فقدان #سواد_رسانه_ای_انتقادی در حوزه سلامت
نعمت فاضلی (انسان شناس) - در این چند روز متوجه شدیم که ویروس #کرونا فقط از طریق تماس فیزیکی منتقل نمیشود بلکه از طریق شبکههای اجتماعی میتواند بر ذهنها و ضمیر ما جای گیرد. از این رو لازم است نظام سلامت و مدیریت بهداشت خود را در چارچوب #نظم_نوین_رسانهای باز تعریف کند.
در ادامه با #شارا همراه باشید:
http://www.shara.ir/view/41922/
دسترسی رایگان به منابع اطلاعاتی علمی تمام متن مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری
⚠️با هدف ایفای نقشی هرچند کوچک در شرایط خاص پیش آمده، دسترسی به صورت مجازی به منابع اطلاعات علمی تمام متن این مرکز، برای اساتید، پژوهشگران، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و سایر هموطنان، به مدت ۲ ماه (بدون نیاز به کد شناسایی و کلمه عبور) خواهد بود تا جامعه علمی کشور بدون مراجعه حضوری، نسبت به تأمین اطلاعات علمی مورد نیاز خود اقدام کنند.
🌐 www.ricest.ac.ir
عرضه رایگان نسخه الکترونیکی کتابهای کانون
akharinkhabar.ir/book/6134780
هدایت شده از انجمن سواد رسانه طلاب
کرونا در سینما
🎬 به بهانه فیلم "شیوع"
سعید مستغاثی:
🔹در تاریخ #سینما فیلم های بسیاری درباره شیوع #بیماری های خطرناک و لاعلاج ساخته شده که بعضا سمت و سوی آخرالزمانی هم یافته است...
🔹برخی از فیلم های یاد شده به رواج بیماری خطرناک در میان انسان ها به خاطر آزمایش ها یا پروژه های بیولوژیک #ارتش_آمریکا پرداخته...
🔹اما از میان همه فیلم ها ... #فیلم سال 2011 استیون سودربرگ یعنی "شیوع" بیش از سایرین به وضعیت امروز شایع شدن ویروس #کرونا در جهان شباهت دارد.
در فیلم "شیوع" یک بیماری ویروسی از هنگ کنگ و توسط یک زن آمریکایی به نام بث امهوف (گویینت پالترو) شروع شده...
🔹#ویروس یاد شده که نتیجه حاصل از ترکیبات بیولوژیک درون بدن خفاش و خوک بوده توسط خوک آلوده به رستورانی در هنگ کنگ رسیده و از طریق سرآشپز آن رستوران به بث امهوف که علاقه به دیدن سرآشپز داشته منتقل می گردد.
🔹فیلم "شیوع" تقریبا از اواسط خود به یک فیلم #آخرالزمانی شبیه می شود، خیابان ها و اماکن شهرها خالی شده، مردم به فروشگاهها و خانه ها حمله می کنند، ارتش شهرها را ایزوله کرده و اجناس را میان مردم تقسیم می کنند...
مطالعه متن کامل یادداشت در:
https://b2n.ir/748523
#كرونا_را_شكست_ميدهيم
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
هدایت شده از عصر هوشمندی
اگـر چیزی را
با گوشهایت نشنیدی
و با چشمهایت ندیدی،
آنرا با ذهنی
کوچک ابداع نکن
و با دهانی
بزرگ به اشتراک نگذار ...
✅مراقب شایعات و جوسازی ها درباره کرونا باشیم و هر چیزی را باور نکنیم.
✅ شایعات معمولا زمانی که یک موضوع مهم است و ابهاماتی درباره اش وجود دارد، بیشتر جولان می دهند و زودباوری ما به یکه تازی آن کمک میکند. «زودباوری» پاشنه آشیل حضور ما در شبکههای اجتماعی است.
#زودباور_نباشیم
#سوادرسانه_علیه_کرونا
#شایعه
@asrehooshmandi
هدایت شده از رسانه آرما (آرمان ناتمام)
🔴 گرای آشنا
رد عملیات روانی ضدانقلاب در موضوع کرونا و مانور سنگین بر واژگان #پنهانکاری و #دروغ و مقایسه با فاجعه #چرنوبیل را باید در گراهای گذشته مشاور عملیات روانی روحانی پیدا کرد.
👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
•••° رسانه آرما (آرمان ناتمام) °•••
『@Arma_Media』
⚠️🚨 همدستان کوروناویروس جدید
#ب_پ
@andishehsarapub
ما با یک پدیدهی بسیار قبیح و بسیار زیانبار روبهرو هستیم؛
بر اثر تکرار فراوان، قبحش ریخته است، اما زیانش بسیار زیاد شده.
۱. با کانالهای متعددی روبهرو هستیم که از کانالهای مختلف، مطلب میدزدند و به کمک مطالبی که از منابع معتبر میدزدند و با روشهای مخاطبفریبِ دیگر مانند «تزریق ممبر فیک» معتبرنمایی میکنند، اما «در بین مطالبشان، کم یا زیاد مطالب نادرست هم منتشر میکنند.»
۲. هر مطلب نادرستی:
۲-۱. یکبار خود را بر افکار عمومی تحمیل میکند و برحسب حساسیت و اهمیت مطلب، تأثیر سوء مستقیم خود را میگذارد.
۲-۲. یکبار با «پدیدهی چوپان دروغگو» مانع باور شدن مطالب واقعی میشود.
بسیاری از مردم وقتی چند بار مطلبی را جدی بگیرند و بعد به نادرستی آن مطلب پی ببرند، مطالب درست و مهم زیادی را باور نمیکنند و در عصر هجوم اطلاعات، معمولاً فرصتی برای راستیسنجی آن مطالب برای اغلب مردم باقی نمیماند.
پدیدهی چوپان دروغگو در فضای مجازی دو تفاوت مهم با داستان معروف چوپان دروغگو دارد:
- در آن داستان، چوپان دروغگو، خودش متحمل زیان شد اما در پدیدهی چوپان دروغگو در فضای مجازی، کسانی که دروغ میگویند معمولاً از دروغ گفتنشان منافعی دارند و کسانی که زیان میبینند به طور مستقیم خوانندگان دروغها و به طور غیرمستقیم بسیاری از مردمی هستند، به سان مسافران یک کشتی که در آن، مسافری دیگر دارد زیر پای خودش را سوراخ میکند.
۲-۳. یک بار هم شانس دیده شدن مطالب مهم را کم میکند.
- تعداد منابع زرد، بسیار بیش از تعداد منابع غیرزرد است؛
- میانگین تعداد مطلبی که هر منبع زرد روزانه منتشر میکند، از منابع غیرزرد بسیار بیشتر است.
- میانگین تعداد دنبالکنندگان هر منبع زرد از منبع غیرزرد بسیار بسیار بیشتر است.
- دنبالکنندگان مطالب زرد، نسبت به دیگران، تمایل بسیار بیشتری به بازنشر مطالبی که دنبال میکنند نشان میدهند و حتی از گروههای غیرزردی که تشکیل شده، مانند ویروس برای تکثیر مطالب زرد استفاده میکنند.
زیانی که به این روشها در جنبههای متعدد بر افکار و رفتار عمومی و دانش و فرهنگ عموم وارد شده و میتواند وارد شود بسیار سنگینتر از آن است که عموم مردم تصور میکنند.
بدون غلبهی اطلاعات درست بر اطلاعات نادرست، پیروزی بر کوروناویروس جدید ممکن نیست، چون سبب تصمیمگیریها و انجام کارهای نادرست با زیانهای خرد و کلان؛ برای فرد و جامعه میشود.
باید مراقب باشیم با پیروی از کانالهای مطلبدزد و منابع زرد، کارمندان رایگان آنها برای انتشار مطالبشان و جمع کردن دنبالکننده برایشان نشویم.
باید تنها اطلاعاتی را منتشر یا بازنشر کنیم که یا «از روی اطلاع صحیح به درستی آن اطمینان داریم» یا «به منبع آن، اعتماد».
انتشار مطلبی که به درستی آن اطمینان داریم هم، نه از کانالهای مطلبدزد، از منبع اصلی؛ چرا که بازنشر مطالبِ درست منابعِ نامعتبر، تبلیغ آنهاست و سبب ترویج مطالب نادرستشان هم میشود.
