روانشناسی و سواد رسانه ای
ادمین: Vavgh01@
کانال حداقل سه روز در هفته به روز رسانی می شود.
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
هدایت شده از دیگر خبرهای فضای مجازی
دونالد ترامپ روز جمعه در حساب توئیتری خود نوشت:
رسانههای خبری دروغین با پوشش خبری شدیداً نادرست در مورد ایران به کشور ضربه میزنند اما دستکم ایران سر درگم شده که چه خبر است؛ چی درست و چه چیزی نادرست است که اتفاقاً شاید خیلی هم بد نباشد.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این ادعای ترامپ توئیت کرد:
وقتی تیم 'ب' یک حرف میزند و دونالد ترامپ حرف دیگری، کاملاً آشکار است که چه کسی نمیداند چه فکری باید بکند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خطاب به ترامپ:
منشاء فیک نیوز، مشاورانت هستند.
به نظر میرسد که وی از سایه خودش هم می ترسد.
جهرمی به شبکه «فاکس نیوز» و برنامه «فاکس اند فرندز» (fox and friends) توصیه کرد که آنها برای مشاوران نابخرد ترامپ، شامل استیو بَنِن (استراتژیست پیشین کاخ سفید و مشاور پیشین و جنجالی رئیس جمهوری آمریکا)، جان بولتون (مشاور امنیت ملی کاخ سفید)، «جرد کوشنر» (داماد ترامپ)، و «استیون میلر» (مشاور پیشین سیاسی)، یک برنامه آموزشی تهیه کنند.
هدایت شده از دیگر خبرهای فضای مجازی
«در پژوهشگاههای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای کمک به سواد رسانهای، سامانهای در حال طراحی است که این سامانه بتواند صحت و راستی اخبار را ارزیابی کند و مشخص کند آیا منبع این خبر موثق است.»
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان مطلب فوق و با اشاره به راهکار مقابله با شایعهها، اظهار کرد: باید ابزارهایی در اختیار مردم قرار گیرد که قدرت آنها برای سنجش و ارزیابی اخبار افزایش یابد برای تحقق این مهم باید مجموعههایی شکل گیرد که اخبار را بررسی و صحت آنها را به مردم گزارش دهند.
محمد جواد آذری جهرمی در ادامه افزود: بهترین شیوه این است که ما فعالانه برخورد کنیم یعنی اگر قرار است اتفاقی رخ دهد نگذاریم دیگران ابتدا مسائل را بازگو کنند بلکه خودمان با صداقت و درستی مطالب را با مردم در میان بگذاریم.
آذری جهرمی، ادامه داد: اگرچه کم فروشی اینترنت توسط برخی اپراتورها اتفاق ناگواری است اما ما بدون لکنت زبان این موضوع را با مردم در میان گذاشتیم. این موضوع میتوانست شایعههایی بسیاری ایجاد کند. در برخی موارد سکوتهای بیجا باعث دامن زدن به شایعات میشود.
"جنجالانگیزی یک #مانکن در مدارس"
کلیپهایی که این روزها در فضای بهاصطلاح مجازی بیشتر به چشم میخورد خبر از ماجرایی عجیب و پیچیده میدهد که بیش از هر چیزی ابتدا نیاز به بررسی از زوایای گوناگون دارد؛ کلیپی با عنوان «جنتلمن» نهتنها #فضای_مجازی که حتی فضای حقیقی مدارس را نیز متأثر کرده است.
ازآنجاکه هدف از نگارش این سطور تبیین وقایع است، خوانندگان را به ذکر نکاتی کوتاه دعوت میکنم و قضاوت را بر عهده مخاطبان میگذارم.
1. در قریب بهاتفاق کلیپهای منتشرشده از مدارس، شاهد پخش یک موزیک خاص با مضمونی سخیف و جنسی هستیم و بهسختی میتوان این مسئله را اتفاقی قلمداد کرد. بهویژه آنکه توجه داشته باشیم این اتفاق در مدارس افتاده است نه دانشگاه که فضای بازتری نسبت به مدرسه در امور فرهنگی دارد. اینکه تمامی مدیران این #مدارس به شکل اتفاقی به یک #موسیقی خاص علاقه داشته باشند و علاوه بر هنجارهای موجود در جامعه دینی ایران همان را برای دانش آموزان خود پخش کنند در حد محال است. آنهم موزیکی که خواننده فراری آن اذعان دارد برای گروهی خاص و جهت پخش در فضایی خاص تولید کرده است.
2. برای همه کسانی که حتی یکبار با آموزش و پروش همکاری داشتهاند مانند روز روشن است که با سازوکار موجود در #آموزشوپرورش، بدون بخشنامه امکان برگزاری هیچ مراسم و برنامه فوقالعادهای اعم از برنامههای مرتبط با مناسبتهای ملی، مذهبی و غیر آن وجود ندارد و یا در حد محال است.
3. تقریباً تمامی دانش آموزان مدارسی که کلیپ آنها منتشرشده است شعر را حفظ هستند. اگر ساسان حیدری #خواننده توانمند و مشهوری بود و فعالیت وی و نیز پخش آثار او در فضای عمومی کشور ممنوع نبود، در بهترین حالت میشد قبول کرد که چند نفر از هر کلاس که بیشتر به خوانندههای فراری علاقه دارند به خاطر علاقه شخصی ترانه او را حفظ باشند، اما همخوانی جمعی یک موسیقی زننده از سوی همه #دانش_آموزان نشان از آن دارد که در قریب بهاتفاق مدارس، هنگام فیلمبرداری و مستندسازی این ماجرا بار چندمی بوده است که این #موزیک پخش میشده است.
4. این اتفاقها بدون عقبه فکری و روان نبوده است. وقتی کمی صفحات تاریخ را ورق میزنیم، چند نکته را مشاهده میکنیم که میتوان آنها را به این مسئله ربط داد که بهعنوانمثال به یکی دو مورد اشاره میشود:
- اعلان مسئولان دولتی ازجمله خانم ابتکار بهعنوان معاون #رئیسجمهور در امور #زنان و #خانواده در تاریخ 28/7/97 مبنی بر اینکه افسردگی، جامعه را بهشدت تهدید میکند.
- خبر آماده شدن طرح شادسازی مدارس و مراکز آموزشی به این بهانه و صدور بخشنامههایی در این راستا که در میان خطوط خبری مختلف پنهان شد و کسی در آن زمان نفهمید ماجرای این طرح و شکل و محتوای آن چیست؟
5. با پخش شدن این کلیپها که در قالب و محتوا متحد هستند میتوان محتوای طرح مذکور تا حدی حدس زد. این نکته زمانی بیشتر قریببهیقین میشود که تمامی این ماجراها درست زمانی اتفاق میافتد که امام جامعه مسلمین نسبت به اجرایی سازی #سند_2030 تذکر و هشدار میدهند و آن را تربیت پیادهنظام برای نظام سلطه معرفی مینمایند و از مردم و مسئولان میخواهند هم با این سند و هم با عوامل آن مقابله کنند.
6. دقت در این نکته جالب است که شاهد خط خبری رسانههای معاند ازجمله #بیبیسی از لحظات اول انتشار این کلیپها هستیم. این رسانههای وامدار #آمریکا و #انگلیس با انتشار این کلیپها و معرفی این اتفاقات بهعنوان انتخاب نسل جدید تلاش کردند این نوع گرایش را هنجاری جدید معرفی کنند که از اراده ملت جوشیده است و آن را در مقابل ارزشهای دینی و اخلاقی جامعه قرار دادند. این رسانهها با نادیده گرفتن دغدغههای والدین و حتی دانشآموزانی که نسبت به این امور معترض بودند، هنجارهای جدید خود خوانده را خواست مردم (!) خواندند و تلاش کردند هنجارهای دینی جامعه را به حکومت، حاکمیت و مسائل سیاسی ربط دهند و دوگانهای پیرامون آن ایجاد کنند.
دریکی از این شیطنتها #رسانه دولتی انگلیس کودکانی که با آهنگ مانکن رقصیدند را طرفداران ساسی نامید و ادعا کرد این نسل آن چیزی نخواهد شد که حکومت میخواهد و حکومت میخواهد مردم را به افرادی تبدیل کند که بیهیچ فکری خود را درراه اهداف نظام به کشتن دهند. در این گزارش، دوگانه سازی میان دو مسئله اتفاق افتاده است؛ گزارشگر اندک انقلابیون نسل جدید (!) را طرفداران #شهید_حججی معرفی میکنند و در مقابل باقی افراد جامعه را که شروع به رقصیدن کردهاند را با استدلال اینکه کودکان نسل نو به آهنگ مانکن اقبال بیشتری دارند و آنها را حفظ هستند، آنها را طرفداران این مانکن بیروح میخواند.
ادامه در پست بعدی👇
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
7. همزمانی این وقایع با تلاش آشکار عدهای برای بهزانو درآوردن #جمهوری_اسلامی در امور مختلف #فرهنگی، #سیاسی، #اقتصادی و اذعان برخی مسئولان در همایشهای بینالمللی نسبت به اجرایی سازی سند ننگین 2030 انسان در قالب چهارشنبههای سفید، تجمعهای غیرقانونی در دانشگاه از سوی مردان برای اعتراض به حجاب بانوان و ... انسان عاقل را به این باور میرساند که محال است این وقایع آنهم به این شکل، اتفاقی باشد یا حاصل توطئه تعدادی مدیر و معاون در چند مدرسه.
اینکه چه اهداف مستقیم و غیرمستقیمی پشت این ماجرا و وقایعی شبیه به این امر خوابیده است نیاز به واکاوی بیشتر و کسب بصیرت روزافزون دارد که ضرورت بازنگری نسبت به هشدارهای #رهبری را بیشازپیش آشکار میکند.
علی قهرمانی - عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه طلاب
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
هدایت شده از انجمن سواد رسانه طلاب
1551262796-10196-22-7.pdf
438.7K
🔹مقاله: بررسی رابطه سواد رسانهای و تهاجم فرهنگی در شبکههای اجتماعی
نویسندگان: سید علی محمد رضوی - نصرت الله نعمتی فر - سید حسین موسوی
🔹منبع: اسلام و مطالعات اجتماعی سال ششم پاییز 1397 شماره 2 (پیاپی 22)
🔸کلید واژه ها: #شبکه_های_اجتماعی ، #اینستاگرام ، #تهاجم_فرهنگی ، #سواد_رسانه_ای
🔸چکیده:
پژوهش حاضر، به دنبال بررسی رابطه میان بهره مندی کاربران از سواد رسانه ای و در معرض تهاجم فرهنگی قرارگرفتن آنها در استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام است. جامعه آماری تحقیق، شامل کاربران فعال در شبکه اجتماعی اینستاگرام هستند وجمعیت نمونه، به شیوه در دسترس بودن به تعداد 435 نفر انتخاب شدند. در این میان ابزار اندازه گیری پرسش نامه محقق ساخته و روایی آن از نوع صوری و برای پایایی، آزمون مقدماتی با استفاده از آلفای کرونباخ بوده که در متغیر تهاجم فرهنگی 817/.0و در متغیر سواد رسانه ای 878/0به دست آمد. یافته های تحقیق نشان می دهد؛ رابطه معکوسی بین سواد رسانه ای و تهاجم فرهنگی در میان کاربران وجود دارد. همچنین بین سن کاربران و تهاجم فرهنگی رابطه معکوسی وجود داشت. نتایج به دست آمده، بر تفاوت معناداری میان دو متغیر جنسیت و تحصیلات کاربران با تهاجم فرهنگی دلالت دارد. همچنین آزمون تحلیل مسیر، تأییدکننده تاثیر متغیرهای سن، تحصیلات، سواد رسانه ای و میزان استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام بر تهاجم فرهنگی است.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
روانشناسی و سواد رسانه ای
ادمین: Vavgh01@
کانال حداقل سه روز در هفته به روز رسانی می شود.
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
3 گام مهم برای ایمنی در فضای مجازی
آیا صرف داشتن سواد رسانهای منجر به کاهش آسیبها میشود؟
محمد حسن عبدالصمد - روزنامه کیهان
🔹این روزها اکثر مردم در فضای رسانهای تنفس میکنند. عدهای میگویند نگوییم #فضای_مجازی بلکه بگوییم فضای واقعی غیرملموس و حتی عدهای این تعریف را هم ناقص میدانند و میگویند این فضا ملموس هم هست و هیچ تفاوتی با عالم واقعی ندارد.
دروغ، تهمت، شایعه، کلاهبرداری، اتلاف وقت، اعتیاد، محتوای غیراخلاقی، ایجاد تردید و بدبینی که در دنیای واقعی وجود دارد در فضای مجازی نیز وجود دارد و یا میتوان گفت فضای مجازی رفتار و هنجارهای اجتماعی را میتواند تشدید و یا تسهیل کند.
این آسیبها که نماد بیرونی دارد مربوط به رفتار انسانها میباشد این در حالی است که بسیاری از آسیبهایی که مربوط به افکار و بینش انسانها است، از دید کارشناسان پنهان مانده است و ممکن است بعد از گذر چند دهه خود را نمایان سازد.
🔹سواد رسانهای
بسیاری از کارشناسان راهحل کاهش آسیبهای احتمالی فضای مجازی را گسترش «#سواد_رسانهای» میدانند. به همین منظور خوشبختانه چند سالی است که برخی از ارگانها و کارشناسان به صورت خودجوش و سازماندهی شده به آموزش سواد رسانهای روی آوردهاند.
اما چند سؤال جدی در این حوزه مطرح است:
آیا آموزش سواد رسانهای منجر به کاهش آسیبهای ناشی از فضای مجازی میشود؟
آیا در کشورهایی که آموزش سواد رسانهای را از سالهای دور شروع کردهاند، این آسیبها کاهش پیدا کرده است؟
آیا صرف داشتن دانش سواد رسانهای لزوماً منجر به کاهش آسیبها میشود؟ (فرد سیگاری که میداند سیگار بد است آیا سیگار را ترک میکند؟)
چه عوامل دیگری برای کاهش آسیبهای رایج در حوزه رسانه و فضای مجازی وجود دارد؟
🔹تقابل غلط سواد رسانهای و فیلترینگ
متاسفانه عدهای تنها راهحل مشکلات بیشمار فضای مجازی را، یادگیری دانش سواد رسانهای میدانند و برای به ثمر نشستن اهداف سیاسی و اقتصادی خود شعار میدهند که «سواد رسانهای به جای #فیلترینگ» باشد. این شعار شاید عامهپسند باشد اما فردی که اندک دانشی در حوزه رسانه داشته باشد میداند که تقابل سواد رسانهای و فیلترینگ، حرفی از اساس غلط و غیرکارشناسانه است. برای روشن شدن غلط بودن این سخن به مثال زیر توجه کنید:
کدام پدر عاقل و دلسوزی قبل از آنکه فرزندش گواهینامه راهنمایی و رانندگی را بگیرد سویچ اتومبیل را به او میدهد تا به مسافرت برود؟
پس یک گام این است که مهارت یادگیری استفاده از اتومبیل را بداند (آموزش سواد رسانهای)، حال سؤال این است که آیا صرف داشتن گواهینامه باعث میشود این جوان در رانندگی با خطر تصادف مواجه نشود؟ خیر؛ بلکه عوامل دیگری مانند: امنیت اتومبیل (نوع ابزار رسانهای)، جادههای سالم و امن (زیر ساخت)، علائم هشداردهنده مانند تابلوی «خطر ریزش کوه»، «مسیر مسدود است»، «انحراف به چپ ممنوع» و...(فیلترینگ) بسیار مهم و تاثیرگذار هستند.
🔹در اینجا باز این سؤال مطرح میشود که اگر فرد هم گواهینامه داشته باشد و هم تمام عوامل بالا توسط حاکمیت تامین شده باشد، آیا باز هم از خطر تصادف به دور است؟ خیر، اگر این فرد با داشتن گواهینامه و داشتن اتومبیل ایمن در جادههای سالم و بیخطر براساس میل باطنیاش سرعت غیرمجاز داشته باشد و یا به علائم توجهی نکند یقینا دچار خطر خواهد شد.
پس جدای از مهارت یادگیری «سواد رسانهای» و «عوامل محیطی»، نیاز به یک «عامل بازدارنده درونی» به شدت احساس میشود.
ادامه در پست بعدی👇
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔹نقش مهم «خود کنترلی» یا «تقوا»
شاید برای همین است که داشتن دانش و مهارت سواد رسانهای منجر به ندیدن فیلمهای پورن و غیراخلاقی نمیشود. برای اثبات این ادعا میتوان به بالاترین سرچها در فضای مجازی در کشورهایی که سواد رسانهای را از سالهای دور آموزش و نهادینه کردهاند، توجه کرد.
برخی از کارشناسان حوزه رسانه، نام این عامل بازدارنده درونی را «#خود_کنترلی» گذاشتهاند در حالی که همین مفهوم به معنای کاملتر با نام «#تقوا» در اسلام از آن یاد شده است. یعنی انسان بتواند در برهههای مختلف زندگی به خواهشهای نفسانی خود نه بگوید. این نه گفتن دو علت میتواند داشته باشد، یک علت مادی، که من مثلا فلان غذا را نمیخورم برای اینکه برای من ضرر جسمی دارد، یعنی فرد علم به ضرر این فعل دارد و علم تجربی هم این ضرر را ثابت کرده است. اما گاهی این نه گفتن ریشه در عبد و فرمان پذیر بودن دارد، یعنی من این کار را انجام نمیدهم برای اینکه پروردگارم این کار را نهی کرده است، یعنی علم تجربی شاید این ضرر را ثابت نکرده باشد اما ایمان من به پروردگار عالم و قوانین او، به من اجازه انجام فلان فعل حرام را نمیدهد هر چند میل من به انجام دادن آن باشد.
🔹سه گام مهم
در مجموع، اگر بخواهیم شرط لازم برای حضور در فضای مجازی را اعلام کنیم، باید گفت که سه گام برای رسیدن به این هدف باید برداشته شود.
گام اول: عوامل محیطی (مدیریت سالم، زیر ساخت سالم، ابزاربومی، پایش محتوا یا فیلترینگ و...)
گام دوم: سواد رسانهای (سواد رایانه ای، رژیم مصرف، تفکر انتقادی، رسانه شناسی و...)
گام سوم: عامل بازدارنده درونی یا به عبارتی دیگر مهار نفس و تقوا.
متاسفانه برخی از مسئولان و کارشناسان حوزه رسانه، گزینشی به این مراحل مینگرند و تنها تحقق یک گام را کافی میدانند؛ در حالی که برای محقق شدن کاهش آسیبهای رایج در فضای مجازی باید این سه گام همزمان محقق شود.
برای مثال مدیران دولتی اعم از رئیسجمهور و وزارت ارتباطات معتقد به اجرایی شدن سواد رسانهای هستند هر چند همین گام هم ابتر مانده است و تا زمانیکه عوامل محیطی و عامل بازدارنده اعمال نشود، مشکلات کماکان پا برجا است.
برخی دیگر هم تنها محقق شدن عوامل محیطی را کافی میدانند که این نگرش هم هر چند آسیبها را کمتر میکند اما منجر به رفع مشکلات رایج در فضای مجازی نمیشود. از این افراد باید پرسید که آیا به فرض مثال اگر تمام مردم در بستر داخلی و در #پیام_رسانهای_بومی عضو باشند که اتفاقی مهم و مثبت است، آیا مخاطبان در معرض ترویج شایعه، اعتیاد رسانهای و محتوای بیهوده قرار نمیگیرند؟
یقینا هر سه گام از اهمیت ویژه خود برخوردار است و مردم و مسئولین باید برای تحقق این سه گام بکوشند.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
هدایت شده از خبرهای فضای مجازی
جنگ سایبری میتواند نه تنها زمینهساز بلکه تأثیرگذارتر از جنگ نظامی باشد.
https://www.mashreghnews.ir/news/932928
@seda24
هدایت شده از خبرهای فضای مجازی
شبکههای اجتماعی؛ گنج اطلاعاتی جدید ارتش آمریکا +دانلود
اندیشکده آمریکایی «رند» مینویسد: تحلیل رسانههای اجتماعی میتواند برای تنظیم پیامهای ارسالی به جامعهای خاص و یا تأثیرگذاری بر طرزتفکر، تصمیمگیریها و یا رفتار آن جامعه مورد استفاده قرار بگیرد.
اندیشکده «سازمان رند» (RAND) وابسته به وزارت دفاع آمریکاست که طی گزارشی با عنوان «نظارت بر رسانههای اجتماعی: درسهایی برای تحلیلهای آینده وزارت دفاع در حمایت از عملیاتهای اطلاعاتی[۱]» مفصلاً به این موضوع پرداخته است.
متن کامل گزارش را دانلود کنید.
https://www.mashreghnews.ir/news/741634
@seda24
هدایت شده از خبرهای فضای مجازی
⭕️ نتیجه انتخابات نخست وزیری هند در دستان واتساپ:
🔸 واتساپ نزدیک به یک میلیارد کاربر فعال دارد و در این میان حزب «باهاراتیا جاناتا» وابسته به نخستوزیر هند توانسته است اطلاعات دقیق رأیدهندگان خود را از بین آنها جمعآوری کند تا پیامهای هدفمند شخصی و گروهی را در واتساپ به دست این افراد برسد. این حزب رأیدهندگان خود را به سه دسته مسلمانان، لیبرتادها و سکولارها تقسیم کرده است و با انتشار پیامهای هدفمند و مشخص القا میکند که تمامی آنها مسیر رسیدن به خوشبختی را طی میکنند.
http://www.ion.ir/News/471245
@seda24