رویه قبلی و تاریخی برخورد یک ابرقدرت با با کشورهای دیگر ، به مقابله با افراد حقیقی و یک رسانه تنزل داده‌ است. 🔺 دسترسی مردم به اطلاعات و محدود کردن عملکرد خبرگزاری‌ها نقض ماده ۱۹اعلامیه جهانی‌حقوق بشر است. این همان ماده‌ای است که در بسیاری از موارد امریکایی‌ها با استناد به آن تلاش کرده‌اند به ایران و برخی کشور‌های مستقل دیگر فشار وارد کنند. 🔺اگر کشوری مثل‌ایران که ادعایی هم در مجامع بین‌الملل برای اجرای آموزه‌های‌غربی ندارد، در زمان و یا در سطحی آن‌هم در داخل قلمرو سرزمینی‌خود ، با رسانه‌های داخلی برخورد نادرست داشت ، نمی‌تواند برای امریکا مجوزی باشد که موازین بین‌المللی را که خود عامل تصویب و مدعی اجرای آن است، نقض کند. 🔺در دنیای امروز دیگر نمی‌توان مانع دسترسی مردم به اطلاعات شد. مردم از مسیر‌ها گوناگون از پیام ها و روایت‌های مختلف آگاه می‌شوند. همین مسدودسازی‌ها خود نوعی پیام است و آن‌اینکه امریکایی‌ها به مرحله عجز و ناتوانی در رسیده‌اند،آستانه تحمل آن‌ها بسیار کم است و با وجود دسترسی به هزاران رسانه و سایت و انتشار روایت‌های‌جعلی و نادرست و یک طرفه از رخدادهای جهانی، تحمل شنیدن روایت مخالف را ندارند. 🔺مسدودسازی دامنه‌ها غیرایرانی به آپارات و خبرگزاری فارس محدود نخواهد بود و به مرور به سایر رسانه‌ها و حتی صفحات مردمی هم سرایت خواهد کرد؛این اقدام امریکا یک است و ما شاهد یک هستیم. 🔺فراهم کردن زمینه فعالیت آزاد رسانه‌ها است و دولت باید برای تحقق و پیگیری حقوق رسانه‌های‌ایرانی ‌، موضوع را بررسی و شرایط را به گونه‌ای فراهم کند تا روایت و پیام مردم ایران به گوش جهانیان برسد. ✅بیشتر بخوانید https://tn.ai/2189621#تسنیم http://yon.pw/2v2fP raheshalamche.com/p/10196
مدیریت پوشش‌اخبار منفی 🔺مصاحبه همستان با : تولید و انتشار اخبار فارغ از مثبت و منفی‌بودن آن، یکی از وظایف ذاتی و تعطیل‌نشدنی رسانه‌ها است؛اگر اخبار همان‌گونه که هست، اطلاع‌رسانی نشود، مردم نمی‌توانند تصمیمات درستی در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی بگیرند. 🔺در عین‌حال رسانه‌ها در انتشار اخبار مسئول‌اند و نباید خود را به تولیدو انتشار اخبار با غلبه ارزش خبری «برخورد یا conflict» محدود کنند. 🔺باوجود آن‌که رسانه‌ها در وقوع انبوه اتفاقات منفی نقشی ندارند؛ اما می‌توانند در تولید و انتشار اخبار با رعایت توازن در تولید و انتشار اخبار با ارزش‌ها و موضوعات‌خبری ، به امنیت روحی و روانی مردم‌ توجه داشته باشند . 🔺تحریم‌های ظالمانه آمریکا و مشکلات اقتصادی و اجتماعی متعاقب آن، بی‌تدبیری‌ها و سوء مدیریت‌های مسئولان در قوای مختلف به‌ویژه دولت، ماجراجویی‌های امریکا به‌خصوص در ترور و شهادت سردار سلیمانی و هم‌رزمانش، حوادث مختلف در افغانستان، عراق و سوریه، حادثه هواپیمای اوکراینی و شهادت جمعی از هم‌وطنانمان در تهران و کرمان و سیل سیستان و بلوچستان، یک‌باره حجم اخبار منفی را در یک بازه کوتاه افزایش داده است. 🔺وقوع و انتشار اخبار منفی غیرطبیعی نیست، اما این حجم از اخبار منفی در این بازه کوتاه و انتشار غیرمسئولانه آن بدون ملاحطات حرفه ای و کارشناسی در رسانه‌های داخلی ، و زیاد است. 🔺 انتشار اخبارخشونت‌آمیز، آستانه تحمل افراد را بالا می‌برد، خشونت را عادی‌سازی می‌کند و خشم و رفتارهای پرخاشگرانه را موجب می‌شود و رشد کشور را در بخش‌های مختلف متأثر کرده و به‌نوعی امید زدایی می‌کند. اکبر نصرالهی ▫️بیشتر بخوانید👇 http://hamestan.ir/2168/
هدایت شده از گردباد نیوز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴‏این ویدیو یک نمونه ساده از دیپ‌فیک است 🔸نگرانی این است دیپ‌فیک‌ها به‌ناروا آبروی افراد را نشانه بروند، انتخابات را دست‌کاری کنند، قیمت سهام را بالا ببرند و حتی ناآرامی ایجاد کنند. همچنین ممکن است افراد قربانی انتقام‌جویی از طریق فیلم‌های مستهجن شوند… 🌹با کانال انقلابی هوش سفید بروز باشید🌹 👇👇 http://eitaa.com/joinchat/225181696C454655872b
هدایت شده از عصر هوشمندی
🔻درباره کاربرد زبان تهییج کننده در ﺣﺮفﻫﺎی ﺑﺴﻴﺎری وﺟﻮد دارد. در اﻳﻦ ﻧﻮع ﺗﻴﺘﺮﻫﺎ، ﻫﺪف ﭘﻴﺶ از آﻧﻜﻪ اﻧﺘﻘـﺎل اﻃﻼﻋﺎت و ﺧﺒﺮ ﺑﺎﺷﺪ، ﺗﻠﻘﻴﻦ و اﻟﻘﺎ اﺳﺖ. 🔻ﺑﻪ دﻳﮕﺮ زﺑﺎن در ﺗﻴﺘﺮﻫﺎی ﺗﻬﻴﻴﺞﻛﻨﻨﺪه، ﭘﻴﺶ از آﻧﻜﻪ ”ﭘﻴﺎم“ ﻣﻄﺮح ﺑﺎﺷﺪ، ﺧﻮد ”ارﺗﺒﺎطﮔﺮ“ ﻣﻄﺮح اﺳﺖ. 🔻اﻳﻦ ﺗﻴﺘﺮﻫﺎ ﻫﻨﮕﺎمی ﺑﻪﻛﺎر ﮔﺮﻓﺘﻪ می‌ﺷﻮﻧﺪ ــ ﺑﻪوﻳﮋه ﺑﺮای اول ــ ﻛﻪ روزﻧﺎﻣﻪ اﺣﺴﺎس میﻛﻨﺪ آﻧﭽﻪ را ﻛﻪ ﻣﺎﻳﻞ ﺑﻪ ﺣﻔﻆ آن اﺳﺖ، در ﻣﻌﺮض ﺗﻬﺪﻳﺪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳـﺖ. اﻳـﻦ ﺗﻴﺘﺮﻫﺎ ﻛﻪ از جمله ﺗﻴﺘﺮﻫﺎي راﻳﺞ ﺑﻪ وﻳﮋه در ﻣﻄﺒﻮﻋﺎت ﻏـﺮب ﻫـﺴﺘﻨﺪ، ﺑـﺮای ﻣﻨﺰوی ﻛﺮدن و دور راﻧﺪن ﻧﮕﺮشﻫﺎی ﻣﺨﺎﻟﻒ ﻛﺎرﺑﺮد ﻳﺎﻓﺘﻪاﻧﺪ. 🔻ﻳﻜﻲ از ﻧﻤﻮﻧﻪﻫﺎی ﺗﻴﺘﺮﻫﺎی ﺗﻬﻴـﻴﺞﻛﻨﻨـﺪه ﻛـﻪ ﻋﻤـﻼً ﺑـﻪ ﻓﺮﻫﻨـﮓﻫـﺎی ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎي ارﺗﺒﺎطی راهﻳﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ ﺗﺎ ﻋﻼﻗﻪﻣﻨﺪان ﺑﻪ ﻣﺒﺎﺣﺚ ﺑـﺎ ﻧﻤﻮﻧه آن آﺷﻨﺎ ﺷﻮﻧﺪ، ﺗﻴﺘﺮ ﻣﻌﺮوف ﻧﺸﺮﻳه ﺳﺎن (SUN) اﻧﮕﻠـﻴﺲ در زﻣـﺎن ﺟﻨﮓ ﻓﺎﻟﻜﻠﻨﺪ (اﻧﮕﻠﻴﺲـ آرژاﻧﺘﻴﻦ، ۱۹۸۲) اﺳﺖ. ﺗﻴﺘﺮ اﻳﻦ روزﻧﺎﻣﻪ ﻛﻪ ﺑﺮاي ﺗﻬﻴﻴﺞ ﻣﺮدم اﻧﮕﻠﻴﺲ زده ﺷﺪ، ﻓﻘﻂ ﻳﻚ ﻛﻠﻤﻪ ﺑﻮد: Gotcha اﻳﻦ ﻛﻠﻤﻪ ﺷﻜﻞ ﻣﺤﺎورهای اﻳﻦ ﻋﺒﺎرت اﺳﺖ ‏We have got, what we wanted ﻳﻌﻨﻲ "ﺑﻪ ﻫﻤﻪﭼﻴﺰ دﺳﺖ ﻳﺎﻓﺘﻴﻢ" ﻳﺎ "آﻧﭽﻪ را ﻛﻪ ﻣﻲﺧﻮاﺳﺘﻴﻢ ﺑـﻪ دﺳـﺖ آوردﻳﻢ" یونس شکرخواه @asrehooshmandi
هدایت شده از عصر هوشمندی
4_5902309835310892970.mp3
1.96M
🔻ویژه برنامه های «انتخابات و سواد رسانه‌ای» 🎯نگاهی به چند روش پرکاربرد برای انحراف افکار عمومی در زمان انتخابات 📌تکنیک رسانه ای این روزهای برخی کاندیداها و جریانات سیاسی: 📍برچسب بزن، حقیقت را تکه پاره کن و آینده را وحشتناک توصیف کن 🎯کارشناس برنامه: معصومه نصیری ـ عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای ایران 📻برنامه "موج" را هر روز ساعت ۱۳:۲۰ دقیقه از رادیو گفت وگو بشنوید. 🆔 @entekhabat_resane
هدایت شده از عصر هوشمندی
🎯چگونه در اینترنت را تشخیص دهیم؟ در نوامبر ۲۰۱۶ پژوهشگران دانشگاه استنفورد هشدار دادند که : بسیاری از دانشجویان آمریکا توانایی تشخیص "گزارش‌خبری"، "مقاله فنی" و "آگهی خبری" را از هم ندارند. این کمبود سواد رسانه‌ای می‌تواند پیامدهای ناگواری داشته باشد. ◀️ اگر می‌خواهید توانایی خود را در تشخیص خبر درست از شایعه و خبرهای ساختگی تقویت کنید باید این ۵ پرسش را در هنگام خواندن خبر از خود بپرسید. 1️⃣ خبر را نوشته است؟ 👈 در خبر درست همیشه نامی واقعی از یک خبرنگار یا روزنامه‌نگار واقعی، که قابل پیگیری باشد به عنوان مرجع و منبع خبر گفته می‌شود ولی در خبرهای ساختگی، شایعه یا تبلیغاتی، چنین چیزی وجود ندارد. وقتی نام نویسنده یا گوینده‌ را در خبر می‌بینید حتما بیوگرافی او را نیز دنبال کنید. 