eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
191 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از طنز سیاسی دکترسلام
▪️تفاوت واکنش روزنامه ی شرق به دو حمله‌ی تروریستی در پاریس و #نرق انسانها با هم چیه؟؟ #NeChrŸ #توئ آق قلندر💬🇮 @Drsalaam
۲۷ اسفند ۱۳۹۷
هدایت شده از طنز سیاسی دکترسلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 علی علیزاده نوشت: وقتی تروریست مسلمان است رسانه‌های استعماری فیلسوفان تقلبی مثل مهدی خلجی را دعوت میکنند تا «رابطه هزار و چهارصدساله ساله اسلام و خشونت» را تحلیل کنند و ادعا کنند ترور و خشونت در ذات و جوهر اسلام است. اما وقتی تروریست مسیحی معتقد به برتری ‌نژادی سفیدان است مساله میشود بازی کامپیوتری. حتما دلیل نابود کردن صد و پنجاه میلیون نفر ادم غیر سفیدپوست طی پنج قرن استعمارگری غرب سفیدپوست و مسیحی و حتما دلیل سه قرن برده‌داری در آمریکای پروتستان و حتما قدرت عجیب کوکلس کلانها در جامعه آمریکا (حدود پنج درصد جامعه آمریکا در قرن بیستم) و حتما دلیل نازیسم آلمانی و فاشیسم ایتالیایی و حتما دلیل جنگهای صلیبی جورج بوش در عراق و افغانستان هم بازیهای کامپیوتری و انگیزه شخصی بوده؟ بیشرمها! @Drsalaam
۲۷ اسفند ۱۳۹۷
هدایت شده از طنز سیاسی دکترسلام
🎨 #کاریکاتور | حذف کلمه «تروریست» از عبارات به ‌کار رفته در رسانه‌های جریان اصلی درباره حمله تروریستی به نمازگزاران در نیوزیلند @Drsalaam
۲۷ اسفند ۱۳۹۷
هدایت شده از طنز سیاسی دکترسلام
▪️علی علیزاده نوشت: همه ما تلف شدنی ها 🔸بی‌بی‌سی که برای چاقو خوردن یک سفیدپوست در لندن، قبل از اینکه اصلا ماجرا روشن شود از تیتر «حمله تروریستی» استفاده میکند خبر از «تلفات» چهل و‌نه مسلمان در نیوزلند داده. بی‌بی‌سی درست میگوید. سفیدپوستان بریتانیایی، این «از مابهتران چشم آبی» مظلومانه ترور میشوند و ما خاورمیانه‌ای ها و ما مسلمانان «تلف» میشویم. مثل گاو و گوسفندی که به مسلخ برده میشوند. 🔸بی‌بی‌سی درست میگوید. یک میلیون نفرمان در عراق و چند صدهزار نفرمان در افغانستان «تلف» شدند. با دخالت نظامی کارفرمای بی‌بی سی، دولت فخیمه بریتانیا. بی‌بی‌سی درست میگوید. ما «تلف» میشویم. چند ده هزار نفرمان در یمن «تلف» شدند و هر روز دارند بیشتر تلف میشوند. با بمبهایی که کارفرمای بی‌بی‌سی به سعودی فروخت و بی‌بی‌سی هم وظیفه‌ سازمانیش را انجام داد و تیتر زد «جنگ نیابتی ایران در یمن». بی‌بی‌سی درست میگوید. یک ملت کامل از جمع ما، یعنی ملت فلسطین، هفتاد سال است به صورت جمعی دارد «تلف» میشود، با دخالت مستقیم سیاسی دولت بریتانیا. دویست هزار نفرمان در لیبی در قفسهای خرید و فروش برده نگه داری میشوند و منتظرند تا «تلف» شوند، قفسهایی حاصل از دخالت نظامی دولت صاحب بی‌بی‌سی. 🔸اما بر بی‌بی‌سی حرجی نیست. وظیفه بی‌بی‌سی گیج کردن و آشفته کردن ذهن ما و از بین بردن شاخصهای تشخیص درست و غلط و ظالم و مظلوم و قاتل و مقتول است. وظیفه بی‌بی‌سی است که کاری کند که ما با دولتهایی که ما را تحریم اقتصادی کرده‌ و گرسنه کرده‌اند بیشتر همدلی کنیم تا با خودمان. وظیفه بی‌بی‌سی است که حتی بحث حمله نظامی و تجاوز نظامی به خاک ایران را طبیعی و قابل قبول جلوه دهد. اصلا دولت بریتانیا برای همین منظور سالی چند ده میلیون پوند از دهن مردم هرروز فقیرتر شده کشورش میزند و خرج این ماشین جنگ نرم میکند. (و دروغ میگویند که بی‌بی‌سی فارسی سازمانی عمومی است. بی‌بی‌سی فارسی ربطی به سازمان کلی بی‌بی‌سی ندارد و بودجه‌اش مستقیم از وزارت خارجه می‌آيد). 