هدایت شده از خبرهای فضای مجازی
شبکههای اجتماعی چگونه زندگی انسانها را نابود میکنند؟
براساس مطالعات جدید، مضرات وابستگی به شبکههای اجتماعی بسیار بیشتر از ان است که فکرش را میکردیم.
https://www.yjc.ir/fa/news/7110195
@seda24
هدایت شده از خبرهای فضای مجازی
پول اینستاگرام برای سلبریتیها؛ هزینهها برای مردم/ چرا درآمد رونالدو از اینستاگرام بیشتر است تا فوتبال؟
https://www.yjc.ir/fa/news/7110276/
@seda24
هدایت شده از جواد جاویدنیا
🔺فروش رمز ارز تلگرام در آمریکا ممنوع شد:
کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا طی اقدامی فوری دستور توقف فروش رمز ارز تلگرام در این کشور را صادر کرده است
mehrnews.com/news/4744302
@Dr_Javidnia
معادل فارسی استارت آپ انتخاب شد
https://www.yjc.ir/fa/amp/news/7112604
🔸مارپیچ سکوت؛ قربانگاه آزادی اندیشه در شبکههای اجتماعی
#نظریه مارپیچ سکوت خانم الیزابت نوئل نئومان یک نظریه مرتبط با چگونگی شکلگیری افکار عمومی است. بر اساس این نظریه؛ اگر افراد حس کنند از نظر فکری در اقلیت قرار دارند یا احساس کنند افکار عمومی در جهت فاصله گرفتن از فکر آنهاست، ترجیح میدهند سکوت اختیار کنند وهر چقدر اقلیت بیشتر سکوت کند، مارپیچ سکوت تشدید میشود. به عنوان مثال هنگامی که توزیع افکار و عقاید توسط رسانههای جمعی به عنوان فکرهای مسلط و رایج و غالب به طرزی پیوسته ارائه شود، حمایت از عقیده اقلیت به مرور ضعیف و گرایش به عقیده اکثریت بیشتر میشود و مارپیچ سکوت در جامعه شکل میگیرد.
با این رویکرد اگر خانم یا آقای بازیگری(سلبریتی) برود کربلا، از خدا حرف بزند، از کشور آشکارا دفاع کند، شادی بعد از گلش فرق داشته باشد با سایرین و ... چون با جریان غالب رسانه ای این گروه تفاوت دارد یا مجبور به سکوت می شود، یا کنار گذاشته میشود یا طعنه می شنود تا جایی که از ابراز آنچه درست می داند، فاصله گرفته یا آن را کتمان کند.
مارپیچ سکوت نوعی تمکین به جبر رسانه هاست که تعیین می کنند ما چگونه فکر کنیم، چگونه زندگی کنیم و اساسا چه کسی باشیم.
مارپیچ سکوت در تناقض جدی با دموکراسی و آزادی اندیشه است. اگر گروه غالب به گونه ای رفتار کنند که اقلیت برای بیان نظر هزینه های سنگینی پرداخت کنند در واقع علی رغم ویترین آزادی و حق انتخاب، مجال بروز و ظهور را به سایر اندیشه ها ندادند و آنها را به حاشیه برده اند.
یکی از مجریان خوشنام و معروف تعریف میکرد اگر زیارت رفته باشد و عکس بگذارد، موج کامنت های دشنام را دریافت میکند و اگر روزی فضای متفاوتی را به اشتراک بگذارد، همان کامنت های ناسزا تبدیل به محبت و ابراز لطف میشود. او بدون اینکه بداند مارپیچ سکوت چیست نگران بود که در اثر این واکنش ها ممکن است اگر زیارت رفت عکسی منتشر نکند. به او گفتم این یعنی مارپیچ سکوت.
#معصومه_نصیری
#مدرس_سوادرسانه_ای
💢چگونه بفهمیم نماد اعتماد الکترونیک سایتها واقعی است یا خیر؟!
🔹 وزارت صنعت و معدن برای کنترل و مدیریت فروشگاههای اینترنتی و جلوگیری از فعالیتهای مجرمانه آنها اقدام به راه اندازی نماد اعتماد الکترونیک کرد ولی بعضی از سودجویان و متخلفین، این نماد را نیز دور زدهاند و بعضا به صورت تقلبی از آن استفاده میکنند.
شما میتوانید برای مشاهده لیست سایتهای دارای مجوز از طریق لینک زیر اقدام نمایید.
https://enamad.ir/DomainListForMIMT
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی دست بیبیسی فارسی برای ایجاد تنش در روز بزرگداشت کوروش خالی است
این درحالی است که در خود تصویر مشخص است نه راهی بسته است نه ایست بازرسی وجود دارد
❇️ماليخولياى افتخار به گذشته هاى باستانى!
📕جلال آل احمد ، غرب زدگی
🔻👈اين نيز دنباله ى ماليخولياى بزرگ نمايى است ؛
🔻اين نوع #ماليخوليا را بيش تر مى شنوى . لاف در غربت زدن، #تفاخرات تخرخرانگيز، #كوروش و #داريوش، من آنم كه رستم يلى بود در سيستان، و آن چه تمام راديوهاى مملكت را پر مى كند و از آن راه مطبوعات را.
🔻اين ماليخوليا نيز گوش پركن است. #كارگر جوان خسته اى را ديده ايد كه شبى تاريك از كوچه اى خلوت مى گذرد؟
🔻لابد شنيده ايد كه اغلب آواز مى خواند؟ و مى دانيد چرا؟ چون از تنهايى مى ترسد. با صداى خودش، گوش خودش را پر مى كند. و از اين راه ترس را مى راند. و نمى دانم توجه كرده ايد يا نه كه راديو درست همين نقش را دارد. راديو همه جا باز است، فقط براى اين كه صدايى بكند. گوش را پر كند.
📚جلال آل احمد، غرب زدگی، ص 176-177؛
#پوششخبری
♦#بی_بی_سیفارسی استعفای اقای حجتی وزیر جهاد کشاورزی را در بخش خبری ساعت ۱۷ امروز ششم آبان ۹۸ بدون منبع اعلامکرد اما حدود نیم ساعت بعد در کانال تلگرامیاش به نقل از منبع (روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی) ، استعفای وزیر را تکذیب کرده است.
نسخه دیجیتال کتاب
«خلاقیت و کارایی در سازمانهای رسانهای»
را از طاقچه دریافت کنید
https://taaghche.ir/book/55942
🔸مارپیچ سکوت؛ قربانگاه آزادی اندیشه در شبکههای اجتماعی
#نظریه مارپیچ سکوت خانم الیزابت نوئل نئومان یک نظریه مرتبط با چگونگی شکلگیری افکار عمومی است. بر اساس این نظریه؛ اگر افراد حس کنند از نظر فکری در اقلیت قرار دارند یا احساس کنند افکار عمومی در جهت فاصله گرفتن از فکر آنهاست، ترجیح میدهند سکوت اختیار کنند وهر چقدر اقلیت بیشتر سکوت کند، مارپیچ سکوت تشدید میشود. به عنوان مثال هنگامی که توزیع افکار و عقاید توسط رسانههای جمعی به عنوان فکرهای مسلط و رایج و غالب به طرزی پیوسته ارائه شود، حمایت از عقیده اقلیت به مرور ضعیف و گرایش به عقیده اکثریت بیشتر میشود و مارپیچ سکوت در جامعه شکل میگیرد.
با این رویکرد اگر خانم یا آقای بازیگری(سلبریتی) برود کربلا، از خدا حرف بزند، از کشور آشکارا دفاع کند، شادی بعد از گلش فرق داشته باشد با سایرین و ... چون با جریان غالب رسانه ای این گروه تفاوت دارد یا مجبور به سکوت می شود، یا کنار گذاشته میشود یا طعنه می شنود تا جایی که از ابراز آنچه درست می داند، فاصله گرفته یا آن را کتمان کند.
مارپیچ سکوت نوعی تمکین به جبر رسانه هاست که تعیین می کنند ما چگونه فکر کنیم، چگونه زندگی کنیم و اساسا چه کسی باشیم.
مارپیچ سکوت در تناقض جدی با دموکراسی و آزادی اندیشه است. اگر گروه غالب به گونه ای رفتار کنند که اقلیت برای بیان نظر هزینه های سنگینی پرداخت کنند در واقع علی رغم ویترین آزادی و حق انتخاب، مجال بروز و ظهور را به سایر اندیشه ها ندادند و آنها را به حاشیه برده اند.
یکی از مجریان خوشنام و معروف تعریف میکرد اگر زیارت رفته باشد و عکس بگذارد، موج کامنت های دشنام را دریافت میکند و اگر روزی فضای متفاوتی را به اشتراک بگذارد، همان کامنت های ناسزا تبدیل به محبت و ابراز لطف میشود. او بدون اینکه بداند مارپیچ سکوت چیست نگران بود که در اثر این واکنش ها ممکن است اگر زیارت رفت عکسی منتشر نکند. به او گفتم این یعنی مارپیچ سکوت.
#معصومه_نصیری
#مدرس_سوادرسانه_ای
✍️همه چیز درباره #هشتگها
🔹چگونه هشتگها امروز جای متنها را گرفتهاند و جریانسازی میکنند؟
🔹چه هشتگهای موفق میشوند و چگونه هشتگ بسازیم؟
🔹تفاوتهای هشتگگذاری در توئیتر، اینستاگرام و فیسبوک چیست؟
🔻پاسخ را در لینک زیر بخوانید:
http://asrehooshmandi.ir/%d9%87%d8%b4%d8%aa%da%af-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa%d8%9f/
چند نکته درباره اخبار جعلی
اینستاگرام دراقدام علیه انتشار اخبار جعلی، قابلیت تازهای عرضه کرده که با استفاده ازبررسیکنندگان حقیقت موسوم به فکت چکرهاپستهای دارای اطلاعات غلط یا نیمه غلط را شناسایی کرده وهشدار میدهد تا کاربران بدانند عکس،کپشن یا محتواجعلی است. علت این اقدام نیز جلوگیری ازاتفاقات انتخابات۲۰۱۶ ریاست جمهوری آمریکا درانتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰عنوان شده است.
اخبار جعلی می توانند سیاه را سفید نشان دهند وما آنها راباور کنیم.دربررسی یک پژوهش درباره دلایل پذیرش اخبارجعلی از سوی مخاطبان میتوان چنددلیل راعنوان کرد:ناهماهنگی درشناخت،اثر پس زدن و وحدت گروهی واجتماعی.بصریسازی دادهها،ارسال هماهنگ والبته تکرار پیامها،بهرهگیری ازعکسهای دستکاریشده، استفاده ازتیترهای عجیب وهیجانانگیز این فرآیند راتسریع و این تأثیر رابیشتر میکنند.
اخبارجعلی بر پایه اطلاعات جعلی استوار هستند.اطلاعات جعلی دودستهاند، «اطلاعات غلط» و «اطلاعات گمراهکننده».تشخیص این دو نیازمند داشتن توانایی تجزیه وتحلیل ومجهز بودن به مهارتهای تفکر انتقادی است.یادمان باشد مخاطبی که سوادرسانهای داردبلای جان رسانه است.
4_5875358288463267755.pdf
1.84M
#پیشنهاد_کتاب
📚کتاب «در سایه اکثریت خاموش»
✍تالیف ژان بودریار نظریهپرداز پست مدرن فرانسوی
موضوع: توده، جامعه تودهوار، سازش پذیری،
سواد رسانه و روانشناسی
#پیشنهاد_کتاب 📚کتاب «در سایه اکثریت خاموش» ✍تالیف ژان بودریار نظریهپرداز پست مدرن فرانسوی موضوع:
📚در کتاب « در سایه اکثریت خاموش» میخوانیم:
📚جامعه مدرن، جامعه #اكثریت_خاموش است و در آن هرگونه گفت وگو و كنش ارتباطی به وسیله شكل گیری توده (mass) با شكست روبه رو می شود كه محصول نهایی چنین جامعه ای توده های بی شكلی است كه در مكان های ساكت، دور از هم، ناپایدار و متمایز، به حركت های كاتوره ای خود می پردازند و در نتیجه برخوردهای اتفاقی به یكدیگر در مسیری دیگر حركت می كنند، بی آن كه از مقصد خود اطلاعی داشته باشند یا در انتخاب نوع مسیر دخالتی داشته باشند.
📚دنیای مدرن با رشد روزافزون وسایل ارتباطی الكترونیك شتاب بالایی در مسیر آشفتگی و تكثر بیشتر معنایی به خود گرفت و محتوای ارتباطی را در حد بالایی تغییر داد. مفهوم فضای سایبر كه توسط نوربرت وینر (Norbert Wiener) بنیان نهاده شد امروزه با تمام آنچه از ارتباطات در دنیای مدرن و هویت تكه تكه سوژه مدرن ارائه می شود، انطباق كامل دارد. #فضای_سایبر را شاید به جرأت بتوان #ازهم_گسیختهترین و #متكثرترین فضای ممكن نامید. این فضا، كاملاً مركز گریز، بدون مرز و فاقد نقطه ثقل و اتكاست.
📚حركت از یك پنجره به پنجره دیگر در فضای اینترنت، یادآور لغزش های مكرر و بی انتهای دریدایی از دالی به دالی دیگر است. در عین حال نشانه هایی مانند، گفت وگوی اینترنتی(chat) یك شخص با چند كلمه شناسایی(ID) مختلف در فضاهای بسته و در مقابل صفحه نورانی مونیتور از شكل گیری آئین ها ( rituals) و شكل های مختلف زندگی در بافت های جدیدی حكایت می كند كه در آن تكثر در اشكال مختلف، امكان ایجاد هر گونه معنای كامل و متصلب را غیرممكن می كند. در این فضا امكان تعریف مفاهیم به شكل مقطوع و مشخص از بین می رود؛ مفهوم #هویت نیز از این قاعده مستثنی نیست.
📚زمانی ژاك دریدا در مقابل سرگردانی مطلق و بی معنایی دنیای مدرن، راه حل نهایی را یكسانی گفتمانی می دانست. حال سؤالی كه پیش می آید این است كه؛ آیا می توان چنین راه حلی برای سایبر متصور شد؟
🔹 رسانه در نگاه اندیشمندان
🔻استعمار اندیشه و شعور کاذب
🔸ادگار مورن جامعه شناس و فیلسوف فرانسوی در کتاب "روح زمان یا زمانزدگی" بیان میکند که جهان در پایان قرن ۱۹ به پایان استعمار مادی رسید و در قرن ۲۰ استعمار اندیشه انسانی انجام می گیرد.
وی معتقد است که نظام موجود جوامع غربی به کمک رسانههای جمعی وابسته به سرمایهداری با عرضه کالاهای فرهنگی و آثار تخدیری، به #استعمار_اندیشه پرداخته و به وسیله غیرسیاسی کردن بیشتر افراد، دوام خود را استوارتر کرده است.
مورن معتقد است وجه اصلی فرهنگ وسایل ارتباط جمعی، #سرگرمی_عوامالناس است که معمولاً با سرگرمىهاى معمول و لذت حاصل از تماشاى تلويزيون، شنيدن برنامههاى راديو، ديدن فيلم، خواندن داستان، روزنامه و مجله به دست می آید.
🔸هربرت مارکوزه ، فیلسوف آلمانی مکتب فرانکفورت نیز با طرح مفهوم تک ساحتی، نقش تشدیدی رسانهها را در غرق شدن مخاطبان در فرهنگ بستهبندی می داند.
مارکوزه معتقد است که رسانهها نوعی شعور کاذب ایجاد می کنند که باعث میشود خلاقیت و اندیشه از بین برود و تقلید و یکپارچگی جای آن را بگیرد.
مارکوزه پیامد چنین وضعی را سیاست زدایی جامعه و حذف مسایل سیاسی و اخلاقی از زندگی عمومی میداند.
#انسانتکساحتی
#مکتب_فرانکفورت
#استعماراندیشه
💢کودکی که دوست دارد موبایل باشد...
❌«یتیمی» فرزندان در کشاکش فضای مجازی و زندگی واقعی
در دبستانی، معلمی به بچه ها گفت آرزوهاشونو بنویسن. اون نوشته های بچه ها رو جمع کرد و به خونه برد .
یکی از برگهها؛ معلم رو خیلی متاثر کرد. در همون اثنای خوندن بود که همسرش وارد شد و دید که اشک از چشمای خانمش جاریه. پرسید چی شده؟ چرا اینقدر ناراحتی؟
زن جواب داد، این انشاء را بخوان؛ امروز یکی از شاگردانم نوشت، گفتم آرزوهایشان را بنویسند و اون اینجوری نوشته .
مرد کاغذ را برداشت و خواند.
متن انشاء اینگونه بود: «خدایا، میخواهم آرزویی داشته باشم که مثل همیشه نباشد؛ مخصوص است. میخواهم که مرا به موبایلی هوشمند تبدیل کنی. میخواهم که جایش را بگیرم. میخواهم که جایی مخصوص خودم داشته باشم و خانوادهام اطراف من حلقه بزنند. میخواهم وقتی که حرف میزنم مرا جدّی بگیرند همچون ناتیفیکیشن های نرم فزارهای گوشی شان؛ میخواهم که مرکز توجّه باشم و بی آنکه سؤالی بپرسند یا حرفم را قطع کنند بگذارند حرفم را بزنم. دلم میخواهد همانطور که وقتی گوشی شان را در منزل جا می گذارند و به سرعت به دنبال آن میایند و به آن میرسند، به من هم برسند و توجّه کنند.
دلم می خواهد شب ها همانطور که پدر و مادرم با گوشی به رختخواب می روند و آن را در آغوش می گیرند چندوقت یکبار من آن ها را در آغوش بگیرم، دلم میخواهد پدرم، وقتی از سر کار برمیگردد، حتّی وقتی که خسته است، قدری با من باشد و مادرم، وقتی غمگین و ناراحت است، به جای بیتوجّهی، به سوی من بیاید. دوست دارم، برادرانم برای این که با من باشند با یکدیگر دعوا کنند همان طور که برای بازی بر سر دسته های بازی های کامپیوتری دعوا می کنند.
دوست دارم خانواده هر از گاهی همه چیز را کنار بگذارند و فقط وقتشان را با من بگذرانند. نکتۀ آخر که اهمّیتش کمتر از بقیه نیست این که مرا تلفن همراهی کن تا بتوانم آنها را خوشحال و سرگرم کنم. خدایا، فکر نکنم زیاد چیزی از تو خواسته باشم. فقط دوست دارم مثل یک آی فون یا حتی یک گوشی هوآوی زندگی کنم. انشاء به پایان رسید.»
مرد نگاهی به همسرش کرد و گفت، "عجب پدر و مادر وحشتناکیاند!
زن سرش را بالا گرفت و گفت: این انشاء را دخترمان نوشته است.
❇️❇️#نکته_توجه
«یتیمی» فرزندان در کشاکش فضای مجازی و زندگی واقعی
🌀حضور زیاد پدر و مادر در فضای مجازی و تبدیل این فضا به اولویت اول زندگی، باعث کم توجهی به خود، همسر، و فرزندان می شود.
🌀کودکان با اینکه صاحب پدر و مادر هستند اما به دلیل حضور افراط گونه والدین به نوعی یتیم هستند و شاید اصطلاح یتیم مجازی در آینده بیشتر شود.
🌀 زندگی فرزندان در کنار اولیای خود صرفا ظاهر است و اولیا دیگر اولیای واقعی این فرزندان نیستند.
🌀فرزندان نوع مدرنی از یتیمی را تجربه می کنند که عواقب این نوع یتیمی مجازی بزودی در سطح جامعه آشکار خواهد شد.
هلاکت ابوبکر البغدادی؛ عملیات روانی یا واقعیت؟!
امروز صبح خبرها حکایت از انجام عملیات آمریکا و کشته شدن ابوبکر البغدادی داشت. تصویر پشت تصویر و فیلم پشت فیلم و نقشه های جغرافیایی و گراف های متعدد که در پی ثابت کردن این خبر بودند. عکسهایی که قابل راستی آزمایی نیستند و فیلم های که گفته میشود اساسا مربوط به انفجار در بغداد بوده و ربطی به خبر کشته شدن ابوبکر البغدادی در استان ادلب سوریه ندارد.
نیوزویک و پنتاگون رسانه های آمریکایی اخباری را منتشر کردند آنهم به شکل مسلسل وار تا ثابت کنند خبری که اعلام شده مستند و صحیح است و البته احتمالا روی ضعف حافظه تاریخی مردم دنیا نیز حساب کرده و تصور کردند افکار عمومی فراموش میکنند که خبرهای هلاکت تروریستها همواره همزمان با یک رویداد مهم سیاسی درون ایالات متحده مثل انتخابات منتشر می شود.
نباید از خاطر برود که بودریار درباره جنگ خلیج فارس گفته بود: جنگ خلیج فارس اتفاق نیفتاده بود زیرا پیش از آن که آغاز شود به وسیله نیروی هوایی توانای ایالات متحده امریکا به پیروزی رسیده بود.
خاطرات ماندگار این جنگ برای اکثر مردم تصاویر هدفمندی بود که به وسیله نیروهای نظامی به #سی_ان_ان و دیگر رسانههای غربی منتقل میشد، یعنی نمایش اینکه چگونه خلبانان امریکایی اهداف عراقی (پل ها،بیمارستان و پادگان های نظامی) را از هزاران مایل بالاتر از زمین با دقت هدف می گرفتند و سپس بمباران می کردند.
🔻 به این ترتیب، "این جنگ بر طبق مدل رسانه ای هدایت شده است: جنگ به عنوان یک روابط فناورانه، بر فسخ تبادل نمادین و #وانمایی ارتباطات واقعی متکی شد."
🔻 این یک جنگ در مفهوم مبارزه و درگیری طولانی مدت نیست (بر خلاف جنگ جهانی اول و دوم که واقعا رخ داد). در عوض، ما یک جنگ مجازی را تجربه می کنیم، بسیار شبیه به یک بازی ویدئویی که جنگ واقعی را شبیه سازی می کند و بنابراین این واقعیت-زمان، نمایش اشباع شده-رسانه، چیزی است که بودریار آن را نارویداد (non-event) می نامد.
در مدل رسانه ای که از لحظه انتشار این خبر با آن مواجه هستیم، بیشتر بوی فریب افکار عمومی به مشام می رسد تا اتفاقی که به واقع رخ داده باشد.
به نظر باید کمی درباره پذیرش این خبر و رفتارهای رسانه ای بعد از آن بیشتر تامل کرد.
#معصومه_نصیری
#عملیات_فریب
#جنگ_روانی
رسانه های امریکایی با هشتگ Staged به مقایسه دو تصویر از اتاق وضعیت در عملیات های بن لادن و البغدادی پرداخته اند.
آنها عکس اوباما را تصویر واقعی و تصویر ترامپ را یک عکس خبری و صحنه سازی می دانند.
📸 عكس ترامپ از رصد عمليات عليه البغدادى جعلى است
پيت سوزا عكاس كاخ سفيد در دوران اوباما نوشت عكسى كه از ترامپ و همراهانش منتشر شده، مربوط به چند ساعت پس از عمليات است.
🔹حمله به بغدادی ساعت 15:30 اتفاق افتاده اما اطلاعات روی عکس ساعت 17 را نشان می دهد.
🔹جنیفر هایدن، مدیر دیلی کاس: ترامپ در هنگام حمله به بغدادی، مشغول گلف بازی بود.
#عملیات_روانی
💠#بازنمایی_زن در رسانه ها
🔻بازنمایی یکی از تکنیک های رایج و مهم رسانه هاست. بازنمایی نوعی تصویر دستکاری شده از واقعیت است.
🔻نگاهی به تغییرات موجود در جامعه مثل علاقه به خانه های مجلل، لباس های مارک، پوشش های متفاوت، داشتن حیوانات خانگی، روابط افراد با یکدیگر و حتی زدن تست ها و داشتن همراه برای درس خواندن و .... همگی در بخش هایی متاثر از بازنمایی های رسانه ای بوده است.
🔻یکی از حوزه های مهمی که #بازنمایی_رسانه_ای تعاریف آن را دستخوش تغییر کرده، تعریف از #زن_زیبا در جامعه است.
🔻تصویری که از «زن ایدهآل» در شبکههای اجتماعی به خصوص اینستاگرام در سالهای اخیر تعریف شده، تصویری پرزرق و برق از زنانی را نشان میدهد که به ظاهر خود توجه موشکافانهای دارند و لزوما با ظاهر بسیاری از زنان در زندگی روزمره همخوان نیست. این تعاریف از «زن زیبا» با توجه به میزان چاقی و لاغری و شکل اندام و وزن زنان هم انجام گرفته است که بعضا توسط دنیای مد یا رسانه ها جنبههای اغراق آمیزی هم پیدا کرده است.
🔅این سوالات را خودتان بپرسید که شما به عنوان یک زن چقدر تلاش می کنید یا خودتان را مجاب میبینید که ظاهرتان را بر اساس معیارهای زیبایی در نگاه جامعه، دوستان و اطرافیانتان تغییر دهید؟ چرا؟
🔅به نظر شما رسانه ها و به خصوص شبکههای اجتماعی در سالهای اخیر در تغییر و تعریف مفهوم زیبایی زن چه نقشی داشته اند؟
🔅تا بحال شده که به خاطر تفاوت ظاهر و اندام شما با آنچه که جامعه از «زن زیبا» تعریف کرده، سرخوردگی و افسردگی شده باشید؟
#بازنمایی
💢نگاهی به یک نقطه ضعف بزرگ رسانهای
🌀با نگاهی به اخبار، تصاویر و فیلمهای ارسالی از ناآرامیها در لبنان و عراق، کشورهایی که به لحاظ موقعیت و تحولات برای جمهوری اسلامی ایران بسیار دارای اهمیت هستند، درخواهیم یافت اکثر آنها دریافت شده از رسانههای خارجی چه عراقی و لبنانی و چه سایر کشورها هستند. این در حالی است که رسانههای کشور در سالهای نه چندان دور نسبت به اعزام عکاس و خبرنگار به محل رویدادها اقدام میکردند و مخاطب ایرانی رخداد را با روایت رسانهای ایران دریافت میکرد.
🌀روزگاری شعار ما «#ایران_بهروایت_ایران» بود و در گام بعد بنا بود «#جهان_بهروایت_ایران» را داشته باشیم. بنا بود مخاطبان جهان را در دریچه لنز و قلم خبرنگاران ایرانی ببینند و بخوانند. اما امروز بغل گوشمان اتفاقاتی درحال وقوع است که روایت ایران در انعکاس رسانهای آن نقشی ندارد. ما این اتفاقات را با روایتی غیرایرانی دریافت میکنیم و این یعنی نقطه ضعفی بزرگ برای دستگاه رسانهای یک کشور.
🌀وقتی جنگ افغانستان رخ داد بر سر اینکه چه کسانی برای تهیه عکس و خبر اعزام شوند و کدام رسانه اخبار و تصاویر اختصاصی دارد، مسابقه بود ولی امروز ما ناچار به خوانش اخبار ترجمه شده و تحلیلهای متکی بر همین اخبار هستیم. در بخش عکس رسانههای کشور هم اثری از تصاویر اتفاقات این کشورها نیست.
🌀و در پایان اینکه اگر بسیاری از رسانههای دنیا برای اکثر اتفاقاتی از این دست خبرنگار و تصویربردار اعزام میکنند تلاشی است برای غالب کردن روایتشان و اینکه ما از این مهم غافلیم یعنی باید تن دهیم به دست به دست شدن محتواهایی که ممکن است به شکاف بین ملت ایران و عراق دامن زند؛ همان چیزی که در پس پرده اتفاقات این کشور وجود دارد.
🌀به امید روزی که جهان به روایت ایران محقق شود و رسانه به معنای دقیق کلمه رسانه باشد.
#معصومه_نصیری
#مدرس_رسانه
هدایت شده از سواد رسانهای
🚦 معتاد گوشیتان هستید؟ خب نباشید
— نیر ایال که روزگاری دفترچۀ راهنمای معتادکردن آدمها به فناوری را نوشته، حالا به دنبال پادزهر است
📍نیر ایال روزگاری نه چندان دور، به شرکتهای فناوری مشاوره میداد که چطور اپلیکیشنهایشان را شبیه مواد مخدر کنند. چیزهایی که خلاصی از دست آن آسان نباشد. اما یکبار که خودش مشغول ور رفتن با گوشیاش بود، دختر کوچکش بارها تلاش کرد با او حرف بزند ولی موفق نمیشد. ایال ناگهان متوجه شد و شدیداً تحت تأثیر وضعیتی قرار گرفت که خودش یکی از مسببان آن بود. حالا او مروج راهحلیهایی برای خلاصی از اعتیاد دیجیتال است.
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
http://tarjomaan.com/barresi_ketab/9556/
📲 @savaderessnei
هدایت شده از سواد رسانهای
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦وقتی رسانه ها در برنامه سازی از ایده های نو در فرم و محتوای مطلوب برای جذب مخاطب عاجز باشند، ناگزیر رو به سوی #جذابیتهای_کاذب خواهند آورد.
جذابیت هایی از جنس جاذبه های جنسی، لودگی و چیزی شبیه آنچه این مجریان به نمایش گذاشتند...
🔸مرگ تدریجی رویای یک رسانه؛ رویای قرار گرفتن در قله مرجعیت و تاثیرگذاری!
📲 @savaderesanei