♨️این اعداد را زیاد جدی نگیرید...
🔸سازمان جهانی بهداشت تعریف جامعی از مهارت های زندگی ارایه داده است که بر اساس آن، این مهارتها یعنی توانایی انجام رفتار سازگارانه و مثبت به گونه ای که فرد بتواند با چالش ها و ضروریات زندگی روزمره خود کنار بیاید. در میان این مهارتها اعلام شده است:
🔹دوستان آنلاین شما دوستان واقعی نیستند. متاسفانه حقیقت دارد. بسیاری از این دوستان اصلا اهمیتی برای مشکلات شما قایل نیستند و وقتی به کمک آنها نیاز دارید در دسترس نخواهند بود.
🔹اعضا خانواده مهمترین آدم های زندگی شما هستند. این ها تنها افرادی هستند که به شما اهمیت می دهند. رفتار خوبی با آنها داشته باشید و قدردان حمایت هایشان باشید.
▫️شاید بد نباشد نگاهی داشته باشیم به چند دسته از #فالوورها (دنبال کننده ها) در فضای مجازی که گاهی خیلی جدی بر روی آنها حساب باز میکنیم:
✔️هواداران: این دسته واقعا سمپات کسی هستند که او را در فضای مجازی دنبال میکنند. آنها دوست دارند ببینند هنرمند، ورزشکار و حتی سیاستمدار مورد علاقهشان چگونه زندگی میکند. این افراد از طریق شبکههای اجتماعی با الگوهای زندگی خود در ارتباط هستند.
این افراد حاضرند مثلا برای دیدن سلبریتی مورد علاقه خود بلیط کنسرت، تئاتر یا ورزشگاه را بخرند، ساعتها در صف انتظار برای امضا و دیدار بایستند، در حمایت از هنرمند، ورزشکار و یا سیاستمدار مورد علاقه خود در فضای مجازی و واقعی کل کل میکنند و حسابی پای آنها میایستند.
✔️کنجکاوها: این دسته تنها برای کنجکاوی عضو صفحات سلبریتیها میشوند. آنها تنها هزینهای که میدهند زدن یک کلیک است. آنها فقط دوست دارند بدانند آدم معروفها چه کار میکنند. این دسته بیشتر دوست دارند سرگرم شوند. قطعا از این نوع فالوورها نمیشود انتظار حمایت داشت. آنها به همین راحتی که آمدند، میروند و کاری به حواشی ایجاد شده ندارند.
✔️دشمنان: این دسته تنها به دنبال گرفتن سوتی هستند. پستی، استوری، کلمه اشتباهی و .... این افراد نه تنها حمایت نمیکنند بلکه ضربه هم میزنند. آنها منتظر یک اشتباه هستند تا آن را در بوق و کرنا کنند و حسابی آبروی کسی که دوستش ندارند را ببرند. در فضای مجازی به خوبی شاهد این اتفاقات هستیم.
✔️فیکها: این دسته خریدنی هستند. پول میدهید یک سری آدم مثل مترسک میایستند میان فالوورهای شما تا تعداد آنها بیشتر شوند. آنها نه در عروسی دست میزنند و نه در عزا گریه میکنند. تازه وقتی شبکههای اجتماعی به روز میشود آنها مثل بخار آب میروند.
▫️این اعداد را نباید زیاد جدی گرفت. ممکن است این هزار و میلیونها ما را بالا ببرند، جایی نزدیک ابرها اما در هنگام سقوط، جاخالی بدهند و چنان به زمین بخوریم که سالها طول بکشد قد راست کنیم.
asrehooshmandi
▪️خیلی باید ساده باشیم و فکر کنیم بیبیسی دلش برای مردم ایران میسوزه!
از شما میپرسم چرا هیچ وقت صدایی از بیبیسی فارسی در اعتراض به تحریم ها که باجان مردم بازی میکند هیچ گزارش مفصلی نساخت و صدای مردم نشد؟
💬 علی احمدنیا
#توییت
▪️فرار از خانه، تبدیل به فرار به شبکههای اجتماعی شده است!
🔸آسیب اجتماعی فرار از خانه هنوز هم برای والدین ضدارزش است اما باید به آنها بگوییم که فرزندتان در خانه به شبکههای اجتماعی فرار کرده است.
🔸مهدی محمدی، رئیس فرهنگسرای رسانه : امروز باید ببینیم که پاسخ پدر و مادرها در برابر این گزاره که «فرزندانتان به شبکههای اجتماعی فرار میکنند»، چیست؟ در حقیقت، در خانه هستند اما به این شبکهها فرار میکنند. در کلیپی که پخش شد به شبکه لایکی اشاره شد؛ نمیخواهم عضویت در این شبکه را ترغیب کنم اما اگر نیمهشبی به آن مراجعه کنید کودکان کم سن و سالی را میبینید که در وضعیت نامناسبی حرفهایی میزنند و فعالیت خاصی دارند که اصلاً زیبنده فرهنگ ما نیست.
🔸وی با اشاره بر اینکه والدین #نظارت کمی بر فعالیت مجازی فرزندان خود دارند افزود: در حقیقت میخواهم بگویم که موضوع فرار از خانه هنوز هم برای ما ضدارزش است اما در خانههایمان این فرار رخ میدهد. متأسفانه بعضی پدر و مادرها دوست دارند که شیک باشند و افراد مدرنی به نظر بیایند به همین دلیل یک سری فضاها و آزادیهایی را بیش از اندازه برای فرزندان درنظر میگیرند؛ این فضا مخرب است و والدین هم نظارتی ندارند بنابراین اتفاقاتی که رخ میدهد خیلی ناگوار است. واقعاً دردناک است که از بچههایمان بپرسیم که میخواهید چه کاره شوید و در پاسخ بگویند میخواهیم اینفلوئنسر یا سلبریتی #لایکی شویم. گزارشی را میخواندم که در آن بچهای شش ساله به دوست هفتسالهاش توصیه میکرد لایکی نصب کن.
🔸محمدی گفت: این روزها صحبت از #سوادرسانهای زیاد میشود اما به نظرم باید به #تربیت_رسانهای فکر کنیم. همانطور که پدر و مادرهای امروزی بر تربیت غذایی کودکانشان حساس هستند در این شئون نیز باید حساس باشند. چیزی که من در لایکی میبینیم وندالیسم یا آنارشیسم است. البته نمیخواهیم وجوه سرگرمی در خانوادهها را کتمان کنیم؛ هر خانوادهای باید شادی داشته باشد اما یک اما بزرگ وجود دارد و آن هم این است که کجا و چگونه؟
asrehooshmandi
🔴سید علیرضا آل داود در گفتگوی با تفصیلی خبرگزاری فارس:
🔷 چرا هنوز بازار اخبار جعلی داغ است؟/ سبقت دیپفیکها از فیکنیوزها!
🔴 اخبار جعلی، یک تکنیک برای جنگ روانی
اخبار جعلی در شکل گیری جنبشهای اجتماعی تأثیر زیادی دارد. اخبار جعلی همان اخبار جهت دار، مغرضانه و تولید شده با تکنیک های جنگ روانی است که به صورت کاملا هدفمند، حرفه ای و سازمانی در پوشش اخبار واقعی و در راستای جنگ شناختی ادراکی غالبا بر بستر رسانه های غیررسمی که امروز پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی هستند، تولید و منتشر می شود.
🔴چرا اخبار جعلی در جامعه ما تأثیرگذار شدند؟
3 تحول در جامعه ما منجر شده تا اخبار جعلی تاثیرگذاری بیشتری داخل کشور داشته باشند که یکی از این موارد، ورود پرسرعت ابزارهای هوشمند و سرویس ها و خدمات مبتنی بر اینترنت با مدیریت غربی ها داخل کشور بدون فرهنگ سازی و ارتقای سواد رسانه و سواد فضای مجازی مردم است.
همچنین، گذر از جامعه شفاهی به جامعه شبکه ای و تحول در فرایند تولید خبر، توزیع و دسترسی مخاطب به این اخبار منجر شده تا متاسفانه بستر مناسبی برای ایجاد و انتشار اخبار جعلی داخل کشور ما برای دشمنان مهیا شود.
🔴جنگ رسانهای که با سقوط شروع شد
در حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی شاهد یک جنگ رسانه ای عظیم بر ضد کشور بودیم و دشمنان از هر حربه ای که میتوانستند استفاده کردند تا افکارعمومی داخل کشور با اخبار جعلی مشغول شود و با مسدود سازی اکانت ها، صفحات و کانالهای انقلابی در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها، با فیلترینگ حبابی، ضریب دادن به محتوا و اکانت های ضد انقلاب و ممیزی هشتگ ها، این فضا را به نفع خود مصادره کنند که البته این موضوع قابل پیش بینی بود.
🔴تلاش شبکههای مجازی برای عدم نمایش واقعیت
با شهادت حاج قاسم سلیمانی ،آمریکا به تمام سرویس هایش در فضای مجازی دستور داد تاجلوی فعالیت رسانه ای مردم و جبهه مقاومت در سرویس های توئیتر، اینستاگرام، فیس بوک... را بگیرند.همین موضوع به خوبی نشان می دهد که هدف آمریکا از سرمایه گذاری بلند مدت بر روی این سرویس ها برای چه زمانی و در برابر چه حوادث و رویدادهایی است. البته که صفحاتی که تصاویر، فیلمها و هشتگ های #قاسم_سلیمانی و #انتقام_سخت را داشت را حذف کردند که این موضوع خود نوعی تروریسم سایبری است.
👇
http://fna.ir/dee9v8
⭕️هوش مصنوعی جدید دیزنی و قابلیت کاوش در محتوای فایل های ویدیوئی
مسئولین کمپانی #دیزنی اعلام کرده اند که در اقدامی خارق العاده و با کمک هوش مصنوعی، گونه جدیدی از موتورهای جستجو را ارائه خواهند کرد که کاربران بتواند با جستجو در فرادیتا (metadata)، صحنه های مربوط به موضوعی خاص را در فایلهای ویدیوئی بیابند.
