4_5875257923667494455.pdf
18.54M
🔹#معرفی_کتاب
📚رسانه ها و بازنمایی
🖌 دکتر سید محمد مهدی زاده
⬅️ «رسانهها بر شناخت و درک عموم از جهان تأثیر میگذارند، به این معنا که آگاهی و ذهنیت مردم نسبت به جهان بستگی به محتوایی دارد که از رسانهها دریافت میکنند؛ زیرا رسانهها واسطه و میانجیِ بینِ آگاهیهای فردی و ساختارهای گستردهتر اجتماعی و سازنده معنا هستند. رسانهها همچون آینه برای انعکاس واقعیت عمل نمیکنند، بلکه بر ساختِ اجتماعی واقعیت تأثیر میگذارند. بر این اساس، #بازنمایی، #ساخت_رسانهای_واقعیت است. بازنمایی نه انعکاس و بازتاب معنای پدیدهها در جهان خارج، که تولید و ساخت معنا براساس چارچوبهای مفهومی و گفتمانی است. لذا، بازنمایی رسانهای معناسازیِ خنثی و بیطرف نیست، چراکه هرگونه بازنمایی ریشه در #گفتمان و #ایدئولوژیای دارد که از آن منظر بازنمایی صورت میگیرد.»
🌐#وانموده و امر #ابرواقعی
#نظریات_ارتباطات
🔹به نظر بودریار در جامعه مصرفی که متناسب با #عصر_پسامدرن است، رسانهها به نشانه بدل شدهاند و واقعیتها را همچون گذشته منتقل نمیکنند. این به آن دلیل است که رسانهها رویدادها و واقعیتها را آنگونه که خود میخواهند تغییر میدهند و به عبارتی واقعیت را از معنا تهی کردهاند. به همین علت، در عصر سیطره رسانهها، واقعیت به مجاز تبدیل میشود و رسانهها خود تعیینکننده واقعیت میشوند.
🔸به اعتقاد بودریار #وانموده_سه_سطح_دارد؛ سطح اول نسخه بدلی از واقعیت است که به روشنی قابل تشخیص است. سطح دوم نسخه بدلی است آنچنان طبیعی که مرز میان واقعیت و بازنموده را محو می کند. و سطح سوم نسخه بدلی است که واقعیتی از آن خود را تولید می کند، بدون اینکه ذره یی بر واقعیات جهان تکیه داشته باشد، که بهترین مثال آن واقعیت مجازی است. بودریار سطح سوم وانموده ها یعنی همان که الگو از جهان واقعیت پیشی می گیرد را، حاد واقعی می نامد.
🔹او در کتاب «وانموده ها» بیان می کند #امر_حاد_واقعی در واقع زاییده نرم افزارهای کامپیوتری و نظام های آنالوگی بوده است. درباره جنگ خلیج فارس بودریار بر آن است که جنگ را امریکایی ها برنامه ریزی کرده بودند. این جنگ، کاملاً ساخته و پرداخته رسانهها بود و آنها چنین جنگی را برای ما تصویر کردند. بنابراین اقدامات پوچ آنها از ترس دشمنی بود که به لحاظ تکنولوژی ضعیف تر و در نهایت اصلاً وجود نداشت اما این اقدامات پوچ نبودند، زیرا با برنامه حاد واقعی آنچه که باید واضح می شد و پاسخ هایی که باید داده می شد، مطابقت داشتند.
🔸آنچه که ما از واقعیت و جهان واقعی میبینیم در واقع تصویری است که به ما نشان داده میشود.
#یادداشت_رسانه
🔎فقدان رژیم مصرف و تاثیرات دهگانه رسانه بر مدیریت ذهن
💡برای اینکه از حضور روزانه ۴ تا ۶ ساعته نوجوانان و جوانان در فضای رسانه ای اعم از دیدن فیلم و سریال تا بازی های رایانه ای و چت کردن و حضور در شبکه های اجتماعی، ارزیابی دقیقی داشته باشیم و روش حل مساله و خط مشی گذاری درستی در سطح ۱.فرد و ۲.خانواده و ۳.جامعه، اتخاذ نمایبم، ده مورد از #ردپاهای_ذهنی_شناختی_رسانه در افراد را باهم مرور می کنیم.
۱.پایین آمدن سطح تمرکز و توجه ذهنی در اثر مصرف زیاد و متنوع رسانه و بنوعی #بیش_فعالی_ذهنی در برابر حوادث و رویدادها و مسائل زندگی است که بقولی کثرت دریافت اطلاعات رسانه ای، فقرتوجه و تمرکز بدنبال خواهد داشت.
۲.رو به افول نهادن قدرت تفکر و تحلیل و پردازش مسائل بدلیل انباشت بی رویه و بدون دروازبانی اطلاعات که همان عادت به #خام_خوری_اطلاعات می باشد که حاصلش نتیجه گیری های غلط با مقدمات هرجایی و همه جایی رسانه ای بدون دقت در منبع و فرهنگ و موقعیت خاص آن اطلاعات دریافتی است.
۳.خستگی و #فرسودگی_ذهنی و پایین آمدن تاب آوری مغز در برابر حوادث و رویدادهای روزمره که بنوعی ذهن عصبی و افسرده و عجول را منجر می شود که رفتارهای تکانشی خاصی هم بدنبال خواهد آورد.
۴.ساده سازی ذهن و پایین آمدن #ضریب_هوشی بدلیل مواجهه با رسانه بدون رژیم مصرف خاص که ندیدن ابعاد متعدد ماجرا در روش حل مساله یکی از نشانه های آن می باشد.
۵.شرطی شدن ذهن و عادت کردن به سرگرمی رسانه ای _اطلاعاتی و درنتیجه #ایستایی_رشد_و_بلوغ فکری و نداشتن ایده های کلان برای اتفاقات بزرگ زندگی همچون مساله انتخاب رشته و شریک زندگی و شغل و ...
