چه عاملی باعث می شود مردم هر آنچه می خوانند را #باور کنند؟
بر اساس یافته های گیلبرت، نتیجه این است که قبل از اینکه به مرحله رد کردن #پیام برسیم مرحله درک پیام متوقف می شود.
این باعث می شود افرادی که در چنین شرایطی قرار دارند، استدلال ضعیف دیگران یا دروغ های آنان را باور کنند.
متن کامل را در لینک زیر بخوانید:👇
http://www.shara.ir/view/40104/
مترجم: حنانه باقریان
ساخت یک نسخه جعلی از خود
جایی کاری مانده روی زمین دارید و تلاش برای بازتولید خودتان در تلفن همراه، بیفایدهترین کار است
نویسنده : گلبو فیوضی
سلفی اوایل فقط یک ثبت ساده بود. ثبت تصویری که نقاشان دربار از شاهزادگان میکشیدند تا آن ها را بر بوم در ابعادی بزرگ روی دیواری در قصرها جاودان کنند. اولین تلاشهای بشر برای ثبت خود. آن ها لباسی برازنده میپوشیدند و بهترین ژست خود را میگرفتند تا بهترین خودشان را در خاطرهها به ثبت برسانند.
داستان در گذر تاریخ تغییر کرد. نقاشها حذف شدند و دوربینها از راه رسیدند اما همچنان ثبت خود به تنهایی یا با آن ها که دوست شان داشتند به منظور ماندگاری در تاریخ، نه صرفا یکعکس خانوادگی ساده، مخصوص اشراف و شاهزادگان بود تا تلفن های همراه از راه رسیدند. تلفن های همراه ساده و بیصدا تا پستوهای هر اندرونی و کنجی سرک کشیدند و دوربینهای ساده اولیه مواجهه با رخدادها را تغییر دادند. تا پیش از آن کسی دلیلی برای اثبات حرف خود مبنی بر شاهد عینی اتفاقی بودن نداشت اما دیگر ابزاری در دست شما بود که میتوانستید برای هر لحظه زندگی، مدرکی را با آن ثبت کنید. مدرکی که نشان میداد شما هم در رویدادی که مثلاً از خبر تلویزیون پخش شده است حضور داشتید.
کمکم نسل جدید تلفنهای همراه خیلی بیشتر از آنی شد که قرار بود باشد. کلمهها که راویان اصلی اخبار بودند جای خود را به هزاران تصویر ثبت شده در گوشیهای همراه دادند. هر کس از جایی که ایستاده با گرفتن عکسی که خودش هم در گوشه آن گنجانده شده بود نشان میداد، شاهد رویدادیاست. این تصاویر همزمان با رشد شبکههای اجتماعی شهروند- خبرنگاران را ساخت و روایتهای متکثر از اخباری که تا پیش از آن تنها چند منبع مشخص رسمی داشت. هر سلفی از جایی میآمد و به صاحب سلفی در مختصات شبکههای اجتماعی، متناسب با میزان دیده شدن و بازخورد داشتن، اعتبار میداد.
ماجرا باز به همینجا هم ختم نشد. وقتی کاربران قدرت خود را در روایتگری و خلق زاویه دید مورد نظرشان همراه با حضور شخصی به اثبات رساندند، اتفاق مهیب دیگری رخداد. آن ها خواستند خودشان را هم طور دیگری روایت کنند. دوربینها پر از اپلیکیشنهای مجازی شد برای دستکاری. مردم توانستند برای دنبالکنندهها ، تصویر جدیدی از خود بسازند. دستههای بلند برای دور کردن گوشی از صورت و خلق تصویری معصومانه و کودکمآب به بازار آمد. فعالان شبکههای اجتماعی، به خصوص اینستاگرام عکسمحور، جنبش جدیدی در ثبت سلفی به راه انداختند و واژهای خلق شد بهنام «سلفی خوب». آدابش این است که باید از زاویهای بالاتر از صورت خود در حالی که سر را کج کردهاید با چشمهایی کمی بیرون زده، زل بزنید به دوربینی که بالای سرتان قرار دارد و بعد از چیلیک، انگار شما دیگر این واقعیت سالها زیستهای نیستید که در یک زندگی و تعامل با آدمهایی قرار دارد و مختصاتی دارد. انگار شما آن پیکسلها هستید؛ همانطور عجیب، معذب، به زعم سلیقه عمومی مجازی، زیبا و معصوم که قرار است هزاران قلب هدیه بگیرد و به همه اعلام کند من این شکلی هستم.
