⭕️یه خبر بد یه خبر بد
🔺ساعات اولیه روز شنبه این هفته برخلاف هفتههای گذشته، اما خیلی توفانی و حاشیهای شروع شد. تصویری كه یكی از نشریات داخلی روی جلد برده بود، شده بود سوژه. هفتهنامه «صدا» در پروندهای كه برای حاشیههای اخیر جنگ كار كرده بود، تصویری را روی جلد خود برده بود كه بخشی از ناوگان نظامی ایالات متحده را به رخ كشیده و در وسط تصویر هم تیتر بزرگ «دو راهی جنگ و صلح» را گذاشته بود در ویترین مجله. واكنشی رسانهای به حاشیههای اخیر سیاسی با این تفاوت كه ظاهرا سركنگبین صفرا افزوده و معنایی كاملا عكس معنایی را در ذهن مخاطب ایرانی تداعی میكرد. مفهومی از در پیش بودن جنگ و ناوگان سهمگینی كه راهی ایران است. در این گزارش رفتهایم سراغ رمزگشایی از این عكس. در ادامه هم به نتایج جالبی درباره منبع این عكس و چگونگی پیدا كردن آن رسیدهایم. خلاصه اگر طالب شنیدن حرف حساب درباره این عكس و این جلد هستید، خواندن این سطرها را از دست ندهید. البته اینها را به حساب از خود متشكر بودن ما نگذارید. ناسلامتی خبرنگار فرهنگی هستیم و حداقل مهارتهای این شكلی را باید بلد باشیم دیگر!
💢قبل از هر چیز بیایید یك دور، المانهای داخل عكسی كه روی جلد مجله «صدا» رفته را با هم مرور كنیم. زاویه دید از روبهرو و تعدادی زیادی هواپیما و ناو و ناوچه در حال آمدن به سمت مخاطب هستند. ظاهرا شوخی هم ندارند. آرایش هم یك آرایش كاملا هجومی است. یك فروند بمبافكن رادارگریز بی-1 اسپریت در بالا، چهار فروند جنگنده اف-18 در سمت راست و چهار فروند اف-18 هم در سمت چپ. در پایین زاویه دید مخاطب هم یك ناو هواپیمابر دیده میشود كه در سمت چپ و راست آن تعدادی ناوچه جنگی مشغول اسكورت جناب ناو هواپیمابر هستند.
💢نفس همین عكس هم از نظر ارتباطی و زیباییشناسی و قواعد حرفهای عكاسی و تصویربرداری، معانی جدی و قابل توجهی با خودش حمل میكند. حالا اینكه آیا كسانی كه آن را استفاده كردهاند هم به این معانی پیدا و پنهان فكر كرده و آن را متوجه شدهاند بحث دیگری است، اما اجمالا در جریان باشید معنای اولی كه در ذهن متبادر میشود، القای ابهت و بزرگی از سوژهای است كه در قاب دوربین عكاسی نشسته است. این را بگذارید كنار زاویه دید مخاطب نسبت به هواپیماهایی كه در آسمان قرار دارند. شبیه همان تصویری كه از برونكا در كارتون چوبین میدیدیم.
🔻 به استقبال وحشت
💢زاویه دید، یك زاویه پایین به بالاست. احتمالا اگر پایه دیدن فیلمهای ژانر وحشت باشید با این زاویه دید خیلی آشنا هستید. این زاویه دید برای پدید آوردن حالت رعب و وحشت در مخاطب مورد استفاده قرار میگیرد. معنای دیگر این زاویه دید، بزرگ نشان دادن سوژهای است كه در بالای زاویه دید مخاطب قرار دارد. در هر حال فصل مشترك این دو تفسیر آن است، سوژهای كه بالای نگاه مخاطب قرار دارد، مهیب و بزرگ و رعبآور است. برگردیم سراغ شخصیت برونكا كه در چوبین دیده بودیم؟! معمولا چیزی كه ما از برونكا میدیدیم از زاویه دید چوبین و از پایین به بالا بود و همین هم باعث شده بود كه در همان عالم بچگی، ترسمان از برونكا تقویت شود!
💢حالا كه تا اینجا گفتیم حیفمان آمد كه از نحوه سرچ و جستوجوی عكس چیزی نگوییم. تصویری كه مجله صدا استفاده كرده یك تصویر برش خورده است. اصل تصویر، همین قابی است كه ما در عكس بالای این صفحه قرار دادهایم. صفحهآرای محترم دو ناوهواپیمابر چپ و راست را برش زده تا حداقل یك ناو در تصویر باشد. پیدا كردن چنین تصویری در گوگل چندان سخت نیست. كافی است عبارت «US Navy Fleet» را سرچ كنید تا تصاویر مشابه این تصویر بالا بیاید. جالب توجه آنكه این تصویر برای آمریكاییها دارای چنان درجه از عظمت و قدرت و وطنپرستی است كه آن را در یك سایت آرشیو والپیپر (تصاویر پسزمینه رایانه) هم قرار دادهاند كه ملت بیایند و دانلود كرده و آن را در پسزمینه رایانهشان قرار دهند و از مرور قدرت و عظمت ارتش ایالات متحده حظ وافر ببرند. حالا تصور كنید یك مجله ایرانی این تصویر را روی جلد خودش برده! خلاصه كه یعنی كه یعنی!
✅آرما(آرمان ناتمام)
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
چرخش مخاطبان ایرانی به سمت حوزه سرگرمی
براساس گزارش آزمایشگاه شبکههای اجتماعی دانشگاه تهران در سال ۹۷ در میان ۲۸۱۷ پست پربازدید #تلگرام سهم هر دسته آمده است.
🔹سهم محتوای غیرسیاسی ۹۱٪ است و در میان آنها نیز تنها ۱.۳٪ ماهیت براندازانه دارند.
🔹حدود ۹۹.۶ درصد پستها غیراخلاقی نیستند (سهم مطالب غیراخلاقی تنها ۳۵ درصد!)
نگاهی به این آمار و در کنار آن زمینههای فعالیت شبکه های ماهوارهای فارسی زبان حکایت از تغییر استراتژی از تولیدات و تاثیرات سیاسی و چرخش به سمت تاثیرگذاری از طریق محتوای سرگرمی است.
در فضای رسانه ای فعلی، بهترین نقطه برای تغییر نگرش مخاطبان حوزه سرگرمی و در واقع مدیریت مخاطب و تفکر او در حین غفلت است. «مهندسی در حین غفلت» همراه با تکرار پیام به روش های مختلف می تواند مخاطب را دچار تغییرات جدی در نگرش و رفتار کند بدون اینکه خود او متوجه باشد.
متاسفانه هر چه برنامه ریزان خارجی برای مخاطبان ایرانی، دقیق عمل میکنند رسانهها و برنامه ریزان رسانهای داخلی عملکرد ضعیفی دارند.
@resane_ravanshenasi
هدایت شده از دیگر خبرهای فضای مجازی
زاکربرگ در مطلبی که در فیسبوک منتشر کرد، گفت که شرکتاش تمرکز و تاکید بیشتری روی حریم خصوصی کاربران و پیامرسانی مستقیم خوهد داشت و از ایده «میدان مرکزی شهر» که در آن انتشار پستهای عمومی در نیوزفید مطرح بود، فاصله خواهد گرفت. این تغییر رویکرد، فیسبوک را در برابر بسیاری از مقامات قضایی و انتظامی قرار داده است که مدعیاند این شیوه رمزگذاری یافتن مکان را برای خلافکاران و تروریستها، به منظور تبادل اطلاعات و انجام اعمال غیرقانونیشان سادهتر میکند.
http://www.itmen.ir/report/271890
هدایت شده از جواد جاویدنیا
🔻 در مستند 360 درجه ببینید 🔻
🔸 فضای مجازی در ایران تبدیل به یک بستر ناامن شده است.
🔸 روزانه میلیون ها محتوا منتشر میشود و میلیونها نفر بدون هویت فعالیت میکنند. چگونه میتوان در این بستر کاربران را رصد و متخلفین را شناسایی کرد در حالی که بستر هم متعلق به ما نیست؟
🔸 آسیبهای فرهنگی و مدگرایی، درگیر کردن اقوام و هزاران آسیب اجتماعی در پناه بی هویتی در فضای مجازی ایران وجود دارد، اعتیاد به اینترنت، افت تحصیلی و آسیبهای اقتصادی، امنیتی، انتشار شایعات، سرقت اطلاعات و... از دیگر موارد هستند.
🔸 در کشورهای دیگر حاکمیت و دولت در قبال تأمین امنیت کاربران در فضای مجازی وظایفی دارند.
🔸 شبکه ملی اطلاعات می تواند بسیاری از مشکلات موجود را حل کند که متأسفانه هنوز بعد از 8 سال، وزارت ارتباطات راه اندازی نکرده است و کشورهایی که بعد از ما شروع کرده اند راه اندازی کرده اند.
🔸 کسی مخالف با فضای مجازی و بهره مندی سالم مردم از فضای مجازی نیست.
🔸 امنیت فضای مجازی، زیر ساختها ، نرم افزارها و امنیت محتوا با کیست؟
🔸 برای تأمین امنیت مرز و احراز هویت نیاز است.