۶.تنبلی ذهنی و #فقدان_خلاقیت و اعتیاد افراطی به محرک بیرونی جهت فعالیت و برنامه ریزی روزانه یا بلندمدت بدلیل عدم مدیریت مصرف رسانه ای
۷.تنزل ذوق معرفتی و درنتیجه افت شدید علمی_شناختی بدلیل خاصیت هیجان زای رسانه ای و فاصله گرفتن از کتاب و درس و #مطالعات_مکتوب
۸.آسیب دیدن هوش بصری بدلیل #انگاره_سازی_های_اجاره_ای و بدون مکث و تحلیل و همچنین انعکاس مستقیم تصاویر از طریق مانیتورها و سبقت گرفتن تخیلاتِ رسانه_ساخته بر تاملات_خودساخته در ذهن
۹.لاغرشدن #تفکرانتقادی و بنوعی ضعیف شدن ذهن انسان در برابر جهان هستی بدلیل عادی شدن مصرف بدون فیلتر رسانه ای و در نتیجه پیدایش اخلاق محافظه کار در زندگی
۱۰. #چالش_خودآگاهی و نداشتن فرصت یا حوصله یا دغدغه برای خلوت فکری و مراقبه و محاسبه شخصیتی بدلیل مصرف حجم بالای رسانه ای که استقلال ذهنی و شخصیتی انسان را نیز زیر سوال برده و به یک موجود وابسته و هراسان از تنهایی و معتاد به تایید و حضور دیگران تبدیل می کند.
#مدیریت_ذهن_یک_ضرورت_اجتناب_ناپذیر_در_عصر_رسانه
🖌 #علیرضامحمدلو پژوهشگر رسانه و علوم اجتماعی
#یادداشت_رسانه
🔎پنج ویژگی رسانه برای گفتمان سازی
وقتی با آثار تاک شوی کپی و کم خاصیت با شوآف مجریان سابقا بازیگر در سینما و صداوسیما به بهانه سرگرمی و به بهای بیت المال عمومی مواجه می شویم باید یادآوری نمود که اصل هنر برای هنر و سرگرمی برای سرگرمی برافتاده و دیگر هیچ تولید و کنش رسانه ای بدون جهت و ایدئولوژی در دنیای هنر جدید وجودخارجی ندارد.
به همین بهانه، پنج ویژگی تولید یک اثرهنری یا کنش رسانه ای گفتمان ساز و جریان آفرین در عصری که اگر روایت نکنیم لاجرم روایت خواهیم شد را مروری می نماییم:
۱.اصل تولید در پارادایم بومی
یک اثر هنری باید بومی و خودی بوده تا قابلیت تفاهم و تطبیق داشته باشد. رسانه ای که عطر و رنگ فرهنگ بیگانه دهد مثل بذری است که در زمین دیگری بکارید و هیچ عایدی برای شما نداشته باشد. توجه به واقعیت درونی پررنگ و غنی در امر ارتباطات باعث تولید رشد و آموزش باکیفیت و بازتولیدقدرت و فرهنگ قوی خواهد شد.
۲.اصل خلاقیت در تولید
اثرهنری و تولید رسانه ای باید خلاقانه باشد والا در حاشیه خواهد سوخت. تولیدات تکراری و کلیشه ای، بویی از رشد و راهبرد نخواهند داشت و به تعبیر "والتربنیامین"، بازتولید مکانیکی اثرهنری، قداست آن را از بین خواهد برد و به تبع سطح تاثیر آن را نیز خواهد کاست.
۳.اصل مهارت افزایی
در عصر کم مهارتی و کارنابلدی، بایستی یک اثر هنری مهارت محور عمل کند. رسانه در جهان امروز کارکرد خانه مدرسه و دانشگاه را باهم داراست و بدلیل زمان زیادی که صرف مصرف آن می شود، اگر نتواند مهارت جامعه را ارتقا بخشد، جامعه ای ضعیف در سیاست، گسیخته در فرهنگ و محتاج در اقتصاد را رقم خواهد زد.
لازم به ذکر است که مهارت در عصرجدید، امری فراتر از آموزش های مصطلح و مرسوم بوده و از سوادمالی و سبک زندگی و سوادرسانه و...را شامل می شود.
۴.اصل دفاع از حقیقت
عصری که صنعت و تجارت به بهانه سرگرمی و جذابیت باعث ذبح خیلی از حقایق از جمله عدالت و تربیت شده است باید مدافع حقیقت بود. در دنیایی که به تعبیر "بودریار"، تحریف جای حقیقت را تنگ کرده و #واقعیت_مجهول و اطلاع رسانی مبتذل، آیین رسمی رسانه های جریان اصلی بین المللی شده است، رسانه اصیل و ریشه دار بایستی مُشت اصحاب جعل عمیق(deep fake) را باز کرده و به جنگ با حقیقت ستیزان بشتابد.
۵.اصل روایت غالب و گفتمان ساز
رسانه اثرگذار باید توانایی غلبه روایی داشته باشد. بهترین دفاع از حقیقت در عصرجنگ روایت ها، ارائه گفتمان ساز و جذاب یک روایت و زاویه دید تاثیرگذار از حقیقت به مخاطب می باشد. چگونگی #خوانش_از_واقعیت می تواند باعث امید یا ناامیدی، پیروزی یا شکست شود. رسالت رسانه امروز، روایت هنرمندانه حقیقت است که اگر روایت نکنیم در ریل رسانه ای دیگران روایت می شویم.
🖌علیرضامحمدلو، پژوهشگر سوادرسانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️تحلیل هیجانی سخنرانی دونالد ترامپ!
ویدیو فوق یکی از کاربردهای جذاب حوزه بینایی ماشین (Computer vision) جهت تحلیل حالات هیجانی افراد از منظرهای غم، استرس، شادی و... را به نمایش گذاشته است. ارتقا دقت و سرعت اجرا جهت پردازش بلادرنگ از چالشهای اصلی پروژههای تحلیل هیجان در تصاویر و ویدیوها است.
#سواد_رسانه_ای
آرما
⭕️واکنش ها نسبت به اعلام موضع رهبری از آقای آملی لاریجانی
🔺دفاع رهبر انقلاب از آقای آملی لاریجانی باعث ایجاد واکنش هایی در توئیتر فارسی شد. کاربران انقلابی این سخنان را اتمام حجت با کسانی دانستند که در جبهه انقلاب با محوریت زمینه چینی محاکمه آملی لاریجانی در حال فعالیت بودند.
🔻برخی از کاربران انقلابی حتی خواستار عذرخواهی دکتر عباسی و رائفی پور بخاطر بیان نظرانی درباره لزوم محاکمه و نقایص موجود در عملکرد آملی لاریجانی شدند.
💢همچنین استفاده از کلماتی نظیر «بزرگ»، «پاکدست» و «انقلابی» نیز به عنوان دلیلی بر صحت عملکرد رئیس قبلی قوه قضائیه مورد توجه ضدانقلاب قرار گرفت. همچنین معاندان فعال در شبکه های اجتماعی، بازنده اصلی دفاع مقام معظم رهبری از ریاست پیشین قوه قضائیه را، احمدی نژاد دانستند.
#رصدخانه_آرما
آرما
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦این ما هستیم که از رسانهها استفاده میکنیم یا اینکه رسانهها در حال مصرف ما هستن و ما را واسطهای جهت تحقق سبک زندگی نشات گرفته از ماهیت خود کردهاند؟!
🔸 #سبک_زندگی_رسانهای
🚦اندیشههای قدیمی مدیران جوان فرهنگی!
📍رییس #سازمان_تبلیغات_اسلامی که از نسل جدید مدیران جوان نظام تلقی میشوند در سخنرانی اخیر خود در اولین روزهای کاری یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، آمارهای درستی درباره وضعیت نابهنجار اینستاگرام در جامعه بیان میکند که باید به آن توجه کرد، اما چند نکته ظریف هم در حاشیه وجود دارد که بر متن تاثیر میگذارد:
🔸۱ـ #اینستاگرام مانند هر ابزار تکنولوژیکی دیگری هم مزایایی دارد و هم مضراتی، برای رعایت عدالت شایسته است طلاب محترم به ویژه آنانکه مسئولیتهای فرهنگی کشور را در سطح کلان برعهده دارند حسن و قبح این رسانه را یکجا مطرح نمایند تا وزن هر کدام سنجیده شود.
🔸۲ـ فضای مجازی در عین هویت مستقل فلسفی خود، برآمده از اندیشه انسانهایی است که در عالم واقع وجود دارند. به عنوان مثال خوانندهای که به فرمایش ریاست محترم این سازمان نزدیک به 200میلیون پلییونیک (بازدید ویژه) دارد، یا قماربازی که در اینستاگرام کازینو راه انداخته است اشخاصی نیستند که از غرب وارد ایران شده باشند، اینها جوانانی هستند که در دوران پس از انقلاب اسلامی به دنیا آمدهاند، در آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران درس خواندهاند، برنامههای صداوسیما را دیدهاند و جامعه هدف وزارتخانهها و نهادهای فرهنگی نظیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و نظایر آن بودهاند. اگر اینستاگرام که عمر حضورش در جهان به ده سال نمیرسد میتواند حاصل پرورش جوان ایرانی به دست نهادهای فرهنگی نظام جمهوری اسلامی با قدمت ۴۰ ساله را اینگونه نابود نماید، بهتر نیست به جای حمله به این اپلیکیشن قدری هم به بازنگری در اندیشههای حکمرانی فرهنگی سنتی پرداخته شود؟
🔸۳ـ اگر حاصل این نطق و سخنانی که در مجلس یازدهم رد و بدل میشود، محدود کردن دوباره دسترسی کاربران ایرانی به اینستاگرام باشد، باید پرسید آیا فیلترینگ تلگرام، توئیتر و فیسیوک باعث ترویج شعائر اسلامی در جامعه و افزایش ضریب نفوذ اهداف نهادهایی مانند سازمان تبلیغات اسلامی در بین جوانان ایرانی شده است یا خیر؟ اگر شده است، پس بسمالله.
🔸۴ـ حضور پارادوکسیکال بسیاری از مسئولان فرهنگی، سیاسی و مذهبی در شبکههای اجتماعی فیلترشده مانند توئیتر، علاوه بر نوعی توجیه وسیله (توئیتر و تلگرام) برای هدف (نشر دیدگاهها و تبلیغ معارف اسلامی و انقلابی) که به ریا شبیه است، شائبه تبعیض میان کاربران را قوت میبخشد که گرچه در فضای مجازی عینیت مییابد اما تاثیراتی در عالم واقعیت برجا میگذارد که با شعارهای عدالت محور در کشور سازگار نیست.
🔸۵ـ اگر در #نهضت_جوانگرایی در انتصاب مسئولان قرار باشد جوانی با همان اندیشههای سنتی مسئولیت را از مدیران سالمند تحویل بگیرند و از ابزارهای سلبی برای حضور در عرصههای فرهنگی و جنگ نرم بهره بگیرند باز در بر همان پاشنه خواهد چرخید و در عمل به نظر نمیرسد اهداف متعالی مدنظر رهبر معظم انقلاب محقق شود.
