eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
193 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توییتر؛ خوب برای ایران، بد برای آمریکا! 🎥 کارشناس BBC: خط قرمز توییتر کشته شدن آمریکایی‌هاست؛ توییتر نمی‌خواهد ابزاری برای ریخته شدن خون شهروندان آمریکایی باشد. 🔸هیلاری کلینتون در سال 88: آمریکا در هماهنگی با توییتر توانست در ایران برای ادامه‌دار شدن تظاهرات [اغتشاشات] استفاده کند. ما توانستیم توییتر را فعال نگه داریم! @Fars_Plus
24.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥دوبله‌هایی که برای کودکان مناسب نیست! 🔹در برخی از انیمیشن‌ها که با دوبله‌های غیررسمی در دسترس کودکان قرار دارد، الفاظی به کار می‌رود که برای این سنین نامناسب است؛ در ویدئوی پیش رو به ۱۰ مورد آن اشاره شده است.
⭕️تحقیر هویت ایرانی توسط روزنامه های حامی دولت در دوگانه FATF و واکسن کرونا 🔻محورهای عملیات روانی صورت گرفته: از آ نجایی که دولت و حامیان آن درپی فشار به مجمع تشخیص برای تصویب هر چه سری عتر فاتف هستند، بحث عدم امکان خرید واکسن به دلیل عدم پیوستن ایران به فتف م یتوانست به بهترین دلیل برای فشار به مجمع تشخیص تبدیل شود . 🔻در واقع شروع کننده این ماجرا علی مطهری بود که در توییتی نوشت سهمیه ی واکسن ایران ب هخاطر عدم واریز پول باطل شده است و علت عدم واریز نیز رد لوایحه ی فتف در مجمع تشخیص بوده است. در ادامه علی ربیعی وارد ماجرا شد و تایید توییت مطهری به آتش این ادعا دمید. در این بین بودند افرادی مانند عباس آخوندی و علی شریعتی عضو اتاق بازرگانی ایران که با انتشار یادداش تهای در زمین اهداف دولت بازی کردند. ۱. تلاش برای سوءاستفاده از تهیه واکسن کرونا برای به تصویب رساندن FATF (روزنامه آرمان) ۲. القای بازی کردن مخالفان تصویب FATF با معیشت و سلامت مردم(سایت انتخاب) ۳. متهم کردن رد کنندگان لایحه ی FATF به خیانت(سایت انتخاب) ۴. ادعای ب یسوادی افرادی که می گویند با پذیرش FATF ، مسیرهای دور زدن تحریم لو می روند (سایت انتخاب) ۵. ادعای هشدار دولت نسبت به عواقب رد FATF به مجم عتشخیص(روزنامه اعتماد) ۶. تحقیر مردم ایران به خاطر رسیدن واکسن به کشورهای محرو م تر از ایران از جمله عراق و عدم دسترسی مردم ایران به این واکسن (روزنامه آرمان)
✅ ژئوپلیتیک و پیشرفت فزاینده فناوری‌های رسانه‌ای و ارتباطی 🔸به موازات پیچیده‌تر شدن ساخت اجتماعی جوامع و تنوع حوزه‌های قدرت، رسانه‌ها از نوعی ابزار ساده پیام‌رسانی به ابزار سیاسی قدرت، ماهیت خود را تغییر داده اند به گونه‌ای که در کنترل کنش‌ها و مناسبات اجتماعی، مؤلفه‌ای جدید از قدرت سیاسی جوامع به شمار می‌روند؛ آنها واژگان، نمادها و اصطلاح‌هایی را می‌آفریند تا مردم و گروه‌های اجتماعی را به سمت الگوهای فکری خاص و مسیرهایی که برای ایشان در نظر گرفته‌اند، رهنمون شوند. 🔹رسانه‌ها با قرار گرفتن در میانه جامعه فکری و سازمان قدرت، فرصت و امکان تبادل نظر و تعامل را فراهم می کنند؛ مؤلفه‌ای که می تواند با تصویرسازی‌های متنوع خود، جریان قدرت را در جوامع تغییر دهد. برداشت‌ها و کنش‌های روزانه مردم به میزانی زیاد تابع کارکرد و اهداف گردانندگان رسانه‌های گروهی یا نخبگان ژئوپلیتیک خاص و عام است که بر خلق پندار ژئوپلیتیک، مفاهیم استعلایی و انضمامی تمرکز می‌کند و برخاسته از آن، سیاست‌های داخلی و خارجی، طراحی و عملیاتی می‌شوند؛ براین‌اساس، پیوند قلمرو معنایی تصویرسازی رسانه‌ای (پندار ژئوپلیتیک) تبیین‌کننده ابعاد جایگاه رسانه‌ها در ژئوپلیتیک عمومی است. 🔸عنصر تصویرسازی ذهنی در نظام رسانه‌ها از آن رو مهم است که کنش‌های اجتماع های انسانی در دوران مدرن به دلیل پیچیدگی جوامع و تعدد عوامل، بر پایه تصاویر شکل می گیرند و تعریف می‌شوند، کانون‌های قدرت از رهگذر کنترل ابزارهای ارتباط گروهی و به تبع ، محتویات و پیام‌های آنها توان نفوذ، هدایت و شکل دهی به افکار عمومی را به دست می آورند. 🔹جنبش‌های اجتماعی موسوم به انقلاب رنگی در اروپای شرقی از بارزترین مصداق های کارکرد رسانه‌ها در چارچوب ژئوپلیتیک عمومی است. انقلاب رنگی یا مخملی به عنوان نوعی براندازی غیر خشنونت آمیز و دگرگونی بدون خونریزی، برایند پویش‌های سیاسی رسانه‌ها در فرایند مشروعیت زدایی از حاکمیت و تغیر رژیم در کشورهای یادشده بود که طی راهپیمایی خیابانی و با نقش محوری رسانه‌های مخالف حکومت مستقر انجام می شد‌. 🔻 بی‌گمان، با پیشرفت فزاینده فناوری‌های رسانه‌ای و ارتباطی، آگاهی جوامع نسبت به آنچه در عرصه سیاسی رخ می دهد، بیش از گذشته شده و این تحول، زمینه پویش سیاسی فزاینده توده‌ها در قالب جنبش‌های اجتماعی و انتقادی نسبت به قدرت مسلط نهاد حکومت است.
⭕️حذف یک شبکه اجتماعی به دلیل انتشار "محتوای خشونت‌آمیز" 💢گوگل، شبکه اجتماعی Parler "" را به دلیل عدم حذف "محتوای نامناسب" در فروشگاه‌های گوگل پلی به حالت تعلیق درآورد. 💢به گزارش بی‌بی‌سی، پارلر که خود را رسانه اجتماعی "بی‌طرف" معرفی می‌کند، در بین کاربرانی که توییتر در کشورشان ممنوع است، محبوبیت زیادی دارد. 💢اما گوگل اعلام کرده چون این برنامه نتوانسته محتواهای تحریک‌کننده خشونت را حذف کند، مسدود می‌شود. 💢اپل نیز به پارلر هشدار داده که در صورت رعایت نشدن سیاست‌های تعدیل محتوا، این برنامه را از فروشگاه اپ‌استور حذف می‌کند. 💢مدیر اجرایی پارلر در واکنش به این موضوع اعلام کرد که این رسانه از انگیزه‌های سیاسی و اقتدارگرایانه، که مخالف آزادی بیان هستند، استقبال نمی‌کند. 🔺گفتنی است؛ پارلر در سال ۲۰۱۸ راه‌اندازی شد و محبوبیت ویژه‌ای در میان طرفداران دونالد ترامپ و محافظه‌کاران راست دارد که بارها توییتر و فیس‌بوک را به سانسور ناعادلانه نظرات خود متهم کرده‌اند. 💢پس از انتخابات ۲۰۲۰ امریکا و به دنبال مقابله با گسترش اطلاعات نادرست توسط توییتر و فیس‌بوک ، پارلر در مدت کوتاهی توانست بیشترین میزان دانلود در میان شبکه‌های اجتماعی را از آن خود کند.
⭕️نگاهی به اقدامات برخی کشورها برای مقابله با اخبار جعلی در فضای مجازی 💢موضوع اخبار جعلی (Fake Nwes) و شکل پیشرفته آنها تحت عنوان جعل عمیق (DeepFakes) با توجه به گسترش وسیع رسانه‌های مجازی در دنیا و کانال‌های خبری به خصوص در پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی که محمل آسان و ارزانی برای تولید و توزیع فراهم کرده‌اند به مسئله و چالش مهمی برای همه کشورها و کسب و کارها تبدیل شده است. 💢اغلب کشورها نسبت به قانون‌گذاری و تنظیم‌گری برای مقابله با این روند نگران کننده اقدام کرده یا در حال اقدام هستند و جرایم مرتبط با این موضوع را بسیار تشدید کرده‌اند. کشورهای اروپایی و پیشرو در فضای مجازی اقدامات سختگیرانه‌تری را آغاز کرده‌اند که جرایم تعیین شده در این خصوص، موید این موضوع است. 💢برای مثال آلمان در قانون بهبود تنفیذ قوانین در شبکه‌های اجتماعی، جولای ۲۰۱۷ جریمه تا سقف ۵ میلیون یورو برای افراد حقیقی و ۵۰ میلیون یورو برای افراد حقوقی را در نظر گرفته است. 💢فرانسه قانون نفرت پراکنی برخط را در جولای ۲۰۱۹ تصویب و شبکه‌های اجتماعی را الزام کرده است که محتوای مخرب ظرف مدت ۲۴ ساعت را حذف کنند و جریمه ۱.۴ میلیون دلاری را در صورت تخطی در نظر گرفته است. 💢مالزی لایحه ضد اخبار جعلی را در آوریل ۲۰۱۸ ارائه کرده که بر اساس آن جرم انگاری انتشار یا عدم همکاری در اجرای اقدام مقتضی در خصوص اطلاعات و اخبار جعلی انتشار یافته ۱۲۲ هزار دلار جریمه و تا ۶ سال حبس برای متخلف دارد. 💢سنگاپور این قانون رسانه‌های اجتماعی را به قرار دادن هشدار، حذف یا اصلاح درخصوص محتوا و اخبار جعلی بر اساس دستور مقامات دولتی الزام کرده و ۷۲۰ هزار دلار جریمه برای شرکت‌ها و تا ۱۰ سال حبس و ۱۰۰ هزار دلار جریمه برای افراد در موارد نقض قانون و تشخیص آسیب رساندن به منافع ملی در نظر گرفته است. 📚عصر‌هوشمندی
⭕️ درخواست پاکستان از شبکه‌های اجتماعی برای حذف فیلم تفرقه‌افکنانه انگلیسی ♦️اداره مخابرات پاکستان (PTA) از شبکه‌های اجتماعی خواست که بلافاصله تمام مطالب و تبلیغات مربوط به فیلم تفرقه‌افکنانه انگلیسی "Lady of Heaven" را مسدود کنند. ♦️به گزارش The News International ، در بیانیه اداره مخابرات پاکستان تاکید شده که به علت توهین به مقدسات در این فیلم، از تمام شبکه‌های اجتماعی از جمله یوتیوب، فیس‌بوك، اینستاگرام و توییتر خواسته شده فورا تمام مطالب و محتوای مربوط به این فیلم را در پلتفرم‌های خود حذف کنند. ♦️در این بیانیه آمده‌ است که تاکنون ۳۳۶ لینک حاوی مطالب تبلیغاتی فیلم به به شبکه‌های اجتماعی مختلف گزارش شده ‌است . ♦️همچنین PTA در سال گذشته برای جلوگیری از انتشار محتواهای شامل توهین به مقدسات در شبکه های اجتماعی اعلان‌هایی را به گوگل و ویکی‌پدیا ارسال کرده بود. ♦️گفتنی است؛ سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر نیز چندی پیش انتشار این فیلم موهن را در رسانه‌های صوت و تصویر داخلی ممنوع اعلام کرد.