🔸 در دیگر کشورهای جهان تأمین امنیت مرزهای فضای مجازی وظیفه نیروهای مسلح است نه وزارت ارتباطات.
🔸 متأسفانه به مردم اطلاعات نادرست و ناقص داده میشود تا مردم متوجه واقعیات نشوند و اهمیت موضوعاتی مانند شبکه ملی اطلاعات و فیلترینگ و ... را متوجه نشوند.
🔻 مشاهده مستند 🔻
🌐 https://www.aparat.com/v/uGfZ9
🆔 @Dr_javidnia
هدایت شده از انجمن سواد رسانه طلاب
فضای مجازی بازیهای رایانه ای و امکان انتخاب گزینه های اخلاقی.pdf
حجم:
213.6K
🔹مقاله: فضای مجازی بازی های رایانه ای و امکان انتخاب گزینه های اخلاقی
نویسندگان: علی رازی زاده، سید رضی موسوی گیلانی، بهروز مینایی
🔹منبع: پژوهشنامه اخلاق سال هشتم پاییز 1394 شماره 29
🔸کلید واژه ها: #بازی_های_رایانه_ای، فرهنگ سازی، #فضای_مجازی، گزینه اخلاقی
🔸چکیده
بازی های رایانه ای به دلیل بهره مندی از قابلیت های تعاملی و ظرفیت هایی در جهت امکان مشارکت کاربر در سیر تکامل #بازی، به #رسانه ای تأثیرگذار برای #فرهنگ_سازی و ارتقای نگرش #کاربران بازی های رایانه ای تبدیل شده اند. این ظرفیت، امکان آن را برای کاربر در محیط مجازی بازی رایانه ای فراهم می کند تا بدون توجه به عواقب تصمیم گیری های خود، آزادانه و از میان گزینه های اخلاقی و غیراخلاقی، گزینه مناسب با آموزه های دینی و #فرهنگ جامعه کاربر را برگزیند.
این مقاله تلاش می کند تا چگونگی فراهم کردن زمینه لازم را برای انتخاب گزینه اخلاقی در بازی رایانه ای بررسی کند؛ ازاین رو این مقاله ضمن گردآوری اطلاعات با روش کتابخانه ای و تبیین داده ها به صورت توصیفی تحلیلی، این فرض را مطرح می کند که بازی های رایانه ای، با بهره گیری از ظرفیت های تعاملیِ خود، شرایطی را برای کاربران فراهم می کنند تا آنها بتوانند بدون توجه به عواقب انتخاب هایشان، داوطلبانه و از روی اختیار، در شرایط و موقعیت های متفاوت تصمیم گیری کنند.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
هدایت شده از خبرهای فضای مجازی
بر اساس آمار منتشر شده توسط وزارت بهداشت آمریکا از ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی تا به امروز، اطلاعات مربوط به مراقبتهای درمانی ۴.۲۵ میلیون نفر از شهروندان امریکا به دست هکرها افتاده است.
http://www.ion.ir/News/470074
@seda24
هدایت شده از خبرهای فضای مجازی
نماینده مجلس:
🔹 حافظه رسانهها و مردم آنچنان ضعیف نشده است که گفتهها و اظهارنظرهای سیاسی مسئولان را نسبت به راهاندازی این پیان رسانها و ایجاد این باور که ما از آن مراقبت میکنیم، فراموش کرده باشند. آقای آذری جهرمی سابقه این گفتمان را فراوان دارد؛ روزی در جلسه شورای عالی فضای مجازی اعلام کرد ما قدرت کنترل تلگرام را داریم، با مدیران آنها صحبت کردیم و میتوانیم با یک پیامک تمامی نگرانیهای خود را برطرف کنیم. گفتند نگرانی حاکمیت نسبت به تلگرام وارد نیست و با همین ادبیات، کاربران تلگرام از کمتر از یک میلیون به چهل و چند میلیون نفر رشد پیدا کرد.
🔹 وزارت ارتباطات و وزارت اطلاعات از هاتگرام و تلگرام طلایی پشتیبانی میکردند و هدف آنها از ایجاد این دو پیام رسان پوشش امنیتی برای مراقبت از کاربران بود.
🔹 در زمان وزارت محمود واعظی به وزارت ارتباطات با معاونت محمدجواد آذری جهرمی و در حال حاضر نیز بارها در قالبهای مختلف در مورد ضعف و بیمیلی وزارت ارتباطات در راهاندازی شبکه ملی اطلاعات تذکر دادهایم و به آنها گفتیم که ابتدا زیرساختهای این شبکه را ایجاد کنیم و پس از آن خدمات را توسعه دهیم، اما آنها عنوان میکردند جای هیچ نگرانی و ناامنی در این فضا که بر بستر اینترنت بینالملل است وجود ندارد و حتی با تمسخر و فضاسازیهای سیاسی به این تهدید بزرگ بیاعتنایی کردند.
https://gadgetnews.net/354791
@seda24
هدایت شده از خبرهای فضای مجازی
سازمان حفاظت از حریم خصوصی کاربران در ترکیه، فیسبوک را تحت تاثیر یک آسیبپذیری امنیتی که به افشای اطلاعات کاربران این کشور انجامید، ۲۷۰ هزار دلار جریمه کرد.
https://www.isna.ir/news/98022110900
@seda24
هدایت شده از خبرهای فضای مجازی
اخبار جعلی در توئیتر، فیسبوک و یوتیوب قربانیان واقعی دارد
https://www.itna.ir/news/56554
@seda24
سواد رسانه و روانشناسی
📣«صدا» همصدا با دشمن
به تصویر بالا دقت کنید👆
🔹صفحه نخست هفتهنامه صدا با یک تصویر لانگ شات از یک دریای آزاد که در دور دست آن یک ناو هواپیمابر و چندین ناوچه نظامی بر روی آب، در حالی که آسمان بالای سرشان هم با انواع هواپیماهای جنگنده پر شده، به سمت دوربین(یعنی مخاطبان) در حال حرکتند.
🔹تیتر نخست این نشریه « دوراهی جنگ و صلح» است و در ادامه تیتر «میانه روها شکست خوردند یا بار دیگر ایران را از جنگ نجات میدهند؟» و بعد در ادامه یادداشتی از مشاور سیاستخارجه اوباما مبنی بر اینکه «راه تعامل تهران واشنگتن باید در سطح عالی گشوده شود»
🔹«صدا» همصدا با رسانههای ضدایرانی، در خدمت ایجاد دلهره و ناامن سازی فضای روانی مخاطب ایرانی حرکت کرده است. تصویر و تیترهای مورد استفاده در راستای القای این نکته است که اولا جنگ به سرعت در حال نزدیک شدن به ایران است. دوما میانهروها را در صورت نرفتن به پای میز مذاکره شکست خورده میداند و معتقد است تن دادن مجدد به مذاکره که از شروط آمریکاییها هم بوده، ایران را از جنگ نجات میدهد و سوما در قامت تریبونی برای بیان نظرات آمریکاییها جهت خروج از وضع موجود ظاهر شده است.
🔹در این مواقع بازهمان سوالات سواد رسانهای را باید از خودمان بپرسیم که این پیام چرا و توسط چه کسی ارسال شده است. برای اینکه به به چرایی ارسال برسیم، باید چه کسی را بررسی کنیم. نگاهی به عقبه یک رسانه روشنگر چرایی ارسال پیامهایش خواهد بود.
🖊کمی درباره نشریه صدا و گردانندگان آن بیشتر بدانیم.
📌صدا هفتهنامهٔ خبری تحلیلی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی به سردبیریِ محمد قوچانی و بعد اکبر منتجبی است که از ۳۰ فروردین ۱۳۹۳ منتشر میشود و یکسال است محمدجواد روح مسوول انتشار آن شده است. صاحبامتیاز و مدیرمسئول این مجله فائزه شریف جوزدانی و قائممقام مدیرمسئول علی راعی است.
📌مهدی قوچانی مدیر مسئول این نشریه در مهر ماه ۱۳۹۵ پس از انتشار مطلب طنزی که شائبه توهین داشت عذرخواهی کرد و گفت برای اثبات حسن نیت خود به صورت داوطلبانه انتشار نشریه را مدتی متوقف میکند.
📌مدیرمسئول و نویسندهٔ هفتهنامهٔ صدا به اتهام توهین به مقامات بالای کشور، به اتفاق آرا در ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ مجرم شناخته شد و هیئت منصفهٔ دادگاه مطبوعات، متهمان را مستحق تخفیف ندانست.
💢در شرایطی که نیروی رسانهای دشمن با هشتگهای #بوی_جنگ، #پایان_ایران و... سعی در حملات رسانه ای علیه کشور را دارند، اینکه رسانههای داخلی در خدمت ایجاد تشویش در جامعه باشند همان دردی است که از هر طرف بخوانیم باز درد است.
#معصومه_نصیری
#پژوهشگر_سواد_رسانه
روانشناسی و سواد رسانه ای
ادمین: Vavgh01@
کانال حداقل سه روز در هفته به روز رسانی می شود.
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi