هدایت شده از اندیشه و قلم | احمد قدیری
🔴 تحمیق
ببینید رسانه ملکه، چگونه با تزریق اهمیت کاذب به نازلترین مسائل خاندان حاکم، مخاطبانش را تحمیق میکند: #راز #فاش
twitter.com/GhadiriNetwork
@GhadiriNetwork
هدایت شده از جواد جاویدنیا
🔷️🔷️🔷️رئیس پلیس فتا نیروی انتظامی : بیش از ۶۰ درصد جرایم سایبری مربوط به برداشت غیرمجاز اینترنتی و همچنین کلاهبرداری اینترنتی است؛ بر این اساس ضرورت دارد تا برای پیشگیری از این جرایم رمزهای یک بار مصرف هر چه زودتر عملیاتی شود.
www.irna.ir/news/83528026/
@Dr_Javidnia
🔸️اطلاعرسانی در شرایط بحران
#زلزله
#اخبار_جعلی
با وقوع زلزله در استان آذربایجان شرقی و تجربه حوادث قبلی لازم است در انتشار اخبار حادثه زلزله رسانه ها و کاربران شبکه های اجتماعی مراقبت کنند و نباید تحت تأثیر هیجان و جو روانی حاکم بر رویدادها اخبار دریافتی را بهسرعت بازنشر دهند.بویژه مراقب نشر #اخبارجعلی بود.
در این حوادث انتشار اخبار جعلی، اخبار دارای #اطلاعات_نادرست و #غلط و نیز #اخبار_گمراه کننده ترویج و منتشر می شود که باید با شناسایی این اخبار از گسترش آنها جلوگیری کرد.
از این رو :
👈حتماً اخبار و عکسها را از منابع و رسانه های رسمی و معتبر پیگیری کنید.
👈تا صحت خبری برایتان مشخص نشده است آن را برای دیگران ارسال نکنید.
👈در انتشار اخبار حتما تامل و تفکر کنید سپس منبع را چک کنید و پس از اخبار را نشر دهید.
👈به جای بازنشر بیهدف و گسترده اخبار و تصاویر ، سعی کنیم توصیههای ایمنی که رسانههای رسمی یا مسئولان مربوطه درباره راهکارهای مواجه با بحران تولید کردهاند را به دست مخاطبان دیگر برسانیم.
👈در شرایط بحرانی آرامش روانی جامعه و کمک رسانی دستگاههای رسمی مهم تر و دارای اولویت است با انتشار اخبار جعلی این وظایف را تحت الشعاع قرار ندهیم
#سواد_رسانهای
(برگرفته از توصیه های معصومه نصیری مدرس حوزه سواد رسانه ای )
#معرفی #سایت |
#روش_های_حقیقت_یابی |
🔸️سایت های #حقیقت_یابی | #کنترل_حقیقت
در جهان
#fact-checking
✍دربسیاری از نقاط جهان سایت های غیر دولتی و دانشگاهی و رسانه ای راه اندازی شده اند که هدف انها مقابله با اخبار جعلی ، متون جعلی و اطلاعات غلط و نادرست است . هدف این وب سایت ها حقیقت یابی و کنترل حقیقت است .درحالی که ایالات متحده، بزرگ ترین بازار برای پروژه های کنترل حقیقت به شمار می رود، اما برخی از هوشمندانه ترین و خلاقانه ترین فعالیت ها در این زمینه در دیگر مناطق جهان در حال انجام است. برخی وب سایت ها و پروژه های کنترل حقیقت در قاره ها و کشورهای مختلف از جمله آفریقا (آفریقای جنوبی، سنگال، نیجریه و کنیا)، آرژانتین، فرانسه، نروژ یا بریتانیا و برخی کشورهای آسیایی باشند.
دیدن این وب سایت ها و روش های آنها برای کنترل و بررسی حقیقت و مقابله با اخبار جعلی جالب و آموزنده خواهد بود
👉 www.politifact.com/
سایت برنده جایزه پولیتزر توسط سردبیران و خبرنگاران روزنامه Tampa Bay Times اداره می شود. PolitiFact یک وب سایت بررسی کننده حقایق است که صحت ادعاهای مقامات در سیاست آمریکا را ارزیابی می کند.سایت های دولتی PolitiFact توسط سازمان های خبری که با تایمز همکاری داشته اند اداره می شود.
👉www.washingtonpost.com/news/fact-checker/
هدف این وب سایت و ستونی همراه آن در نسخه چاپی روز های یکشنبه" واشنگتن پست "، بیان" حقیقت " در اظهارات چهره های سیاسی در مورد موضوعات با اهمیت بسیار مهم ، ملی ، بین المللی یا محلی است.
👉https://www.snopes.com/
این وب سایت گزارش ها و اخبار مختلف شهری ، فرهنگ عامه ، شایعات و اطلاعات غلط را راستی ازمایی می کند.
👉www.reporterslab.org/fact-checking
آزمایشگاه خبرنگاران دوک ، پایگاه داده ای از سایت های جهانی بررسی واقعیت را در اختیار دارد. می توانید از این نقشه آنلاین این سایت برای کاوش اخبار و سایت های حقیت یابی در سراسر جهان استفاده کنید.
👉https://www.hoax-slayer.net/ 👈
هدف این سایت که در استرالیا مستقراست بیشتر شناسایی و مقابله با ایمیل های جعلی وکلاهبرداری اینترنتی و آموزش به کاربران وب در مورد مسائل مربوط به امنیت ایمیل و اینترنت است.
👉www.theguardian.com/news/reality-check
روزنامه گاردین هر ورز اخبار و مطالب مختلف را راستی ازمایی و واقعیت سنجی می کند.
👉http://factscan.ca/
سایت بررسی و کنترل حقیقت در کانادا است . این سایت یک سایت غیر حزبی در سیاست فدرال کانادا است که صحت سنجی اظهارات مقامات کانادایی را انجام می دهد.
👉https://trudeaumetre.polimeter.org/
یک وب سایت غیر دولتی در کانادا است که آنچه دولت انجام می دهد را ردیابی می کند.
👉https://www.milenio.com/poligrafo
سایت حقیقت یابی و مقابله با اخبار جعلی در مکزیک است.
👉www.channel4.com/news/factcheck/
سایت کنترل واقعیت در کانال چهار لندن
■اتفاق روز
🔸️ جنجال مدرسه فرهنگ و سخنان همسر حداد عادل نمونه ای از #جعل #اطلاعات_نادرست و #گمراه_کننده در شبکه های اجتماعی و تعجیل در اظهار نظر و انتشار محتوا بدون بررسی منبع اصلی
✍حضور طیبه ماهروزاده یکی از اعضای شورای عالی سیاستگذاری آموزش و پرورش و همسر غلامعلی حدادعادل در برنامه زاویه شبکه ۴ سیما حسابی جنجالی شد. بلافاصله بعد از برنامه ویدئویی از بخشهایی از صحبتهای ماهروزاده در شبکههای اجتماعی منتشر شد که کاربران را به واکنش واداشت. در این ویدئو اینطور برداشت میشد که او گفته فرزندش میخواسته در رشته علوم انسانی تحصیل کند و آنها نتوانستهاند مدرسهای با محیط مناسب پیدا کنند و بههمین دلیل دبیرستان فرهنگ را مخصوص رشته علوم انسانی تأسیس کردند. کاربران از این حرفها عصبانی بودند و مینوشتند که حدادعادل و همسرش سال هاست در آموزش و پرورش حضور دارند و حالا باید برای شرایط مدارس پاسخگو باشند. البته فیلم تقطیع شده بود و ماهروزاده هم بیانیهای منتشر کرد و نوشت: «تأسیس دبیرستان فرهنگ بعد از فراغت فریدالدین [فریدالدین حداد عادل] از دوره دبیرستان صورت گرفته و وی در این دبیرستان تحصیل نکرده است.
۲-اشاره به تحصیل وی صرفاً به منظور بیان وضعیت نامطلوب رشته علوم انسانی در آن زمان بوده و این مطلب با دقت در صحبت اینجانب به روشنی قابل اثبات است.
۳-در برنامه بهصراحت گفته شد که مدارس دولتی فرهنگ (که تعداد آنها در حال حاضر در حدود یکصد مدرسه تخمین زده میشود و باعث توسعه علوم انسانی شده است) هیچ ارتباطی با مؤسسه غیرانتفاعی فرهنگ ندارد.»
البته فیلم تقطیع شده کار خودش را کرده بود و همچنان به ماهروزاده و همسرش در شبکههای اجتماعی انتقاد میشد
#راستی_آزمایی
#اطلاعات_گمراه_کننده
#اخبار_جعلی
⭕️وقتی رسانه ها به جنگ دعوت می کنند
💢روزنامه ینی شفق ترکیه از تند ترین روزنامه های ترکیه در خصوص بازی دیروز تراکتور استقلال نوشت 120 هزار نفر فریاد زدند جان و خونمان فدای تو ترکیه وطن مادریمان
تحریک گسل های قومیتی ترفندی برای تجزیه ی کشور توسط رسانه هاست
حمله ی ترکیه ی به کردها و حمایت از شعار های تجزیه طلبانه همان فضای سازی رسانه ای برای آشوب در کشور است
👤 مارشال مک لوهان:
جنگ هایی که در آینده رخ خواهند داد به وسیله تسلیحات جنگی و در میدان های نبرد نخواهند بود بلکه این جنگ ها به دلیل تصوراتی رخ خواهند داد که رسانه های جمعی به مردم القا می کنند
#جنگ_رسانه_ای
⭕️نگاهی به یک نقطه ضعف بزرگ رسانهای
💢با نگاهی به اخبار، تصاویر و فیلمهای ارسالی از ناآرامیها در لبنان و عراق، کشورهایی که به لحاظ موقعیت و تحولات برای جمهوری اسلامی ایران بسیار دارای اهمیت هستند، درخواهیم یافت اکثر آنها دریافت شده از رسانههای خارجی چه عراقی و لبنانی و چه سایر کشورها هستند. این در حالی است که رسانههای کشور در سالهای نه چندان دور نسبت به اعزام عکاس و خبرنگار به محل رویدادها اقدام میکردند و مخاطب ایرانی رخداد را با روایت رسانهای ایران دریافت میکرد.
💢روزگاری شعار ما «ایران به روایت ایران» بود و در گام بعد بنا بود «جهان به روایت ایران» را داشته باشیم. بنا بود مخاطبان جهان را در دریچه لنز و قلم خبرنگاران ایرانی ببینند و بخوانند. اما امروز بغل گوشمان اتفاقاتی درحال وقوع است که روایت ایران در انعکاس رسانهای آن نقشی ندارد. ما این اتفاقات را با روایتی غیرایرانی دریافت میکنیم و این یعنی نقطه ضعفی بزرگ برای دستگاه رسانهای یک کشور.