اما همیشه برای هر سلفی یک پشت صحنه وجود دارد. جوشهایی که ویرایش و غبغبی که پنهان میشود، چاقیها، ضعفها و مهمتر از همه واقعیتی که بهجای پذیرش اش، از آن گریزانند. سلفی، دایرهای برای ساخت یک نسخه جعلی از خودیاست که دوستش نداریم. اگر معتاد به سلفی گرفتن هستید، بدانید، جایی کاری مانده روی زمین دارید و تلاش برای بازتولید خودتان در السیدی تلفن همراه، بیفایدهترین کار است.
زندگی سرگرمی نیست، پس چرا فکر میکنیم لازم است بچهها به طور مداوم سرگرم باشند؟
بگذارید دوباره حوصلۀ بچههایتان سر برود
اگر دور و برتان بچهای باشد، با این معضل به خوبی آشنایید؛ پیش شما میآیند و میگویند که حوصلهشان سر رفته است و نمیدانند چه کار کنند. اگر سرتان خلوت باشد شاید مشغول بازیکردن با آنها شوید و اگر نتوانید با آنها وقت بگذرانید احتمالاً برایشان پویانمایی میگذارید یا راه دیگری پیدا میکنید تا سرگرم شوند اما چه بسا راه درستتری هم باشد، ولشان کنید تا کمکم بیاموزند زندگی چیزی است که در آن اغلب اوقات حوصلۀ آدم سر میرود.
«حوصلهام سر رفته»، این جمله کوتاه آن قدر قدرت دارد که پدر و مادرها را از وحشت، آزردگی خاطر و عذاب وجدان لبریز کند. اگر حوصله کسی سر رفته باشد، حتماً فرد دیگری در آموزش، غنابخشی یا سرگرمکردن او کوتاهی کرده است. اصلاً چطور ممکن است کسی ادعای ملال کند، آن هم در حالی که کارهای زیادی را میتوان انجام داد؟ اما ملال از آن چیزهایی است که باید تجربهاش کرد، نه آن که با عجله کنارش زد. برخلاف چیزی که بیشتر افراد در فرایند رشد میآموزند، ملال بری ما خوب و سودمند است.
اگر کودکان خیلی زود با این قضیه کنار نیایند، بعدها دچار شگفتزدگیِ نامطبوعی خواهند شد. قبول کنیم که مدرسه میتواند جای خستهکنندهای باشد و واقعیت این است که معلمان وظیفه ندارند به همان ترتیبی که آموزش میدهند، کودکان را سرگرم هم بکنند. قرار نیست زندگی جولانگاه بیپایان سرگرمیها باشد.
خاطرات پیش از قرن ۲۱ سرشار از یکنواختی است. افراد طبقه مرفه، وقتی از پرسهزدن در سالنهای پذیرایی خسته میشدند، به پیادهرویهای طولانی میرفتند و دار و درختها را تماشا میکردند؛ سوار خودروهای شان میشدند و بازهم دورتر میرفتند و درختان بیشتری را تماشا میکردند. کودکان نیز انتظار چنین آیندههایی را داشتند و از همان کودکی با آن اخت میشدند.
تنها چند دهه قبل، در دوران از دست رفته کمتوجهی به کودکان، آدمهای بالغ فکر میکردند حدی از ملال ضروری است اما امروزه قراردادن کودکان در چنین انفعالی همچون اهمال والدین در انجام وظایفشان دیده میشود.« کلیر کینمیلر »در مقالهای به نام «شقاوت والدین مدرن» که در نشریۀ تایمز منتشر شد به مطالعه جدیدی ارجاع میدهد که براساس آن والدین، صرف نظر از طبقه، درآمد یا نژاد، معتقد بودند «کودکانی که در ساعات بعد از مدرسه حوصلهشان سر میرود، باید در کلاسهای فوق برنامه ثبت نام شوند و والدینی که مشغله دارند نیز باید درصورتی که کودکان از آنها درخواست کنند، تمام کارهایشان را متوقف و به آنها توجه کنند.»
امروزه بچهها، زمانی که والدین دست از سرشان برداشته باشند، با وسایل دیجیتالشان به حال خود رها میشوند. والدین برای یک مسافرت طولانی با ماشین یا هواپیما چنان برنامهریزی میکنند که انگار ژنرالهای ارتش هستند و دارند نقشۀ یک مانور زمینی پیچیده را میریزند اما وقتی در دهۀ ۷۰ میلادی کودکان در راه بازگشت حوصلهشان سر میرفت، والدین چه کار میکردند؟ هیچ! اجازه میدادند بوی بنزین خفهشان کند، خواهر و برادرهایشان را عذاب دهند و چون کمربند ایمنی واقعاً کارایی نداشت، میگذاشتند بچهها با کمربند شکسته بازی کنند.
به هرحال ملال میتواند منشأ اتفاقاتی باشد. بعضی از ملالآورترین شغلهایی که من داشتهام، درعینحال خلاقانهترینها هم بودهاند. قصهها درست درآن لحظهای شکل میگیرند که با آثار بیحس کنندۀ ملال اخت شوید و خودتان را در مسیر اکتشاف بیابید. به همین دلیل است که ایدههای خوب زیر دوش حمام به سراغ آدم میآید؛ یعنی وقتی اسیر فعالیتی پیش پا افتاده هستید؛ چرا که درست همان زمان است که به ذهنتان اجازه میدهید پرسه بزند و خود به دنبالش روانه میشوید.
تردیدی نیست که خود ملال در واقع اهمیتی ندارد بلکه مهم نگرشی است که بدان داریم. هنگامی که فرد به نقطۀ فروپاشی میرسد، ملال به او میآموزد چگونه واکنشی سازنده نشان دهد؛ چگونه وضعیت را تغییر دهد اما مادامی که به عادتِ خوار شمردن ملال چسبیده باشیم، چنین چیزی را یاد نخواهیم گرفت.
بدون تردید اگر به جای افزایش سرگرمی، به کودکان بیاموزیم در برابر ملال شکیبا باشند، آنان را برای آیندهای واقعیتر آماده خواهیم کرد؛ یعنی آیندهای که در آن جایی برای انتظارات نادرست از کار و زندگی وجود ندارد. شاید به نظرتان ملالآور بیاید. کار همین است، زندگی همین است. شاید دوباره باید با ملال اخت شویم و به نفع خودمان بهکارش بگیریم. شاید در جهانی که پیوسته خواستههای افراد در حال افزایش است، با کمی هیجان کمتر نیز بتوانیم زندگی کنیم.
🔸#مدیالیتی(واقعیت رسانه ای شده)
دکتر شکرخواه معتقد است: تبدیل واقعیت به بیان در ارتباطات؛ همان رسانهای شدن است.
يعني تبديل شدن reality به يك مقوله رسانهاي كه به آن Mediality ميگوییم. يعني تركيب دو واژه Media و Reality كه ميشود Mediality كه به آن #واقعيت_رسانهاي_شده ميگویيم.
♨️رسانهها واقعیات را بازنمایی می کنند و این به آن معناست که واقعیات با عبور از صافی رسانه ها، شکل و وزنی متفاوت می یابد.
به عنوان مثال همزمانی واژه تروریسم و مسلمانان پس از ۱۱سپتامبر، حمایت از حقوق بشر توسط کشورهای غربی، داعش و خشونت و ترور در اسلام، ایرانهراسی و...
هدایت شده از سواد رسانهای
🚦معاون رئیس دفتر اصناف چندوقت پیش چندین بار در توضیحاتش در مورد گران شدن نان به گوینده رادیو گفت نگید نان #گران شده، کلمه گرانی را بکار نبرید، #اصلاح_قیمت صورت گرفته!
🔸این دقیقا تکنیک اقناعی #حسن_تعبیر است؛ یعنی برای رساندن منظور خود از کلماتی استفاده کنید که بار معنایی مثبتی داشته باشد تا از موضع گیری و مواجهه منفی مخاطب جلوگیری کند!
🚨اما اتفاقی که در واقعیت افتاده چیزی نیست جز #گران شدن قیمت نان!
📲 @savaderesanei
هدایت شده از سواد رسانهای
🚦معاون رئیس دفتر اصناف چندوقت پیش چندین بار در توضیحاتش در مورد گران شدن نان به گوینده رادیو گفت نگید نان #گران شده، کلمه گرانی را بکار نبرید، #اصلاح_قیمت صورت گرفته!
🔸این دقیقا تکنیک اقناعی #حسن_تعبیر است؛ یعنی برای رساندن منظور خود از کلماتی استفاده کنید که بار معنایی مثبتی داشته باشد تا از موضع گیری و مواجهه منفی مخاطب جلوگیری کند!
🚨اما اتفاقی که در واقعیت افتاده چیزی نیست جز #گران شدن قیمت نان!
📲 @savaderesanei
✍️هیچ راهی جز آموزش وجود ندارد
🎯در برای زیست هوشمندانه در جهان شبکه ای شده، هیچ راهی جز آموزش وجود ندارد. یادگیری و تقویت تفکر انتقادی و توانایی تجزیه تحلیل موجب خواهد شد #رسانه_هراسی جایش را به #رسانه_شناسی دهد. نسل هزاره سوم با رسانه زندگی می کنند پس باید آن را بشناسند. سواد رسانه ای مبتنی بر مهارت های منجر به رسانه شناسی و #تربیت_رسانه_ای هدفی است که باید با جدیت دنبال شود.
#شنبههای_سوادرسانه_ای
#آموزش_سوادرسانه_ای_دردبستان
#معصومه_نصیری
❌چرا در #فضای_مجازی به افراد حمله میکنیم؟🤔
«در چنین شرایطی در واقع به قربانی بیش از آنچه که حقش است #آسیب وارد میشود، مجازات را قانون باید تایید کند اما چون #فضای_مجازی سوار قانون نیست فرد بیش از چیزی که مستحقش است آسیب میبیند. این آسیب روی تمامی داشتههای فرد مثل خانوادهاش اثر میگذارد.»
آگاهی بیشتر در لینک زیر👇👇
https://khabaronline.ir/news/1303261
تلگرام و شبکه های اجتماعی در فرانسه
تا امروز ندیدم کسی تلگرام را بشناسد، با تنوع بالایی از ملیت هایی که با ایشان ارتباط داشتم، از فرانسوی و آلمانی و اسپانیایی، تا مکزیکی و شیلی و برزیلی، حتی تا کره ای و چینی و هندی...
مگر اینکه با یک ایرانی دوست شده باشد و او پیشنهادش را داده باشد
تقریبا عموما از فیس بوک استفاده می کنند. دیگه خیلی بخواهند کارگروهی کنند و ارتباط سهل تری داشته باشند از واتساپ استفاده می کنند.
البته خیلی ها هم همین فیس بوک را ندارند، چه اساتید، چه دانشجویان. خیلی مسلط می گویند ما از فیس بوک استفاده نمی کنیم، امن نیست...
برخی که از این هم سخت گیرترند و از عکس خود در فضای مجازی برای تصویر کاربری و... هم استفاده نمی کنند. همکلاسی آلمانی که آقاپسر هم بود از هرگونه عکس گرفتن و نشر در فضای مجازی اجتناب می کرد! یا یک بار یکی از همکلاسی های خانم بعد از یک عکس دست جمعی، درخواست کرد عکسش در اینستا منتشر نشود.
عموم کارها با ایمیل انجام می شود، در پاسخ دادن به ایمیل به روز هستند و ممکن است در لحظه پاسخ دهند.
چه کارهای دانشگاهی، اداری، چه ارتباط گیری با اساتید، همه با ایمیل انجام می شود.
تمام اطلاع رسانی ها، ارسال برنامه ها همه از این طریق است.
روز اول به ما تاکید کردند که باید هر روز ایمیل خود را ببینیم چون ممکن است پیام مهمی دریافت کنیم.
و واقعا هم همین است، مثلا شب از رئیس دانشگاه ایمیل می رسید که فردا در دانشگاه تحصن است و کلاس ها تعطیل، دانشگاه نیایید...
یا مثلا استاد ایمیل می زند که من امروز مشکلی برایم پیش آمده نمی آیم یا با تاخیر می آیم در جریان باشید.
یا اینکه اسناد درسی که آن روز داده است را بلافاصله از طریق ایمیل برای همه ارسال می کند و کار را برای دانشجو آسان تر.
خلاصه که برنامه ایمیل در گوشی ها فعال است و موضوع مهم و جدی برای حفظ ارتباط کاری و اداری و تحصیلی است.
🌸 مشاهدات، تجارب و یادداشتهای یک دانشجوی ایرانی 🇮🇷 در فرانسه
⭕⭕⭕رای دیوان دادگستری اروپا علیه فیسبوک در پرونده حذف «محتوای غیرقانونی»
دیوان دادگستری اروپا روز پنجشنبه ۳ اکتبر طی حکمی اعلام کرد کشورهای عضو اتحادیه اروپا میتوانند به فیسبوک دستور دهند تا مطالب، عکسها و یا فیلمهای منتشره روی این شبکه اجتماعی را حذف کند یا نمایش آنان را در دیگر نقاط جهان محدود سازد.
biznews.ir/?p=13031
🔸دچار فومو هستید؟
حضور مداوم در رسانهها و شبکههای اجتماعی میتواند جنبه حادی به خود بگیرد که به آن فومو (FOMO) میگویند. #فومو مخفف عبارت زیر است:
Fear of missing out
فومو یعنی ترس از دست دادن، ترس از نبودن در شبکهها به این مفهوم که فرد گمان میکند اگر دائما کانکت و #آنلاین نباشند از همه چیز عقب میافتد.
فومو یک بیماری است، بیماری دائما آنلاین
بودن، بیماری نگرانی از دست دادن یک رویداد و ترس از قافله عقب ماندن.
دکتر شکر خواه
#رژیم_مصرف_رسانه
هدایت شده از مدیالوژی/Medialogy
✍️ خط مشترک #مجاهدین_خلق و #آمدنیوز
💢 کانال رسمی سازمان مجاهدین خلق و کانال آمدنیوز با استفاده از محتوا و تیتر مشترک تلاش میکنند ماجرای #لردگان را بهمثابه بحرانی برای امنیت ملی نمایش دهند.
@medialogy1
هدایت شده از مدیالوژی/Medialogy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تحلیلگر تلویزیون لندنی "ایران اینترنشنال" در سودای کمرنگ شدن #اربعین امسال!
🔸 غسان عاشور: بهدلیل تظاهرات اعتراضی اخیر، امسال مراسم اربعین کوچکتر خواهد بود! هم راه شیعیان بغداد و مناطق شمالی عراق بهسمت کربلا مسدود است و هم ایرانیان کمتری وارد عراق میشوند!
✍️ طبق آمار رسمی، میزان تقاضای ایرانیان برای ورود به خاک عراق جهت شرکت در مراسم اربعین، نسبت به سال گذشته بیش از چهار برابر افزایش داشته است.
♦ سوادرسانهای نیاز پیش و بیش مسئولان و رسانهها
محورهای مهم مصاحبه خبرگزاری فارس با #دکتراکبرنصراللهی:
🔺سواد رسانهای فقط نیاز مردم نیست بلکه مسئولان و رسانهها، بیش و پیش از مردم باید سواد رسانهایشان را افزایش دهند.
🔺با توجه به تولید و انتشار انبوه پیامها از منابع متعدد، ناشناخته و غیرمسئول ضرورت دارد تا مردم صحتپیامهایدریافتی از رسانههای مختلف را با عقلسلیم، منابع معتبر رسانهای، سوابق منابع دریافتی انطباق دهند و در صورت ضرورت از نظر افراد و گروههای مرجع در مورد آن مطلع شوند.
🔺اگر مردم فهم درست و صحیح و برخورد فعال با پیامها داشته باشند، تحت تاثیر پیامهای بعضا نادرست و سیاسی و غیر واقعی فرستندگان پیام قرار نمیگیرند.
🔺سواد رسانهای مردم نسبت به قبل افزایش یافته است؛ باوجوداین فهم و برخورد فعال آنها نسبت به رشد تکنولوژیهای ارتباطی، رشد و تعدد وسائل ارتباط جمعی و پیچیدگی و تنوع و تعدد تاکتیکهای پوشش رسانهای و خبری رسانهها، ناکافی است .
🔺 تعدد، تنوع و پیچیدگی تولید کنندگان و توزیع کنندگان پیامبیشتر شده و انگیزه آنها نیز نسبت به گذشته سیاسی و پیچیده تر شده است؛ در چنین شرایطی نیاز مردم به سواد رسانه ای بیشتر شده است.
🔺سوادرسانهای خاص مردم عادی نیست؛ مسئولان هم به سوادرسانهای نیاز دارند تا بتوانند در دام رسانههایی که با هدف بهرهبرداری سیاسی، امیدزدایی، ناکارآمد جلوه دادن کشور ، افزایش تنشها و غیرطبیعیجلوهدادن اتفاقهایطبیعی به سراغشان میروند، نیفتند.
🔺مسئولان باید به حدی سواد رسانهای داشته باشند که بتوانند از رسانهها برای ارائه تصویر واقعی از کشور و طرح مشکلات و ارائه راهکار،حداکثری و درست استفاده کنند.
🔺درحالحاضر این فهم و برخورد فعال در بین مسئولان ناکافیاست؛ به همین دلیل اغلب در زمین رسانهها بازی میکنند و به جای اینکه خودشان برای ارائه تصویر واقعی از سازمان، نهاد و وزارتخانهشان از ابزار رسانه ای استفاده کنند، در دام رسانه های داخلی و یا خارجی قرار میگیرند.
🔺رسانهها هم به سواد رسانهای نیاز دارند اما از آن غلفت میکنند.
🔺به نظر می رسد رسانهها آرایش رسانهای موجود را نمیدانند و فهم درستی از اصول و تاکتیک ، مسایل کشور و همچنین رقیبها و دشمنان و مخاطبان خود ندارند؛به همین دلیل است که مقام معظم رهبری در بیانیه گام انقلاب با اشاره به عملکرد رسانههای غربی میفرمایند کشور در محاصره تبلیغاتی قرار گرفته است و جوانان در شکستن این محاصره تبلیغاتی پیشتاز باشند.
📍آیا شبکههای اجتماعی ما را خودپسند کرده است؟
🔹مهدی کاشفیفرد، دانشجوی دکتری ارتباطات:
🔻رسانههای نوین را میتوان رسانههایی دانست که در اختیار فردیت ما قرار گرفته است. حتی، فرهنگهایی رفتاری که در فضایی مانند اینستاگرام شکل میگیرد، نیز، در جهت تقویت فردیت است؛ مانند عکسهای Selfie که در آن، چیزی که اهمیت دارد، من هستم.
اما، چنین فضایی، ما را چگونه تربیت میکند؟ آیا این فضا، آسیبهای اخلاقی از جمله خودپسندی را نیز به همراه دارد؟ اگر بله، این خودپسندی تا کجا دامنگیر ما خواهد بود؟ بیتردید، وقتی کاربری به لحاظ روانی در فضای مجازی، فردیت خود را در خطر بیند، خود را محق میداند که از فردیت خود دفاع کند.
📌ادامه این مطلب را در سایت باشگاه اندیشه بخوانید:
http://bashgah.net/go/sh2b/
📍نسلی که خاطره ندارد
Peter Funt، nytimes:
🔻پژوهشگران معتقدند که دو شیوهی اصلی برای دسترسی به خاطرات وجود دارد که عبارتاند از بازشناسی و یادآوری، بازشناسی فرایندی سادهتر و مطمئنتر است. بازشناسی به معنای تداعی شیئی فیزیکی با موضوعی است که قبلاً آن را تجربه کرده یا با آن مواجه شدهایم. این تداعی و بازشناسی میتواند به این دلیل باشد که خاطرات ملموس از تمام پنج حس استفاده میکنند، محرکهای هیجانی را برمیانگیزند و ما را به لحظه، مکان یا زمان باارزشی در گذشته منتقل میکنند.
اندرو هاسکینز، استاد علوم اجتماعی در دانشگاه گلاسکو در کتاب جدیدش با عنوان «مطالعات حافظهی دیجیتال» به این نتیجه میرسد که: «هرچند عکسها، نامهها و اشیاء دیگری که یادآور انسانها و تجربههای گذشته هستند، از بین میروند و میپوسند، اما نگه داشتن آنها مانند حفظ کردن آن انسانها و تجربههای خاطرهبرانگیز است.» اما یادگاریهای دیجیتال به هیچ وجه چنین خاصیتی ندارند.
📌ادامه این مطلب را در سایت باشگاه اندیشه بخوانید:
http://bashgah.net/go/lmqw/
سرقت اطلاعات بانکی کاربران بعد از درج آگهی در سایتهای آگهی ترفند جدید مجرمین سایبری
دریافت هزینه ثبت آگهی شیوه مجرمان سایبری برای به دام انداختن کاربران به درگاههای بانکی فیشینگ است.
ثبت آگهی در اینگونه سایتها رایگان است و فقط در مواردی که کاربر نیاز به افزایش بازدید و یا خدمات ویژه داشته باشد تنها از طریق ابزارهای درون برنامه و از طریق درگاههای بانکی با دامنه shaparak.ir پرداخت هزینه انجام میشود.
کاربران سایتهای فروش اقلام دست دوم توجه داشته باشند به دلیل اینکه شماره تلفن همراه در سایتهای ثبت آگهی ثبت میشود، مراقب باشند که قربانی افراد تبهکار نشوند.
#مراقب_باشید
🔻 مقالات ارایه شده در #انجمن_اخفاپژوهان_ایران
#اخفا (اخلاق فناوری اطلاعات)
نگارش دوم:
#زندگی_تزئینی
✅ موضوع : زندگی تزئینی (ویرایش شده)در فضای مجازی
#معصومه_نصیری ـ مدرس و پژوهشگر سواد رسانهای
ــ هر یک از ما کم یا زیاد، بخشی از زندگی خود را در فضای مجازی در معرض دید دیگران قرار میدهیم و بخشی را نه. این کار از نظر اخلاقی درست است یا نه؟ چرا؟ چه تبعاتی دارد؟
در شرایطی که دچار بحران نمایشی شدن زندگی روزمره از طریق شبکههای اجتماعی هستیم و از شامخوردن تا سفر رفتن و هدیه گرفتنهایمان را در شبکههای اجتماعی به نمایش میگذاریم، باید نگران حاد شدن مسئله «نمایشی شدن زندگی» باشیم و از خود سوال کنیم هدف از نمایش حوزههای مختلف خصوصی و عمومی در شبکههای اجتماعی چیست؟ این نمایش تا کجا مجاز، معقول و طبیعی است؟ نمایشی شدن زندگی روزمره چه آسیبی دارد؟ چرا علاقهمند به انعکاس زندگی خود در شبکههای اجتماعی هستیم؟
جدای از مباحث مربوط به حفظ حریم خصوصی در شبکههای اجتماعی و مخدوش نمودن این مرز توسط خود کاربران، در بعد اخلاقی بودن یا نبودن آن باید یادآور شد وقتی کاربران برای به نمایش گذاشتن زندگی خود در فضای باز شبکههای اجتماعی کنشگری میکنند، گاهی مجبورند نقش بازی کنند و به گونهای متفاوت از آنچه هستند، خودشان را نشان دهند. این بعد موجب ترویج تظاهر، ریاکاری و گاها خودنمایی و ترویج خودپسندی میشود که هر یک از این خصوصیتها در آموزههای اخلاقی، محل اشکال هستند.
به رخ کشیدن چند برش کوچک از زندگی در فضای مجازی موجب ایجاد رقابت برای سوق پیدا کردن به سمت مصرفگرایی و حتی در پارهای موارد سطحینگری میان کاربران میشود.
جمله معروفی هست که میگوید زندگیِ کراپشدهی دیگران را با زندگیِ کراپنشدهی خودن مقایسه نکنید.، حسرت نخورید و در چاله یخی این فضا گرفتار نشوید که چرا دیگری اینگونه است و من نیستم. از تبعات این نمایش روزمرگی، اول از همه نقض حریمخصوصی خودمان به دست خودمان است آنهم بدون اینکه حواسمان باشد. دوم اینکه افراد در رقابتی عبث بر سر روالی خواهند افتاد که جز هدر رفت انرژی و افسردگی نتیجه ای دربر ندارد.
این اثرات منفی در پلتفورمهایی همچون اینستاگرام که مبتنی بر تصویر هستند بیشتر بروز و ظهور دارد و شاید برای همین بوده که فیسبوک پروژه آزمایشی حذف لایک از پلتفرم این شبکه اجتماعی را در استرالیا نیز اجرایی کرد و مدتی پیش نیز شایعهٔ سربستهای پراکنده شد که میگفت توییتر میخواهد لایک را کنار بگذارد. کاربران اعتراض کردند. "شان پارکر" نخستین مدیر فیسبوک، این شبکهٔ اجتماعی را «#حلقه_بازخورد_تأیید_اجتماعی» نامیده است که برای «بهرهبرداری از ضعفی در روان انسان» طراحی شده است و این است واقعیت شبکه های اجتماعی و طراحیشان؛ بهرهبرداری از ضعفهای درونی کاربران برای کسب درآمد.
تلاش دیوانهوار کاربران برای قرار گرفتن در قالب کلیشه ساخته شده از بدن و زیبایی نیز تا جایی پیش رفت که اینستاگرام اعلام کرد محدودیت بیشتری را در انتشار مطالب مربوط به رژیمهای غذایی، لاغری و جراحیهای زیبایی اعمال میکند. این محدودیتها شامل حال فیسبوک، مالک اینستاگرام هم خواهند شد.
البته ویژگی ذاتی رسانههای عکس محور، همین کارکرد است اما شاید بتوان گفت از دیگر آسیبهای این نمایشی شدن این است که عکسمحورها معمولا قربانگاه زمان هستند و به افزایش تعداد #پرسهزنهای_مجازی کمک میکنند. تلاش و رقابتی دیوانهوار برای دیده شدن، لایک شدن، متفاوت به نظر رسیدن و نمایش آنچه دوست داریم باشیم و فاصله با آنچه هستیم در اینستاگرام در جریان است. این تلاش را به آب و آتش زدن خود برای ارضای حس کنجکاوی دیگران و کمک به آنها برای سرک کشیدن در زندگی خود باید دانست.
کار تا جایی پیش رفته است که مدونا خواننده آمریکایی پاپ در مصاحبه با نشریه Sun گفته بود شبکههای اجتماعی به ویژه اینستاگرام به وجود آمدهاند که فقط به کاربران حس بد بدهند. شبکههای اجتماعی میتوانند جنبههای منفی را برجسته کنند، حس ناخشنودی از بدن را القا کنند. شما گرفتار مقایسه خودتان با دیگران میشوید. به اعتقاد من اینستاگرام موجب میشود که درباره خودتان حس ناخوشایندی داشته باشید.
سلنا گومز نیز با 152 میلیون فالور گفته که اپلیکیشن اینستاگرام را از روی گوشیش پاک کرده چون این برنامه به سلامت روحیش آسیب میزند و باعث افسردگیش شده است.
شبکه های اجتماعی جذاب اما ویرانگر هستند البته اگر حواسمان نباشد.
👪 17مهر؛ روز «کودک، رسانه و ارتباطات»
📺همراه با کودکان فیلم ببینید و تلویزیون تماشا کنید!
چون:
🔅یادگیری کودکان در تعامل با انسان ها اتفاق می افتد. پژوهش ها نشان می دهد وقتی کودک درحال تماشای یک برنامه آموزشی است و والدین او را همراهی می کنند و گاهی مسئله را برای او تسهیل می کنند، یادگیری او چندین برابر می شود.
🔅کودک تماشای فعالانه را می آموزد. تماشای فعالانه یعنی اینکه هر پیامی به او می رسد را پردازش می کند، درباره آن فکر می کند و با خودش گفتگوی ذهنی خواهد داشت. وقتی همراه کودک فیلم تماشا می کنید او کم کم می آموزد که می تواند از فیلم ها چیزهای زیادی بیاموزد، برخی پیام ها را رد کند و اینکه در دریافت پیام، فعالانه مشارکت کند. پس حین تماشای فیلم از او سوال بپرسید، تجربیات تان را بگویید و درباره درست بودن یا نبودن پیام با او وارد گفتگو شوید.
🔅نیاز نیست حتما همان زمان فیلم دیدن، گفتگویتان به نتیجه برسد. گفت وگوهایی که پایان آن باز است ذهن کودک را مشغول می کند و کودک را وادار به تفکر می کند. نقش همه چیز دان را برای او بازی نکنید. خیلی وقت ها از او بخواهید خودش پاسخ را پیدا کند و با شما در میان بگذارد.
#میانجیگری_فعال
#تفکر_انتقادی
⚠️ این مفصلترین گزارشی است که در مورد موج #دختر_آبی ارائه شده است. در گزارش زیر به شما خواهیم گفت:
⭕️ اولين منابع منتشركنندهی خبر در توییتر و تلگرام و اینستاگرام کدام حسابهای کاربری بودند؟
⭕️ ماجرا کی فوتبالی شد؟
⭕️ نام کامل سحر خدایاری را چه کسی و در کدام شبکهی اجتماعی افشا کرد؟
⭕️ چه کسی و در کجا برای اولین بار از #دختر_آبی استفاده کرد؟
⚪️ خبر درگذشت سحر خدایاری را چه کسی و در کدام بستر منتشر کرد؟
⚪️ #دروغ_دختر_آبی چرا و از کجا ترند شد؟
⚪️ #دربی_دختر_آبی چرا ترند شد؟
⚪️ چرا عکس یادگاری استقلالیها جنجال به همراه داشت؟
🔵 آمار مطالب منتشرشده در مورد #دختر_آبی در بسترهای توییتر، تلگرام، اینستاگرام و خبر به تفکیک!
🔵 ترینها در ماجرای دختر آبی!
🔵 بررسی مقایسهای استفادهی کاربران از ایموجیها در موضوعات دختر آبی و عفو محمدعلی نجفی!
🔵 واکنشهای سیاسیون، سلبریتیها و چهرههای بینالمللی!
⚠️ باصرف تنها ۵دقیقه، از همهی آنچه رخ داده باخبر شوید. برای یافتن پاسخ همهی این سوالها به لینک زیرمراجعه کنید و گزارش تفصیلی را دربلاگ دیتاک بخوانید.
https://bit.ly/30SrRFR
دیوارنگاره میدان ولیعصر دیگر تنها یک بیلبورد نیست. خودش به تنهایی شده است یک #رسانه. تابلو میدان ولیعصر نمود یک کار تر و تمیز گروهی است. نمود یک فرایند #برنامه_سازی جدی و علمی است. از نیازسنجی تا اجرا. تابلو میدان ولیعصر به اندازه یک اداره کل تبلیغات اسلامی می ارزد و بلکه چندین برابر آن اثر دارد.
#الحسین_یجمعنا
#تصویر_رسانه
هدایت شده از جواد جاویدنیا
🔷️🔷️🔷️«ملی سازی فضای مجازی» در برابر «کاپیتولاسیون در فضای مجازی»
جاویدنیا: در فضای مجازی اسیر کاپیتولاسیون شده ایم
fna.ir/dc0bal
@Dr_Javidnia
هدایت شده از جواد جاویدنیا
♦️مجازات منتشرکنندگان اخبار دروغ تشدید میشود!
🔹سرپرست معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور از تشدید مجازات منتشرکنندگان اخبار دروغ در رسانه ها و فضای مجازی خبر داد.
🔹جواد جاویدنیا به مدیران کانال ها و صفحات در رسانه های اجتماعی هشدار داده و گفته انتشاردهندگان اخبار کذب اعم از اینکه خود فرد تولیدکننده خبر باشد یا خبر کذب تولیدشده دیگران را منتشر کند، دارای مسئولیت قانونی هستند.
https://www.irna.ir/news/83505556
@Dr_javidnia