✅ گافهای ایسپا درباره شبکههای اجتماعی بیشتر شد!
♦️ مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، نتایج آخرین نظرسنجی خود درباره استفاده مردم از شبکههای اجتماعی را منتشر کرده است اما نتایج درج شده در وبسایت بهکلی با نتایج منتشر شده در صفحه #اینستاگرام و کانال #تلگرام آن تفاوت دارد. همچنین در تنظیم نتایج این نظرسنجیها، درج نام پیامرسانهای « #گپ » و « #روبیکا » نیز فراموش شده است!
🔹 نتایج منتشر شده نیز عادی بهنظر نمیرسد. بهعنوان مثال #پیامرسان_ایتا بیش از 2 میلیون نصب فعال فقط در بازار دارد و احتمالا بیش از 2.5 درصد از مردم از آن استفاده میکنند اما در نظرسنجی فوق، میزان استفاده از #ایتا فقط 1.5 درصد اعلام شده است.
#ایسپا، تیرماه گذشته نیز در نتایج نظرسنجی خود نام ایتا را حذف کرده بود و نام پیامرسان ناموجودی به نام « #ساینا » را درج کرده بود.
♦️ آیا همزمان با موج حضور مدارس و دانشآموزان در پیامرسانهای ایرانی و همزمان با کمپین سؤال مردم از #وزیر_ارتباطات در خصوص چرایی عدم حمایت سختافزاری از ایتا، یک #سناریوی_افکارسازی دیگر در پشت پرده در حال اجراست؟
#ایتا_پیامرسان_مردمي
#حمایت_از_ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
می پرسم:
فوتبالیست های پر ادعای ما که کلمه ی "مردم" از زبانشان نمی افتد چه کردند؟
آنها که تمام ثروتشان را از باشگاه دولتی (بخوانید بیت المال) دارند...
بازیگر هایی که در هر اتفاق سیاسی و اجتماعی صاحب نظرند چه کردند؟
آنهایی که اتفاقا تمام محبوبیتشان را یا از صدا و سیمای دولتی دارند و از سرمایه و توجه مردم عادی!
هدایت شده از عصر هوشمندی
🖌من فوروارد میکنم، پس هستم
◀️عصر جدید را عصر اطلاعات و بطور پیشرفته تر و بهینه شده، عصر دیجیتال نیز نامیده اند.از شاخصه های اصلی دنیای مدرن و #عصردیجیتال، #سبک_زندگی خاصی است که باخود به ارمغان آورده است.
✅در دوره ای هستیم که فقط #اطلاعات_را_مصرف_می_کنیم ولی نه برای حل مسائل بلکه بدلیل #کالاشدگی_اطلاعات آنها را میخریم و بدون اینکه به دنیای عمل ما ارتباط داشته باشد و صرفا از باب عقب نماندن از چرخه مصرف کنندگان، مصرف می کنیم.
✅گئورگ زیمل در رابطه با #کلانشهرها و ویژگی هایش در مقاله ای که نوشته چنین می گوید: انسان ها در شهرهای کلان دچار #گمنامی و بی نامی و غربت هستند و برای خلاصی از این وضعیت، سراغ مصرف می روند تا #خود_از_دسترفته_شان را بازیابی کنند.
✅تورستن وبلن جامعه شناس، #مصرف_متظاهرانه را بعنوان شاخصه اصلی عصرمدرن مطرح می کند و می گوید: بعد از دکارت که دغدغه عقلانیت داشت و می گفت: #من_فکر_میکنم_پس_هستم، به دوره ای رسیدیم که بشر می گوید: #من_میخرم_پس_هستم.
✅اساسا این طرز تفکر که برای جبران گمنامی بشر و بازگشت هویت او مطرح شده، چالش های جدیدی را رقم زده و پدیده ای بنام #انسان_های_پرسه_زن را تحویل عصرجدید داده است که کاری جز فروشگاه گردی های بدون هدف و خریدهای غیرهوشمند و بدون حساب و کتاب ندارند.
در ادامه جریان مصرف زدگی بشر، غول های رسانه ای وارد گود شده و شیب تندی را برای #مصرف_مهارنشده بشر، تحمیل نموده اند.
✅رسانه از زمان ورود به چرخه مصرف جامعه، با افزایش گزینه های انتخابی برای مصرف بشر نه تنها باعث آزادی عمل بیشتری نشده که با خود #سردرگمی و #تحیر را بهمراه آورده است.
✅بقول هربرت سیمون، برنده جایزه نوبل: "#غنای_اطلاعات، #فقرتوجه می آورد".
این تحیر و سردگمی که ناشی از سرریز اطلاعاتی بشر می باشد، باعث شده نسخه درمانی جدیدی از طریق جریان های رسانه ای تدوین و تبلیغ شود بنام " #در_لحظه_زندگی_کن."
✅این اندیشه که بدلیل حذف عقلانیت از #چرخه دریافت(احساسات)_ #تحلیل( اندیشه وعقلانیت)_کنش(اقدام و عمل) شیوع پیدا کرد، راه جبران خسارت سردرگمی و #افسردگی و #سرطان_مصرف_زدگی و تنوع طلبی بشر را در ترویج و تبلیغ اندیشهء در لحظه زندگی کن می داند که فقط و فقط بدلیل ابتنای بر #اصالت_لذت و بریدن از عقلانیت، جامعه بشری را در خدمت سودآوری کمپانی های اقتصادی و دولت های استعماری تعریف می کند.
✅در این میان آنچه که در شبکه های اجتماعی امروزه مشاهده می شود، ادامه همین طرز نگاه بوده که بدون توجه به #پروسه_چرایی_چیستی_نتایج یک خبر و حادثه، فقط لحظه را دیده و حوصله ای برای واکاوی و تحقیق بیشتر ندارند و برای جانماندن از قافله مصرف اطلاعات و لذت بردن از حضور در فضای مجازی، صرفا لحظه را گزارش و فوروارد می کنند.
✅فقدان سواد رسانه ای در سیستم اجتماعی و #اوردوز_اطلاعاتی افراد جامعه، باعث شکل گیری هویت جدیدی در فضای اجتماعی شده که می توان چنین تعبیر نمود: #من_فوروارد_می_کنم_پس_هستم...
✅زبانحال جامعه امروز ما در فضای مجازی این است که چون شناسایی منبع و توجه به نتایج نفع و ضرر یک خبر، کاری زمان بر #باچاشنی_عقلانیت و #مهارت_رسانه ای است، پس فوروارد میکنم تا از گمنامی به در آیم.
✅نتیجه چنین کنش های فاقدعقلانیت، چیزی جز تشدید #ازخودبیگانگی و #بازتولید و تقویت نظام سرمایه داری بعنوان عقبه رسانه های جریان اصلی جهانی نخواهد بود و نتیجه ای جز ظلم و بی عدالتی مهارنشده نخواهد داشت.
علیرضامحمدلو
@asrehooshmandi
هدایت شده از گردباد نیوز
#مجرمان_سایبری با انتشار اپلیکیشنهایی در قالب #تست_کرونا به دنبال #سرقت_اطلاعات شهروندان میباشد. این اپلیکیشنها که ماهیت بدافزاری دارند به هکرها این امکان را میدهند که به اطلاعات حساب کاربری و حریم خصوصی افراد دسترسی پیدا کنند.
salamat.gov.ir تنها مرجع رسمی #غربالگری_کرونا
#پلیس_فتا
هدایت شده از مدیالوژی/Medialogy
🔹 تحریف و جعل خبر بهسبک خبرگزاری امریکایی
💢 یورونیوز: دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف با انتشار گزارشی پیشبینی کرد اگر مردم سطح ارتباطات روزانه خود را تا ۸۰ درصد کاهش دهند و اصول بهداشتی را رعایت کنند، شمار افراد مبتلا به بیماری ویروس #کرونا در فاصله یکماه تا ۴۰ روز پس از آغاز شیوع آن به حداکثر ۱۶۰ هزار نفر خواهد رسید که حدود ۱۲ هزار تن از آنها دارای علائم مشهود بیماری کووید-۱۹ خواهند بود.
