هدایت شده از 💕 خانومانه💕
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صحبتهای قابل تامل شهروند چینی از تاثیر امپراطوری رسانهای آمریکا در جهان
هیچکس به آنفولانزای خوکی نگفت ویروس آمریکایی با اینکه میلیونها انسان رو کشت!
👉 💢 @shegeftiha1 💢 👈
⛔️ جدال شبکه های اجتماعی با اخبار جعلی «کرونا»
🔸شیوع ویروس «کرونا» در چین و انتشار آن در سایر نقاط جهان نگرانیهایی را ایجاد کرده و البته انتشار سریع اخبار در شبکههای اجتماعی مختلف، دامنه مشکلات را گسترش داده است.
🔹فیس بوک، توئیتر، تیک تاک و... تلاش میکنند تا برای کاربران به اطلاعات دقیق ارائه دهند.
🔹کمپانی فیس بوک در یک پست وبلاگی اعلام کرد دامنه انتشار اخبار غلط درباره ویروس کرونا را تا حد امکان کوچک خواهد کرد و برای این کار نیز حذف ادعاهای غلط یا سخنانی که از آنها بوی توطئه برای ترساندن مردم و ایجاد رعب و وحشت به مشام میرسد را در دستور کار خود قرار داده است.
🔹واتس اپ، دیگر شبکه پیام رسان زیرمجموعه فیسبوک نیز به این کمپین فیسبوک پیوسته است و اجازه انتشار اخبار جعلی و دیتای نادرست را نمیدهد.
🔹توئیتر نیز مکانی را فراهم کرده که کاربران به محض جستوجو درباره کرونا ویروس، به کانالهای رسمی مربوط به سازمان جهانی بهداشت یا مراکزی برای کنترل بیماری ارجاع داده شوند و اطلاعات درست و دقیق را به دست بیاورند.
🔹درواقع کاربران توئیتر به محض جست و جوی واژه کروناویروس با عبارت «واقعیتها را بدانید» مواجه میشوند و با کلیک روی آن، عملاً به اطلاعات سازمانهای رسمی و بهداشتی متصل میشوند.
🔹️تیک تاک، این شبکه اجتماعی اشتراکگذاری ویدئو هم یک لینک به وب سایت سازمان جهانی بهداشت را فعال کرده و همچنین امکانی را در اختیار کاربران قرار داده تا در صورت مواجهه با اطلاعات غلط درباره کرونا همچون راههای درمانی عجیب و غریب یا محتوایی که میتواند برای دیگر کاربران مضر باشد، بتوانند آن را گزارش دهند. اگر هم کاربران بهدنبال اطلاعات بیشتری از این ویروس باشند میتوانند با کلیک بر هشتگ کروناویروس(coronavirus) به اطلاعاتی گسترده دست پیدا کنند. این پلتفرم در مالکیت شرکت چینی ByteDance قرار دارد.
🔹️یوتیوب که در مالکیت گوگل قرار دارد ویدئوهائی با محتوای غلط یا دروغ درباره ویروس کرونا را به محض شناسایی، بسرعت حذف میکند.
🔹️اسنپ چت نیز یکی دیگر از شبکههای اجتماعی است که برای مقابله با اطلاعات غلط درباره کرونا، اعلام آمادگی کرده است. این پلتفرم اعلام کرده که ساختار این شبکه اجتماعی تا حد زیادی از انتشار اخبار جعلی و غلط ممانعت میکند چراکه پستهای اسنپ چت بعد از 24ساعت ناپدید میشوند. درعین حال کاربران اجازه ندارند پستها را به دفعات زیاد به اشتراک بگذارند.
🎯 چرا شبکههای اجتماعی تبدیل شدهاند به میدان نفرتپراکنی؟
— برای موفقیت و دیدهشدن، باید عصبانی باشید و بیادب
📍تابهحال شده، در گروهی تلگرامی یا کامنتهای اینستاگرام، بحث سیاسی کنید و آخرش پشیمان نشده باشید؟ اغلب ما حتی یکبار هم این تجربه را نداشتهايم. هر دفعه که اتفاقی سیاسی میافتد، بهمحض لبگشودن، با هجوم فحشها مواجه میشویم. شبکههای اجتماعی روزی قرار بود میز گفتوگوی جامعه باشد. اما حالا چه؟ تمسخر، متلک، آبروریزی و خشونت شدهاند سکه رایج این شبکهها. پستهای پرالتهاب توجه هزاران نفر را میدزدند و حرفهای عاقلانه و موجه در میان غوغا گم میشوند. راه نجات چیست؟
🔖 ۳۱۰۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۲۰ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
http://tarjomaan.com/neveshtar/9645/
⭕️عصر الگوریتم ها
🔻 امروزه صدها میلیون نفر از مردم دنیا به الگوریتمهای گوگل اعتماد داند تا به آنها بگوید چه چیزی درست است؛ به الگوریتمهای آمازون اعتماد دارند تا به آنها بگوید چه چیزی بخرند و به الگوریتمهای نتفلیکس اعتماد دارند تا به آنها بگوید چه چیزی ببینند.
🔻در آینده نهچنداندور، ما به الگوریتمهای مشابه اعتماد خواهیم کرد تا به ما بگویند کجا کار کنیم، کجا سفر برویم، به چه کسی رای بدهیم و با چه کسی ازدواج کنیم.”
🔻 دنیای الگوریتمها، هم «جذاب» و هم «ترسناک» است! توصیه ما یادگیری سواد رسانه و فضای مجازی است، تا بیشتر با ماهیتِ این «خوف و رجا» تکنولوژی عصر جدید، هوش مصنوعی ،الگوریتم و تکنولوژی های جدید بعد آشنا و در برابر آن واکسینه بشویم.
🔴نگرانِ مردم، کنار سواحل سانتا مونیکا
🔹حامد بهداد در مراسم جشن منتقدان خانه سینما، گفته که برچسب سلبریتی را از ما بردارید؛ ما خود خود خود مردمیم. او تاکید داشته که بعد از آبان ۹۸، هیچگاه خودش را به این میزان نزدیک مردم احساس نکرده است.
🔹اما این بازیگر در آبان ۹۸ کجا بوده، این بازیگر در صفحه اینستاگرامش خاطره آبان ۹۸ خود را اینگونه نوشته است:
«به اتفاق كوهيار كلارى و سپهر ميكائيليان رفتيم براى يكى از موزيكايي كه بتازگى ساختم ويديو كليپ بسازيم. همونو سوار ماشين شديم و رفتيم براى فيلمبردارى كنار ساحل سانتا مونيكا. كوهيار وسط راه پرسيد عموجان چى شد كه شما ياد كليپ ساختن افتادى؟جواب دادم حوصله مون سر رفته عزيز باس يه كارى كرد.سپهر ميكائيليان زد زير خنده سر تكون داد كه يعنى همين درسته بايد يه كارى كرد. كار كه تموم شد با يه توپ واليبال كه از قبل تو صندوق عقب ماشين بود شروع كرديم به بازى.يكى مون اضافه وزن داشت يكى چلاق بود يكى بازى ش گند بود. خنديديم....»
♦️ #سلبریتی به دنبال تخدیر توده در اهداف سرمایهداری است.
هدف سلبریتی این است که مخاطب خود را گوسفند ببیند و مخاطب، سلبریتی را به مثابه چوپان و رهبر پندارد.
«سلبریتی از مردم است»، دروغی بزرگ است که آنها با افتخار از آن یاد میکنند.
⭕️ حدود نیمی از کودکان بریتانیایی تلفن همراه دارند
📌 تلفن همراه بر زندگی کودکان "سیطره" یافته است
🖌 الیویا پتر
طبق یافتههای گروه پژوهشی چایلدوایز که در امور کودکان تخصص دارد ۴۷ درصد کودکان این گروه سنی هماکنون دارای تلفن هستند در حالی که این شاخص در سال گذشته ۳۸ درصد بود.
همچنین طبق این گزارش اکثر بچهها وقتی به سن هفت سالگی میرسند عملاً صاحب تلفن همراه هستند.
این کودکان به تلفن همراه وابسته هم هستند و به گفته بیش از نیمی از آنهایی که در این بررسی آماری حضور داشتند "هنگام خواب تلفن همراه باید همیشه کنار تختشان باشد."
♦️طبق بررسی چایلدوایز در مورد تارنماها و بسترهای ارتباطی مورد علاقه کودکان نیز یوتیوب در صدر تارنماها یا برنامکهای محبوب کودکان قرار دارد و اسنپچت، اینستاگرام، تیکتوک و فورتنایت در جایگاههای بعدی قرار دارند.
چایلدوایز گزارش خود را بر اساس آمارگیری سالانه از حدود ۲هزار کودک ۵ تا ۱۶ سال در بریتانیا تهیه کرده است.
سیمون لگت مدیر پژوهشی چایلدوایز میگوید اکنون تلفن همراه بر زندگی کودکان "سیطره" یافته است.
♦️این گزارش در حالی منتشر شده است که طبق گزارش مشابهی هم که آفکام پارسال منتشر کرد شمار فزایندهای از کودکان مرتباً از رسانههای اجتماعی استفاده میکنند.
آفکام با تحلیل عادات رسانهای حدود ۲ هزار کودک ۳ تا ۱۵ ساله در سراسر بریتانیا اعلام کرد با آن که اکثر شبکههای اجتماعی اجازه نمیدهند کودکان زیر ۱۳ سال در آنها حساب بازکنند ۱۸ درصد کودکان ۸ تا ۱۱ سال دارای صفحهای در رسانههای اجتماعی هستند.
🎯 هزینۀ واقعی توییتهایی که دربارۀ بچههایمان میزنیم چقدر است؟
— با نوشتن از قیدوبند زمان رها میشویم، اما حصاری تنگتر دورمان کشیده میشود
📍از دست دوستان یا پدر و مادرمان عصبانی میشویم، اما نمیتوانیم عصبانیتمان را به خودشان بگوییم، به جایش در شبکههای اجتماعی چیزی مینویسیم. حوصلۀ حرفهای طولانی همکارمان را نداریم، به جای تلفنزدن، ایمیلی برایش میفرستیم. ارتباطاتِ مکتوب به ما آزادی میدهد. کمک میکند تا خودمان را از مصیبتهای کنش رودررو خلاص کنیم. ما را از دست آدمها خلاص میکند، اما گرفتارِ حرفهای خودمان میکند. فراموشیای در کار نیست، امکان اصلاحی وجود ندارد و ردپایی که به جا گذاشتهایم دیگر در اختیارمان نخواهد بود.
🔖 ۱۱۵۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۷ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
http://tarjomaan.com/neveshtar/9644/
هدایت شده از سواد رسانهای
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦اگر #اینستاگرام ۲۵ سال پیش خلق میشد احتمالا این شکلی بود!
🔸ماهیت پدیدههای ارتباطی تغییر نمیکنه بلکه خودشون رو با فناورهای نوین به روزرسانی میکنن
📲 @savaderesanei
⭕️جنگ شناختی (Cognitive warfare)
✍️بخش ششم
⭕️تعریف علوم شناختی [Cognitive Science]
💢در اینجا اهمیت دارد که علوم شناختی نیز مورد تعریف قرار گیرد که خوانندگان گرامی اصطلاح علوم شناختی با جنگ شناخت را تمییز دهند.
🔻علوم شناختی [Cognitive Science] مطالعهی علمی ذهن است. در این تعریف منظور از ذهن مجموع هر آن چه که نمودهای هوشمندی و آگاهی هستند. مانند تفکر، ادراک، حافظه، احساس، استدلال و نیز تمام روندهای ناآگاهانه شناختی است. گاهی علوم شناختی را به صورت «مطالعهی علمی شناخت» نیز تعریف میکنند.
🔺شناخت را میتوان مجموع حالتها و فرآیندهای روانی مانند تفکر، استدلال، درک و تولید زبان، دریافت حواس پنجگانه، آموزش، آگاهی، احساسات و… در نظر گرفت.
💢به طور کلی پرسشهایی مانند این که ذهن چگونه کار میکند یا مغز چگونه هوشمندی را ایجاد میکند، از جمله پرسشهایی هستند که در این شاخهی علمی بررسی میشوند.
💢علوم شناختی یک میانرشته [Interdisciplinary] است و شاخههای روانشناسی، علومعصبی، علومرایانه، انسانشناسی، زبانشناسی، فلسفه و… را دربر میگیرد. واضح است که این علوم در کنار ذهن به موضوعهای دیگری نیز میپردازند. بنابراین آن بخش از این علوم که به نوعی به موضوع علوم شناختی بپردازند جزو علوم شناختی محسوب میشود.
💢برای نمونه در مورد علومرایانه پژوهشگرانی که در حوزهی هوشمصنوعی کار میکنند را میتوان دانشمندان شناختی بهشمار آورد. همچنین آوردن این نکته نیز مهم است که در منابع گوناگون از شاخههای گوناگونی (از علوم تربیتی گرفته تا زیستشناسی) به عنوان زیرشاخههای علوم شناختی یاد شده است.
#جنگ_شناختی
✍️بخش ششم
💢ادامه دارد ...
🔸️روزنامه نگاری با کیفیت راهی برای جلوگیری از نشر اخبار جعلی
🔹️روزنامهنگاری؛ روزنامهنگاری است اما ...
🔹️روزنامهنگاری؛ #روزنامهنگاری است. اما اصول ثابتی دارد كه در مراحل گردآوری؛ پردازش و توزيع اطلاعات لحاظ میشود و يا بايد لحاظ شود.
🔹️من تخصص را اصل ميدانم؛ اما تخصص در مهارتهای گردآوري؛ پردازش و توزيع اطلاعات ديگر كفايت نمیكند. تخصص در عرصه تحت پوشش؛ بسيار مهمتر از عرصه تكنيكي و مهارتي شده است.
🔹️ الان يك موضوع خاص رخ داده است. زمين و زمان در چنبره يك مقوله به نام ديجيتاليسم قرار گرفته و حالا در اين فضاي #تازه؛ هر كه تنها اندكي تجربه نوشتن داشته است هر آنچه را كه میبيند؛ فارغ از تكنيك به دست انتشار میسپارد.
🔹️به ديگر زبان حالا #روزنامهنگاران_بدونكارت روزنامهنگاری هم به ميدان آمدهاند و چون منابع تكنيكی هم سهلالوصول شده مردم آنها را هم میخوانند. این روزنامهنگاران بدونكارت، با گدار و بیگدار به آب میزنند و چون بارها و بارها هم به آب میزنند؛ خيلي زود به شناگران ماهري تبديل ميشوند:
🔹️#روزنامهنگاری_شهروندی همين است و به همين خاطر هم هست كه حالا همانطور که بارها دیدهاید تعداد موبايل به دستان در صحنههای رويدادها بيشتر از فيلمبرداران و عكاسان حرفهای شده است و تعداد شاهدان عينی هم به مراتب بيشتر از تعداد روزنامهنگاران.
🔹️لابد میخواهيد بگوئيد اما اينها نمیتوانند سوژهها را خوب و حرفهای پوشش بدهند. حق با شماست. اما من در عين حال میگويم سوژهها را كه دست كم زخمی میكنند! واقعا مگر روزنامهنگاران حرفهای به كجا گزارش میدهند كه اين آماتورها نمیدهند؟ آنچه به نام آیریپورت (iReport) موسوم شد و به قلب سیانان نفوذ كرد، اتفاق كوچكی نبود.
🔹️ روزنامهنگاری چاپي حتی اگر از نظر آزادی و دسترسی به اطلاعات و در سانسور نبودن هم دستانش باز بود، و صرفنظر از تنوع ژانرها و روايتهايش هم از مدتها پيش در عرصه خبر رسانی؛ قافيه را در برابر سرعت رسانههای آلترناتيو آنلاين باخته است. مشکل اینجاست که رسانههای چاپی اصلا هنوز فضای آنلاین را جدی نگرفتهاند.
🔹️ همه گونههای روزنامهنگاری بايد به ميدان آنلاين بيايند و تكنيكهایش را فرا بگيرند. در اين ميدان؛ تصميمسازیهای مبتنی بر تجربهها و رفتار حرفهای، میتواند فاكتور برتریبخش حرفهایها بر آماتورها باشد. اما با اينهمه بر اين باورم كه در حال حاضر قهرمانان ژانر خبر در عرصه رسانههای نوين برای مردم همين آماتورها هستند. دقت كنيد كه فقط بر خبر تاكيد میكنم و نه بر سایر ژانرها و مهارتهای روزنامهنگاری نظیر گزارش و میزگرد و تحليل و تعقيب رويدادها.
🔹️باز هم تكرار كنم كه روزنامهنگاری؛ اصول ثابتی دارد كه در مراحل گردآوری؛ پردازش و توزيع اطلاعات لحاظ میشود و يا بايد لحاظ شود. آماتورها اگر چه در مخابره يك رويداد با تکیه بر فرصتهای آنلاین بسيار سريعتر از حرفهایها عمل میكنند، اما در اين عرصه هم از جنبه عناصر خبری و هم از جنبه ارزشهای خبری و هم از جنبه عدم پیگیری سوژهها؛ ضعفهای فراوانی دارند.
🔹️واقعیت این است که روزنامهنگاری چاپی بايد ابتدا از روی شكاف ديجيتال بپرد و برود درون ميدان آماتورهای آنلاين و بعد هستههای اصلی روزنامهنگاری را به نمایش بگذارد. تا این اتفاق رخ ندهد، روزنامهنگاری شهروندی در کانون ماجرا خواهد ماند، روزنامهنگاری شهروندی میداند پاشنه آشیلی به نام عدم اعتماد مخاطبان دارد و در مرزهای شایعه و خبر در گردش است. اما ورود روزنامهنگاری چاپی حرفهای - با اتکا به لوگو و مسئولیت پذیری - برای فضای آنلاین مشروعیت بیشتری به ارمغان خواهد آورد.
🔹️منبع:کانال تلگرام دکتر یونس شکرخواه
✍ پی نوشت :
نوشته استاد ارجمند دکتر #شکرخواه نشان میداد یکی از راههای مقابله با اخبار جعلی #روزنامه نگاری_با کیفیت و روزنامهنگاری با مسئولیت است و در کنار آن داشتن مهارت گردآوري؛ پردازش و توزيع اطلاعات لازم و ضروری است.
🔸️اخبار جعلی مربوط به کرونا بیشتر از ویروس آن می کشد!
✍مریم سلیمی
🔹️ ویروس کرونا، تاکتیک ترس، جنگ رسانه ای، قرنطینه، عدم معامله، وحشت جهانی، اقتصاد چین، خسارت، هزینه، اقتصاد آمریکا ، جنگ اقتصادی، اقتصاد سیاسی، جنگ سلامتی، اقتصاد سلامتی، صدمه، تخریب، سناریو، افکارعمومی، استیضاح، معاهده، متن، زیرمتن، فرامتن، واقعیت، اغراق، بزرگنمایی، اخبار جعلی،#اطلاعات_گمراه_کننده، جنگ غیرنظامی، #ترامپ، انتخابات ۲۰۲۰، خطر، گردشگری، واکسن، ویروس، آنتی ویروس، بیماری، مرگ و میر، سلامت، خودمراقبتی و… .
🔹️نظر شما در خصوص این کلمات چیست؟ آیا تحلیلی از شرایط موجود و اخبار مربوطه داریم؟ آیا در برابر اخباری مختلفی مانند کرونا، با تفکر انتقادی و مبتنی بر سوادهایمان مواجه می شویم، یا منفعلانه از آنها تأثیر می گیریم و با نقلها و بازنشر هایمان، دیگران را نیز در این تاثیرپذیری سهیم می کنیم؟
🔹️جنگ حاضر جهان، جنگ اخبار جعلی است و باید نگران آینده آن بود. البته بیشتر از هر زمان دیگری، نگران تکرار مسائلی مانند آن حتی در ابعاد وسیعتر و امکانات هوشمندانه و تکنولوژیکی بیشتر.
🔹️کاش در این شرایط، رسانه ها هوشیارتر عمل کنند و به ابزار و تجهیزات جنگی و… دیگر کشورها تبدیل نشوند و زمین افکارعمومی را دو دستی به توپ #اخبار_جعلی و گمراه کننده هدفدار در پی منافع خاص، تقدیم و واگذار نکنند.
🔹️امادگی ایران و دیگر کشورها، روشهای کنترلی و پیشگیرانه آری، ولی اشاعه و بازنشر ترس، اخبار غیرواقعی و بزرگنمایی شده و جعلی خیر… . تاکید دارم، هوشیاری در عصر #پساحقیقت یک اصل ضروری است.
🔹️در چنین شرایطی آیا بهتر نیست، همگی به ویژه رسانه ها، مسولانه تر در این حوزه عمل کرده و حداقل با نشر و بازنشر غیرمسئولانه اخبار جعلی، لوله تفنگ شلیک برای صاحبان منافع نشویم؟ چراکه انقدری که اخبار جعلی مربوط به کرونا قربانی می گیرد، ویروس آن نمی گیرد/شفقنا رسانه
#کرونا
#اخبار_جعلی
#روزنامه_نگاری_اخبارجعلی_اطلاعات_فریبکارانه
به طور کلی مغالطات را به دو دسته تقسیم میکنند :
1⃣ - دسته اول مغالطات #غیرصوری که با تعداد زیادی از آنها در پست های قبل آشنا شدیم . مانند #دروغ #توسل_به_ترس #توسل_به_نتیجه_باور
#توسل_به_احتمالات #تخطئه یا #حمله_به_شخص #شوخی_بیربط #توریه #اتهام_مغالطه #استدلال_ازراه_سنگ
این دسته از مغالطات به گونه ای هستند که برای دفاع یا رد یک مدعا ، استدلال دقیقی مشتمل بر #مقدمات و #نتیجه ارائه نمی دهند بلکه حیله یا ترفندی را جایگزین استدلال میکنند .
2⃣ اما دسته دوم ، مغالطاتی هستند که در فرایند استدلال لغزش و خطا ایجاد می کند .
مثلا
موش گوش دارد (مقدمه اول)
دیوار موش دارد (مقدمه دوم)
پس دیوار گوش دارد👂 (نتیجه)
عدم اعتبار یک استدلال ممکن است به یکی از دو دلیل زیر باشد.
۱-یک یا همه ی مقدمات غلط باشد.
۲- علی رغم درستی مقدمات ، نظم و صورت استدلال نادرست باشد .
استدلال از این جهت شبیه ساختمانی است که باید هم مصالح آن سالم و بدون عیب باشد
و هم شکل آن بر اساس اصول صحیح ساخته شده باشد
مغالطات #صوری مغالطاتی هستند که در آنها نظم وصورت صحیح مانند یک استدلال معتبر رعایت نشده.
مغالطات
دکتر خندان
#معرفی_سایت
#حریم_خصوصی
بهترین موتورهای جستجو سال ۲۰۱۹ با حفظ حریم شخصی کاربران
https://duckduckgo.com/
https://www.startpage.com/
https://metager.org/
https://www.qwant.com/
https://www.mojeek.com/
سواد رسانه و روانشناسی
⭕️جنگ شناختی (Cognitive warfare) ✍️بخش دوم ⭕️هدف جنگ شناختی 🔺هدف جنگ شناختی در واقعا همان هدف
⭕️جنگ شناختی (Cognitive warfare)
✍بخش اول
🔻مقدمه بر جنگ ادراکی یا شناختی
💢بشر تا کنون جنگ های متفاوتی را تجربه کرده است. جنگ سخت، جنگ نیمه سخت، جنگ سرد، جنگ نرم، جنگ فرهنگی، جنگ اقتصادی، جنگ آب، و غیره. (که خوشبختانه به لطف دشمنان در کشور عزیزمان همه این جنگ ها را به چشم دیده و تجربه کرده ایم پس نیازی به توضیح ندارد.) امروز پس از چهار مرحله جنگ سرد، سخت، نيمه سخت و نرم كشور وارد پنجمين مرحله جنگ سلطه با عنوان جنگ شناختي شده است. ولی جنگ شناختی چیست؟ در اولین قدم یک جمله ساده برای درک راحت تر جنگ شناختی:
❌“جنگ شناختی، شناخت انسان ها را مورد هدف قرار میدهد”❌
🔺به عنوان مثال آیا افرادی را دیده اید تا چند ماه قبل به اعتقادات خود به شدت پایبند بوده اند و اکنون اعتقادات خود را خرافات تلقی می کنند. یا با افرادی مواجه شده اید به رهبری جامعه خود عشق می ورزیدند ولی حالا با دید بدبینانه از وی سخن می گویند و امثال این نمونه ها. خب جای تعجبی وجود ندارد در یک کلام ساده این افراد مورد اصابت گلوله دشمن در جنگ شناختی قرار گرفته اند بدون اینکه وی جراحتی در بدن خود احساس کند.
🔺به همین دلیل است که گاهی از این جنگ به عنوان جنگ موریانه ای نام میبرند. این نوع جنگ شکل تکامل یافته تر، پیشرفتهتر و اثر گذار تر جنگ نرم است. از ویژگی های مهم این جنگ متکی بودن بر زیرساخت رسانههای نوین سایبری است که تفکر آدمی را مورد هدف قرار میدهد.
💢پیشنهاد می شود برای درک بهتر از مغولب شدن ذهن انسان توسط ماشین، فلیم سینمایی فوق العاده مهیج و تاثیرگذار “فرا ماشین (Ex Machina)” در خصوص ایجاد ارتباط عاشقانه انسان با سیستم عامل های هوشمند را در اینجا تماشا کنید.
#جنگ_شناختی
✍بخش اول
💢ادامه دارد ...
برایم باور نکردنی است که در کمتر از ۲۴ ساعت بیش از هفت هزار نفر تصویری با متنی دروغین را لایک و بسیاری آن را باز نشر میکنند و سپس به بهانه ژانر پردازی حول محور آن دورغ پردازی می کنند!
اکنون در دنیایی زندگی میکنیم که تشخیص «اخبار حقیقی» از«اخبارغیرواقعی» اگر نگوییم غیر ممکن است اما قطعاً بسیار دشوار است. از این رو است که بسیاری از تحلیلگران اجتماعی بر این باورند که امروزه ما در «جهان پساحقیقت» به سر میبریم؛ جهانی که اگر چه به سمت شفافیت میرود اما اطلاعات جعلی هم به همانمیزان باورپذیر شدهاند و اظهارنظرهای دروغ هم قدرت انتشار یافتهاند و تصمیمگیری و قضاوت بر اساس اطلاعات دریافتی بیش از پیش برای بشر امروز دشوار شده است
سیدعلی موسوی
دیکتاتوریرسانهای امریکا
رئیس #دانشکدهعلومارتباطاتومطالعاترسانه :
🔺محدودیتهایفعالیتهای رسانهای ایرانیان، نشانه عجز آمریکا در جنگ روایتها و نقض ماده ۱۹ اعلامیهجهانیحقوقبشر است.
🔺حذف پستهایمردمیاز عکس های شهید سلیمانی از #اینستاگرام ، مسدودسازی دامنه سایت اشتراک ویدیویی #آپارات و پس از آن دامنههای غیرایرانی #خبرگزاریفارس ، دروغ بودن شعارها و ادعاهای غربیها در آزادی بیان و حق مردم به دانستن و بی طرفی است .
🔺هر رسانهای گرایشات خاص خود را دارد، به لحاظ منطقی و عقلی قرار نبود و نیست که همه رسانهها از جمله خبرگزاریها، خط مشی و سیاستهای واحدی داشته باشند و دیدگاه واحدی را ترویج کنند؛ خبرگزاریفارس هم مستثنی از این اصل پذیرفته شده در جهان نیست و نباید به دلیل نزدیکی و همجهتی به دستگاه و تفکر خاصی محدود و مسدود شود.
🔺آمریکا از مدتها قبل اصطلاحا به سیم آخر زد و تقابل خود را با ایران، برخلاف رویه قبلی و تاریخی برخورد یک ابرقدرت با با کشورهای دیگر ، به مقابله با افراد حقیقی و یک رسانه تنزل داده است.
🔺#مسدودسازی دسترسی مردم به اطلاعات و محدود کردن عملکرد خبرگزاریها نقض ماده ۱۹اعلامیه جهانیحقوق بشر است. این همان مادهای است که در بسیاری از موارد امریکاییها با استناد به آن تلاش کردهاند به ایران و برخی کشورهای مستقل دیگر فشار وارد کنند.
🔺اگر کشوری مثلایران که ادعایی هم در مجامع بینالملل برای اجرای آموزههایغربی ندارد، در زمان و یا در سطحی آنهم در داخل قلمرو سرزمینیخود ، با رسانههای داخلی برخورد نادرست داشت ، نمیتواند برای امریکا مجوزی باشد که موازین بینالمللی را که خود عامل تصویب و مدعی اجرای آن است، نقض کند.
🔺در دنیای امروز دیگر نمیتوان مانع دسترسی مردم به اطلاعات شد. مردم از مسیرها گوناگون از پیام ها و روایتهای مختلف آگاه میشوند. همین مسدودسازیها خود نوعی پیام است و آناینکه امریکاییها به مرحله عجز و ناتوانی در #جنگروایتها رسیدهاند،آستانه تحمل آنها بسیار کم است و با وجود دسترسی به هزاران رسانه و سایت و انتشار روایتهایجعلی و نادرست و یک طرفه از رخدادهای جهانی، تحمل شنیدن روایت مخالف را ندارند.
🔺مسدودسازی دامنهها غیرایرانی به آپارات و خبرگزاری فارس محدود نخواهد بود و به مرور به سایر رسانهها و حتی صفحات مردمی هم سرایت خواهد کرد؛این اقدام امریکا یک #استبدادعریان است و ما شاهد یک #دیکتاتوریدرنظامرسانهای هستیم.
🔺فراهم کردن زمینه فعالیت آزاد رسانهها #وظیفهحاکمیتی است و دولت باید برای تحقق و پیگیری حقوق رسانههایایرانی ، موضوع را بررسی و شرایط را به گونهای فراهم کند تا روایت و پیام مردم ایران به گوش جهانیان برسد.
✅بیشتر بخوانید
https://tn.ai/2189621#تسنیم
http://yon.pw/2v2fP #نواوران
raheshalamche.com/p/10196 #شلمچهنیوز
مدیریت پوششاخبار منفی
🔺مصاحبه همستان با #دکتراکبرنصراللهی:
تولید و انتشار اخبار فارغ از مثبت و منفیبودن آن، یکی از وظایف ذاتی و تعطیلنشدنی رسانهها است؛اگر اخبار همانگونه که هست، اطلاعرسانی نشود، مردم نمیتوانند تصمیمات درستی در حوزههای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی بگیرند.
🔺در عینحال رسانهها در انتشار اخبار مسئولاند و نباید خود را به تولیدو انتشار اخبار با غلبه ارزش خبری «برخورد یا conflict» محدود کنند.
🔺باوجود آنکه رسانهها در وقوع انبوه اتفاقات منفی نقشی ندارند؛ اما میتوانند در تولید و انتشار اخبار با رعایت توازن در تولید و انتشار اخبار با ارزشها و موضوعاتخبری ، به امنیت روحی و روانی مردم توجه داشته باشند .
🔺تحریمهای ظالمانه آمریکا و مشکلات اقتصادی و اجتماعی متعاقب آن، بیتدبیریها و سوء مدیریتهای مسئولان در قوای مختلف بهویژه دولت، ماجراجوییهای امریکا بهخصوص در ترور و شهادت سردار سلیمانی و همرزمانش، حوادث مختلف در افغانستان، عراق و سوریه، حادثه هواپیمای اوکراینی و شهادت جمعی از هموطنانمان در تهران و کرمان و سیل سیستان و بلوچستان، یکباره حجم اخبار منفی را در یک بازه کوتاه افزایش داده است.
🔺وقوع و انتشار اخبار منفی غیرطبیعی نیست، اما این حجم از اخبار منفی در این بازه کوتاه و انتشار غیرمسئولانه آن بدون ملاحطات حرفه ای و کارشناسی در رسانههای داخلی ، #غیرطبیعی و زیاد است.
🔺 انتشار اخبارخشونتآمیز، آستانه تحمل افراد را بالا میبرد، خشونت را عادیسازی میکند و خشم و رفتارهای پرخاشگرانه را موجب میشود و رشد کشور را در بخشهای مختلف متأثر کرده و بهنوعی امید زدایی میکند.
اکبر نصرالهی
▫️بیشتر بخوانید👇
http://hamestan.ir/2168/
هدایت شده از گردباد نیوز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴این ویدیو یک نمونه ساده از دیپفیک است
🔸نگرانی این است دیپفیکها بهناروا آبروی افراد را نشانه بروند، انتخابات را دستکاری کنند، قیمت سهام را بالا ببرند و حتی ناآرامی ایجاد کنند. همچنین ممکن است افراد قربانی انتقامجویی از طریق فیلمهای مستهجن شوند…
🌹با کانال انقلابی هوش سفید بروز باشید🌹
👇👇
http://eitaa.com/joinchat/225181696C454655872b
هدایت شده از عصر هوشمندی
#تیتر
🔻درباره کاربرد زبان تهییج کننده در #تیتر ﺣﺮفﻫﺎی ﺑﺴﻴﺎری وﺟﻮد دارد. در اﻳﻦ ﻧﻮع ﺗﻴﺘﺮﻫﺎ، ﻫﺪف ﭘﻴﺶ از آﻧﻜﻪ اﻧﺘﻘـﺎل اﻃﻼﻋﺎت و ﺧﺒﺮ ﺑﺎﺷﺪ، ﺗﻠﻘﻴﻦ و اﻟﻘﺎ اﺳﺖ.
🔻ﺑﻪ دﻳﮕﺮ زﺑﺎن در ﺗﻴﺘﺮﻫﺎی ﺗﻬﻴﻴﺞﻛﻨﻨﺪه، ﭘﻴﺶ از آﻧﻜﻪ ”ﭘﻴﺎم“ ﻣﻄﺮح ﺑﺎﺷﺪ، ﺧﻮد ”ارﺗﺒﺎطﮔﺮ“ ﻣﻄﺮح اﺳﺖ.
🔻اﻳﻦ ﺗﻴﺘﺮﻫﺎ ﻫﻨﮕﺎمی ﺑﻪﻛﺎر ﮔﺮﻓﺘﻪ میﺷﻮﻧﺪ ــ ﺑﻪوﻳﮋه ﺑﺮای #ﺗﻴﺘﺮ اول ــ ﻛﻪ روزﻧﺎﻣﻪ اﺣﺴﺎس میﻛﻨﺪ آﻧﭽﻪ را ﻛﻪ ﻣﺎﻳﻞ ﺑﻪ ﺣﻔﻆ آن اﺳﺖ، در ﻣﻌﺮض ﺗﻬﺪﻳﺪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳـﺖ. اﻳـﻦ ﺗﻴﺘﺮﻫﺎ ﻛﻪ از جمله ﺗﻴﺘﺮﻫﺎي راﻳﺞ ﺑﻪ وﻳﮋه در ﻣﻄﺒﻮﻋﺎت ﻏـﺮب ﻫـﺴﺘﻨﺪ، ﺑـﺮای ﻣﻨﺰوی ﻛﺮدن و دور راﻧﺪن ﻧﮕﺮشﻫﺎی ﻣﺨﺎﻟﻒ ﻛﺎرﺑﺮد ﻳﺎﻓﺘﻪاﻧﺪ.
🔻ﻳﻜﻲ از ﻧﻤﻮﻧﻪﻫﺎی ﺗﻴﺘﺮﻫﺎی ﺗﻬﻴـﻴﺞﻛﻨﻨـﺪه ﻛـﻪ ﻋﻤـﻼً ﺑـﻪ ﻓﺮﻫﻨـﮓﻫـﺎی ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎي ارﺗﺒﺎطی راهﻳﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ ﺗﺎ ﻋﻼﻗﻪﻣﻨﺪان ﺑﻪ ﻣﺒﺎﺣﺚ #ارﺗﺒﺎﻃﺎت ﺑـﺎ ﻧﻤﻮﻧه آن آﺷﻨﺎ ﺷﻮﻧﺪ، ﺗﻴﺘﺮ ﻣﻌﺮوف ﻧﺸﺮﻳه ﺳﺎن (SUN) اﻧﮕﻠـﻴﺲ در زﻣـﺎن ﺟﻨﮓ ﻓﺎﻟﻜﻠﻨﺪ (اﻧﮕﻠﻴﺲـ آرژاﻧﺘﻴﻦ، ۱۹۸۲) اﺳﺖ. ﺗﻴﺘﺮ اﻳﻦ روزﻧﺎﻣﻪ ﻛﻪ ﺑﺮاي ﺗﻬﻴﻴﺞ ﻣﺮدم اﻧﮕﻠﻴﺲ زده ﺷﺪ، ﻓﻘﻂ ﻳﻚ ﻛﻠﻤﻪ ﺑﻮد: Gotcha
اﻳﻦ ﻛﻠﻤﻪ ﺷﻜﻞ ﻣﺤﺎورهای اﻳﻦ ﻋﺒﺎرت اﺳﺖ
We have got, what we wanted
ﻳﻌﻨﻲ "ﺑﻪ ﻫﻤﻪﭼﻴﺰ دﺳﺖ ﻳﺎﻓﺘﻴﻢ" ﻳﺎ "آﻧﭽﻪ را ﻛﻪ ﻣﻲﺧﻮاﺳﺘﻴﻢ ﺑـﻪ دﺳـﺖ آوردﻳﻢ"
یونس شکرخواه
@asrehooshmandi
هدایت شده از عصر هوشمندی
4_5902309835310892970.mp3
1.96M
🔻ویژه برنامه های «انتخابات و سواد رسانهای»
🎯نگاهی به چند روش پرکاربرد برای انحراف افکار عمومی در زمان انتخابات
📌تکنیک رسانه ای این روزهای برخی کاندیداها و جریانات سیاسی:
📍برچسب بزن، حقیقت را تکه پاره کن و آینده را وحشتناک توصیف کن
🎯کارشناس برنامه: معصومه نصیری ـ عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای ایران
📻برنامه "موج" را هر روز ساعت ۱۳:۲۰ دقیقه از رادیو گفت وگو بشنوید.
🆔 @entekhabat_resane