هدایت شده از خبرهای فضای مجازی
گروه توسعه فناوری هوشمند ایرانیان موفق به دریافت مجوز VOD (سرویس ویدیوی درخواستی) شد و بر اساس این مجوز، به زودی پلتفرمی با نام «آیگپ تی وی» راه اندازی خواهد شد.
@seda24
هدایت شده از دیگر خبرهای فضای مجازی
طبق نتایج نظرسنجی ملی اسفندماه ایسپا؛ درصد عضویت مردم ایران در شبکههای اجتماعی مجازی به شرح زیر است:
البته باید توجه داشت که در این نظرسنجی پاسخگو می توانسته چند گزینه را انتخاب کند؛
تلگرام: ۵۵.۹ درصد
واتس آپ: ۲۵.۱ درصد
اینستاگرام: ۲۹.۵ درصد
فیسبوک: ۲ درصد
توئیتر: ۰.۹ درصد
لاین: ۰.۳ درصد
سروش: ۲.۴ درصد
آی گپ: ۰.۵ درصد
بله: ۰.۳ درصد
ایتا: ۰.۶ درصد
گپ: ۰.۲ درصد
بیسفون: ۰.۱ درصد
ساینا: ۰ درصد
۷۰.۶ درصد جوانان ۱۸ تا ۲۹ ساله کشور، در حال حاضر از تلگرام استفاده میکنند.
همچنین ۴۸.۷ درصد جوانان ۱۸ تا ۲۹ ساله کشور، در حال حاضر از اینستاگرام استفاده میکنند.
هدایت شده از دیگر خبرهای فضای مجازی
شورای اخلاقیات هوش مصنوعی گوگل منحل شد
https://dgto.ir/19eu
بهنوش طباطبایی به عنوان یکی از مصرفکنندگان و تبلیغکنندگان یک برند چرم، سوژه شبکه های اجتماعی در چند روز اخیر شده است. او در یک ویدئوی چندثانیهای در پاسخ به این سوال که «چرا از محصولات چرمی استفاده میکند؟»، میگوید: «این اتفاق (تولید چرم) به محیط زیست ما خیلی کمک میکنه. چرا که باعث میشه پشم و پوست حیوان به همون شکل روی زمین باقی نمونه. چون باعث تولید میکروب میشه». صرفنظر از دلایل علمی مشخصی که موافقان و مخالفان صنعت چرم مطرح میکنند، در این کلیپ ما با ماجرای اظهارنظرهای عجیب یکی از سلبریتیها روبهرو هستیم. آنها معمولاً درباره خیلی از اتفاقات نظر میدهند و این سؤال برای مخاطب پیش میآید که منطقشان بر چه مبنایی است؟
توجیه کردن به جای استفاده از منطقی صحیح
چهرههای سرشناس به دلیل شهرت و محبوبیتی که دارند، میتوانند نقش مهمی را در قانع کردن مخاطب ایفا کنند اما آیا اکتفا کردن به شهرت و تعداد زیاد دنبالکنندگان در شبکههای اجتماعی کافی است؟ در روان شناسی اقناع مخاطب با چهار موضوع «گوینده پیام، مخاطب، نوع پیام و نحوه انتقال آن» سروکار داریم. بنابراین مخاطب برای قانع شدن و پذیرش یک دیدگاه، به جز یک چهره سرشناس به استدلالهای درست و محکم هم نیاز دارد. کلیگویی و مبهم حرف زدن، نشان میدهد که گوینده نمیتواند کارش را درست تبلیغ کند و در مسیر اقناعی درستی پیش برود. دلیلها باید توسط مخاطب بهدرستی درک شوند. حالا سوال این است که آیا خود «بهنوش طباطبایی» میداند چرا دقیقاً طرفدار پوششهای چرمی است؟ یا صرفاً پیامهای مبهم مشاوران یک برند خاص را تکرار میکند؟ توضیح مختصری که به نظر میرسد بیشتر کارکرد توجیهی دارد تا یک منطق صحیح.
