eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
194 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️تکنیک های جنگ روانی 🔻استفاده از خبر برای تبليغات Promoting Special Interests Through News 🔻وقتی خبری از رسانه‌ها منتشر مي‌شود ، نيازی به اثبات آن وجود ندارد . ❓چرا كه اولين اصل براي دهنده پيام اينست كه ادعايی كه كرده ، اصل می‌باشد . 💢منبع خبر زماني‌كه خبری را مي‌دهد ، هيچگونه تلاشی برای اثبات آن نمی‌كند و مدنظر او اطلاع‌رسانی صرف است . 💢در مورد خبر اگر كسی فكر كند يا ادعا كند كه خبر درست نيست ،لازمست برای رد آن مدركی ارائه دهد . ✅آرما(آرمان ناتمام) media_arma https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
📌نگاهی به کژکارکردهای رسانه ای 📝نگاهی به نقش رسانه‌ها در بازتولید گفتمان خشونت در جامعه 💠رسانه‌ها کارکردها و کژکارکردهای عمده ای در الگوسازی و ساخت انگاره‌ها در جامعه دارند و ذهن و روح شهروندان را در حصار خود زندانی کرده اند. 💠اغراق نیست که بسیاری از الگوها و رویه های شهروندان در سبک زندگی، الهام گرفته از برنامه‌های رسانه‌های جمعی است و البته در این راستا رسانه های جریان اصلی دست بالا را دارند. 💠رسانه‌های جریان اصلی در عین حالی که مصدر کارکردهایی مانند فرهنگ سازی، جامعه پذیری و ترویج الگوهای مثبت هستند، مقوم از طریق ، دستکاری و افکار عمومی، نشان دادن صحنه های جنگ، درگیری و نزاع، قتل و خونریزی و انواع سلاح‌های گرم و سرد هستند. 💠بذر پدیده خشونت در تمام جوامع کم و بیش وجود دارد اما کشت دهنده اصلی آنها رسانه ها هستند که با گسترش سطح آن به توسعه خشونت و منازعه در جامعه دامن می زنند. 💠در رسانه های جدید، ترویج خشونت لخت و عریان تر است. براحتی انواع و اقسام صحنه های جنایت، قتل و خشونت و خون ریزی در دسترس کاربران قرار دارد. هر یک از این عکس ها و ویدئوها بر روح و روان شهروندان تاثیر گذارند. 💠به همان میزان که عده زیادی درباره اهمیت رسانه های جدید به به و چه چه می گویند آه و ناله عده ای دیگر سر به آسمان می ساید. 💠درباره تاثیرات مثبت و منفی رسانه‌ها و چگونگی مهار خشونت رسانه ای تحقیقات گسترده ای شده است. با این حال با گذشت زمان، رسانه‌ها برای ترویج گفتمان خشونت میدانداری و شهروندان شاهد رشد فزاینده صحنه‌های خشونت آمیز هستند. 💠در کشور ما نیز هر از چندی پاره ای از مسئولان با عبور از آسمان رسانه های جریان اصلی، در فرودگاه رسانه های اجتماعی بر زمین نشسته و بدون اشاره به کژکاردهایی رسانه های جریان اصلی، انگشت اشاره را به سوی بدآموزي ها و کژکارکردهای رسانه های اجتماعی نشانه می روند. 💠آنان بر این باورند که رسانه های اجتماعی با ترویج گفتمان خشونت در روند اجتماعی شدن و جامعه پذیری شهروندان اخلال ایجاد می کنند. 💠باید اقرار کرد رسانه های جریان اصلی از طریق ساخت برنامه‌هایی که صحنه‌های خشونت مانند قتل، خونریزی، سلاح و درگیری و نزاع، جنگ، ترور، افشاگری و فریب و در یک کلمه برخوردها و خودکامگی را نشان می‌دهند به کشت بذر خشونت و گسترش سطح آن در جوامع کمک می کنند. 💠در جوامع امروزی شهروندان برای تمدد اعصاب و سرگرمی به مصرف فیلم‌های اکشن و برنامه‌های هیجان آمیز روی می‌آورند. از اینرو ساخت فیلم‌های با مضامین با هدف ایجاد هیجان در شهروندان برای فرار از مشکلات و مصائب سبک زندگی امروزی رونق یافته است. 💠رسانه های جریان اصلی مانند رادیو، تلویزیون، سینما و مطبوعات و سایت های اینترنتی آنها به میزان زیادی نقش قابله را برای تولد "نوزاد خشونت" در جامعه بازی می کنند. 💠هر چند نباید همه کژکاردهای خشونت نمادین رسانه‌های اجتماعی را ناشی از انگاره‌سازی رسانه های جریان اصلی دانست با این حال برای مهار گفتمان خشونت در این رسانه‌ها و جامعه، اولویت اول دست بکار شدن رسانه‌های جریان اصلی برای به حاشیه راندن گفتمان خشونت در ساخت و انتشار برنامه‌هاست. حجت اله عباسی MLiteracy https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
برای تماشای ویدیوهای سواد رسانه با موضوعات ، ، ، و ... به آدرس زیر در کانال در سایت مراجعه نمایید:👇👇 https://www.aparat.com/video/video/listuser/username/Eshragh_Tv/usercat/77684 @savad_rasaneh