✍ #دکتر_علیرضا_دباغ
▪️مشکل #ترامپ فقط با جوانانی نیست که در خیابان ها، مجسمه ها را به زیر می کشند، با جوانانی هم هست که از طریق شبکه های اجتماعی، بلیط میتینگ های انتخاباتی را می خرند و در میتینگ ها حاضر نمی شوند تا با خالی ماندن سالن ها، رییس جمهوری #امریکا تحت فشار قرار گیرد.
💬 امیرعلی ابوالفتح
@Fars_Plus
▪️جمع آوری تصاویر امام در عراق؟
🔺شاید جواب دادن به اکانت فیک خیلی لزومی نداشته باشد ولی چون گویا این تصویر بیش از این پخش شده، لازم است بدانیم این عکس متعلق به سال 2015 (1393) بوده و افراد درحال «نصب» بیلبورد در خیابانی به نام امام_خمینی درشهر نجف هستند و نه جمع کردن آن.
🔺ادعای جمع آوری تصاویر کذب است.
💬Mahdi Bakhtiari
#توییت
🔶 چرا عکس هایمان را به اشتراک میگذاریم؟
💯 تاثیر شبکههای اجتماعی روی مغز
ميگنا- از نظر عصبشناسان، شبکههای اجتماعی به روشی کاملا موذیانه و منحصر بهفرد روی عملکردهای مغز تاثیر میگذارند. این تغییرات حاوی بسیاری از محرکهاست که برآیندشان میتواند واکنشهای مختلفی را در انسان پدید آورد و از نظر عصبشناسان تاثیر رسانههای اجتماعی بر مغز به روشهای مختلفی ظاهر میشود.
جالب است بدانید که توجه مثبت به شبکههای اجتماعی روی بخشهای مختلفی از مغزمان تاثیر میگذارد. طبق مقالهای که در نشریه «علوم اعصاب شناختی اجتماعی و عاطفی» منتشر شده، همین «لایکهای» ساده در فیسبوک، توییتر یا اینستاگرام موجب فعال شدن «مدار عصبی مرتبط با سیستم پاداش» در مغزمان میشود. زمانی که پست دوستانتان را لایک میکنید، دو منطقه از مغزتان به نامهای تگمنتوم شکمی و جسم مخطط یا استریاتوم فعال میشود که اولی بخش هیجانی است که مسئولیت آزادسازی دوپامین را دارد و دومی ورودیها را از قشر مغز دریافت میکند و نقش مهمی در پیادهسازی حافظه کوتاه مدت دارد. به نظر میرسد که این رویدادها واقعا پیچیده باشند، اما زمانی که از دیدگاه دیگری به آن میپردازیم، کمی قابل هضمتر میشود......ادامه👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50817/preview/
🔶 لایک و فالوئر؛ برای بالا رفتن عزت نفس!
🔹 هویت سازی در شبکه های اجتماعی و آسیب به روان افراد
ميگنا- بر اساس مقالهای که در مجله روانشناسی اجتماعی تجربی منتشر شده، یکی از دلایلی که افراد در رسانههای اجتماعی محتوا به اشتراک میگذارند، این است که به دنبال بازخورد اجتماعی مثبت هستند و با این کار در واقع عزت نفسشان بالا میرود. در واقع لایک شدن محتوا و همچنین افزایش فالورهای مجازی به شدت روی آنچه که افراد پست میکنند تاثیرگذار است و جالبتر اینکه هر چقدر این توجه مثبت کاربران بیشتر باشد، شدت و انگیزه فرد برای اشتراکگذاری محتوا و عکس بالاتر میرود.
با این حال، باید گفت که مردم در موقعیتهای خاص عاطفی مبادرت به پست کردن محتوا در شبکههای اجتماعی میکنند و با این کار به دنبال بازخورد هستند. اما اگر این کار به تلاش مداوم فرد برای پذیرش و قرار گرفتن در چشم مردم در رسانههای اجتماعی تبدیل شود، میتواند برای برخی از افراد به مشکلات روانی منجر شود.
در تحقیقاتی که محققان روی دانشجویان دانشگاهی انجام دادند و روابط بین اعتیاد به رسانههای اجتماعی و عزت نفس و رضایت از زندگی آن ها را مورد مطالعه قرار دادند، مشخص شد که دانشجویانی که معقولانه از این رسانهها استفاده میکنند، دیدگاه بسیار مثبتتری نسبت به شرایط و موقعیت اجتماعی خود دارند. بقیه شرکت کنندگان در این مطالعه با قاطعیت گزارش دادند که استفاده اعتیادآور آن ها از این رسانهها ارتباط منفی با عزت نفس آن ها دارد. همین افراد در نظرسنجیها اعلام کردند که از زندگی خود راضی نیستند که همین امر نیز مستقیما با عزت نفس پایین آن ها پیوند میخورد.
رسانههای اجتماعی به کاربران امکان میدهند که شخصیت خود را به روشی کاملا منحصر بهفرد ابراز کنند. اما قابلیت ایجاد چند اکانت (یا حساب کاربری) و اصلاح محتوای پروفایل به کاربران این فرصت را میدهد تا شخصیت جدیدی برای خود بسازند. این هویتهای دیجیتال جدید هم میتوانند با شخصیت واقعی کاربر مطابقت داشته باشند، هم میتوانند مکمل آن باشند و هم میتوانند کاملا متناقض با آن باشند.....ادامه مقاله👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50816
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 التماس مجری برای جذب فالوراینستاگرام در یک مسابقه تلویزیونی
مجری مسابقه تلویزیونی دو نبش شبکه ایران کالا از مخاطبان التماس می کنند صفحه اینستاگرام برنامه را دنبال کنند.
▫️اینگونه التماس برای دنبال کردن صفحه اینستاگرام برنامه در آنتن ”زنده” صدا و سیما بیسابقه و درخورتامل است.