عصبانیت کاربران اینستاگرام از این ادعا
واکنش کاربران در اینستاگرام هم نشان میدهد که دلیل ساده طباطبایی برای اقناع مخاطب، اکتفا نمیکند و بیشتر باعث عصبانیت آن ها میشود. بههرحال، سلبریتیها آزادند که سبک زندگیشان را انتخاب کنند اما لازم است به این نکته توجه کنند که مخاطب حق دارد سؤال کند و جوابهای منطقی بشنود. اگر بهنوش طباطبایی و دیگر کسانی که از صنعت چرم حمایت میکنند، دقیقاً با فرایند تولید انواع چرم (و نه فقط چرم گاو) آشنا باشند و خودشان برای یکبار هم که شده، از نزدیک ماجرای تولید را ببینند و اطلاعات دقیقی را در این زمینه کسب کنند، با لکنت کمتر و استدلالهای بهتری میتوانند با مخاطبشان حرف بزنند. ممکن است حتی در همین بازدیدها به این نتیجه برسند که طرفداریشان خالی از اشکال نیست و همین اتفاق باعث شود در سبک زندگی، انتخاب پوشش و تبلیغاتشان هم تجدیدنظر کنند. شاید گزینههای دیگری مثل محصولات ارگانیک، انتخاب سالمتری برای محیطزیست باشد و ... .
خبرنویسان جدید
🔹مجله فوربز خبر داد: خبرگزاری آسوشیتدپرس، نوشتن هزاران گزارش ورزشی خود را به رباتها سپرده است. همچنین خبرگزاری رویترز، یاهو ورزشی، و روزنامههای نیویورکتایمز و واشینگتنپست نیز، برای تولید محتوای خبری از هوش مصنوعی بهره میگیرند. خبرگزاری بریتانیایی «پرس اسوشییشن» نیز در حدود ۳۰ هزار گزارش و خبر محلی خود را با هوش مصنوعی تهیه میکند.
🔹واشینگتنپست دو سال پیش نوشته بود حدود ۸۵۰ مقاله خود را ظرف یکسال با استفاده از یک برنامه اختصاصی هوش مصنوعی به نام «هلیوگراف» نوشته و منتشر کرده است. این مقالهها با موضوع انتخابات آمریکا بودند و بیش از ۵۰۰ هزار بار کلیک خوردهاند.
🔹هوش مصنوعی تعداد زیادی قالب روایتی (ادبی، خبری، ورزشی، علمی ...) از پیش طراحی شده در اختیار دارد و دادههای دریافتی را در قالب مورد نظر خود میریزد و بدین طریق از آنها یک روایت خبری درست میکند.
🔹تحریریه رسانههای مختلف اکنون از انواع برنامههای «روزنامهنگاری اتوماتیک» استفاده میکنند که روند راستیآزمایی خبرهای دریافتی،حدف خبرهای جعلی وخلاصه کردن متون را با سرعت بسیار انجام میدهند.
@aledavood
روانشناسی و سواد رسانه ای
ادمین: Vavgh01@
کانال حداقل سه روز در هفته به روز رسانی می شود.
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
#عصرجدید و خیز رسانه ای #ایران برای نقش آفرینی جهانی
امپراطوری رسانه ای غرب سال هاست که با ایجاد تک صدایی و مدیریت افکار عمومی جهان سعی کرده تا اینطور وانمود کند که خواست مردم جهان همان چیزی است که از طریق رسانه های جمعی او منتشر می شوند و عملا تفکری غیر از تفکر غرب گرا در جهان وجود خارجی ندارد و یا لااقل طرفداری ندارد.
ظهور انقلاب اسلامی بسیاری از معادلات دنیای غرب در دنیای واقعی را بهم زد ولی همچنان مردم دنیا تصویر ساخته شده توسط غرب را از طریق رسانه دریافت می کردند و آرمان های سایر کشورها به مخاطبان جهانی نمی رسید.
این ضعف تا آنجا بود که غول های رسانه ای سعی می کردند تا جمهوری اسلامی را علی رغم اشتراکات بسیار زیاد فرهنگی، دینی، منطقه ای و... با کشورهای همسایه و جبهه مقاومت، در تقابل نشان دهند و با تحریک گسل های قومیتی و فرهنگی جایگاه ایران را در دیدگاه مردم منطقه و جهان تخریب کنند.
اما اقدام به هنگام احسانعلیخانی در تولید #عصرجدید و دادن فرصت به شرکت کنندگانی از #افغانستان ، #یمن و #فلسطین در کنار تمام استعدادهای ناب داخلی، برای بروز استعدادهای خود در بستر رسانه ای فارسی زبان و ایرانی در کلاس جهانی، نشان داد که اگر به خود باوری برسیم می توانیم از ظرفیت های رسانه ای موجود برای نقش آفرینی در مقیاس جهانی استفاده کنیم.
#رسانهملی می تواند در قالب برنامه های جذابی مانند #عصرجدید و استفاده از ظرفیت فرهنگی پر غنای ایرانی-اسلامی در مقیاس جهانی نقش آفرینی کند و غیر از بخش های خبری و سیاسی با به خدمت گرفتن تمام پتانسیل های حوزه #سرگرمی در چارچوب فرهنگ ایرانی با قدرت به ترسیم تصویر واقعی و صحیح از ایران، در داخل و خارج بپردازد.
#عصرجدید
#رسانهملی
Mliteracy
@resane_ravanshenasi
🚻#توالت_نوشتهای_دیجیتال
به نظر شما چرا در #فضای_مجازی ما، فحاشی و بیاخلاقی انقدر رایج است؟
.
💻 فضای مجازی، هم میتونه فرصتی برای رشد جمعی و بهتر شدن ما باشه، هم میتونه پدیدهای بنامِ #توالت_نوشتهای_دیجیتال باشه.
.
🖍 اگر تا دیروز در و دیوار توالتهای عمومی محلی برای #تخلیه_عصبی انواع فحاشیهای #جنسی و #سیاسی بود تا بعضی از افراد در سایه #ناشناس بودن به انواع عقدهگشایی و انتقامهای عصبی و شخصی متوسل بشن، متأسفانه بخشی از فضای مجازی امروز ما هم عملاً همین کارکرد رو پیدا کرده تا در پوشش مبهم بودنِ هویتهای مجازی، در واکنش به هر امری که خلافآمد نظرات و تمایلات ماست؛ کژکارکردهای جدیدی رو از طریق حملههای انتحاری به پیج فلان فوتبالیست و داور و بازیگر و سیاستمدار خلق کنیم و به رکوردهای زشت خودمون در این زمینه هم گاهی افتخار کنیم!
.
📌اختلاف نظر درباره موضوعات مختلف یک امر طبیعی در جوامع انسانیه که میتونه مایه رشد باشه؛ اما چیزی که عمدتا باعث #تفاوت جوامع میشه، به #نحوه_ابراز موافقتها و مخالفتها یا در واقع امکان و عدم امکان گفتگو برمیگرده!
جوامع #اخلاقی، درباره اختلافات با #منطق تٲمل و با #احترام تعامل میکنند تا به #رشد_جمعی برسن.
در نقطه مقابل اما کوچکترین اختلاف نظر یا سلیقه، بدون توجه به استدلالها و هیچ بحث و گفتگویی منجر به #عصبیت و فحاشی و رفتارهای غیراخلاقی میشه.
طبیعتاً هیچ فردی بدون اشکال نیست اما عادت به نگاههای سیاه و سفید یا صفر و یکی در جوامعی که تخریب در اونها عادیتر از گفتگو و تلاش برای اصلاحه، منجر به عمیقتر شدن دشمنیها و سیاهیها میشه.
.
❓واقعا چرا در #فضای_مجازی ما، پرخاشگری و عصبانیت انقدر رایج است؟
.
پ.ن1⃣
میشود با یک ایده موافق نبود اما با زبان منطقی، آرام و محترم مخالفت و گفتگو کرد
منطق غلط اما زبان توهین و تحقیر و زخم زبان را جای منطق میگذارد تا با هیاهو و تحقیر، مخالفش را ساکت کند!