⭕️یه خبر بد یه خبر بد 🔺ساعات اولیه روز شنبه این هفته برخلاف هفته‌های گذشته، اما خیلی توفانی و حاشیه‌ای شروع شد. تصویری كه یكی از نشریات داخلی روی جلد برده بود، شده بود سوژه. هفته‌نامه «صدا» در پرونده‌ای كه برای حاشیه‌های اخیر جنگ كار كرده بود، تصویری را روی جلد خود برده بود كه بخشی از ناوگان نظامی ایالات متحده را به رخ كشیده و در وسط تصویر هم تیتر بزرگ «دو راهی جنگ و صلح» را گذاشته بود در ویترین مجله. واكنشی رسانه‌ای به حاشیه‌های اخیر سیاسی با این تفاوت كه ظاهرا سركنگبین صفرا افزوده و معنایی كاملا عكس معنایی را در ذهن مخاطب ایرانی تداعی می‌كرد. مفهومی از در پیش بودن جنگ و ناوگان سهمگینی كه راهی ایران است. در این گزارش رفته‌ایم سراغ رمزگشایی از این عكس. در ادامه هم به نتایج جالبی درباره منبع این عكس و چگونگی پیدا كردن آن رسیده‌ایم. خلاصه اگر طالب شنیدن حرف حساب درباره این عكس و این جلد هستید، خواندن این سطرها را از دست ندهید. البته اینها را به حساب از خود متشكر بودن ما نگذارید. ناسلامتی خبرنگار فرهنگی هستیم و حداقل مهارت‌های این شكلی را باید بلد باشیم دیگر! 💢قبل از هر چیز بیایید یك دور، المان‌های داخل عكسی كه روی جلد مجله «صدا» رفته را با هم مرور كنیم. زاویه دید از روبه‌رو و تعدادی زیادی هواپیما و ناو و ناوچه در حال آمدن به سمت مخاطب هستند. ظاهرا شوخی هم ندارند. آرایش هم یك آرایش كاملا هجومی است. یك فروند بمب‌افكن رادارگریز بی-1 اسپریت در بالا، چهار فروند جنگنده اف-18 در سمت راست و چهار فروند اف-18 هم در سمت چپ. در پایین زاویه دید مخاطب هم یك ناو هواپیمابر دیده می‌شود كه در سمت چپ و راست آن تعدادی ناوچه جنگی مشغول اسكورت جناب ناو هواپیمابر هستند. 💢نفس همین عكس هم از نظر ارتباطی و زیبایی‌شناسی و قواعد حرفه‌ای عكاسی و تصویربرداری، معانی جدی و قابل توجهی با خودش حمل می‌كند. حالا این‌كه آیا كسانی كه آن را استفاده كرده‌اند هم به این معانی پیدا و پنهان فكر كرده و آن را متوجه شده‌اند بحث دیگری است، اما اجمالا در جریان باشید معنای اولی كه در ذهن متبادر می‌شود، القای ابهت و بزرگی از سوژه‌ای است كه در قاب دوربین عكاسی نشسته است. این را بگذارید كنار زاویه دید مخاطب نسبت به هواپیماهایی كه در آسمان قرار دارند. شبیه همان تصویری كه از برونكا در كارتون چوبین می‌دیدیم. 🔻 به استقبال وحشت 💢زاویه دید، یك زاویه پایین به بالاست. احتمالا اگر پایه دیدن فیلم‌های ژانر وحشت باشید با این زاویه دید خیلی آشنا هستید. این زاویه دید برای پدید آوردن حالت رعب و وحشت در مخاطب مورد استفاده قرار می‌گیرد. معنای دیگر این زاویه دید، بزرگ نشان دادن سوژه‌ای است كه در بالای زاویه دید مخاطب قرار دارد. در هر حال فصل مشترك این دو تفسیر آن است، سوژه‌ای كه بالای نگاه مخاطب قرار دارد، مهیب و بزرگ و رعب‌آور است. برگردیم سراغ شخصیت برونكا كه در چوبین دیده بودیم؟! معمولا چیزی كه ما از برونكا می‌دیدیم از زاویه دید چوبین و از پایین به بالا بود و همین هم باعث شده بود كه در همان عالم بچگی، ترسمان از برونكا تقویت شود! 💢حالا كه تا اینجا گفتیم حیفمان آمد كه از نحوه سرچ و جست‌وجوی عكس چیزی نگوییم. تصویری كه مجله صدا استفاده كرده یك تصویر برش خورده است. اصل تصویر، همین قابی است كه ما در عكس بالای این صفحه قرار داده‌ایم. صفحه‌آرای محترم دو ناوهواپیمابر چپ و راست را برش زده تا حداقل یك ناو در تصویر باشد. پیدا كردن چنین تصویری در گوگل چندان سخت نیست. كافی است عبارت «US Navy Fleet» را سرچ كنید تا تصاویر مشابه این تصویر بالا بیاید. جالب توجه آن‌كه این تصویر برای آمریكایی‌ها دارای چنان درجه از عظمت و قدرت و وطن‌پرستی است كه آن را در یك سایت آرشیو وال‌پیپر (تصاویر پس‌زمینه رایانه) هم قرار داده‌اند كه ملت بیایند و دانلود كرده و آن را در پس‌زمینه رایانه‌شان قرار دهند و از مرور قدرت و عظمت ارتش ایالات متحده حظ وافر ببرند. حالا تصور كنید یك مجله ایرانی این تصویر را روی جلد خودش برده! خلاصه كه یعنی كه یعنی! ✅آرما(آرمان ناتمام) https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
چرخش مخاطبان ایرانی به سمت حوزه سرگرمی براساس گزارش آزمایشگاه شبکه‌های اجتماعی دانشگاه تهران در سال ۹۷ در میان ۲۸۱۷ پست پربازدید سهم هر دسته آمده است. 🔹سهم محتوای غیرسیاسی ۹۱٪ است و در میان آن‌ها نیز تنها ۱.۳٪ ماهیت براندازانه دارند. 🔹حدود ۹۹.۶ درصد پست‌ها غیراخلاقی نیستند (سهم مطالب غیراخلاقی تنها ۳۵ درصد!) نگاهی به این آمار و در کنار آن زمینه‌های فعالیت شبکه های ماهواره‌ای فارسی زبان حکایت از تغییر استراتژی از تولیدات و تاثیرات سیاسی و چرخش به سمت تاثیرگذاری از طریق محتوای سرگرمی است. در فضای رسانه ای فعلی، بهترین نقطه برای تغییر نگرش مخاطبان حوزه سرگرمی و در واقع مدیریت مخاطب و تفکر او در حین غفلت است. «مهندسی در حین غفلت» همراه با تکرار پیام به روش های مختلف می تواند مخاطب را دچار تغییرات جدی در نگرش و رفتار کند بدون اینکه خود او متوجه باشد. متاسفانه هر چه برنامه ریزان خارجی برای مخاطبان ایرانی، دقیق عمل می‌کنند رسانه‌ها و برنامه ریزان رسانه‌ای داخلی عملکرد ضعیفی دارند. @resane_ravanshenasi
هدایت شده از دیگر خبرهای فضای مجازی
زاکربرگ در مطلبی که در فیس‌بوک منتشر کرد، گفت که شرکت‌اش تمرکز و تاکید بیشتری روی حریم خصوصی کاربران و پیام‌رسانی مستقیم خوهد داشت و از ایده «میدان مرکزی شهر» که در آن انتشار پست‌های عمومی در نیوزفید مطرح بود، فاصله خواهد گرفت. این تغییر رویکرد، فیس‌بوک را در برابر بسیاری از مقامات قضایی و انتظامی قرار داده است که مدعی‌اند این شیوه رمزگذاری یافتن مکان را برای خلافکاران و تروریست‌ها، به منظور تبادل اطلاعات و انجام اعمال غیر‌قانونی‌شان ساده‌تر می‌کند. http://www.itmen.ir/report/271890
هدایت شده از جواد جاویدنیا
🔻 در مستند 360 درجه ببینید 🔻 🔸 فضای مجازی در ایران تبدیل به یک بستر ناامن شده است. 🔸 روزانه میلیون ها محتوا منتشر میشود و میلیونها نفر بدون هویت فعالیت میکنند. چگونه میتوان در این بستر کاربران را رصد و متخلفین را شناسایی کرد در حالی که بستر هم متعلق به ما نیست؟ 🔸 آسیبهای فرهنگی و مدگرایی، درگیر کردن اقوام و هزاران آسیب اجتماعی در پناه بی هویتی در فضای مجازی ایران وجود دارد، اعتیاد به اینترنت، افت تحصیلی و آسیبهای اقتصادی، امنیتی، انتشار شایعات، سرقت اطلاعات و... از دیگر موارد هستند. 🔸 در کشورهای دیگر حاکمیت و دولت در قبال تأمین امنیت کاربران در فضای مجازی وظایفی دارند. 🔸 شبکه ملی اطلاعات می تواند بسیاری از مشکلات موجود را حل کند که متأسفانه هنوز بعد از 8 سال، وزارت ارتباطات راه اندازی نکرده است و کشورهایی که بعد از ما شروع کرده اند راه اندازی کرده اند. 🔸 کسی مخالف با فضای مجازی و بهره مندی سالم مردم از فضای مجازی نیست. 🔸 امنیت فضای مجازی، زیر ساختها ، نرم افزارها و امنیت محتوا با کیست؟ 🔸 برای تأمین امنیت مرز و احراز هویت نیاز است. 🔸 در دیگر کشورهای جهان تأمین امنیت مرزهای فضای مجازی وظیفه نیروهای مسلح است نه وزارت ارتباطات. 🔸 متأسفانه به مردم اطلاعات نادرست و ناقص داده میشود تا مردم متوجه واقعیات نشوند و اهمیت موضوعاتی مانند شبکه ملی اطلاعات و فیلترینگ و ... را متوجه نشوند. 🔻 مشاهده مستند 🔻 🌐 https://www.aparat.com/v/uGfZ9 🆔 @Dr_javidnia
فضای مجازی بازیهای رایانه ای و امکان انتخاب گزینه های اخلاقی.pdf
213.6K
🔹مقاله: فضای مجازی بازی های رایانه ای و امکان انتخاب گزینه های اخلاقی نویسندگان: علی رازی زاده، سید رضی موسوی گیلانی، بهروز مینایی 🔹منبع: پژوهشنامه اخلاق سال هشتم پاییز 1394 شماره 29 🔸کلید واژه ها: ، فرهنگ سازی، ، گزینه اخلاقی 🔸چکیده بازی های رایانه ای به دلیل بهره مندی از قابلیت های تعاملی و ظرفیت هایی در جهت امکان مشارکت کاربر در سیر تکامل ، به ای تأثیرگذار برای و ارتقای نگرش بازی های رایانه ای تبدیل شده اند. این ظرفیت، امکان آن را برای کاربر در محیط مجازی بازی رایانه ای فراهم می کند تا بدون توجه به عواقب تصمیم گیری های خود، آزادانه و از میان گزینه های اخلاقی و غیراخلاقی، گزینه مناسب با آموزه های دینی و جامعه کاربر را برگزیند. این مقاله تلاش می کند تا چگونگی فراهم کردن زمینه لازم را برای انتخاب گزینه اخلاقی در بازی رایانه ای بررسی کند؛ ازاین رو این مقاله ضمن گردآوری اطلاعات با روش کتابخانه ای و تبیین داده ها به صورت توصیفی تحلیلی، این فرض را مطرح می کند که بازی های رایانه ای، با بهره گیری از ظرفیت های تعاملیِ خود، شرایطی را برای کاربران فراهم می کنند تا آنها بتوانند بدون توجه به عواقب انتخاب هایشان، داوطلبانه و از روی اختیار، در شرایط و موقعیت های متفاوت تصمیم گیری کنند. @savad_rasaneh
هدایت شده از خبرهای فضای مجازی
بر اساس آمار منتشر شده توسط وزارت بهداشت آمریکا از ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی تا به امروز، اطلاعات مربوط به مراقبت‌های درمانی ۴.۲۵ میلیون نفر از شهروندان امریکا به دست هکرها افتاده است. http://www.ion.ir/News/470074 @seda24
هدایت شده از خبرهای فضای مجازی
نماینده مجلس: 🔹 حافظه رسانه‌ها و مردم آنچنان ضعیف نشده است که گفته‌ها و اظهارنظرهای سیاسی مسئولان را نسبت به راه‌اندازی این پیان رسان‌ها و ایجاد این باور که ما از آن مراقبت می‌کنیم، فراموش کرده باشند. آقای آذری جهرمی سابقه این گفتمان را فراوان دارد؛ روزی در جلسه شورای عالی فضای مجازی اعلام کرد ما قدرت کنترل تلگرام را داریم، با مدیران آنها صحبت کردیم و می‌توانیم با یک پیامک تمامی نگرانی‌های خود را برطرف کنیم. گفتند نگرانی حاکمیت نسبت به تلگرام وارد نیست و با همین ادبیات، کاربران تلگرام از کمتر از یک میلیون به چهل و چند میلیون نفر رشد پیدا کرد. 🔹 وزارت ارتباطات و وزارت اطلاعات از هاتگرام و تلگرام طلایی پشتیبانی می‌کردند و هدف آن‌ها از ایجاد این دو پیام رسان پوشش امنیتی برای مراقبت از کاربران بود. 🔹 در زمان وزارت محمود واعظی به وزارت ارتباطات با معاونت محمدجواد آذری جهرمی و در حال حاضر نیز بارها در قالب‌های مختلف در مورد ضعف و بی‌میلی وزارت ارتباطات در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات تذکر داده‌ایم و به آن‌ها گفتیم که ابتدا زیرساخت‌های این شبکه را ایجاد کنیم و پس از آن خدمات را توسعه دهیم، اما آن‌ها عنوان می‌کردند جای هیچ نگرانی و ناامنی در این فضا که بر بستر اینترنت بین‌الملل است وجود ندارد و حتی با تمسخر و فضاسازی‌های سیاسی به این تهدید بزرگ بی‌اعتنایی کردند. https://gadgetnews.net/354791 @seda24
هدایت شده از خبرهای فضای مجازی
سازمان حفاظت از حریم خصوصی کاربران در ترکیه، فیس‌بوک را تحت تاثیر یک آسیب‌پذیری امنیتی که به افشای اطلاعات کاربران این کشور انجامید، ۲۷۰ هزار دلار جریمه کرد. https://www.isna.ir/news/98022110900 @seda24
هدایت شده از خبرهای فضای مجازی
اخبار جعلی در توئیتر، فیس‌بوک و یوتیوب قربانیان واقعی دارد https://www.itna.ir/news/56554 @seda24
سواد رسانه و روانشناسی
📣«صدا» هم‌صدا با دشمن به تصویر بالا دقت کنید👆 🔹صفحه نخست هفته‌نامه صدا با یک تصویر لانگ شات از یک دریای آزاد که در دور دست آن یک ناو هواپیمابر و چندین ناوچه نظامی بر روی آب، در حالی که آسمان بالای سرشان هم با انواع هواپیماهای جنگنده پر شده، به سمت دوربین(یعنی مخاطبان) در حال حرکتند. 🔹تیتر نخست این نشریه « دوراهی جنگ و صلح» است و در ادامه تیتر «میانه روها شکست خوردند یا بار دیگر ایران را از جنگ نجات می‌دهند؟» و بعد در ادامه یادداشتی از مشاور سیاست‌خارجه اوباما مبنی بر اینکه «راه تعامل تهران واشنگتن باید در سطح عالی گشوده شود» 🔹«صدا» هم‌صدا با رسانه‌های ضدایرانی، در خدمت ایجاد دلهره و ناامن سازی فضای روانی مخاطب ایرانی حرکت کرده است. تصویر و تیترهای مورد استفاده در راستای القای این نکته است که اولا جنگ به سرعت در حال نزدیک شدن به ایران است. دوما میانه‌روها را در صورت نرفتن به پای میز مذاکره شکست خورده می‌داند و معتقد است تن دادن مجدد به مذاکره که از شروط آمریکایی‌ها هم بوده، ایران را از جنگ نجات می‌دهد و سوما در قامت تریبونی برای بیان نظرات آمریکایی‌ها جهت خروج از وضع موجود ظاهر شده است. 🔹در این مواقع بازهمان سوالات سواد رسانه‌ای را باید از خودمان بپرسیم که این پیام چرا و توسط چه کسی ارسال شده است. برای اینکه به به چرایی ارسال برسیم، باید چه کسی را بررسی کنیم. نگاهی به عقبه یک رسانه روشنگر چرایی ارسال پیام‌هایش خواهد بود. 🖊کمی درباره نشریه صدا و گردانندگان آن بیشتر بدانیم. 📌صدا هفته‌نامهٔ خبری تحلیلی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی به سردبیریِ محمد قوچانی و بعد اکبر منتجبی است که از ۳۰ فروردین ۱۳۹۳ منتشر می‌شود و یکسال است محمدجواد روح مسوول انتشار آن شده است. صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول این مجله فائزه شریف جوزدانی و قائم‌مقام مدیرمسئول علی راعی است. 📌مهدی قوچانی مدیر مسئول این نشریه در مهر ماه ۱۳۹۵ پس از انتشار مطلب طنزی که شائبه توهین داشت عذرخواهی کرد و گفت برای اثبات حسن نیت خود به صورت داوطلبانه انتشار نشریه را مدتی متوقف می‌کند. 📌مدیرمسئول و نویسندهٔ هفته‌نامهٔ صدا به اتهام توهین به مقامات بالای کشور، به اتفاق آرا در ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ مجرم شناخته شد و هیئت منصفهٔ دادگاه مطبوعات، متهمان را مستحق تخفیف ندانست. 💢در شرایطی که نیروی رسانه‌ای دشمن با هشتگ‌های ، و... سعی در حملات رسانه ای علیه کشور را دارند، اینکه رسانه‌های داخلی در خدمت ایجاد تشویش در جامعه باشند همان دردی است که از هر طرف بخوانیم باز درد است.
روانشناسی و سواد رسانه ای ادمین: Vavgh01@ کانال حداقل سه روز در هفته به روز رسانی می شود. https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
🎯 شاید بین اطرافیانتان کسانی را دیده باشید که خیلی مراقب‌اند هیچ ردّی از اطلاعات شخصی خود روی اینترنت نگذارند. این افراد سمت شبکه‌های اجتماعی نمی‌روند یا، اگر بروند، محتاطانه مطلب پست می‌کنند. آن‌ها هیچ اطلاعاتی در مورد زندگی شخصی‌شان به اشتراک نمی‌گذارند و کل اینستاگرام را هم اگر بگردید هیچ عکسی از آن‌ها پیدا نمی‌کنید. بعضی‌ها فکر می‌کنند با این کارها از حریم خصوصی خود محافظت می‌کنند، اما اشتباه می‌کنند. فیسبوک و اینستاگرام هیچ نیازی به این کارها ندارند. آن‌ها حتی ازطریق شمارۀ تلفن شما می‌توانند بسیاری از کارهای پنهانی یا خصوصیات اخلاقی شما را کشف کنند. این نگرانتان نمی‌کند؟ 🔖 ۱۲۰۰ کلمه ⏰ زمان مطالعه: ۸ دقيقه 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: http://tarjomaan.com/neveshtar/9396/ 🔻 اشتراک فصلنامه‌های سال ۹۸ 🔗 @resane_ravanshenasi
سواد رسانه و روانشناسی
♨️پروپاگاندا نه همیشه به صورت دروغ‌های بزرگ، بلکه گاهی در لباس فریب‌های کوچک رخ می‌نماید؛ فریب‌هایی که چون ناخودآگاه انسان‌ها را هدف قرار می‌دهند، همچون اسب تروا می‌توانند با خیالی آسوده‌ راه خود را به قلعه‌ی ذهن ما باز کنند.
، انواع و تاثیراتش ♨️پروپاگاندا نه همیشه به صورت دروغ‌های بزرگ، بلکه گاهی در لباس فریب‌های کوچک رخ می‌نماید؛ فریب‌هایی که چون ناخودآگاه انسان‌ها را هدف قرار می‌دهند، همچون اسب تروا می‌توانند با خیالی آسوده‌ راه خود را به قلعه‌ی ذهن ما باز کنند. فیلیپ تایلر،استاد سابق خبرنگاری در دانشگاه لیدز انگلستان، در سال ۲۰۰۵ و یوهان گالتینگ، کارشناس خبرنگاری جنگ و صلح، در سال ۲۰۱۱ مواضع سختی در مخالفت با پروپاگاندا اتخاذ کردند. به گفته آن‌ها پروپاگاندا سبب دروغین می‌شود و را پایمال می‌کند. 🔆روش های رایج برای موفقیت پروپاگاندا : برانگیختن وحشت یا تعصب افراد جامعه علیه یک گروه. : دادن شعارهایی با مفهوم مبهم و کلّی. : حمله کردن به شخصیت فرد؛ اتهام روابط نامشروع یا خیانت به کشور به جای رد کردن منطقی افکار و سخنان او. : تکرار بی وقفه یک حرف، مخصوصاً اگر یک شعار ساده باشد، باعث می شود که کم کم به عنوان یک حقیقت بدیهی پذیرفته شود. به اکثریت: القای این حس که اکثریت مردم پیرو این فرد یا حزب هستند و پیروزی آن قطعی است. : بیان دروغی چنان بزرگ که هیچ کس فکرش را هم نمی‌کند که کسی آنقدر بی شرم باشد که چنین گستاخانه حقیقت را تحریف کند، در نتیجه همگان آن دروغ را باور خواهند کرد. 🔆قربانیان پروپاگاندا سازندگان پروپاگاندا موادی را تولید می‌کنند که مخاطبان یک رسانه را در مورد یک موضوع خاص خوشحال یا غمگین کند. پروپاگاندا غریزه شادی و غم یا خوشی و ناخوشی را هدف قرار می‌دهد و تلاش می‌کند تا مخاطبان یک رسانه را بر ضد یک چیز تحریک کند و تصمیمات سیاسی و اجتماعی آن‌ها را وارد یک مسیر جدید بکند. ، و از جمله قربانیان پروپاگاندا هستند که در میان این‌ها بیشترین زیان متوجه مخاطب می‌شود. مخاطبان رسانه‌ها معمولا با دو نوع پروپاگاندا روبه‌رو می‌شوند. پروپاگاندای نرم: این نوع پروپاگاندا می‌تواند یک تابلو نصب شده یک شرکت تجارتی در یک جاده باشد، یا اعلانی تجاری باشد که بر صفحه تلویزیون نقش می‌بندد، یا یک سخنرانی باشد که ممکن است در چند ثانیه دیدگاه یک شخص یا یک گروه را عوض کند. شرکت‌های تجارتی می‌کوشند تا در مخاطبان رسانه‌ها این حس را ایجاد کنند که اگر آن کالای مشخص را خریداری نکنند تنها می‌مانند و از دوستان و آشنایان خود عقب می‌افتند. پروپاگاندای سیاسی و نظامی: تمرکز بر با استفاده از پروپاگاندا برای این ضروری پنداشته می‌شود که واکنش احساسی بسیار تحریک‌کننده و پرهیجان است. بنابراین سیاست‌گذاران دولتی و نظامی اکثرا تلاش می‌کنند تا مطالبی را منتشر کنند که با احساسات رابطه داشته باشد. سازندگان پروپاگاندا با توجه به اوضاع سعی می‌کنند مخاطبان را هدف قرار دهند و آن طوری که خود می‌خواهند پر کنند. به این ترتیب میل به انتخاب در ذهن مخاطب از بین می‌رود و کنترل به دست مجریان پروپاگاندا می‌افتد. پروپاگاندا مخصوص خود را دارد. مجریان پروپاگاندا سعی می‌کنند تا با استفاده از این عبارت‌ها و کلمه‌ها ناکامی‌های طرف خودی را پنهان کنند و مخاطبان را به مخالفت با گروه مقابل تحریک کنند. مثلا در شرایط جنگی کاربرد کلمه‌های ''بی‌رحمانه'' و ''ظالمانه'' اوج می‌گیرد. سخنگو تلاش می‌کند تا با استفاده از این قبیل کلمه‌ها یا عملکرد خود را پنهان کند یا خود را محق جلوه دهد و طرف مقابل را شایسته ملامت معرفی کند. به کلمات زیر دقت کنید و ببینید که به ظاهر همه آنها یک معنا دارند درحالی که در واقع بار معنایی و روانی هر کدام از کلمات با دیگری تفاوت دارد. همین عنوان سازی باعث می شود ما فردی را شهید اما بی بی سی کشته بخواند. همین روش باعث می شود ما برخی را منتقد اما رسانه هایی آنها را معترض بنامند. در ظاهر برای مخاطب هر دو اینها یکی است اما در عمل با یکدیگر فرق دارند. ✳️رزمنده ـ جنگجو ـ مبارز ✳️دولت ـ نظام ـ رژیم ـحکومت ــ حاکمیت ✳️واکنش ـ تلافي ـ دفاع ✳️عدم احراز صلاحیت ـ رد صلاحيت ✳️سانسورـ تحريف ✳️معترض ـ آشوبگر ✳️فرار ـ عقب نشيني ✳️اعتصاب ـ تحصن ـ تجمع ـ راهپیمایی ـ تظاهرات ✳️هلاکت ـ مرگ ـ وفات ـ شهادت بنابراین باید بدانیم در اخبار، بی دلیل انتخاب نمی شوند. هر واژه بر روی مخاطب اثر خاص خود را دارد. به همین ترتیب جمله‌هایی مانند ''کشور ما تحت تهدید قرار دارد''، ''ما چاره دیگر نداشتیم''، ''همین اکنون باید دست بکار شویم''، یا ''ما تحت تهاجم دشمن قرار داریم''. با استفاده از این نوع جمله‌ها است که سخنگو می‌کوشد به ذهن مخاطبان راه یابد و یا آن‌ها را پشتیبان خود کند و یا علیه گروهی دیگر بشوران یا او را وادار به پذیرش کند که راهی جز تسلیم وجود ندارد. _مدرس_سواد_رسانه‌ای @resane_ravanshena
‍ ✍سواد انتقادی چیست و چرا باید از کودکی فرزندانمان به سواد انتقادی مجهز شوند؟ 🔸فرزندان ما در جهانی زندگی می کنند که مملو از القائات رسانه ای، توهمات فریبنده تبلیغات و ایدئولوژی هاست. آنقدر این فضا بر فرزندان ما فشار وارد می کند که قدرت انتخاب را از آنها و حتی بزرگسالان می رباید. ✅ اما بهترین چاره برای حفظ استقلال شخصیت و از کف نرفتن قدرت انتخاب در بچه ها چیست؟ 🔸 فرزندانی که از کودکی در محیط خانه و مدرسه، "منتقدانه" رشد می کنند، اجازه نمی دهند قدرت انتخاب و استقلال عمل آن ها ربوده شود. با تفکر انتقادی شهروندانی تربیت می شوند که با احساس زندگی می کنند، اما با عقل تصمیم می گیرند. در واقع اینها کسانی هستند که سطح انتظارشان از محیط و جامعه بالاتر از دیگران است و به راحتی سر تعظیم در برابر هیچ قدرتی اعم از امپراتوری تبلیغات، ایدئولوژی های فریبنده و حکومت های خودکامه فرو نمی آورند. 🔹 اگر به تفکر انتقادی به عنوان یک مهارت نگاه کنیم، کسی که انتقادی می اندیشد باید دارای مهارت هایی همچون جسارت در طرح پرسش، اهل خوب شنیدن، کسب اطلاعات، پرهیز از برخورد تند با دیدگاه های مخالف، ادعای کمتر و دلیل بیشتر، صبر و حوصله و آمادگی روحی و روانی بالا برای پذیرش ایده های جدید باشد. 🔸اگر به تفکر انتقادی به عنوان یک سواد بنگریم، مواجهه ما با مسائل پیرامونی، منطقی تر خواهد شد. 🔹 سواد انتقادی برای دانش آموزان امروز که چسبندگی بسیار بالایی به رایانه و اینترنت و دنیای دیجیتال دارند، یک ضرورت است. 🔺منبع: - چیستی تفکر انتقادی و وضعیت آن در آموزش و پرورش ایران"، ارائه ای از مرتضی نظری در میز اندیشه انجمن اسلامی معلمان ایران، تیرماه ۱۳۹۳ کارگروه @resane_ravanshenasi
✍️ 🎯به این جمله دقت کنید! من نباید جریمه‌ شوم. پلیس هم به جای اینکه به کار اصلی اش بپردازد یعنی جیب زن ها و معتادها را از خیابان جمع کند، می آید سراغ من که در یک خیابان خلوت به جای ۸۰ کیلومتر ۸۵ کیلومتر بر ساعت سرعت داشته ام آن هم برای اینکه به کلاسم برسم. ببینید با دانشگاهیان چه برخوردی می کنند در حالی که جیب زن ها آزادند. 📌در این استدلال از تکنیک شاه ماهی سرخ برای / استفاده شده است. موضوع اصلی چیست؟ جریمه به خاطر خلافی که مرتکب شده. اما این جا پلیس سرزنش می‌شود که چرا کار اصلی‌اش را انجام نمی‌دهد. اما کار اصلی اش از نظر گوینده فریب کار چیست؟ یک موضوع کاملا نامربوط: مشکلاتی که در جامعه وجود دارد به نام جیب زن ها و معتادها. شاه‌ماهی سرخ یک استدلال است که سازوکارش بر اساس متکی است. در این تکنیک مرکز توجه منحرف می‌شود و توجه افراد به موضوعات نامرتبط کشانده می شود. 🔆اصطلاح شاه ماهی سرخ از کجا آمده است. شاه‌ماهی سرخ ظاهرا اسم عجیبی است. اما داستان این است که این ماهی بوی شدیدی دارد و شکارچیان پی برده اند که باعث می‌شود جایی که بوی آن بپیچد، سگ‌های شکاری نتوانند بوهای ضعیف‌تر (مثلا خرگوشی که در جستجوی آن است) را دنبال کنند. تکنیک فریب شاه‌ماهی سرخ هم همین کار را می‌کند؛ یک موضوع بی‌ربط اما جذاب را وارد استدلال می‌کنند تا توجه را از موضوع اصلی منحرف کند. در این حالت مخاطبان ممکن است مسیر غلطی را دنبال کنند. اصطلاح نعل وارونه در زبان فارسی نیز به این شگردی برای رد گم کردن اشاره دارد. نعل را که به صورت وارونه به پای اسب بزنید، اثری که بر روی جاده‌ می‌گذارد، جهتی خلاف جهت واقعی حرکت را نشان می‌دهد. 💢مراحل تکنیک فریب شاه‌ماهی سرخ این‌ است: ۱. زمانی که موضوع اول مطرح است. ۲. موضوع دوم که ربطی به موضوع الف ندارد اما ظاهرا ربط دارد و البته جذاب و حواس ربا [مانند دل ربا] است وارد بحث کنید. ۳. موضوع اول را فراموش کنید و بحث بر سر موضوع دوم را ادامه دهید. شاه‌ماهی سرخ زمانی بیشترین تاثیر را می‌گذارد که موضوع بی‌ربط دوم، موضوعی باشد که بسیار جذاب (مانند عدالت) یا بسیار حساس (مانند رسوایی جنسی) باشد. به مثال زیر دقت کنید: نفر اول: رییس جمهور کشور ایکس عملکرد بسیار خوبی دارد و توانسته است میزان اشتغال را در کشور به خوبی بالا برود و سطح رفاه در دوران او به خوبی و به وضوح افزایش پیدا کرده است. نفر دوم: البته عملکرد یک رییس جمهور باید در ابعاد مختلف دیده شود. متاسفانه این رییس جمهور در افراد فقیر جامعه جایگاهی ندارد. چرا که از یک خانواده ثروتمند است، ماشین و خانه اش بسیار اشرافی است و در ضمن در دوران ریاست جمهوری اش هم یک پرونده فساد جنسی داشته است. می بینید دوباره شاه ماهی سرخ بدبو در مسیر افکار ما قرار گرفت: اشرافی بودن و لاابالی بودن درست در زمانی مطرح می شود که مساله عملکرد اقتصادی آن مطرح است. اما این دو موضوع آنقدر جذاب (بخوانید آنقدر بدبو) است که تمام حواس ها را پرت می کند. حالا سعی کنید شاه ماهی سرخ را در این جمله بیابید. پیشنهاد سرمایه گذاری شما در حوزه معدن جذاب است. اما دقت کنید که شرکت سرمایه گذاری آماندا هم که شرکت بدنامی است و در حوزه که ورود کرده یا فساد یا شکست داشته است نیز حوزه معدن را برای سرمایه گذاری انتخاب کرده است. ☑️⭕️ تجویز راهبردی: برای مقابله با تکنیک فریب شاه ماهی سرخ سه گام بردارید: ۱: موضوعات فرعی را از موضوعات اصلی تفکیک کنید. ۲: تاکید کنید که ما می خواهیم در این جلسه/گفتگو/مناظره در مورد موضوع اصلی صحبت کنیم و بگویید که موضوعات فرعی در جای خود می تواند مورد بررسی قرار گیرد و ممکن است با اهمیت نیز باشند اما در این جا این موضوع بی ربط است. ۳: موضوع اصلی را بر اساس شواهد، مدارک، منطق، استدلال بررسی کنید و سعی کنید از ورود مجدد شاه ماهی های سرخ جلوگیری کنید. مثلا در مورد رییس جمهور کشور ایکس باید گفت: هدف ما بررسی عملکرد اقتصادی یک دولت است نه موارد دیگر. در ضمن تجربه نشان داده اشرافی بودن یک رییس جمهور ارتباط همیشگی با توفیق اقتصادی یا عدالت اجتماعی ندارد. چه بسا روسای جمهوری که به ظاهر غیراشرافی بودند اما شاخص های عدالت اقتصادی-اجتماعی را بدتر کردند و چه بسیار روسای جمهوری که از خانواده های متمول بودند اما کشورشان عدالت بیشتری را تجربه کرد. همچنین مسایل اخلاقی فردی به ما ربطی ندارند ما به اخلاق اجتماعی مسوولان می پردازیم همچون تحمل مخالفین، شفافیت، پاسخگویی به مردم و رسانه ها و … بنابراین برمی گردیم به موضوع اصلی بحث یعنی عملکرد اقتصادی. ✅طی روزهای آینده با تکنیک‌های پرکاربرد رسانه‌ای و تبلیغی بیشتر آشنا خواهید شد. @resane_ravanshenasi
هدایت شده از جواد جاویدنیا
⭕️ محسن غفاری مدیر پیام‌رسان ایتا در دانشگاه قم: 🔸 ایتا یک پیام‌رسان دانشگاهی است. 🔸 ایده‌های جدیدی مانند ترندینگ و هشتگ را اجرا کرده ایم؛ هچنین جستجوی پیشرفته در تمام کانال‌های عمومی از قابلیت‌های نوینی است که در ایتا اجرا شده است. ایتا از پیام رسان‌های پر رونق کشور است و از لحاظ گردش اطلاعات و حجم کاربر، دومین پیام رسان برتر کشور است و تنها در کانال‌های عمومی، روزانه ۳۴میلیون پیج ویو صورت می‌گیرد. 🔸 نسبت به ایتا بی‌مهری شد. مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد که از پیام‌رسان‌های بالای یک میلیون کاربر فعال حمایت میکند و سازمان‌های دولتی از این پیام‌رسان‌ها استفاده کنند ولی با وجود اینکه ایتا مدت زیادی است که از حجم ۱میلیون کاربر گذشته است، مورد کم لطفی قرار گرفت. 🔸 حمایت لازم از پیام‌رسان‌های داخلی صورت نگرفته است. وزارت ارتباطات بنا شد پهنای باند و وام در اختیار پیام‌رسان‌های ایرانی قرار دهد که ایتا از وام استفاده نکرد و پهنای باند نیز به طور درستی اختصاص نیافت و تنها ۱۰دیتاسنتر و تعدادی رک برای دیتاسنترها از وزارت به پیام رسان‌ها اختصاص پیدا کرد. 🔸 پیام‌رسان‌های ایرانی قطعا امنیت بالاتری نسبت به پیام‌رسان‌های خارجی دارند. قطعا در پیام رسان‌های ایرانی پیگیری موارد قضایی و مجرمانه بسیار راحت تر است و این سبب می‌شود که امنیت مردم بیشتر تامین شود؛ البته طبق دستور دادستانی اطلاعات اشخاص تحت هیچ شرایطی در اختیار هیچ نهاد و ارگانی قرار نمی‌گیرد و تنها در خصوص پیگیری‌های خاص قضایی از اطلاعات استفاده می‌شود. سلطه و سیطره کشورها اغلب از حالت نظامی خارج شده است و به فضای مجازی کشیده شده است و هرکسی بتواند در این فضا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد، موفق تر خواهد بود.در اتفاقات اخیر دیدیم که اینستاگرام به دلیل قوانین خود، صفحه افراد مربوط به سپاه پاسداران و صفحه‌های انقلابی را مسدود کرد؛ آن‌ها طبق سیاست‌ها و قوانین خود رفتار می‌کنند. 🔸 در حوزه نرم افزار، جوانان و نخبگان کشور توانستند موفق عمل کنند ولی هنوز در بخش سخت افزاری که همان زیرساخت شبکه ملی اطلاعات کشور است، ضعف داریم و گاهی در این خصوص کوتاهی هایی نیز صورت می‌گیرد. 🔸 می‌توانیم به مرور با اضافه کردن خدماتی از قبیل پرداخت و خدمات دولت الکترونیک، مخاطبان داخلی را جذب کنیم، در کشور چین این اتفاق رخ داده است و ما نیز می‌توانیم این اقدامات را انجام دهیم، البته انجام آنخ نیاز به یک همت اساسی و حمایت مسئولین دارد. 🌐 @university_of_qom کانال رسمی دانشگاه قم 🆔 @Dr_javidnia
آمار جدید مصرف فرهنگی خانوارهای ایرانی: 🔹دبیرخانه نتایج گزارشی با عنوان رصد فرهنگ رفتار خانواده ایرانی در سال 1396 منتشر کرد که در آن آمار تازه و جالبی از مصرف فرهنگی خانوارهای ایرانی در حوزه ارائه شده است. 🔸نتایج این پژوهش که مجری آن بیان داشته در نقاط شهری و روستایی و برای افراد 15 ساله و بیشتر اجرا شده است، معطوف به سنجش رفتارهای فرهنگی ایرانی در سال 1396 است و رفتارهایی مثل و سرانۀ مطالعه، سینما و تئاتر، موسیقی و تماشای تلویزیون داخلی را مورد بررسی قرار داده است. 1️⃣حدود 58 درصد افراد 15 ساله و بیشتر باسواد طی سال قبل از آمارگیری، مطالعۀ غیردرسی داشته‌اند، سرانه مطالعه کتاب غیردرسی افراد 15 ساله و بیشتر، 7 ساعت و 41 دقیقه در ماه است که از این میزان سرانه ماهانه مطالعه و ، 3 ساعت و 7 دقیقه بوده است. در مورد وضعیت مطالعۀ نیز جامعه آماری مورد مطالعه کمتر از 30 درصد است. 2️⃣حدود 19 درصد از افراد 15 ساله و بیشتر، در سال قبل از آمارگیری به رفته‌اند، حدود 5/1 درصد از افراد 15 ساله و بیشتر در سال قبل از آمارگیری به رفته‌اند . 3️⃣درمورد 4‏/91 درصد افراد 15 ساله و بیشتر برنامه‌های سیمای را تماشا کرده‌اند که 5‏/99 درصد مخاطبین در روزهای غیرتعطیل و 94 درصد در روزهای تعطیل سیمای جمهوری اسلامی ایران را تماشا کرده‌اند. سرانه تماشای برنامه‌های سیمای جمهوری اسلامی ایران توسط افراد 15 ساله و بیشتر، 4 ساعت و 52 دقیقه در روز بوده است. 4️⃣حدود8‏/67 درصد افراد 15 ساله و بیشتر در زمان آمارگیری گوش داده‌اند. سرانۀ هفتگی گوش دادن به موسیقی توسط افراد 15 ساله و بیشتر، 2 ساعت و 21 دقیقه در روز بوده است. 5️⃣حدود 53 درصد افراد 15 ساله و بیشتر، عضو بوده‌اند و سرانه حضور افراد 15 ساله و بیشتر در شبکه‌های اجتماعی، 1 ساعت و 4 دقیقه در روز بوده است. @savad_rasaneh
ترامپ و تکنیک های جنگ روانی بسیاری از آمریکایی‌ها معتقدند یکی از وعده‌هایی که توانست پیروزی «دونالد ترامپ» را در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا رقم بزند تأکید او بر این گزاره بود که او بر خلاف کارکشته‌های سیاست، «هنر معامله‌گری» می‌داند و می‌تواند در کسوت سیاستمدار هم با پیاده کردن همان اصول، موازنه را در هم در عرصه روابط بین‌الملل و هم در قراردادها و توافق‌های دوجانبه به سمت آمریکا تغییر دهد. می‌توان گفت بخش زیادی از این اصطلاحاً «هنرمعامله‌گری» ترامپ بر رفتار بر اساس دو الگوی ذهنی برای بر هم زدن محاسبات طرف مقابل و وادار کردن او به تسلیم و گرفتن امتیاز استوار است؛ یکی «تئوری بازی بزدل» و دیگری «تئوری مرد دیوانه». تئوری «بازی بزدل» (Game of chicken) بر این اصل استوار است که در یک موقعیت فرضی با دو بازیگری که بین آنها تعارض منافع یا رقابت بر سر منابع وجود دارد، دو طرف سعی می‌کنند با تمام ابزارها و امکاناتی که در اختیار دارند طوری وانمود کنند که برای وقوع بدترین حالت ممکن آماده‌اند تا از این طریق در رقیب هراس ایجاد کرده و او را از میدان به در کنند. نام تئوری ریشه در یک بازی خیابانی دارد که در آن دو راننده با سرعت زیاد در یک جاده از دو سوی مقابل به سمت هم حرکت می‌کنند. یکی از دو راننده باید قبل از آنکه دیر شود تصمیم بگیرد که از مسیر منحرف شود، وگرنه خودروها با هم برخورد می‌کنند و هر دو کشته می‌شوند. در حالتی که یکی از راننده‌ها تسلیم شود و خود را از مسیر خارج کند، بازنده است و او را به خاطر واکنشی که به باخت منجر شده «بزدل» خطاب می‌کنند. راننده دیگری که در مسیر باقی مانده به خاطر آنکه توانسته رقیب را از میدان به در کند برنده است. طبیعی است که اگر یکی از طرف‌ها احساس کند که طرف مقابل ترسو است و تمایل دارد از مسیر منحرف می‌شود طبعاً به حرکت در مسیر مستقیم ادامه خواهد داد. این، یکی از تکنیک‌هایی است که ترامپ چه در کسوت تاجر و چه در کسوت سیاستمدار از آن برای بر هم زدن محاسبات رقیبانش استفاده کرده و می‌کند. مثلاً، او سال گذشته در حالی که روسای جمهور پیشین ایالات متحده همواره سعی داشتند از تهدید اتمی کره شمالی اجتناب کنند به مستقیم‌ترین شکل ممکن این کشور را به حمله اتمی تهدید کرد- علی‌رغم آنکه مشاورانش به او هشدار می‌دادند که این نوع تهدیدها ممکن است باعث ایجاد خطای محاسباتی در پیونگ‌یانگ شده و این کشور را به حمله پیشگیرانه هسته‌ای به منافع آمریکا در «گوام» وادار کند. تکنیک متجانس دیگری که او در ترکیب با «بازی بزدل» از آن استفاده می‌کند، «تئوری مرد دیوانه» (Madman Theory) است: تلاش برای نشان دادن خود به عنوان فردی غیرقابل پیش‌بینی، خطرناک و آماده توسل به زور که هنگامی که با بازی بزدل همراه می‌شود اینطور می‌نماید که او حاضر است خطر وقوع هراس‌آورترین نتایج را به جان بخرد. استفاده از تئوری «مرد دیوانه» در سیاست خارجی عموماً به ریچارد نیکسون، سی‌وهفتمین رئیس‌جمهور آمریکا طی سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۴، نسبت داده می‌شود. او تنها رئیس‌جمهور آمریکا بود که مجبور به استعفا شد و طی دوران ریاست‌جمهوری با مسائل متعددی مثل بحران نفتی ۱۹۷۳ در پی جنگ اعراب و اسرائیل و رسوائی واترگیت دست‌وپنجه نرم کرد. تئوری «مرد دیوانه» در دوران او مبتنی بر رویکردی ساده بود: به وجود آوردن این باور در میان رهبران شوروی سابق که رفتار آمریکا ممکن است غیرمنطقی و شدیداً متغیر باشد. تئوری بیان می‌کرد که در این صورت، رهبران شوروی از بیم مقابله به مثل، دست به تحریک کشوری که در جنگ سرد با آن هستند نخواهند زد. هر چند که ترامپ در کتابش به نام «هنر معامله‌گری» مستقیماً نامی از این تئوری‌ها به میان نمی‌آورد، اما مشی او نشان می‌دهد که او به کارآمدی آنها باور دارد. به عنوان مثال، سال گذشته رسانه‌ها گزارش دادند ترامپ در جلسه‌ای که برای تصمیم‌گیری درباره توافق تجاری سئول-واشنگتن انجام شده به یکی از مشاوران ارشدش دستور داده برای امتیازگیری از طرف‌های مذاکره او را «دیوانه» و غیرقابل پیش‌بینی معرفی کرده و بگوید که او آماده است توافق را پاره کند. سیاست ترامپ در قبال ایران، به خصوص اقدام اخیر وزارت دفاع او در اعزام ناوهای هواپیمابر و بمب‌افکن‌های «بی ۵۲» به منطقه نیز در همین چارچوب قابل تفسیر است. دولت او در شرایطی که همه شواهد و قرائن نشان می‌دهند که آمریکا اساساً توانی برای راه‌اندازی جنگی دیگر را ندارد در ابتدا از تهدید به تقابل نظامی با ایران دم زد و وقتی نشانه‌ای از عقب‌نشینی مشاهده نکرد به تمنّای مذاکره روی آورده و به سفارت سوئیس شماره تلفن داد. https://eitaa.com/resane_ravanshenasi @resane_ravanshenasi
«ایلان گلدنبرگ»، رئیس اسبق میز ایران در پنتاگون و عضو ارشد اندیشکده آمریکایی «مرکز آمریکای جدید» یکی از بی‌شمار تحلیلگرانی در آمریکا است که معتقد است تحرکات جدید آمریکا در منطقه چیزی جز تلاش برای ارعاب ایران و اثرگذاشتن بر محاسبات این کشور نیست. وی در واکنش به تیتر نیویورک‌تایمز مبنی بر اینکه «پنتاگون در حال ایجاد نیروی بازدارنده علیه حمله احتمالی ایران است» در توئیتر نوشت: «لازم است رسانه‌ها استقرارهای نظامی آمریکا در منطقه را مسئولانه گزارش کنند. از مبالغه درباره جنگ با ایران که جنگ‌طلب‌ها خواهان آن هستند خودداری کنید.» گلدنبرگ نوشته است: «من سه سال مسئول میز ایران در پنتاگون بودم. این نوع آرایش‌ها را نمی‌توان عاملی برای تغییر گسترده در معادلات بازی در نظر گرفت. نیویورک‌تایمز نباید برای ارسال یک سامانه موشک پاتریوت چنین تیتری بزند، به ویژه آنکه آمریکا همین چند ماه پیش ۴ فروند از این موشک‌ها را از منطقه خارج کرد.» این مقام سابق آمریکایی در ادامه تصریح کرده درباره اعزام ناو هواپیمابر آمریکایی هم مبالغه شده و اعزام این ناو بر اساس برنامه قبلی و متداول پنتاگون صورت گرفته است. او نوشت: «درباره اعزام ناو آمریکا که هفته قبل اعلام شد هم خیلی بزرگنمایی شد، زیرا این ناو از قبل قرار بود به آنجا برود.» گلدنبرگ در ادامه نوشته است: «پس در واقع چه اتفاقی افتاده است؟ یک نفر در دولت تصمیم گرفته به منظور اعمال فشار بر ایران ژست رسانه‌ای را روی این تحرکات متمرکز کند.» مشرق https://eitaa.com/resane_ravanshenasi @resane_ravanshenasi