eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
194 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
زندان فیس بوک (اینستاگرام +واتس اپ) و هزاران مشکل بوجود آمده اما آزادی و فرهیختگی با کتاب و هزاران فرصت ساخته شده... کدام را انتخاب میکنیم؟
📍عکس‌های برهنه جعلی هزاران زن در اینترنت 🔹️ مراقب عکس‌هایی که از خود در شبکه‌های اجتماعی می‌گذارید، باشید 🔹️ بین ژوئیهٔ ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰، بیش از ۱۰۰هزار زن هدف ویدئوٰهای جعلی قرار گرفته‌اند و تصاویر برهنهٔ آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. 🔹️ انتشاردهندگان این تصاویر، چهره واقعی این زنان که در شبکه‌های اجتماعی بارگذاری شده بود را بر روی ویدئوهای جنسی قرارداده و با استفاده از دیپ فِیک، تصاویر برهنه جعلی ایجاد کرده‌اند.
چشمان شما ممکن است در فضای مجازی و رسانه خطا کنند! به این عکس خوب نگاه کنید اگر دچار تردید شدید که این نقاشی است یا واقعی، گوشی خود را وارونه بگیرید... شگفت زده خواهید شد به رسانه ها اعتماد نکنید! و حتی به چشمانتان
اعتیاد اینترنتی را جدی بگیریم اگر علائم زیر را دارید شما به اینترنت معتاد شده اید: افزایش روز افزون میزان استفاده از رایانه و اینترنت به منظور کسب رضایت قبلی - احساس بی قراری، بد خلقی و عصبانیت در هنگام تلاش برای قطع یا کم کردن استفاده از رایانه و اینترنت - استفاده از رایانه و اینترنت بیشتر از برنامه ریزی قبلی - دروغ گفتن به دوستان و اعضای خانواده در مورد زمان استفاده از رایانه و اینترنت - کاهش فعالیت‌های اجتماعی، شغلی و تفریحی به دلیل استفاده از رایانه و اینترنت - تداوم استفاده با وجود آگاهی از آثار منفی آن - نداشتن توانایی برای مهار خود در استفاده از اینترنت و رایانه
▪️البته این توصیه بی بی سی واسه خبرای انگلیس و آمریکاست! در مورد خبرای مربوط به ایران هر کی هر چرتی گفت باید باور کنیم :) 💬 سید حمید علیزاده @Fars_Plus
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بی بی سی فارسی بیانات رهبر انقلاب در جلسه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا را تحریف کرد. ‌ 🔻حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، انتقاد را غیر از هتک حرمت دانستند و گفتند: هتک حرمت در میان مردم حرام است و نسبت به مسئولان بیشتر، بخصوص در میان مسئولان بالای کشور. ممکن است انتقاد درستی داشته باشید، انتقاد کنید اشکالی ندارد اما انتقاد با اهانت و هتک حرمت متفاوت است. 🔻‌اما بی بی سی فارسی در تیتری نوشت رهبر جمهوری اسلامی هتک حرمت حسن روحانی را حرام دانست تیتر به گونه ای تنظیم شده که فرد با خواندن آن فکر میکند ایشان فقط در مورد شخص آقای روحانی این حرف یا حکم را صادر کرده در صورتی که هتک حرمت در اسلام از بزرگترین گناهان بر شمرده میشود گناهی که حرمت آن بالاتر از حرمت تخریب خانه خداست! امام صادق(ع) : المومن اعظم حرمة من الکعبه حرمت مومن از حرمت کعبه بالاتر است ‌ 💬 سیدعلی موسوی @Fars_Plus
یکی از ویژگی های خطرناک فضای مجازی گمنامی، زیست مستعار و هویت چندگانه است. در ارتباطات مجازی مراقب باشید! معمولا افراد معتاد به اینترنت، براحتی با نقاب های متفاوت در این فضا با نیات معمولا شر حاضر می‌شوند و راحت دروغ می گویند. مخاطب فعال در فضای مجازی به غریبه ها اعتماد نمی کند!
🔹فومو؛ طاعون مدرن 🔻به دنیای «» یا «فومو» خوش آمدید. آخرین اختلال فرهنگی‌ای که بی‌‌سروصدا آرامش ذهن ما را تحلیل می‌‌برد. فومو، زاده پیشرفت تکنولوژیک و گسترش اطلاعات است و به احساس از دست دادن چیزی مهیج‌‌تر، مهم‌‌تر و جالب‌‌تر گفته می‌شود که در جایی دیگر در جریان است. 🔻نگرانی برای ازدست‌دادن در روزگار شبکه‌های اجتماعی چنان بالا گرفته است که حالا نامی برای خودش دارد: یا «ترس ازدست‌دادن». 🔻همه می‌‌دانیم اسباب پریشان‌‌خاطری است اگر دیگران در حال لذت‌بردن از تجربه‌ای ارزشمندتر باشند و ما جزئی از آن نباشیم. بر اساس یک مطالعۀ جدید، ۵۶ درصد از کسانی که از شبکه‌‌های اجتماعی استفاده می‌‌کنند، از این طاعون مدرن رنج می‌‌برند.
«اسرا» نظام رده بندی سنی بازی هاست که براساس خصوصیات جسمی- حرکتی، خصوصیات عقلی- ذهنی شکل گرفته است. 🔹هنگام خرید بازی به این رده بندی توجه کنید.
❌چطور در فضای مجازی شایعه را از واقعیت تشخیص دهیم؟ در فضای مجازی همه خصوصیات فضای واقعی را دارد با این ویژگی که سرعت و تعداد انتشار آن بیشتر است. مخاطب و فرستنده نیز یکدیگر را نمی بینند و این به تقویت شایعه کمک می کند. 🔹پرسیدن این سوالات به تشخیص شایعه کمک می کند: *منبع اصلی این پیام کجاست؟ *واقعا چه کسی این حرف را زده؟ *آیا فرد اعتبار کافی دارد؟ *ذینفعان دخیل در این شایعه چه کسانی هستند و از این آب گل آلوده چه ماهی قرار است، گرفته شود؟ *چرا الان؟ *چرا این موضوع؟ و... شایعه، معمولا یک تلاش جمعی برای تفسیر یک موقعیت مبهم‏، ولی جذاب است. مخاطب نیز به علت عدم دسترسی به اطلاعات‏ دقیق به آن پناه می‏ برند و آن را دهان به دهان نقل می ‏کنند و گاه بر آن می ‏افزایند. دو شرط «اهمیت» و «ابهام» قانون اصلی شایعه هستند. 💢قانون درباره شایعه پراکنی در فضای مجازی حبس از ۹۱ روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات را برای محکومان را در نظر گرفته است، پس شایعه پراکندی قابل تعقیب کیفری است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ چالش‌های عجیب و خطرناک فضای مجازی از کجا می‌آیند؟ 🔸 کودکان و نوجوان‌ها قربانیان اصلی چالش‌های فضای مجازی هستند و این چالش‌های به ظاهر ساده می‌تواند آینده آن‌ها را به طور کلی تغییر دهد. نشانک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ دقت کرده‌اید که بعضی‌ وقت‌ها با موجی در شبکه‌های اجتماعی مخالف هستیم اما جسارت ابراز نظر خودمان را نداریم؟ 🔹اینجور وقت‌ها فکر می‌کنیم که در اقلیت هستیم و اکثریت مقابل، به سرعت ما را متهم خواهند کرد. یعنی حتی ممکن است که ما و همفکران‌مان در موضوعی خاص، تعدادمان از بقیه بیشتر باشد، اما چون همه سکوت کرده‌ایم، هیچ‌کس جسارت ابراز نظر را ندارد. در این شرایط گرفتار «مارپیچ سکوت» شده‌ایم. 🔹مارپیچ سکوت، یکی از نظریه‌های حوزه رسانه‌ است که این روزها خیلی‌ها آگاهانه از آن علیه «» ما استفاده می‌کنند. خبرفوری
نمودار شبکه مضامین فراگیر و سازمان‌یافته تفاوت « با » از حیث سه مولفه ، ،
💢 چالش امروز رسانه ها 💠موضوع بحران نمایی توسط برخی رسانه ها امروز به یکی از چالش های فضای رسانه ای تبدیل شده است. رسانه ها می توانند چیزی را به شما نشان دهند و نکته ای را باورپذیر کنند که اساسا با آنچه هست تفاوت جدی دارد. 💠 درباره لزوم اطلاع‌رسانی دقیق و درست توسط رسانه‌های مختلف و نقش آنها در بحران ها گفت‌وگویی با معصومه نصیری، مدرس و کارشناس سواد رسانه‌ای انجام داده است. در این مصاحبه بررسی کردیم: ✅نقش رسانه‌ها در بحران‌سازی ✅ضرورت دانستن مرز باریک‌بین اطلاع‌رسانی و دلهره‌آفرینی ✅چرایی و چگونگی تلاش برخی رسانه‌ها برای گرفتن ماهی از آب گل‌آلود ✅چگونگی نقش آفرینی رسانه ها برای ساختن یا نابودی یک فرهنگ و تمدن 🔹متن کامل این گفت و گو را در لینک زیر بخوانید: plus.irna.ir/news/84082302/
💠 تغییر «عصر اطلاعات» به «عصر اعتبار» به این معناست که انسان باید در برابر اخبار دروغین، اطلاعات غلط و روش‌های مختلف نشر اکاذیب توانمند شود یعنی بسنجد و بعد بپذیرد. پس هرگاه خواستیم اطلاعات و اخباری را باور کنیم یا مردود بشماریم، باید از خود بپرسیم: 🔹منبع این اطلاعات چیست؟ 🔹آیا این منبع معتبر است؟ 🔹منبع معتبر چیست؟ 🔹چه مراجعی به این محتوا اعتماد دارند؟ 🔹به چه دلیل باید به این مراجع اعتماد کنم؟ 🔹مشخصه یک محتوای معتبر چیست؟ شهروند عصر دیجیتال باید بتواند با پیگیری منابع اخبار و اطلاعات، را ارزیابی کند.
❌در جنگ نرم دقیقا چه اتفاقی رخ می دهد؟ 🔹در پی تغییر قالبهای ماهوی جامعه و ساختار سیاسی آن است. 🔹آرام، تدریجی و زیرسطحی است. 🔹در جنگ نرم ، ناامید و مأیوس از حریف ارائه می شود و در مقابل، مهاجم با نمادسازی و تصویرسازی، خود را پیروز و موفق نشان می دهد و در اینجاست كه عملیات روانی با توانی فوق العاده صورت می گیرد. 🔹پایدار و بادوام است. هدف جنگ نرم و اعتقادات است و چنانچه این تغییر صورت پذیرد، بازگشت به حالت اولیه به راحتی امكانپذیر نخواهد بود. 🔹هدف، تغییر تفکرات و فرهنگ مردم است که حاکی از عمق و خطر افزون این نوع جنگ، نسبت به جنگ نظامی است. 🔹با خلق ارزش های جدید، اسطوره سازی و نمادسازی، هیجان ساز است. این نوع جنگ، از احساسات جامعه نهایت استفاده را می برد به طوریكه از اركان مهندسی جنگ نرم است. 🔹 است. آسیبهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و.... میدان مانور جنگ نرم است. 🔹 است. جنگ نرم از محیط های آسیب دار در جامعه شروع می شود و با ایجاد گسل های متعدد در بخشهای گوناگون جامعه و از طریق متفاوت كردن باورها، ارزشها و شكل دهی به رفتارهای جدید، اعضای یك جامعه را در برابر هم قرار می دهد. این تضادها، همبستگی اجتماعی و وحدت ملی را برهم زده و زمینه های بروز بحران و درگیری‌های داخلی را فراهم می سازد. 🔹 است. ایجاد تردید و بدبینی نسبت به بسیاری از مسائل یك اصل و قاعده است. حركت در این جنگ با خلق تردید و ایجاد ناامیدی و یاس شروع می شود و برای توفیق با نوپردازی به صورت ظریف و آرام در باورها و اعتقادات اساسی تردید ایجاد می شود و به مرور بر دامنه این تردیدها افزوده شده تا درنهایت به ایجاد تغییرات اساسی در ارزش‌ها و باروها دست یابند. 🔹از ابزار روز استفاده می كنند. فضای مجازی و سایبری، محیط اصلی جنگ نرم در شرایط كنونی به حساب می آید. 💢با این اوصاف الان دقیقا وسط جنگ نرم هستیم. وسط وسط. جنگ فقط خوردن خمپاره روی خانه هایمان نیست. از خانه هایمان مهم‌تر، است که بمباران شده است. می‌توانید خودتان را تسلیم کنید، می توانید هوشمندانه مبارزه کنید. تصمیم با خود شماست.
🔸 پروسه جدید عملیاتی فرانسه در علیه مسلمانان چندی پیش (18 شهریور 99) به مناسبت بازنشر کاریکاتور موهن به ساحت پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله) توسط مجله شارلی ابدو مطلبی به قلم نویسنده ارائه گردید. پس از تلاش برخی کشورهای مسلمان نشین عرب زبان نسبت به برقراری ارتباط با رژیم غاصب صهیونیستی و صلح و دوستی میان دولت مردان ، در چند روز گذشته نیز اخباری مبنی بر توافق شورای حاکمیت انتقالی سودان با اسرائیل منتشر گردید . در گذشته عرض شد؛ هدف از انتشار این نوع مطالب توهین آمیز، فراتر از انتقاد به جریان اسلام گرا (افراطی و معتدل) و موج اسلام خواهی است بلکه نوعی بازخورد گیری و عیار سنجی از جامعه مسلمانان در توسط دشمن است . البته ذکر این نکته ضروری است که اسلام ستیزی همواره به عنوان یک راهبرد مشترک در عرصه های مختلف توسط دشمن پیگیری می شود . در آستانه میلاد با سعادت حضرت پیامبر خاتم ( صلی الله علیه و آله ) و حساسیت مسلمانان ( تشیع و اهل تسنن) و آغاز هفته وحدت و همچنین انتشار بیانیه شورای حاکمیت انتقالی سودان نسبت به رسمیت شمردن اسرائیل در کنار گفتگوهای ضد و نقیض برخی کشورها همچون عربستان ، پاکستان و ... حول محور اسرائیل ، مجددا رئیس جمهور فرانسه در اقدامی مشابه گذشته، موجی جدید از توهین ها را به بهانه آزادی بیان مطرح نموده است . به نظر می رسد ایجاد موج اعتراضی مسلمانان و حکومت های اسلامی و حتی فراتر از آن در جوامع غیر اسلامی و اقدام عملی مقابله ای ( موج تحریم کالاهای فرانسوی ) باعث به رخ کشیده شدن ظرفیت های متراکم ، قدرتمند و متناسب با پروسه عملیاتی فرانسه در جنگ شناختی شده است . که نوید بخش تحرکات آزادی بخش اسلامی و ایجاد بحران بیش از پیش دشمن خواهد بود. البته در این بین نباید نقش رسانه ها را در این حرکت نادیده گرفت. 🖋محمود کشاورز
💢استبداد اطلاعاتی و استعمار فرانوین به سبک اینستاگرام 🔹درحالیکه مکرون با اهانت به عقاید نزدیک به ۲ میلیارد مسلمان در جهان، آن را نشانه آزادی بیان می‌خواند و برخی سران غربی دیگر از جمله آلمان و انگلیس هم به همین بهانه از آن دفاع می‌کنند، اینستاگرام در اقدامی معنادار انتقاد به مکرون را بر نمی‌تابد و حذف می‌کند! 🔹مسعود شجاعی طباطبایی کاریکاتوریست کشورمان اعلام کرده اینستاگرام تمام پست‌های او درباره مکرون را بدون حتی هیچ هشداری حذف کرده است. 🔻وقتی از سخن به میان می آوریم یعنی همین. یعنی آنها تشخیص می‌دهند چه صدایی به گوش برسد و چه صفحاتی دیده شوند. شعار آزادی سر می دهند اما آزادی را به قربانگاه می‌برند. فصل تازه‌ای از استعمار فرانوین است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 💠 ادعای مدیران گوگل، توییتر و فیسبوک در قبال فعالیت های ایران در فضای سایبر؛ اذعان و اعتراف یا تلاش برای بازنمایی و تحقق برنامه ای دیگر؟! 🔻مجلس سنا | 28/10/2020 💢عملیات روانی معکوس مبتنی بر اذعان و اعتراف و تعریف و تمجید است. رقیب از ما تعریف میکند یا به توانایی با اذعان می‌کند تا ضمن آماده سازی افکار عمومی، زمینه را برای اقدامات آتی خود فراهم آورد. اقدامات آتی ازجمله مهندسی انتخابات ۱۴۰۰، تأثیرگذاری بر روی افکار عمومی و بستن راه برای اعتراض به این مداخله، چرا که از پیش افکار عمومی را آماده کرده اند و حالا آنها می‌گویند اگر دخالت امری قبیح است شما چرا خودتان مداخله کرده بودید.
📊«کمبود نان» از قحطی نمایی تا قیام؛ به روایت بیگ دیتا 💠کافی است به خط خبری و روایی رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور نگاهی بیندازید؛ کلیدواژه پرتکرار هفته‌های اخیر آن‌هاست. التهاب آفرینی و دامن زدن به ناامنی غذایی درجامعه به بهانه کمبود آرد و نان و القاء احتمال جیره‌بندی نان در ایران، بحران بین مسئولان و سردرگمی در کنترل کرونا، بحران او سقوط اقتصاد ایران و ... تنها چند نمونه کوچک از انبوه محتواهای تولیدی با هدف پمپاژ ترس و اضطراب عمومی با هدف کاهش تاب‌آوری عمومی است. 💠اما با نگاهی به بیگ دیتا تولید شده با هدف قطحی نمایی نان و نمایش ناتوانی ایران در تامین نان شب مردم، خط روایت پنهان ذیل این گزاره را درخواهیم یافت. 📊رصد دیتاک درباره این موضوع طی یک ماه اخیر در بستر توئیتر نشان می‌دهد موضوع نان با بیش از ۱۰۳ هزار توئیت، ۷۶ هزار ریتوئیت و ۴۱۷ هزار لایک مورد توجه قرار گرفته و در دو بازه زمانی ۱۴ مهر ماه و پنجم آبان ماه پیگیری شده است. 💠هشتگ با ۱۵۶۱۴ بار تکرار، با ۶۲۴۵ بار استفاده و با ۲۰۸۳ مورد هشتگ‌های به‌کاربرده شده در فضای توئیتر بودند. 💠اما نکته جالب توجه این است که این هشتگ‌ها اکثرا توسط اکانت‌های سلطنت‌طلب و معاندین و اساسا جبهه معارض با ایران در این پلتفرم مورد استفاده قرار گرفته‌اند. ❌این هشتگ‌ها که با هدف ناتوان نمایی ایران در تامین نیاز غذایی حداقلی شهروندانش پیگیری شده، آنجا معنادارتر می‌شود که در کنار هشتگ‌هایی همچون اعتراضات سراسری، آبان خونین، قحطی، خیزش محله محور، قیام تا پیروزی، فریاد و سال سرنگونی پیگیری شده است. هشتگ‌هایی که با هم‌افزایی رسانه‌های فارسی زبان با هدف برای نیل به پیگیری می‌شود. ✅«بحران»، «پنهان کاری»، «ناتوانی»، «کشته سازی»، «قهرمان سازی» و «شکاف بین مسئولان» و... روایت‌هایی است که طی روزها و ماه‌های آینده توسط رسانه‌های غیر همسو با ایران جهت القای ناکارآمدی و برانگیختن احساسات مردم پیگیری و برجسته سازی خواهد شد. طراحان این موضوعات زمانی موفق خواهند بود که هم افزایی یا تعلل تعمدی داخلی نیز با آن‌ها همسو شده باشد. ✍️معصومه نصیری ـ کارشناس رسانه ✅ Data Is Talking
❌وقتی از ضرورت حکمرانی سایبری حرف می زنیم یعنی همین 💠پرده اول:اینستاگرام حساب رسمی پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر انقلاب به زبان فرانسوی را و ساعتی بعد آن را بازگرداند. 💠پرده دوم:صفحه اینستاگرام شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس شد. 💠پرده سوم:سخنگوی براندازان در لایو اینستاگرام و استراتژی‌های براندازی را آموزش می دهد!! 💠پرده چهارم: زاکربرگ گفته پس از انتخابات سوم نوامبر خطر ناآرامی‌های مدنی وجود دارد. فیس‌بوک انتشار اطلاعیه‌هایی را که مشروعیت نتایج انتخابات را زیر سوال ببرند، می‌کند. ✍️کشورهای دنیا سعی می‌کنند حاکمیت سرزمینی خود را در فضای مجازی بازتعریف و اعمال کرده، سیاست‌هایی را برای شکل‌دادن به فعالیت‌ها در فضای مجازی تدوین و اجرا کنند، رویه‌های عمل قانونی و مشروع را در فضای مجازی تعیین و روابط میان بازیگران و گروه‌های اجتماعی مختلف را تنظیم کنند. ✍️بسیاری از کشورهای پیشرفته حکمرانی فضای مجازی را درقالب سه مفهوم «حکمرانی از طریق فضای مجازی»،«حکمرانی درفضای مجازی»و«حکمرانی بر فضای مجازی» دنبال می‌کنند. درایران نیز شبکه ملی اطلاعات نقطه ایده‌آل حکمرانی سایبری است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تصاویر دیده‌نشده از کمپ فیک سازان منافقین در آلبانی 🔹گزارش تلویزیون انگلیس از زندگی غیرطبیعی فعالان مجازی مریم رجوی 🔹آن‌ها می‌گویند کارشان این است که با اکانت‌های فیک علیه ایران در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنند. ✅اقدام تروریستی تنها انفجار و ترور و ... در واقعیت نیست. شکل نوین تروریست ها، تروریستهای مجازی هستند. آنها که فیک نیوز میسازند و شایعه پراکنی می کنند و...
📌کله نوجوان های تلویزیونی را از توی گوشی در بیاورید! ✍️ حنانه سادات موسوی | مدال آور المپیاد سواد رسانه ای وقتی کلمه فیلمهای تین‌ایجری را میشنوم، یاد فیلم و سریالهای آمریکایی ای میوفتم که در آن نوجوانها درگیر مسائل سخت و مهم میشوند، اشتباهات بزرگتر ها را اصلاح میکنند و جهان را نجات میدهند. فیلمهایی که قهرمانانشان، از بین نوجوانها انتخاب میشوند، کسانی که خیلی عادی زندگی میکنند و درس میخوانند، مدرسه میروند و با خانواده تعامل دارند، ولی آنقدر بزرگ شده اند که مشکلاتی را حل کنند که بعضا بزرگتر ها هم از پس آنها برنمی آیند. فیلم هایی که در تلویزیون ایران به ندرت ساخته میشوند، و خب بعضی هایشان قصه کسانی را روایت میکنند که شباهت چندانی به نوجوانها ندارند. چند سال قبل، اکثر نوجوانهایی که در تلویزیون زندگی میکردند، مثل بچه ها، هیچ چیزی را نمیدانستند و اطلاعات کافی نداشتند، یا اگر هم داشتند، اراده ای برای انجام کار نداشتند و فقط نظاره گر اتفاقاتی بودند که بزرگتر ها درست میکردند. الان، چهره نوجوانهای تلویزیونی تغییر کرده، ولی راستش را بخواهید، هنوز همان بچه های منفعل قبل هستند؛ ممکن است حالا اطلاعات کافی داشته باشند، ولی هنوز نمیتوانند از اطلاعاتشان استفاده کنند. نوجوانهای تلویزیونی الان، بچه هایی هستند