.
پ.ن2⃣
ما میراثدار تاریخ و ادبیاتی هستیم که در آن ادب مرد به از دولت اوست
خدایش بیامرزد جمشیدخان مشایخی را
پیرمرد چقدر برای عادتهای بدی که پنجه به چهره ایران میکشید؛ دلگیر میشد و با شجاعت جای همه مقصرها عذرخواه بود
خوب نیست ویکیپدیا طومار واکنشهای زشتمان به چهرههای داخلی و خارجی را هر روز بلندتر کند!
.
پ.ن3⃣
کامنتهای پست قبل تعمداً حذف نشده، اگرچه تلخ ولی مرور اونها عبرتآموزه و نشان از شدت و حدّتِ عصبیت، احساسی بودن، تصمیمگیری غیرمودبانه در لحظه و توانایی پایین در #حل_مساله است.
.
پ.ن4⃣
اگر محصول یا هنری مال ما نباشد اما با فرهنگ و سبک زندگی ما همنشین و همساز شود، از خودمان میدانیمش؛ اما مهمان غریبه و تقلیدیِ صرف، بدون هیچگونه بومیسازی و همگرایی، مهمان ناخوانده است!
#sbhosseini
drbashirhosseini
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰 ابطال پذیری مهندسی کاریکاتوری انقلاب در جامعه امروز ایران
(از تسری بحران اقتصادی تا ذهنیت سازی برای انفجار سیاسی )
✅یکی از مسائلی که التهابات روانی جامعه را در جهت کم رنگ کردن ثبات افزایش می دهد ، وخیم نشان دادن وضعیت کشور است ۰ در این رابطه می توان بیماری را فرض نمود که فقط دل درد و یا سر درد قابل علاجی دارد ، ولی طبیب بی مروت به او می گوید تمام بدنش سرطانی است و مرگ پایان کار بیمار می باشد ؛ در صورت پذیرش این امر توسط بیمار ، نه تنها او از لحاظ روانی قادر به هیچ حرکت سالم سازی نیست ، بلکه همان سردرد و دل درد اولیه را هم بزرگ جلوه خواهد داد ۰ با این مثال بهتر می توان به وضعیت روانی - سیاسی فعلی پرداخت :
🔴اول : تاکید زیاد بر بحران اقتصادی: اگر بر فرض شرایط فعلی کشور ما وضعیت بحران اقتصادی باشد، در گام اول در این جنگ روانی گفته می شود که این بیماری اقتصادی ، لاعلاج و سرطان زاست و شرایط غیر قابل مهار است ۰ با این سخن دل مردم را خالی کرده و آینده را تیره و تار جلوه می دهند ۰
🔵دوم : تسری این مسئله به سایر ابعاد و شئونات جامعه ؛ در این راستا بحران اقتصادی را به بحران سیاسی و فرهنگی و در نتیجه به "بحران مشروعیت " تداوم می دهند و بخصوص رسانه های حرفه ای ، با جنگ روانی کاری می کنند تا مسائل اصلی و فرعی جایشان عوض شده و در نتیجه شرایط التهاب بر جامعه سیطره یابد۰
🔴سوم کم کردن فاصله بحران تا انفجار : می دانیم مشکلات اقتصادی صرف و حتی بحران های اجتماعی و سیاسی می تواند از سوی عقلای قوم ، کنترل و به تدریج مرتفع گردد ؛ این مسئله صدها بار در تاریخ تحولات ایران و حتی غرب اتفاق افتاده است ؛ اما دستگاه جنگ روانی که دنبال نوعی "مهندسی و انقلاب سازی" کاذب است ، سعی می کند فاصله زیاد بحران تا انفجار یا (همان انقلاب) را یک شبه طی کرده و از این آب گل آلود ماهی خیلی بزرگ بگیرد ۰ به نظر می رسد در برخی تجارب تاریخی تحولات اجتماعی و سیاسی حتی در مرحله انفجار هم مسئله قابل کنترل بوده است ؛ چنانکه انقلاب امام در سال ۴۲ با ترفندهای خاصی از سوی رژیم پهلوی و غرب کنترل گردید ۰ در حقیقت در این مرحله گاهی سیلاب محکمی می آید ، ولی مسیرهایی در جامعه برای هدایت انرژی سیل ایجاد می شود که در نهایت قدرت تخریب آن را از بین می برد ۰