این پروژه که از آن به نام ژنوم محتوائی (Content Genome) یاد می شود در ابتدا قرار است در حیطه انیمیشن های دیزنی ارائه شود و به عنوان مثال برای یافتن صحنه های انفجار در سریالی جنگ ستارگان دیگر لازم به نگاه کردن کل انیمیشن و صرف ساعتها وقت برای یافتن صحنه های مورد نظر نیست.
لینک منبع
#سواد_رسانه_ای
آرما
⭕️اعتماد دیجیتال در فضای واقعی
✍️بخش اول
👤ریچل باتسمن می گوید: اعتراف میکنم که اخیراً در طول اقامتم در هتل دیزنی سووان در فلوریدا، بعد از حمام، چندین حوله را استفاده کردم و با بیمبالاتی آنها را روی زمین رها کردم. این کار را قبلاً هم بارها انجام داده بودم و کاری هم نبود که برایم اهمیتی داشته باشد: هتل را ترک میکنم و کیست که متوجه شود؟ اما از در که خارج شدم، چیزی به ذهنم خطور کرد: امکان نداشت هنگام اقامت در یکی از اقامتگاههای ایربیانبی۱، چنین کاری انجام دهم. آنجا رفتار متفاوتی از خود نشان میدهم، چرا که سایت ایربیانبی از نوعی سیستم تأیید اعتبار استفاده میکند، و در این سیستم، نهتنها من میزبانان را ارزیابی میکنم، بلکه آنها هم من را ارزیابی میکنند. اعتمادْ در جایی نزدیک، در میانِ تصورات دو کاربر ایجاد میشود.
💢اشاره به این مثال، نشان میدهد چگونه اعتمادِ آنلاین، که ابزارهای دیجیتال آن را تسهیل کردهاند، میتواند رفتار ما را در«دنیای واقعی» تغییر دهد. بهراحتی میتوان دریافت حولهای که با بیمبالاتی روی زمین انداختم، میتوانست در آینده توانایی مرا برای معامله در ایربیانبی تحت تأثیر قرار دهد. آنچه این مثال به تصویر میکشد، تغییر پارادایم است. دنیای جدیدی از اعتماد در حال ظهور است: دنیایی که در آن اعتماد در دستِ افراد قرار دارد، نه در شکمهای بزرگ نهادها.
🔺از انقلاب صنعتی تاکنون، اعتمادِ نهادی -اعتماد به رابطۀ بین افراد و شرکتها یا سازمانها– مرسوم بوده است. ما به نهادهای مالی، دانشگاهها، شرکتهای رسانهای و دیگر شرکتهای بزرگ اعتماد کردهایم که قواعد را وضع خواهند کرد و توافقاتی را اجرایی خواهند کرد که ما را مصون نگه میدارد و کالاها و خدمات را قابلاعتماد میکند.
ادامه دارد
#سواد_رسانه_ای
#سبک_زندگی_دیجیتال
آرما
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 ترکیه لاییک فهمید وزیر جوان به ظاهر مسلمان ما نه!!
🔹 براساس قانون پیشنهادی دولت ترکیه در صورتی که سلبریتیها بیش از ۱ میلیون فالور داشته باشند، باید یک نماینده در ترکیه داشته و قوانین این کشور در حفظ احترام و عزت شهروندان ترک را رعایت نمایند.
mahramaneh1
⭕️ سرکرده گروهک توییتریستی-تروریستی مخالف #اینترنت_ملی و ملی شدن صنعت اینترنت، دستگیر شد...
انسان هایی تنها در عصر تکنولوژی
دوید رایزمن ارتباطات را در سه دوران تاریخ اجتماعی قرار می دهد:
*دوران اول
دورانی که در خلال آن سنتها حاکم بر رفتار و روابط انسانی به حساب می آیند.
او این دوران را موجد پیدایی انسانی می داند که در اصطلاح خود، ((انسان سنت راهبر)) می خواند.
در این دوران سنتها به عنوان شیوههایی آزموده تقدس یافته موجبات ایجاد تسلسل بین نسل های تاریخی را فراهم می سازند.
هر نسل پیوند خود را با نسل های پیشین از طریق اشتراک سُنَن باز می یابد و همین موجب می گردد وحدت و هویت اقوان انسانی تامین شود.
در چنین جامعه ای راه های آینده نیز روشن است. چه، همان راه هایی که نیاکان جامعه در طی قرن ها پیموده اند و حال نیز فرزندان این نسل در پیش دارند.
از همین جاست که "مارگریت مید" می گوید: 《آرامش،هستی در جامعه سنتی در مقایسه با تحرک بی حد و حصر جامعه جدید حیرت انگیز است》.
*دوران دوم
نظر رایزن این دوران با کاهش اهمیت سنتها مواجه است. این کاهش، موجب می شود که همگنی در رفتار و عمل انسانی کاستی یابد، چه همه از الگوهای یکسانی تبعیت نمیکنند. لذا تاریخ بشری شاهد پیدا شدن انسانهایی خاص لست که وی ((درون راهبر)) می خواند.
دورانی است مساعد برای تبلور "فردگرایی" ، هرکس باید خود راه خویشتن را بیابد، دورانی است که انسان باید سنگینی بار مسئولیت و عمل را دقیقا به دوش کشد.
آینده نامعلوم است و انسان تنها در برابر آن قرار دارد، در هر قدم مسئولیت بار سرنوشت بر دوش اوست و در صورت شکست در هر تصمیم و تحمل عوارض آن، سرزنش خویشتن می تواند دنیایی سخت آشفته پدید آورد.
*دوران سوم
رایزمن این دوران را موجب پیدایی انسان ((دگر راهبر)) می داند.
دوران ظهور وسایل ارتباط جمعی است و پدیده هایی چون هدایت از راه دور، "بتواره پرستی" ، "شی سروری" و همراه با آنان "از خودبیگانگی".
در این دوران عده ای با استفاده از قدرت جادویی این ابزار موفق می شوند، توده ها را تحت تاثیر قرار دهند، از تنوع حیات انسانی بکاهند و الگوی خاص فکری و مصرفی پدید آورند.
عصر "مصرف گرایی" ، پیدایی "مصرف تظاهری" و "امحای حریم زندگی" تولد یافته است.
رایزمن، دوران سوم ارتباطی را دورانی می داند که در جریان آن، ((انبوه هایی تنها)) در درون شهرهای بزرگ پدید می آیند.
#عصر_تکنولوژی
#تنهایی
#محصور_درفناوری
#سواد_رسانه
روز گذشته خبری در رسانهها و فضای مجازی دست به دست شد که هیأتهای #یزد بر اثر شیوع ویروس #کرونا از برگزاری جلسات عزاداری صرفنظر کردهاند. پیگیریها اما نشان میدهد که این خبر را فردی اعلام کرده که یک سال است سمتی ندارد! حجت الاسلام سیدناصر حیدری، معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی هنوز در خصوص برگزاری جلسات محرم در یزد تصمیم گیری نشده است. پیگیری ها نشان داد که خبر تعطیلی و لغو جلسات عزاداری ماه محرم در استان یزد از سوی سیدعلی فقیه زاده با عنوان «رئیس شورای هیأت های مذهبی یزد» اعلام شده است.
این در حالی است که سیدعلی فقیه زاده یک سال پیش مسئولیت شورای هیأت های مذهبی یزد را برعهده داشته و این مسؤولیت از یک سال پیش بر عهده محمدحسن باقری قرار گرفته است.
خبر انفجار مهیب بیروت دل هر انسانی را به درد می آورد و با انتشار ابن خبر بازار اخبار جعلی نیز داغ شده!
علت انفجار چه بود؟
مدیرکل گمرکها در بیروت:
انفجار بیروت ناشی از یک محموله نیترات آمونیوم بوده است.
🔸آمونیوم نیترات که موجب انفجار بیروت شد چیست ؟
آمونیوم نیترات (AN) با فرمول شیمیایی NH4NO3 یک کود شیمیایی است که برای نیتراته کردن خاک جهت کشاورزی بکار میرود و یک ماده منفجره نیز هست. حلشدن آن در آب بسیار گرماگیر است.
▫️این ترکیب یکی از قویترین بمبهای دستساز نیز هست ساخت آن به آسانی امکانپذیر بوده و استفادهٔ آن نیز راحت است. در مورد خواص این ماده میتوان گفت که از نظر امنیت نگهداری ایمنترین ماده منفجره شناخته شدهاست. بعد از انفجار سنگینی در ایالات متحده که به وسیلهٔ این ماده انجام پذیرفت به نام بمب اوکلاهاما معروف شد.
▫️نکتهٔ جالب و قابل توجه این است که حتی اگر آمونیوم نیترات در زیر بالشتان هنگام خواب وجود داشته احتمال انفجار آن بسیار کم است. مواد اولیه برای ساخت آن آمونیاک و اسید نیتریک غلیظ است که به راحتی قابل دسترسی است. شاید سؤالی پیش آید که چرا هرکسی در صدد ساخت و استفاده از آن بر نمیآید.
▫️درجواب باید این نکته را توضیح داد که مواد منفجره به دو دسته کمانفجار و پرانفجار تقسیم میشوند. سرعت انفجار و قدرت انفجار رابطه عکس دارند. ازین رو پایههای اصلی یک ماده منفجره را یک ماده کم انفجار با قدرت زیاد و یک پرانفجار با قدرت کم تشکیل میدهند. پرانفجارها همان چاشنیها هستند. نیترات آمونیوم نیز که یککم انفجار با قدرت بالاست فقط در کنار یک چاشنی قوی منفجر خواهد شد.
🔸 فیسبوک و پلوسی
و ویدئوی دستکاری شده تقریبا جعلی
🔹️گروه راستیآزمایی محتوای فیسبوک به تازگی یک #ویدئوی دستکاری شدۀ دیگر درباره نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده را با برچسب «#تقریبا_جعلی» مشخص کرد.
در این ویدئو که در فیسبوک بیش از ۲ میلیون بار دیده شد، تصاویر به نحوی #دستکاری شده تا نانسی پلوسی را تحت تاثیر مواد مخدر یا مست جلوه دهد.
پیش از این نیز عدم حذف یک #ویدئوی_دستکاری شده درباره خانم پلوسی باعث موضعگیری وی در برابر این شبکه اجتماعی شده بود. این ویدئو در ماه می سال گذشته منتشر شد و پس از اعتراض رئیس مجلس نمایندگان، فیسبوک تنها بر آن برچست «جعلی» و غیرواقعی زد اما ویدئو را حذف نکرد.
اینبار نیز فیسبوک ویدئوی جعلی را حذف نکرد و به برچسب راستیآزمایی برای آن اکتفا کرد. این شرکت میگوید که ویدئوهای دارای برچسب «غیرواقعی» در الگوریتم فیسبوک کمتر تبلیغ میشوند و افراد کمتری آنها را خواهد دید و همچنین به افرادی که این ویدئوها را بازنشر میکنند نیز پیامی فرستاده میشود که برچسب راستیآزمایی را در مطلب بازنشری خود لحاظ و به مخاطبانشان اعلام کنند.
👈دربار ه الگوریتم شبکههای اجتماعی
الگوریتم در ریاضیات به مجموعهای از دستورالعملهای متناهی گفته میشود که اجرای آنان با ترتیبی خاص به حل یک مساله ریاضی میانجامند. الگوریتم #شبکههای_اجتماعی با در نظر گرفتن مولفههایی نظیر تاریخ رفتار و فعالیت کاربران، موارد علاقه آنان و آنچه در آن شبکه اجتماعی انجام میدهند، به نظم ظاهر شدن مطالب یا تبلیغات یا نتایج #موتور_جستجوگر را برای کاربر خاص مشخص میکند.
الگوریتم شبکههای اجتماعی برای عموم افشا نمیشوند اما مشخص شده است که برای مثال الگوریتم فیسبوک در چینش چگونگی ظاهر شدن مطالب دیگران در صفحه اصلی شما تاثیر میگذارد.
به گفته متخصصان، در این ویدئو که روز پنجشنبه منتشر شد، سرعت ویدئو به نحوی پائین آورده شده تا این موضوع را القا کند که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا تحت تاثیر مواد مخدر یا الکل بوده است.
به نظر میرسد که به دلیل درست بودن اصل ویدئو و تقطیع نشدن سخنان خانم پلوسی، تیم راستیآزمایی فیسبوک با در نظر گرفتن دستکاری سرعت ویدئو آن را «تقریبا جعلی» خوانده است/عرصه های ارتباطی
دکتر #یونس_شکرخواه
#الگوریتم
♨️این اعداد را زیاد جدی نگیرید...
🔸سازمان جهانی بهداشت تعریف جامعی از مهارت های زندگی ارایه داده است که بر اساس آن، این مهارتها یعنی توانایی انجام رفتار سازگارانه و مثبت به گونه ای که فرد بتواند با چالش ها و ضروریات زندگی روزمره خود کنار بیاید. در میان این مهارتها اعلام شده است:
🔹دوستان آنلاین شما دوستان واقعی نیستند. متاسفانه حقیقت دارد. بسیاری از این دوستان اصلا اهمیتی برای مشکلات شما قایل نیستند و وقتی به کمک آنها نیاز دارید در دسترس نخواهند بود.
🔹اعضا خانواده مهمترین آدم های زندگی شما هستند. این ها تنها افرادی هستند که به شما اهمیت می دهند. رفتار خوبی با آنها داشته باشید و قدردان حمایت هایشان باشید.
▫️شاید بد نباشد نگاهی داشته باشیم به چند دسته از #فالوورها (دنبال کننده ها) در فضای مجازی که گاهی خیلی جدی بر روی آنها حساب باز میکنیم:
✔️هواداران: این دسته واقعا سمپات کسی هستند که او را در فضای مجازی دنبال میکنند. آنها دوست دارند ببینند هنرمند، ورزشکار و حتی سیاستمدار مورد علاقهشان چگونه زندگی میکند. این افراد از طریق شبکههای اجتماعی با الگوهای زندگی خود در ارتباط هستند.
این افراد حاضرند مثلا برای دیدن سلبریتی مورد علاقه خود بلیط کنسرت، تئاتر یا ورزشگاه را بخرند، ساعتها در صف انتظار برای امضا و دیدار بایستند، در حمایت از هنرمند، ورزشکار و یا سیاستمدار مورد علاقه خود در فضای مجازی و واقعی کل کل میکنند و حسابی پای آنها میایستند.
✔️کنجکاوها: این دسته تنها برای کنجکاوی عضو صفحات سلبریتیها میشوند. آنها تنها هزینهای که میدهند زدن یک کلیک است. آنها فقط دوست دارند بدانند آدم معروفها چه کار میکنند. این دسته بیشتر دوست دارند سرگرم شوند. قطعا از این نوع فالوورها نمیشود انتظار حمایت داشت. آنها به همین راحتی که آمدند، میروند و کاری به حواشی ایجاد شده ندارند.
✔️دشمنان: این دسته تنها به دنبال گرفتن سوتی هستند. پستی، استوری، کلمه اشتباهی و .... این افراد نه تنها حمایت نمیکنند بلکه ضربه هم میزنند. آنها منتظر یک اشتباه هستند تا آن را در بوق و کرنا کنند و حسابی آبروی کسی که دوستش ندارند را ببرند. در فضای مجازی به خوبی شاهد این اتفاقات هستیم.
✔️فیکها: این دسته خریدنی هستند. پول میدهید یک سری آدم مثل مترسک میایستند میان فالوورهای شما تا تعداد آنها بیشتر شوند. آنها نه در عروسی دست میزنند و نه در عزا گریه میکنند. تازه وقتی شبکههای اجتماعی به روز میشود آنها مثل بخار آب میروند.
▫️این اعداد را نباید زیاد جدی گرفت. ممکن است این هزار و میلیونها ما را بالا ببرند، جایی نزدیک ابرها اما در هنگام سقوط، جاخالی بدهند و چنان به زمین بخوریم که سالها طول بکشد قد راست کنیم.
✍ در نگارش خبر ساخت اجتماعی واقعیت را تغییر ندهیم/ نتیجه مداخله در ساخت اجتماعی کاهش اعتبار رسانه است
بخش خبرى ساعت ١۴ روز جمعه #صداوسیما #اوباما را «رئیسجمهور به ظاهر سیاهپوست سابق آمریکا» نامید که کاربران در فضاى مجازى این ادبیات را دست مایه طنز قرار دادند و مقدماتی برای راه افتادن هشتگ «#به_ظاهر» شد. با این حال چنین رویکردی در رسانه ملی چه پیامدهایی دارد؟
🔹️داود نعمتی انارکی، عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه صداوسیما و مدیرکل سابق روابط عمومی صداوسیما برخی از اشکالات اینچنینی را در سلیقه افراد می بیند و می گوید:
🔸️دست اندرکاران خبر یعنی خبرنگاران، دبیران، سردبیران و حتی مدیران خبر بعضاً بر مبنای سلیقه خود نسبت به پوشش خبری و حتی ادبیات یک خبر عمل می کنند که نتیجه آن عکس العمل های شدید مخاطبان به صورت منفی نسبت به خبر است و اگر چنین رویه هایی استمرار داشته باشد برای خبر یک رسانه آفت خواهد بود.
🔸️مخاطب الزامی به پذیرش آنچه که یک رسانه بیان می کند، ندارد. به همین دلیل است که در این رویداد با هشتک های دیگری با عنوان «به ظاهر» در شبکه های اجتماعی و فضای رسانه ای مواجه شدیم. در نگارش خبر نباید مرزهای واقع گرایی را پشت سر گذاشت
🔸️باید پذیرفت که این #مخاطب، مخاطب گذشته نیست. باید خبر و تفاسیر خبری را به گونه ای ارائه داد که با حوزه تجربی او که مبتنی بر شناخت و باورهایش است، فاصله زیادی نداشته باشد.
🔸️یک #رسانه حرفه ای و یا یک خبرنگار و سردبیر آشنا به کار در تنظیم خبر، #سوگیری_های مستقیم خود را لحاظ نمی کند. چون ممکن است اعتبار رسانه خدشه دار و نزد مخاطب به چالش کشیده شود.
🔸️#خبر مصنوع یک رسانه یا خبرنگار است، باید دقت کرد که با نگارش اشتباه موجب استحاله خبر نشویم. علاوه برآن در نگارش خبر نباید ساخت اجتماعی واقعیت را به سمت ذهنیات و یا صرفاً سیاست های خود بکشانیم چون نتیجه مداخله در ساخت اجتماعی، کاهش اعتبار رسانه است.
متن کامل 👇
https://media.shafaqna.com/news/501847
🎯چگونه #اخبار_جعلی در اینترنت را تشخیص دهیم؟
در نوامبر ۲۰۱۶ پژوهشگران دانشگاه استنفورد هشدار دادند که : بسیاری از دانشجویان آمریکا توانایی تشخیص "گزارشخبری"، "مقاله فنی" و "آگهی خبری" را از هم ندارند. این کمبود سواد رسانهای میتواند پیامدهای ناگواری داشته باشد.
◀️ اگر میخواهید توانایی خود را در تشخیص خبر درست از شایعه و خبرهای ساختگی تقویت کنید باید این ۵ پرسش را در هنگام خواندن خبر از خود بپرسید.
1️⃣ خبر را #چه_کسی نوشته است؟
👈 در خبر درست همیشه نامی واقعی از یک خبرنگار یا روزنامهنگار واقعی، که قابل پیگیری باشد به عنوان مرجع و منبع خبر گفته میشود ولی در خبرهای ساختگی، شایعه یا تبلیغاتی، چنین چیزی وجود ندارد. وقتی نام نویسنده یا گوینده را در خبر میبینید حتما بیوگرافی او را نیز دنبال کنید.