‍ ⭕️سیستم‌های عصبی مغز چگونه در شبکه‌های اجتماعی درگیر می‌شوند؟ 🔺دانشمندان علم اعصاب به بررسی سیستم‌های عصبی پرداخته‌اند که ما را به حضور مستمر در شبکه‌های اجتماعی سوق می‌دهد. 🔺آنها دو دلیل مهم استفاده از شبکه‌های مجازی را «ارتباط با دیگران» و «مدیریت ذهنیت مردم از خود» نام می‌برند. این شبکه‌ها از پنج طریق امکان ارتباط ما با دیگران را فراهم می‌کنند. 1⃣ کاربران می‌توانند اطلاعات شخصی را به اشتراک بگذارند برای مثال عکس یا فیلم مسافرت‌هایشان. 2⃣ می‌توانند اطلاعاتی را منتشر کنند که ماهیت خودارجاعی ندارند (به عنوان مثال‌، ارسال مطلب در مورد مکان‌های تفریحی) 3⃣ کاربران در مورد اطلاعات منتشر شده خود بازخورد می‌گیرند. ممکن است یک کاربر تصویری از تعطیلات داشته باشد که دوست دارد آن را با دیگران به اشتراک بگذارد. او تصاویر را در شبکه‌های اجتماعی بارگذاری می‌کند و سپس، سایر کاربران با اظهارنظر در مورد تصاویر و یا پسندیدن آن بازخورد می‌دهند. 4⃣به صورت متقابل هم کاربران درباره عکس‌ها و یا مطالب منتشر شده دیگران بازخورد می‌دهند. به عنوان مثال‌، ممکن است یک کاربر تصویری از تعطیلات یک دوست را ببیند. 5⃣ کاربران به مقایسه اجتماعی توجه می‌کنند و بازخورد خود با دیگران‌، مانند تعداد پسندیدن‌های دریافت شده‌، در مقایسه اجتماعی شرکت می‌کنند. این مقایسه اجتماعی فقط به پست و بازخورد محدود نمی‌شود. همچنین، ممکن است از اطلاعات توصیفی در پروفایل کاربر برای مقایسه اجتماعی استفاده شود‌، مانند سن‌، مکان‌، تحصیلات، علایق و ...
⁠ ⭕️چرا باید از اینفلوئنسرها دوری کرد؟ 👤نیکول ماچئیوسکا 🔺دنیای اینفلوئنسرها به بهشت می‌ماند، به‌گونه‌ای که اعتمادبه‌نفس ما را از بین می‌برد. این مسئله باعث می‌شود که ترس از دست دادن فرصت‌ها در ما تقویت شود و اضطراب ما را بیشتر کند. 🔺واقعیت این است که اینفلوئنسرها فقط آن جنبه‌هایی از زندگی‌شان را به ما نشان می‌دهند که می‌خواهند ما ببینیم: می‌خواهند ببینیم که بعد از شکست چه زیبا و خوش‌خیال به نظر می‌رسند، تعطیلات اخیرشان چقدر فوق‌العاده بوده است و لباس‌هایی که ما از پس خریدشان برنمی‌آییم چه به تن‌شان نشسته است. 🔺اینفلوئنسرها بر ما تأثیر می‌گذارند: با رشد شبکه‌های اجتماعی ما به نسل «شیفتۀ تصویر» یا «در تسخیر تصویر» بدل شده‌ایم که آماده‌ایم در صورت نرسیدن به آرزوهای‌مان به‌آسانی تسلیم شویم. آن‌ها می‌توانند از قدرت‌شان استفاده کنند تا شما را وادار به خرید چیزی کنند که به آن نیازی ندارید. 🔺اینفلوئنسرها بر محیط‌زیست نیز تاثیر مخربی داشته‌اند؛ عموما صنعت فست فشن را تبلیغ می‌کنند که با تولید انبوه و ارزان سعی دارند به سودی بیشتر دست یابند و شما را به مشتری دائمی خود تبدیل کنند. البته موضوع فقط ترویج مصرف‌گرایی میان جوامع نیست بلکه پای محیط‌زیست، ایجاد آلودگی‌های مختلف و استثمار کارگران هم در میان است.