💢جذب مخاطب و کاربر همیشه دغدغه همه رسانهها حتی رسانههای دولتی در آرایش جدید رسانهای بوده است اما رسیدن به این هدف را با چه روشی و تا کجا مجاز می دانید ؟
📝 اکبر نصراللهی
@Fars_Plus
🔴تعطیلی شبکه های برون مرزی صدا و سیما، چرا؟ مقصر کیست؟
هر روز خبر تعطیلی یکی از شبکه های برون مرزی سیما منتشر میشود. دیروز #الکوثر و #العالم، امروز #پرس_تی_وی و #آی_فیلم انگلیسی .. فردا #شبکه_سحر و همه شبکه ها.
🔺ندادن بودجه ارزی صدا و سیما و عدم توان پرداخت اجاره ماهواره ها
علیرغم تاکید رهبر انقلاب و دلسوزان نظام، بر تولید ملی، و تکیه بر توان داخلی که مرتبا از تریبون های صدا و سیما بر زبان رانده میشود، در عمل، لنگ میزنیم. سالهاست شبکه های برون مرزی #ایران، اجاره نشین #ماهواره های عربی و #اسرائیلی هستند. عرب ست، اینتل ست، یاه ست، بدر و.. که همگی متعلق به #سعودی و #امارات هستند، یا یوتل ست (صهیونیستی)، اجاره دهنده فرکانس به ایران هستند و هر زمان اراده کنند، درست مثل اینستاگرام و توییترشان، اقدام به قطع شبکه ها میکنند. به هر بهانه ای.
این بار دولت #روحانی نیز که از فعالیت های برون مرزی کشور در عرصه #دیپلماسی_عمومی نگران است به یاری شان شتافته و با عدم پرداخت بودجه ارزی، این شبکه ها رسما از ماهواره ها به ترتیب در حال قطع شدن هستند. تاثیرگذاری شبکه های برون مرزی ایران بر افکار عمومی منطقه و جهان اسلام و حتی عرصه جهانی با وجود اشکالات متعددی که دارند، قابل قبول است و حذف آنها بزرگترین ضربه را به اندک توان و #قدرت_نرم ایران را می زند.
🔰مشکل از کجاست و راه حل چیست؟
1️⃣ اولین مشکل از مدیریت ناکارآمد #صداوسیما است. صدا و سیما با دهها شبکه بی حاصل و بیهوده بودجه عظیمی را می بلعد، ناچار به آنتن فروشی میشود تا حدود 50 هزار کارمند و هزاران نان خور خود را تغذیه کند. شبکه هایی که برخی به شکل خانوادگی اداره میشوند.
#شبکه_شما، متعلق به اقوام و خویشان یکی از معاونان سازمان صدا و سیماست. رئیس این شبکه، داماد اوست. شبکه ای که هیچ خروجی و بیننده ای ندارد و صرفا هست که باشد. #شبکه_ایران_کالا که بسیاری از مردم ایران اسمش را هم نشنیده اند، شبکه ای متعلق به مدیران بازنشسته سازمان است که همچنان سفره بیت المال را رها نمیکنند. #شبکه_تماشا و #شبکه_نمایش که کمتر کسی تفاوت آنها را میداند (چه رسد به تماشایشان) دو شبکه قابل ادغام دیگر سازمان هستند. #شبکه_سلامت و #شبکه_امید و #شبکه_ورزش و #شبکه_پنج که همگی قابل ادغام هستند و حتی حذف آنها هیچ ضربه ای به مملکت نمیزند بلکه جلوی حیف و میل بیت المال را میگیرد. #شبکه_چهار و آموزش و قرآن نیز قابل ادغام در یکدیگر هستند. همه اینها با یک مدیریت کارآمد جلو هدر رفتن میلیاردها تومان بودجه را میتواند بگیرد. اما دریغا.
2️⃣ گام دوم. صدا و سیما نهادی حاکمیتی و فرا دولتی است. چنانکه نیروهای نظامی ایران چنین اند و باید باشند. بنابراین #بودجه این نهاد(ها) نیز باید حاکمیتی و خارج از اعمال قدرت دولت و قوه مجریه باشد. دولت حق ندارد با گروگانگیری بودجه این نهاد حساس، سیاستها و مطالبات حزبی خود را بر این سازمان تحمیل کند. چنانکه بارها شاهد امر و نهی های دولت در بستن برنامه های انقلابی و انتقادی بوده ایم. #مجلس محترم میتواند محل دریافت و پرداخت بودجه را برای کلیه دستگاههای حکومتی، از دست دولت خارج کند و ذیل نهاد و سازمانی حاکمیتی و فرادولتی و فراجناحی درآورد.
3️⃣ اما گام سوم. #نیروی_نظامی قدرتمند ایران خصوصا نیروی هوافضای سپاه، از نظر فنی چنان قدرتمند است که توانست #ماهواره_نور را با موفقیت به فضا بفرستد. آن هم از موقعیت جغرافیایی داخل ایران. چرا که به عنوان مثال، یوتل ست ماهواره ها را در قزاقستان و گویان فرانسه و.. پرتاب میکند که نزدیک به مدار هستند. اما ایران توانست با وجود آنکه از لحاظ فنی سخت تر و پیچیده تر است از داخل ایران ماهواره را به فضا ارسال کند. پس لازم است نیروهای هوافضای قدرتمند کشور به یاری صدا و سیما نیز آمده و با تکنولوژی بومی پیشرفته خودمان، و ارسال ماهواره های تلویزیونی، شبکه های برون مرزی را از اجاره نشینی ماهواره های عبری عربی خارج کنند.
متن کامل یادداشت #محمد_عبدالهی در تهران نیوز: https://tehrannews.ir/?p=597272
☑️ @abdollahy_moh
⭕️ هوندا نیز به کمپین تحریم #فیسبوک و #اینستاگرام پیوست
🔹کمپین تحریم تبلیغات بر روی فیسبوک از سوی شرکت های بزرگ هر روز با قدرت بیشتری دنبال می شود و در بین خودروسازان «هوندا موتور» نخستین شرکتی است که تصمیم گرفته تا از ماه جولای به این کمپین ملحق شود.
🔹این خودروساز ژاپنی با صدور بیانیه ای اعلام کرد: "از ماه جولای، شعبه آمریکایی هوندا از تبلیغات بر روی فیسبوک و اینستاگرام صرفنظر می کند. ما تصمیم گرفتیم تا علیه نفرت پراکنی و نژادپرستی با دیگران متحد شویم. این همراستا با ارزش های شرکت ماست که ریشه در کرامت انسانی دارد."/هندوستان تایمز
اینفوگرافی ملاحظات امنیتی #خریدهای_اینترنتی در ایام شیوع کرونا
شهروندان گرامی در زمان خرید اینترنتی، عملیات پرداخت وجه را به بعد از تحویل کالا موکول کنند و در قبال دریافت کالا از فروشنده رسید بگیرند تا اگر کالای دریافتی، معیوب و یا مسروقه بود بتوانند فروشنده را معرفی کنند و یا برای رسیدگی قضایی، مستندات لازم را در اختیار داشته باشند.
#اینفوگرافی
#پلیس_فتا
#کلیک_امن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #کلیپ (شبکه ملی اطلاعات)؛
✔ #اینترنت_ملی در ایران پروژه ای بزرگ است که ایده آن از سال 84 مطرح شد.
این پروژه شبکه ملی اطلاعات نام گرفت و به عنوان بخشی از قانون #برنامه_پنجم_توسعه ایران قرار بود تا سال 95 راه اندازی شود، ولی ....
🔴 #پیشنهاد_دانلود
#شبکه_ملی_اطلاعات
📜 #یادداشت (دستاوردهای #شبکه_ملی_اطلاعات )؛
1. تامین امنیت:
🔵تامین امنیت از جمله مواردی است که با ورود فضای مجازی دیگر محدود به مرزهای جغرافیای و قراردادهای دنیای واقعی نمی شود. بسیاری از کشورهای دنیا با درک این مساله، بودجه های کلانی را به امر امنیت در حوزه فضای مجازی اختصاص می دهند.
2. افزایش سرعت:
🔵افزایش سرعت نیز از دیگر دستاوردهای اینترنت ملی است که می تواند پاسخگوی نارضایتی مردم از سرعت پایین فعلی باشد.
3. کاهش هزینه های ملی و حتی شخصی:
🔵با انتقال سرورهای اینترنت به داخل کشور هزینه تبادل داده ها نیز پایین آمده و در نتیجه استفاده از اینترنت برای کاربران هزینه کمتری خواد داشت. یعنی کاربران اینترنت در داخل کشور با کمترین هزینه بیشتری سرعت را تجربه خواهند کرد.
4. دستیبابی به محیط سالم مجازی:
🔵با اینترنت ملی می توان محیطی ایمن و سالم برای جستجوهای اینترنتی فراهم کرد. این درحالی است که بسیاری از افراد دغدغه مند در این حوزه همیشه با بیان نگرانی خود از آزادی انتشار بسیاری از مطالب غیراخلاقی در اینترنت ابراز نگرانی کرده اند.
🔴با این وجود شایعاتی مبتنی بر راه اندازی شبکه ملی و قطع شدن ارتباط شبکه اینترنت جهانی موجب شده است تا بسیاری چشم خود را بر ویژگی های مثبت اینترنت ملی ببنند. حال آنکه با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات هرگز دسترسی به اینترنت جهانی محدود نخواهد شد
🔸فلج خبری و اهمیت سواد رسانهای
🔻دکتر مسعود کوثری ـ رییس شورای علمی سومین همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی
💢اشباع بیش از حد و غرق شدن مردم در اخبار و گزارش های مختلف نه تنها قدرت قضاوت را از آنها می گیرد، بلکه آنها را دچار نوعی فلج خبری می کند؛ در این وضعیت سواد رسانه ای نه تنها برای مردم که حتی برای مسوولان هم ضروری و لازم است. زیرا استراتژیهای سنتی مسوولان در ایران چندان در این موارد کارا نیستند. استراتژی هایی مثل نفی خبر، تکذیب، تأخیر در اعلام یا استراتژی های دیگری که وجود دارد گاه ممکن است هزینه های زیادی را برای جامعه به بار آورد.
💢اگر رسانه های جمعی بدرستی به مسائل ورود کنند و نقش معیار و میزان خبر درست شوند، می توانند نه تنها به مردم معیارهایی برای قضاوت درست در مورد اخبار و گزارشات بدهند، بلکه به آنها اطمینان خاطر هم می دهند.
💠تفاوت تبیین و استدلال💠
با #استدلال ، صدق یا کذب ادعایی را اثبات می کنند ، اما تبیین بیان چگونگی و چرایی مطلب است . برای نمونه در مورد جوشیدن آب در ۱۰۰ درجه ی حرارت و فشار ۱ اتمسفر
برای استدلال درباره این گزاره ، باید آزمایش و تجربه کرد ، با تکرار آزمایش و تجربه درستی قانون اثبات میشود ، اما برای تبیین این گزاره باید به سراغ نظریه ی جنبش مولکولی رفت و دید که به واسطه حرارت مولکولهای آب به جنبش و حرکت در میآید و آب می جوشد و ...
⭕️ اقسام تبیین
1⃣ تبیین فیزیکی:
گاه برای تبیین به دنبال سلسله علل شی می روند ، برای مثال برای تبیین باران به سراغ قوانین هواشناسی می روند و می گویند هوا ابری بود ، نوع ابر ، دارای این ویژگی ها بوده ، درجه حرارت هوا چه مقدار بوده و غیره ...لذا باران آمده است.
اگر یکی از این سلسله علتها مورد سوال واقع شود، سراغ حلقه دیگر میروند، تا سرانجام این سوالها در جایی قطع شود ، چون سلسله علل مادی پایان پذیر است .
2⃣ تبیین روانی (روانشناختی):
برای بیان علت یک کار ، انگیزه ی عامل را بررسی میکنند. برای نمونه چرا برخی سیگار میکشند؟ در اینجا میتوان سراغ انگیزه های گرایش به سیگار کشیدن رفت و آن را تبیین روانشناختی نمود.
3⃣ تبیین کارکردی:
گاهی برخی پدیده ها را بر حسب کارکرد تبیین می کنند. برای مثال سوال می شود کاربراتور چیست؟ در پاسخ با توجه به نحوه کار آن گفته میشود که: کاربراتور وسیله ای است که هوا و سوخت را مخلوط می کنند و به داخل سیلندر می فرستد.
ملاک ارزیابی تبیینها
۱- آزمون پذیری
بهترین #تبیین آن است که #آزمون_پذیر باشد. یعنی در تبیین قواعد کلی استناد شود.
۲- تبیین دوری نباشد
۳- ارتباط داشتن تبیین با مبین
۴- نداشتن ابهام
۵- تبیین هرچه بیشتر قدرت پیشبینی داشته باشد بهتر است.
۶- تبیین به پیشبینی و نتایج کاذب می نینجامد.
مثل اینکه در یک کوچه همه برق داشته باشند و تنها یک خانه برق نداشته باشد، اگر کسی بگوید علت قطع برق فلان منزل . نقص فنی کارخانه برق است ، چنین تبیینی به نتایج کاذب می انجامد ، زیرا اگر کارخانه نقص فنی داشت برق کل خانههای کوچه قطع میشه شد
۷- از پیش فرض های غیر ضروری به دور باشد.
تبینی که پیش فرض کمتری داشته باشد بهتر است.
۸-سازگاری با تئوری های رایج
۹-ملاحظه تبیین مشترک
مثلاً اگر پدیده 'الف' را با 'ب' تبیین کنیم ، در صورتی که الف و ب ، هر دو معلول پدیده ی 'ج' باشد ، به همان پدیده 'ج' باید توسل جست.ط مانند اینکه کم اشتهایی کسی را با سردرد و تبیین کنیم ، این تبیین کافی نیست چون ممکن است کم اشتهایی و سردرد ، هر دو معلول بیخوابی باشد.
پس باید در تبیین آنها ، به بیخوابی توسل جست که عامل مشترک است.
#فلسفه_علم
#روش_شناسی
#منطق_مادی
#مغالطه
مغالطه شماره ۱۵۱
💠 یک بام و دو هوا 💠
یا #استاندارددوگانه
این مغالطه را میتوان نوعی خاصی از مغالطه #امتیازکشیشان دانست و اگر تبعیض طلبی را نوعی حس روانیِ ناشی از #خودشیفتگی بدانیم ، ریشه ی این مغالطه نیز مانند #امتیازکشیشان در خودشیفتگی و خودخواهی انسان ها نهفته ست.
چنانکه بیان شد در آن مغالطه ، شخص از مخاطب میخواهد او را با معیاری سوای از معیاری که دیگران قضاوت میشوند نگاه کنند ،
اما در این مغالطه شخص بآن صراحت تبیعض خواهیش را بیان نمیکند ، اما متناسب با منافع و امیالش ، راجع به دو موقعیت مشابه ، با دو معیار و بیان متفاوت نظر میدهد ورفتار میکند.
مثال:
سعید که به خانه مجید برای مهمانی رفته است می گوید در هوای گرم تابستان خوب است ، از مهمان با آب انواع بستنی و نوشیدنی خنک پذیرایی شود ، اما هنگامی که خودش در هوای مشابه مهمان دارد ، می گوید نوشیدنی های خنک و بستنی ، عطش را بیشتر میکند ، اما چای - اگر چه در هوای گرم دلچسب نیست - اما باعث میشود عطش انسان کم شود.
اصطلاح #یک_بام_دوهوا از داستانی قدیمی به شرح زیر ریشه گرفته شده است:
پیرزنی با عروس و دامادش در خانهای زندگی میکردند. شبی تابستانی بود و هوا گرم، پس همه روی پشتبام خوابیده بودند. یک طرف بام داماد و دخترِ زن میخوابیدند و طرف دیگر بام، عروس و پسرش. پیرزن دید که پسر و عروسش به هم چسبیده خوابیدهاند، آنها را بیدار کرد و گفت: «هوای به این گرمی خوب نیست به هم چسبیده باشید، از هم جدا بخوابید!» ، سپس متوجه دختر و دامادش شد که جدا از هم خوابیده بودند گفت: «هوای به این سردی، خوب نیست از هم جدا بخوابید! بروید کنار هم!» عروس که این طور دید بلند شد و گفت:
قربون برم خدا را
یک بام و دو هوا را
یک بر بام سرما را
یک بر بام گرما را
و از همانجا این ضربالمثل به وجود آمد و نام این مغالطه نیز از آن ضرب المثل گرفته شده است.
مثال دیگر :
مامور راهنمایی و رانندگی را تصورکنید که در کار ساخت و سازش ، از نظر قوانین و مقررات ساختمانی ، خلافی دارد و ادعا میکند چون مزاحمتی برای کسی ایجاد نکرده ، نباید جریمه شده و مزاحمتی برای ادامه ساخت و سازش ایجاد شود ، اما وقتی با شخصی بر خورد میکند که تازه از پارک بیرون آمده و کمربندش را نبسته او را قاطعانه جریمه میکند ، چون طبق قانون باید به محض سوار شدن بر صندلی خودرو ، کمربند بسته شود.
