eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
194 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
سواد رسانه و روانشناسی
اعتقادگرایی (Belief Bias) تمایلی است ذهنی که در آن فرد هر استدلال را ‌با توجه به باورپذیری نتایجش قضاوت می‌کند به جای اینکه قدرت استدلال را بررسی کند. به بیان دیگر اعتقادگرایی باعث می‌شود فرد در ارزیابی استدلال‌های مختلف فقط به این نکته توجه کند که نتایج هر استدلال چقدر با باورها و اعتقادات شخصی‌ وی همخوانی دارد و فرد تمایل دارد استدلالی را حتی اگر منطقی و عقلانی باشد، در صورتی که خارج از نظام ارزشی‌ او باشد، رد کند. اثر اعتقادگرایی در جاهایی که فرد لازم است نتایج مشاهده‌اش را گزارش کند بیش از پیش نمایان می‌شود. مثلاً محققی را فرض کنید که مشغول بررسی تاثیر نماز در سلامتی است. محققی که باز فکر می‌کند ابتدا داده‌هایش را گرد‌آوری می‌کند و سپس نتایجش را مبتنی بر داده‌هایش گزارش می‌کند. اما محققی که خودش به شدت مذهبی است ممکن است تفسیری از داده‌ها به دست دهد که در طرفداری از نماز به عنوان عامل سلامتی باشد. محققی نیز که ضد مذهب است ممکن است از آن قسمت از داده‌ها که به نفع نماز باشد صرف‌نظر کند.
سواد رسانه و روانشناسی
💢حقیقت سلبریتی‌ها در اینگونه ما را فریب می‌دهند. ظاهر زندگی آنها را با باطن زندگی خودمان مقایسه نکنیم...
⭕️تکنیک وارونه سازی 💢رسانه ها می توانند حقایق را در زمنیه های مختلف فرهنگی ، سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی وارونه جلوه دهند #سواد_رسانه_ای آرما
سواد رسانه و روانشناسی مدیر: Vavgh01@ برای پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. کانال حداقل "سه روز در هفته" به روز رسانی می شود. https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
⭕️تروریست‌های هشتگ‌ساز 💢منافقین تروریست از زمانی كه با پیگیری‌های دولت آمریكا در دوره اوباما به كمپ تیرانا در آلبانی منتقل شدند، اقدامات جدیدی علیه امنیت ایران طراحی كردند كه مهم‌ترین این اقدامات، هشتگ‌سازی‌های تروریستی و جعلی درباره شرایط ایران بود. سال گذشته چندین هشتگ در فضای مجازی به‌خصوص توییتر درباره ایران مشهور شد و توییت‌های متعدد و فراوانی ذیل این هشتگ‌ها در شبكه‌های اجتماعی منتشر شد. این هشتگ‌ها شامل ، IranRegimeChange# و بودند و البته هشتگ IraniansSupportTrump# كه در ذیل آن تعداد زیادی اكانت فارسی زبان، از ترامپ برای تحریم و یا حمله نظامی به ایران حمایت می‌كنند. این هشتگ‌ها بیشتر در اغتشاشات دی ماه 96 دیده شد. این هشتگ‌ها در واقع این طور وانمود می‌كرد كه اكثریت مردم ایران خواهان براندازی نظام یا تغییر حكومت در ایران هستند و به این وسیله به مردم جهان و رسانه‌های بزرگ و كوچك القا می‌شد كه این خواسته مردم ایران است. 💢اما چندی قبل شبكه خبری الجزیره انگلیسی گزارشی مستند منتشر كرد كه از عملكرد منافقین در فضای مجازی علیه ایران پرده برداشت. الجزیره در این گزارش مستنداتی را منتشر كرد كه نشان می‌دهد پس از واگذاری كمپ جدید به منافقین در كشور آلبانی، این محل به یك كارخانه اكانت‌سازی برای فعالیت در فضای مجازی علیه ایران تبدیل شده است. الجزیره در این مستند، با دو نفر از اعضای سابق منافقین كه موفق به فرار از كمپ آلبانی شده‌اند، مصاحبه كرده و آنها اطلاعات زیادی از پشت صحنه فعالیت در توییتر و فضای مجازی را برای اولین بار بازگو كرده‌اند. 💢این اعضای سابق منافقین، صراحتا اعلام می‌كنند هشتگ‌های ، IranRegimeChange # و برای تاثیرگذاری روی رسانه‌های اصلی و مردم ایران توسط منافقین ساخته شده و آنها موظف بوده‌اند كه روزانه طبق دستورالعملی كه به آنها داده می‌شود، روی موضوعات مختلف پیرامون این هشتگ‌ها و سایر هشتگ‌ها و پویش‌های مجازی، علیه ایران فعالیت كنند. 💢طبق آنچه این دو عضو فراری منافقین از كمپ آلبانی گفته‌اند، وظیفه این افراد كامنت‌گذاری، ریتوییت، لایك و... بوده تا به این وسیله هشتگ‌ها در توییتر بالا آمده و برتر شوند، تا از این طریق اولا روی ذهن مردم ایران تاثیر بگذارند و اغتشاشات را مدیریت كنند و سپس در رسانه‌های دنیا و اذهان مردم جهان، مردم ایران را مخالف حكومت مستقر در كشورشان جلوه دهند. 👤حسن حیرانی، عضو سابق منافقین در گفت‌وگو با لیسنینگ پست می‌گوید: «در كل می‌توانم بگویم كه چند هزار حساب(توییتری) از سوی هزار تا 1500 عضو سازمان مدیریت می‌شوند. همه چیز به خوبی سازماندهی شده و دستورالعمل‌های روشن برای كاری كه باید انجام شود، وجود داشت.» 💢واحد آنلاین گروهك منافقین به‌طور خاص در زمان اعتراضات در دی ماه 1396 فعال بود. حسن شهباز، از دیگر اعضای سابق منافقین می‌گوید: «كار ما این بود این اعتراضات را با پیدا كردن ویدئوها، نشر و بازنشر آنها را همراه با اظهارنظرهایی از جانب خود، پوشش دهیم.» به گزارش شبكه الجزیره، لشكر توییتری منافقین همچنین روزنامه‌نگاران، دانشگاهیان و فعالانی كه رایزنی را به درگیری ترجیح می‌دادند، هدف حمله قرار می‌دهند. آرما media_arma https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
یا مطالعه متن، از ابزارهای روانشناختی برای ایجاد قدرت تحلیل ذهنی است. فردی که متون مختلف را مطالعه می کند، قدرت و استنباط پیدا می کند؛ ضمن آنکه خزانه لغات وی نیز گسترده تر می شود. متاسفانه در دنیای امروز ، مطالعه افراد در حد خواندن قطعات کوتاه در فضای مجازی تنزل پیدا کرده است. تداوم این رویه، تفکر سطحی و تحلیل ذهنی ضعیف و نیز تنبلی فکری را در پی خواهد داشت. خود و کودکان را از محروم نکنیم. https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
فیک نیوزی که باور شد! بررسی‌های حاصل از داده‌کاوی نشون میده که توئیت‌هایی که متضمّنِ واقعیت دانستن خبر ممنوعیت مصرف بستنی برای خانم‌ها بوده، بیش از ۱۲هزار لایک در توییتر گرفته و پست‌های تلگرامی دارای این ویژگی، بیش از ۳۰۰هزار بار دیده شدند https://www.irna.ir/news/83395654 https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
💫‌تولید ۱۵۰۰ فیلم میهن‌پرستانه در ۱۵ سال ‌ 🔺دولت چین در راستای سیاست تبدیل شدن به قدرت اول در دنیا و کنار زدن تا ۲۰۳۵، از سینماگران خود خواست هر سال ۱۰۰ فیلم بسازند که هر کدام دست‌کم ۱۵ میلیون دلار بفروشد. ‌ 🔺سینماگرانی چون چن کایگه، ژانگ ییمو، نینگ هائو، گوان هو و هوانگ جیان‌زین همراه با بازیگران سرشناس از جمله ژانگ زی‌یی، وو جینگ و چن دائومینگ از دعوت‌شدگان به همایش ملی اداره مرکزی پروپاگاندا و دفتر ملی فیلم بودند که چهارشنبه گذشته در پکن برگزار و در آن برنامه آینده صنعت سینمای چین تا ۱۵ سال دیگر با حضور کارشناسان، نمایندگان شرکت‌های فیلمسازی و فعالان سینما مرور شد. ‌ 🔺بخش دیگر برنامه اصلاحی و آینده‌نگرانه سینمای چین به راه‌اندازی یک کمیته اخلاقی مربوط می‌شود. در تازه‌ترین پرونده اخلاقی، اکران یک فیلم در تعطیلی‌های سال نوی چینی به دلیل رسوایی دو بازیگر اصلی به تعویق افتاد و پیش‌تر هم یک ستاره سینمای چین برای فرار از پرونده مالیاتی مدتی گم و گور شده بود. صنعت بازی‌های رایانه‌ای چین پیش از این کمیته اخلاقی تشکیل داده است. ‌ https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
هدایت شده از مدیالوژی/Medialogy
💢 صدای امریکا: "آری فلایشر" سخنگوی پیشین کاخ سفید، پذیرش شروط ایران از جانب برای کسب اجازه فعالیت مجدد در این کشور را مورد انتقاد قرار داد و گفت: سی‌ان‌ان نیز همین معامله را با صدام حسین کرد که آن‌ها خبر خوشی و شادی بدهند و در مقابل دفترشان در عراق باز بماند! @medialogy1
هدایت شده از سواد رسانه‌ای
🚦اضافه بارِ اطلاعاتی 📍امروزه با حجم وسیعی از اطلاعات گوناگون در رسانه‌ها مواجه هستیم که بدون دسته‌بندی خاصی و درهم به ذهن مخاطبان وارد می‌شود. به ویژه از طریق شبکه‌های اجتماعی که سرشار است از محتواهای غیر‌ضروری و سطحی که هیچ کمکی در تحلیل و درک درست مسائل به مخاطب نمی‌دهد. 📍تحلیل درست و جامع، مستلزم مطالعه‌ی دقیق و عمیق، صرف زمان و دوری از سوگیری‌های احتمالی است. اما کسانی که غرق در استفاده از شبکه‌های اجتماعی هستند و رژیم رسانه‌ای درستی در انتخاب منابع مطالعاتی خود ندارند، به تدریج قدرت تفکر عمیق و انتقادی را از دست می‌دهند و تبدیل به مخاطبانی می‌شوند که به راحتی و با شواهد و استدلال‌های سطحی چیزی را می‌پذیرند و فرآیند copy -paste هرگونه محتوایی را به طور مداوم در فضای مجازی تکرار می‌کنند. 📲 @savaderesanei
هدایت شده از سواد رسانه‌ای
🚦ماری شجاع، یک ماهی را از غرق شدن نجات داد! 🔸امروزه رسانه‌ها به گونه‌ای وقایع پیرامون ما را #بازنمایی می‌کنند که در بسیاری از موارد با حقیقت ماجرا متفاوت است! 📍 #نگاه_انتقادی_به_رسانه_ها 📲 @savaderesanei
🎯 معمولاً تلاش می‌کنیم در حضور دیگران مؤدب‌ باشیم و با آن‌ها همدلی کنیم. پشت سرشان می‌توانیم کاملاً رذل باشیم، اما جلوی رویشان سخت است؛ چون احتمالا بلافاصله مجازات می‌شویم. اما اگر حضور فیزیکی افراد و ارتباط رودررویی که مانع رفتار بی‌ادبانه می‌شود را حذف کنیم چه؟ رابرت گرین، نویسندۀ کتاب پرفروش «۴۸ قانون قدرت»، هفت گروهی را معرفی می‌کند که در شبکه‌های اجتماعی، در نبود ارتباط رودرروی کاربران، آرامش بقیه را به‌هم‌می‌ریزند و راه‌هایی برای مهارکردن قدرت مخرب آن‌ها پیشنهاد می‌دهد. 🔖 ۳۵۰۰ کلمه ⏰ زمان مطالعه: ۲۲ دقيقه 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: http://tarjomaan.com/barresi_ketab/9458/ 🔻 اشتراک چهار شمارۀ فصلنامه asrehooshmandi https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
سواد رسانه و روانشناسی
📍واکنش کاربران توئیتر به خبرساختگی ممنوعیت خوردن بستنی توسط زنان اخیرا درتوئیتر درمورد ممنوعیت مصرف بستنی توسط بانوان دراماکن عمومی منتشر شد. ۱۱ هزار و۹۵۴ نفر این خبرجعلی را و لایک کردند و تنها۴ هزار و۲۵ نفر آن را دانسته و باورنکردند. شاید بیراه نباشد اگر گفته شود در خیابان‌های توییتر حقیقت مثل یک ماشین قراضه است و اخبارجعلی شبیه ماشینی آخرین مدل. طبیعی است که ماشین‌های آخرین مدل سریع‌تر از«ماشین قراضه»خیابان‌های توییتر را بالاوپایین کرده وتوجه بیشتری جلب می‌کنند. طبق یافته‌های علمی دروغ ۶برابر سریع‌تر از حقیقت درتوییتر بازنشر می‌شود. رسانه‌های حرفه‌ای در دنیا برای اینکه متهم به دروغ‌پراکنی و گزارش غیردقیق نشوند، تیم‌های تخصصی Fact Check یا به زبان خودمان «سنجش اعتبار»دارند که هر چیزی را از بیرون تحریریه،‌منابع خبری یا شهروندان عادی به دستشان رسید،براساس اصول سنجش اعتبار محک می‌زنند. اخبارجعلی این‌ روزها معضل جدی برای دنیا محسوب می‌شود و ارتقای سواد رسانه‌ای می‌تواند یاری گر مخاطبان درمواجهه با این اخبار باشد. asrehooshmandi https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
❇️شنیدن گزینشی و دیکتاتوری عکس‌ها 💠شنیدن گزینشی به‌طور خلاصه یعنی تو حرفت را بزن، من خودم بلدم چطور بشنوم. دو جمله‌ی اول حرفت را که شنیدم خودم با هوش خودم تا تهش را حدس می‌زنم. بعد هم نظرم را درجا بیرون می‌ریزم. 💠البته از روزی که بشر زبان را اختراع کرد با این قضیه درگیر است، ولی گسترش شبکه‌های اجتماعی، به‌ویژه اینستاگرام‌، به‌طرز اعجاب‌آوری به این موضوع دامن زده است. سیستمی که ساخته شده برای عکس‌های فوری از لب‌های غنچه‌شده و نمایش اندام و غذاهای خوش‌رنگ‌ولعاب و سیستمی که حرف‌های جدی را بدون مجازات باقی نمی‌گذارد. 💠این سیستم مبتنی بر "" است نه "". یعنی دیدن یک عکس و چند خط متن فانتزی، بعد هم فشردن آن قلب قرمز، که یعنی: دوست داشتم، حال کردم. این پروسه‌ قرار است در کسری از ثانیه اتفاق بیفتد، پس مجال چندانی برای از سر باقی نمی‌گذارد. 💠وقتی در این فضای بی‌دروپیکر با متن روبه‌رو می‌شویم کار سخت می‌شود. چون اینستاگرام جای "" نیست، جای "" است. جای "" نیست، جای "" است، آن‌هم شنیدن گزینشی. 💠اینستاگرام یعنی جایی که حال تایپ کردن دویست و هشتاد کاراکتر هم نداری. یعنی همه چیز عکس است، یعنی مرگ مکث، یعنی مبادا وقتت را برای چیزی جر وقت تلف کردن، تلف کنی. یعنی زود باش، حرف نزن، عکس‌ها به جای تو حرف خواهند زد. یعنی دیکتاتوری عکس‌ها. 💠البته ویژگی ذاتی رسانه‌های عکس محور، همین کارکرد است اما شاید بتوان گفت عکس‌محورها معمولا قربانگاه زمان هستند و به افزایش تعداد کمک می‌کنند. asrehooshmandi https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
♦ ۸۲.۳ درصد مردم موافق انتشار اخبار و تصاویر زندگی شخصی هنرمندان و افراد مشهور در شبکه های اجتماعی مجازی و رسانه های عمومی نیستند. 💢براساس نتایج نظرسنجی ملی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) که در روزهای ۱۷ و ۱۸ تیر ماه ۹۸ به صورت تلفنی با جامعه آماری شهروندان کل کشور (اعم از شهر و روستا) انجام شده است، ۸۲.۳ درصد مردم موافق انتشار اخبار و تصاویر زندگی شخصی هنرمندان و افراد مشهور در شبکه های اجتماعی مجازی و رسانه های عمومی نیستند. ۱۵.۸ درصد پاسخگویان موافق این امر هستند. asrehooshmandi https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
💢توقیف نفتکش و پروپاگاندا برای تشدید تنش 🔻در حالی که منابع رسمی خبری اعلام کرده اند کشتی مصدر با پرچم لیبریا توقیف نشده است و تنها کشتی توقیف شده از سوی جمهوری اسلامی ایران ،نفت کش انگلیسی "استینا ایمپرو" است برخی مقامات بریتانیا و رسانه های همسو با آن با واژه سازی هایی همچون ، و ... در حال جریان سازی خبری با توسل به انتشار اخبار جعلی و دستکاری شده هستند. 🔻منابع رسمی ایران اعلام کرده اند کشتی مصدر در چارچوب ماموریت جاری گشتی های نیروهای مسلح در منطقه خلیج فارس صرفا نسبت به ضرورت دریا نوردی بی ضرر و رعایت مقررارت زیست محیطی توجیه شده و ادامه مسیر داده است. 🔻 این درحالی است که برخی منابع رسانه‌ای غیرایرانی از توقیف دومین کشتی بریتانیایی به نام مصدر توسط نیروهای مسلح ایران خبر دادند و وزیر خارجه انگلیس نیز اعلام کرده است از توقیف دو نفتکش در تنگه هرمز توسط ایران به شدت نگران هستیم و لندن تمام تلاش خود را برای آزادی این دو نفتکش به کار خواهد بست. 🔻این ابراز نگرانی مقامات انگلستان در حالی صورت گرفته که نفتکش «مصدر» که به سمت بندر لنگه در حال حرکت بود، مجددا تغییر مسیر داده و در حال خروج از آب‌های ایران به مسیر اصلی خود است. 🔷معمولا رسانه برای ایجاد بخشی از واقعیت را به صورت پخش می کند تا ذهن مخاطب را به سویی که می خواهد ببرد و بعضی مواقع با به هدف خود می رسند. ✅برای دریافت اخبار به رسانه های رسمی و منابع معتبر خبری مراجعه کنید. ✅به واژه سازی های رسانه ای دقت کنید چراکه برخی واژه ها برای تهییج مخاطب ساخته می شوند. ✅قاعده ، و سپس را فراموش نکنید. asrehooshmandi https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
سواد رسانه و روانشناسی
در شهر شلوغ ما تماشا دارد تنهاییِ دسته جمعی آدم‌ها ...! asrehooshmandi https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
♦۴۲.۳ درصد مردم به میزان کم و خیلی کم دنبال کننده اخبار زندگی افراد مشهور (سیاستمداران، هنرمندان و ورزشکاران) هستند. براساس نتایج نظرسنجی ملی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) که در روزهای ۱۷ و ۱۸ تیر ماه ۹۸ به صورت تلفنی با جامعه آماری شهروندان کل کشور (اعم از شهر و روستا) انجام شده است، از پاسخگویان پرسیده شد: «شما اخبار زندگی افراد مشهور (سیاستمداران، هنرمندان و ورزشکاران) تا چه اندازه دنبال می کنید؟ ۴۲.۳ درصد پاسخگویان اظهار کرده اند به میزان کم و خیلی کم این دست از اخبار را دنبال می کنند. ۸.۷ درصد پاسخگویان به میزان زیاد و خیلی زیاد، ۱۲.۱ درصد تا حدودی این اخبار را دنبال می کنند. گفتنی است ۳۶.۷ درصد مردم اظهار کرده اند اصلا اخبار مربوط به زندگی افراد مشهور را دنبال نمی کنند. ispa95 https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
♦واکنش مردم ایران به انتشار اخبار زندگی خصوصی افراد مشهور در شبکه های اجتماعی مجازی 💢براساس نتایج نظرسنجی ملی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) که در روزهای ۱۷ و ۱۸ تیر ماه ۹۸ به صورت تلفنی با جامعه آماری شهروندان کل کشور (اعم از شهر و روستا) انجام شده است، از پاسخگویان پرسیده شد: «واکنش شما در خصوص انتشار اخباری از زندگی خصوصی افراد مشهور در شبکه های اجتماعی مجازی چیست؟» ۴۶ درصد پاسخگویان اظهار کرده اند صرفا این دست اخبار را می خوانند، ۱۱.۸ درصد می خوانند و فقط لایک می زنند، ۶.۳ درصد می خوانند و به صورت فوروارد، هشتگ، استوری نشر می دهند و ۳۵.۸ درصد اعلام کرده اند اصلا به این دست اخبار توجهی نمی کنند. ispa95 https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
♦️ مهاجرت مردم ایران از تلگرام به واتساپ 💢 براساس نتایج نظرسنجی ملی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) که در روزهای ۱۷ و ۱۸ تیر ماه ۹۸ به صورت تلفنی با جامعه آماری شهروندان کل کشور (اعم از شهر و روستا) انجام شده است، از پاسخگویان پرسیده: «شما در حال حاضر از کدام یک از شبکه های اجتماعی استفاده می کنید؟» 🔸۴۲.۸ درصد واتساپ 🔸۴۲.۴ درصد تلگرام 🔸 ۳۹.۵ درصد اینستاگرام 🔸۲.۸ درصد سروش 🔸۲.۳ درصد فیسبوک 🔸۱.۹ درصد توئیتر 🔸۰.۸ درصد لاین 🔸۰.۷ درصد بله 🔸۰.۶ درصد آی گپ 🔸 ۰.۵ درصد گپ 🔸 ۰.۲ درصد بیسفون 🔸 ۰.۱ درصد ساینا 🔸 ۳۰.۴ درصد هیچکدام 💢 شایان ذکر است پاسخگو می توانسته چند گزینه برای پاسخ انتخاب کند. 📌 گفتنی است درصد استفاده افراد از تلگرام و واتساپ طبق نظرسنجی اسفند ماه ایسپا ۱۳۹۷، با جامعه آماری شهروندان کل کشور به ترتیب ۵۵.۹ و ۲۵.۱ درصد بوده است. ispa95 https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
🚩 توییتر باز هم برخی حساب‌های ایرانی را مسدود کرد 🔹طی ساعات اخیر چندین حساب کاربری فارسی از افراد حقیقی و حقوقی، از جمله حساب سه خبرگزاری «ایرنا»، «باشگاه خبرنگاران» و «مهر» در توئیتر معلق شده و از دسترس خارج شده‌اند. 🔹خبرها حکایت از آن دارد که این روند برای حساب‌های فارسی زبان همچنان ادامه دارد. https://tn.ai/2058232 📡 @TasnimNews
⭕️برخی شگرد های شبکه های بی بی سی و من و تو 💢بی‌بی‌سی فارسی معمولا از چند شیوه که در میان اهالی رسانه بسیاری شناخته شده است برای ارائه اطلاعات موردنظر خود استفاده می‌کند. اما از میان تمام این شیوه‌ها «دروازه‌بانی خبر»، «برجسته‌سازی» و «مارپیچ سکوت» از همه نمایان‌تر است. 🔺دروازه‌بانی خبر به زبان ساده به این معناست که سردبیران و دبیرسرویس‌هایی که در یک مجموعه رسانه‌ای فعالیت می‌کنند، به اخباری اجازه انتشار می‌دهند که با منافع آن رسانه همسو باشد. به همین دلیل اتفاقاتی که برای یک رسانه ارزش خبر شدن دارد برای یک رسانه دیگر ارزش ندارد زیرا منافع یک رسانه با منافع دیگری یکسان نیست. 💢 به همین دلیل می‌بینیم اجلاسی به مهمی اجلاس سران کشورهای عدم تعهد در ایران بیشترین ارزش خبری را پیدا می‌کند اما در رسانه‌ای مثل بی‌بی‌سی خبری از آن نیست چون اساسا منافع این رسانه که بی‌شک منافع کشور انگلیس است حکم می‌کند که برگزاری چنین اجلاسی در ایران نشان از سطح بالای امنیت و تاثیرگذاری است و با اخبار قبلی این شبکه درباره وجود ناامنی در ایران متناقض. 💢نظریه‌پردازان نظریه «برجسته‌سازی» هم نظری مشابه با نظریه‌پردازان «دروازه‌بانی» خبر دارند. آن‌ها می‌گویند: «شاید شما نتوانید به مردم بگویید که چگونه فکر کنند اما می‌توانید به آن‌ها بگویید درباره چه فکر کنند!» بنابراین خبری که شما در راس اخبار خود قرار می‌دهید و بیشترین گزارش‌ها، مصاحبه‌ها و تحلیل‌ها را به آن اختصاص می‌دهید در نظر مردم مهم جلوه می‌کند حتی اگر مهم نباشد و برعکس اگر خبری که مهم است در جایی درز پیدا نکند، اهمیتش را از دست می‌دهد. 💢درباره پوشش اخبار انتخابات سال ۱۳۸۸ بی‌بی‌سی فارسی از چنین شگردی استفاده کرد. در حالی‌که تهران شرایط عادی داشت و مردم مثل روزهای قبل سر کار خود می‌رفتند بی‌بی‌سی اخبار تجمعات را به شکلی پوشش می‌داد که به نظر می‌رسید پایتخت ایران از کار افتاده است! 💢درباره مارپیچ سکوت هم وضع بر همین منوال است. براساس نظریه مارپیچ سکوت، وقتی همه افراد درباره یک موضوع اتفاق‌نظر دارند اگر کسی در این میان اگر کسی نظر مخالف داشته باشد، نمی‌تواند آن را بیان کند. برای مثال وقتی بی‌بی‌سی تمام کارشناسانش را از میان افرادی که با نظرش موافق هستند انتخاب می‌کند دیگر هیچ صدای مخالفی در این رسانه شنیده نمی‌شود. 💢شگردهای دیگری مثل انتخاب واژگان با بار معنایی خاص و استفاده از جلوه‌های بصری برای پوشش یک خبر دیگر آنقدر نخ‌نما شده است که احتیاجی به توضیح دادن آن‌ها نیست و هر بیننده فهیمی متوجه آن‌ها می‌شود. media_arma https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
🔷همزمان با انتشار اخبار توقیف کشتی انگلیسی‌: توییتر بازهم برخی حساب‌های ایرانی را بست! 🔹طی ساعات اخیر چندین حساب کاربری فارسی از افراد حقیقی و حقوقی، از جمله حساب سه خبرگزاری «ایرنا»، «باشگاه خبرنگاران» و «مهر» در توئیتر از دسترس خارج شده‌اند. 🔹خبرها حکایت از آن دارد که این روند برای حساب های فارسی زبان همزمان با انتشار اخبار مرتبط با توقیف کشتی انگلیسی در تنگه هرمز همچنان ادامه دارد. پیش از این نیز سیاست یک بام و دو هوای توئیتر علیه حساب های فارسی زبان در مقاطع مختلف مشاهده شده است و و دو رویکرد این شبکه اجتماعی در بزنگاه های رسانه ای است. شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام، توئیتر و ... بارها با اعمال دوگانه سیاست هایشان نشان داده اند عملا مدعیان دروغین آزادی رسانه ای هستند. برای این رسانه ها همه در برابر قانون برابرند، اما برخی برابرتر. محدودسازی رسانه ای از سوی مدعیان آزادی رسانه، طنزی مضحک است و در تناقض با شعارهای این مجموعه ها و در تضاد با جریان و دسترسی آزاد به اطلاعات. MLiteracy
✅جهان رسانه ای شده الزاما جهان واقعی نیست. 🔷 نظریه وانمایی (Simulation theory) این مفهوم، عمدتا مورد استفاده پست مدرنیست ها به خصوص فیلسوف معروف پست مدرن فرانسوی است. وانمایی واقعیت را نفی نمی کند بلکه تفاوت میان واقعیت و تصویر را می‌کند. رسانه‌ها در ظاهر امر چیزهایی شبیه به واقعیت به جای واقعیت نشان می‌دهند، لذا نشانه‌ها و رمزها، دیگر به واقعیت بیرونی مرتبط نیستند و به چیزی دلالت نمی کنند. رسانه ها فقط چنین وانمود می کنند که واقعیتی در کار است و خود را شکل تقلیدی آن نمودار می سازند. به عبارتی، وانمایی به این معناست که نشانه ها فقط میان خود مبادله می‌شوند و عمل می‌کنند و دیگر ارتباط به واقعیت ندارند. در بحث وانمایی که ژان بودریار مطرح می‌کند؛ مثلا نقشه یک شهر یا ساختمان بر خود شهر یا ساختمان برتری دارد و ما از طریق نقشه یا طرح شناخت پیدا می‌کنیم و می‌کوشیم جهان را بر اساس همان نقشه یا طرح درک کنیم، لذا مرز واقعیت و تصویر، مخدوش می‌شود. asrehooshmandi https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
🔻سندروم‌ اردک ✅هرگز زندگی واقعی خود را با زندگی مجازی دیگران مقایسه نکنید. 🌀این اصطلاح توسطِ پژوهشگرانِ دانشگاهِ استنفورد، بعد از بررسی پست‌هایِ مجازیِ چند دانشجو که خودکشی کرده بودند، ابداع شد. 🌀اگر به شنا کردنِ اردک در آب توجه کنیم، ما تنها قسمتی از بدنِ او را می بینیم که به آرامی بر روی آب در حال حرکت است؛ در حالی که متوجه تقلایِ این اردک که با تلاش پاهای خود را تکان می دهد تا حرکت کند، نمی شویم. 🌀دانشجویانی هم که خودکشی کرده بودند، تصاویری شاد یا نقل قول‌هایی امیدبخش از خود منتشر کرده بودند که به ظاهر نشان می‌داد آنان بسیار شاد و خوشبخت هستند؛ در صورتی که خارج از شبکه‌های مجازی و در دنیای واقعی، با مشکلاتِ روحیِ زیادی دست و پنجه نرم می کردند. 🌀در واقع مبتلایان به " " کسانی هستند که تلاش می‌کنند همواره تصویری شاد و خوشبخت از خود در نشان دهند؛ در صورتی که در دنیای واقعی با مشکلات زیادی مواجه هستند. 🌀به دلیل غیر رسمی بودنِ این بیماری، روش تشخیص رسمی برای سندروم اردک وجود ندارد. نشانه‌های این بیماری نیز خیلی واضح نیستند. همانطور که قبل از این هم گفته شد فرد مبتلا به سندروم اردک سعی می کند خود را کاملا شاد نشان دهد، بیرون فرد کاملا آرام و شاد است، اما درون فرد آرامشی ندارد. 🌀نمونه‌های این افراد جوانانی هستند که دائماً از لحظات شاد خود تصاویری در دنیای مجازی به اشتراک می گذارند، در حالی‌که شاید در واقعیّت آن‌طور که به نظر می‌رسد، شاد نباشند. 🌀با توجه به این سندرم هرگز خود را با دیگران مقایسه نکنید. پژوهشگر سواد رسانه https://eitaa.com/resane_ravanshenasi