🔸 اینگونه درمییابید که آیا این "گزارش خبری" است و یک خبرنگار به قصد اطلاع رسانی آن را نوشته است یا یک "مقالهی فنی" است که یک کارشناس مطلع از موضوع خبر، آنرا نوشته است یا اینکه چیز دیگری از قبیل تبلیغات، شایعه یا خبر ساختگی است!
2️⃣ خبر #چه_چیزی میخواهد بگوید؟
👈خبر واقعی وقتی درباره موضوعی جنجالی باشد معمولا آنرا به نقل از منابع واقعیِ معتبر که قابل پیگیری باشند، میگوید. درحالیکه خبر ساختگی منبع دروغین، آدرس اینترنتی ساختگی، عنوان کلی غیرقابل پیگیری، یا با استناد به مطالب مشابه غلط انداز دیگر میگوید که با اندکی کندوکاو و ژرفنگری، نادرستی آن قابل تشخیص است.
3️⃣ خبر چه #زمانی منتشر شده است؟
👈حتما به تاریخ انتشار خبر دقت کنید اگر به کلمههای "خبر فوری" در خبر بر میخورید بیشتر دقت کنید زیرا احتمال ساختگی بودن یا تبلیغاتی بودن آن بیشتر است.
4️⃣ خبر در #کجا منتشر شده؟
👈 خبر درست و مهم، حتما در خبرگزاریها و سایتهای مشهورِ دارای اعتبار نیز منتشر میشود. اگر خبر را برای نخستین باردر شبکههای اجتماعی میبینید باید پیش از بازنشر و فرستادن آن برای دیگران، تلاش کنید تا درستی آن را بیازمایید.
5️⃣ از خواندن خبر چه #احساسی به شما دست میدهد؟
👈 خبر ساختگی مثل همهی تبلیغات دیگر برای برانگیختن احساس شما طراحی شده است. پس اگر با خواندن خبری بسیار ناراحت شدید، دِرَنگ کنید و نفس عمیقی بکشید.
💠ادعایی که در خبر وجوددارد را دست کم در سه خبرگزاری یا رسانهی معتبر تحقیق کنید و سپس تصمیم بگیرید که خبر را ساختگی یا واقعی به حساب آورید.
💠نباید همهچیزرا زود باور کرد. هیچ چیزی بهتراز تفکرانتقادی در روبرو شدن با خبر نیست.
⭕ ۲۰ سال پس از مرگ شاملو هنوز هم حرفهای جعلی به او نسبت میدهند
🔸️تنها شعر یا متنهای مثلا ادبی نیست؛ جعلیات آشنایی که سالهاست در فضای مجازی به نام احمد شاملو دست به دست میشود گاه حتی وصیتنامهای است منسوب به این شاعر.
🔸️دوم مردادماه ۲۰ سال از درگذشت احمد شاملو (ا. بامداد)، شاعر، مترجم و نویسنده «کتاب کوچه» میگذرد. برخی شعرها و متنها آنقدر با برچسب نام احمد شاملو در فضای مجازی و حتی بعضا در مجلههایی آمده که خیلیها ممکن است جعلی بودنشان را باور نکنند.
🔸️البته ماجرای انتساب دستنوشتههای جعلی فقط مختص شاملو و شاعران و نویسندگان معاصر نیست؛ عدهای که میخواهند با منسوب کردن دستنوشتههای خودشان به اسامی مطرح، به شهرتی برسند، از متنهایی به نام فردوسی گرفته تا سیمین دانشور و دیگران دست به ساخت جعلیات میزنند.
🔸️جعلیات منسوب به شاعران و نویسندگان روز به روز افزایش پیدا میکند و شاید از نگاهی بتوان دلیل این ماجرا را نگاه ناآگاهانه اغلب مخاطبان دانست.
🔸️اگر به پیشینه شعری شاملو نگاه کنیم و شعرهایش را از چند دفترش همانند: «ابراهیم در آتش»، «باغ آینه»، «در آستانه» و... بخوانیم، میبینیم این شاعر در شعرهایش به شدت به زبان وابسته است، اما حالا در جعل کردن آثار شاعری چون او که زبان خاص خود را دارد که امضای شعرش است نثرها و متنوارههایی با عنوان آثار او به مخاطبان عرضه میشود.
🔸️البته در میان آثار شاملو متنهایی هم دیده میشود؛ از جمله در کتاب «مثل خون در رگهای من» که شامل نامههایی است که برای همسرش، آیدا مینویسد.مسئلهای که در نشر جعلیات منسوب به چهرههای مطرح دنیای ادبیات وجود دارد این است که اغلب این مطالب معمولا آدرسی ندارد؛ یعنی اغلب خبری از نام دفتر شعر، زمان سرایش شعر و ... نیست.
🔸️برخی از جعلیاتی که به عنوان نوشته شاملو تا کنون دست به دست شدهاند در پی میآیند:
▪︎«میدونی وقتی خدا داشت بدرقهام میکرد بهم چی گفت؟
گفت: جایی که میری مردمی داره که میشکنند
نکنه غصه بخوری تو تنها نیستی
تو کوله بارت عشق میذارم که بگذری...»
«باید مرد باشی تا بفهمی احساسِ یک زن فروشی نیست...! هدیه است.»
«عشق من کودک بمان دنیا بزرگت میکند
بره باشی یا نباشی گرگ گرگت میکند...»
«حوصلهات که سر میرود، با دلم، با دوستداشتنم بازی نکن! من در بیحوصلگیهایم با تو زندگیها کردهام...!»
«دستانم را با درختان گره خواهم زد
و در انتهای سبز رشد
با نور در افق پیامی خواهم نوشت...»
«کاخهای گرم و روشن را
از نمای کوخهای سرد و تاریک
باغها را از بیابانهای خشک
و تو را از مرگوار زندگی نامت جدا بایست کرد
همچنانک الماس از خاره سنگ!»
«بیا در لابهلای ورقههای این کتاب همدیگر را ببوسیم؛ نگران آبرو هم نباش. اینجا هیچکس کتاب نمیخواند!»
🔸️علاوه بر این نوشتههای جعلی، وصیتنامهای هم منسوب به این شاعر وجود دارد که هرگز توسط او نوشته نشده است، بخشی از آن در ادامه میآید: «پس از من تا ایران زنده است بر مرگ من اشک مریزید. با یک پرچم ایران کفنم کنید و به سنگ مزارم بنویسید زیر این توده خاک، میان استخوانهایی کم و بیش پوسیده، هنوز دلی به عشق ایران میتپد...»
🔸️همچنین «نامهای به سارتر پس از پیروزی انقلاب» به شاملو نسبت داده شده که این نامه هم جعلی است/ایسنا
#شعر_جعلی
#نامه_جعلی
#شاملو
آيا ميتوان با رسانه غيرشفاف مطالبه شفافيت كرد؟
📝یادداشت #رضا_گنجی را در لینک زیر بخوانید👇👇
https://b2n.ir/958948
✅پ.ن: این مطلب #اعتبارافزایی برای رسانه های غربی از جمله بی بی سی تلقی نشود؛ در این زمینه ها شفاف هستند اما در تولید و انتشار اخبار حرفهای ، واقعیت ها را #تحربف میکنند.
#دکتراکبرنصراللهی
سواد رسانه و روانشناسی
✍ در نگارش خبر ساخت اجتماعی واقعیت را تغییر ندهیم/ نتیجه مداخله در ساخت اجتماعی کاهش اعتبار رسانه اس
📎سردبیر خبر ۱۴ سیما به علت کژتابی عبارت ”به ظاهر سیاهپوست” عذرخواهی کرد
سردبیر خبر ۱۴ سیما در پاسخ به حواشی پیش آمده در پخش خبر اعتراض ها به بی عدالتی در آمریکا در بخش خبری ۱۴ جمعه دهم مرداد ۹۹ گفت:«منظور از عبارت "رئیس جمهور به ظاهر سیاه پوست آمریکا" اين بود که آقای اوباما فقط ظاهرش سياه پوست است اما مدافع حقوق سياهان آمريکا نيست، که به علت سهو در نگارش خبر، دچار کژتابی عبارت شد و برخی مخاطبان آن را به گونه ای ديگر برداشت کردند. لذا بابت اين سهو قلم از مخاطبان عزیز و فهیم عذرخواهی می شود.
#اخبار
#اوباما
#پوشش_خبری
#صدا_و_سیما
#دکتراکبرنصراللهی
📙#به_پیشنهاد_ما
🔸تقریباً همۀ رسانههای جهان مدعیاند که گزارشهای خبریشان را به صورت مستقل، بیطرفانه، و محققانه تولید میکنند.
🔹آیا این ادعا درست است؟ آیا رسانۀ مستقل و بیطرف وجود دارد؟
📖در این کتاب به صورت مفصل درباره جهتگیری رسانهها در بیان مفاهیم صحبت شده است.
#معرفی_کتاب
#کتاب
@resane_ravanshenasi
سواد رسانه و روانشناسی
مدیر: Vavgh01@
برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید.
کانال حداقل "سه روز در هفته" به روز رسانی می شود.
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
محمدرضا حیاتی به آسیانیوز پیوست؟
ویدیویی منتشر شده که خبر از پیوستن محمدرضا حیاتی به "آسیا نیوز" می دهد. آسیانیوز یک شبکه داخلی است و زیرمجموعه روزنامه اقتصادی آسیا نیوز در ایران می باشد.
@resane_ravanshenasi
▪️به عضو گروه تروریستی نمی گن رئیس گروه مخالف حکومت. یک تروریست که خودش رسما مسئولیت آدم کشیاش را بر عهده گرفته است به چنگال قانون گرفتار شده است و امیدوارم به مجازات سخت برسد.
💬 حمزه غالبی
@Fars_plus