🔖 گزیده مطالب روانشناسی، در سال گذشتۀ ترجمان
🎯 آدمهایی که همیشه به قویبودن خودشان میبالند واقعاً حسرتبرانگیزند، و اغلب ما معمولیها تنها کاری که میتوانیم دربرابرشان انجام دهیم این است که بنشینیم و بهشان غبطه بخوریم. شاید تصمیم بگیریم شبیه آنها شویم، اما ذهن ما این آرزوها را نمیفهمد. درواقع، ذهن ما آنقدر که باید به حرف ما گوش نمیدهد: از تنهاشدن رنج میبرد، در ترک عادتهای غلطش چموشی میکند، و نمیتواند با سرعت دلخواه کارهای روزمرهاش را پردازش کند.
📌 برای خواندن گزیدههای روانشناسی در سال گذشته به لینک زیر بروید:
http://tarjomaan.com/report/9675/
🔻 مطالبی که در این گزیده میخوانید:
— استخوان شکسته و قلب شکسته برای مغز فرقی نمیکند
http://tarjomaan.com/neveshtar/9446/
— ترک عادتهای بد ربطی به ارادۀ قوی ندارد
http://tarjomaan.com/barresi_ketab/9656/
— اگر بهدنبال شادی هستید، جستوجوی خوشبختی را کنار بگذارید
http://tarjomaan.com/barresi_ketab/9404/
— زود باش لعنتی! چرا از آدمهای کُند متنفریم؟
http://tarjomaan.com/neveshtar/9450/
📍کودکان در گرداب خصوصیسازی
🔹دکتر مجتبی جهانتیغ؛ پژوهشگر علوم اجتماعی:
🔻نقدها و اعتراضات به روند کالاییسازی آموزش بیشتر بر حوزه دوره آموزش رسمی ماقبل کنکور، کنکور و تحصیلات دانشگاهی است؛ چراکه مربوط به گروههای جوان فعال و دارای کنش اجتماعی و سیاسی در جامعه (دانش آموزان و دانشجویان) است که با استفاده از رسانهها و تشکلها حقوقی خود میتوانند صدای نقد و اعتراض خود را منتشر کنند. اما مغفولترین و بی صداترین قشر، جامعهی کودکان هستند به دلیل آن که مستقیما توانایی مطالبهی حقوق خود را ندارند.
امروزه سرمایهگذاری بر کودکی و ایجاد شرایط بهینهی رشد و پرورش کودکان و آموزش با کیفیت و رایگان و فراگیر پیش دبستانی، راهبردی استراتژیک در توسعه و پیشرفت کشورهاست. در عین حال، در ایران، رشد مهد کودکهای خصوصی و کالاییسازی آموزش کودکان چشمگیر است. این اتفاق به خصوص در استانهای محرومی همچون سیستانوبلوچستان، تبعیض را افزایش داده است.
📌 ادامه این مطلب را در باشگاه اندیشه بخوانید:
🔗 http://bashgah.net/go/kjh87/
مصرف رسانه ای در روزهای کرونایی
✍عباس رضاییثمرین؛ روزنامهنگار
⭕هریک ازما روزانه در معرض هزاران پیام رسانهای از منابع مختلف قرار داریم. آگاهی از اخبار و اطلاعات به یکی از ملزومات زندگی مدرن تبدیل شده و کمتر کسی از ما میتواند زندگی بدون دسترسی به منابع خبری از قبیل رسانهها، اینترنت و شبکههای اجتماعی را تصور کند. با این حال، زیادهروی در پیگیری اخبار میتواند پیامدهای نامیمونی در زندگی هر یک از ما ایجاد کند. بهویژه در شرایط بحران، این زیادهروی میتواند آسیبهای ذهنی و روانی به بار بیاورد و با ایجاد ترس و ناامنی روانی، بحران را تشدید کند.
🔸️یک- خبرخوانی 24ساعته را متوقف کنید! بحرانها غالب افراد را دچار وسواس در خبرخوانی میکنند و سبب چسبندگی بیش از اندازه مردم به #منابع_خبری میشوند. .
🔸️دو - شکاک باشید؛ چیزهایی که در اینترنت میخوانید خیلی از اوقات حاوی #اطلاعات_غلط و #فریبندهاند، گاهی میخواهند #اخبارجعلی و #شایعه در لباس خبر را به شما بقبولانند، گاهی هم صرفا دنبال کلیک و توجه شما هستند و فریب، ابزار تجارت آنهاست. در هر صورت لازم است در مواجهه با این محتواها شکاک باشید. با این تکنیکهای ساده میتوانید تا حد زیادی از افتادن در دام اخبار #دروغ، اطلاعات فریبنده و #فیکنیوزها پیشگیری کنید.
🔹️ آیا تیتر خبر با متن آن مطابقت دارد؟ هر جا که حس کردید مطلبی که میخوانید هیچ ربطی به تیترش ندارد، بدانید نویسندگان آن مطلب افرادی سودجو و غیرقابل اعتمادند، چون تلاش کردهاند با تیتر دروغین شما را به خواندن یا دیدن یا شنیدن یک محتوا ترغیب کنند.
🔹️ مطلب در چه زمانی منتشر شده است؟ خیلی از اوقات کاربران مطالب را بدون توجه به تاریخ انتشارشان به اشتراک میگذارند و گاهی این مطالب قدیمی و بیربط در شبکههای اجتماعی اصطلاحاً داغ میشود. لازم است حتما به زمان انتشار اولیه مطالب دقت کنید. خیلی از اوقات ویدئوها یا عکسهای قدیمی را به اخبار جعلی الصاق میکنند تا زمینه باورپذیری آنها را بیشتر کنند. برای راستیآزمایی عکسها میتوانید از گوگل استفاده کنید؛
🔹️چهکسی آن را نوشته؟ اگر نویسنده را نمیشناسید، نام او را در گوگل جستوجو کنید و ببینید مطالب دیگری نیز درباره موضوع مربوطه، نوشته یا نه. اگر در شبکههای اجتماعی حساب کاربری دارید، بکوشید فرد مورد نظر را در این شبکهها پیدا کنید. القاب و عناوین و مدارک تحصیلی خیلی از اوقات برای مشروعیتبخشی به اخبار جعلی مورد استفاده قرار میگیرند. در مطالب مشکوک، همیشه القاب و عناوین ادعایی نویسنده را #راستی_آزمایی کنید. مثلا وقتی شنیدید پروفسور ایکس ادعا کرده که در عرض 48ساعت داروی کرونا را ساخته، تلاش کنید بفهمید فرد مورد نظر، مدرک تحصیلی و دانشگاه ادعایی محصل تحصیلش چقدر معتبرند.
🔹️منبع مطلب مورد نظر کجاست؟ دقت کنید که فرد نویسنده برای عدد و رقم و آمار و اطلاعات مهمی که در نوشتهاش ارائه کرده، به منبع معتبری ارجاع داده است؟
🔸️سه- از شبکههای اجتماعی، هوشمندانهتر استفاده کنید؛ در شرایطی که به سبب خطر ابتلا به بیماری کووید19، خیلی از ما مجبوریم در خانه بمانیم، استفاده از شبکههای اجتماعی و نرمافزارهای پیامرسان یک ضرورت است. از این شبکهها برای ارتباط با اعضای خانواده و دوستان خود استفاده کنید اما در استفاده خبری از آنها هوشیار باشید. به منبع خبرهایی که میخوانید دقت کنید؛ سعی کنید برای اخبار و اطلاعاتی که لازم دارید، بهترین منبع را انتخاب کنید. اکانتها و کاربران ناشناس و کانالهای اطلاعرسانی که معلوم نیست توسط چه کسانی اداره میشوند، منابع خوبی برای کسب خبر نیستند. سعی کنید در هر خبری به منابع اولیه رجوع کنید. رسمی بودن یک منبع، به معنی صحت قطعی اخبار آن منبع نیست
🔸️چهار- در انتشار و به اشتراکگذاری محتوا مسئولانه عمل کنید؛ قبل از اینکه ویدئو، صدا یا متنی را در شبکههای اجتماعی با دیگران به اشتراک بگذارید، حتما این 3سؤال مهم را از خود بپرسید: گوینده یا نویسنده کیست، دلایل و مستنداتش چیست و منابع دیگر در اینباره چه میگویند؟ با فکر کردن به پاسخ این 3 سؤال، احتمال انتشار اطلاعات غلط و شایعات از سوی شما قطعا کمتر خواهد شد. عادت کنید که برای موضوعات چالشبرانگیز یا مهم، خبر را از چند منبع بخوانید. چند منبعی بودن، احتمال اینکه در تله شایعهپراکنان و سازندگان اخبار جعلی قرار بگیرید را کاهش میدهد/همشهری
#کرونا
#اخبارجعلی
#سوادرسانهای
#اطلاعات_غلط
👈 ضریب نفوذ بالای اینترنت فرصتی برای انحصار رسانه ای باقی نمی گذارد
ایسنا/خراسان شمالی یک کارشناس حوزه رسانه با اشاره به ضریب نفوذ بالای اینترنت در عصر حاضر گفت: با گستردگی شبکه جهانی اینترنت، رسانه های آنلاین و شهروند خبرنگار، جایی برای انحصار طلبی رسانه ای وجود ندارد.
احسان عباسی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به داده کاوی سه شبکه اجتماعی پر مخاطب در ایران اظهارکرد: در این داده کاوی واکنش کاربران ایرانی طی مدت هفت تا 19 اسفند ماه در خصوص کرونا مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته است.
وی درخصوص شبکه فیلتر شده تلگرام گفت: در این شبکه اجتماعی یک میلیون و 600 هزار پست در 135 هزار کانال تولید شده است که بیش از 155 هزار بار بازنشر شده که در مجموع بیش از هشت میلیارد و 700 میلیون بازدید کننده داشته است.
عباسی افزود: داده کاوی از تویتر نشان می دهد بیشتر از دو میلیون و 200 هزار توییت توسط بیش از 285 هزار کاربر در این مدت با موضوع کرونا تنها با زبان فارسی منتشر شده است که بیش از یک میلیون و 400 هزار ریتویت داشته و بیش از 14.5 میلیون لایک توسط مخاطبان را اخذ کرده است.
👈 ادامه خبر در https://www.isna.ir/news/98122619703/
👈 غنای اطلاعات فقر توجه میآورد/انتخاب بیش از حد اخبار در پیامهای رسانهای ما را فلج میکند
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: غنای اطلاعات، فقر توجه می آورد؛ در حالی که در پیام های رسانهای انتخاب ها بی شمارند، اما این انتخاب های بیش از حد می تواند ما را فلج کند و نتوانیم دست به کنش بزنیم.
👈 «اووردوز» و «سرریز اطلاعاتی» از عواقب بیسوادی رسانهای است
عضو شورای راهبری سومین همایش سواد رسانهای می گوید: بی اعتمادی عمومی انحراف افکار عمومی از حقیقت به سمت دروغ و پاره حقیقتها و سردرگمی مخاطبان از لطمات بیتوجهی به آموزههای سواد رسانه است.
به گزارش خبرگزاری مهر، معصومه نصیری درباره نقش و ضرورت توجه به ارتقای سواد رسانهای میان مردم، مسؤولان و رسانهها در مواجهه با اخبار کرونا اظهار کرد: در زمانهای که با اشباع انواع رسانه و تولیدات رسانهای روبرو هستیم، قطعاً مهارت زیست در فضاهای رسانهای بیش از پیش ضروری به نظر میرسد. حال اگر در شرایط بحرانی با سیل انواع اخبار و اطلاعات مواجه باشیم، این سواد رسانهای است که همچون کلیدی راهگشا ما را در این فضای متکثر اطلاعات مصون میدارد.
👈 ادامه خبر در https://www.mehrnews.com/news/4879889/
هدایت شده از آخرین خبر
11.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️اثر بخشی کدامسناریوی برای مقابله با کرونا بیشتر است؟ قرنطینه کامل یا ایجاد محدودیت؟
🔺 روایت واشنگتن پست از نتایجِ خلاف انتظار درباره اثر بخشی سناریوهای مختلفِ مقابله با کرونا
@akharinkhabar
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
🚩 نگاهی به «پسران خوب» | سند «۲۰۳۰» چگونه در هالیوود تکامل پیدا کرده است؟
🔹نگاهی به روند تولید فیلمهایی با مضامین جنسی برای کودکان و نوجوانان نشان میدهد که هالیوود به صورت برنامهریزی شده محورهای سند بیستسی را دنبال میکند.
👉 https://tn.ai/2226009
🔥 مدیر پیام رسان ایرانی «گپ» از انتشار نسخه جدید «دنیای گپ» خبر داد
مهدی انجیدنی مدیر پیامرسان گپ با انتشار توییتی از انتشار نسخه جدید "دنیای گپ" خبر داد. به گفته وی نسخه جدید این بخش دارای طراحی و ساختار روزآمد است. از دیگر موارد اضافه شده به دنیای گپ میتوان به بخش بازیها، دانش و آموزش، استیکر و حالت شب اشاره کرد.
مهدی انجیدنی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت:
"نسخه جدید «دنیای گپ» با طراحی و ساختار کاملا روزآمد منتشر شد
تازههای دنیای گپ:
- باز طراحی کامل رابط کاربری
- اضافه شدن بخش بازیها
- اضافه شدن بخش دانش و آموزش
- اضافه شدن بخش استیکرها
- پشتیبانی از حالت شب
💠سوگیریهای شناختی💠
۱۲ سوگیری اول
با کلیک روی نام هر #سوگیری_شناختی توضیحات بیشتر و مثال مربوط ، همراه با لینک مغالطات مربوط به (و ناشی از ) این سوء گیری ها را مشاهده خواهید کرد.
1⃣- لنگر انداختن
#لنگرانداختن نوعی #سوگیری_شناختی است که طی آن ذهن در فرایند تصمیمگیری به نخستین اطلاعاتی که به دست میآورد تکیه میکند. ذهن روی اطلاعات اولیه یا قسمتی از آن گیر میافتد و زحمت جستجوی بیشتر را به خود نمیدهد.
2⃣-راه حل دم دست
#راه_حل_دم_دست (Availability heuristic) نوعی #سوگیری_شناختی است که طی آن فرد احتمال وقوع یا تکرار هر رویداد را بر اساس تعداد دفعاتی که میتواند آن احتمال را به یاد آورد میسنجد.
3⃣-اثر چشم و همچشمی
اثر چشم و همچشمی (bandwagon effect) نوعی #سوگیری_شناختی ست که طی آن، فرد عملی را فقط به این دلیل انجام میدهد که دیگران نیز دارند همان کار را میکنند.
در این حالت فرد به باورهای خود توجه چندانی ندارد و پس از اینکه عملی را انجام داد به باورهای خویش رجوع میکند.
اگر عمل با باورهایش مطابقت داشت ارزش زیادی برای باور خود قائل میشود، اگر با باورش تناقض داشت، باورش را نادیده میگیرد.
4⃣ -اعتقادگرایی
اعتقادگرایی (Belief Bias) ، تمایلی است ذهنی که در آن فرد هر استدلال را با توجه به باورپذیری نتایجش قضاوت میکند به جای اینکه قدرت استدلال را بررسی کند.
به بیان دیگر اعتقادگرایی باعث میشود فرد در ارزیابی استدلالهای مختلف فقط به این نکته توجه کند که نتایج هر استدلال چقدر با باورها و اعتقادات شخصی وی همخوانی دارد.
5⃣- نقطه کور تعصب
نقطه کور تعصب (Bias blind spot) یک سوگیری شناختی است که
❌فرد تعصب را در قضاوتهای دیگران تشخیص میدهد اما در قضاوتهای خودش نه.❌
6⃣-پشتيبانی از انتخاب
پشتیبانی از انتخاب (Choice-supportive bias) ، نوعی سوگیری شناختی است که
ذهن تمایل دارد به گزینهای که انتخاب کرده ویژگیهای مثبتی نسبت دهد.
7⃣-خوشهانگاری
خوشهانگاری (clustering illusion) نوعی #سوگیری_شناختی است که ذهن تمایل دارد رد و نشان یک ارتباط را در میان اجزای یک مجموعه پیدا کند در حالی که آن اجزا تصادفی گرد هم آمدهاند.
8⃣-محافظهکاری
محافظهکاری (Conservatism) نوعی سوگیری شناختی است که
ذهن اطلاعات و شواهد قدیمی را بر اطلاعاتی که تازه به دست آورده ترجیح میدهد.
محافظهکاری به عنوان یک سوگیری شناختی ربطی به محافظهکاری در عالم سیاست ندارد.
هر کسی در هر طیف سیاسی ممکن است در بند این خطای معرفتی گرفتار شود
9⃣- فروپاشی انگاری
فروپاشیانگاری (ِDeclinism) نوعی سوگیری شناختی است که ذهن گرایش به گذشتهنگری مثبت و آیندهنگری منفی دارد و بر این باور است که یک جامعه یا نهاد رو به زوال است.
در نتیجه این #سوگیری شناختی فرد به غلط تصور میکند که قدیم شرایط گل و بلبل حاکم بوده و در نتیجه نگاهی فراقزده به گذشته در او شکل میگیرد.
در این فرایند ذهنی لحظات سخت و خاطرات بد گذشته در ذهن کمرنگ و دشواریهای زمان حال پر رنگ میشوند.
0⃣1⃣- قالببندی
افراد به هر انتخاب واکنشهای مختلف دارند. اینکه هر انتخاب در چه قالبی به آنان ارائه میشود در واکنش آنان مؤثر است.
تاثیر قالببندی (Framing effect) بر تصمیمگیری، ذهن را دچار سوگیری میکند.
در قالببندی ویژگیهای اساسی یک مسئله تغییر نمیکند و افراد همچنان با گزینهها و نتایج یکسانی روبرو هستند، آنچه تغییر میکند چگونگی تفکر درباره آن مسئله است که منجر میشود به انتخابهای مختلف.
1⃣1⃣- انگ بیدرنگ
انگ بیدرنگ (fundamental attribution error) نوعی سوگیری شناختی است که:
فرد در توضیح و قضاوت رفتار دیگران بر شخصیت و ویژگیهای ذاتی بیش از اندازه تاکید میکند و عوامل محیطی و شرایطی را که آن فرد در آن قرار دارد نادیده میگیرد.
❌انگ بیدرنگ گرایشیست به این باور که :
اعمال انسانها شخصیتشان را بازتاب میدهد.
از کوزه همان برون تراود که در اوست.
(درحالیکه الزامن اینگونه نیست)
2⃣1⃣- پَس نگری
پَسنگری (Hindsight bias) نوعی سوگیری شناختی است که ذهن پس از این که چیزی اتفاق میافتد گمان میکند از اول از آن خبر داشته است.
فردی که با پسنگری قضاوت میکند پس از این که رویدادی اتفاق میافتد با گفتن جملاتی شبیه "ته ذهنم از اول مطمئن بودم" یا "الان که فکر میکنم از اول میدانستم چنین خواهد شد" القا میکند که آن رویداد قابل پیشبینی بوده در حالی که در واقعیت شواهد اندکی برای پیشبینی وجود داشته است.
#علوم_شناختی
#تفکرنقاد
#روانشناسی
۱۲سوگیری دوم
💠سوگیریهای شناختی💠
۱۲ سوگیری دوم
با کلیک روی نام هر #سوگیری_شناختی توضیحات بیشتر و مثال مربوط ، همراه با لینک مغالطات مربوط به (و ناشی از ) این سوء گیری ها را مشاهده خواهید کرد.
3⃣1⃣- پیوند انگاری
پیوندانگاری (Illusory correlation) پدیدهای است که ذهن خیال میکند پدیده الف به پدیده ب ربط دارد در حالی که در واقعیت بین آن دو پدیده ارتباطی معنادار وجود ندارد.
4⃣1⃣-منفینگری
منفینگری (Negativity bias or effect) نوعی #سوگیری_شناختی است که ذهن وزن بیشتری برای اخبار و اطلاعات منفی قائل میشود ، حتی اگر نسبت اطلاعات منفی و مثبت یکسان باشد.
5⃣1⃣-اثر شترمرغ
#اثرشترمرغ (Ostrich Effect) نوعی سوگیری شناختی است که ذهن مایل است از برخی مسائل دائماً چشمپوشی کند و اصطلاحا خودش را قایم کند.
در این گونه مواقع فرد ترجیح میدهد سرش را مثل کبک زیر برف پنهان کند.
در پژوهشهای مدیریت منابع انسانی این سوگیری شناختی به شکل "صلح کل بودن" خود را نشان میدهد.
6⃣1⃣-نتیجه نگری
#نتیجهنگری (Outcome bias) نوعی سوگیری شناختی است که ذهن وقتی برای تصمیمگیری به قضاوت مینشیند به جای آنکه کل فرایند تصمیمگیری و کیفیتش را مد نظر قرار دهد فقط به نتایج تصمیم اهمیت میدهد.
♦️گاهی اوقات نتایج یک تصمیم ، خوب از آب درمیآید در حالی که خود تصمیم لزوما خوب نبوده و برعکس
گاهی اوقات نتایج یک تصمیم ، بد از آب درمیآید در حالی که خود تصمیم لزوما بد نبوده♦️
7⃣1⃣-اعتماد به نفس کاذب
اعتماد به نفس کاذب (Overconfidence effect) نوعی سوگیری شناختی است که اطمینان فرد به داوریهایش فراتر از دقت عینی آن داوریها است.
8⃣1⃣-نوآوری گرایی
نوآوریگرایی (Pro-innovation bias) نوعی سوگیری شناختی است که فرد برای فواید یک محصول جدید بیش از اندازه ارزش قائل میشود.
در حالی که به محدویتهای همان محصول اهمیتی نمیدهد.
از این منظر فرد میپندارد کل جامعه باید نوآوری را بدون هیچ محدودیت و قیدی بپذیرد.
9⃣1⃣تازگی انگاری
#تازگی_انگاری (Recency illusion) نوعی سوگیری شناختی است که طی آن ذهن وزن بیشتری برای اطلاعات تازه قائل میشود تا دادههای قبلی.
تجربه تازگیانگاری برای هر کسی آشناست.
0⃣2⃣ادراک گزینشی
#ادراک_گزینشی (Selective perception) نوعی سوگیری شناختی است که ذهن هر آنچه را درست میپندارد دریافت میکند و هر چه را مخالف پندارد نادیده میگیرد.
در این فرایند فرد اطلاعات را گزینشی دریافت میکند.
به زبان ساده فرد تصویر را آن طور که دوست دارد میبیند نه آن گونه که واقعاً هست.
1⃣2⃣-خودخدمت گرایی
#خودخدمت_گرایی (Self-serving bias) نوعی #سوگیری_شناختی است که ذهن موفقیت رابه خود فرد وتواناییاش نسبت میدهد و شکست را به عوامل بیرونی..
2⃣2⃣-هم پوشانی گرایی
#هم_پوشانی_گرایی (Shared information bias) نوعی #سوگیری_شناختی است که اعضای جمع تمایل دارند بیشتر درباره موضوعاتی که برای همه آشناست.
3⃣2⃣-دوام نگری
#دوام_نگری (Survivorship bias) نوعی #سوگیری_شناختی است که ذهن فقط نمونههای موفق یک پروسه را در نظر میگیرد و در نتیجه در داوری موقعیت ، خطا میکند.
4⃣2⃣-بردباخت انگاری
#بردباخت_انگاری (Zero-sum bias) نوعی سوگیری شناختی است که ذهن یک موقعیت را یک بازی میپندارد که گویی در آن بردِ یکی یعنی باخت دیگری.
#علوم_شناختی
#تفکرنقاد
#روانشناسی