💢وقتی جنگ افغانستان رخ داد بر سر اینکه چه کسانی برای تهیه عکس و خبر اعزام شوند و کدام رسانه اخبار و تصاویر اختصاصی دارد، مسابقه بود ولی امروز ما ناچار به خوانش اخبار ترجمه شده و تحلیلهای متکی بر همین اخبار هستیم. در بخش عکس رسانههای کشور هم اثری از تصاویر اتفاقات این کشورها نیست.
💢و در پایان اینکه اگر بسیاری از رسانههای دنیا برای اکثر اتفاقاتی از این دست خبرنگار و تصویربردار اعزام میکنند تلاشی است برای غالب کردن روایتشان و اینکه ما از این مهم غافلیم یعنی باید تن دهیم به دست به دست شدن محتواهایی که ممکن است به شکاف بین ملت ایران و عراق دامن زند؛ همان چیزی که در پس پرده اتفاقات این کشور وجود دارد.
💢به امید روزی که جهان به روایت ایران محقق شود و رسانه به معنای دقیق کلمه رسانه باشد.
👤معصومه نصیری
#سواد_رسانه_ای
#مسمومیت_اطلاعاتی
تقریباً تمام اطلاعاتی که ما روزانه دریافت میکنیم، اطلاعات دسته چندمی است که بارها از فیلتر اندیشهها و قضاوتهای دیگر رد شده و از آن تأثیر پذیرفته است و اولین درس از سواد رسانهای در چنین شرایطی این است که بدانیم آنچه در رسانه میبینیم، لزوماً واقعیت نیست و میتواند ضد واقعیت نیز باشد.
نیوتن مینو، پژوهشگر معروف میگوید در سال 1981 نگران بودم که فرزندانم نخواهند توانست از تلویزیون منفعتی ببرند. 30 سال بعد نگرانیم از این بابت بود آیا نوههایم از صدمات تلویزیون در امان خواهند بود؟
مالکوم ایکس میگوید: اگر مراقب نباشید روزنامهها با شما کاری خواهند کرد تا از کسانی که به آنها ظلم میشود متنفر باشید و به کسانی که به آنها ظلم میکنند عشق بورزید. این دو جمله شاید بتوانند بهترین توصیف از عواقب آلودگی اطلاعاتی باشند.
🗣🗣حواسمان به هجوم اطلاعاتی که روزانه دریافت می کنیم، باشد.
#سواد_رسانه_ای
#رژیم_اطلاعاتی
⭕️برخی تکنیک های عملیات روانی در پیام های رسانه ای
🔺درباره نوع و ميزان اثر رسانه ها بر مخاطب نظرات مختلفی وجود دارد. با چند روش متداول برای تاثیرگذاری آشنا شوید:
💢کاشت: مخاطبان در دريافت پيامهاي رسانه ها به خصوص تلويزيون، مانند زمين مستعدي هستند که مي توان هرچه را خواست در آنها کاشت و پرورش داد. بنابراين، معنا توسط رسانه ها توليد مي شود و مخاطبان با پذيرش چنين معناهايي به همديگر نزديک تر مي شوند. نظریه پردازان میگویند تلويزيون آثار درازمدتي دارد؛ آثار تدريجي و غيرمستقيم اما متراکم و با اهميت.
💢برجسته سازي يا تعيين دستور کار: چيزي که برجسته شود اهميت پيدا مي کند. رسانهها با اهميت دادن و برجسته کردن برخي اخبار و موضوعات، آنها را در دستور کار جامعه قرار مي دهند و با وزن دادن به آنها، نيروهاي جامعه را به آن مشغول مي کنند. برجسته سازي از شناخته شده ترين تاکتيک هاي جنگ نرم محسوب مي شود.
این روش از کارکردهاي اصلي رسانه ها در انحراف افکار عمومي به سمت دلخواه است. به عبارت سادهتر رسانهها از اين طريق به مردم ديکته مي کنند که به چه موضوعاتي و چگونه بينديشند.
1رسانه ها واقعيت را منعکس نمي کنند، بلکه واقعيت را دستکاري کرده و به آن شکل تازه اي مي دهند.
2. تمرکز رسانه ها بر تعداد خاصي از مسائل و موضوعات باعث مي شود تا آن مسائل و موضوعات، نزد مخاطبان مهم جلوه کنند و در اولويت قرار گيرند.
💢الگوبرداري: در این روش رسانه هاي جمعي بهخصوص تلويزيون و سينما، مردم را طبق الگوهاي مختلف رفتاري به عمل وامي دارند. اين تصاوير مي توانند به عنوان «الگوهاي رفتار» عمل کنند و قابل تقليد باشند، و مردمي که بيننده کنش تصوير شده هستند، ممکن است از آن به عنوان بخشي از مجموعه رفتاري خود استفاده کنند.
#سواد_رسانه_ای
#عملیات_روانی
خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت «نشو»
👤حتما برای شما هم پیش آمده در یک جمع یا در گفتگوهای مجازی، برای همرنگ شدن با جماعت، خودسانسوری کرده باشید و فقط با این گمان که بعید است #اکثریت نظر شما را بپسندند، از ابراز عقیده تان منصرف شده باشید.
🤫 نظریهی #مارپیچ_سکوت به توضیح این اتفاق پر تکرار در رسانه ها و افکارعمومی میپردازد. طبق این نظریه افراد با این فرض (درست یا غلط) که نظرشان ممکن است با اکثریت یکی نباشد، ترجیح میدهند سکوت اختیار کنند تا از عموم مردم متمایز نشوند.
در بسیاری از مواقع صاحبان قدرت و #رسانه از این احساس مشترک انسانی، سوء استفاده می کنند تا دیدگاه مطلوب خود را به عنوان نظر غالب جا بیاندازند؛ به نحوی که اگر افرادی هم هستند که دیدگاه متفاوتی دارند، از علنی کردن آن منصرف شوند.
به این ترتیب یک دور معیوب و مارپیچ گونه ای شکل میگیرد و #اقلیت جامعه یا به عبارتی خود اقلیت پندارها، سکوت را بر سخن ترجیح می دهند؛ با تداوم این سکوت، گرداب روز به روز عمیقتر میشود و تبعا مخالفت با آن هم پرهزینه تر.
برای واضحتر شدن موضوع، به اقدام اخیر بازیکن #پرسپولیس از این منظر بنگریم. #مهدی_ترابی در شادی پس از گل، از شعار نوشته شده روی زیرپیراهنی اش در مقابل دوربین #تلویزیون رونمایی کرد. از آنجا که شعار یا بهتر است بگوییم دلنوشته او حاوی مضمون سیاسیِ کاملا رکی بود، واکنشهای متعدد و متنوعی را به ویژه در فضای مجازی در پی داشت.
گروهی اقدام او را پسندیدند و در مقابل گروهی دیگر حجم وسیعی از واکنشهای منفی نثار او کردند. حال سوال این است که آیا ترابی پیشبینی واکنش های منفی زیاد را نمیکرد؟ بیتردید جواب منفی است.
کسی که کمترین سر و کاری با #فضای_مجازی داشته باشد به خوبی میداند، ابراز عقیده، آن هم از نوع سیاسیاش، بدون نقد و هجمه و توهین نخواهد بود؛ اما این جوان با علم به این موضوع، ترجیح داد از فرصت رسانه ای که در اختیار دارد، برای بیان دیدگاهش حداکثر استفاده را ببرد، هر چند برایش هزینه ساز باشد.
چه بسا سلبریتیهای دیگری هم باشند که در اینباره، دیدگاه مشابهی با ترابی دارند؛ اما به دلایل مختلف از جمله میل به همرنگ شدن با اکثریت جماعت #سلبریتی، به ندرت شاهد اقدامات مشابهی از آنها هستیم.
این اقدام ترابی فارغ از مضمون پیامش، قابل ستایش است.
چراکه در فضای غبار آلود مجازی که در بسیاری از مواقع تشخیص حق از ناحق در آن دشوار است، داشتن این حد از شجاعت توام با بینش، کیمیاست.
و به نظر میرسد تک تک ما و به ویژه قشری از جامعه ما که آگاهی و بینش بیشتری نسبت به مسائل #سیاسی، #فرهنگی و #اجتماعی دارند، نیازمند تقویت این روحیه در خود هستند تا از عمیقتر شدن گرداب سکوت حاکم بر فضای رسانه های غیر رسمی کشور، جلوگیری کنند و غبارهای نشسته بر چهره حقیقت را بزدایند.
آری! در بسیاری از مواقع همرنگ جماعت شدن عین رسوایی و شکستن سکوت مصداق آزادگی است؛ که فرمود: اکثرهم لا یعقلون.
#مجتبی_شایق
#آزادی_بیان
#سواد_رسانهای
🎯 چرا وقتی به بچههایمان فکر میکنیم، ترس سراسر وجودمان را میگیرد؟
— روزگاری بچهها را میترساندند تا خوب بار بیایند، حالا پدر و مادرها را میترسانند که خوب تربیت کنند
📍تا ده بیست سال پیش، کاملاً عادی بود که بچهای ۶-۵ ساله، تنها در صف نانوایی ایستاده باشد، یا بدون نظارت پدر و مادر، ساعتها در کوچه و خیابانهای محله بازی کند. امروز حتی نمیتوانیم تصور کنیم که بچۀ کوچکی را بفرستیم خرید یا آزاد بگذاریم تا در محله بچرخد. دلیلهای موجهی هم داریم: بچهدزدها، زورگیرها، رانندههای بیملاحظه، منحرفان و هزاران دستۀ خطرناک دیگر در کمین بچۀ ما نشستهاند. اما جامعهشناسی که ترس را مطالعه میکند، نگاه دیگری دارد.
🔖 ۱۸۰۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۱۱ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
http://tarjomaan.com/neveshtar/9565/
✍️#تکنیک_شاه_ماهی_سرخ
🎯به این جمله دقت کنید! من نباید جریمه شوم. پلیس هم به جای اینکه به کار اصلی اش بپردازد یعنی جیب زن ها و معتادها را از خیابان جمع کند، می آید سراغ من که در یک خیابان خلوت به جای ۸۰ کیلومتر ۸۵ کیلومتر بر ساعت سرعت داشته ام آن هم برای اینکه به کلاسم برسم. ببینید با دانشگاهیان چه برخوردی می کنند در حالی که جیب زن ها آزادند.
📌در این استدلال از تکنیک شاه ماهی سرخ برای #فریب/ #مغالطه استفاده شده است. موضوع اصلی چیست؟ جریمه به خاطر خلافی که مرتکب شده. اما این جا پلیس سرزنش میشود که چرا کار اصلیاش را انجام نمیدهد. اما کار اصلی اش از نظر گوینده فریب کار چیست؟ یک موضوع کاملا نامربوط: مشکلاتی که در جامعه وجود دارد به نام جیب زن ها و معتادها.
شاهماهی سرخ یک استدلال #مغلطهآمیز است که سازوکارش بر اساس #پرت_سازی_حواس متکی است. در این تکنیک مرکز توجه منحرف میشود و توجه افراد به موضوعات نامرتبط کشانده می شود.
🔆اصطلاح شاه ماهی سرخ از کجا آمده است. شاهماهی سرخ ظاهرا اسم عجیبی است. اما داستان این است که این ماهی بوی شدیدی دارد و شکارچیان پی برده اند که باعث میشود جایی که بوی آن بپیچد، سگهای شکاری نتوانند بوهای ضعیفتر (مثلا خرگوشی که در جستجوی آن است) را دنبال کنند. تکنیک فریب شاهماهی سرخ هم همین کار را میکند؛ یک موضوع بیربط اما جذاب را وارد استدلال میکنند تا توجه را از موضوع اصلی منحرف کند. در این حالت مخاطبان ممکن است مسیر غلطی را دنبال کنند. اصطلاح نعل وارونه در زبان فارسی نیز به این شگردی برای رد گم کردن اشاره دارد. نعل را که به صورت وارونه به پای اسب بزنید، اثری که بر روی جاده میگذارد، جهتی خلاف جهت واقعی حرکت را نشان میدهد.
💢مراحل تکنیک فریب شاهماهی سرخ این است:
۱. زمانی که موضوع اول مطرح است.
۲. موضوع دوم که ربطی به موضوع الف ندارد اما ظاهرا ربط دارد و البته جذاب و حواس ربا [مانند دل ربا] است وارد بحث کنید.
۳. موضوع اول را فراموش کنید و بحث بر سر موضوع دوم را ادامه دهید.
شاهماهی سرخ زمانی بیشترین تاثیر را میگذارد که موضوع بیربط دوم، موضوعی باشد که بسیار جذاب (مانند عدالت) یا بسیار حساس (مانند رسوایی جنسی) باشد. به مثال زیر دقت کنید:
نفر اول: رییس جمهور کشور ایکس عملکرد بسیار خوبی دارد و توانسته است میزان اشتغال را در کشور به خوبی بالا برود و سطح رفاه در دوران او به خوبی و به وضوح افزایش پیدا کرده است.
نفر دوم: البته عملکرد یک رییس جمهور باید در ابعاد مختلف دیده شود. متاسفانه این رییس جمهور در افراد فقیر جامعه جایگاهی ندارد. چرا که از یک خانواده ثروتمند است، ماشین و خانه اش بسیار اشرافی است و در ضمن در دوران ریاست جمهوری اش هم یک پرونده فساد جنسی داشته است.
می بینید دوباره شاه ماهی سرخ بدبو در مسیر افکار ما قرار گرفت: اشرافی بودن و لاابالی بودن درست در زمانی مطرح می شود که مساله عملکرد اقتصادی آن مطرح است. اما این دو موضوع آنقدر جذاب (بخوانید آنقدر بدبو) است که تمام حواس ها را پرت می کند.
حالا سعی کنید شاه ماهی سرخ را در این جمله بیابید. پیشنهاد سرمایه گذاری شما در حوزه معدن جذاب است. اما دقت کنید که شرکت سرمایه گذاری آماندا هم که شرکت بدنامی است و در حوزه که ورود کرده یا فساد یا شکست داشته است نیز حوزه معدن را برای سرمایه گذاری انتخاب کرده است.
☑️⭕️ تجویز راهبردی:
برای مقابله با تکنیک فریب شاه ماهی سرخ سه گام بردارید:
۱: موضوعات فرعی را از موضوعات اصلی تفکیک کنید.
۲: تاکید کنید که ما می خواهیم در این جلسه/گفتگو/مناظره در مورد موضوع اصلی صحبت کنیم و بگویید که موضوعات فرعی در جای خود می تواند مورد بررسی قرار گیرد و ممکن است با اهمیت نیز باشند اما در این جا این موضوع بی ربط است.
۳: موضوع اصلی را بر اساس شواهد، مدارک، منطق، استدلال بررسی کنید و سعی کنید از ورود مجدد شاه ماهی های سرخ جلوگیری کنید.
مثلا در مورد رییس جمهور کشور ایکس باید گفت: هدف ما بررسی عملکرد اقتصادی یک دولت است نه موارد دیگر. در ضمن تجربه نشان داده اشرافی بودن یک رییس جمهور ارتباط همیشگی با توفیق اقتصادی یا عدالت اجتماعی ندارد. چه بسا روسای جمهوری که به ظاهر غیراشرافی بودند اما شاخص های عدالت اقتصادی-اجتماعی را بدتر کردند و چه بسیار روسای جمهوری که از خانواده های متمول بودند اما کشورشان عدالت بیشتری را تجربه کرد. همچنین مسایل اخلاقی فردی به ما ربطی ندارند ما به اخلاق اجتماعی مسوولان می پردازیم همچون تحمل مخالفین، شفافیت، پاسخگویی به مردم و رسانه ها و … بنابراین برمی گردیم به موضوع اصلی بحث یعنی عملکرد اقتصادی.
✅طی روزهای آینده با تکنیکهای پرکاربرد رسانهای و تبلیغی بیشتر آشنا خواهید شد.
#تکنیک_فریب
#سواد_رسانهای
👍تلاشی برای پایان حلقه بازخورد تأیید اجتماعی
💥از هفته آینده لایکهای اینستاگرام محو میشوند
✨اینستاگرام از هفته آینده از کاربران آمریکایی شروع خواهد کرد تا به قول خود مبنی بر حذف لایکها عمل کند.
✨به گفته رئیس اینستاگرام آدام مُسِری،این تغییر در شرف اجرا شدن است. مسری در مصاحبهای در کنفرانس Wired 25 توضیح داد که هفته آینده تست تغییرات حذف لایک درایالات متحده آغاز خواهد شد و البته آن به صورت یکباره در کل ایالات متحده نیست، بلکه در بخشهای مختلف تست میشود.
✨چندی پیش فیس بوک نیز پروژه آزمایشی حذف لایک از این شبکه اجتماعی را در استرالیا اجرایی کرده بود که بر اساس آن کاربران استرالیایی در فیسبوک میتوانند پست های دوستان خود را لایک کنند اما قادر نیستند تعداد لایکها را ببینند.
✨رقابتی دیوانهوار برای دیده شدن، لایک شدن، متفاوت به نظر رسیدن و نمایش آنچه دوست داریم باشیم و فاصله با آنچه هستیم در اینستاگرام در جریان است. این تلاش را به آب و آتش زدن خود برای ارضای حس کنجکاوی دیگران و کمک به آنها برای سرک کشیدن در زندگی خود باید دانست.
«#فیکنیوز» چیست؟
#خبرهای_جعلی بهظاهر خبر هستند اما به شیوهای سیستمی فریبآمیز و گمراهکننده اند طوری که همیشه نمیتوان بهآسانی فریبآمیز و گمراهکننده بودنشان را تشخیص داد.
برخلافِ انواع و اقسام #مزخرفگویی و #یاوهسرایی که با هیچ نگرانی برای صحت و درستی همراه نیستند، این طور نیست که هیچ قید و بندی از جهت صحت و درستی بر #اخبار_جعلی نباشد بلکه اخبار جعلی به حقیقت اهمیت میدهند فقط تا آن اندازه که بتوانند ما را از آن منحرف کنند و بر باورها و کنشهای ما تأثیر بگذارند.
متن کامل را در لینک زیر بخوانید:
http://www.shara.ir/view/40731/
#اکسل_گلفرت_ ترجمه: جویا آروین
#فیک
#جعلی
#سوادرسانه
📌ردپای دمیدن بر تجزیهطلبی در شبکههای اجتماعی مقامات ترکیه
📌از حمایت مشکوک از شعارهای ورزشگاه تا تسلیت برای زلزله
🔽صفحه اینستاگرام اولجای کیلاووز عضو حزب MHP و نماینده مرسین در پیام تسلیت خود به مناسبت زلزله شهرستان میانه علاوه برآنکه از #عبارت_جعلی آذربایجان جنوبی استفاده کرده، در اقدامی خطرناکتر از پرچم گاموح استفاده کرده است.
🔽چندی پیش نیز در پی حواشی هدایتشده مسابقه فوتبال استقلال و تراکتورسازی برخی رسانههای ترکیه از این رخداد حمایت کرده بودند.
🔽اولجای کیلاووز پیش از این نیز درباره حواشی بازی دو تیم یاد شده، وی در سخنانی بحث برانگیز و استفاده ازعبارات و آمارهایی که بیشتر ازسوی تجزیه طلبان عنوان می شود، گفته بود: " از گرگهای سرخ تراکتورسازی برای دادن سلام نظامی و حمایت از ارتش قهرمان ترکیه تشکر می کنیم. ترک های ایران باجمعیت حدود 30 میلیونی خود بخش مهمی از جامعه ترک هستند که ما باید روابط نزدیکتری با آنها داشته باشیم و روابط فرهنگی مان را با آنها بیشتر کنیم."
🔽گاموح مخفف شدهٔ عبارت جنبش بیداری ملی آذربایجان جنوبی، یک گروه سیاسی تجزیهطلب است که برای جدایی آذربایجان ایران از کشور ایران و اتحاد آن با جمهوری آذربایجان یا تشکیل «آذربایجان واحد» فعالیت میکند.
🔻این اقدامات و رفتارهای مداخلهجویانه بهاندازه کافی از شفافیت برخوردار هستند که مخاطب برای فهم ابعاد آن دچار سردرگمی نشود اما بهانهای است برای اینکه یادآوری کنیم در برابر تمام پیامهای رسانهای در همه شرایط این چند نکته را نباید فراموش نکنیم:
🔹چه کسی پیام را ارسال کرده است؟(منبع)
🔹چرا این پیام ارسال شده است؟(علت ارسال)
🔹بناست چه تغییری متعاقب آن حاصل شود؟(نیت پنهان در پیام)
🔹زودباوری پاشنه آشیل مخاطبان در شبکههای اجتماعی است؛ هر مطلبی را باور نکنید.
