شش نکته درباره یکی از بیشرمانهترین مصاحبههای بیبیسی فارسی
یک- بیبیسی فارسی مدعی بیطرفی است. اما در سالگرد کودتای انگلیس و آمریکا علیه دولت ملی مصدق که مسالهای حساس است بیبیسی فارسی از یکی از نزدیکان شاه که جهتگیری سیاسیاش واضح و آشکار است به عنوان مهمان ویژه برنامه شصت دقیقهاش دعوت میکند. بیبیسی بر اساس گایدلاین حق ندارد چنین مهمانی درباره موضوعی چنین حساس دعوت کند. اما اگر مجبور به انجام چنین کاری بود موظف است از مهمان دومی هم با عقاید متفاوت دعوت کند تا بحث متعادل یا به عبارتی بالانس شود.
د
دو- مهمانی که بیبیسی فارسی برخلاف معیارهای بیطرفی مورد ادعای خودش دعوت کرده حتی یک تاریخدان یا محقق نزدیک شاه یا سلطنت طلب مثل عباس میلانی نیست. بلکه فردی به نام شهریار آهی است که یک دلال و یک تاجر است، بدون هرگونه نوشته و کتاب و مقالهای و سخنش یک اپسیلون ارزش علمی ندارد. مهمترین منبعی که شهریار آهی در طول این مصاحبه برای قضاوتش بیان میکند، تجربه شخصی خودش به عنوان یک بچه هفت ساله در روز کودتای مرداد و احساس شادی پرستارش است! و باور کردنی نیست که مجری بیبیسی حتی چنین سخن بیهوده و بیپایهای را قطع نمیکند.
سه-شهریار آهی میگوید آمریکا فقط شصت میلیون دلار در بیست و هشتم مرداد خرج کرده و نتیجه میگیرد این پول بسیار ناچیز بوده و نتیجه میگیرد بنابراین نقش آمریکا ناچیز بوده و در پایان نتیجه میگیرد پس مردم عادی مصدق را سرنگون کردهاند و نه آمریکا. از نحوه چینش این استدلال اشتباه میگذرم. اما مساله این است که مقدمه این استدلال از بیخ و بن دروغ است. تحقیقات تاریخی اثبات کرده آمریکا بیش از پنج میلیون دلار در کودتا خرج کرده. پنج میلیونی که پول فراوان و قابل توجهی در زمان خودش بودهاست.*
چهار- آیا رعنا رحیم پور مجری بیبیسی یا تهیه کننده شصت دقیقه حتی یک کتاب درباره کودتا خواندهاند؟ چرا رحیم پور و بیبیسی دروغ واضح شهریار آهی و عدد ساختگی شصت میلیون دلار هزینه آمریکا و سیا در کودتا را به چالش نکشیدند؟ بیبیسی براساس گایدلاین و آییننامهاش موظف است درباره پخش این دروغ و توهین به مردم ایران رسما عذرخواهی کند
پنج- شش دقیقه مصاحبه درباره کودتای بیست و هشتم مرداد حول این سوال چرخید که آیا آمریکا نقشی در کودتا داشته یا نه. تا نقشی که دولت آمریکا خودش رسما به آن اعتراف و بیست و یک سال پیش از آن عذرخواهی کرد را کمرنگ و تلطیف کنند. اما پروپاگاندای واقعی بیبیسی در این بود که حتی یک کلمه از نقش واضح انگلیس در کودتا در این مصاحبه گفته نشد
شش- - رادیو بیبیسی فارسی رسانه اصلی کودتای بیست و هشتم مرداد بود. یکسال علیه مصدق جنگ روانی کرد و مشکلات تحریم را تماما بر گردن مصدق انداخت و شب بیست و هشتم مرداد هم آغاز کودتا را رسما اعلام کرد. مقصر اینکه دولت انگلیس جرات میکند شصت و شش بعد کودتا هنوز رسانه داشته باشد و در امور ایران دخالت کند ما مردم ایرانیم. اینکه رسانه رسمی انگلیس جرات میکند نقش دولت انگلیس در کودتا را سانسور و نقش آمریکا را کمرنگ کند به این علت است که ما انتقام کودتا را با سیزدهم آبان فقط از آمریکا گرفتیم. انگلیس باید عذرخواهی کند یا هزینه کودتا را بپردازد. و ما مردم ایران، فارغ از اینکه به کدام جناح و گروه سیاسی متعلقیم یا نیستیم باید نفرتمان از تحریف تاریخ توسط بیبیسی را فریاد بزنیم و به آن اعتراض کنیم. نباید بگذاریم مجریان رنگارنگ بیبیسی در استودیوی خوشرنگش به شعور ما توهین و تاریخ ما را و جای جلاد و قربانی جلوی چشم ما عوض کنند.
https://twitter.com/bbcpersian/status/1164233128212254720?s=20
*https://www.jadaliyya.com/Details/34442/Musaddiq
هدایت شده از مدیالوژی/Medialogy
✍️ ادامه بهرهبرداری رسانههای بیگانه از جدال دو شخصیت ارشد
💢 دویچه وله: افشاگری #آملی_لاریجانی از مشکلسازی #یزدی در شورای_نگهبان، تصمیمات شورای نگهبانی را زیر سؤال میبرد که #یزدی از ارکان آن در دو دهه گذشته بوده است.
🔹 نامه لاریجانی که در قالب ادبیات حوزوی نوشته شده است، فراتر از یزدی، حملهکنندگان به وی در اردوگاه اصولگرایان و چهبسا "کلیت نظام" را دربر میگیرد.
@medialogy1
هدایت شده از سواد رسانهای
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦استفاده از تکنیک اقناعی #مقایسه
📍بنز و پراید
📲 @savaderesanei
هدایت شده از سواد رسانهای
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦 #رسانهها_واقعیت_را_می_سازند
📍اژدهای گیم آف ترون در تهران!
📲 @savaderasanei
هدایت شده از سواد رسانهای
🚦سلبریتیها چگونه در سیاست پیروز شدند؟
🔸روسو جایی نوشته بود: «بازیگران نباید نامزد انتخابات شوند، چون شاید بدون هیچ تخصصی و صرفاً با استفاده از تکنیکهای متقاعدکننده کنترل مملکت را به دست بگیرند». جای روسو خالی. چندی پیش، وقتی کسی در کنسرتِ کانیه وست باعصبانیت کفشی بهسمت او پرتاب کرد، کانیه هم آن را برداشت، امضا کرد و برایش پس فرستاد. او گرچه نامزد انتخابات نیست، اما کارش برای سیاستمدارانِ سلبریتی الگوست: منفور یا محبوب، نمایشی حرفهای راه بینداز، کاری کن در رسانهها دیده شوی، و دستآخر قدرتمندترین فرد جهان شو.
▫️ترجمان علوم انسانی
📲 @savaderesanei
هدایت شده از سواد رسانهای
🚦یکی از کارکردهای فضای مجازی امکان داشتن هویت چندگانه است. افراد میتوانند با نقابهای مختلف و شخصیتهای حتی گاه متضاد با دیگران در ارتباط باشند.
📍فقدان اعتماد به نفس، میل به پنهانکاری، لذت کنجکاوی و سرک کشیدن به دنیای دیگران با حفظ محرمانگی، سرگیجه هویتی و ... از جمله علل این رفتار هستند.
🎨 طرح از: شهاب جعفرنڗاد
✍ #احسان_محمدی
📲 @savaderesanei
هدایت شده از سواد رسانهای
🚦 #سرطان_اطلاعات
آیا شما نیز از چاقی اطلاعات در رنج هستید؟
🔸در دنیای دور و بر ما، اتفاقات بد زیادی میافتد و واقعاً جای تامل دارد که دانستن این همه اطلاعات ناگوار، به چه کارمان می آید که باید از آنها آگاه بود!
این «اتفاقات بد» شامل جنایات، قحطی، گرسنگی، جنگ، خشونت، ناآرامیهای سیاسی، بیعدالتی و.. است.
🔸از طرفی رسانهها، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، تمایل سیری ناپذیری برای احساسی کردن اخبار خود داشته و صرف نظر از کم بودن احتمال وقوع، آنها را پررنگ می سازند و با هیجانی کردن داستان خبر، از هر موقعیتی در جهت جلب توجه مخاطبین، سودجویی و گاهاً ایجاد رعب و وحشت استفاده میکنند.
📍سوال مهم این استکه:
از بین هزاران هزار گزاره خبری که در یکماه گذشته خوانده یا شنیدهاید، کدامیک از آنها توانسته است در تصمیم بهتر برای امور مهم و تاثیرگذار زندگی یا مثلا کسب و کار بهترتان، نقش داشته باشد و دردی از شما دوا کند!
📍براستی اخبار با ذهن ما چه می کند؟
🔸وقتی غذایی پرحجم و متضاد، سیستم گوارش انسان را بهم میریزد، این حجم هلههولههای خبری نیز ذهن و مغر آدمی را از هم گسیخته میکند!
بی تردید، شکل و محتوای هر خبری، بر سلامت روانی ما تاثیرگذار است. تاثیرات مستقیم بر روحیه ما و در نتیجه، تفکر و رفتار ما تغییر میکند.
🔸تکرار روزانه اخبار، بویژه درباره موضوعات و وقایعی که امکان اثرگذاری از طرف فرد بر روی آن نیست، بالاخره او را منفعل میکند. این اخبار چنان فرد را تحت فشار می گذارد که در نهایت، دچار یک جهانبینی بدبینانه، بیاحساس، نیشدار و جبری میشود!
🔹عنوانی که از آن به «بیپناهی اکتسابی» یا Learned Helplessness یاد می شود!
📍همراه با حالاتی چون:
▫️افزایش هیجانات کاذب
▫️قضاوت های سطحی و ناصحیح
▫️دوری از دنیای واقعی و انزواطلبی
▫️فاجعه سازی و بزرگنمایی از وقایع
▫️خلاصهخوانی و بیتوجهی به مطالب عمیق و در نهایت «کم عمق شدن اندیشهها»
▫️تاثیر پذیری افراطی از اطلاعات ارسالی از منبع خبر
▫️افزایش امکان ابتلا به برخی از مشکلات روانپزشکی چون: ترس،اضطراب،افسردگی و پرخاشگری
▫️تحریک مفرط منطقه Limbic مغز و ترشح مواد بیوشیمایی که در نهایت موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن میشود.به عبارتی، بدن همیشه خود را در وضعیت استرس مزمن احساس میکند.
🚨چه باید کرد؟
▫️انتخاب آگاهانه خبر و پرهیز از دانلود هر بسته صوتی یا تصویری
▫️مدیریت زمان حضور در فضای مجازی
▫️توجه به فعالیت های هدفمند در دنیای واقعی(بویژه: فعالیتهای ورزشی، هنری و اجتماعی)
🚨بشدت مراقب #اعتیاد خبری باشید
✍ #دکترعلیرضاسفیدچیان(روانپزشک)
📲 @savaderesanei
«سرگرمی تودهها مرگ تمدن است»، این جمله که این روزها به صورت مویرگی منتشر* میشود، بسیار درست است.
🔹 بگذارید اول بگویم که از به کار بردن کلمه های «توده» و «عوام» برای مردم، بیزارم. چون کلمه مردم مقدس است، به خصوص در جامعهای که داعیه تمدن سازی دارد. اگر جامعه اسلامی اختیارش را به دست مردم داده، یعنی به آنها و بینششان اعتماد دارد و قرار نیست مردم، توده و عوام باشد.
🔹 اما از طرف دیگر واژه «توده» و «سرگرمی» به طرز عجیبی با هم تناسب دارند. اشتباه نکنید با لذت و تفریح مردم دشمنی ندارم، اتفاقا توصیه دین ما هم این است که زمانی برای لذت حلال اختصاص بیابد. اما با زندگی برای فراغت، و کار برای سرگرمی، باید مشکل داشت، با سرگرمیای که غفلت را ترویج میکند باید مشکل داشت. و با سرگرمی مبتنی بر غفلت است، باید مشکل داشت.
🔹 گویند مردی در یکی از شهرهای اسلامی معرکه گیری می کرد و مردم زیادی دورش جمع شدند، حاکم شهر او را احضار کرد، هنر و شعبده اش را دید، دستور داد به خاطر هنرش به او هدیه دهند و از این جهت که «وقت مردم را تلف نموده» شلاقش بزنند.
🔹 حالا دغدغه صداوسیمای ما همگام و هم جهت با دیگر رسانهها این شده که چگونه سر مردم را گرم کند.
🔹 کارکرد سرگرمی در غرب زمانی این بود که کارگرانی شاد، خوشحال و راضی برای صنایع وجود داشته باشد و امروز این است که آدمهای «به درد نخور» طبقات پایین جامعه مشغول باشند تا بعدا برای آنها فکری دیگر شود. و تاریخ نشان داده آنها با کسانی که «طبقات پست» میدانند چه خواهند کرد.
🔹 در جامعه ما سرگرمی که رسانه به اصطلاح ملی ترویج میکند، کارکرد آنی مشابه با غرب دارد، یعنی غافل کردن نسبی مردم از مشکلات جاری کشور و ... اما کارکرد راهبردی آن دقیقا برعکس است و برخلاف مصالح کشور، نظام و اسلام. و آن چیزی نیست جز، تخدیر تودهها!
🔹 غرب که ساختار «سرگرمی» را چیده، ابایی ندارد که آشکارا فلسفه آن را هم بیان کند. آنها این حقیقت را از زبان دکتر یووال نوح هراری، نویسنده «در صدر نشانده شده**» این روزهای غرب که اوباما و بیل گیتس خواندن کتابهای او را توصیه میکنند و کتابهایش در ایران به چاپ پانزدهم هم رسیده، بیان میکنند. هراری فلسفه و کارکرد سرگرمی را میداند، #سید-بشیر-حسینی هم میداند؟
*: وایرال
**: پروموت شده
پ.ن: وقتی تنها نام سیدبشیرحسینی آورده میشود به این دلیل است که از بقیه عوامل #عصرجدید انتظاری نیست.
#محمدعلی_عبدالهی
Toluenou_ML
🔻همراه با کودکان فیلم ببینید و تلویزیون تماشا کنید!
چون:
🌀یادگیری کودکان در تعامل با انسان ها اتفاق می افتد. پژوهش ها نشان می دهد وقتی کودک درحال تماشای یک برنامه آموزشی است و والدین او را همراهی می کنند و گاهی مسئله را برای او تسهیل می کنند، یادگیری او چندین برابر می شود.
🌀کودک تماشای فعالانه را می آموزد. تماشای فعالانه یعنی اینکه هر پیامی به او می رسد را پردازش می کند، درباره آن فکر می کند و با خودش گفتگوی ذهنی خواهد داشت.
🌀وقتی همراه کودک فیلم تماشا می کنید او کم کم می آموزد که می تواند از فیلم ها چیزهای زیادی بیاموزد، برخی پیام ها را رد کند و اینکه در دریافت پیام، فعالانه مشارکت کند. پس حین تماشای فیلم از او سوال بپرسید، تجربیات تان را بگویید و درباره درست بودن یا نبودن پیام با او وارد گفتگو شوید.
🌀نیاز نیست حتما همان زمان فیلم دیدن، گفتگوی تان به نتیجه برسد. گفتگوهایی که پایان آن باز است ذهن کودک را مشغول می کند و کودک را وادار به تفکر می کند. نقش همه چیز دان را برای او بازی نکنید. خیلی وقت ها از او بخواهید خودش پاسخ را پیدا کند و با شما در میان بگذارد.
#میانجیگری_فعال
#تفکر_انتقادی
resane_khanevade
✍️مروری بر نتایج یک پژوهش؛
تصویری که برنامههای کودک از زنانگی و مردانگی ارائه میکنند
✍️پژوهشی که با موضوع بازنمایی زنانگی و مردانگی درتلویزیون ایران و با مطالعه برنامه های ویژه خردسالان درشبکه دوم سیما انجام شده است نشان میدهد شخصیتهای مردانه و زنانه، با تقابلهای دوگانه در برنامههای خردسال بازنمایی شدهاند و زنان اغلب در نقشهای فاقد بازده و همراه با «#دلهره_زنانه» نمایش داده شدهاند.
✍️در ادامه این پژوهش آمده است: کلیشه های جنسیتی به صورت تقابل های دوگانه فعال مردانه و منفعل زنانه، باهوش مردانه و نادان زنانه در برنامه های خردسال بازنمایی شده است. در این برنامه ها، «#فنای_نمادین_زنان»دیده می شود؛ به طوری که زنان اغلب در نقش های فاقد بازده و همراه با «#دلهره_زنانه» نمایش داده شده اند.
https://www.isna.ir/news/98052612326
resane_khanevade
💢حضور #زنان در شبکههای اجتماعی بیشتر است یا #مردان؟
♦️تازهترین تحقیقات و بررسی های کارشناسان در موسسه تحقیقاتی Pew research centre نشان میدهد با اینکه استفاده زنان از شبکههای اجتماعی و گشت و گذار در #فضای_مجازی اندکی بیشتر از مردان است اما نکته جالب توجه اینجاست که بجای ساعات و میزان مصرف، هدف استفاده آنها از اینترنت و شبکههای اجتماعی متفاوت است. این بدان معناست که زنان از پلتفرمهای شبکههای اجتماعی و اپلیکیشنهای پیامرسان بیشتر به منظور برقراری تماس و ارتباط با دوستان، آشنایان و اعضای خانواده خود استفاده میکنند این در حالیست که مردان بیشتر به منظور آگاهی یافتن از اخبار و اتفاقات مختلف در سراسر جهان به وبگردی و استفاده از شبکههای اجتماعی مشغول میشوند.
📊بر اساس نتایج و یافتههای تحقیقات صورت گرفته، زنان به میزان ۷۶ درصد از شبکههای اجتماعی و مردان اندکی کمتر، به میزان ۷۲ درصد از پلتفرمهای مختلف اینترنتی استفاده میکنند.
🔹منبع: ایسنا