🔸بر بی‌بی‌سی حرجی نیست. بر ما چرا. بر ما که چون بردگانی سربراه شب به شب منتظریم تا قصایی که چاقو بر گلوی ما گذاشته و قرنها غارتمان کرده، با صورتهای اجاره شده از کسانی که زمانی ایرانی بوده‌اند دستهای پرخونش را بزک کند و جهان را برای ما تفسیر کند و به بگوید چگونه ببینیم و چگونه بیندیشیم. بر ما که ذهن خود را شب به شب برای استعمار شدن در اختیار ارباب میگذاریم. ما. ما همه مسلمانها وهمه خاورمیانه‌ای ها و همه جهان سومی‌های تلف شدنی که آبی که پیش از ذبح شدن جلویمان گذاشته‌اند را با ولع مینوشیم. @Drsalaam
۲۷ اسفند ۱۳۹۷
: 📝 لایک ممنوع نویسنده: دکتر سید بشیر حسینی ناشر: با همکاری کانون اندیشه جوان، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و موسسه مسیر موضوع تخصصی این کتاب «شایعه»، «زودباوری» و «چگونگی مواجهه با اخبار جعلی در فضای مجازی» است. 🔸 چهارده گامی که در این اثر وجود دارد، پیرامون مفهوم زودباوری در فضای مجازی و راهکارهای رهایی از آن بحث می‌کند. 🔹 در گام اول به مفهوم زودباوری پرداخته و در گام دوم چگونگی درگیر شدن مخاطبان در دام آن تشریح شده است. نویسنده گام سوم را به چگونگی تأثیر فنون اقناع بر باور و تصورات کاربران اختصاص داده و در خلال گام‌های چهارم تا هفتم به عنوان اصلی‌ترین عامل زودباوری مورد بررسی قرار گرفته است. 🔸 در گام هشتم، منابع اخبار مورد بحث قرار گرفته و گام‌های نهم تا یازدهم راهکارهای شناخت دروغ در را بیان می‌کند. در گام دوازدهم به عدم مدیریت زمان در فضای مجازی اشاره شده و گام سیزدهم به مقوله فریب در فضای مجازی می‌پردازد. گام چهاردهم نیز به چگونگی مواجه حقیقی با دنیای مجازی اختصاص یافته است. 🔹 عناوین برخی از این گام‌ها عبارتند از: «بشنو و باور نکن»، «بی‌خیال معنی و مفهوم متن»، «باورم نیست ز بد عهدی ایام هنوز!»، «دوای درد بی درمان کجایی» و «انفجار مجازی!». تهیه کتاب از: https://bookroom.ir/book/71393 @savad_rasaneh
۲۷ اسفند ۱۳۹۷
🔸مسابقه ملیِ «کی از همه بدبخت‌تره»؟ 📝احسان محمدی 📍- ما خیلی بدبختیم! + خیییییییلی! - ما خیلی بیچاره ایم! + خییییییلی! این ژانر محبوب خیلی‌هاست. لذت خودبدبخت‌پنداری. اگر کسی هم به این نگاه تردید کند، عده‌ای چنان حمله می‌کنند که انگار از او طلبی دارند، حقوق بگیرشان است و مجبور است دقیقاً مثل آنها فکر کند و می‌گویند: ازت انتظار نداشتیم اینو بگی، تو از حکومت پول گرفتی بگی ما بدبخت نیستیم! ما خیلی بدبختیم. ما خیلی بیچاره‌ایم، ما خیلی خاک توسریم! 📍بعد از نزدیک به بیست سال کار رسانه، می‌دانم چطور می‌شود لایک گرفت. یکی دو جمله شیک از از شاملو، کامو، نیچه و ...وسط می‌اندازی، بعد اضافه می‌کنی که عجب مسئولان بی‌عرضه و احمقی داریم و ما مردم چقدر گل و ماهیم. ما هیچ عیبی نداریم و هر چه هست تقصیر مدیران بی‌لیاقت و دشمن است. بعد جوری ژست می‌گیری که انگار پاسخ تمام مشکلات اجتماعی و اقتصادی توی جیب بغلت است! هیچکس نمی‌فهمد فقط تو می‌فهمی! 📍هرچه هم سیاه‌تر بنویسی به نظر مردمی‌تر و باشعورتری. عده‌ای کف و خون بالا می‌آورند که هنرمند و ورزشکار واقعی توئی! از این ژست‌های بی‌خطر اعتراضی؛ نه مثل حرفی بزنی که برایت دردسر شود. نه! یک چیز بی‌خطری می‌پرانی. چیزی مثل عرفان لایت با طعم نعنا! بعد فیلمش را هم برای سالومه می فرستند که ببین سالومه ما چقدر بدبختیم! احتمالاً BBC و منوتو هم نشانت می‌دهد و احساس می‌کنی قهرمانی ملی هستی و در راه دفاع از خلق حداقل سه بار اعدام شده‌ای! 📍دلایل ناامیدی روشن است و مردم را نمی‌شود با شعاردرمانی و وعده‌های مکرر برای همیشه راضی نگه داشت، دلسردی و ناامیدشدن‌شان اتفاق عجیبی نیست، اما صاحبان فکر و اهل اندیشه و رسانه هم باید بازتولیدکننده حس ناامیدی بشوند؟ 📍فایده‌اش؟ گیرم که فهمیدیم ما بدبخت‌ترین، نسل سوخته‌ترین و بیچاره‌ترین موجودات کره زمین هستیم. هیچ انسانی در طول تاریخ اندازه ما به قهقرا نرفته، خیلی خاک توی سرمان است که روحانی رئیس‌جمهور، رئیسی رئیس قوه‌قضاییه و لاریجانی رئیس مجلس‌مان است. خب بعد چه؟ صورت‌مان را خنج بزنیم؟ مثل نهنگ‌ها خودکشی دسته‌جمعی کنیم؟ منقرض شویم؟ همه‌مان برویم خارج؟ 📍فکر می‌کنم ما مردمی متوسط با حکومتی متوسطیم. گاهی طماع و بی‌فرهنگیم، گاهی فداکار و بزرگوار. حکومت‌مان هم مثل خودمان است. سخت باور می‌کنم که در گوشه‌ای از جهان یک حکومت بد، برآمده از مردمی آگاه و فرشته‌صفت باشد. همانطور که مردمی بی‌مسئولیت و خموده، بعید است حکومتی فوق‌العاده داشته باشند. 📍در خیلی از حوزه‌ها چشم امیدی به حکومت ندارم. در عرصه‌هایی که می‌توانم، برای‌ خودم راه و گریزگاهی می‌سازم که زندگی کنم و لذت ببرم. گاهی هم نمی‌شود، اما دلیلی نمی‌بینم مثل گلام در گالیور هی بگوییم: «من خودم می‌دونم ما موفق نمیشم!» و زانوی امیدواران را سست کنم. 📍ما هیچ چاره‌ای نداریم جز افزایش آگاهی‌مان، تلاش برای ارتقای خودمان و بچه‌هایمان، مطالبه‌گری از حکومت و پرهیز از سفیدنمایی و سیاه‌نمایی مطلق. بین نق و نقد تفاوت هست. غُرغرو بودن نشانه روشنفکری و دانایی نیست. باور کنیم مسابقه کی از همه بدبخت‌تره؟ من! من! من! هیچ برنده‌ای ندارد، اما بازنده‌هایش بسیارند. حتی آنها که در این مسابقه شرکت نکرده‌اند هم می‌بازند. @ehsanmohammadi95
۲ فروردین ۱۳۹۸
✅ دنیای حقیقی را فدای دنیای مجازی نکنیم ! ♦️ ما در فضای مجازی باید به سمتی پیش برویم که بیشترین بهره وری از منافع و کمترین خسارت را متحمل شویم. به اطلاع می رساند : به جهت استفاده مناسب از تعطیلات نوروزی تا پنجم فروردین ماه نمی شود . @manoresane
۲ فروردین ۱۳۹۸
۲ فروردین ۱۳۹۸
طعمه نشویم آن هم چشم بسته ... سواد رسانه ای یعنی داشتن چشمانی تیزبین و درکی درست از اطرافمان که منجر به انتخابهای صحیح میشود!
۲ فروردین ۱۳۹۸
♨️ آنچه که باید درباره خرید آنلاین بدانید... 🔳حدود یک‌سوم از مصرف‌کنندگان تمایل به ترک کیف پول‌های فیزیکی خود و روی آوردن به کیف پول‌های دیجیتالی دارند. سی‌وچهار درصد از مصرف‌کنندگان با حدود سنی 25 سال تا 34 سال نیز تمایل به این موضوع دارند که عددی قابل‌توجه در این منطقه است. 🔳85 درصد از خریداران خانم تصور می‌کنند که توجه به این نظرات در زمان خرید هر محصولی به‌صورت آنلاین بسیار لازم و ضروری است. درواقع می‌توان گفت که تنها 1 درصد از مصرف‌کنندگان هیچ اعتقادی به استفاده و توجه به این نظرات در فضای آنلاین ندارند. 🔳در حدود 60 درصد از مصرف‌کنندگان حداقل یک‌بار در ماه اقدام به انجام خریدی به‌صورت آنلاین می‌کنند و 24 درصد هم حداقل یک‌بار در هفته اقدام به انجام یک خرید آنلاین می‌کنند. از آن دسته افرادی که هفته‌ای یک‌بار اقدام به خرید به‌صورت آنلاین می‌کنند، 30 درصد مرد هستند و 18 درصد زن. 🔳تبلت ها ابزار نهایی کردن خرید در 12.4 درصد از خریدهای انجام‌شده اعلام‌شده، درحالی‌که تنها 10.7 درصد از خریدها توسط گوشی‌های هوشمند نهایی شده‌اند. همچنین مقدار هزینه صرف شده در هر خرید توسط تبلت ها به‌طور متوسط برابر با 98.56$ اعلام‌شده که این رقم برای گوشی‌های هوشمند به‌طور متوسط برابر با 92.37$ بوده است.
۲ فروردین ۱۳۹۸
۲ فروردین ۱۳۹۸