🎥 مستند تروکاژ ؛ ⏲ ۳۵ دقیقه 🎬 با موضوع نقش سلبریتی ها در جهت‌دهی به اذهان جامعه در رویدادهای گوناگون 📆 زمان: یک شنبه ( امشب ) ، ساعت 21 🌐 مکان: aparat.com/cinemamardom/live cyber_ir
🔶 از فرهنگ هلاکویی تا انوشه؛ روان شناس یا کاسب؟ ▪ حضور دکتر انوشه در برنامه دورهمیِ مدیری(شبکه نسیم)، سیل طرفداران فرهنگ هلاکویی، اکسپلور اینستاگرام هر ایرانی که بعید است نشانی از نفراتی، چون هلاکویی و انوشه خالی باشد، همه و همه نشان از گسترش نوعی از روانشناسی می‌دهد که یک فرد در راس آن قرار دارد، غالبا تعمیم‌دهنده هست و توصیه‌های کلی دارد، اتکا به نظرات نفراتی، چون هلاکویی و امثالهم آیا خوشبختی می‌آورد؟ ▪ این مدل از نصایح و توصیه‌های روانشناسی، به شکلی از روانشناسی زرد و کاسبی شبیه است یا واقعا دلسوزانه و راهگشاست؟ چرا این پدیده‌ها محبوب شده‌اند؟ در اینجا کامنت‌های دو اکانت از توئیتر را اینجا گذاشتیم، بحث و جدل موافقان و مخالفان را پشت هم آوردیم، شاید از میان نظرات به نتیجه‌ای برسید، احتمالا نیاز داریم در این‌باره بیشتر و بهتر تبادل نظر کنیم.....ادامه👇 https://www.migna.ir/news/51974/preview/
چرا مردم در فضای مجازی خشمگین هستند؟ https://www.migna.ir/news/51983
⭕️چرا باید از اینفلوئنسرها دوری کرد؟ 👤نیکول ماچئیوسکا 🔺دنیای اینفلوئنسرها به بهشت می‌ماند، به‌گونه‌ای که اعتمادبه‌نفس ما را از بین می‌برد. این مسئله باعث می‌شود که ترس از دست دادن فرصت‌ها در ما تقویت شود و اضطراب ما را بیشتر کند. 🔺واقعیت این است که اینفلوئنسرها فقط آن جنبه‌هایی از زندگی‌شان را به ما نشان می‌دهند که می‌خواهند ما ببینیم: می‌خواهند ببینیم که بعد از شکست چه زیبا و خوش‌خیال به نظر می‌رسند، تعطیلات اخیرشان چقدر فوق‌العاده بوده است و لباس‌هایی که ما از پس خریدشان برنمی‌آییم چه به تن‌شان نشسته است. 🔺اینفلوئنسرها بر ما تأثیر می‌گذارند: با رشد شبکه‌های اجتماعی ما به نسل «شیفتۀ تصویر» یا «در تسخیر تصویر» بدل شده‌ایم که آماده‌ایم در صورت نرسیدن به آرزوهای‌مان به‌آسانی تسلیم شویم. آن‌ها می‌توانند از قدرت‌شان استفاده کنند تا شما را وادار به خرید چیزی کنند که به آن نیازی ندارید. 🔺اینفلوئنسرها بر محیط‌زیست نیز تاثیر مخربی داشته‌اند؛ عموما صنعت فست فشن را تبلیغ می‌کنند که با تولید انبوه و ارزان سعی دارند به سودی بیشتر دست یابند و شما را به مشتری دائمی خود تبدیل کنند. البته موضوع فقط ترویج مصرف‌گرایی میان جوامع نیست بلکه پای محیط‌زیست، ایجاد آلودگی‌های مختلف و استثمار کارگران هم در میان است.
14.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠موشن گرافیک 🔹اینترنت سریع و ارزان با شبکه ملی اطلاعات برخلاف باورعمومی هیچ ارتباطی با قطع شدن اینترنت ندارد و ضمن حفظ ارتباط با اینترنت جهانی با کوتاه کردن مسیر، سرعت تبادل را افزایش و امنیت اطلاعات کاربران را تامین می کند. در ایران طبق برنامه پنجم توسعه، دولت با هدف بهبود پهنای باند و افزایش سرعت و دسترسی به اینترنت در تمام نقاط کشور موظف به راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات است. نمونه خوب در این زمینه کشور کره جنوبی است که توانسته با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و بومی کردن حدود ۸۰ درصد پهنای باند، جزء صاحبان پرسرعت ترین اینترنت در جهان باشد. برخلاف باور عمومی شبکه ملی اطلاعات، هیچ ارتباطی با قطع شدن اینترنت بین المللی ندارد. شبکه ملی ضمن حفظ ارتباط با اینترنت جهانی با کوتاه کردن مسیر، سرعت تبادل را بالا برده و امنیت اطلاعات را برای کاربران تامین می کند. منبع: مهر ✅در ارائه و درک مطالب رضایت خداوند را در نظر بگیریم. ✅، مجموعه تخصصی سواد رسانه ای و اطلاعاتی @asrehooshmandi
🔲 آینده رسانه‌های اجتماعی 1️⃣محبوبیت بیشتر اطلاعات مختصر و مفید 🔹رسانه‌های اجتماعی در اوج محبوبیت و فراگیری هستند اما همچنان این قابلیت را دارند که حتی بعد از سال ۲۰۲۰ نیز اهمیت محوری خود را بیش از هر زمان دیگری حفظ و بلکه تقویت کنند. 🔹میزان پیشرفت رسانه‌های اجتماعی واقعاً اعجاب‌انگیز است. بعد از شروع به کار فیسبوک در سال ۲۰۰۴ نحوه اتصال ما به اینترنت پیوسته تغییر کرده است. در واقع، به نظر من، انقلابی را در اینترنت شاهد بوده‌ایم. باور نمی‌کنید؟ به داده‌هایی که گوگل درمورد ترندهای پنج سال گذشته منتشر کرده نگاه کنید. کاملاً مشخص است که رسانه‌های اجتماعی سال‌به‌سال محبوب‌تر می‌شوند. حالا بیایید برترین ترندهای رسانه‌های اجتماعی سال ۲۰۲۰ را مرور کنیم. پ.ن: البته این میل به خوانش مطالب مختصر به ایجاد نسلی که در سطح مطالب باقی مانده و توهم دانایی دارد، کمک میکند. ✍🏼 جکی آون/ ترجمه: علی قربان‌زاده مدیریت ارتباطات asrehooshmandi
🔸اد هامینم | Ad hominem این عبارت به معنی حمله سفسطه‌آمیز به شخصیت یک فرد به جای نقد موضع و دیدگاه او است.
✍️مطلبی که پدران و مادران باید بخوانند اندر وصف دنیای قبل از اینترنت، مهاجران و بومیان دیجیتال 🎯چیزی نمانده تا زمانی که هیچ‌کس روی زمین یادش نیاید دنیا پیش از اینترنت چه شکلی بود. آن‌هایی که اواخر دهۀ ۱۹۷۰ به دنیا آمدند، آخرین نسلی‌اند که بدون اینترنت بزرگ شدند. جامعه‌شناسان به آن‌ها «واپسین معصومان» یا «» می‌گویند یعنی کسانی که در هر دو حالِ «با و بدون اتصال شلوغ حیات آنلاین» زیسته‌اند. 🎯آمار و ارقام از رشد دیوانه وار همه شاخص‌ها خبر می‌دهند و هر روز جلوه های تازه ای از زندگی آفلاین به دنیای دیجیتال و آنلاین (تعبیر صحیح به جای اصطلاح غلط و من درآوردی فضای مجازی) منتقل می‌شود و آدم‌ها هر روز بیش از دیروز وقتشان را با گجت‌های خود می‌گذارنند. 🎯زیر هر سقفی تعداد گجتها از تعداد آدمها بیشتر است. باور نمیکنید؟ امتحان کنید! تعداد گوشی‌های هوشمند، لپتاپ‌ها، کنسول‌های بازی، تبلت‌های خانه یا محل کار خود را بشمارید. اقلا دو برابر تعداد آدم‌ها گجت پیدا خواهید کرد. 🎯در این معرکه اما نسل جدید آدم‌ها (منظورم متولدین ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر است) بدجوری روی دست همه مانده اند. این آدم‌ها عصر بی‌ارتباطی (Disconnectedness) را تجربه نکرده‌اند و اصطلاحا آیفون به دست به دنیا آمده‌اند. 🎯اینها ساکنان و یا اصطلاحا Digital Native هستند. مشکل اما اینجاست که، اینها والدینی دارند که تنها نسل بشر هستند که هم عصر بی ارتباطی را تجربه کرده‌اند و هم عصر دیجیتال را. در واقع اینها مهاجرین عصر دیجیتال Digital immigrants محسوب می‌شوند. این نسل همیشه سردرگم، بعد از همه تلاطم‌های ۴۰ سال اخیر از یک طرف خود درگیر هضم انقلاب عظیم دیجیتال است و از طرف دیگر خود را مسئول حفاظت از بچه های عصر دیجیتال می‌داند. 🎯در دهه ۶۰ مشکل با بچه های دهه ۵۰ این بود که ما از صبح تا شب در کوچه و خیابان بودیم مشغول هفت سنگ و زو و فوتیال و غیره بودیم. در دهه ۷۰ مشکل با بچه های دهه ۶۰ این بود دائم پای تلویزیون هستند. در دهه ۸۰ مشکل با بچه های دهه ۷۰ این بود که دائما پای ماهواره و کامپیوتر بودند. در دهه ۹۰ مشکل با بچه های دهه ۸۰ اما خیلی بزرگتر از این حرفها است! امروز معضل خانواده ها، این است که بچه های خانواده دائما در حال کار کردن با گوشی‌های هوشمند یا گجت‌های مختلف هستند. با کسی در خانه حرف نمیزنند و تا زمانی که حجم اینترنتشان تمام نشده صدایی از ایشان به گوش نمی‌رسد. 🎯دلیل هم این است که کلا هر جور کاری که در همه قرون و اعصار بشر قابل انجام بود از طریق همین جعبه لعنت قابل انجام است. از بازی و معاشرت گرفته تا موزیک گوش دادن و فیلم دیدن و درس خواندن و خرید کردن و علافی و غیره. نتیجه این است که والدین در عصر جاری با همه مشکلاتی که همه والدین قبلی روبرو بودند یکجا روبرو هستند. مضافا به اینکه خود این والدین درک ناقص و بعضا نادرستی از الزامات و مقتضیات عصر دیجیتال دارند. 🎯نوجوانان در سنین بلوغ عموما از پیله خانواده عزم خروج کرده و درصدد شناخت جهان و جامعه بر میایند. به دنبال دوستی‌های جدید، کارهای جدید و مستقل شدن هر چه بیشتر خواهند بود. گوشی‌های هوشمند دروازه ای هستند برای این بچه ها که بغل دست من و شما بنشینند و دنیای مستقل خود را بسازند و آب هم از آب تکان نخورد. 💢مساله تقابل میان بومیان و مهاجران است؛ مهاجرانی که حق دارند دغدغه داشته باشند و بومیانی که راه خود را می‌روند و معتقدند رفتارشان غیر طبیعی نیست.
▪️‏دموکراتهایی که عمل ترامپ را «تحریک به شورش» مینامند همان دموکراتهایی هستند که شورش بازندگان انتخابات در ایران و ونزوئلا را «جنبش» نامیدند و مردم این دو کشور را تحریک به شورش کرده از آن حمایت کردند! 💬 B.behnam @Fars_Plus
▪️‏عجب:) قبلنها میگفتن تاریخ رو فاتحان مینویسن الان باید گفت تاریخ رو صاحبین پلتفرمها مینویسن! فیسبوک گفته تمامی مطالب و شعارهای مربوط به معترضین انتخابات (stop the steal) رو از این پلتفرم پاک میکنه! 💬 zahrahb @Fars_Plus
⭕️خشم اخلاقی مُد روز زندگی آنلاین چگونه رسانه‌های دیجیتال می‌توانند خشم اخلاقی را دگرگون کنند. خشم اخلاقی احساسی است که با محرک‌هایی برانگیخته می‌شود که به‌عنوان نقض هنجارهای اخلاقی ارزیابی می‌شوند. تجربۀ ذهنی خشم در واکنش به چنین محرک‌هایی ابراز پاسخ‌هایی رفتاری نظیر ، و را برمی‌انگیزد. ابراز خشم می‌تواند به نتایج منفی و مثبت برای فرد و جامعه منجر شود. رسانه‌های دیجیتال می‌توانند ابراز خشم را ترویج کنند با بزرگ‌نمایی محرک‌های آن، کاهش هزینه‌های فردی آن و تقویت منافع فردی آن، و درعین‌حال منافع آن برای جامعه را کاهش دهند. https://tarjomaan.com/neveshtar/10011/ ✅در ارائه و درک مطالب رضایت خداوند را در نظر بگیریم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مغز چگونه اخبار جعلی را قبول می‌کند؟ محققان علوم اعصاب با بررسی ساختار مغزی دریافته‌اند که مغز انسان اطلاعات همسو با باورهایش را صرف‌نظر از عجیب و غیرمنطقی بودنش، به‌راحتی می‌پذیرد. منبع: فارس
اثر استرایسند چیست؟ ♻️ (Streisand effect) پدیده‌ای است که در آن تلاش برای حذف، پنهان کردن یا سانسور برخی اطلاعات، منجر به انتشار و دیده شدن بیشتر آن توسط عموم شود. این پدیده معمولاً توسط اینترنت تسهیل می‌شود. ♻️در سال 2003 عکاسی به نام کنت آدلمن که در حال تحقیق بر روی فرسایش سواحل کالیفرنیا بود، موفق به ثبت 12000 عکس با هلی کوپتر شد. عکس 3850 در واقع نمایانگر بخشی از ساحل بود که در آن خانه ی ویلایی بازیگر معروف خانم استرایسند در آن وجود داشت. خانوم باربارا استرایسند بصورت اتفاقی متوجه این عکس شده و از کنت آدلمن و سایت پیکتوپیا شکایت کرد و کار را به دادگاه کشید. اما این کار نتیجه ی معکوس داد و عکسی که تا آن روز فقط 6بار دانلود شده بود توجه عموم را به خود جلب کرد و در یک روز 420000 نفر از آن بازدید کردند. ♻️این تنها یک نمونه از تلاش بدون نتیجه برای می باشد که شبیه آن موارد بسیاری در زندگی افراد گوناگون و کشورها وجود دارد.
☝️تیتر این خبر باید اینطور باشه: ، لندن و ملکه الیزابت
🔎تردید و تحقیر و تحریف ذیل گفتمان تَکرار 🔸این روزها که آشوب‌های کاخ سفید، حواس خیلی از دلدادگان و وادادگان قبله آمال آمریکایی را پرت نموده و را به چالش کشیده و به امری موهوم و مالیخولیایی تبدیل کرده است، سری بزنیم به گفت و گوهای رایجی که در حاشیه گفتمان دولت دیپلمات از تربیون‌های عمومی مطرح شدند و جای تأمل و تأسف داشتند. 🔸یکی گفت که طوری قیمت ارز را تغییر دادیم که احدی از مردم متوجه نوسان قیمت نشد و هیچ صفی برای برای کالاهای اساسی شکل نگرفت..عجبا! 🔸آن دیگری که پوششی آمد و چون ضربه‌گیر، ناگفته‌ها را راحت به زبان آورد، گفت که اگر تیمی غیر از دولت ما سرکار بود تسلیم محض اقتصادی می‌شدیم و اقتصاد به فنا می‌رفت و بهتر از این نمی‌شد. 🔸دیگری که سرخوش‌تر بود و در وسط اغتشاشات، از رژیم مصرف ساندویچش جا نمی‌ماند، گفت: پدرم به حاج قاسم گفت نرو منطقه عاقبت ندارد. و همچنین تأکید کرد که اگر ترامپ سر کار می‌ماند بهتر بود، چون اعمال فشار باعث تغییر رفتار نظام یا تغییر اصل نظام می‌شد. 🔸حال و هوای که می‌گوید نمی‌توانیم و باید وارد کنیم، که تکلیفش را در دوقطبی‌سازی میان مردم و سیستم تعریف کرده و که گذشته‌های معاصر را هم یا نمی ‌گوید یا کاریکاتوری بیان می‌کند و یا خیلی درشت انکار می‌کند، این روزها شنیدنی و دیدنی است. 🔸این مثلث تحقیر و تردید و تحریف که دچار و ایدئولوژیک و ازدست رفتن پایگاه مردمی و اعتماد عمومی شده، بطور و متراکم، دست به کار شده و حافظه ملت را با تکرار معروف خودشان به فراموشی متهم کنند و خیلی وقیحانه دم از احساس تکلیف برای انتخابات می‌زنند. 🔸بقول آن اندیشمند بزرگوار نباید در زمین بازی این‌ها وارد شد و سراغ هایشان رفت. فرار رو به جلوهایشان در زیر سوال بردن نظام و ولایت فقیه را نیز نباید جدی گرفت و فقط بطور مشخص و با حواس جمع پرسید که برای اقتصاد و معیشت مردم چه کردید؟ چرا چرخ سانتریفیوژها را معطل نمودید و چرخ زندگی مردم را همزمان تعطیل؟ روزهای ابتدایی دولت خود مردم را به شرط دیپلماسی کردید و در ایستگاه آخر دولت فخیمه، را به تحریم گره زده و شرطی نمودید؟ 🖌علیرضامحمدلو _ 1399 - دی ماه