eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
175 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
زیرمتن (conText) توسط تولیدکننده به کمک فنون رسانه ای رمزگذاری و توسط مخاطب  بسته به دانایی و توانایی وی رمزگشایی می شود.بعبارت ساده تر زیرمتن همان پیامی که در پشت متن بصورت پنهانی و نهان ارائه شده تا مفهوم متن را کاملتر کند در اغلبِ موارد اکتفا‌کردن به خودِ متن برای فهمِ تمام جنبه‌های آن کارساز نخواهد بود،  بنابراین، پای حوزۀ دیگری خارج از متن یعنی «زیرمتن » نیز به حوزۀ مورد بررسیِ ما باز می‌شود. زیرمتن به بسترِ ادبی، هنری، سیاسی، تاریخی، اجتماعی، جغرافیایی یا شخصیِ (مربوط به زندگیِ شخصیِ مؤلف و خالقِ اثر) متن گفته می‌شود که همواره باید به آن توجه داشت. دانستنِ این‌که آثارِ شکسپیر در چه دورۀ تاریخی‌ای خلق شده‌اند، از فرهنگِ کدام سرزمین رشد کرده و الهام گرفته‌اند، خودِ شکسپیر چه نوع زندگی‌ای داشته، در کدام مکتب و جریانِ ادبی رشد کرده و از چه استا‌دانی تأثیر گرفته و مناسباتِ اجتماعی و سیاسیِ آن دوره چگونه بوده است، همگی، برای فهمِ کاملِ آثارِ او و دلیلِ ماندگاری و تأثیرگذاریِ این آثار لازم‌اند.
فرامتن (paraText) فراتر از ساختار رسانه و خارج از خواست و اراده تولیدکننده و مصرف کننده پیام است و به فرهنگ، وضعیت زمانی و مکانی و عناصر بیرونی پیام برمی گردد.  فرامتن به عناصری گفته می‌شود که خارج از دنیای متن قرار دارند اما به آن مرتبط‌اند و نشانه‌ها و ارجاعاتی در متن به ما اجازه می‌دهند تا به این عناصرِ بیرونی توجه ‌و آن‌ها را واردِ تحلیلِ اثرِ هنریِ موردِ نظر کنیم .  برای مثال شنیدن موسیقی سریال مختارنامه یا یوسف پیامبر برای  کسانی که قبلا این سریالها را تماشا کرده اند حس و حال خاصی می دهد ولی برای کسانی که قبلا این سریالها ندیده اند چنین حس و حال برایشان بی معنی است.
📗در بخشی از پیشگفتار کتاب «نقش رسانه و مطبوعات در پیشگیری از جرم» می خوانیم : در این کتاب، جهت تعیین چگونگی دخالت رسانه‌ها در پیشگیری از ارتکاب بزهکاری، انواع برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت کیفری و غیر کیفری مورد ارزیابی قرار گرفت. این کتاب بیانگر این است که رسانه های جمعی با ايفاي نقش اطلاع رساني و ترويج الگوهاي زندگي سالم در پیشگیری و کاهش جرایم تاثیر دارند و برنامه های رسانه های جمعی در پیشگیری از وقوع برخی از جرم ها تاثیر مثبت و در برخی از جرم ها تاثیر منفی دارد. پيشگيري از جرم و مباحث مطروحه در آن از ديدگاه جرم شناسي، هميشه از جمله مباحث بسيار مهم و رايجي بوده كه هيچ گاه مورد بي اعتنايي و فراموشي جرم شناسان، جامعه شناسان، روان شناسان و به طور كلي علم سياست جنايي و جامعه شناسي جنايي قرار نخواهد گرفت. چرا كه از زماني كه بشر به دنياي مادي پا در عرصه حيات گذاشته همواره انحرافات، كج روي از معيارهاي مناسب، تباهي ها و جرائم را با طعم تلخ آنها چشيده است. با وجود اين همه تدابير و اقداماتي كه به ذهن بشر، براي تقابل و رويارويي با آنها خطور كرده و توفيق اجراي آنها را يافته نمي توان به هيچ وجهي رشد جرائم و انحرافات كه همواره نسبت به ميزان اقدامات پيشگيرانه كه بيشتر از نوع مجازات بوده، را مورد انكار قرار داد. بنابراين امروزه وقتي از پيشگيري از جرم سخن گفته مي شود، مقصود از آن مجموعه فعاليت ها و تدابيري است كه از پايه و اساس مانع وقوع جرم و فعاليت يافتن انديشه جنايي مي شود و با ريشه ها و علل پيدايي جرم مبارزه مي كند. بيان ديگر بزه در جرم شناسي هر فعل و ترك فعل زيا ن آور فردي يا گروهي و رفتار ضد اجتماعي و انساني است كه مغاير شئون انساني و مخل نظم اجتماعي باشد؛ ولو در قانون مجازات نيامده باشد، براي آن مجازات و با اقدامات تأمينى و تربيتي پيش بيني نشده باشد «خشکاندن ریشه های بزه از طریق تأثیر بر فردی که از خود گرایشهای بزهکارانه» نشان می دهد یا تاثير بر محیط یکی از قدیمی ترین رویاهای بشر است. نقش رسانه‌هاي همگاني در انتقال آموزه‌هاي زندگي جمعي به مخاطبان و پیشگیری از جرم مورد تصديق نظريه‌پردازان علوم اجتماعي قرار دارد. صاحبنظران و پژوهشگران جرم‌شناسي نيز به نوبه خود با تبيين نظري يا بررسي موردي رابطه جرم و رسانه، از دو منظر جرم‌خيزي يا پيشگيري از وقوع جرم به اين موضوع پرداخته‌اند. با توجه به این که در دیدگاه های ارائه شده از سوی نظریه پردازان در پیشگیری یا جرم خیز بودن رسانه های جمعی اختلاف نظر وجود دارد لذا در این کتاب «نقش رسانه و مطبوعات در پیشگیری از وقوع جرم» با آگاهی از نارسائی های احتمالی و ارائه پیشنهادهای اصلاحی مورد مطالعه قرار خواهد گرفت. ✍️دکتر علیرضا برنجی باقری
🚦چرا امثال «سحر تبر» مهم هستند؟ ⛔️ دستگیری دختر جوانی به نام فاطمه خ. مشهور به مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. در خبر آمده است: «او به‌واسطه عمل‌های متعدد زیبایی و گریم‌های مشمئزکننده و هنجارشکن، اقدام به جذب فالوور در حساب اینستاگرام خود می‌کرد». 🔸از بازداشت او ذوق‌زده نیستم، در مورد مسائل قانونی و حقوقی این ماجرا سوادی ندارم و نمی‌دانم آیا می‌شود کسی را به خاطر این اقدامات دستگیر کرد یا نه، اما از آنجائیکه بازداشت یک دختر جوان همواره با خودش نوعی مظلومیت همراه می‌آورد از منظری دیگر به این ماجرا ورود می‌کنم که «چرا سحر تبر مهم است»؟ ✍ متن کامل را اینجا بخوانید 👇 https://www.asriran.com/fa/news/692293
🚦خیلی مراقبید ردپایی در باقی نگذاريد؟ بیهوده تلاش نکنيد! آن‌ها، خیلی بیشتر از چیزی که فکر می‌کنید، دربارۀ شما می‌دانند 🔸شاید بین اطرافیانتان کسانی را دیده باشید که خیلی مراقب‌اند هیچ ردّی از خود روی اینترنت نگذارند. این افراد سمت شبکه‌های اجتماعی نمی‌روند یا، اگر بروند، محتاطانه مطلب پست می‌کنند. آن‌ها هیچ اطلاعاتی در مورد زندگی شخصی‌شان به اشتراک نمی‌گذارند و کل اینستاگرام را هم اگر بگردید هیچ عکسی از آن‌ها نمی‌بینید. بعضی‌ها فکر می‌کنند با این کارها از حریم خصوصی خود محافظت می‌کنند، اما اشتباه می‌کنند. فیسبوک و اینستاگرام هیچ نیازی به این کارها ندارند. آن‌ها حتی ازطریق شمارۀ تلفن شما می‌توانند بسیاری از کارهای پنهانی یا خصوصیات اخلاقی شما را کشف کنند. این نگرانتان نمی‌کند؟ 🎧 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بشنوید: http://tarjomaan.com/sound/9543/
آوردگاه پرمخاطره وب سیاه 💠حتمن تا کنون تعبیر کوه یخ شناور در اقیانوس را شنیده اید. کوه یخی دو بخش آشکار و پنهان دارد که بخش آشکارش بخش خیلی کوچک آن را تشکیل می دهد. 💠 کوه یخی تمثیل خوبی برای تبیین فضای وب است که دو بخش سفید و سیاه یا آشکار و پنهان دارد و البته بخش بزرگش؛ وب سیاه یا "دارک وب" به بازار مکاره ای هولناک برای بشریت سیاره زمین تبدیل شده است. 💠سطح آشکار وب و کارکردهای آن برای همه کاربران آشنا هست ولی بخش پنهان آن که بخش بسیار بزرگتری را تشکیل می دهد از ناشناخته های اینترنت است. نه تنها جنس کاربران این دو فضا با هم متفاوت هست بلکه محتوا و کارکردهای این دو بخش نیز، در کارزاری نفس گیر مقابل یکدیگر صف آرایی کرده اند. 💠بخش تاریک وب به بازار مکاره ای تبدیل شده است که در خدمت انواع و اقسام تبهکاری از خرید و فروش مواد مخدر، تجارت ارز تقلبی، مدارک جعلی، سلاح و مهمات و مواد منفجره و خرید و فروش اعضای بدن، ویروس های کامپیوتری، اقدامات غیر قانونی و هرنوع تبهکاری و اقدامات مجرمانه شناخته و ناشناخته و استخدام تروریسم و آدم کش قرار گرفته است. البته باید توجه داشت دسترسی به بخش وب سیاه با مرور گرها و نرم افزارهای رایج میسر نیست. 💠این گزاره درستی است که وب خدمات سرشاری به انسان امروزی داده و امور را تسهیل کرده است ولی نباید دچار شیفتگی مفرط به این ابررسانه شد. زیرا به همان میزان که این فناوری مزیت برای بشر امروزی ایجاد کرده، گرفتاری ها و مشکلات را بویژه در بخش تاریکش به صورت سرسام آور افزایش داده است. 💠دوگانه های "خیر و شر"، "سیاه و سفید"، "نیکوکاری و تبهکاری"، "مردم دوستی و مردم ستیزی" "امنیت و ناامنی" سایه به سایه در دو بخش فضای وب همدیگر را تعقیب می کنند. بویژه اینکه هیچ کس، جای دیگری را در این فضا تنگ نکرده است. حذف مرزبانی و گمنامی در کنشگری در فضای مجازی، برغم محاسن پرشمارش، خطرات و آسیب هایی کمرش کن را در کمین انسان امروزی قرار داده است. 💠در قسمت ناپیدا و کمتر شناخته شده اینترنت، مشهور به وب سیاه، شهرهای مجازی با اجتماع خلاف کاران تشکیل شده است. خلافکارانی که با مرورگرهای ناشناخته و نرم افزارهای پیچیده، دور از چشم های نهادهای قانونی و نظارتی در اقصی نقاط جهان، با براه انداختن بازارها، سرگرم تجارت و سوداگری انواع بزه کاری و ترویج تجارت غیر قانونی هستند. 💠کاربران بخش پنهان وب سیاه، اغلب افرادی افراطی و خلافکار هستند که به هیچ صراطی مستقیم نیستند. دارک وب، حیاط خلوت خوبی برای ترویج بزه کاری شده و خلاف کاران و هکرها با توجه به وجود دالان امن، از ظرفیت بالایی برای توسعه اقدامات مجرمانه بهره می برند. 💠وقتی از دارک وب سخن به میان می آید نباید آن را با "دیپ وب" یا وب عمیق و همچنین رسانه های اجتماعی اشتباه گرفت. هر فعالیت پنهان از نوع دارک وب نیست بویژه فعالیت هایی قانونی که مراکز حساس و نهادهای اجتماعی یا افراد با هدف حفظ حریم خصوصی، دسترسی دیگران را دشوار و بل غیرقابل دست یافتنی می کنند. 💠انسان امروزی با دست خودش در کمند اختراعات و نوآوری های فناورانه گرفتار شده است. عبور مطمئن از این شاهراه پرخطر با آموزش مستمر، کاربست تفکر انتقادی، بکارگیری عقل سلیم و راهکارهایی مانند خودنظارتی، خودارزیابی و خودکنترلی پیام های رسانه ای در فضای وب میسر است.
بررسی اخلاقی دیپ فیک (Deepfake) یا جعل عمیق ✅ یا جعل عمیق، نوعی فناوری برای ترکیب تصویر انسان بر پایه هوش مصنوعی است که در جهت تولید یا تغییر محتوای ویدیویی استفاده می شود، تا ویدیو نمایانگر چیزی باشد که در واقع اصلاً اتفاق نیفتاده است. این شبیه سازی به هر کاربری قدرت می دهد که تصاویر یک شخص را بر روی شخص دیگر منطبق کند و یک ویدیوی را برای ترویج محتوای مورد نظر تولید کند. 🔸 این تکنولوژی کارکردهای اخلاقی مثبتی همچون صرفه جویی در مخارج را به وجود آورده است؛ مثلا دیگر نیازی نیست از بازیگران مشهور و گران قیمت استفاده شود و کافی است که بازیگران معمولی این نقش‌ها رو ایفا کنند و در نهایت با فناوری ؛ تصاویر بازیگران معروف را (با اجازه خودشان) بر روی آنها شبیه سازی شود. همچنین با این نرم افزار می توان افرادی که در میان ما نیستند و یا از دنیا رفته اند، شبیه سازی کرد و یاد و خاطره آنها زنده بماند. ♦️چالش های اخلاقی تکنولوژی دیپ فیک بسیار بیشتر از کارکردهای مثبت آن است. از جمله چالش ها اخلاقی این نرم افزار می توان به موارد ذیل اشاره کرد: 1- دشواری تشخیص حق از باطل: یکی از چالش های اخلاقی این نرم افزار این است که دیگر تشخیص حق از باطل بسیار سخت و دشوار می شود و می توان گفت با همگانی شدن این نرم افزار به دورانی می رسیم که دیگر نمی‌تواند حق و باطل را از هم تشخیص بدهیم. اگر امیرالمومنین علی (ع) معیار حق بودن را دیدن با چشم معرفی می کند و می فرماید: « باطل آن است که بگویی شنیدم، و حق آن است که بگویی دیده ام» (نهج البلاغه، خطبه 141) با ظهور دیپ فیک، دیگر نمی توان به این معیار در دیدن فیلم افراد اعتماد کرد. 2- از بین رفتن اعتماد: خطر دیگر این است که اعتماد افراد به یکدیگر از بین می رود. همچنین دیگر نمی توان به آن چه که انسان با دیده خود می بیند اعتماد کند. اگر در گذشته می‌گفتند تا چیزی را به چشم خودت ندیده‌ای، اعتماد و باور نکن! اما با ظهور دیپ فیک باید به همه چیز تردید کنیم که این منجر به از بین رفتن اعتماد افراد به همدیگر و بالاتر از آن از بین رفتن اعتماد افراد به دیدگان خود است. 3- ساخت اخبار جعلی و دروغ: با در اختیار داشتن این نرم افزار می توان یک سری اخبار جعلی و دروغ به ویژه از زبان افراد مهم و سیاسی ساخت که این می تواند پیامدهای منفی فراوانی همچون برهم زدن آرامش افراد و جامعه، تغییر دادن مسیر صحیح یک جامعه، بردن آبروی افراد و... به دنبال داسته باشد. 4- باورپذیری سریع: از آثار دیگر تکنولوژی جعل عمیق این است که افراد ممکن است با دیدن ویدیوهایی که با این تکنولوژی ساخته می شود، محتوای آن را سریع باور کنند و بدان اعتماد کنند؛ چرا که دیپ فیک به گونه ای فیلم افراد را می سازد که باور نکردن آن سخت و دشوار است. از آنجایی که باورپذیری سریع و بدون دلیل محکم، کاری پسندیده و صحیحی نیست، یکی از چالش های اخلاقی دیپ فیک باورپذیری سریع می باشد. 5- دزدی و کلاهبرداری: به راحتی می توان با شبیه سازی ، با ساخت یک فیلم که در آن از کارمندان یک شرکت یا افراد درخواست پول و یا چیزهای با ارزش دیگری کرد، که این منجر به دزدی و کلاهبرداری می گردد. 6- انتساب محتوای دروغ به افراد: به وسیله این نرم افزار، فرد در یک صحنه ای حاضر می‌شود و کاری را انجام می‌دهد و یا سخنی می زند، بدون اینکه روح آن فرد از آن محتوا خبر داشته باشد؛ که تمام این موارد مصداقی از دروغ می باشد. 7- نقض حریم خصوصی افراد: کسانی که عکس و فیلم های افراد را به عنوان داده به این نرم افزار می دهند و بعد از آن فیلمی دروغین منتسب به افراد می سازند، در حقیقت حریم خصوصی آن افراد را نقض می کنند؛ چرا که محتوایی را به افراد نسبت می دهند که افراد از آن بی خبر هستند و آن افراد رضایتی به آن محتوا و انتشار ان ندارند و با دیدن آن، ناراحت می شوند. 8- انتقام گیری از افراد: زمینه انتقام گیری و تصفیه حساب های شخصی را به راحتی برای افراد به وجود می آورد؛ به عنوان مثال کسی که قصد انتقام گیری از فردی داشته باشد، با به دست آوردن تصاویر آن فرد که در شبکه های مجازی به اشتراک گذاشته است، با ساخت فیلم پورن از آن فرد انتقام بگیرد. تکنولوژی دیپ فیک یا جعل عمیق چالش های اخلاقی دیگری نیز به دنبال خود دارد که اجمالا به آنها اشاره می شود: شایعه پردازی، تهمت و افتراء زنی، غیبت، تفرقه اندازی، تصمیم گیری غلط، قضاوت اشتباه و... .
✍️بازنمایی اربعین در برخی رسانه ها و تحریف عمیق واقعیت 🔉نگاهی به پوشش رسانه ای اربعین توسط بی بی سی، ایران اینترنشنال، صدای آمریکا و صدای فردا 🔻در بررسی بی بی سی، ایران اینترنشنال، صدای آمریکا و صدای فردا اساسا آنچه درباره مراسم پیاده روی اربعین امسال توسط این رسانه ها انعکاس داده شد اخباری با تیترهای «دو روز قبل از مراسم اربعین؛ مرگ ۷۷ شهروند ایرانی در عراق تائید شد»، «77 نفر از زائران اربعین جان باحتند»، «اربعین، باز شدن مرز خسروی در سایه ناارامی های عراق»، «۷۷ زائر ایرانی اربعین جان خود را از دست دادند»، «ورود به جهنم ممنوع!»، «بازگشت بخشی از زائران ایرانی اربعین به دلیل کمبود آب و وسیله نقلیه»، «۴۹ زائر ایرانی مراسم اربعین در عراق جان خود را از دست داده‌اند» و «دست‌کم ۱۰۰ ایرانی طی پیاده‌روی اربعین امسال در خاک عراق جان‌ باختند» بود که همه مطالب در جهت بازنمایی ناامنی و وضعیت نابسامان این مراسم است. 🔻یکی ار ریشه‎های بازنمایی غیرواقعی پنهان کردن واقعیات است. حقایق همیشه با تحریف کردن به دروغ مبدل نمی‌شوند، بلکه خیلی از برخوردهای حذفی دروغی بزرگ است که سانسور نیز یکی از انواع آن است. 🔻هرچند که مشهور است که می گویند نباید از دشمن انتظار داشته باشیم برای ما قرآن بخواند اما آنچه همواره باید در نظر داشته باشیم این است که برخلاف آنچه ما فکر می‌کنیم رسانه‌ها آیینه‌ای نیستند که دنیا را بازتاب دهند. آنها اخبار را شکل می‌دهند و بنا بر شرایط تنها بخش هایی از واقعیت را منعکس می کنند یا گاها اطلاعات ساختگی خود را با استفاده از تکنیک های مختلف به عنوان واقعیت به افکار عمومی تزریق می کنند.
🎯 معتاد گوشی‌تان هستید؟ خب نباشید — نیر ایال که روزگاری دفترچۀ راهنمای معتادکردن آدم‌ها به فناوری را نوشته، حالا به دنبال پادزهر است 📍نیر ایال روزگاری نه چندان دور، به شرکت‌های فناوری مشاوره می‌داد که چطور اپلیکیشن‌هایشان را شبیه مواد مخدر کنند. چیزهایی که خلاصی از دست آن‌ آسان نباشد. اما یک‌بار که خودش مشغول ور رفتن با گوشی‌اش بود، دختر کوچکش بارها تلاش کرد با او حرف بزند ولی موفق نمی‌شد. ایال ناگهان متوجه شد و شدیداً تحت تأثیر وضعیتی قرار گرفت که خودش یکی از مسببان آن بود. حالا او مروج راه‌حلی‌هایی برای خلاصی از اعتیاد دیجیتال است. 🔖 ۱۸۰۰ کلمه ⏰ زمان مطالعه: ۱۱ دقيقه 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: http://tarjomaan.com/barresi_ketab/9556/
چند باور غلط حقوقی نزد عموم که از فیلم و سریال‌ها ایجاد شده و متاسفانه مردم با نسبت بالایی اون ها را باور کردن. 1- اگر از کسی شکایت کنید و نتوانید آن را اثبات کنید، طرف مقابل اعاده‌ی حیثیت می‌کند و شما محکوم می‌شوید. این باور غلط است. دادگاه محل تظلم خواهی و رسیدگی به شکایات است. حق شما طرح شکایت و وظیفه‌ی دادگاه بررسی آن است. عدم اثبات مسئولیت کیفری برای شما نمی‌آورد. 2- پدر و مادر می‌توانند فرزند خود را از ارث محروم کنند! خیر، هیچ کس نمی‌تواند وارث خود را از ارث محروم کند. وصیت نامه‌ی متوفی نیز فقط در مورد یک سوم میراث معتبر است. تنها وارثی که مورث خود را به قتل برساند از ارث محروم می‌شود. 3- اگر گواهینامه‌ی رانندگی نداشته باشید و بر اثر تصادف باعث مرگ کسی شوید مرتکب قتل عمد شده اید! ابدا این طور نیست. رانندگی بدون گواهینامه تخلفی جداگانه است. اگر بدون گواهینامه باعث تصادف منجر به فوت شوید علاوه بر پرداخت دیه به حداکثر دوسال حبس محکوم می‌شوید. تصادف منجر به مرگ حتی اگر گواهینامه داشته باشید هم علاوه بر دیه بین ۶ ماه تا دو سال بسته به تشخیص قاضی زندان در پی خواهد داشت . 4- دیه‌ی ماه‌های حرام دو برابر است! این شایعه هم صحت ندارد. در ماه‌های حرام دیه فقط یک سوم بیشتر از سایر ماه‌هاست. ماه‌های حرام عبارتند از : ذی القعده، ذی الحجه، محرم و رجب. ماه صفر هم برخلاف باور غلط عمومی عده‌ی زیادی از مردم ماه حرام نیست. 5- حضانت فرزند همیشه با پدر است. خیر. اول این که تا هفت سالگی اولویت حضانت فرزند با مادر است. بعد از آن‌هم در صورتی که پدر صلاحیت نگهداری از فرزند نداشته باشد، حضانت آن‌ها به مادر سپرده خواهد شد. ضمن این که صلاح فرزند هم در نظر در سپردن حضانت در نظر گرفته می‌شود.