که مداوم روی مبل لم داده اند یا در اتاقشان هستند، و مداوم سرشان را توی گوشی هایشان نگه داشته اند، بدون اینکه از گوشی هایشان مفید استفاده کنند، دخالتی در مشکل های خانوادگی ندارند و فقط تاثیر پذیرند، فقط به فکر خودشان هستند و وقتی خانواده شان نمیتواند انتظارشان را براورده کند، شروع میکنند به داد زدن سر خانواده و بی ادبی کردن! نمیگویم ما هیچوقت وقتمان را باگوشیهایمان تلف نمیکنیم و بلد نیستیم خودخواه و یک دنده باشیم، نه؛ این حرف من نیست؛ فقط به نظر من، ما خیلی بیشتر از این حرفها هستیم و نوجوانهای تلویزیونی، نه اینکه دروغ باشند، ولی همه حقیقت هم نیستند، بخشی از ما هستند که توسط برنامه ساز هایی بازنمایی شده اند، که نوجوانی خودشان را یادشان رفته و برای همین، چیزی که خلق کرده اند را درک نمیکنند! راه حل برگرداندن نوجوانهای واقعی به تلویزیون، فقط این است که نویسنده ها و برنامه سازهایی را پیدا کنیم که نوجوانها را درست درک میکنند و خب از بخت خوب، ٢٠ درصد جمعیت کشور را همین برنامه ساز ها و نویسنده ها تشکیل می‌دهند. شناختنشان زحمت زیادی نمیخواهد، خود شما هستید، همه نوجوانهایی که در کله های داغشان پر است از ایده های مختلف و تازه. کسانی که نوجوانها را درک میکنند و با کفش آنها راه میروند؛ کسانی که میتوانند نوجوان واقعی را به تلویزیون برگردانند. اگر به جای خالی ما اعتراض دارید، پس شروع کنید، شما بشوید برنامه سازی که ما را درک میکند، برنامه سازی که مارا درست به همه نشان می‌دهد. همین الان بلند شوید و کله نوجوانهای تلویزیونی را از توی گوشی هایشان دربیاورید؛ به آنها نقش اصلی بدهید، کمکشان کنید مشکلات خانوادشان را حل کنند، کمکشان کنید تلاش کنند، بروند دنبال ماجراجویی، به آنها ادب یاد بدهید تا مجبور نباشند در تمام فیلم ها سر خانوادشان داد بزنند. عوضشان کنید، بلند شوید؛ وقتش رسیده تصویرمان را در تلویزیون ویرایش کنیم! 🔺 شماره ٣٣ ضمیمه نوجوانه جام جم | صفحه رسانه | ٨ آبان ١٣٩٩
📌 حواس جمع! ✍️ عرفان قاسمی | مدال آور المپیاد سواد رسانه ای با بازگشت مجدد مومو، دوباره زمزمه‌های حفظ حریم شخصی و امنیت در فضای مجازی بر سر زبان‌ها افتاد؛ در این بخش چند نکته ساده و مهم درباره‌ی حفظ امنیت در فضای مجازی را با هم مرور خواهیم کرد. ۱. از تأیید دو مرحله‌ای استفاده کنید! این قابلیت به معنای ایجاد دولایه‌ی امنیتی برای دسترسی به حساب کاربری شماست و با فعال‌سازی آن، یک سد حفاظتی دیگر برای ورود به حساب کاربری شما ایجاد خواهد شد. خوشبختانه امروزه تمام سرویس‌های آنلاین شناخته‌شده مانند: گوگل، فیسبوک، اینستاگرام، تلگرام، واتس‌اپ و… این قابلیت را در دسترس کاربران قرار داده‌اند. برای فعال‌سازی تأیید دو مرحله‌ای، بخش تنظیمات امنیتی نرم‌افزار را جستجو کنید! ۲. در انتخاب گذرواژه دقت کنید! هکرها و بدافزارها معمولا لیستی از گذرواژه‌های رایج و پراستفاده را در اختیار دارند و هنگام ورود به یک حساب کاربری از آن‌ها استفاده می‌کنند، به همین علت به هیچ عنوان از کلمات رایج و قابل حدس به‌عنوان گذرواژه استفاده نکنید. بهتر است گذرواژه شما ترکیبی از حروف، اعداد و علائم نگارشی باشد. اگر به خاطر سپردن گذرواژه‌ها برایتان امری دشوار است می‌توانید از نرم‌افزار‌های مدیریت پسورد مانند: Bitwarden و lastpass استفاده کنید. این نرم‌افزارها همچنین قابلیت انتخاب گذرواژه تصادفی و امن را نیز در اختیار شما قرار می‌دهند. برای کاهش احتمال لو رفتن گذرواژه‌تان بهتر است هر چند ماه یک‌بار گذرواژه‌هایتان را تغییر دهید. ۳. مراقب دسترسی‌ها باشید! هر نرم‌افزاری بواسطه‌ی امکاناتی که در اختیار شما قرار می‌دهد نیازمند دسترسی‌ به بخش‌های مختلف سیستم شما خواهد بود. دسترسی به موقعیت جغرافیایی، حافظه داخلی، دوربین، میکروفون و مخاطبان تنها بخشی از این مجوزها هستند. بدافزارها با دسترسی پیدا کردن به این بخش‌ها، به جاسوسی و افشای اطلاعات شما می‌پردازند. با رفتن به بخش app permissions در تنظیمات تلفن هوشمندتان می‌توانید این مجوزها را لغو و یا دسترسی‌های هر نرم‌افزار را محدود کنید. ۴. مخاطبان باهوش را دست‌کم نگیرید! احتمالا بارها شاهد انتشار عکس‌های سلفی، دسته‌جمعی و اسکرین‌شات‌های خود و یا دیگران بوده‌اید. انتشار چنین تصاویری شاید در گام اول کم‌خطر به نظر برسد اما یک مخاطب زرنگ می‌تواند با در کنار هم قرار دادن تصاویری که منتشر می‌کنید به بخشی از اطلاعات شخصی شما پی‌ببرد. عکس‌هایی که از پنجره اتاقتان، محله‌تان و… می‌گذارید می‌توانند منجربه لو رفتن محل سکونت شما شوند. انتشار تصاویری که از صفحه تلفن‌تان گرفته‌اید هم می‌تواند به کشف نرم افزارهایی که استفاده می‌کنید، مدل تلفن شما و... بیانجامد، که این اطلاعات برای یک هکر مفید خواهند بود! ۵. علایق‌تان را فریاد نزنید! فضای مجازی بستر امنی برای به‌اشتراک گذاری علایق شخصی‌تان نیست. این کار در نگاه اول منطقی به نظر می‌رسد که علایق و شادی‌هایتان را با افرادی که شما را دنبال می‌کنند تقسیم کنید، اما اگر فرد نامحرمی به این جزئیات دست پیدا کند می‌تواند با تحلیل و استفاده از آن‌ها، ویژگی‌های روان‌شناختی و نقاط ضعف و قوت شما را استخراج کرده و در مواقع مختلف از جمله در روابط فردی از آن‌ها استفاده کند! ۶. گول نخورید! بسیاری از افراد با استفاده از آگاهی کم دیگران نسبت به فناوری، اقدام به سوءاستفاده از آن‌ها می‌کنند. برای جلوگیری از چنین اتفاق‌هایی باید سطح دانش خود نسبت به تکنولوژی را بالا ببریم؛ برای این کار بهتر است پیش از نصب هر نرم‌افزار، سیاست‌های حفظ حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات آن را مطالعه کنیم تا با دسترسی‌ها و ضوابط امنیتی آن آشنا شویم! 🔺شماره ٣٢ ضمیمه نوجوانه جام جم | صفحه رسانه | ١ آبان ١٣٩٩