🌀اخبار ساختگی و #جعلی و عکسهایی که جهت تحریک احساسات و هیجان زده کردن مخاطبان ساخته و پخش میشوند را نیز نباید مورد غفلت قرار داد. #راستیآزمایی عکسها و کلیپها روز به روز بیشتر اهمیت پیدا میکنند. این روزها دیگر به راحتی نمیتوان گفت با چشمان خودم دیدهام. (#دیپفیک) آمده است که دیگر به چشمانمان هم اعتماد نکنیم.
#معصومه_نصیری
#عضوهیئتمدیرهانجمنسوادرسانهایایران
#مخاطبهوشمند
یک خبرنگار توئیت زده است که حساب های بانکی صدها شهروند هک شده و حساب هایشان خالی شده و در پی آن رضا رشیدپور توئیت زده است که هجوم هکرها به حسابهای بانکی صورت گرفته و می خواهد اطلاع رسانی کند و ...
دو توئیت پر اشکال؛ یکی فکر کرده مشکل خودش مشکل صدها شهروند است و یکی بر اساس اشتباه اولی به #شایعه ضریب داده و دامن زده است.
حالا پلیس فتا خواسته هر دو نفر برای تشویش اذهان عمومی پاسخگو باشند.
وقتی از سواد رسانهای اهالی رسانه و سلبریتی ها حرف می زنیم یعنی همین. یعنی حداقل توسط این بزرگواران شاهد شایعه پراکنی نباشیم.
روز به روز اهمیت داشتن سواد رسانهای بیشتر نمایان میشود.
#معصومه_نصیری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅توطئه در توییتر علیه ایران !
📍اگر میخواهید با پشت پرده اعتراضات این روزهای عراق بیشتر آشنا شوید، حتما این کلیپ را ببینید....
🎯همراهی سفیر بریتانیا با امام(ره)؛ از شایعه تا واقعیت
📽در روزهای اخیر ویدیویی از ایام حضور امام خمینی (س) در مدرسه علوی پس از ورود به ایران منتشر شده و فرد حاضر در کنار ایشان سر جان گراهام سفیر وقت بریتانیا در ایران معرفی شده است. این در حالی است که بر اساس بررسی ها، فرد مورد اشاره آقای حاج غلامحسین روغنی همان کسی است که امام در سال 1342 پس از آزادی از زندان قزل قلعه مدتی را در منزل وی در قیطریه تهران محصور بود.
سفیر انگلستان در دوران انقلاب نیز فرد دیگری بوده است. سر جان گراهام کمتر از دو هفته پیش از پیروزی انقلاب در قامت سفیر جدید بریتانیا به تهران وارد شد و تا اواخر بهار سال ۵۹ در تهران حضور داشته است.
📌#شایعه، معمولا یک تلاش جمعی برای تفسیر یک موقعیت مبهم، ولی جذاب است. مخاطب نیز به علت عدم دسترسی به اطلاعات دقیق به آن پناه می برند و آن را دهان به دهان نقل می کنند و گاه بر آن می افزایند. دو شرط «اهمیت» و «ابهام» قانون اصلی شایعه هستند.
📍دشمنداری؛ امکان استقلال سیاسی
تاملی در باب نسبت مفهوم دشمن و استقلال سیاسی ملی
🔹حمیدرضا میررکنی بنادکی، پژوهشگر فلسفه:
🔻ملتی که از تعیین دوست و دشمن خود به بهانه «صلح با همگان» دست کشد، امکان واقعی جنگ را از میان نبردهاست، بلکه صرفا از حضور جدی خود در صحنه سیاست صرف نظر کرده. بدون او نیز جنگ و سیاست برپا است، او تنها بهجای اینکه خود دوست و دشمنِ خود و نقطه نزاعِ خود را تعیین کند، به دیگر دولتها اجازه داده است تا برای او دوست و دشمنی تعیین کنند.
بر اساس همین حقیقت اشمیت در معروفترین اثر خود یعنی مفهوم امرسیاسی اینگونه مینویسد: « اگر مردمی، دیگر توان یا خواست حفاظت از خود را در سپهر سیاست نداشته باشند، سپهر سیاسی از میان نمیرود. [بلکه] تنها [آن] مردمان ضعیف محو میشوند. » این چیزی است که ما ایرانیان آن را تجربه کردهایم.
📌ادامه این مطلب را در سایت باشگاه اندیشه بخوانید:
🔗 http://bashgah.net/go/kku8/
📍چرا باید از گوگل بترسیم؟
🔻اینکه دیگران افکار شما را بخوانند، احتمالا برایتان وحشتناک است. گوگل با آیندهای که برای خود ترسیم کرده، بیشتر و بیشتر ما را تحت کنترل خود قرار خواهد داد.
این اتفاق چگونه افتاده و بهزودی چه ابعاد تازهای خواهد داشت؟ تماشا کنید.
📌نسخه باکیفیت:
🔗 http://bashgah.net/go/goop1/
🔴▪️انواع ارتباط:
سه دسته اصلی در انواع ارتباط ها عبارتند از:
1⃣ارتباط بين فردی (Interpersonal Communication)که بين دو نفر و به شکل معمول چهره به چهره برقرار می شود. در اين نوع ارتباط انواع پيام های کلامی و غيرکلامی منتقل خواهد شد.
2⃣ارتباط گروهی (Group Communication) که در آن يک نفر با چند نفر ارتباط برقرار کرده و خود را منتقل می نمايد. سخنرانی برای يک گروه از افراد نمونه شناخته شده اين نوع ارتباط است.
3⃣ارتباط جمعی (Mass Communication)که در آن انتقال پيام به تعداد زيادی از افراد و در يک زمان صورت می گيرد و انتظار می رود در گيرندگان پيام، معناي مشابه با معناي مورد نظر فرستنده پيام ايجاد شود. نمونه ارسال اطلاعات، ايده ها و برداشت ها از طريق وسايل ارتباطی و دريافت آن توسط تعداد زيادی از افراد در يک زمان را در راديو، تلويزيون، روزنامه، مجله و ساير رسانه های جمعی مکتوب و غيرمکتوب، می توان ديد.
#انواع_ارتباط
✅ چرا در پیامهای تلگرامی دلخوری بهوجود میآید؟
💠حتما برای شما هم پیش آمدہ که وقتی یک پیامی را از طرف دوستانتان میخوانید دلخور و عصبانی شوید.
🔸در این دنیای همهچیز مجازی امروزی، خیلی وقتها پیش آمدہ که پیام مکتوب مهمی را چه از طریق sms و چه شبکههای اجتماعی برای فردی فرستادہایم اما دریافتکنندہ پیام، با لحنی که موردنظر ما نبودہ پیام را خواندہ و برداشت نادرستی از محتوا داشته و دلخور شدہ است.
🔸علت این دلخوریهای پیامکی درواقع نبودن روح در این پیامهاست. چرا که پیام مکتوب لحن و زبان بدن ندارد و وقتی شما با هر نیتی پیامی را برای کسی میفرستید هر چیزی ممکن است برداشت شود به جز نیت شما و گاهی ممکن است سالها حتی بین دو برادر دلخوری و کینه در اثر این سوبرداشتها ایجاد شود.
💠 درک درست پیامهای عاطفی شامل سه بخش میشود:
🔻۱- واژهها %۷
🔻۲- لحن %۳۸
🔻۳- زبان بدن %۵۵
🔸هنگامی که ما پیامکی، چه در تلگرام و چه سایر شبکههای اجتماعی میفرستیم، فقط %۷ کار را انجام دادہایم و فقط واژہها را منتقل کردہایم چرا که نه لحن داشتهایم و نه زبان بدن، بههمین خاطر دریافتکنندہ پیام خیلی از اوقات عصبانی و دلخور میشود.
🔸پس این را همیشه به یاد داشته باشید اگر پیام مهمی برای کسی دارید حضوری یا تلفنی پیام را به وی برسانید تا از هرگونه برداشت نادرست جلوگیری شود.
🔸 تحلیل مطالبی که در شبکه های اجتماعی فراگیر میشوند بر اساس چرخه احساسی
🔸 طبق پژوهش سایت ebay بیشتر محتوایی که در شبکه های اجتماعی فراگیر (Viral) شده اند در نقاط زرد رنگ چرخه احساس رابرت پلاچیک بوده اند (شکل بالا)
🔸 شگفتی، جلب توجه، تحسین وعدم قطعیت احساس هایی بودند که مطالب فراگیر شده بیشتر آنها را تحریک میکنند.
#سواد_رسانه_ای
#رصدخانه_آرما
هدایت شده از انجمن سواد رسانه طلاب
pdf.pdf
2.74M
🔹مقاله: ستارگان سینما و هویت آنلاین: مطالعه نشانهشناختی بازسازی مفهوم ستارگی پس از اینترنت
(مطالعه موردی تصاویر منتشر شده در #اینستاگرام #الناز_شاکردوست)
نویسندگان: صادق رشیدی؛ زهرا صبورنژاد
🔹منبع: فصلنامه مطالعات رسانه های نوین، دوره 1، شماره 3، پاییز 1394.
🔻چکیده:
این مقاله با هدف مطالعه و تحلیل مفهوم ستارهسازی پس از #اینترنت و تحلیل تأثیرات رسانههای جدید و مجازی در دگرگونی معنای ستارگی نوشته شده است. در این مقاله تلاش شده تا با استفاده از مطالعه موردی بومی و مطالعه معنای ستارگی و ستارهسازی در #سینما از دیدگاههای گوناگون، نقش اینترنت و فضاهای مجازی در تغییر و دگرگون کردن معنای ستاره سینمایی را مورد تحلیل قرار گیرد. بدین منظور برای مطالعات موضوع مورد نظر و تحلیل یافتهها و نمونههای موردی این مقاله، از تحقیق کیفی با رویکرد #مطالعات_فرهنگی و روش #نشانه_شناسی استفاده شده است.
نتایج این مطالعات در مجموع نشان میدهد که ستارههای سینمایی در تعامل بی واسطه با مخاطب و نیز با راهبرد خودبیانگری و تصاویر شخصی و خصوصی تغییر مهمی در شیوههای نگرش جامعه به معنای ستارگی ایجاد کردهاند و چگونگی ستارهسازی و معرفی آن به جامعه، که در روشهای کلاسیک و وابسته به #رسانههای_جمعی و #نشریات عام، تحت اختیار #هنرپیشه ها نبود، این بار در بافت و شرایط جدید و بی واسطهای در جریان است و در حقیقت معنای جدید ستارگی، ستاره بودن در شرایط پس از اینترنت است.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh