حساب اینستاگرام تتلو، خواننده مشهور ایرانی، که بیش از چهار میلیون دنبالکننده در این شبکه اجتماعی داشت، پس از دعوت او از دختران زیر ۱۸ سال به ورود به "حرمسرا" بسته شد.
امیرحسین مقصودلو، معروف به تتلو، با همرسانی و بازنشر مطالبی از ایجاد "حرمسرا" برای خود گفت و دختران "۱۵ تا ۲۰ سال" را برای ورود به آن فراخواند.
این پیام او به دعوت برای رابطه جنسی تعبیر شده است و شامل دختران زیر سن قانونی نیز میشد. خود تتلو پس از بسته شدن حسابش در تلگرام گفته میخواهد آهنگی با این نام منتشر کند.
یک سخنگوی شرکت فیسبوک که اینستاگرام زیرمجموعه آن است نوشت: "ایمنی اعضا اولویت اصلی ماست و ما محتوایی که از کودکان بهره برداری می کند یا آنها را به خطر می اندازد را تحمل نمی کنیم. ما حساب امیر تتلو را به دلیل نقض سیاست های خود از کار انداختیم و او دیگر اجازه حضور در اینستاگرام را نخواهد داشت."
فراخوان تتلو با موجی از انتقادها روبرو شد و از جمله "هیچکس"، دیگر خواننده پرطرفدار ایرانی از اینستاگرام خواست حساب تتلو را ببندد.
در دوران کرونا ایرانیان بیشتر با تلویزیون و فضای مجازی سرگرم شدهاند
نتایج نظرسنجی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات «درخصوص اوقات فراغت ایرانیان در دوران کرونا» منتشر شد.
متن کامل: https://www.ricac.ac.ir/news/2955
عمدهترین مواردی که افراد از طریق آن اوقات فراغت خود را در شرایط خودقرنطینگی سپری میکنند:
🔸تماشای برنامههای تلویزیون (56.1 درصد)
🔸فعالیت در شبکه های اجتماعی مجازی (40 درصد)
🔸سرگرمی و بازی با فرزندان و اعضای خانواده (28.4 درصد)
🔸مطالعه کتاب (26.6 درصد)
🔸گفتگو با اعضای خانواده (19.1 درصد)
🔸تماشای فیلمهای سینمایی (18.1 درصد)
حفظ روحیه و آرامش ایرانیان در دوران قرنطینگی کرونا:
🔹خواندن دعا، نماز و قرآن (37.3 درصد)
🔹ورزش کردن (20 درصد)
🔹گوش دادن به موسیقی (19.3 درصد)
🔹خواندن کتاب (17.9 درصد)
🔹گفتگو با آشنایان و دوستان (16.6 درصد)
♦️16.2 درصد افراد پاسخگو اعلام کردهاند در شرایط کنونی مضطرب نیستند
هدایت شده از آخرین خبر
🔻مرز بین روانشناسان و کاسبانروان
🔹5 تفاوت روان شناسهای حرفهای و روان شناسنماهای اینستاگرامی را بدانید.
🔸در ادامه بخوانید👇
📎 akhr.ir/Zblt
@Akharinkhabar
هدایت شده از گردباد نیوز
⭕️کرونا هراسی، پروپاگانداي سياه بر ضد ایران اسلامی
✍سید علیرضا آل داود؛ پژوهشگر فضای مجازی و رسانه
🔴مفهوم پروپاگاندا در حوزه نظريه هاي مرتبط به تبلیغات و اقناع رسانه ای از اهميت بسیاری برخوردار است. لارسول در سال 1937 تبليغات را اين گونه تعريف کرده است: تبليغات در كليترين معني، فن اثر گذاري بر عمل انساني از راه دستكاري نمودگرها است كه ممكن است گفتاري، نوشتاري، تصويري يا موسيقايي باشد.
🔴در چنین شرایطی و در این دنیای رسانه ای شده پس از سرقت BIGDATA (کلان داده ها) و سپس با تجزیه و تحلیل این داده ها، پروپاگانداهای رسانه ای خاکستری و سیاه توسط دشمنان توسط همان سکوها(شبکه های اجتماعی، پیام رسان ها، اعلان های ابزارهای هوشمند و ...) در سطح افکار عمومی مانند یک ویروس شیوع خواهد یافت و نخستین ثمره اش نیز تولید اخبار جعلی و انتشار گسترده آن، ایجاد ناامنی روانی و برهم خوردن نظم اجتماعی و ایجاد خسارات فراوان به سرمایه اجتماعی در سطح یک کشور است.
🔴در پروپاگاندای سیاه پیام ها داراي منبعي كذب و دروغين و اطلاعات ارائه شده نادرست، ساختگي و نيرنگ آميز است. منابع پروپاگانداي سياه خود را خودي و دوست جلوه ميدهند در حالي كه از طرف دشمن اداره ميشوند.
🔴نمونه این نوع پروپاگاندا را در موضوع شیوع ویروس کرونا که از سمت آلبانی نشینان و مرکز اعتدال عربستان و برخی جریانات نفوذی داخل کشور در حال اجرا شدن است را به وضوح می بینیم.
🔴امروزه تعداد زیادی اکانت در توییتر، صفحه در اینستاگرام و کانال و گروه در تلگرام که توسط منافقین و دشمنان اداره می شوند در حال یک عملیات شناختی ادراکی ترکیبی بر روی افکار عمومی ما در فضای مجازی رها شده، بی ضابطه و بی قانون هستند که متاسفانه هزینه های کشور را در مقابله با این ویروس افزایش داده اند.
ادامه مطلب 👇
🌐 https://basirat.ir/fa/print/321411
🌹با کانال انقلابی هوش سفید بروز باشید🌹
👇👇
http://eitaa.com/joinchat/225181696C454655872b
همیشه تیتر ها با توجه به ماهیت و سو گیری رسانه ها تنظیم میشوند
عمده مخاطبین رسانه ها،به خواندن تیتر اخبار بجای متن کامل آن اکتفا می کنند و همینجاست که مدیران و سیاست گذاران رسانه فرصت پیدا می کنند تا اهداف خود را با انتخاب تیترهای جهت دار تامین کنند.
به تیتر بی بی سی فارسی پس از گفتگو با اردشیر زاهدی ، وزیر امور خارجه ایران در دوران پهلوی دقت کنید:
"مخالفت من با تحریمها به معنی حمایت از جمهوری اسلامی ایران نیست."
اما اردشیر زاهدی در این گفتگو چه تعابیر دیگری بکار برده بود ؟
🔸 من به سردار سلیمانی افتخار کرده و خواهم کرد؛ او خون خود را برای مملکتش داد.
🔸 تروریست آن کسانیاند که در برابر مردم یک ژنرال را بر خلاف قوانین ترور میکنند.
🔸 کسانی که از تغییر حکومت در ایران سخن میگویند بسیار غلط میکنند!
🔸 آمریکا و شبکهاش مانند سعودیها و اسرائیلیها در برابر ایران به زانو درآمدهاند.
🔸 هر ایرانی که خودش را برای پول و مقام به خارجیها بفروشد شرافتمند نبوده و ایران هم بیدی نیست که با این بادها بلرزد.
🔸 [در دوران پهلوی] چندین میلیارد پول برای خرید هواپیماهای نظامی داده شد اما امروزه ایران خود زیردریایی و پهپاد و هواپیما میسازد و من به این افراد افتخار میکنم.
این جمله ها از زبان اردشیر زاهدی گفته شده؛ فردی که داماد شاه بود،پدرش نخستوزیر شاه بود، سفیر در آمریکا بود، با انقلاب سمتهای سیاسیاش از دست رفت و مجبور به ترک ایران شد .
☀️30 ویژگی که باعث میشوند
به هم اعتماد نکنیم💫
✍ دکتر محمود سریع القلم
1-به شخصی که به ما محبت کرده و احترام گذاشته، لطمه میزنیم؛
۲-اینکه در چه جغرافیایی، چه سخنی را باید بگوییم یا نگوییم، آموزش ندیدهایم؛
۳-با یک ویژگی منفی، کلیتِ یک فرد را تخطئه میکنیم؛
۴-ظاهر و باطنِ ما در دوستی، بسیار فاصله دارد؛
۵-روزی چندین بار حرفمان را تغییر میدهیم؛
۶-مسئولیتِ قولی را که میدهیم نمیپذیریم؛
۷-تا بتوانیم از گفتنِ “اشتباه کردم” فرار میکنیم؛
۸-پشتِ سرِ فردی که از ما انتقادِ معقول کرده، بدگویی میکنیم؛
۹-خیلی زود محبتِ دیگران را فراموش میکنیم؛
۱۰-خود را ده برابرِ آنچه که هستیم نشان میدهیم؛
۱۱-ناخودآگاهِ ما از فردی که موفق است، دائماً ناراحت و پریشان است؛
۱۲-در حذفِ افرادِ توانا، بسیار کوشا هستیم؛
۱۳-به هر موضوع ریزُ و درشت، واکنش نشان میدهیم؛
۱۴-در گرفتنِ جواب، خیلی عجله داریم؛
۱۵-بدون توجه به ظرفیت و توانایی، اکثریت میخواهند سلبریتی شوند؛
۱۶-آدابِ دوستی و مراقبت از دوستی را، قبل از ده سالگی نیاموختهایم؛
۱۷-نسبت به دروغ و ابهام، سِر شدهایم ؛
۱۸-متوجه نیستیم که تعداد دروغ، Peak دارد؛
۱۹-اصولِ ساختنِ اعتماد با انسانهای دیگر را، قبل از ده سالگی نیاموختهایم؛
۲۰- دنبالِ بُردهای کوتاه مدت هستیم؛
۲۱-ظاهری متواضع ولی عمدتاً باطنی مغرور داریم؛
۲۲-تفاوت های یکدیگر را به رسمیت نمیشناسیم؛
۲۳-افکارِ متفاوتِ انسانها را، حق آنها نمیدانیم؛
۲۴- بسیاری مسائل کم اهمیت، به ما برمیخورد و زود ناراحت میشویم؛
۲۵-بیشتر دعوایی هستیم تا اهلِ تفاهم، کوتاه آمدن و خویشتن داری؛
۲۶-تعداد افرادِ Bipolar بیشتر از آن است که تصور میکنیم؛
۲۷-بسیارعطش داریم واردِ حریمِ خصوصی دیگران شویم؛
۲۸-عمدتاً تخیلی، تحلیل میکنیم؛
۲۹-چون سیگنالهای متضاد میفرستیم، نمیتوانیم اعتمادِ هم دیگر را جلب کنیم؛
۳۰-چون از یکدیگر در امان نیستیم، نمیتوانیم گروه، تشکیلات، حزب، بنگاه، سیستم و نظام اجتماعی درست کنیم.
@resane_ravanshenasi
کرونا ویروس و «اپیدمی اطلاعات» در رسانههای اجتماعی: روز ۱۹ ژانویه، یک هفته پیش از شروع سال نو چینی، تامی تانگ به همراه نامزدش، برای دیدار خانواده و گذراندن تعطیلات وارد شهر ووهان شدند. آنها از ویروس جدید کرونا (با نام رسمی COVID-19) اطلاع داشتند ولی گمان میکردند که این ویروس در ناحیه کوچکی از شهر متمرکز است. دولت محلی به مردم اطمینان داده بود که تنها افرادی که به بازار مواد غذایی خاصی مراجعه نموده یا با حیوانات وحشی، تماس مستقیم داشتهاند، بیمار شدهاند.
اما در شب ۲۰ام ژانویه، دکتر ژانگ نانشان، فردی که برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ ابعاد شیوع SARS را آشکار کرد، در تلویزیون ملی، آشکار نمود که این ویروس قادر است از فردی به فرد دیگر منتقل شود. این اظهارات مردم را به شدت ترساند و در همان شب مردم شهر شروع به استفاده از ماسک کردند. تانگ و نامزدش پی بردند که شهر دیگر امن نیست، پس برنامههای خود را کنسل کرده و روز بعد با قطار شهر را ترک کردند. کمتر از ۴۸ ساعت، ووهان قرنطینه شد.
تانگ و نامزدش ۱۴ روز خود را در خانه حبس کردند و هر روز فقط یکبار برای بیرون بردن زبالهها و با پوشیدن ماسک از آپارتمان خارج میشدند. آنها تمام اقلام مورد نیاز خود را از غذا گرفته تا دستمال کاغذی از طریق اپهای موبایل سفارش میدادند، اما در روز سوم قرنطینه، هنگامی که اپها را باز کردند، به شدت جا خوردند، چرا که همه چیز تمام شده بود. تانگ درباره آن روز میگوید:”چیزی باقی نمانده بود. حتی سبزیجات نیز وجود نداشت. با این حال نسبت به ووهان وضعمان خیلی بهتر بود.”
بیش از هر چیز، بزرگترین منشا اضطراب، روند عذابآور مشاهده اخبار و بحثهای مختلف در رسانههای اجتماعی است. همین موضوع باعث افزایش و تشدید ترس تامی تانگ شده و او را دچار بیخوابی میکرد. او از مبتلا شدن خود یا خانوادهاش به ویروس به شدت هراسان شده بود. وی می گوید:”راستش، توصیف آنچه در این ۱۴ روز اتفاق افتاده است واقعاً دشوار است. جز خواندن اخبار کاری نمیتوان کرد و اخبار هر روز بدتر می شوند و این سخت ترین چیز برای افراد خارج از ووهان است.”
در دوم فوریه سازمان بهداشت جهانی (WHO)، ویروس جدید کرونا را یک “اپیدمی اطلاعات” عظیم نامید که به معنی انبوه اطلاعات دقیق یا غیردقیق است. ایپدمی اطلاعات پیدا کردن منابع و راهنماییهای قابل اعتماد مردم را سخت میکند و این عاملی است که ویروس کرونا را از بیماریهای مسری قبلی متمایز میسازد. با اینکه ویروس SARS ، MERS و Zika در زمان خود نگرانی جهانی را به دنبال داشتند، اما امروزه رسانههای اجتماعی نگرانی و وحشت جهانی در مورد کرونا ویروس جدید را به شدت تقویت کردهاند. رسانههای اجتماعی موجب رشد و گسترش اطلاعات نادرست با سرعت بی سابقهای شدهاند که در نتیجه آن فضایی از بیاعتمادی، استرس و نژادپرستی در دنیای واقعی و مجازی ایجاد گشته است.
رسانههای مجازی، جولانگاه خشونت یا همدلی
سازمان بهداشت جهانی به سهم خود برای جلوگیری از گسترش اطلاعات نادرست با Twitter، Facebook، Tencent و TikTok شروع به همکاری کرده است. برای مثال، به تازگی سرویس Google SOS راهاندازی شده تا آخرین نتایج پیدا شده در رابطه با کرونا ویروس را به هنگام جستجو در اختیار کاربران دهد. همچنین، با فیسبوک توافق شده تا آگهیها و اطلاعات مهم بهداشتی را تنها برای گروه خاصی از جمعیت و سنین نشان دهد. حتی سعی شده با برقراری ارتباط با افراد و سازمانهای با نفوذ آسیایی، مانع از نشر اطلاعات نادرست شود.
@resane_ravanshenasi
کرونا ویروس و «اپیدمی اطلاعات» در رسانههای اجتماعی / بخش دوم: رسانههای اجتماعی و سازمانهای بهداشتی نیز اقداماتی را انجام دادهاند. TikTok بیانیهای مبنی بر “اجازه نخواهیم داد اطلاعات نادرست موجب آسیبرسانی به جامعه تیک تاک یا عموم مردم شود”، انتشار داده است. این رسانه سعی میکند ویدیوهای گمراه کننده را حذف کند. فیسبوک نیز در تلاش است پستهایی با توصیههای مشکوک در زمینه بهداشت را پاک کند. تِنسنت، صاحب WeChat از پلتفرم بررسی واقعیات خود جهت بررسی شایعات کروناویروس که در فضای آنلاین گردش می کنند استفاده میکند.
اما سیل بزرگ محتوا، تلاشهایی که برای پاک کردن اطلاعات به درد نخور میشود را بیاثر و حتی باعث تولید محتوای بیگانههراسانه (Xenophobic) را میشود. میمها و توهینهای نژاد پرستانه در TikTok و فیسبوک گسترش یافتهاند. برخی از نوجوانان حتی برای جلب توجه بیشتر در رسانههای اجتماعی وانمود میکنند که به کرونا ویروس مبتلا شدهاند. این رفتار نامناسب آنلاین، بحثها و جدالها را به زندگی روزمره نیز منتقل کرده است. آسیاییها با نژادپرستی و آزار مواجه شده و محلهها و رستورانهای چینی دچار مشکل در کسب و کارشان شدهاند. سطوح مشابهی از رفتار تبعیضگرایانه در چین علیه اهالی ووهان و استان هوبی نیز گزارش شدهاست.
اما به همان اندازه که رسانههای اجتماعی باعث انتشار اطلاعات نادرست شدهاند، به همان اندازه منبع مهمی از اطلاعات صحیح نیز هستند. روزنامهنگاران در سراسر جهان از رسانههای اجتماعی چینی برای به دست آوردن تصویری دقیق از اوضاع و همچنین جمعآوری و آرشیو گزارشهای تایید شده برای آیندگان استفاده میکنند. حجم بسیار زیاد گزارشهای شخصی مربوط به وقایع چین که روزانه رد و بدل می شوند، موجب تحت فشار قرار گرفتن دولت جهت ارائه اطلاعات دقیقتر این بحران می شوند.
برای مثال؛ در روزهای ابتدایی، چندین پزشک برای افزایش هشدارها درباره شدت اوضاع از رسانههای اجتماعی استفاده کردند. اگرچه دولت به سرعت آنها را توبیخ کرد و میخواست جریان اطلاعات را کنترل کند، هشدار پزشکان در فضای مجازی همهگیر شد و مردم دولت را تحت فشار دادند تا شواهد و واقعیات را سریعتر ارائه دهد. هنگامی که یکی از همین پزشکان، لی ونلیانگ، در اثر همین بیماری درگذشت، شبکههای اجتماعی چینی پر از خشم و نارضایتی شد و مردم تصمیمهای دولت را زیر سؤال بردند. حجم نارضایتی چنان گسترده بود که سانسورها را بینتیجه نمود.
اینگونه فعالیتها در رسانههای اجتماعی می توانند در آینده برای بهتر فهمیدن و پیگیری مکان شیوع بیماریها مورد استفاده قرار گیردند. در حال حاضر چندین سرویس از این تکنیکها برای کمک به مقامات بهداشت عمومی جهت رصد کردن پیشرفت کرونا ویروس استفاده می کنند. راینا مکینتایر، یک متخصص زیست ایمنی در دانشگاه نیو ساوت ولز، مقاله ای را در ماه ژانویه در ژورنال اپیدمیولوژی منتشر کرد که نشان داد کانونهای تجمع توییتها می توانند شاخصهای خوبی در مورد شیوع یک بیماری باشند، “به ویژه در مواردی که سانسور یا کمبود منابع برای گزارش بیماری وجود دارد”. این می تواند به سازمانها کمک کند تا به هنگام شیوع یک ویروس، سریعتر واکنش نشان دهند و آن را قبل از تبدیل شدن به شرایط اضطراری جهانی متوقف کنند.
رسانههای اجتماعی به طرز عجیبی به فضایی برای اندوه جمعی تبدیل شدهاند. در Weibo و WeChat ، روایات بسیاری از ناامیدی و مهربانی به چشم میخورد. علی رغم وجود ترس و هراس در افراد گرفتار در قرنطینه و بیماران غیر قابل علاج، افرادی نیز هستند که داوطلبانه و سخاوتمندانه به یکدیگر کمک میکنند.
شن لو ، روزنامه نگار مستقر در بوستون که فعالیت رسانههای اجتماعی چینی مربوط به کرونا ویروس را از نزدیک دنبال کرده است، می گوید: روایتهای شخصی که در اخبار بین المللی بیماری پوشش داده نمیشود به یک روش مهم برای مردم به منظور پیگیری بحران در داخل و خارج از چین تبدیل شده است، به عبارت دیگر روشی برای رهایی از هراس و روزنهای از امید، در میان تمام نگرانی ها و ترس است.
@resane_ravanshenasi
هدایت شده از عصر هوشمندی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امیرالمؤمنین علیه السلام:
انديشيدن مانند با چشم ديدن نيست؛ زيرا گاه چشمها به صاحبانش دروغ مى گويند، ولى خرد به آنكه از وى اندرز خواسته، نيرنگ نمى زند.
لَيسَتِ الرَّوِيَّةُ كَالمُعايَنَةِ مَعَ الأَبصارِ؛ فَقَد تَكذِبُ العُيونُ أهلَها ، ولا يَغُشُّ العَقلُ مَنِ استَنصَحَهُ
نهج البلاغه، حکمت281
@asrehooshmandi
🔸️هشدار گوترش در باره ارسال اطلاعات اشتباه در مورد کووید-19
تهران 27 فروردین 1399
(مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد)
دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی ویدیویی ضمن هشدار درباره ارسال اطلاعات اشتباه در مورد ویروس کووید-19و گسترش نفرت، انگ و بدگویی از افراد و گروه ها، گفت با انگیزه مشترک برای عقل سلیم و واقعیت ها، می توانیم با کووید-19 مبارزه کنیم و دنیایی سالم تر، با برابری،عدالت و تاب آوری بیشتر بسازیم.
🔸️متن کامل پیام ویدیویی آنتونیو گوترش به شرح زیر است:
در حالی که جهان با همه گیری ویروس مرگبار کووید-19 مبارزه می کند، یعنی پیچیده ترین بحرانی که از جنگ جهانی دوم تا به امروز با آن درگیر بوده ایم، با همه گیری خطرناک دیگری یعنی گسترش #اطلاعات_غلط، روبه رو هستیم.
مردم در سراسر جهان وحشت زده هستند. آنان می خواهند بدانند چه باید کنند و توصیه ها را از کجا دریافت کنند.
اکنون، زمان علم و همبستگی است.
در عین حال "همه گیری اطلاعات غلط" درحال گسترش است.
توصیه های زیان آور برای سلامتی مثل استفاده از روغن مار تکثیر می شوند.
امواج رسانه ایی از مطالب اشتباه پر شده است.
تئوری های توطئه ای بی اساس فضای اینترنت را آلوده کرده است.
نفرت، انگ و بدگویی از افراد و گروه ها مثل ویروس در حال گسترش است.
دنیا باید در برابر این بیماری هم، متحد شود.
واکسن این بیماری اعتماد است.
نخست، اعتماد به علم.
درود می فرستم به همه #روزنامه_نگاران و سایر افرادی که در حال بررسی صحت این حجم عظیم از داستان ها و پست های شبکه های اجتماعی هستند.
شرکت های رسانه های اجتماعی باید برای ریشه کن کردن این نفرت و ادعاهای #دروغ و زیان آور درباره کووید-19، بیشتر تلاش کنند.
دوم، اعتماد به نهادهایی است که بر پایه مدیریت و هدایت پاسخگو، مسئول و مبتنی بر شواهد بنا شده اند.
و اعتماد به یکدیگر. احترام متقابل و حمایت از حقوق بشر باید قطب نمای ما در عبور از این بحران باشد.
بیایید در کنار هم از دروغ ها و مطالب بی محتوا، دوری کنیم.
اینجانب امروز "پاسخ ارتباطات سازمان ملل متحد" را به عنوان ابتکاری جدید معرفی می کنم تا در مقابل مصیبت رشد اطلاعات غلط که مثل سم زندگی های بسیاری را به خطر انداخته است، مطالب علمی و واقعیت ها را در اینترنت به جریان بیندازد.
با انگیزه مشترک برای عقل سلیم و واقعیت ها، می توانیم با کووید-19 مبارزه کنیم و دنیایی سالم تر، با برابری،عدالت و تاب آوری بیشتر بسازیم.
سپاسگزارم
🔸فلسفه سواد رسانه ای اعاده عدالت است
🔸️جنگ واقعی در فضای مجازی امروز تلاش برای تغییر واقعیت ها است
#یونس_شکرخواه
🔹️برخی فکر می کنند سواد رسانه ای یعنی فرق خبر و مصاحبه .یا فرق فرمت های مختلف یک عکس
🔹️سواد رسانهای یعنی بدانیم محتوایی که میآید از چه سکویی پرتاب شده و کجا فرود میآید؛ یعنی ناعدالتی را در متن روشن کنیم؛ رمزگشایی و واکاوی کنیم..من انرا اعاده عدالت می نامم
بین سواد رسانه ای و سواد دیجیتالی تفاوت بسیار است
🔹️سواد رسانه ای الزاما دانش بکار گیری ابزارهانیست. وبلاگ باز کردن و نوشتن آکنون راحت است..سواد رسانه ایدسترسی به پدیده های نوین نیست.
همچنان که بین سوشال مدیا و سوشال نتورک تفاوت است سوشال مدیا میتواند رسمی باشد ولی سوشال نتورک، هرگز.
🔹️متأسفانه کلمات در عرصه فضای مجازی به سهو یا به سبب بیاطلاعی، به جای یکدیگر به کار برده میشوند. شبکه اجتماعی سوشال نتورک است و رسانه اجتماعی سوشال میدیا
جنگ واقعی در فضای مجازی برای تغییر واقعیت است
🔹️الان کشورها دو چهره دارند؛ یکی روی زمین و یکی تصویر فضای سایبریشان. شما کشوری مثل کره شمالی را ندیدید اما به واسطه تصویری که رسانهها از کره شمالی ساختهاند از آن میترسید.
از لیبی می نرسید .الان مرکز خبر قم نیست نیویورک است ....
👈بخش هایی از گپ دکتر یونس شکرخواه، در لایو #اینستاگرام صفحه #یونسکو ایران
پستی به زبان انگلیسی در شبکه های اجتماعی پخش میشود که برنده ژاپنی جایزه نوبل پروفسور #تاسوکو _هونجو Tasuku Honjo گفته است که چهار سال در آزمایشگاه ویروسشناسی ووهان کار میکرده و کروناویروس یک ویروس دستساز است.
این خبر نادرست است و پرفسور #تاسوکو_هونجو این مطلب را نگفته و ضمنا پروفسور هونجو در آزمایشگاه ویروسشناسی ووهان هم کار نکرده است.
متاسفانه پخش نقل قول دروغ از افراد شناخته شده و معتبر علمی یکی از شیوههای رایج پخش اخبار نادرست است.
https://youtu.be/qts_-mF5s0U
@resane_ravanshenasi
🔹نگاهی به ویژگیهای ویروسهای خبری و راه مقابله با آن
🔸ویروسهای خبری مانند بسیاری از ویروسهای دیگر عمل میکنند با این تفاوت که بستر آنها میتواند ارزشها، باورها، نگرشها و حتی روح و جسم آدمی باشد. خبرهای ویروسی یعنی خبرهایی که بزرگنمایی یا کوچک نمایی میکنند، خبرهای ناقص یا گزینشی هستند و اساساً بناست به شکل ویروس با سرعت و وسیع پخش شوند تا شناخت انسان را مختل کنند.
🔸معمولاً این اخبار از ابعاد مختلف شباهتهایی به ویروسها دارند:
1️⃣معمولاً این اخبار به دلیل گسترش فناوری و وسایل ارتباط اجتماعی از سرعت انتشار بالایی برخوردارند.
2️⃣درجه تخریب این اخبار زمانی که جنگ تبلیغاتی و رسانهایی وجود داشته باشد، بالاست.
تخریب این اخبار عمقی و چندبعدی است.
3️⃣این اخبار توانایی اثرگذاری بر روی عقاید، ارزشها و باورهای ما را دارند.
4️⃣این ویروسها بر روی عواطف و احساسات (یاس، ناامیدی، اعتمادبهنفس کاذب، ترس و..) اثر دارند.
5️⃣آگاهی کاذب ایجاد میکنند. آگاهی کاذب زمانی به وجود میآید که فرد با این اخبار مواجه شده و با توجه به محتوای این خبر به تجربه و کنش اجتماعی میپردازد.
6️⃣این اخبار بیشتر گریبان گیر افرادی میشوند که سیستم دفاعی ضعیفی دارند.
🔻راههای مقابله با ویروسهای خبری:
💠اصالت یک خبر میتواند با اصالت منبع پیام ارتباط مستقیم داشته باشد پس منبع مهم است.
💠یکی از راه عدم بازنشر اخبار ویروسی است که باعث شکست زنجیره خبر معیوب میشود.
💠از صاحبنظران کمک بگیریم. صاحبنظران مانند پزشک هم توانایی پیشگیری به ابتلا و هم درمان آن را دارند.
💠ارتقای سواد رسانهای راه مقابله با اخبار ویروسی است.
✍️حسین کریمی
این حرفا رو از ویکی پدیا در آوردی؟
علم ویکی پدیایی همینه دیگه !
#مثال_زنده
#رددلیل بجای ردمدعا
#شاهددروغگو
شرح این #مغالطه
درست است که مقاله های ویکی پدیا بدست کاربرانی عموما ناشناس و چه بسا غیر متخصص نگاشته و دستکاری میشود و ازین جهت احتمال ورود مطالب غلط در آن بالاست.
اما طوری مدیریت می شود که مطالب غلط و خلاف اصول ویکی نویسی (مثلا عدم درج منبع یا غلط بودن آدرس و ...) پس از مدت کوتاهی اصلاح میشود ،
همچنین مقالاتی که به میزان کافی به منابع معتبر ارجاع داده باشند (مقالات حفاظت شده)براحتی قابل ویرایش ( ودستکاری وخرابکاری احتمالی) نیستند.
با این همه ، باید در پذیرش مطالب ویکی پدیا تامل کرد (این اصل کم وبیش در باره ی هر مرجع معتبر و غیر معتبر دیگر برقرار است)
والبته برای رد مطالب درج شده در ویکی پدیا نیز ، نیاز به دلیلی با اعتباری در همان سطح یا بالاتر است.
(هرچه در #ویکی_پدیا نوشته غلط نیست ، برعکس مطالعه ی مقاله های این #دانشنامه که بصورت رایگان در دسترس است برای بالا بردن اطلاعات عمومی بسیار مفید است.)
#توسل_به #استهزا
#انکارگرایی
#شک
@resane_ravanshenasi
هدایت شده از گردباد نیوز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوالات چالشی سید علیرضا آل داود از وزیر ارتباطات
آقای وزیر حمایت واقعی از پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی داخلی و جوانان نخبه ایرانی در حوزه ICT چه شد؟
چرا مدیر پیام رسان داخلی بدلیل عدم حمایت های شما باید شرمنده مخاطبانش شود؟
روبیکا و تیوا دو سرویس موفق داخلی هستند و استقبال از آنان نشان داد، مردم به سرویس های داخلی در حوزه فضای مجازی اعتماد دارند
هدایت شده از محمد عبدالهی
#بی_بی_سی مدتیست درتلاش است وانمود کند شرایط در #عراق برای کسب و کار ایرانی ها سخت شده. امروز علت این موش دواندن رسانه روباه پیر معلوم شد؛ براساس اعلام سازمان توسعه بازرگانی ایران، صادرات ایران به عراق، با ۲۹درصد افزایش، به حدود ۹میلیارد دلار رسیده است!
#محمد_عبداللهی در توییتر
https://twitter.com/Abdollahy_moh3?s=09
☑️ @abdollahy_moh
🔴 شگردهای جذب لایک و کامنت در فضای مجازی
برخی پست ها که اتفاقاً درجذب لایک وکامنتهای زیاد، موفق هم هستند، از بعضی ویژگی های مشترک برخوردار بوده و از شگردهایی معمولا مشترک برای جذب لایک و کامنت استفاده می کنند که در #سواد_رسانه_ای از آن ها بهعنوان #تکنیک_های_اقناعی نام برده میشود.
⭕️ تکنیک اقناعی استفاده از عواطف و احساسات یکی از مهمترین و پرکاربردترین این تکنیک هاست که ازطریق تحریک عواطف واحساسات کاربران موجب برانگیختن واکنش آن ها درقالب لایکوکامنت میشود.
🔺معمولا برای تحریک عواطف واحساسات کاربران ازبعضی شگردهای مشخص استفاده میشود که به بعضی ازاین شگردها اشاره میشود :
💢تحریک احساسات وبرانگیختن واکنش ازطریق استفاده از اختلاف عقاید و سلایق
💢تعارضات سیاسی عقیدتی قومیتی ملیتی جنسیتی ورزشی فرهنگی طبقاتی طرز پوشش مدل مو ولباس رنگ مو و لباس نمایش جواهرات خانه و ماشین لاکچری و هر چیزی که موجب برانگیختن احساساتی مانند حسرت یا حسادت شود و مانند اینها، در قالب های مختلف مانند تصویر، فیلم و کلیپ، #مسابقه،۱یا۲، نظرسنجی، خبر داستان طنز و... و به خصوص همراه با
🔵 جملات جانبدارانیه برای تایید یا رد یکی از این عقاید که به واکنش سریع مخاطبان منجر شود...
💢حتی نمایش بعضی از پست هایی که در جای دیگر با هدفی دیگر در فضای مجازی منتشر شده اند اما اینجا، از جنبه ایجاد تعارض آن ها برای جمع آوری لایک و کامنت استفاده می شود.
🔺مثل اظهار نظر بعضی هنرپیشه ها درباره بعضی مسائل یا نمایش بخشی از زندگی شخصی خود و یا حتی نمایش غذاخوردن چینی ها که برای خود آن ها جنبه تبلیغاتی دارد اما مخاطب ایرانی را به لحاظ تعارض فرهنگی به واکنش و کامنت گذاری وامیدارد.
⭕️تحریک احساسات با استفاده از نوستالژی
💢تصاویر،موسیقی،فیلم وسریال،هنرپیشه ها،خوانندگان،مشاهیر علمی وسیاسی وادبی وهرچیزی که برای مخاطبان خاطره انگیز باشدوعواطف آنها راتحریک کرده یاجریحهدارنماید.
🔺تحریک عواطف انسانی ازطریق نمایش قشر آسیبپذیر، معلولان، کودکان، پدرومادر، افراد زحمتکشو...
💢تحریک عواطفی مثل خشم شدید ازطریق نمایش تصویرداستان یاحتی وانمودی ازنمایش ظلم و ستم مانند توهین به یک فرد، توهین به اشخاص محبوب، کتک خوردن یک فردبیدفاع یا کارسخت یک فردضعیف و... برای دریافت لایک وکامنت
⭕️تحریک عواطف با استفاده از تکنیک اقناعی مقایسه
💢از این تکنیک نیز غالبا در راستای تحریک عواطف افراد استفاده می شود و به فراخور آن،موجب برانگیختن حس حسادت، خشم، یأس و حسرت، تمسخر و تأسف، انزجار ومانند اینها می شود.
🔺مانند مقایسه دو سیاستمدار از دو کشور، دو هنرپیشه از دو کشور، دو مدل مو یا آرایش، دو مدل ماشین از دو شرکت، دو وسیله مصرفی از دو برند،دو ماده غذایی و مانند اینها
🔴 تحریک عواطف با استفاده از تکنیک اقناعی تعمیم
💢استفاده از تصاویر، فیلم ها یا داستان هایی که تعداد زیادی از افراد آن را به خود تعمیم داده و خود را در آن موقعیت تصور می کنند و تأثيرپذیری بیش تری از آن دارند.
💢مثلا وقتی تصویر سربازی که دور از خانواده است گذاشته می شود، سایر سربازان و حتی اعضای خانواده ای که سرباز دارند آن را به خود تعمیم داده و باآن همزادپنداری می کنند.
⭕️تحریک عواطف و احساسات با نمایش موارد عجیب و استثناء
💢این شگرد که از ارزش های خبری هم محسوب میشود، در فضای مجازی معمولا در سطحیترین شکل آن به اشکالی مبتذل و مانند نشریات زرد مورد استفاده قرار می گیرد مثل استفاده از خرافات پیش پا افتادهای چون نقش بستن کلمات مقدس روی بدن کودکان.
💢نمایش فیلم و تصویر افرادی با عمل های زیبایی عجیب و غریب، زنده خواری چینی ها و مانند آن نیز از اشکال دیگر جذب لایک و کامنت هستند که جنبه استثناء آنها، گاه با شگردهای دیگری همچون پرسش هایی با پاسخ مشخص و تعارضات فرهنگی نیز همپوشانی دارد.
💢تکنیک اقناعی استفاده از نماد ها
🔺استفاده ازتصاویر ونمادهای ملی یامذهبی که به تحریک عواطف ملی،میهنی،مذهبی بیانجامند مانند نمایش تصویر اماکن مقدس،زیارتگاه ها،مرقد امامان یاقهرمانان ملی، پرچم و... واستفاده ازشعارهای ملی،مذهبی وتحریک عرق ملیومذهبی
#سواد_رسانه_ای
🔹واقعا انتظار داریم بی بی سی حتما
این گزارش رو پخش کنه
عدالتم آرزوست😂
✅آرما(آرمان ناتمام)
@Media_arma
🔥 پایان قرنطینه، بازار تلگرام را کساد کرد
🔸مطابق با بررسیهای سرویس دادهکاوی ایرنا، استفاده از پیامرسان تلگرام، پس از ۲۰ فروردین ماه و همزمان با بازگشایی ادارات، روندی نسبتا نزولی را طی کرده است.
🔹این مسئله باعث شده استفاده از تلگرام در فروردین ۹۹، نسبت به اسفند ۹۸ کاهش پیدا کند. البته استفاده از تلگرام در این ماه همچنان بیش از استفاده از آن در دی و بهمن ۹۸ است.
🔸در فروردین ماه به طور میانگین کل بازدیدهای کانالهای تلگرامی در هر روز، ۱.۹۱ میلیارد بوده و به طور میانگین، به صورت روزانه ۲.۷۴ میلیون مطلب در کانالهای تلگرامی منتشر شده است.
🔹عادی شدن موضوع کرونا و کاهش اخبار آن در تلگرام میتواند یکی دیگر از عوامل کاهش بازدید مطالب تلگرامی باشد.
🌀 توییتر توصیه ترامپ به تزریق مواد ضدعفونی را مصداق فیک نیوز ندانست!
🔸توییتر اعلام کرد کلیپ های ویدئویی دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا در خصوص تزریق مستقیم مواد ضدعفونی کننده به بیماران مبتلا به کرونا، سیاست های این شبکه اجتماعی در خصوص عدم انتشار اطلاعات نادرست درباره کرونا را نقض نکرده است.
🔸سخنگوی توییتر اعلام کرد اظهارات ترامپ تنها آرزوی او برای درمان بیماران مبتلا به کرونا بوده نه حاوی اطلاعات نادرست.
🔸این در حالی است که سایت این شبکه های اجتماعی هشتک InjectDisinfectant# (که بعد از اظهارات ترامپ در خصوص تزریق مواد ضدعفونی کننده به راه افتاده بود ) را مسدود کرده است.
🔸توییتر پیشتر اعلام کرده بود هرگونه توییت حاوی اطلاعات ناقص یا نادرست در خصوص ویروس کرونا را حذف می کند. این اطلاعات شامل محتواهایی می شود که بدون مشورت و راهنمایی منابع معتبر در خصوص بهداشت و سلامت عمومی منتشر شوند.
🔸طبق سیاست جدید توییتر انتشار هر گونه توییتی مربوط به درمان های ناکارآمد کرونا که به قصد گمراه کردن دیگران باشد حتی اگر برای شوخی باشد، ممنوع است .
📺کدام بخش خبری صداوسیما مخاطب بیشتری دارد؟!
واگذاری سهام عدالت و توضیحات فرایند آزادسازی آن از عناوین اصلی خبری روز گذشته بود که در بخشهای خبری مختلف صداوسیما به آن پرداخته شد.
👈 مقایسه جستجوی عبارت «سهام عدالت» توسط کاربران وب در محدوده زمانی پخش بخشهای مختلف خبری میتواند شاخص خوبی از میزان مخاطب هر یک از این بخشها باشد!
جایی که طبق تصویر ،جستجوی «سهام عدالت» در زمان پخش خبر ۲۱ حتی از ترند «دانلود» نیز پیشی گرفت!
هدایت شده از Monitoring
اینستاگرام در پاسخ به ایران اینترنشال اعلام کرد که این شرکت از تلاش امیرحسین مقصودلو (تتلو) برای بازکردن مجدد صفحه در این شبکه اجتماعی آگاه است اما این صفحهها را حذف میکند و اقدامات پیشگیرانه ای برای جلوگیری از ادامه فعالیت او انجام خواهد داد.
در پاسخ اینستاگرام به ایران اینترنشنال همچنین آمده بود ما به هیچ محتوایی که کودکان را در معرض سوء استفاده یا خطر قرار داد اجازه انتشار نمیدهیم و هر زمان با چنین محتوایی روبرو شویم آن را حذف میکنیم.
🔹نگاهی به ویژگیهای ویروسهای خبری و راه مقابله با آن
حسین کریمی
🔸ویروسهای خبری مانند بسیاری از ویروسهای دیگر عمل میکنند با این تفاوت که بستر آنها میتواند ارزشها، باورها، نگرشها و حتی روح و جسم آدمی باشد. خبرهای ویروسی یعنی خبرهایی که بزرگنمایی یا کوچک نمایی میکنند، خبرهای ناقص یا گزینشی هستند و اساساً بناست به شکل ویروس با سرعت و وسیع پخش شوند تا شناخت انسان را مختل کنند.
🔸معمولاً این اخبار از ابعاد مختلف شباهتهایی به ویروسها دارند:
1️⃣معمولاً این اخبار به دلیل گسترش فناوری و وسایل ارتباط اجتماعی از سرعت انتشار بالایی برخوردارند.
2️⃣درجه تخریب این اخبار زمانی که جنگ تبلیغاتی و رسانهایی وجود داشته باشد، بالاست.
تخریب این اخبار عمقی و چندبعدی است.
3️⃣این اخبار توانایی اثرگذاری بر روی عقاید، ارزشها و باورهای ما را دارند.
4️⃣این ویروسها بر روی عواطف و احساسات (یاس، ناامیدی، اعتمادبهنفس کاذب، ترس و..) اثر دارند.
5️⃣آگاهی کاذب ایجاد میکنند. آگاهی کاذب زمانی به وجود میآید که فرد با این اخبار مواجه شده و با توجه به محتوای این خبر به تجربه و کنش اجتماعی میپردازد.
6️⃣این اخبار بیشتر گریبان گیر افرادی میشوند که سیستم دفاعی ضعیفی دارند.
🔻راههای مقابله با ویروسهای خبری:
💠اصالت یک خبر میتواند با اصالت منبع پیام ارتباط مستقیم داشته باشد پس منبع مهم است.
💠یکی از راه عدم بازنشر اخبار ویروسی است که باعث شکست زنجیره خبر معیوب میشود.
💠از صاحبنظران کمک بگیریم. صاحبنظران مانند پزشک هم توانایی پیشگیری به ابتلا و هم درمان آن را دارند.
💠ارتقای سواد رسانهای راه مقابله با اخبار ویروسی است.
🎯 «منِ عزیز»: نامههای یک رماننویس به خودِ آیندهاش
— اگر نامهای برای خود دهسال بعدتان بنویسید، چه چیزهایی خواهید گفت؟
📍اگر اهل خاطرهنوشتن باشید، حتماً میدانید که عمومیترین احساسی که هنگام خواندن نوشتههای گذشته به آدم دست میدهد این است: «خدایا! چقدر احمق بودم!» اما اگر دربارۀ خود آیندهمان نوشته باشیم، داستان جالبتر هم میشود. خود گذشتهمان را میبینیم که برای آیندۀ خیالیاش رؤیا میبافد و بعد یادمان میآید که زندگی چقدر فراز و نشیب داشته است. چطور به چیزهایی که میخواستهایم نرسیدهایم و چیزهایی که امروز داریم را نمیخواستیم. یک رماننویس از رسم آیینی زندگیاش برای نوشتن نامههای مهرومومشده به خودش حرف میزند.
🔖 ۱۴۰۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۹ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
http://tarjomaan.com/neveshtar/9706/