🔸 این‌گونه درمی‌یابید که آیا این "گزارش خبری" است و یک خبرنگار به قصد اطلاع رسانی آن را نوشته است یا یک "مقاله‌ی فنی" است که یک کارشناس مطلع از موضوع خبر، آنرا نوشته است یا اینکه چیز دیگری از قبیل تبلیغات، شایعه یا خبر ساختگی است! 2️⃣ خبر می‌خواهد بگوید؟ 👈خبر واقعی وقتی درباره موضوعی جنجالی باشد معمولا آنرا به نقل از منابع واقعیِ معتبر که قابل پیگیری باشند، می‌گوید. درحالی‌که خبر ساختگی منبع دروغین، آدرس اینترنتی ساختگی، عنوان کلی غیرقابل پیگیری، یا با استناد به مطالب مشابه غلط انداز دیگر می‌گوید که با اندکی کندوکاو و ژرف‌نگری، نادرستی آن قابل تشخیص است. 3️⃣ خبر چه منتشر شده است؟ 👈حتما به تاریخ انتشار خبر دقت کنید اگر به کلمه‌های "خبر فوری" در خبر بر می‌خورید بیشتر دقت کنید زیرا احتمال ساختگی بودن یا تبلیغاتی بودن آن بیشتر است. 4️⃣ خبر در منتشر شده؟ 👈 خبر درست و مهم، حتما در خبرگزاری‌ها و سایت‌های مشهورِ دارای اعتبار نیز منتشر می‌شود. اگر خبر را برای نخستین باردر شبکه‌های اجتماعی می‌بینید باید پیش از بازنشر و فرستادن آن برای دیگران، تلاش کنید تا درستی آن را بیازمایید. 5️⃣ از خواندن خبر چه به شما دست می‌دهد؟ 👈 خبر ساختگی مثل همه‌ی تبلیغات دیگر برای برانگیختن احساس شما طراحی شده است. پس اگر با خواندن خبری بسیار ناراحت شدید، دِرَنگ کنید و نفس عمیقی بکشید. 💠ادعایی که در خبر وجوددارد را دست کم در سه خبرگزاری یا رسانه‌ی معتبر تحقیق کنید و سپس تصمیم بگیرید که خبر را ساختگی یا واقعی به حساب آورید. 💠نباید همه‌چیزرا زود باور کرد. هیچ چیزی بهتراز تفکرانتقادی در روبرو شدن با خبر نیست. 💠 اگر ۵ پرسش بالا را در خواندن خبرها رعایت کنید به تدریج سواد رسانه‌ای خود را افزایش می‌دهید. ▪️فراسوی سیاست ▪️اخبار جعلی ▪️سواد رسانه‌ای @asrehooshmandi
♨️ پیام‌رسان سروش، نخستین پیام‌رسان ایرانی در فهرست کلمه‌های پرجستجوی بازار بر اساس گزارش فصل پاییز کافه‌بازار از وضعیت برنامه‌های موبایلی، پیام‌رسان‌ها در این فصل ۸ درصد رشد داشتند. برنامه‌های دسته پیام‌رسان ۵ درصد از برنامه‌های بازار هستند. نصب فعال پیام‌رسان‌ها نسبت به فصل قبل ۸ درصد افزایش یافت. ۱۴۸ برنامه‌ی پیام‌رسان در این فصل آمار ۱۰ هزار نصب فعال را رد کردند. همچنین پیام‌رسان سروش نخستین پیام‌رسان ایرانی است که نامش در فهرست ۲۰ کلمه‌ی پرجست‌وجوی بازار دیده می‌شود.
