هدایت شده از سواد رسانهای
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦اگر #اینستاگرام ۲۵ سال پیش خلق میشد احتمالا این شکلی بود!
🔸ماهیت پدیدههای ارتباطی تغییر نمیکنه بلکه خودشون رو با فناورهای نوین به روزرسانی میکنن
📲 @savaderesanei
⭕️جنگ شناختی (Cognitive warfare)
✍️بخش ششم
⭕️تعریف علوم شناختی [Cognitive Science]
💢در اینجا اهمیت دارد که علوم شناختی نیز مورد تعریف قرار گیرد که خوانندگان گرامی اصطلاح علوم شناختی با جنگ شناخت را تمییز دهند.
🔻علوم شناختی [Cognitive Science] مطالعهی علمی ذهن است. در این تعریف منظور از ذهن مجموع هر آن چه که نمودهای هوشمندی و آگاهی هستند. مانند تفکر، ادراک، حافظه، احساس، استدلال و نیز تمام روندهای ناآگاهانه شناختی است. گاهی علوم شناختی را به صورت «مطالعهی علمی شناخت» نیز تعریف میکنند.
🔺شناخت را میتوان مجموع حالتها و فرآیندهای روانی مانند تفکر، استدلال، درک و تولید زبان، دریافت حواس پنجگانه، آموزش، آگاهی، احساسات و… در نظر گرفت.
💢به طور کلی پرسشهایی مانند این که ذهن چگونه کار میکند یا مغز چگونه هوشمندی را ایجاد میکند، از جمله پرسشهایی هستند که در این شاخهی علمی بررسی میشوند.
💢علوم شناختی یک میانرشته [Interdisciplinary] است و شاخههای روانشناسی، علومعصبی، علومرایانه، انسانشناسی، زبانشناسی، فلسفه و… را دربر میگیرد. واضح است که این علوم در کنار ذهن به موضوعهای دیگری نیز میپردازند. بنابراین آن بخش از این علوم که به نوعی به موضوع علوم شناختی بپردازند جزو علوم شناختی محسوب میشود.
💢برای نمونه در مورد علومرایانه پژوهشگرانی که در حوزهی هوشمصنوعی کار میکنند را میتوان دانشمندان شناختی بهشمار آورد. همچنین آوردن این نکته نیز مهم است که در منابع گوناگون از شاخههای گوناگونی (از علوم تربیتی گرفته تا زیستشناسی) به عنوان زیرشاخههای علوم شناختی یاد شده است.
#جنگ_شناختی
✍️بخش ششم
💢ادامه دارد ...
🔸️روزنامه نگاری با کیفیت راهی برای جلوگیری از نشر اخبار جعلی
🔹️روزنامهنگاری؛ روزنامهنگاری است اما ...
🔹️روزنامهنگاری؛ #روزنامهنگاری است. اما اصول ثابتی دارد كه در مراحل گردآوری؛ پردازش و توزيع اطلاعات لحاظ میشود و يا بايد لحاظ شود.
🔹️من تخصص را اصل ميدانم؛ اما تخصص در مهارتهای گردآوري؛ پردازش و توزيع اطلاعات ديگر كفايت نمیكند. تخصص در عرصه تحت پوشش؛ بسيار مهمتر از عرصه تكنيكي و مهارتي شده است.
🔹️ الان يك موضوع خاص رخ داده است. زمين و زمان در چنبره يك مقوله به نام ديجيتاليسم قرار گرفته و حالا در اين فضاي #تازه؛ هر كه تنها اندكي تجربه نوشتن داشته است هر آنچه را كه میبيند؛ فارغ از تكنيك به دست انتشار میسپارد.
🔹️به ديگر زبان حالا #روزنامهنگاران_بدونكارت روزنامهنگاری هم به ميدان آمدهاند و چون منابع تكنيكی هم سهلالوصول شده مردم آنها را هم میخوانند. این روزنامهنگاران بدونكارت، با گدار و بیگدار به آب میزنند و چون بارها و بارها هم به آب میزنند؛ خيلي زود به شناگران ماهري تبديل ميشوند:
🔹️#روزنامهنگاری_شهروندی همين است و به همين خاطر هم هست كه حالا همانطور که بارها دیدهاید تعداد موبايل به دستان در صحنههای رويدادها بيشتر از فيلمبرداران و عكاسان حرفهای شده است و تعداد شاهدان عينی هم به مراتب بيشتر از تعداد روزنامهنگاران.
🔹️لابد میخواهيد بگوئيد اما اينها نمیتوانند سوژهها را خوب و حرفهای پوشش بدهند. حق با شماست. اما من در عين حال میگويم سوژهها را كه دست كم زخمی میكنند! واقعا مگر روزنامهنگاران حرفهای به كجا گزارش میدهند كه اين آماتورها نمیدهند؟ آنچه به نام آیریپورت (iReport) موسوم شد و به قلب سیانان نفوذ كرد، اتفاق كوچكی نبود.
🔹️ روزنامهنگاری چاپي حتی اگر از نظر آزادی و دسترسی به اطلاعات و در سانسور نبودن هم دستانش باز بود، و صرفنظر از تنوع ژانرها و روايتهايش هم از مدتها پيش در عرصه خبر رسانی؛ قافيه را در برابر سرعت رسانههای آلترناتيو آنلاين باخته است. مشکل اینجاست که رسانههای چاپی اصلا هنوز فضای آنلاین را جدی نگرفتهاند.
🔹️ همه گونههای روزنامهنگاری بايد به ميدان آنلاين بيايند و تكنيكهایش را فرا بگيرند. در اين ميدان؛ تصميمسازیهای مبتنی بر تجربهها و رفتار حرفهای، میتواند فاكتور برتریبخش حرفهایها بر آماتورها باشد. اما با اينهمه بر اين باورم كه در حال حاضر قهرمانان ژانر خبر در عرصه رسانههای نوين برای مردم همين آماتورها هستند. دقت كنيد كه فقط بر خبر تاكيد میكنم و نه بر سایر ژانرها و مهارتهای روزنامهنگاری نظیر گزارش و میزگرد و تحليل و تعقيب رويدادها.
🔹️باز هم تكرار كنم كه روزنامهنگاری؛ اصول ثابتی دارد كه در مراحل گردآوری؛ پردازش و توزيع اطلاعات لحاظ میشود و يا بايد لحاظ شود. آماتورها اگر چه در مخابره يك رويداد با تکیه بر فرصتهای آنلاین بسيار سريعتر از حرفهایها عمل میكنند، اما در اين عرصه هم از جنبه عناصر خبری و هم از جنبه ارزشهای خبری و هم از جنبه عدم پیگیری سوژهها؛ ضعفهای فراوانی دارند.
🔹️واقعیت این است که روزنامهنگاری چاپی بايد ابتدا از روی شكاف ديجيتال بپرد و برود درون ميدان آماتورهای آنلاين و بعد هستههای اصلی روزنامهنگاری را به نمایش بگذارد. تا این اتفاق رخ ندهد، روزنامهنگاری شهروندی در کانون ماجرا خواهد ماند، روزنامهنگاری شهروندی میداند پاشنه آشیلی به نام عدم اعتماد مخاطبان دارد و در مرزهای شایعه و خبر در گردش است. اما ورود روزنامهنگاری چاپی حرفهای - با اتکا به لوگو و مسئولیت پذیری - برای فضای آنلاین مشروعیت بیشتری به ارمغان خواهد آورد.
🔹️منبع:کانال تلگرام دکتر یونس شکرخواه
✍ پی نوشت :
نوشته استاد ارجمند دکتر #شکرخواه نشان میداد یکی از راههای مقابله با اخبار جعلی #روزنامه نگاری_با کیفیت و روزنامهنگاری با مسئولیت است و در کنار آن داشتن مهارت گردآوري؛ پردازش و توزيع اطلاعات لازم و ضروری است.
🔸️اخبار جعلی مربوط به کرونا بیشتر از ویروس آن می کشد!
✍مریم سلیمی
🔹️ ویروس کرونا، تاکتیک ترس، جنگ رسانه ای، قرنطینه، عدم معامله، وحشت جهانی، اقتصاد چین، خسارت، هزینه، اقتصاد آمریکا ، جنگ اقتصادی، اقتصاد سیاسی، جنگ سلامتی، اقتصاد سلامتی، صدمه، تخریب، سناریو، افکارعمومی، استیضاح، معاهده، متن، زیرمتن، فرامتن، واقعیت، اغراق، بزرگنمایی، اخبار جعلی،#اطلاعات_گمراه_کننده، جنگ غیرنظامی، #ترامپ، انتخابات ۲۰۲۰، خطر، گردشگری، واکسن، ویروس، آنتی ویروس، بیماری، مرگ و میر، سلامت، خودمراقبتی و… .
🔹️نظر شما در خصوص این کلمات چیست؟ آیا تحلیلی از شرایط موجود و اخبار مربوطه داریم؟ آیا در برابر اخباری مختلفی مانند کرونا، با تفکر انتقادی و مبتنی بر سوادهایمان مواجه می شویم، یا منفعلانه از آنها تأثیر می گیریم و با نقلها و بازنشر هایمان، دیگران را نیز در این تاثیرپذیری سهیم می کنیم؟
🔹️جنگ حاضر جهان، جنگ اخبار جعلی است و باید نگران آینده آن بود. البته بیشتر از هر زمان دیگری، نگران تکرار مسائلی مانند آن حتی در ابعاد وسیعتر و امکانات هوشمندانه و تکنولوژیکی بیشتر.
🔹️کاش در این شرایط، رسانه ها هوشیارتر عمل کنند و به ابزار و تجهیزات جنگی و… دیگر کشورها تبدیل نشوند و زمین افکارعمومی را دو دستی به توپ #اخبار_جعلی و گمراه کننده هدفدار در پی منافع خاص، تقدیم و واگذار نکنند.
🔹️امادگی ایران و دیگر کشورها، روشهای کنترلی و پیشگیرانه آری، ولی اشاعه و بازنشر ترس، اخبار غیرواقعی و بزرگنمایی شده و جعلی خیر… . تاکید دارم، هوشیاری در عصر #پساحقیقت یک اصل ضروری است.
🔹️در چنین شرایطی آیا بهتر نیست، همگی به ویژه رسانه ها، مسولانه تر در این حوزه عمل کرده و حداقل با نشر و بازنشر غیرمسئولانه اخبار جعلی، لوله تفنگ شلیک برای صاحبان منافع نشویم؟ چراکه انقدری که اخبار جعلی مربوط به کرونا قربانی می گیرد، ویروس آن نمی گیرد/شفقنا رسانه
#کرونا
#اخبار_جعلی
#روزنامه_نگاری_اخبارجعلی_اطلاعات_فریبکارانه
به طور کلی مغالطات را به دو دسته تقسیم میکنند :
1⃣ - دسته اول مغالطات #غیرصوری که با تعداد زیادی از آنها در پست های قبل آشنا شدیم . مانند #دروغ #توسل_به_ترس #توسل_به_نتیجه_باور
#توسل_به_احتمالات #تخطئه یا #حمله_به_شخص #شوخی_بیربط #توریه #اتهام_مغالطه #استدلال_ازراه_سنگ
این دسته از مغالطات به گونه ای هستند که برای دفاع یا رد یک مدعا ، استدلال دقیقی مشتمل بر #مقدمات و #نتیجه ارائه نمی دهند بلکه حیله یا ترفندی را جایگزین استدلال میکنند .
2⃣ اما دسته دوم ، مغالطاتی هستند که در فرایند استدلال لغزش و خطا ایجاد می کند .
مثلا
موش گوش دارد (مقدمه اول)
دیوار موش دارد (مقدمه دوم)
پس دیوار گوش دارد👂 (نتیجه)
عدم اعتبار یک استدلال ممکن است به یکی از دو دلیل زیر باشد.
۱-یک یا همه ی مقدمات غلط باشد.
۲- علی رغم درستی مقدمات ، نظم و صورت استدلال نادرست باشد .
استدلال از این جهت شبیه ساختمانی است که باید هم مصالح آن سالم و بدون عیب باشد
و هم شکل آن بر اساس اصول صحیح ساخته شده باشد
مغالطات #صوری مغالطاتی هستند که در آنها نظم وصورت صحیح مانند یک استدلال معتبر رعایت نشده.
مغالطات
دکتر خندان
#معرفی_سایت
#حریم_خصوصی
بهترین موتورهای جستجو سال ۲۰۱۹ با حفظ حریم شخصی کاربران
https://duckduckgo.com/
https://www.startpage.com/
https://metager.org/
https://www.qwant.com/
https://www.mojeek.com/
سواد رسانه و روانشناسی
⭕️جنگ شناختی (Cognitive warfare) ✍️بخش دوم ⭕️هدف جنگ شناختی 🔺هدف جنگ شناختی در واقعا همان هدف
⭕️جنگ شناختی (Cognitive warfare)
✍بخش اول
🔻مقدمه بر جنگ ادراکی یا شناختی
💢بشر تا کنون جنگ های متفاوتی را تجربه کرده است. جنگ سخت، جنگ نیمه سخت، جنگ سرد، جنگ نرم، جنگ فرهنگی، جنگ اقتصادی، جنگ آب، و غیره. (که خوشبختانه به لطف دشمنان در کشور عزیزمان همه این جنگ ها را به چشم دیده و تجربه کرده ایم پس نیازی به توضیح ندارد.) امروز پس از چهار مرحله جنگ سرد، سخت، نيمه سخت و نرم كشور وارد پنجمين مرحله جنگ سلطه با عنوان جنگ شناختي شده است. ولی جنگ شناختی چیست؟ در اولین قدم یک جمله ساده برای درک راحت تر جنگ شناختی:
❌“جنگ شناختی، شناخت انسان ها را مورد هدف قرار میدهد”❌
🔺به عنوان مثال آیا افرادی را دیده اید تا چند ماه قبل به اعتقادات خود به شدت پایبند بوده اند و اکنون اعتقادات خود را خرافات تلقی می کنند. یا با افرادی مواجه شده اید به رهبری جامعه خود عشق می ورزیدند ولی حالا با دید بدبینانه از وی سخن می گویند و امثال این نمونه ها. خب جای تعجبی وجود ندارد در یک کلام ساده این افراد مورد اصابت گلوله دشمن در جنگ شناختی قرار گرفته اند بدون اینکه وی جراحتی در بدن خود احساس کند.
🔺به همین دلیل است که گاهی از این جنگ به عنوان جنگ موریانه ای نام میبرند. این نوع جنگ شکل تکامل یافته تر، پیشرفتهتر و اثر گذار تر جنگ نرم است. از ویژگی های مهم این جنگ متکی بودن بر زیرساخت رسانههای نوین سایبری است که تفکر آدمی را مورد هدف قرار میدهد.
💢پیشنهاد می شود برای درک بهتر از مغولب شدن ذهن انسان توسط ماشین، فلیم سینمایی فوق العاده مهیج و تاثیرگذار “فرا ماشین (Ex Machina)” در خصوص ایجاد ارتباط عاشقانه انسان با سیستم عامل های هوشمند را در اینجا تماشا کنید.
#جنگ_شناختی
✍بخش اول
💢ادامه دارد ...
برایم باور نکردنی است که در کمتر از ۲۴ ساعت بیش از هفت هزار نفر تصویری با متنی دروغین را لایک و بسیاری آن را باز نشر میکنند و سپس به بهانه ژانر پردازی حول محور آن دورغ پردازی می کنند!
اکنون در دنیایی زندگی میکنیم که تشخیص «اخبار حقیقی» از«اخبارغیرواقعی» اگر نگوییم غیر ممکن است اما قطعاً بسیار دشوار است. از این رو است که بسیاری از تحلیلگران اجتماعی بر این باورند که امروزه ما در «جهان پساحقیقت» به سر میبریم؛ جهانی که اگر چه به سمت شفافیت میرود اما اطلاعات جعلی هم به همانمیزان باورپذیر شدهاند و اظهارنظرهای دروغ هم قدرت انتشار یافتهاند و تصمیمگیری و قضاوت بر اساس اطلاعات دریافتی بیش از پیش برای بشر امروز دشوار شده است
سیدعلی موسوی
دیکتاتوریرسانهای امریکا
رئیس #دانشکدهعلومارتباطاتومطالعاترسانه :
🔺محدودیتهایفعالیتهای رسانهای ایرانیان، نشانه عجز آمریکا در جنگ روایتها و نقض ماده ۱۹ اعلامیهجهانیحقوقبشر است.
🔺حذف پستهایمردمیاز عکس های شهید سلیمانی از #اینستاگرام ، مسدودسازی دامنه سایت اشتراک ویدیویی #آپارات و پس از آن دامنههای غیرایرانی #خبرگزاریفارس ، دروغ بودن شعارها و ادعاهای غربیها در آزادی بیان و حق مردم به دانستن و بی طرفی است .
🔺هر رسانهای گرایشات خاص خود را دارد، به لحاظ منطقی و عقلی قرار نبود و نیست که همه رسانهها از جمله خبرگزاریها، خط مشی و سیاستهای واحدی داشته باشند و دیدگاه واحدی را ترویج کنند؛ خبرگزاریفارس هم مستثنی از این اصل پذیرفته شده در جهان نیست و نباید به دلیل نزدیکی و همجهتی به دستگاه و تفکر خاصی محدود و مسدود شود.
🔺آمریکا از مدتها قبل اصطلاحا به سیم آخر زد و تقابل خود را با ایران، برخلاف رویه قبلی و تاریخی برخورد یک ابرقدرت با با کشورهای دیگر ، به مقابله با افراد حقیقی و یک رسانه تنزل داده است.
🔺#مسدودسازی دسترسی مردم به اطلاعات و محدود کردن عملکرد خبرگزاریها نقض ماده ۱۹اعلامیه جهانیحقوق بشر است. این همان مادهای است که در بسیاری از موارد امریکاییها با استناد به آن تلاش کردهاند به ایران و برخی کشورهای مستقل دیگر فشار وارد کنند.
🔺اگر کشوری مثلایران که ادعایی هم در مجامع بینالملل برای اجرای آموزههایغربی ندارد، در زمان و یا در سطحی آنهم در داخل قلمرو سرزمینیخود ، با رسانههای داخلی برخورد نادرست داشت ، نمیتواند برای امریکا مجوزی باشد که موازین بینالمللی را که خود عامل تصویب و مدعی اجرای آن است، نقض کند.
🔺در دنیای امروز دیگر نمیتوان مانع دسترسی مردم به اطلاعات شد. مردم از مسیرها گوناگون از پیام ها و روایتهای مختلف آگاه میشوند. همین مسدودسازیها خود نوعی پیام است و آناینکه امریکاییها به مرحله عجز و ناتوانی در #جنگروایتها رسیدهاند،آستانه تحمل آنها بسیار کم است و با وجود دسترسی به هزاران رسانه و سایت و انتشار روایتهایجعلی و نادرست و یک طرفه از رخدادهای جهانی، تحمل شنیدن روایت مخالف را ندارند.
🔺مسدودسازی دامنهها غیرایرانی به آپارات و خبرگزاری فارس محدود نخواهد بود و به مرور به سایر رسانهها و حتی صفحات مردمی هم سرایت خواهد کرد؛این اقدام امریکا یک #استبدادعریان است و ما شاهد یک #دیکتاتوریدرنظامرسانهای هستیم.
🔺فراهم کردن زمینه فعالیت آزاد رسانهها #وظیفهحاکمیتی است و دولت باید برای تحقق و پیگیری حقوق رسانههایایرانی ، موضوع را بررسی و شرایط را به گونهای فراهم کند تا روایت و پیام مردم ایران به گوش جهانیان برسد.
✅بیشتر بخوانید
https://tn.ai/2189621#تسنیم
http://yon.pw/2v2fP #نواوران
raheshalamche.com/p/10196 #شلمچهنیوز
مدیریت پوششاخبار منفی
🔺مصاحبه همستان با #دکتراکبرنصراللهی:
تولید و انتشار اخبار فارغ از مثبت و منفیبودن آن، یکی از وظایف ذاتی و تعطیلنشدنی رسانهها است؛اگر اخبار همانگونه که هست، اطلاعرسانی نشود، مردم نمیتوانند تصمیمات درستی در حوزههای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی بگیرند.
🔺در عینحال رسانهها در انتشار اخبار مسئولاند و نباید خود را به تولیدو انتشار اخبار با غلبه ارزش خبری «برخورد یا conflict» محدود کنند.
🔺باوجود آنکه رسانهها در وقوع انبوه اتفاقات منفی نقشی ندارند؛ اما میتوانند در تولید و انتشار اخبار با رعایت توازن در تولید و انتشار اخبار با ارزشها و موضوعاتخبری ، به امنیت روحی و روانی مردم توجه داشته باشند .
🔺تحریمهای ظالمانه آمریکا و مشکلات اقتصادی و اجتماعی متعاقب آن، بیتدبیریها و سوء مدیریتهای مسئولان در قوای مختلف بهویژه دولت، ماجراجوییهای امریکا بهخصوص در ترور و شهادت سردار سلیمانی و همرزمانش، حوادث مختلف در افغانستان، عراق و سوریه، حادثه هواپیمای اوکراینی و شهادت جمعی از هموطنانمان در تهران و کرمان و سیل سیستان و بلوچستان، یکباره حجم اخبار منفی را در یک بازه کوتاه افزایش داده است.
🔺وقوع و انتشار اخبار منفی غیرطبیعی نیست، اما این حجم از اخبار منفی در این بازه کوتاه و انتشار غیرمسئولانه آن بدون ملاحطات حرفه ای و کارشناسی در رسانههای داخلی ، #غیرطبیعی و زیاد است.
🔺 انتشار اخبارخشونتآمیز، آستانه تحمل افراد را بالا میبرد، خشونت را عادیسازی میکند و خشم و رفتارهای پرخاشگرانه را موجب میشود و رشد کشور را در بخشهای مختلف متأثر کرده و بهنوعی امید زدایی میکند.
اکبر نصرالهی
▫️بیشتر بخوانید👇
http://hamestan.ir/2168/
هدایت شده از گردباد نیوز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴این ویدیو یک نمونه ساده از دیپفیک است
🔸نگرانی این است دیپفیکها بهناروا آبروی افراد را نشانه بروند، انتخابات را دستکاری کنند، قیمت سهام را بالا ببرند و حتی ناآرامی ایجاد کنند. همچنین ممکن است افراد قربانی انتقامجویی از طریق فیلمهای مستهجن شوند…
🌹با کانال انقلابی هوش سفید بروز باشید🌹
👇👇
http://eitaa.com/joinchat/225181696C454655872b
هدایت شده از عصر هوشمندی
#تیتر
🔻درباره کاربرد زبان تهییج کننده در #تیتر ﺣﺮفﻫﺎی ﺑﺴﻴﺎری وﺟﻮد دارد. در اﻳﻦ ﻧﻮع ﺗﻴﺘﺮﻫﺎ، ﻫﺪف ﭘﻴﺶ از آﻧﻜﻪ اﻧﺘﻘـﺎل اﻃﻼﻋﺎت و ﺧﺒﺮ ﺑﺎﺷﺪ، ﺗﻠﻘﻴﻦ و اﻟﻘﺎ اﺳﺖ.
🔻ﺑﻪ دﻳﮕﺮ زﺑﺎن در ﺗﻴﺘﺮﻫﺎی ﺗﻬﻴﻴﺞﻛﻨﻨﺪه، ﭘﻴﺶ از آﻧﻜﻪ ”ﭘﻴﺎم“ ﻣﻄﺮح ﺑﺎﺷﺪ، ﺧﻮد ”ارﺗﺒﺎطﮔﺮ“ ﻣﻄﺮح اﺳﺖ.
🔻اﻳﻦ ﺗﻴﺘﺮﻫﺎ ﻫﻨﮕﺎمی ﺑﻪﻛﺎر ﮔﺮﻓﺘﻪ میﺷﻮﻧﺪ ــ ﺑﻪوﻳﮋه ﺑﺮای #ﺗﻴﺘﺮ اول ــ ﻛﻪ روزﻧﺎﻣﻪ اﺣﺴﺎس میﻛﻨﺪ آﻧﭽﻪ را ﻛﻪ ﻣﺎﻳﻞ ﺑﻪ ﺣﻔﻆ آن اﺳﺖ، در ﻣﻌﺮض ﺗﻬﺪﻳﺪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳـﺖ. اﻳـﻦ ﺗﻴﺘﺮﻫﺎ ﻛﻪ از جمله ﺗﻴﺘﺮﻫﺎي راﻳﺞ ﺑﻪ وﻳﮋه در ﻣﻄﺒﻮﻋﺎت ﻏـﺮب ﻫـﺴﺘﻨﺪ، ﺑـﺮای ﻣﻨﺰوی ﻛﺮدن و دور راﻧﺪن ﻧﮕﺮشﻫﺎی ﻣﺨﺎﻟﻒ ﻛﺎرﺑﺮد ﻳﺎﻓﺘﻪاﻧﺪ.
🔻ﻳﻜﻲ از ﻧﻤﻮﻧﻪﻫﺎی ﺗﻴﺘﺮﻫﺎی ﺗﻬﻴـﻴﺞﻛﻨﻨـﺪه ﻛـﻪ ﻋﻤـﻼً ﺑـﻪ ﻓﺮﻫﻨـﮓﻫـﺎی ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎي ارﺗﺒﺎطی راهﻳﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ ﺗﺎ ﻋﻼﻗﻪﻣﻨﺪان ﺑﻪ ﻣﺒﺎﺣﺚ #ارﺗﺒﺎﻃﺎت ﺑـﺎ ﻧﻤﻮﻧه آن آﺷﻨﺎ ﺷﻮﻧﺪ، ﺗﻴﺘﺮ ﻣﻌﺮوف ﻧﺸﺮﻳه ﺳﺎن (SUN) اﻧﮕﻠـﻴﺲ در زﻣـﺎن ﺟﻨﮓ ﻓﺎﻟﻜﻠﻨﺪ (اﻧﮕﻠﻴﺲـ آرژاﻧﺘﻴﻦ، ۱۹۸۲) اﺳﺖ. ﺗﻴﺘﺮ اﻳﻦ روزﻧﺎﻣﻪ ﻛﻪ ﺑﺮاي ﺗﻬﻴﻴﺞ ﻣﺮدم اﻧﮕﻠﻴﺲ زده ﺷﺪ، ﻓﻘﻂ ﻳﻚ ﻛﻠﻤﻪ ﺑﻮد: Gotcha
اﻳﻦ ﻛﻠﻤﻪ ﺷﻜﻞ ﻣﺤﺎورهای اﻳﻦ ﻋﺒﺎرت اﺳﺖ
We have got, what we wanted
ﻳﻌﻨﻲ "ﺑﻪ ﻫﻤﻪﭼﻴﺰ دﺳﺖ ﻳﺎﻓﺘﻴﻢ" ﻳﺎ "آﻧﭽﻪ را ﻛﻪ ﻣﻲﺧﻮاﺳﺘﻴﻢ ﺑـﻪ دﺳـﺖ آوردﻳﻢ"
یونس شکرخواه
@asrehooshmandi
هدایت شده از عصر هوشمندی
4_5902309835310892970.mp3
1.96M
🔻ویژه برنامه های «انتخابات و سواد رسانهای»
🎯نگاهی به چند روش پرکاربرد برای انحراف افکار عمومی در زمان انتخابات
📌تکنیک رسانه ای این روزهای برخی کاندیداها و جریانات سیاسی:
📍برچسب بزن، حقیقت را تکه پاره کن و آینده را وحشتناک توصیف کن
🎯کارشناس برنامه: معصومه نصیری ـ عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای ایران
📻برنامه "موج" را هر روز ساعت ۱۳:۲۰ دقیقه از رادیو گفت وگو بشنوید.
🆔 @entekhabat_resane
هدایت شده از عصر هوشمندی
🎯چگونه #اخبار_جعلی در اینترنت را تشخیص دهیم؟
در نوامبر ۲۰۱۶ پژوهشگران دانشگاه استنفورد هشدار دادند که : بسیاری از دانشجویان آمریکا توانایی تشخیص "گزارشخبری"، "مقاله فنی" و "آگهی خبری" را از هم ندارند. این کمبود سواد رسانهای میتواند پیامدهای ناگواری داشته باشد.
◀️ اگر میخواهید توانایی خود را در تشخیص خبر درست از شایعه و خبرهای ساختگی تقویت کنید باید این ۵ پرسش را در هنگام خواندن خبر از خود بپرسید.
1️⃣ خبر را #چه_کسی نوشته است؟
👈 در خبر درست همیشه نامی واقعی از یک خبرنگار یا روزنامهنگار واقعی، که قابل پیگیری باشد به عنوان مرجع و منبع خبر گفته میشود ولی در خبرهای ساختگی، شایعه یا تبلیغاتی، چنین چیزی وجود ندارد. وقتی نام نویسنده یا گوینده را در خبر میبینید حتما بیوگرافی او را نیز دنبال کنید.
🔸 اینگونه درمییابید که آیا این "گزارش خبری" است و یک خبرنگار به قصد اطلاع رسانی آن را نوشته است یا یک "مقالهی فنی" است که یک کارشناس مطلع از موضوع خبر، آنرا نوشته است یا اینکه چیز دیگری از قبیل تبلیغات، شایعه یا خبر ساختگی است!
2️⃣ خبر #چه_چیزی میخواهد بگوید؟
👈خبر واقعی وقتی درباره موضوعی جنجالی باشد معمولا آنرا به نقل از منابع واقعیِ معتبر که قابل پیگیری باشند، میگوید. درحالیکه خبر ساختگی منبع دروغین، آدرس اینترنتی ساختگی، عنوان کلی غیرقابل پیگیری، یا با استناد به مطالب مشابه غلط انداز دیگر میگوید که با اندکی کندوکاو و ژرفنگری، نادرستی آن قابل تشخیص است.
3️⃣ خبر چه #زمانی منتشر شده است؟
👈حتما به تاریخ انتشار خبر دقت کنید اگر به کلمههای "خبر فوری" در خبر بر میخورید بیشتر دقت کنید زیرا احتمال ساختگی بودن یا تبلیغاتی بودن آن بیشتر است.
4️⃣ خبر در #کجا منتشر شده؟
👈 خبر درست و مهم، حتما در خبرگزاریها و سایتهای مشهورِ دارای اعتبار نیز منتشر میشود. اگر خبر را برای نخستین باردر شبکههای اجتماعی میبینید باید پیش از بازنشر و فرستادن آن برای دیگران، تلاش کنید تا درستی آن را بیازمایید.
5️⃣ از خواندن خبر چه #احساسی به شما دست میدهد؟
👈 خبر ساختگی مثل همهی تبلیغات دیگر برای برانگیختن احساس شما طراحی شده است. پس اگر با خواندن خبری بسیار ناراحت شدید، دِرَنگ کنید و نفس عمیقی بکشید.
💠ادعایی که در خبر وجوددارد را دست کم در سه خبرگزاری یا رسانهی معتبر تحقیق کنید و سپس تصمیم بگیرید که خبر را ساختگی یا واقعی به حساب آورید.
💠نباید همهچیزرا زود باور کرد. هیچ چیزی بهتراز تفکرانتقادی در روبرو شدن با خبر نیست.
💠 اگر ۵ پرسش بالا را در خواندن خبرها رعایت کنید به تدریج سواد رسانهای خود را افزایش میدهید.
▪️فراسوی سیاست
▪️اخبار جعلی
▪️سواد رسانهای
@asrehooshmandi
♨️ پیامرسان سروش، نخستین پیامرسان ایرانی در فهرست کلمههای پرجستجوی بازار
بر اساس گزارش فصل پاییز کافهبازار از وضعیت برنامههای موبایلی، پیامرسانها در این فصل ۸ درصد رشد داشتند.
برنامههای دسته پیامرسان ۵ درصد از برنامههای بازار هستند. نصب فعال پیامرسانها نسبت به فصل قبل ۸ درصد افزایش یافت. ۱۴۸ برنامهی پیامرسان در این فصل آمار ۱۰ هزار نصب فعال را رد کردند. همچنین پیامرسان سروش نخستین پیامرسان ایرانی است که نامش در فهرست ۲۰ کلمهی پرجستوجوی بازار دیده میشود.
هدایت شده از عصر هوشمندی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹وقتی شهاب حسینی، مارپیچ سکوت را دور میزند
🌀نظریه مارپیچ سکوت الیزابت نوئل نئومان میگوید اگر افراد حس کنند از نظر فکری در اقلیت قرار دارند یا احساس کنند افکار عمومی در جهت فاصله گرفتن از فکر آنهاست، ترجیح میدهند سکوت اختیار کنند وهر چقدر اقلیت بیشتر سکوت کند، مارپیچ سکوت تشدید میشود.
🌀اما شهاب حسینی در چنین شرایطی جایزه جشنواره کن را به امام زمان(عج) تقدیم میکند و تحت تاثیر جریان غالب رسانه ای یک گروه و ترس از کنار گذاشته شدن قرار نگرفته و میگوید اسلام در ایران برای پنجاه سال قبل نیست، از ۱۴۰۰ سال قبل تمام هنر ایران با اسلام عجین است و حافظی که دیوانش رو طاقچه خانه شماست، قرآن را با چهارده روایت از حفظ میخوانده است.
🌀او گرفتار مارپیچ سکوت نشده و به قول خودش می تواند بگوید ندیدم یا نشنیدم، اما نمیتواند بگوید نفهمیدم.
@asrehooshmandi
هدایت شده از عصر هوشمندی
🎯#تلهی_ادعاهای_ساختگی
🔻یکی از روشهای مرسوم مورد استفاده کاندیداها و جریانات سیاسی حامی آنها، طرح ادعاهای برانگیزاننده احساسات مخاطبان و ارجاع سند سخنانشان به زمانی نامشخص است. زمانی که معمولا هم فرا نمیرسد و در بلندمدت نیز از سوی افکارعمومی به فراموشی سپرده میشود اما در کوتاه مدت میتواند بر روی رای رایدهندگان تاثیر بگذارد.
🔹به مثال زیر دقت کنید:
«فساد در ارکان حکومت چنان فراگیر شده که به شورای نگهبان رسیده است. برای تایید صلاحیت یک نامزد ۴میلیارد تومان دریافت میکنند. این فساد شایعه نیست و #بزودی ابعاد این فساد معلوم میشود.»
🔻طرح ادعاهای بزرگ و اعتباربخشی ساختگی مثل آوردن ارقام و بیان واژههایی مثل #بهزودی، #درآینده، #خواهیمگفت، #افشا_خواهیم_کرد، #اسنادش_رومیشود و... در بازه زمانی انتخابات، بهصورت مهندسی شده و جهت انحراف افکار عمومی مخاطب صورت میگیرد.
🔻#کلی_گویی، #هوچی_گری، طرح یک سلسله #ادعاها، ابا نداشتن از #اتهام_زنیهای بزرگ و... همواره باید نشانهای برای تردید به یک ادعا یا متن باشد اما این موضوع در ایام انتخابات اهمیت چندین برابر پیدا میکند.
🔻ضروری است در ایام انتخابات در #تلهی_ادعاهای_ساختگی قرار نگیریم. اگر مطرحکننده ادعایی، ارائه سند حرفهایش را به بعد موکول کرد یعنی شما در پازل یک بازی سیاسی قرار گرفتهاید و روی برانگیختن احساس شما و زودباوریتان حساب ویژهای باز شده است.
#معصومه_نصیری
#کارشناس_رسانه
@entekhabat_resane
📱 چرا شبکههای اجتماعی به میدان نفرتپراکنی تبدیل شدهاند؟
🚫 برای موفقیت و دیدهشدن، باید عصبانی باشید و بیادب
تابهحال شده، در گروهی تلگرامی یا کامنتهای #اینستاگرام، بحث سیاسی کنید و آخرش پشیمان نشده باشید؟ اغلب ما حتی یکبار هم این تجربه را نداشتهايم. هر دفعه که اتفاقی سیاسی میافتد، بهمحض لبگشودن، با هجوم فحشها مواجه میشویم. #شبکه_های_اجتماعی روزی قرار بود میز گفتوگوی جامعه باشد. اما حالا چه؟ تمسخر، متلک، آبروریزی و خشونت شدهاند سکه رایج این شبکهها. پستهای پرالتهاب توجه هزاران نفر را میدزدند و حرفهای عاقلانه و موجه در میان غوغا گم میشوند. راه نجات چیست؟
ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
http://tarjomaan.com/neveshtar/9645/
#اینترنت #فضای_مجازی
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت:
🔹حمله سایبری به زیر ساخت های ارتباطی کشور شناسایی و دفع شده است.
🔹موج دوم حملات هنوز ادامه دارد.
@Tasnimnews
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت:
🔹حمله سایبری به زیر ساخت های ارتباطی کشور شناسایی و دفع شده است.
🔹موج دوم حملات هنوز ادامه دارد.
@Tasnimnews
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
🚩ماهواره ظفر امروز به فضا پرتاب میشود
وزیر ارتباطات:
🔹ماهواره ظفر امروز از سمنان با سرعت ۷ هزارو چهارصد کیلومتر در مدار قرار می گیرد به طوری که ماهواره از سمنان تا چابهار را ۸ دقیقه طی می کند.
🔹نخستین عکسی که ماهواره مخابره می کند از حاج قاسم سلیمانی است و ۴۰۰ صوت از مردم را منعکس می کند.
🔹اختلال اینترنت در روز گذشته هنوز برقرار بوده و دشمنان مصمم هستند شبکه ما را تحت تاثیر قرار دهند که البته حمله دفع شده و در حال شناسایی هستیم.
🔹موج دوم حملات دشمنان اختلال در اینترنت است که تفکر ما دراین رابطه این است که قصد دارند اینترنت را در آستانه ۲۲ بهمن قطع کنند
. @TasnimNews
هدایت شده از آرما مدیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️ خطر رسانه ها در آینده نزدیک !!
🔴 #دیپ_فیکها انقلابی در حوزه رسانه ها هستند به صورتی که دیگر نمی توان به هیچ چیز اعتماد کرد ...
💢 امنیت کشورها در آینده نزدیک به رسانه گره خواهد خورد ...
📚پویش سواد رسانه ای
✅آرما(آرمان ناتمام)
@media_arma