«انتشار وسیع اطلاعات جعلی، نادرست و گمراهکننده»، مشکلی جهانیست اما در بعضی زبانها و بعضی محیطهای فضای مجازی، وضع خیلی بدتر است.
۴. کسی که مردم را با نشر مطالب نادرست گمراه میکند (چه کسی که مطلب نادرست را ساخته و در کانالش گذاشته و چه کسی که حتی غیرعمدی مطلب نادرست را منتشر میکند) دانسته یا ندانسته، خواسته یا ناخواسته، «همدست کوروناویروس جدید» است.
۶. آغاز نقل قول:
«ترولها و نظریههای توطئه واکنشهای ما به کوروناویروس جدید را تضعیف کرده است.
انتشار اطلاعات گمراهکننده کار مأموران ما را سختتر میکند.
ما در سازمان بهداشت جهانی فقط با ویروس مبارزه نمیکنیم، با ترولهای اینترنتی و نظریههای توطئه که واکنش ما را تضعیف میکند نیز مبارزه میکنیم.»
«در این شرایط بحرانی این مسئولیت هرکسی در هرجاست که کارهایی بکند که منجر به فرونشاندن سخنان نادرست دربارهی سلامت، ترویج حقایق و گسترش سواد علمی شود.»
[تدروس ادهانوم، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی]
هدایت شده از مدیالوژی/Medialogy
💢 توییتر| با اعلام خبر ابتلای چند مقام ارشد ایتالیایی به ویروس #کرونا و قرنطینه ۱۶ میلیون نفر در این کشور، "علی علیزاده" نوشت:
🔸 آقای "حسین باستانی" در BBC پرسیده «چرا این تعداد از مسئولان حکومتی ایران کرونا گرفتهاند» و پاسخ داده: چون «دستگاه حکومتی ایران به مخفیکاری وابسته شده.»
🔸 میپرسم چرا این تعداد مسئولان بلندپایه ایتالیایی که ۴۰سال زیر تحریم نبوده، کرونا گرفتهاند؟!
@medialogy1
هدایت شده از مدیالوژی/Medialogy
💢 روزنامهنگار ایتالیایی در گفتگو با بی بی سی فارسی: یک اشتباه دولت و مطبوعات باعث شد شیوع ویروس #کرونا از مناطق شمالی تحت قرنطینه بیشتر بشود؛ فرمان #قرنطینه قبل از ابلاغ رسمی به مطبوعات درز کرد و منتشر شد و در نتیجه خیلی از اهالی شمال قبل از ابلاغ فرمان، به جنوب سفر کردند.
@medialogy1
7.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کینه بیبیسی از ایران و ایرانی!
سواد رسانه و روانشناسی
کینه بیبیسی از ایران و ایرانی!
چگونه حتی از فاجعه کرونا در ایتالیا سلاحی علیه ایران بسازیم؟
علی علیزاده
یکماه گذشته بیبیسی فارسی ذهن ایرانیان را بیست و چهار ساعته بمباران کرده. بمبارانی خشونت آمیز که با ایجاد سطحی غیرضروری از وحشت (نه وحشت از کرونا بلکه وحشت از ناکارامدی نظام)، سیستم ایمنی فردی و سیستم عصبی جمعی ایرانیان را فلج و ایرانیان را مقابل کرونا آسیبپذیرتر کرده.
توپخانه پروپاگاندای بیبیسی ایران را ناکارامدترین کشور جهان در مقابل کرونا معرفی کرده. این تصویر از ناکارآمدی را چنان بزرگنمایی کرده که مخاطبان حتی نقش چین را فراموش کرده و پذیرفتهاند که ایران منبع و منشا شیوع کرونا در کشورهای منطقه، بعضی کشورهای اروپایی، نیویورک و حتی استان گانسوی چین بوده.
و بیبیسی فارسی در این مدت درباره وضع بقیه کشورها تا جای ممکن «پنهانکاری» کرده. برای مثال در حالیکه تمام تمرکز روزنامههای خود انگلیس در این مدت روی نقش ایتالیا به عنوان کانون اصلی شیوع کرونا در اروپا بوده، بیبیسی فارسی به ندرت خبری از ایتالیا منتشر کرده. بیبیسی درباره وضع بقیه کشورها عامدانه «پنهانکاری» کرده تا مخاطب فارسی زبان بپذیرد ایران کشوری استثنایی و غیرعادی است که حالا حتی امنیت سلامت منطقه را به خطر انداخته. (به خطوط پروپاگاندای مدرن که در سطح ناخوداگاه عمل میکند دقت کنید: استثنا بودن ایران به ذهن مخاطب تلقین میشود تا تحریم و فشار استثنایی و ظالمانه غرب به ایران در سطح ناخوداگاه مخاطب مشروع و پذیرفته شود و همینطور خطر ایران به عنوان کانون شیوع کرونا برای امنیت سلامت منطقه، در ناخوداگاه، تصویر خطر ایران برای امنیت نظامی منطقه را بیدار و با آن همافزایی میکند)
اما بالاخره آش بحران کرونا در ایتالیا چنان شور شده و گند کار چنان درآمده و بیماری چنان فراگیر شده که مخاطب حتی عادی و مغزشویی شده هم برایش پنهانکاری بیبیسی فارسی جای سوال شده. بیبیسی اما برخلاف بخش خبر قراضه و فسیل صداسیمای ایران میداند سکوت و پنهانکاری حدی دارد و از حدی که بیشتر شود اعتبار رسانه را به خطر میندازد و ماشین پروپاگاندا را کلا بیاثر میکند. بنابراین بیبیسی به جای سر در برف کردن به شیوه صداسیما و سانسور کامل خبر، اتفاقا به پیشواز خبر میرود و سعی میکند با «پوشش تحریف آمیز» خبر، هم اعتماد مخاطب را بازسازی کند و هم ذهن مخاطب را «مهندسی هوشمند» کند.
این هفت دقیقه پروپاگاندی مدرن بیبیسی، این هفت دقیقه جنگ روانی و رسانهای را ببینید تا بفهمید چه میگویم: مجری شصت دقیقه که یکماه است از ایتالیا هیچ نگفته و تازه امشب برای اولین بار وضع ایتالیا یادش آمده، با بیطرفی ظاهری میپرسد «به نظر میآید وضع در ایتالیا خیلی وخیم است، نه؟» و بعد تریبون را به مدت هفت دقیقه در اختیار یک بوقچی-خبرنگار میدهد که دعوت شدنش برای این نقش حساب شده و هوشمندانه بوده. بوقچی-خبرنگار اول بیست ثانیه آمار ایتالیا را میدهد و بعد یکباره و بیدلیل حمله به ایران را شروع میکند. تمام شش دقیقه و سی ثانیه بقیه گفتگو به حمله به ایران و توجیه و ستایش ایتالیا اختصاص میدهد. و مجری هم هرگز او را به چالش نمیکشد و ادعاهای او را مورد سوال قرار نمیدهد. تریبونی یکطرفه.
به این شیوه هم بیبیسی ظاهر بیطرفش را حفظ کرده و یکماه پنهانکاریش را توجیه کرده و هم شبهه خراب بودن وضع ایتالیا را از ذهن مخاطب پاک کرده. و تمام اینها از کیسه اعتبار یک مهمان خرج شده و نه از کیسه اعتبار رسانه. مهمانی که ممکن است تا آخر عمر او را دیگر نبینیم.
رسانه باید با مردم صادق باشد. اما اگر به فرض هم دنبال پروپاگاندا هستید، رسانه پروپاگاندایی مدرن یعنی این آقایان صداسیما. نه آن بخشهای خبری شما که در روز تظاهرات مردم در خیابانهای شهر خودشان را به ندیدن میزنند و به جایش حمله پلیس فرانسه به تظاهرات کنندگان پاریس را نشان میدهند و با توهین به شعور مخاطب، نارضایتی ها را بیشتر میکنند.
https://twitter.com/bbcpersian/status/1236728197250768896
سواد رسانه و روانشناسی
مدیر: Vavgh01@
برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید.
کانال حداقل "سه روز در هفته" به روز رسانی می شود.
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi