👈 ضریب نفوذ بالای اینترنت فرصتی برای انحصار رسانه ای باقی نمی گذارد
ایسنا/خراسان شمالی یک کارشناس حوزه رسانه با اشاره به ضریب نفوذ بالای اینترنت در عصر حاضر گفت: با گستردگی شبکه جهانی اینترنت، رسانه های آنلاین و شهروند خبرنگار، جایی برای انحصار طلبی رسانه ای وجود ندارد.
احسان عباسی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به داده کاوی سه شبکه اجتماعی پر مخاطب در ایران اظهارکرد: در این داده کاوی واکنش کاربران ایرانی طی مدت هفت تا 19 اسفند ماه در خصوص کرونا مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته است.
وی درخصوص شبکه فیلتر شده تلگرام گفت: در این شبکه اجتماعی یک میلیون و 600 هزار پست در 135 هزار کانال تولید شده است که بیش از 155 هزار بار بازنشر شده که در مجموع بیش از هشت میلیارد و 700 میلیون بازدید کننده داشته است.
عباسی افزود: داده کاوی از تویتر نشان می دهد بیشتر از دو میلیون و 200 هزار توییت توسط بیش از 285 هزار کاربر در این مدت با موضوع کرونا تنها با زبان فارسی منتشر شده است که بیش از یک میلیون و 400 هزار ریتویت داشته و بیش از 14.5 میلیون لایک توسط مخاطبان را اخذ کرده است.
👈 ادامه خبر در https://www.isna.ir/news/98122619703/
👈 غنای اطلاعات فقر توجه میآورد/انتخاب بیش از حد اخبار در پیامهای رسانهای ما را فلج میکند
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: غنای اطلاعات، فقر توجه می آورد؛ در حالی که در پیام های رسانهای انتخاب ها بی شمارند، اما این انتخاب های بیش از حد می تواند ما را فلج کند و نتوانیم دست به کنش بزنیم.
👈 «اووردوز» و «سرریز اطلاعاتی» از عواقب بیسوادی رسانهای است
عضو شورای راهبری سومین همایش سواد رسانهای می گوید: بی اعتمادی عمومی انحراف افکار عمومی از حقیقت به سمت دروغ و پاره حقیقتها و سردرگمی مخاطبان از لطمات بیتوجهی به آموزههای سواد رسانه است.
به گزارش خبرگزاری مهر، معصومه نصیری درباره نقش و ضرورت توجه به ارتقای سواد رسانهای میان مردم، مسؤولان و رسانهها در مواجهه با اخبار کرونا اظهار کرد: در زمانهای که با اشباع انواع رسانه و تولیدات رسانهای روبرو هستیم، قطعاً مهارت زیست در فضاهای رسانهای بیش از پیش ضروری به نظر میرسد. حال اگر در شرایط بحرانی با سیل انواع اخبار و اطلاعات مواجه باشیم، این سواد رسانهای است که همچون کلیدی راهگشا ما را در این فضای متکثر اطلاعات مصون میدارد.
👈 ادامه خبر در https://www.mehrnews.com/news/4879889/
هدایت شده از آخرین خبر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️اثر بخشی کدامسناریوی برای مقابله با کرونا بیشتر است؟ قرنطینه کامل یا ایجاد محدودیت؟
🔺 روایت واشنگتن پست از نتایجِ خلاف انتظار درباره اثر بخشی سناریوهای مختلفِ مقابله با کرونا
@akharinkhabar
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
🚩 نگاهی به «پسران خوب» | سند «۲۰۳۰» چگونه در هالیوود تکامل پیدا کرده است؟
🔹نگاهی به روند تولید فیلمهایی با مضامین جنسی برای کودکان و نوجوانان نشان میدهد که هالیوود به صورت برنامهریزی شده محورهای سند بیستسی را دنبال میکند.
👉 https://tn.ai/2226009
🔥 مدیر پیام رسان ایرانی «گپ» از انتشار نسخه جدید «دنیای گپ» خبر داد
مهدی انجیدنی مدیر پیامرسان گپ با انتشار توییتی از انتشار نسخه جدید "دنیای گپ" خبر داد. به گفته وی نسخه جدید این بخش دارای طراحی و ساختار روزآمد است. از دیگر موارد اضافه شده به دنیای گپ میتوان به بخش بازیها، دانش و آموزش، استیکر و حالت شب اشاره کرد.
مهدی انجیدنی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت:
"نسخه جدید «دنیای گپ» با طراحی و ساختار کاملا روزآمد منتشر شد
تازههای دنیای گپ:
- باز طراحی کامل رابط کاربری
- اضافه شدن بخش بازیها
- اضافه شدن بخش دانش و آموزش
- اضافه شدن بخش استیکرها
- پشتیبانی از حالت شب
💠سوگیریهای شناختی💠
۱۲ سوگیری اول
با کلیک روی نام هر #سوگیری_شناختی توضیحات بیشتر و مثال مربوط ، همراه با لینک مغالطات مربوط به (و ناشی از ) این سوء گیری ها را مشاهده خواهید کرد.
1⃣- لنگر انداختن
#لنگرانداختن نوعی #سوگیری_شناختی است که طی آن ذهن در فرایند تصمیمگیری به نخستین اطلاعاتی که به دست میآورد تکیه میکند. ذهن روی اطلاعات اولیه یا قسمتی از آن گیر میافتد و زحمت جستجوی بیشتر را به خود نمیدهد.
2⃣-راه حل دم دست
#راه_حل_دم_دست (Availability heuristic) نوعی #سوگیری_شناختی است که طی آن فرد احتمال وقوع یا تکرار هر رویداد را بر اساس تعداد دفعاتی که میتواند آن احتمال را به یاد آورد میسنجد.
3⃣-اثر چشم و همچشمی
اثر چشم و همچشمی (bandwagon effect) نوعی #سوگیری_شناختی ست که طی آن، فرد عملی را فقط به این دلیل انجام میدهد که دیگران نیز دارند همان کار را میکنند.
در این حالت فرد به باورهای خود توجه چندانی ندارد و پس از اینکه عملی را انجام داد به باورهای خویش رجوع میکند.
اگر عمل با باورهایش مطابقت داشت ارزش زیادی برای باور خود قائل میشود، اگر با باورش تناقض داشت، باورش را نادیده میگیرد.
4⃣ -اعتقادگرایی
اعتقادگرایی (Belief Bias) ، تمایلی است ذهنی که در آن فرد هر استدلال را با توجه به باورپذیری نتایجش قضاوت میکند به جای اینکه قدرت استدلال را بررسی کند.
به بیان دیگر اعتقادگرایی باعث میشود فرد در ارزیابی استدلالهای مختلف فقط به این نکته توجه کند که نتایج هر استدلال چقدر با باورها و اعتقادات شخصی وی همخوانی دارد.
5⃣- نقطه کور تعصب
نقطه کور تعصب (Bias blind spot) یک سوگیری شناختی است که
❌فرد تعصب را در قضاوتهای دیگران تشخیص میدهد اما در قضاوتهای خودش نه.❌
6⃣-پشتيبانی از انتخاب
پشتیبانی از انتخاب (Choice-supportive bias) ، نوعی سوگیری شناختی است که
ذهن تمایل دارد به گزینهای که انتخاب کرده ویژگیهای مثبتی نسبت دهد.
7⃣-خوشهانگاری
خوشهانگاری (clustering illusion) نوعی #سوگیری_شناختی است که ذهن تمایل دارد رد و نشان یک ارتباط را در میان اجزای یک مجموعه پیدا کند در حالی که آن اجزا تصادفی گرد هم آمدهاند.
8⃣-محافظهکاری
محافظهکاری (Conservatism) نوعی سوگیری شناختی است که
ذهن اطلاعات و شواهد قدیمی را بر اطلاعاتی که تازه به دست آورده ترجیح میدهد.
محافظهکاری به عنوان یک سوگیری شناختی ربطی به محافظهکاری در عالم سیاست ندارد.
هر کسی در هر طیف سیاسی ممکن است در بند این خطای معرفتی گرفتار شود
9⃣- فروپاشی انگاری
فروپاشیانگاری (ِDeclinism) نوعی سوگیری شناختی است که ذهن گرایش به گذشتهنگری مثبت و آیندهنگری منفی دارد و بر این باور است که یک جامعه یا نهاد رو به زوال است.
در نتیجه این #سوگیری شناختی فرد به غلط تصور میکند که قدیم شرایط گل و بلبل حاکم بوده و در نتیجه نگاهی فراقزده به گذشته در او شکل میگیرد.
در این فرایند ذهنی لحظات سخت و خاطرات بد گذشته در ذهن کمرنگ و دشواریهای زمان حال پر رنگ میشوند.
0⃣1⃣- قالببندی
افراد به هر انتخاب واکنشهای مختلف دارند. اینکه هر انتخاب در چه قالبی به آنان ارائه میشود در واکنش آنان مؤثر است.
تاثیر قالببندی (Framing effect) بر تصمیمگیری، ذهن را دچار سوگیری میکند.
در قالببندی ویژگیهای اساسی یک مسئله تغییر نمیکند و افراد همچنان با گزینهها و نتایج یکسانی روبرو هستند، آنچه تغییر میکند چگونگی تفکر درباره آن مسئله است که منجر میشود به انتخابهای مختلف.
1⃣1⃣- انگ بیدرنگ
انگ بیدرنگ (fundamental attribution error) نوعی سوگیری شناختی است که:
فرد در توضیح و قضاوت رفتار دیگران بر شخصیت و ویژگیهای ذاتی بیش از اندازه تاکید میکند و عوامل محیطی و شرایطی را که آن فرد در آن قرار دارد نادیده میگیرد.
❌انگ بیدرنگ گرایشیست به این باور که :
اعمال انسانها شخصیتشان را بازتاب میدهد.
از کوزه همان برون تراود که در اوست.
(درحالیکه الزامن اینگونه نیست)
2⃣1⃣- پَس نگری
پَسنگری (Hindsight bias) نوعی سوگیری شناختی است که ذهن پس از این که چیزی اتفاق میافتد گمان میکند از اول از آن خبر داشته است.
فردی که با پسنگری قضاوت میکند پس از این که رویدادی اتفاق میافتد با گفتن جملاتی شبیه "ته ذهنم از اول مطمئن بودم" یا "الان که فکر میکنم از اول میدانستم چنین خواهد شد" القا میکند که آن رویداد قابل پیشبینی بوده در حالی که در واقعیت شواهد اندکی برای پیشبینی وجود داشته است.
#علوم_شناختی
#تفکرنقاد
#روانشناسی
۱۲سوگیری دوم
💠سوگیریهای شناختی💠
۱۲ سوگیری دوم
با کلیک روی نام هر #سوگیری_شناختی توضیحات بیشتر و مثال مربوط ، همراه با لینک مغالطات مربوط به (و ناشی از ) این سوء گیری ها را مشاهده خواهید کرد.
3⃣1⃣- پیوند انگاری
پیوندانگاری (Illusory correlation) پدیدهای است که ذهن خیال میکند پدیده الف به پدیده ب ربط دارد در حالی که در واقعیت بین آن دو پدیده ارتباطی معنادار وجود ندارد.
4⃣1⃣-منفینگری
منفینگری (Negativity bias or effect) نوعی #سوگیری_شناختی است که ذهن وزن بیشتری برای اخبار و اطلاعات منفی قائل میشود ، حتی اگر نسبت اطلاعات منفی و مثبت یکسان باشد.
5⃣1⃣-اثر شترمرغ
#اثرشترمرغ (Ostrich Effect) نوعی سوگیری شناختی است که ذهن مایل است از برخی مسائل دائماً چشمپوشی کند و اصطلاحا خودش را قایم کند.
در این گونه مواقع فرد ترجیح میدهد سرش را مثل کبک زیر برف پنهان کند.
در پژوهشهای مدیریت منابع انسانی این سوگیری شناختی به شکل "صلح کل بودن" خود را نشان میدهد.
6⃣1⃣-نتیجه نگری
#نتیجهنگری (Outcome bias) نوعی سوگیری شناختی است که ذهن وقتی برای تصمیمگیری به قضاوت مینشیند به جای آنکه کل فرایند تصمیمگیری و کیفیتش را مد نظر قرار دهد فقط به نتایج تصمیم اهمیت میدهد.
♦️گاهی اوقات نتایج یک تصمیم ، خوب از آب درمیآید در حالی که خود تصمیم لزوما خوب نبوده و برعکس
گاهی اوقات نتایج یک تصمیم ، بد از آب درمیآید در حالی که خود تصمیم لزوما بد نبوده♦️
7⃣1⃣-اعتماد به نفس کاذب
اعتماد به نفس کاذب (Overconfidence effect) نوعی سوگیری شناختی است که اطمینان فرد به داوریهایش فراتر از دقت عینی آن داوریها است.
8⃣1⃣-نوآوری گرایی
نوآوریگرایی (Pro-innovation bias) نوعی سوگیری شناختی است که فرد برای فواید یک محصول جدید بیش از اندازه ارزش قائل میشود.
در حالی که به محدویتهای همان محصول اهمیتی نمیدهد.
از این منظر فرد میپندارد کل جامعه باید نوآوری را بدون هیچ محدودیت و قیدی بپذیرد.
9⃣1⃣تازگی انگاری
#تازگی_انگاری (Recency illusion) نوعی سوگیری شناختی است که طی آن ذهن وزن بیشتری برای اطلاعات تازه قائل میشود تا دادههای قبلی.
تجربه تازگیانگاری برای هر کسی آشناست.
0⃣2⃣ادراک گزینشی
#ادراک_گزینشی (Selective perception) نوعی سوگیری شناختی است که ذهن هر آنچه را درست میپندارد دریافت میکند و هر چه را مخالف پندارد نادیده میگیرد.
در این فرایند فرد اطلاعات را گزینشی دریافت میکند.
به زبان ساده فرد تصویر را آن طور که دوست دارد میبیند نه آن گونه که واقعاً هست.
1⃣2⃣-خودخدمت گرایی
#خودخدمت_گرایی (Self-serving bias) نوعی #سوگیری_شناختی است که ذهن موفقیت رابه خود فرد وتواناییاش نسبت میدهد و شکست را به عوامل بیرونی..
2⃣2⃣-هم پوشانی گرایی
#هم_پوشانی_گرایی (Shared information bias) نوعی #سوگیری_شناختی است که اعضای جمع تمایل دارند بیشتر درباره موضوعاتی که برای همه آشناست.
3⃣2⃣-دوام نگری
#دوام_نگری (Survivorship bias) نوعی #سوگیری_شناختی است که ذهن فقط نمونههای موفق یک پروسه را در نظر میگیرد و در نتیجه در داوری موقعیت ، خطا میکند.
4⃣2⃣-بردباخت انگاری
#بردباخت_انگاری (Zero-sum bias) نوعی سوگیری شناختی است که ذهن یک موقعیت را یک بازی میپندارد که گویی در آن بردِ یکی یعنی باخت دیگری.
#علوم_شناختی
#تفکرنقاد
#روانشناسی
💠ادعاهای وابسته به امر واقع
(factual)
و
ادعاهای غیر وابسته به امر واقع
(nonfactual)💠
برای روشن شدن این بحث به سوالات زیر دقت کنید:
آیا قد جورج بوش از قد پدرش بلندتر است؟
آیا بوش پسر از پدرش خوش تیپ تر است یا خیر ؟
می توانید با کنار هم ایستادن بوش پدر و پسر تعیین کنیم آیا جورج بوش از پدرش بلندتر است یا نه
بهمین علت میگوییم سوال اول سوال مربوط به #امورمعطوف_به_امورواقع است.
اما چطور می توانید تعیین کنید که جورج بوش پدر خوش تیپ تر است یا جرج بوش پسر ؟
سوال دوم سوال مربوط به #امورغیرمعطوف_به_امورواقع است
یک مسئله در صورت معطوف به امور واقع است که شیوههای تثبیت شده ای برای فیصله بخشیدن به آن وجود داشته باشد ، یعنی در صورتی که معیارهای استانداردهای پذیرفته شده داشته باشد که بتوان بر اساس آن درباره مسئله قضاوت کرد یا در صورتی که بتوان این معیارهای استانداردها را توصیف کرد حتی اگر به کارگیری این معیار ها معیارهای استاندارد غیر عملی یا غیر ممکن باشد.
توجه داشته باشید که اگر هیچ شیوه به تثبیت شده برای حل مسئله وجود نداشته باشد ، آنگاه دو نفر بر سر مسئله با هم مخالف باشند به هیچ صورت نمیتوان تعیین کرد که کدام یک اشتباه میکنند .
این یکی از نشانههای #امورغیرمعطوف_به_امورواقع است ، چرا که اگر دو نفر درباره مسئله #معطوف_به_امورواقع مخالفت داشته باشند دست کم یکی از آنها باید در اشتباه باشد.
اگر مور و پارکر درباره بلند قدتر بودن بوش پدر و پسر با هم مخالف باشند دست کم یکی از آن دو باید اشتتباه کند.
اما اگر بر سر خوش تیپ تر بودن یکی از آن دو اختلاف داشته باشند ، نمیتوانیم تاکید کنیم که یکی از آن دو باید در اشتباه باشد.
میتوانیم مسئله را به این صورت خلاصه کنیم:
برای دسته بندی مسئله های دو گروه #معطوف_به_امورواقع و #غیرمعطوف_به_امورواقع دو معیار وجود دارد:
مسئله معطوف به امور واقع با هر دو معیار مطابقت خواهد داشت:
1⃣- شیوه های تثبیت شده برای حل مسئله وجود داشته باشد و اگر دو نفر بر سر مسئله با یکدیگر مخالف باشند دست کم یکی از آنها باید در اشتباه باشد.
2⃣- اگر دو نفر بر سر مسئله با یکدیگر مخالف باشند و دست کم یکی از آنها باید در اشتباه باشد هر مسئله ای که با این دو معیار مطابقت نداشته باشد غیر معطوف به امور واقع است.
گاهی اوقات مردم فکر میکنند که تنها مسئله های معطوف به امور واقع ، ارزش بحث کردن دارند ، اما اینطور نیست.
آیا انجام آزمایشهای پزشکی به حیوانات درست است ؟
این پرسش به امور واقع معطوف نیست اما ارزش بحث کردن دارد .
آیا باید به نگهداری از والدین مسن خود کمک کنید ؟
این پرسش هم به امور واقعه معطوف نیست اما مهم است.
این که
"ادعایی معطوف به امور واقع است" به معنای ادعای "صادق است" نیست.
یک ادعای معطوف به امور واقع چه صادق و کاذب صرفاً یک ادعاست که موضوعی را در خصوص یک مسئله معطوف به عنوان واقع بیان میکند.
برخی فکر میکنند که "معطوف به امور واقع" به نحوی برابر است با "به دور از مناقشه"
به عبارت دیگر یک مسئله وقتی دیگر دربارش مناقشه وجود نداشته باشد معطوف به امور واقع می شود این تلقی درست نیست.
#تفکرنقاد
ریچاردپارکر ، بروک نوئل مور
صفحه ۱۳
#نسبیت_گرایی
#نسبی_گرایی
هدایت شده از انقلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 لزوم آموزش سواد رسانهای در قرنطینه خانگی
https://tn.ai/2228322
#کرونا_را_شکست_میدهیم
#در_خانه_بمانیم
🆔https://eitaa.com/joinchat/2660302867C72e0617e63
🆗Www.cyberesfahan.ir
🎯آسیبپذیری قدرت استدراک و تمرکز
📌قرار گرفتن در معرض اخبار، مخصوصاً اخبار بد، برای فرایند تفکر مضر است. فکر کردن نیازمند دوره زمانی غیر مقطوع و یک پارچهای است که هیچچیز در آن اختلال ایجاد نکند. چنین تمرکزی بهشدت آسیبپذیر است. تکههای اخبار عامدانه بهگونهای طراحی شدهاند که رشته افکار را پاره و بلافاصله نظر فرد را بهخود جلب کنند. بنابراین، شنیدن یا دیدن اخبار، بهخاطر ایجاد اختلال دائم در فرایند فکر کردن، افراد را به #متفکرانی_سطحینگر با #تفکری_کمعمق تبدیل میکند.
📌اخبار همچنین تأثیری منفی روی حافظه دارد. ساختار مغز از دو نوع حافظه تشکیل شده است: حافظه بلندمدت که تقریباً بیپایان است و حافظه کوتاهمدت یا فعال که ظرفیت محدودی برای گنجایش اطلاعات دارد. دادهها برای حرکت از حافظه کوتاهمدت به بلندمدت باید از یک درگاه در مغز عبور کنند و تنها راه عبور از این درگاه، #تمرکز است. اگر چیزی تمرکز انسان را برهم بزند، قوه استدراک مختل میشود. طبق نظر دابلی، «اخبار با ایجاد اختلال در فرایند تمرکز، قدرت استدراک و شناخت انسان را کاهش میدهد.»
📌اوضاع در مورد اخبار اینترنتی یا #آنلاین بهمراتب بغرنجتر است. هرچه تعداد هایپر لینکهای موجود در یک متن بیشتر شود، قدرت تمرکز و درک مخاطب کاهش پیدا میکند، زیرا زمانیکه یک لینک در متن ظاهر میشود، مغز باید بین کلیک کردن یا کلیک نکردن روی آن لینک یکی را انتخاب کند. همین مسئله باعث از بین رفتن تمرکز میشود. اخبار، سیستمیست که عامدانه برای پاره کردن رشته افکار طراحی شده است.
#علوم_شناختی
گوگل سایتی طراحی کرده است که آمار لحظهای مبتلایان به بیماری کرونا و اخبار جدید پیرامون این بیماری همهگیر را پوشش میدهد.
https://www.google.com/covid19/
همچنین با کلیک روی این لینک به نقشه گسترش بیماری کرونا در جهان خواهید رفت که آمار تفکیکشده از هر کشور را ارائه میدهد.
https://google.org/crisisresponse/covid19-map
🔸️#برش |
نقش رسانه ها در دوره پسا حقیقت دیگر فقط اطلاع رسانی نیست ، بلکه اطمینان از این است که اطلاعات به جمع مناسبی می رسند
🔸️#کتاب | نوع بشر در ابداع انواع و اقسام تقلب حقیقتاً خلاق بوده است. تقلب از جمله رفتارهای بشری است که در گذر زمان در جوامع مختلف مشاهده و گزارش شده است. رواج تقلب در هر جامعه با میزان همبستگی و اعتماد اجتماعی نسبت عکس دارد. شعار «همه تقلب میکنند» نه فقط بیتوجهی به رواج یافتن تقلب را افزایش میدهد، بلکه به استمرار تقلب در جامعه کمک میکند.
دبورا ال. رود، پروفسور حقوق دانشگاه استنفورد، در این کتاب به نمونههای واقعی، ملموس و مشهور تقلب در جامعۀ آمریکا پرداخته است و کوشیده ضمن تحلیل علل و عوامل وقوع تقلب در عرصههایی چون ورزش، نظام آموزشی و پژوهشی، نظام مالیاتی، نظام بانکی و ازدواج، راهکارهای عملی برای جلوگیری از تکرار تقلب به دست دهد و دیدگاههایی را که به ارتکاب تقلب یا بیاعتنایی به رواج آن منجر میشوند تصحیح کند. مراجعه به نظرسنجیهای معتبر و آمارهای موثق از نقاط قوت کتاب حاضر است.
#دبورا_ال_رود ترجمه #مریم_تقدیسی
#انتشارات_ققنوس
شومیز / رقعی / 335 صفحه / 38000 تومان
هدایت شده از گردباد نیوز
کرونا؛ تبدیل به جنگ شناختی ادراکی ترکیبی شده است
✍ سید علیرضا آل داود
یکی از مولفه های اصلی جنگ شناختی ادراکی ترکیبی، پاشیدن بذر بی اعتمادی با تولید گسترده فیک نیوز ها از طریق رسانه های ارتباطی و اجتماعی بر افکار عمومی است.
در یک ماه اخیر که موضوع کرونا ویروس (کویید-۱۹) در کشور مطرح شده بارها شاهد این موضوع در کنار خطرات و تلفات این ویروس بوده ایم و این در حالی است که رهاشدگی فضای مجازی و میزان تولید اخبار جعلی، ناامنی روانی بسیار خطرناکی را در کشور بوجود آورده است و هرچقدر جریان مومن انقلابی در این فضا با آن مقابله میکند، تمامی ندارد که دلیل اصلی آن نیز سرمایه گذاری و برنامه ریزی دقیق دشمن با هماهنگی جریان نفوذ در داخل و بر روی فضای رسانهای و مجازی است.
اما برای شناخت ماهیت جنگ شناختی بر بستر فضای مجازی چند مولفه مهم وجود دارد که باید به آنها برای درک و تحلیل شرایط توجه داشته باشیم:
نخست:چرخه جریان اطلاعات(تولید bigdata توسط مردم وسرقت آن توسط دشمن با ابزار های هوشمند، سرویس ها و خدمات مانند پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی...و سپس تولید پیام با تحلیل آن و انتشار گسترده در این فضا
دوم:مختل شدن چرخه ی تصمیم سازی با نفوذ جریانی و شبکه سازی داخل ملت برای مدیران، مسئولان و تصمیم گیران
سوم: اختلال در قابلیت شناختی افراد که پس از تحلیل و آنالیز bigdata و احصا کردن نقاط ضعف، قوت، تهدید و فرصت و طراحی مدل شناختی اتفاق می افتاد.
این نکته هم بسیار مهم است که در حوزه جنگ شناختی دشمنان و رقبا در صدد تغییر جنگ روایت ها بدست خودمان هستند که طی چند ماه اخیر بارها شاهد آن بوده ایم:
۱_سطح راهبردی یعنی اثر گذاری در باورها و اندیشه های جامعه
۲_سطح عملیاتی و اثر گذاری بر روی ارزش ها و هنجار های جامعه
۳_ سطح تاکیکی و اثر گذاری در تصمیم ها و انتخاب ها
که با موضوع کرونا ویروس دشمن از هر سه سطح بصورت هیبریدی تاکنون استفاده کرده است که نمونه آن نشانه رفتن قم به عنوان منشا شروع ویروس درست ۲ روز پیش از انتخاباتِ تحریم شده توسط جریان غربگرا ) است که منجر به تخریب و حمله شدید منافقین، ضد انقلاب و سلطنت طلبان، شیعه انگلیسی و سنی آمریکایی به ارزش ها، باور ها و عقاید اصیل اسلامی در کشور شد.
یا تبلیغات جعلی بسیار خطرناک با فراگیر شدن استفاده از الکل سفید جهت ضدعفونی برای مصرف این نوع الکل برای کشتن کرونا در داخل بدن!!! که تاکنون تلفات سنگینی به کشور تحمیل کرده است که اوج جهل نوین که نتیجه مستقیم عدم توانایی و آگاهی مردم در پردازش اطلاعات و پیام هایی است که توسط آن بمباران شده اند را نشان می دهد.
اما نقش فضای مجازی رها شده، بی ضابطه و بی قانون و مدیریت غربگرا در کشور شرایط را کمی خطرناک تر کرده است که مردم عزیز ما باید خود با افزایش هوشیاری، سواد رسانه ای و سواد فضای مجازی، خود و خانواده و جامعه را از ویروس فیک نیوز (کویید-۲۰) که هزاران بار خطرناکتر از کرونا ویروس (کویید-۱۹) است دور نگه دارند.
مسلما این جنگ شناختی ادراکی ترکیبی بار دیگر به شکست برای دشمن تبدیل می شود، هرچند جریان نفوذ که پادوهای دشمن بیرونی در داخل هستند تلاش بسیاری میکنند تا با این ویروس از مردم نجیب، انقلابی و مومن ایران اسلامی انتقام بگیرند که طبق وعده الهی مکر خدا بزرگتر از مکر این گروه اندک است.
و نکته آخر؛ رعایت بهداشت روانی درکنار بهداشت فردی رمز شکست کروناویروس و کروناهای بنفش است... پزشکان، پرستاران و کادر درمانی هم انسان هستند! با رعایت کردن شرایط آنها را خسته نکنیم...چراکه عدم رعایت ما در طولانی مدت تاب آوری جامعه و خودمان را کم خواهد کرد و جامعه بستر آسیب های جدی روحی، روانی، فرهنگی و اجتماعی و چه بسا امنیتی خواهد شد...
سحرگاه عید مبعث ۱۳۹۹
🌹با کانال انقلابی هوش سفید بروز باشید🌹
👇👇
http://eitaa.com/joinchat/225181696C454655872b
هدایت شده از ۲۰۲۵: خارج بدون فیلتر
🔺این تصاویر مربوط به کرونا در ایتالیا نیست. لطفا اطلاع رسانی نمایید که اصلاح شود.
🔺️تصاویری ظرف دو روز گذشته در فضای مجازی منتشر گشت که گفته می شد مربوط به بیماران کرونایی ایتالیا است که به علت کمبود فضای بیمارستانی در خیابان بستری شده اند.
🔺️بررسی تیم خارج بدون فیلتر نشان داد که این تصاویر مربوط به زلزله چند روز قبل #کرواسی می باشد که در لا به لای اخبار کرونا مورد توجه واقع نشد.
🔺️عزیزان تلاش کنند که دقت حرفه ای خبری و تحلیلی خود را در موقعیت های سخت و تحت فشار شدید خبری بسیار رعایت کنند. برای خود ما روزانه ده ها خبر جدید از سراسر دنیا ارسال می شود که تا حصول اطمینان از صحت آن منتشر نمی سازیم.
🔺️وضعیت #کرونا در اروپا و استرالیا و به خصوص #آمریکا به یک بحران ملی تبدیل شده است و طبق برخی گزارش ها آینده پیشرو بسیار خطرناک و فاجعه آمیز تر است. به زودی اخبار جدید در این باره را متتشر خواهیم ساخت.
🔺متاسفانه به علت آنکه عملا به دستور مقامات رسمی حکومت ایتالیا؛ افراد مسن مبتلا به کرونا برای درمان پذیرش نمی شوند و چون مناطق غیر بهداشتی بسیاری در آن کشور وجود دارد و ضعف جدی پزشکی در آنجا مشهود است (که از سال ها قبل تجربه آن را داریم)؛ این کشور در بحرانی انسانی فرو رفته که نیاز به کمک های انسان دوستانه همه کشورها دارد.
منبع:
http://amp.abc.net.au/article/12080066
#اخلاق_حرفه_ای #ایتالیا #کرونا_ایتالیا #ایتالیا_کرونا #خارج_بدون_فیلتر
💥 ۲۰۲۵ اولین کانال تخصصی حقایق فیلتر شده جهان
🆔 @kharej2025
تماسهای واتس اپ در روزهای کرونایی، فیسبوک را به دردسر انداخت: مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک اعلام کرد که میزان تماسهای صوتی و تصویری از طریق واتساپ در کشورهایی که شیوع کرونا در آنها زیاد است، بهطور قابلتوجهی افزایشیافته است. وی گفت این رشد بیسابقه را در کشورهای ایتالیا و چند کشور دیگر شاهد بودهایم بهطوریکه استفاده از این قابلیت مسنجر و واتس نسبت به گذشته تقریباً دو برابر شده است.
فیسبوک ادامه داد معمولاً افزایش تماسها از طریق این دو اپلیکیشن را در روزهای نخست سال نوی میلادی شاهدیم، برای مثال در سال نوی امسال بیش از یک میلیارد پیام میان کاربران واتساپ ردوبدل شد.
زاکربرگ گفت در این روزها، بسیاری از پزشکان و روانشناسان از طریق تماس تصویری واتساپ با افراد ارتباط برقرار و تلاش میکنند تا مانع از بروز افسردگی در افرادی که مجبور به ماندن در خانههایشان هستند، شوند.
بااینحال، شیوع ویروس کرونا منجر به افزایش حجم ترافیک داده در واتساپ و مسنجر شده که اگرچه در نگاه اول، میتواند برای این شرکت خبر خوبی باشد اما نگرانیهایی را نیز برای مدیران آن به وجود آورده است.
بدین معنی که افزایش برقراری تماسهای صوتی و ویدیویی میتواند برای سرورهای این شرکت مضر باشد چراکه اگر نتوانند این حجم بار اضافی را به دوش بکشند، قطعاً آسیب خواهند دید. زاکربرگ در این رابطه گفت: در حال حاضر، کرونا در همه کشورهای جهان بهطور گسترده شیوع پیدا نکرده، بنابراین میتوانیم از پس مدیریت این بار اضافه برآییم اما اگر این رویه بهگونهای دیگر پیش برود و این حجم ترافیک اضافی را در همه کشورها شاهد باشیم، میتواند نگرانکننده باشد و ما باید خود را برای چنین شرایطی آماده کنیم تا بتوانیم خدمات موردنیاز کاربران خود را به بهترین شکل ارائه دهیم.
یکی از دلایلی که کاربران به استفاده از تماسهای صوتی و ویدیویی واتساپ روی میآورند، مجانی بودن آن است و بسیاری از کاربران این اپلیکیشن را به سایر نمونههای مشابه ترجیح میدهند. بههرحال، کرونا فعلاً در چند کشور محدود بهصورت فراگیر رؤیت شده و بسیاری از کشورها از طریق اقدامات پیشگیرانه در تلاشاند تا بتوانند مانع از گسترش آن در میان مردم خود شوند.
🔥 رده بندی پرمخاطبترین کاربران توییتر ایرانی
🔸در کنار ظریف که پرفالووترین اکانت توییتر است، حسن روحانی جایگاه سوم و یکی از اکانتهای سایت مقام معظم رهبری (khamenei_ir) نیز در جایگاه ششم قرار دارد.
🔸از آنجا که خبررسانی در توییتر به سرعت انجام میگیرد، میتوان حدس زد که سهم اکانتهای خبری در میان کاربران با تعداد زیاد دنبالکننده بیشتر باشد.
🔸سهم حساب های کاربری با رویکرد خبری در لیست پرمخاطبترینهای توییتر ۶ از ۱۰ است.
در این بین پس از بیبیسی فارسی در جایگاه دوم، صدای امریکا چهارم، دوویچه وله پنجم، منوتو در دو جایگاه هفتم و دهم و رادیو فردا هشتم است.
🔸اکانت فارسی وزارت خارجه امریکا در جایگاه نهم است.
اطلاعات معتبر درباره کرونا را از طریق بات WHO در واتس اپ دریافت کنید!
با شیوع و گسترش بیماری کرونا، سازمان بهداشت جهانی یا همان WHO نیز در حال تلاش برای از بین بردن اطلاعات نادرست درباره این ویروس و بیماری است. یکی از روش های جالب و جدیدی که این سازمان برای رساندن اطلاعات معتبر درباره کرونا انتخاب کرده، ساخت یک بات در وانس اپ است. شما می توانید به بات WHO در واتس اپ پیام دهید و درباره بیماری کرونا اطلاعات مفید و به روز دریافت کنیدو همچنین می توانید سوالات خود را نیز از این بات بپرسید.
برای دریافت اطلاعات از طریق این بات، شماره 41798931892+ را به کانتکت های خود اضافه کنید و در واتس اپ به آن پیام Join را بفرستید. پس از این شما به صورت خودکار به بات WHO متصل می شوید و منویی شامل گزینه های مختلف از جمله گزینه هایی برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه کرونا از طریق این بات خواهید داشت.
دریافت اطلاعات در این خصوص تنها محصور به این ربات نیست و می توانید به وبسایت رسمی WHO نیز مراجعه کرده و اطلاعاتی را که می خواهید از این طریق دریافت کنید.
هدایت شده از Dish Plus
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎥عصبانیت تحلیلگر سیاسی و کارشناس شبکههای ماهوارهای از سلبریتیهای ایران!
🔸حبیب بابایی خبرنگار ساکن آلمان با اشاره به حضور فعال سلبریتیهای اروپایی در بحران کرونا، به سلبریتیهای ایرانی اعتراض کرده و از آنها پرسیده که چرا در انتخابات بصورت لحظهای حضور دارند اما در این شرایط بحرانی که بسیاری از مردم نیاز به حمایت دارند، بجای راهاندازی کمپین و کمک، یا حضوری ندارند و یا نقش اپوزیسیون میگیرند؟!
🔸بابایی خود روزی در جنگ بوسنی برای مسلمانان این کشور، کمکهای مردمی جمعآوری میکرده و سالهاست در آلمان خبرنگاری می کند و بعنوان تحلیلگر سیاسی در شبکه های ماهوارهای شناخته می شود.
◀️نگاهی متفاوت به شبکههای ماهوارهای و اپوزیسیون!
🆔 @dishplus
هدایت شده از بیداری ملت
🔴 خفقان حاکم در فضای مجازی ایران درباره حقایق غرب
فضای مجازی ایران به جهت اینکه مدیریتش بصورت مستقیم دست جریان غربزده ضدانقلاب و اسرائیلی هاست نسبت به اشکالات بیرون از ایران شرطی شده و هر نوع خبر ناخوشایند از کشورهای غربی با تهمت و تخریب همراه میشود و بشدت بایکوت میشود
در فضای مجازی ایران یک برنامه بیشتر وجود ندارد و آنهم ارائه تصویری روشن و مثبت از غرب و تصویری سیاه و تلخ از ایران
🔴 بیداری ملت
@bidariymelat
@bidariymelat