هدایت شده از عصر هوشمندی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹وقتی شهاب حسینی، مارپیچ سکوت را دور می‌زند 🌀نظریه مارپیچ سکوت الیزابت نوئل نئومان می‌گوید اگر افراد حس کنند از نظر فکری در اقلیت قرار دارند یا احساس کنند افکار عمومی در جهت فاصله گرفتن از فکر آن‌هاست، ترجیح می‌دهند سکوت اختیار کنند وهر چقدر اقلیت بیشتر سکوت کند، مارپیچ سکوت تشدید می‌شود. 🌀اما شهاب حسینی در چنین شرایطی جایزه جشنواره کن را به امام زمان(عج) تقدیم می‌کند و تحت تاثیر جریان غالب رسانه ای یک گروه و ترس از کنار گذاشته شدن قرار نگرفته و می‌گوید اسلام در ایران برای پنجاه سال قبل نیست، از ۱۴۰۰ سال قبل تمام هنر ایران با اسلام عجین است و حافظی که دیوانش رو طاقچه خانه شماست، قرآن را با چهارده روایت از حفظ می‌خوانده است. 🌀او گرفتار مارپیچ سکوت نشده و به قول خودش می تواند بگوید ندیدم یا نشنیدم، اما نمی‌تواند بگوید نفهمیدم. @asrehooshmandi
هدایت شده از عصر هوشمندی
🎯 🔻یکی از روش‌های مرسوم مورد استفاده کاندیداها و جریانات سیاسی حامی آنها، طرح ادعاهای برانگیزاننده احساسات مخاطبان و ارجاع سند سخنانشان به زمانی نامشخص است. زمانی که معمولا هم فرا نمی‌رسد و در بلندمدت نیز از سوی افکارعمومی به فراموشی سپرده می‌شود اما در کوتاه مدت می‌تواند بر روی رای رای‌دهندگان تاثیر بگذارد. 🔹به مثال‌ زیر دقت کنید: «فساد در ارکان حکومت چنان فراگیر شده که به شورای نگهبان رسیده است. برای تایید صلاحیت یک نامزد ۴میلیارد تومان دریافت می‌کنند. این فساد شایعه نیست و ابعاد این فساد معلوم می‌شود.» 🔻طرح ادعاهای بزرگ و اعتباربخشی ساختگی مثل آوردن ارقام و بیان واژه‌هایی مثل ، ، ، ، و... در بازه زمانی انتخابات، به‌صورت مهندسی شده و جهت انحراف افکار عمومی مخاطب صورت‌ می‌گیرد. 🔻، ، طرح یک سلسله ، ابا نداشتن از بزرگ و... همواره باید نشانه‌ای برای تردید به یک ادعا یا متن باشد اما این موضوع در ایام انتخابات اهمیت چندین برابر پیدا می‌کند. 🔻ضروری است در ایام انتخابات در قرار نگیریم. اگر مطرح‌کننده ادعایی، ارائه سند حرفهایش را به بعد موکول کرد یعنی شما در پازل یک بازی سیاسی قرار گرفته‌اید و روی برانگیختن احساس شما و زودباوری‌تان حساب ویژه‌ای باز شده است. @entekhabat_resane
📱 چرا شبکه‌های اجتماعی به میدان نفرت‌پراکنی تبدیل شده‌اند؟ 🚫 برای موفقیت و دیده‌شدن، باید عصبانی باشید و بی‌ادب تابه‌حال شده، در گروهی تلگرامی یا کامنت‌های ، بحث سیاسی کنید و آخرش پشیمان نشده باشید؟ اغلب ما حتی یک‌بار هم این تجربه را نداشته‌ايم. هر دفعه که اتفاقی سیاسی می‌افتد، به‌محض لب‌گشودن، با هجوم فحش‌ها مواجه می‌شویم. روزی قرار بود میز گفت‌وگوی جامعه باشد. اما حالا چه؟ تمسخر، متلک‌، آبروریزی و خشونت شده‌اند سکه رایج این شبکه‌ها. پست‌های پرالتهاب توجه هزاران نفر را می‌دزدند و حرف‌های عاقلانه و موجه در میان غوغا گم می‌شوند. راه نجات چیست؟ ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: http://tarjomaan.com/neveshtar/9645/
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت: 🔹حمله سایبری به زیر ساخت های ارتباطی کشور شناسایی و دفع شده است. 🔹موج دوم حملات هنوز ادامه دارد. @Tasnimnews
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت: 🔹حمله سایبری به زیر ساخت های ارتباطی کشور شناسایی و دفع شده است. 🔹موج دوم حملات هنوز ادامه دارد. @Tasnimnews
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
🚩ماهواره ظفر امروز به فضا پرتاب می‌شود وزیر ارتباطات: 🔹ماهواره ظفر امروز از سمنان با سرعت ۷ هزارو چهارصد کیلومتر در مدار قرار می گیرد به طوری که ماهواره از سمنان تا چابهار را ۸ دقیقه طی می کند. 🔹نخستین عکسی که ماهواره مخابره می کند از حاج قاسم سلیمانی است و ۴۰۰ صوت از مردم را منعکس می کند. 🔹اختلال اینترنت در روز گذشته هنوز برقرار بوده و دشمنان مصمم هستند شبکه ما را تحت تاثیر قرار دهند که البته حمله دفع شده و در حال شناسایی هستیم. 🔹موج دوم حملات دشمنان اختلال در اینترنت است که تفکر ما دراین رابطه این است که قصد دارند اینترنت را در آستانه ۲۲ بهمن قطع کنند . @TasnimNews
هدایت شده از آرما مدیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️ خطر رسانه ها در آینده نزدیک !! 🔴 انقلابی در حوزه رسانه ها هستند به صورتی که دیگر نمی توان به هیچ چیز اعتماد کرد ... 💢 امنیت کشورها در آینده نزدیک به رسانه گره خواهد خورد ... 📚پویش سواد رسانه ای ✅آرما(آرمان ناتمام) @media_arma
🔴 تاملی بر خواب آشفته ی جهان در عصر جنگ رسانه و اطلاعات 📛ضرورتی به نام‌ "نیروی قدس دیجیتال" 🔶️در عصری به سر می بریم که شاخصه اش برداشته شدن مرزهای واقعیت و مجاز است. انگار که شهروندان جهان وارد زندگی در فیلم های علمی-تخیلی شده اند. حالا دیگر با از میان برداشته شدن حریم خصوصی، تقریباً تمام‌ ابزار زندگی روزمره ی ما، هر آن چیز که دارای جریان الکتریکی و مجهز به صفحه کلید، حافظه، دوربین یا میکروفون باشد، یک ابزار بالقوه ی جاسوسی به شمار می رود. بخش عمده ای از مناسبات و تعاملات دنیای واقعی نیز به رسانه های وب محور و شبکه های اجتماعی منتقل شده که کلیدش در جیب آمریکا و جهان غرب است. کار به جایی رسیده که اگر امروز جرج ارول، خالق کتاب ۱۹۸۴ و تصویر جامعه ی کنترل خیالی زنده بود، بی شک از تعبیر دقیق پیش گویی های خود شگفت زده می شد! 🔶️اما همه ی این ها یعنی با ظهور و گسترش وب و فنآوری های دیجیتال، تمام مناسبات و معادلات تغییر کرده و جهان وارد عصر چهارم تحول بنیادین خود شده که به "انقلاب دیجیتال" موسوم است. در پازل جنگ های پیچیده ی هیبریدی یا ترکیبی این عصر که دامنه ی وسیعی از حملات رسانه ای، اقتصادی سایبری و حتی بیولوژیک را شامل می شود، رویارویی های سخت نظامی گزینه ی آخر است و سلاح سایبری حرف اول را می زند. در چنین کارزاری فیسبوک با بیش از ۲ میلیارد کاربر فعال خود را بزرگترین کشور مجازی جهان می نامد و اطلاعات حاصل از آن دست برنده را در معادلات سیاسی بزرگی چون انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تعیین می کند. عصری که بازیگران اصلی آن چهره هایی چون: مارک زاکربرگ، جولین آسانژ و ادوارد اسنودن هستند. به عنوان نمونه ای از تحقق ایده ی فیلم های خیالی در جهان واقعی این عصر می توان به عملیات فرشته ی گریان(weeping angels) اشاره کرد که ۸ هزار سند بر وجود آن گواهی می دهد و مربوط به بدافزاری است که سرویس های اطلاعاتی سی آی ای و ام آی فایو با طراحی آن دست به جاسوسی بسیار گسترده ای از طریق ابزار رسانه ای زدند. عملیاتی که حتی نامش از یک سریال علمی-تخیلی به همین نام الهام گرفته شده است. 🔶️جنگ چالدران، که نماد جان برکفی ایرانیان است، عبرت های تاریخی بسیاری دارد! در این نبرد نابرابر، گرچه به گواه منابع تاریخی سربازان ما تا پای جان ایستادگی کردند و همگی بدون حتی یک مورد تسلیم شدن یا اسارت به شهادت شدند؛ اما به رغم تمام آن سلحشوری ها جنگ را به یک قاعده ساده باختند: "نداشتن سلاح های نوظهور توپ و تفنگ که ابزار اصلی عثمانی ها بود" متاسفانه ما ایرانیان در دروان نظام جمهوری اسلامی ایران نیز بار دیگر به این عارضه دچاریم و هنوز نتوانسته ایم حوزه های تخصصی خود را با مناسبات عصر دیجیتال تطبیق دهیم. بگذارید مثالی در حوزه ی امنیتی بزنم: نگارنده به عنوان کارمند صدا و سیما هر گاه که از گیت های سفت و سخت این سازمان عبور می کنم دچار حیرت می شوم. گاه می بینم که همکاران حوزه ی حراست در برابر یک هارد یا لپ تاپ طوری سخت گیری می کنند که انگار یک بمب ساعتی کشف کرده اند، غافل از این که اگر کسی واقعاً جاسوس آموزش دیده باشد می تواند با یک گوشی موبایل هوشمند که منعی هم در ترددش نیست کارهایی به مراتب خطرناک تر از آن ابزار گل درشت انجام دهد. پدیده ی نفوذی که نگرانش هستیم گاه می تواند یک تراشه ی کوچک باشد و این یعنی با توجه به نیاز روز بسیاری از پروتکل های اطلاعاتی و امنیتی ما باید تغییر کند. 💢اما برسیم به نیروی قدس سپاه پاسداران که یکی از استوانه های مهم قدرت بازدارنده ی ایران زمین در عصر حاضر است و مواجهه ای حساس و تاریخی با مناسبات عصر دیجیتال دارد. در شرایطی که به عنوان مثال: چهره ای عامه پسند چون احمدالبشیر سوار بر بال رسانه های وب محور و شبکه های اجتماعی تبدیل به بازیگری تعیین کننده در معادلات سیاسی و امنیتی کشور همسایه مان عراق می شود و یا سردیا پوپویج ایده ی جنبش اتپورش را، هم سو با اهداف کلان آمریکایی ها از صربستان به سراسر جهان صادر می کند تا از دفتر کوچک کارش در بلگراد کار سرویس های بزرگ اطلاعاتی را به انجام برساند، جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به آرمان های مقدسش باید به جد در فکر ضرورتی به نام "نیروی قدس دیجیتال"، خصوصاً در حوزه ی رسانه های نوظهور و شبکه های اجتماعی باشد‌. 👤محسن سوهانی ________ https://www.cloudios.io/wp-content/uploads/2019/03/Digital-Transformation-For-SMEs-1110x624.jpg
هدایت شده از آرما مدیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥یکی از شاخص های دستیابی به مهارت «سواد رسانه ای» اخذ «رژیم مصرف رسانه ای» است. برای این موضوع میتوان چند راهکار عملی پیشنهاد داد. ✅آرما(آرمان ناتمام) @media_arma
آیا اینترنت ما را منزوی خواهدکرد؟ 541 هزار نفر عزلت نشین در ژاپن تبدیل به معضلی عجیب شده اند در دنیای به‌هم‌پیوسته امروز آزاد و رها بودن دشوار است. جریان بی‌پایان ایمیل‌ها، نامه‌ها، توئیت‌ها، لایک کردن‌ها، نظرات و عکس‌ها ما را به‌طور مداوم به زندگی مدرن متصل می‌کند. در ژاپن در همین عصر مدرن، نیم‌میلیون عزلت‌نشین وجود دارد که از آن‌ها با نام «هیکی‌کوموری» یاد می‌کنند؛ این افراد خلوت‌گزینانی‌اند که از همه ارتباطات اجتماعی بریده‌اند و اغلب سال‌ها خانه‌شان را ترک نمی‌کنند. در یک تحقیق دولتی این تعداد حدود ۵۴۱ هزار نفر (1.57درصد از کل جمعیت) تخمین زده شده اند اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که تعداد آن‌ها بسیار بیشتر زیرا ممکن است سال‌ها طول بکشد که آن‎ها درخواست کمک بکنند.   در ابتدا این شرایط فقط منحصر به ژاپن بود اما در سال‌های اخیر این پدیده در سراسر جهان مشاهده شده‎است. نگرانی درباره انزوای اجتماعی، در سطح جهانی درحال بیشتر شدن است. در ژانویه گذشته انگلیس، نخست وزیر خود را مامور بررسی موضوع تنهایی کرد و اطلاعات اخیر دفتر آمار ملی نشان داد که نزدیک به 10درصد از جوانان 16 تا 24ساله «همیشه یا بیشتر اوقات» احساس تنهایی می‌کنند. اما موضوع بحث‌برانگیز در پژوهش‌های مرتبط با هیکی‌کوموری ‎ها، فناوری مدرن به عنوان عامل جداکننده این افراد از جامعه است. این جداافتادگی درحدی است که امکان برقراری هرگونه تماس با این افراد از بین می‌رود. همزمان این امید نیز وجود دارد که فناوری بتواند به این افراد کمک کند تا دوباره به زندگی اجتماعی برگردند. «آلن تئو»، استادیار روان پزشکی می‌گوید: «یکی از دلایل جذابیت هیکی‌کوموری این است که برای آن یک توضیح مشخص وجود ندارد.  عوامل بسیار زیادی باید در کنار هم وجود داشته‌باشند. یکی از عواملی که همواره مورد بحث است نقش فناوری هایی مانند اینترنت، رسانه‌های اجتماعی و بازی‌های ویدئویی است که هم اکنون منشأ بحث‌های مداوم در تحقیقات مربوط به سلامت روان است. بسیاری از هیکی‌کوموری‌هایی که من با آن‌ها صحبت کرده‌ام کاربران جدی اینترنت و بازی‌های ویدئویی بودند و مطالعات متعدد استفاده از فناوری در سطح بالا را نشان داده‌اند، هرچند این یک قاعده کلی نیست و ماهیت این ارتباط هنوز نامشخص است. «تائه یونگ چوی» روان پزشک و محقق، بر این باور نیست که فناوری لزوما باعث خلوت‌گزینی می‌شود اما بر این نظر است که می‌تواند آن را تقویت و عمیق‌تر کند. «کاتو»، استادیار روان‎پزشکی می‌گوید تاثیر فناوری می‌تواند نامحسوس‌ باشد. او می‌گوید:« بازی‌های رایانه ای ماهیت بازی را تغییر داده‌اند زیرا کودکان به‌جای بازی در دنیای واقعی زمان بسیار زیادی را در محیط‌های مجازی کنترل‌پذیر صرف می‌کنند. درعین حال اینترنت، تلفن‌های هوشمند و رسانه‌های اجتماعی به‎جای تماس رودررو تماس غیرمستقیم را جایگزین ساخته‌اند. این روزها ارتباط با جامعه مستلزم تجربه‌ کردن خطر نیست. هیچ ارتباط رودررویی با جامعه نیاز نیست. به سادگی می‌توان دکمه راه‌اندازی مجدد یا بازگشت را فشار داد و با تلخی و ترس ناکامی مواجه نشد».  به عقیده او این موضوع برای رشد و پیشرفت کودکان مضر است و انعطاف پذیری و تبحر آن‌ها را در ایجاد روابط بین‌فردی کاهش می‌دهد. او می‌گوید ارتباط رودررو با جامعه شبیه قرار گرفتن در معرض آلودگی‌هاست با این هدف که سیستم ایمنی بدن‌تان تقویت شود.