مثال های واقعی شبیه به این ، بسیار پیش میاید ، بسیاری از افراد در موقعی که متن قانون به نفع آنهاست یا مراجع قانونی از نزدیکان و یا گماشته آنها هستند ، میگویند: اختلاف ما را باید قانون -ولو غیرعادلانه باشد- حل کند و کاری به عدل و مهرورزی ندارند ، اما وقتی که قانون به ضرر آنها یا نزدیکانشان است ، صحبت از مصلحت و رافت و ... می کنند.
اصولا درک نادرست از قانون در کنار سوء استفاده ی زورمندان از قدرت ، همواره در طول تاریخ ، باعث گرایش به این مغالطه شده ست.
اندیشه ی وضع قوانین و رسمیت دادن به آنها - توسط حاکمان که لوحه حمورابی اولین نمونه ی ثبت شده آنست - از نقاط فوق العاده درخشان تاریخ تمدن بشر بوده است ،
اما باتوجه به کاستی های دائمی و نقص نسبی قوانین رسمی ، هیچگاه قوانین عرفی و اخلاقی و انسانی اهمیت و کاربرد خود را بطور کامل از دست نداده اند و این که در هر موقعیت ، به چه نوع قانونی باید توسل جست بنابه شرایط متفاوت ست ، مثلا عاقلانه نیست برای هر اختلاف کوچک خوانوادگی یا اختلاف در جمع دوستانه به دادگاه و قوانین رسمی پناه جست ، اما باید قوانین رسمی برای همه ی اختلافات احتمالی در جامعه -ولو کوچک- وجود داشته باشد تا درصورتیکی طرفین نتوانستند اختلاف خود را با گذشت و گفتگو حل کنند به آن رجوع کنند.
بنابر توضیحات بالا نمیتوان برای همه ی موقعیت ها و اختلافات به یک نوع قانون و مرجع توسل جست ، اما اگر خواستیم که در دو موقعیت مشابه ، با دو معیار متفاوت برخورد کنیم دچار این مغالطه شده ایم.
#تفکرنقدی
امیرخواص
با تغییرات و افزودن توضیحات
#مغالطه
《متاسفانه بسیاری از مردم درباره نحوه به خطا رفتن استدلال ، تقریباً چیزی نمیدانند.
⭕️در مدرسه و دانشگاه ذهن افراد با اطلاعاتی ارزشمند درباره چرخه نیتروژن ، علل بروز جنگ جهانی دوم ، محصولات کشاورزی کشورهای همسایه و مثلثات ، پر می شود ،
⭕️اما تشخیص حتی ابتدایی ترین خطاهای منطق را نمی آموزند و این باعث به وجود آمدن ملتی متشکل از انسان های ( تحصیلکردگان ) ساده لوح میشود ، که نمی توانند از خود در مقابل استدلال های دروغین کسانی که میخواهند رای ، پول یا تقوایشان را از آنها بگیرند دفاع کنند.
بسیاری هم به جای یاد گرفتن اصول تفکر نقادانه با بدبینی و بی اعتمادی و انکار گرایی در مقابل سخنان کسی که صاحب قدرت و نفوذ زند مقاومت نشان می دهند ، اما انکارگرایی هم وسیله مبارزه ی کارآمدی نیست ، چرا که در تمیز استدلال خوب از بد و در مقابل فریبکاری کمکی نمی کند ، انکارِ همه چیز ، درست به اندازه باور کردن همه چیز ، احمقانه است و مانند سادهلوحی و زودباوری ، نشانه عقبماندگی قوای انتقادی است.》
پیشگفتار کتاب( راهنمای درست اندیشیدن)
#جمی_وایت
#کتاب
#تفکرنقاد
#انکارگرایی
مغالطه
💠کلی گویی💠
توسل به #کلی_گویی یکی از ترفندهای #طفره_رفتن است.
در این مغالطه که بسیار هم رایج است ،
شخص که دستش خود را از استدلال صحیح خالی میبیند اما نمیخواهد زیر بار سخنان مستدل مخاطب برود ، سعی میکند با بیان جملات کلی بحث را به بیراهه بکشاند و اذهان را منحرف کند.
مثال :
همه میدانیم که آقای سعیدی در دوران مدیریتش مشگلات زیادی برای اداره ایجاد کرد ، او دارای پرونده های مختلف فساد است . چطور انتظار دارید از او برای احراز پست بالاتر حمایت کنیم؟!
-بهرحال هر کسی در هر پستی قرار بگیرد ، عده ای از او ناراضی میشوند ... ایشان در پست بالا تر هم قرار بگیرد و بهترین خدمات را انجام بدهد باز قطعا ناراضیانی خواهد داشت. ‼️
چنانکه میبینید در این مثال ، شخص یک قانون کلی را که گاها صحیح هم هست بیان میکند.
یعنی ممکن است شخصی در پستی قرار گرفته و در مجموع بسیار خوب عمل کرده باشد اما ممکنست بهرعلت مشروع یا نامشروع از او خوششان نیاید ،
اما ارتباطش به نظر گوینده اول چیست؟
در این جا دفاع منطقی آنست که شخص با دلیل اتهامات را رد کند و مزایای کاندیدای مورد علاقه اش برای احراز پست مذکور را بیان کند.
- انسان نباید مطمئن حرف بزند ، همیشه آدم باید درصدی خطا برای احتمال خطا بودن برای سخنانش در نظر بگیرد. نمیشود انقدر محکم حرف زد.
#نکته_انحرافی
#مغالطه