ابرقهرمان یا قهرمان؟
🎯ابرقهرمانها نگهبانان «آرمانشهرند»، دستیابی به آنها و همانند آنها شدن محال است، نسبتی با دموکراسی و مردم ندارند و وقتی فاجعه روی میدهند مردم به کناری مینشینند، تا جناب ابرقهرمان برسد و شهر را از خطر و بدی نجات دهد.
ابرقهرمانها اسطوره هستند اما نه تاریخی، بلکه متعلق به زمان حال و آینده، هرچند مانند «ثور» از گذشته آمده باشند.
ابرقهرمانها هرچه باشند و هرکه باشند افسانهای و خیالیند. درست همانند «آرمانشهر»ی که قرار است از آن محافظت کنند. کدام آرمانشهر؟ کدام بهشت زمینی؟
اما این خیالیها کارکردهایی هم دارند، از جنس تاریخ، آرمان، «هویت» و از جنس خیال و فکر! و چه چیزی مهمتر است از خیال و فکر؟
🔹 اما قهرمانها زمینیاند و دستیافتنی. هدف دارند و برای رسیدن به آن تلاش میکنند. نه اینکه هیچگاه دلسرد و متزلل نشوند، مثل همه ما خسته میشوند، اما جا نمیزنند. اینها هم الگو هستند و هم انگیزه میدهند. دستیافتنی ولی نه به این معنی که رسیدن به آنها آسان است. قهرمان شدن عشق میخواهد، همت، غرور، شجاعت و ایمان به هدف.
🔆اما کسان دیگری هم هستند که آمدهاند الگو باشند، اما خیال یا شاید هم عقل آنها را در قلهای دستنایافتنی گذاشته. «علی(علیه السلام)» را میگویم و «پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)» را که پدران امت هستند.
شیر را بچه همی ماند بدو تو به پیغمبر (به علی) چه میمانی، بگو
علی شدن و پیامبر شدن سخت است، این را خود علی(ع) هم میگوید.
میگوید: نمیتوانید مثل علی شوید ولی علی را یاری کنید با پرهیزکاری، تلاش، پاکدامنی و استقامت. بله نمیشود علی شد، اما میشود در مسیر علی شدن گام برداشت.
پس قهرمان شدن خوب است، اما نه به سبک قهرمانهای داستانهای تخیلی! بیایید قهرمان شویم، آنطور که علی از ما میخواهد.
#محمدعلی_عبدالهی
#خانواده_و_رسانه
MLiteracy
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
چگونه رژیم مصرف رسانهای بگیریم؟
https://www.isna.ir/news/96120602821
چگونه رژیم مصرف رسانهای بگیریم؟
معصومه نصیری ـ قائم مقام انجمن سواد رسانه ای ایران ـ با نگارش یادداشتی، تلاش کرده است به این پرسش که «چگونه در انبوه اطلاعات غرق نشویم» پاسخ داده و راههایی برای اخذ رژیم مصرف رسانهای ارائه دهد.
asrehooshmandi
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
#شخصیت_شناسی_دیجیتالی
چگونه در شبکه های اجتماعی شخصیت انسان کشف می شود؟
🔻 محققان مدلی طراحی کردهاند که میتواند در مورد ویژگیهای شخصیتی افراد در شبکه اجتماعی قضاوت کند. این مدل برای جمعآوری اطلاعات در مورد افراد از دادههای موجود در نمایه آنان در فیسبوک استفاده میکند.
🔻 محققان دانشگاه کمبریج و استنفورد الگوریتم رایانهای خود را روی بیش از ١٧هزار کاربر فیسبوک آزمایش کردهاند. آنان یکتست شخصیت برای این افراد ارسال کردهاند که برمبنای لایکهای کاربران طراحی شده است. البته آنان فراموش نکردهاند از دوستان، همکاران و اعضای خانواده این افراد نیز تحقیق مشابهی را برای توصیف ویژگیهای افراد انجام دهند.
🔻 در این تحقیق پنج ویژگی شخصیتی مورد بررسی قرار گرفته که عبارتند از میزان 📍گشادهرویی و 📍برخورد باز در برابر دیگران، 📍برونگرایی، 📍وجدان، 📍سازگاری و میزان 📍احساسات منفی.
🔻نتیجه بهگونهای بوده که به نظر میرسد مسیر جدیدی را میگشاید: با بررسی ١٠لایک میتوان به شناختی در حد یک همکار رسید و بررسی ٧٠ و ١٥٠لایک شناختی در حد یک هماتاقی و والدین را به ارمغان میآورد.
همچنین با بررسی ٣٠٠لایک شناختی به اندازه همسر بهدست میآید.
🔻حالا در دنیایی مجازیای بهسر میبریم که رایانهها بیشتر از هر زمان دیگری ما را ارزیابی میکنند و همچون اشعه ایکس درونمان را میبینند و به گفته همین بررسیها تحلیل شخصیت افراد با استفاده از دادههای رایانهای به دقت ممکن است.
#محمدحسین_نژادی
پژوهشگر سواد رسانه
resane_khanevade
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
سواد رسانه و روانشناسی
مدیر: Vavgh01@
برای پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید.
کانال حداقل "سه روز در هفته" به روز رسانی می شود.
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
سواد رسانه و روانشناسی
🔸خیلی حسرت خنده ها و زندگی لاکچری سلبریتی ها رو نخوردید ....
این چهره های که می بینید همه میلیونر و محبوب بودن و بعلت افسردگی زیاد خودکشی کردن ....
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
⭕️چالش این روزهای فضای مجازی FACE APP
❓فیساپ واقعا روسی است؟
⭕️ظاهرا بله. مدیر اجرایی و كسی كه به عنوان نماینده این شركت با بیبیسی جهانی مصاحبه كرده یك فرد روسی است. مثل همه روسها هم اسم منحصر به فرد و تابلویی دارد؛ یوروسلاو گونچاروف! از آن طرف هسته اولیه تحقیق و توسعه این شركت هم در سنتپترزبورگ ثبت شده و مشغول فعالیت است. با همه اینها این اما تمام ماجرا نیست.
💢فیساپ مشغول استفاده از سرویسهایی است كه تحت نظارت و زیر نظر شركتهایی مانند گوگل و آمازون فعالیت میكنند. بهعبارت دیگر، بخشهایی از گلوگاههای فیساپ روسی از زیر دست دو سه شركت آمریكایی میگذرد. بگذریم از اینكه دیتابیس تصاویری كه فیساپ از كاربران میگیرد هم نه در خاك روسیه بلكه در خاك ایالات متحده است.
❓واقعا جاسوسی میكند؟
💢اتهام اصلی كه به فیساپ زده شده حول دو محور مهم است؛ اول اینكه این نرمافزار، بدون اجازه كاربر تصاویر متعددی را از روی دستگاه تلفن همراه هوشمند او كپی كرده و آپلود میكند. اتهام بعدی این است كه فیساپ از تصاویر كاربران سوءاستفاده كرده به این ترتیب این تصاویر را در خدمت دستگاههای امنیتی روسی قرار داده یا برای تكمیل الگوریتمهای هوش مصنوعی و تشخیص چهره مورد استفاده قرار میدهد. اتهام اول به استناد گزارشهایی كه رسانههایی مانند گاردین و بیبیسی جهانی مبتنی بر نتیجه تحقیقات چند مركز امنیتی سایبری ارائه دادهاند رد شده است.
💢به عبارت دیگر، مدركی به دست نیامده كه نشان دهد این نرمافزار، تصاویر دیگر كاربر را از روی دستگاه هوشمند او دزدیده و اپلود میكند. همچنین بگذریم از اینكه این نرمافزار هم در فروشگاه اینترنتی گوگلپلی و هم در فروشگاه اینترنتی اپاستور متعلق به اپل در حال حاضر عرضه میشود. فروشگاههایی كه در صورت ظن امنیتی، عرضه این اپ را متوقف میكنند به خصوص اپاستور آمریكایی كه نشان داده در این زمینه با كسی شوخی ندارد. نكته بعد سوءاستفاده از تصاویری برای تكمیل طرحهای الگوریتم هوش مصنوعی است. یوروسلاو گونچاروف، مدیر ارشد اجرایی فیساپ در گفتوگویی كه با بی.بی.سی جهانی داشته صریحا این اتهام را رد كرده و عنوان كرده ما فقط امكانات ویرایش تصویری را در اختیار كاربر قرار میدهیم و در نهایت هم تصویر آپلود شده او را برای مواردی نظیر الگوریتمهای تشخیص چهره هوش مصنوعی مورد سوءاستفاده قرار نمیدهیم.
❓یعنی امن و امان است؟
💢اینكه تاكنون مدركی در مورد سوءاستفاده فیساپ از اطلاعات شخصی روی دستگاه هوشمند شما به دست نیامده به این معنی نیست كه لزوما این نرمافزارها از امنیت كامل برخوردارند. شما هنگام نصب هر نرمافزاری روی دستگاه هوشمندتان، اجازه یك سری دسترسیها را به آنها میدهید. فرقی هم نمیكند همین فروشگاه اینترنتی بازار خودمان باشد یا اینستاگرام یا فیساپ. این دسترسیها میتوانند كم یا زیاد باشند و مورد استفادههای به جا یا نابجا قرار گیرند.
💢 به هر حال فیساپ هم مانند دیگر نرمافزارها هنگام نصب اجازه دسترسی به یكسری اطلاعات را از شما میگیرد. حالا اینكه از این اطلاعات چه استفادهای میكند جای خود دارد. مثلا فکر کردهاید همین جناب گوگل كه كار من و شما را خیلی راحت كرده و خدماتی که دارد به ما رایگان ارائه میدهد برای خودش هم رایگان و مفت تمام نمیشود؟! نه خیر آقا یا خانم محترم! گوگل هنگام نصب برنامههای مختلفش روی دستگاههای هوشمند من و شما، اجازه دسترسی به كلی اطلاعات روی دستگاه را از ما میگیرد از نقطه جغرافیایی كه در آن قرار گرفتهایم بگیرید تا تصاویر و سایر اطلاعاتمان در شبکههای مختلف اجتماعی. اینکه از این اطلاعات چقدر استفاده جاسوسی میشود را باید از آمریکاییها پرسید اما حداقلش این است که با همین اطلاعات من و شما بخش مهمی از توسعه تجاری خودش را انجام میدهد. همه اینها یعنی مراقب بحث امنیتی اطلاعات روی دستگاههای هوشمندمان باشیم.
#امنیت_سایبری
#سواد_رسانه_ای
media_arma
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
⭕️دیکتاتوری رسانه ای
💢همانطور که در خبرها عنوان شد توییتر تعدادی از حساب های کاربری ایرانی را مسدود کرد که نام صفحه ی شخصی علی اکبر #رائفی_پور نیز در میان لیست بود علت این مسدودسازی به طور دقیق مشخص نیست اما روز گذشته برخی خبرگزاری ها نظیر BBC علت مسدودسازی ها را توهین به فرقه ی بهاییت عنوان کرده اند
💢حساب شخصی #رائفی_پور هیچکدام از قوانین توییتر را نقض نکرده و این مسدودسازی نیاز به تحلیل و بررسی دارد اما قبل از ارائه ی تحلیل رسانه ای این اتفاق بهتر است به فرض اول بپردازیم اگر علت این مسدودسازی توهین به فرقه ی بهاییت باشد باید گفت این جریان در کشور ایران جزو فرقه های خطرناک محسوب می شود و طبق قانون فرقه ها (Cults) برخورد و حتی اقدام رسانه ای یک امر بدیهی است بهاییت نه تنها یک فرقه بلکه یک شبکه ی جاسوسی است که همواره در تلاش است تا به کشور آسیب وارد نماید
💢در هر کشوری فرقه هایی که امنیت ملی و اجتماعی را تهدید می کنند با آن ها سخت ترین برخوردها صورت می گیرید مثل فاجعه ی فرقه دایویدیان در ویکوی تگزاس ، فرقه آئوم شینریکیو در ژاپن ، فرقه ی فالون کنگ در چین .
💢اما بررسی توییت های اخیر رائفی پور خصوصا توییت آخر که پیرامون فشارهای دولتی در خصوص پخش سریال گاندو است که با ریت و فیو بالا مواجه شد شاید اثرگذاری نقدهای علمی و متقن رائفی پور دلیل اصلی مسدودسازی حساب توییتر او باشد
🔻لینک خبر BBC
🌐http://yon.ir/OwmY4
🔻لینک خبر برخورد با فرقه ها در کشورها
🌐 www.dailynews.com/2014/07/14/why-china-fears-the-falun-gong/
🌐http://yon.ir/NNY9j
🌐http://yon.ir/sJ6De
🌐http://yon.ir/KAeOg
🌐http://yon.ir/TT5IG
تهیه شده در واحد رصد و تحلیل آرما
media_arma
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
سواد رسانه و روانشناسی
⭕️تایمز در صفحه اینستاگرامی خود و برای خبر نخست وزیری بوریس جانسون این عکس را انتخاب کرده است.
📌نکته:
ارزش هر عکس به اندازه یک خبر هزار کاراکتری است.
🔺این عکس اما به اندازه چندین هزار کاراکتر حرف دارد.
💢 صفحه اینستاگرام نشریه تایمزبا کنایه نوشته:
این مرد رسما نخست وزیر بعدی ما خواهد بود!
💢به عکس با دقت نگاه کنید، جزییاتی دارد که هر کدام معنایی را با خودت یدک می کشد: حالت کاملا غیر رسمی، کودکانه و شلخته، موهای آشفته، موهای بیرون زده از بینی، زبان بیرون آمده از دهان، بستنی آب شدۀ چکیده روی دست، پرچم انگلستان روی بستنی...
این قدرت تصویر است که آنچه کلمات، شفاف و مستقیم نمی توانند بگویند، تصویر با استفاده از نشانه ها و عناصر بصری و با کنایه و ایهام بصری به مخاطب منتقل می کند!
media_arma
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
⭕️شبکه اجتماعی تروریستها
💢توئیتر صفحه دیپلمات فرانسوی را که از سفر مریم رجوی به تل آویو پرده برداشته بود به علت آنچه نقض قوانین خوانده است مسدود کرد
🔹برخی علت مسدود شدن صفحه توئیتر «پییر کوشار» از دیپلماتهای فرانسوی را با افشای این خبر در ارتباط می دانند.
✍توییتر اخیرا تعداد زیادی از اکانتهای انقلابی در ایران را بدون هیچ دلیلی بست. این رفتارهای توییتر در حمایت بی دریغ از تروریستهای مجاهدین خلق و مقابله با اکانتهای انقلابی نشان میدهد این شبکه اجتماعی یک سکوی رسانه ای در خدمت سرویسهای جاسوسی غرب و حامی گروهک های تروریستی و آشوب طلب است
media_arma
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
هدایت شده از کانال خبری ، تحلیلی گردباد نیوز
هلند قصد دارد جلوی استفاده تبلیغاتی از شخصیت های کارتونی محبوبِ کودکان بر روی محصولات غذایی مضر را بگیرد.
استفاده از شخصیت های کارتونی محبوب کودکان بر روی بسته های محصولاتی از جمله نوشابه گازدار، چیپس و تنقلات و... که به خاطر داشتن چربی، شکر یا نمک بیش از حد باعث به خطر افتادن سلامتی بیش از 300 هزار کودک در هلند شده این نگرانی را ایجاد کرده تا جلوی سوء استفاده تبلیغاتی شرکت های محصولات غذایی گرفته شود و به جای آن از این شخصیت های کارتونی محبوبِ بچه ها برای ترویج محصولات غذایی سالم استفاده شود.