✍️ این در حالی است که خبرگزاری امریکایی آسوشیتدپرس با دستکاری و ترجمه نادرست همین گزارش مدعی شده بود دستکم ۱۲ هزار ایرانی جان خود را از دست میدهند!
@medialogy1
هدایت شده از سواد رسانهای
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦چطور با اضطراب بیماری #کرونا کنار بیاییم؟
📍 راهنمای یک دقیقهای سلامت و آرامش
▫️کانال #دکتر_علیرضا_سفیدچیان
📲 @savaderesanei
هدایت شده از سواد رسانهای
🚦۱۵ نکته کاربردی ارتباطی_رسانهای برای ایام خانهنشینی #کرونایی
📍 #بخش_دوم
🔸 #شش: ارتباط تلفنی با بستگان و دوستان و آشنایان و احوالپرسی از آنها فراموش نشود. روزی به یک یا دو تا از آنها تماس بگیرید. حتی با برخی که نزدیکتراند و بزرگتر مکالمه تصویری هم داشته باشید. توجه: آنانکه آشناها و اقوام کمتری دارند را بیشتر دریابید.
🔸 #هفت: اکثر ما عضو چندین گروه یا کانال در پیامرسانهای اجتماعی هستیم. ولی برخی از اینها به شکل رگباری خبر منفی میفرستند و اساساً علاقهای به دیدن خبرهای خوب و مثبت ندارند. شاید هم فکر میکنند که مشغول آگاهیبخشی اند. اما واقعیت این است که این نوع کانالها و گروهها در شبکههای اجتماعی که فقط بر اخبار بد و منفی متمرکز میشوند – خصوصاً وقتی که راست و دروغ را قاطی هم میکنند- بمب اضطراب و آشفتگی روحیاند. پیشنهاد میدهم از عضویت در آنها خارج شوید. ما باید هم خبرهای منفی و هم خبرهای مثبت را با هم دریافت کنیم.
🔸 #هشت: حتماً برگهای روی یخچال یا جایی در آشپزخانه بگذارید و به محض آنکه به کالایی نیاز پیدا شد یا رو به اتمام بود اسم آن را بنویسید. این کار ساده باعث میشود دفعات مراجعه شما به بیرونِ خانه برای خرید کمتر شود. ضمن آنکه از برخی بگو مگوها هم پیشگیری میکند. خصوصاً مردان خانه را کمتر ولی با بهرهوری بیشتر برای خرید به بیرون بفرستید!
🔸 #نه: هنگام استفاده از تلویزیون یا پخش موسیقی یا رادیو یا … مراقب همسایهها باشید. یعنی صدا را کنترل کنید. حتماً دقت کردهاید که ساعات خواب و بیداری اکثر خانوادهها به هم ریخته. معلوم نیست اوقاتی که شما بیدارید دیگران هم بیدار باشند یا برعکس!
🔸 #ده: میدانم برخی از ما و شما ممکن است گلههایی به صداوسیمای خودمان داشته باشید. مثلاً گاهی حس میکنید یکطرفه است یا حرفهای عمل نمیکند یا هرچه؛ قبول! بالاخره رسانه رسمی خودمان است و حق داریم انتظارمان هم از آن بالا باشد. او هم باید خودش را مدام اصلاح کند و ارتقا دهد. اینها را میفهمم. ولی به یک نکته دیگر هم دقت کنیم. من بعید میدانم شما قبول داشته باشید که مثلاً رسانههای انگلیس و عربستان دلسوز ما هستند و خیلی خیرخواه ما باشند. نه الان، که هرچه تاریخ چند صدساله اخیر را میبینیم، میفهمیم چنین نبوده. دست کم «مدیریت شناخت و ادراک» خودتان را به اینها واگذار نکنید. تجربه بیستساله رسانهای من که اینطور میگوید. شما را نمیدانم.
#ادامه_دارد
✍ #دکتر_عبدالکریم_خیامی
📲 @savaderesanei
⭕️ارتباط ملکه با شبکه ی BBC
💢یک کاربر در توییتر به ارتباط ملکه و شبکه ی بی بی سی بصورت تحقیق رشته توییتی را منتشر نموده که حاکی از اعمال نظر قاطعانه ملکه در روند سیاست های این شبکه است
💢در سال مالی ۲۰۱۹/۲۰۲۰ بودجه سرویس جهانی بیبیسی که از محل مجوز پخش (پول مالیاتدهندگان انگلیسی) و بودجه وزارت خارجه انگلیس تامین میشود، رقم ۳۲۵ میلیون پوند (با پوند ۱۵۰۰۰ تومانی) معادل ۴۸۷۵ میلیارد تومان میباشد.
🔺همچون سایر بخشهای BBC، سرویس جهانی بیبیسی نیز در مقابل BBC Trust (به عنوان هیئت امنای بنگاه خبرپراکنی) پاسخگوست.
اعضای مجموعه BBC Trust (هیات امنای بیبیسی) تحت منشور سلطنتی و با نظر ملکه انگلیس انتخاب میشوند تا حافظ منافع UK باشند و بر فعالیتهای BBC نظارت کنند.
#رسانه_شناسی
#جنگ_رسانه_ای
#سواد_رسانه_ای
💠 گزارش روزانه مرکز مقابله با شایعات سایبری
🗓 ۲۸ اسفند ۹۹
1️⃣ در ۲۴ ساعت گذشته، فیلمی توسط عناصر وابسته به مرکز اعتدال سعودی(ارتش سایبری عربستان سعودی) در شبکههای اجتماعی منتشر شده و توسط کانالهای تلگرامی منافقین بازنشر داده میشود که طی آن از انتقال مبتلایان به کرونا از عراق به ایران خبر میدهد. با بررسیهای مرکز مقابله با شایعات سایبری مشخص گردید که تا به حال هیچ موردی از مبتلایان عراقی به کرونا به ایران منتقل نشده و فیلم مذکور هم هیچ نشانهای مبنی بر اینکه در ایران فیلمبرداری شده باشد ندارد.
2️⃣ روز گذشته برخی رسانههای سلطنتطلب، با استناد به خبری که در خبرگزاری رویترز منتشر شده بود، مدعی شدند که آمار مبتلایان به کرونا در ایران، ۵ برابر آمار رسمی است. با بررسیهای مرکز مقابله با شایعات سایبری مشخص گردید که این خبر کذب بوده و با هدف تزریق ناامیدی به ایرانیان تولید شده است.
3️⃣ دیروز کانالهای تلگرامی وابسته به منافقین و سلطنتطلبان، مدعی شدند که نظام جمهوری اسلامی، کمکهای مالی سایر کشورها برای مقابله با کرونا را برای حمایت از گروههای مقاومت در منطقه هزینه میکند که با بررسیهای مرکز مقابله با شایعات سایبری مشخص شد این شایعه کذب بوده و با استناد به مقالهای در یک سایر نامعتبر انگلیسی تولید شده است.
4️⃣ روز گذشته برخی کانالهای تلگرامی وابسته به سلطنتطلبان مدعی ابتلای سام رجبی از متهمان جاسوسی در پوشش فعالیت محیطزیستی، به کرونا مبتلا شده و مسئولین زندان هم توجهی به این موضوع ندارند. با بررسیهای مرکز مقابله با شایعات سایبری مشخص گردید که این ادعا کذب بوده و نه تنها هیچیک از متهمان این پرونده به کرونا مبتلا نشدهاند، بلکه تا به حال موردی از ابتلا به این ویروس هم در زندانهای ایران گزارش نشده است.
5️⃣ از روز گذشته برخی کانالهای تلگرامی وابسته به جریان اصلاحات مدعی شدند که کمکهای سایر کشورها برای مقابله با کرونا، توسط سپاه مصادره میشود که با بررسیهای مرکز مقابله با شایعات سایبری مشخص گردید که این خبر کذب بوده و کلیه کمکهای مالی و دارویی و پزشکی وارد شده به کشور، مستقیما در اختیار دولت(وزارت بهداشت) قرار گرفته و اساسا هیچ بخشی از این کمکها به نیروهای مسلح منتقل نمیشود.
هدایت شده از اهم اخبار
کرونا ضعف و قوت نظام سیاسی ایران و همه کشورهای جهان را عریان کرده. ضعفها را فریاد زدیم اما قوتها را نه. مهمترین نماد قدرت و انعطاف عجیب جمهوری اسلامی تغییر رویکرد به زندان و مرخصی ۷۰هزار و عفو ۱۰هزار از جمله زندانیان امنیتی بود. چنین رویکرد رو به جلویی در آمریکا رسما غیرممکن است.
آمریکا با بیش از دو میلیون و صد هزار زندانی (که هشتاد تا صد هزار نفرشان در سلولهای انفرادی مطلق یا سوپرمکس نگهداری میشوند) بیشترین سرانه زندانی در جهان و بدترین کارنامه زندانهای جهان را دارد.
اگر آمریکاپرستان مستند درخشان «سیزدهم» را که برنده اسکار هم شد ببینند سالها از آمریکا بت نمیسازند. معتقدیم سیستم زندانهای ایران ناعادلانه و نیازمند اصلاح عمیق است. اعتقادی بر مبنای تاریخ و وعدههای انقلاب. نه فشار آمریکایی که کارنامهاش به مراتب وحشتناکتر است.
به کانال علی علیزاده در #ایتا بپیوندید👇
✅ @Jedaaal
✅ @jedaaal
هدایت شده از عصر هوشمندی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آنتی_ویروس_کرونا
قسمت سوم: بی دلیل به هم دیگه خبر خوب بدیم‼️
#آنتی_کرونا
#سواد_رسانه_ای
#باشگاه_سواد_رسانه_ای
#المپیاد_سواد_رسانه_ای
#مخاطب_فعال
#کرونا
@asrehooshmandi
هدایت شده از عصر هوشمندی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#منطقه_خطر
قسمت سوم: حواسمان به دانشمندان و مسئولان بی نام و نشان باشد‼️
#آنتی_کرونا
#سواد_رسانه_ای
#باشگاه_سواد_رسانه_ای
#المپیاد_سواد_رسانه_ای
#مخاطب_فعال
#کرونا
@asrehooshmandi
میزان تأثیرگذاری ما در دیگران
تابع میزان موفقیتیست که در مبارزات درون خود کسب نمودهایم.
ضعف درون ماست، اگر کار فرهنگیمان، نتیجه شگفتانگیزی نداشته، و شکست جامعه در عملیاتهای روانی دشمن، بیش از دیگر حملههاست!
استاد محمد شجاعی
انتشارات دانشگاه کمبریج تمام ۷۰۰ عنوان کتاب خود را که با فرمت HTML به صورت آنلاین منتشر شده بودند، جهت دسترسی آسان خوانندگان و علاقهمندان به طور رایگان در دسترس عموم قرار داد.
این تصمیم به علت شیوع ویروس کرونا اتخاذ شده است. کتابها شامل موضوعات و رشته های مختلف میشوند و تا آخر ماهمی ۲۰۲۰ در دسترس خواهند بود.
لینک دسترسی:
https://www.cambridge.org/core/what-we-publish/textbooks#
#معرفی_سایت
the-eye
یک منبع کامل از کتابهای پولی مقاله های سری نرم افزارهای هک شده اخبار محرمانه محدود به هیچ موضوعی نیست تقریبا از تمام موضوعات مطلب های مهم ذخیر شده داخلش
https://the-eye.eu/
🔖 گزیده مطالب روانشناسی، در سال گذشتۀ ترجمان
🎯 آدمهایی که همیشه به قویبودن خودشان میبالند واقعاً حسرتبرانگیزند، و اغلب ما معمولیها تنها کاری که میتوانیم دربرابرشان انجام دهیم این است که بنشینیم و بهشان غبطه بخوریم. شاید تصمیم بگیریم شبیه آنها شویم، اما ذهن ما این آرزوها را نمیفهمد. درواقع، ذهن ما آنقدر که باید به حرف ما گوش نمیدهد: از تنهاشدن رنج میبرد، در ترک عادتهای غلطش چموشی میکند، و نمیتواند با سرعت دلخواه کارهای روزمرهاش را پردازش کند.
📌 برای خواندن گزیدههای روانشناسی در سال گذشته به لینک زیر بروید:
http://tarjomaan.com/report/9675/
🔻 مطالبی که در این گزیده میخوانید:
— استخوان شکسته و قلب شکسته برای مغز فرقی نمیکند
http://tarjomaan.com/neveshtar/9446/
— ترک عادتهای بد ربطی به ارادۀ قوی ندارد
http://tarjomaan.com/barresi_ketab/9656/
— اگر بهدنبال شادی هستید، جستوجوی خوشبختی را کنار بگذارید
http://tarjomaan.com/barresi_ketab/9404/
— زود باش لعنتی! چرا از آدمهای کُند متنفریم؟
http://tarjomaan.com/neveshtar/9450/
📍کودکان در گرداب خصوصیسازی
🔹دکتر مجتبی جهانتیغ؛ پژوهشگر علوم اجتماعی:
🔻نقدها و اعتراضات به روند کالاییسازی آموزش بیشتر بر حوزه دوره آموزش رسمی ماقبل کنکور، کنکور و تحصیلات دانشگاهی است؛ چراکه مربوط به گروههای جوان فعال و دارای کنش اجتماعی و سیاسی در جامعه (دانش آموزان و دانشجویان) است که با استفاده از رسانهها و تشکلها حقوقی خود میتوانند صدای نقد و اعتراض خود را منتشر کنند. اما مغفولترین و بی صداترین قشر، جامعهی کودکان هستند به دلیل آن که مستقیما توانایی مطالبهی حقوق خود را ندارند.
امروزه سرمایهگذاری بر کودکی و ایجاد شرایط بهینهی رشد و پرورش کودکان و آموزش با کیفیت و رایگان و فراگیر پیش دبستانی، راهبردی استراتژیک در توسعه و پیشرفت کشورهاست. در عین حال، در ایران، رشد مهد کودکهای خصوصی و کالاییسازی آموزش کودکان چشمگیر است. این اتفاق به خصوص در استانهای محرومی همچون سیستانوبلوچستان، تبعیض را افزایش داده است.
📌 ادامه این مطلب را در باشگاه اندیشه بخوانید:
🔗 http://bashgah.net/go/kjh87/
مصرف رسانه ای در روزهای کرونایی
✍عباس رضاییثمرین؛ روزنامهنگار
⭕هریک ازما روزانه در معرض هزاران پیام رسانهای از منابع مختلف قرار داریم. آگاهی از اخبار و اطلاعات به یکی از ملزومات زندگی مدرن تبدیل شده و کمتر کسی از ما میتواند زندگی بدون دسترسی به منابع خبری از قبیل رسانهها، اینترنت و شبکههای اجتماعی را تصور کند. با این حال، زیادهروی در پیگیری اخبار میتواند پیامدهای نامیمونی در زندگی هر یک از ما ایجاد کند. بهویژه در شرایط بحران، این زیادهروی میتواند آسیبهای ذهنی و روانی به بار بیاورد و با ایجاد ترس و ناامنی روانی، بحران را تشدید کند.
🔸️یک- خبرخوانی 24ساعته را متوقف کنید! بحرانها غالب افراد را دچار وسواس در خبرخوانی میکنند و سبب چسبندگی بیش از اندازه مردم به #منابع_خبری میشوند. .
🔸️دو - شکاک باشید؛ چیزهایی که در اینترنت میخوانید خیلی از اوقات حاوی #اطلاعات_غلط و #فریبندهاند، گاهی میخواهند #اخبارجعلی و #شایعه در لباس خبر را به شما بقبولانند، گاهی هم صرفا دنبال کلیک و توجه شما هستند و فریب، ابزار تجارت آنهاست. در هر صورت لازم است در مواجهه با این محتواها شکاک باشید. با این تکنیکهای ساده میتوانید تا حد زیادی از افتادن در دام اخبار #دروغ، اطلاعات فریبنده و #فیکنیوزها پیشگیری کنید.
🔹️ آیا تیتر خبر با متن آن مطابقت دارد؟ هر جا که حس کردید مطلبی که میخوانید هیچ ربطی به تیترش ندارد، بدانید نویسندگان آن مطلب افرادی سودجو و غیرقابل اعتمادند، چون تلاش کردهاند با تیتر دروغین شما را به خواندن یا دیدن یا شنیدن یک محتوا ترغیب کنند.
🔹️ مطلب در چه زمانی منتشر شده است؟ خیلی از اوقات کاربران مطالب را بدون توجه به تاریخ انتشارشان به اشتراک میگذارند و گاهی این مطالب قدیمی و بیربط در شبکههای اجتماعی اصطلاحاً داغ میشود. لازم است حتما به زمان انتشار اولیه مطالب دقت کنید. خیلی از اوقات ویدئوها یا عکسهای قدیمی را به اخبار جعلی الصاق میکنند تا زمینه باورپذیری آنها را بیشتر کنند. برای راستیآزمایی عکسها میتوانید از گوگل استفاده کنید؛
🔹️چهکسی آن را نوشته؟ اگر نویسنده را نمیشناسید، نام او را در گوگل جستوجو کنید و ببینید مطالب دیگری نیز درباره موضوع مربوطه، نوشته یا نه. اگر در شبکههای اجتماعی حساب کاربری دارید، بکوشید فرد مورد نظر را در این شبکهها پیدا کنید. القاب و عناوین و مدارک تحصیلی خیلی از اوقات برای مشروعیتبخشی به اخبار جعلی مورد استفاده قرار میگیرند. در مطالب مشکوک، همیشه القاب و عناوین ادعایی نویسنده را #راستی_آزمایی کنید. مثلا وقتی شنیدید پروفسور ایکس ادعا کرده که در عرض 48ساعت داروی کرونا را ساخته، تلاش کنید بفهمید فرد مورد نظر، مدرک تحصیلی و دانشگاه ادعایی محصل تحصیلش چقدر معتبرند.
🔹️منبع مطلب مورد نظر کجاست؟ دقت کنید که فرد نویسنده برای عدد و رقم و آمار و اطلاعات مهمی که در نوشتهاش ارائه کرده، به منبع معتبری ارجاع داده است؟
🔸️سه- از شبکههای اجتماعی، هوشمندانهتر استفاده کنید؛ در شرایطی که به سبب خطر ابتلا به بیماری کووید19، خیلی از ما مجبوریم در خانه بمانیم، استفاده از شبکههای اجتماعی و نرمافزارهای پیامرسان یک ضرورت است. از این شبکهها برای ارتباط با اعضای خانواده و دوستان خود استفاده کنید اما در استفاده خبری از آنها هوشیار باشید. به منبع خبرهایی که میخوانید دقت کنید؛ سعی کنید برای اخبار و اطلاعاتی که لازم دارید، بهترین منبع را انتخاب کنید. اکانتها و کاربران ناشناس و کانالهای اطلاعرسانی که معلوم نیست توسط چه کسانی اداره میشوند، منابع خوبی برای کسب خبر نیستند. سعی کنید در هر خبری به منابع اولیه رجوع کنید. رسمی بودن یک منبع، به معنی صحت قطعی اخبار آن منبع نیست
🔸️چهار- در انتشار و به اشتراکگذاری محتوا مسئولانه عمل کنید؛ قبل از اینکه ویدئو، صدا یا متنی را در شبکههای اجتماعی با دیگران به اشتراک بگذارید، حتما این 3سؤال مهم را از خود بپرسید: گوینده یا نویسنده کیست، دلایل و مستنداتش چیست و منابع دیگر در اینباره چه میگویند؟ با فکر کردن به پاسخ این 3 سؤال، احتمال انتشار اطلاعات غلط و شایعات از سوی شما قطعا کمتر خواهد شد. عادت کنید که برای موضوعات چالشبرانگیز یا مهم، خبر را از چند منبع بخوانید. چند منبعی بودن، احتمال اینکه در تله شایعهپراکنان و سازندگان اخبار جعلی قرار بگیرید را کاهش میدهد/همشهری
#کرونا
#اخبارجعلی
#سوادرسانهای
#اطلاعات_غلط
👈 ضریب نفوذ بالای اینترنت فرصتی برای انحصار رسانه ای باقی نمی گذارد
ایسنا/خراسان شمالی یک کارشناس حوزه رسانه با اشاره به ضریب نفوذ بالای اینترنت در عصر حاضر گفت: با گستردگی شبکه جهانی اینترنت، رسانه های آنلاین و شهروند خبرنگار، جایی برای انحصار طلبی رسانه ای وجود ندارد.
احسان عباسی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به داده کاوی سه شبکه اجتماعی پر مخاطب در ایران اظهارکرد: در این داده کاوی واکنش کاربران ایرانی طی مدت هفت تا 19 اسفند ماه در خصوص کرونا مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته است.
وی درخصوص شبکه فیلتر شده تلگرام گفت: در این شبکه اجتماعی یک میلیون و 600 هزار پست در 135 هزار کانال تولید شده است که بیش از 155 هزار بار بازنشر شده که در مجموع بیش از هشت میلیارد و 700 میلیون بازدید کننده داشته است.
عباسی افزود: داده کاوی از تویتر نشان می دهد بیشتر از دو میلیون و 200 هزار توییت توسط بیش از 285 هزار کاربر در این مدت با موضوع کرونا تنها با زبان فارسی منتشر شده است که بیش از یک میلیون و 400 هزار ریتویت داشته و بیش از 14.5 میلیون لایک توسط مخاطبان را اخذ کرده است.
👈 ادامه خبر در https://www.isna.ir/news/98122619703/
👈 غنای اطلاعات فقر توجه میآورد/انتخاب بیش از حد اخبار در پیامهای رسانهای ما را فلج میکند
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: غنای اطلاعات، فقر توجه می آورد؛ در حالی که در پیام های رسانهای انتخاب ها بی شمارند، اما این انتخاب های بیش از حد می تواند ما را فلج کند و نتوانیم دست به کنش بزنیم.
👈 «اووردوز» و «سرریز اطلاعاتی» از عواقب بیسوادی رسانهای است
عضو شورای راهبری سومین همایش سواد رسانهای می گوید: بی اعتمادی عمومی انحراف افکار عمومی از حقیقت به سمت دروغ و پاره حقیقتها و سردرگمی مخاطبان از لطمات بیتوجهی به آموزههای سواد رسانه است.
به گزارش خبرگزاری مهر، معصومه نصیری درباره نقش و ضرورت توجه به ارتقای سواد رسانهای میان مردم، مسؤولان و رسانهها در مواجهه با اخبار کرونا اظهار کرد: در زمانهای که با اشباع انواع رسانه و تولیدات رسانهای روبرو هستیم، قطعاً مهارت زیست در فضاهای رسانهای بیش از پیش ضروری به نظر میرسد. حال اگر در شرایط بحرانی با سیل انواع اخبار و اطلاعات مواجه باشیم، این سواد رسانهای است که همچون کلیدی راهگشا ما را در این فضای متکثر اطلاعات مصون میدارد.
👈 ادامه خبر در https://www.mehrnews.com/news/4879889/
هدایت شده از آخرین خبر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️اثر بخشی کدامسناریوی برای مقابله با کرونا بیشتر است؟ قرنطینه کامل یا ایجاد محدودیت؟
🔺 روایت واشنگتن پست از نتایجِ خلاف انتظار درباره اثر بخشی سناریوهای مختلفِ مقابله با کرونا
@akharinkhabar
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
🚩 نگاهی به «پسران خوب» | سند «۲۰۳۰» چگونه در هالیوود تکامل پیدا کرده است؟
🔹نگاهی به روند تولید فیلمهایی با مضامین جنسی برای کودکان و نوجوانان نشان میدهد که هالیوود به صورت برنامهریزی شده محورهای سند بیستسی را دنبال میکند.
👉 https://tn.ai/2226009