🔵به نظر می رسد طی نمودن سریع این مراحل و تبدیل یکی به دیگری در شرایط فعلی انقلاب غیر ممکن است و این چنین پروسه ای در واقعیت اتفاق نخواهد افتاد ؛ ولی به جای آن در فضای مجازی و روانی نوعی "مهندسی گذار" از "بحران به انقلاب " طراحی شده است که باید خطوط کلی آن شناخته گردد ۰
گام اولیه خنثی سازی این پروژه ، نشان دادن ذات حقیقی و تجربه تاریخی یک انقلاب واقعی می باشد۰ طنز تلخ قضیه اینجاست که غربی ها که در مواجهه با امواج سنگین یک انقلاب واقعی مثل انقلاب ۱۳۵۷ ایران حتی در ماههای آخر آن ، دنبال مدیریت و کنترل انقلاب بودند ، در این شرایط که اصلا قابل قیاس با آن دوران نیست از بن بست و ناامیدی و لاینحل بودن مسائل سخن گفته و این القائات را به جامعه به اصطلاح پمپاژ می کنند ۰
🔴از جمله مسائل ضد بحران بعد از وقوف به صورت مسئله واقعی و جدا نمودن یک انقلاب واقعی از شبیه سازی کاریکاتوری آن ، این است که در مرحله معضل اجتماعی و یا بحران اقتصادی با مدیریت" تاکتیک های موثر در یک استراتژی ثبات پذیر مشروعیت زا " بر این روند مهندسی شده مسلط و با برنامه ریزی آن را خنثی نمود۰ و البته ممتنع بودن انفجار و یا طولانی دیده شدن مسیر بحران به انقلاب دلیل بر کم کاری مدیران و نقد ناپذیری و سنگین شدن و توجیه سوء مدیریت های خرد و کلان در مرحله بحران و حل ننمودن آنها نباید تفسیر گردد۰
✅تجربه بی تفاوتی مردم در مرحله نظام سازی مشروطیت در ایران نشان می دهد ، دوباره انقلابی شبیه مشروطیت ایجاد نگشت ؛ ولی استعماری که از درب بیرون رفته بود از پنجره و یا منافذ تساهل و خوش خیالی مشروطه خواهان بازگشت ۰ ماجرای تلخ قزاق و قزاق زاده ای که پنجاه سال بر سرنوشت یک ملت حاکم شدند نه فقط حاصل ترفند استعمار ، بلکه ثمره بی بصیرتی مردم آن زمان می باشد۰
بی بصیرتی سیاسی نتیجه اجتناب ناپذیر گم شدن "خط " در تاریخ است۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از انجمن سواد رسانه طلاب
#اینفوگرافی:
🔟 نکته درباره استفاده از #شبکه_های_اجتماعی
#فضای_مجازی
#سواد_رسانه
#تلفن_همراه
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
هدایت شده از انجمن سواد رسانه طلاب
💠نگاه کردن به رسانههای تصویری وقت تلف کردن است
🎙پروفسور حمید مولانا
(استاد بین المللی رسانه و ارتباطات)
◀️ آموزش، مسئله ای است که رسانه های داخلی آن را فراموش کرده اند. همواره رادیو گوش دادن، مد خوب نیست. مد خوب، بازی کردن با لوازم و آلات نیست. براساس مطالعاتی که در غرب شده است، تلویزیون و رادیو و فیلم و سینما را کسانی مشاهده می کنند که سواد و خلاقیت بسیار کمتری دارند. نخبگان، خلاق هستند.
◀️ جمعیتی که علاقه ها و گرایش های متنوعی در زندگی شان دارند، اصلا جزو بینندگان و شنوندگان و استفاده کننده های رادیو، سینما، تلویزیون و ماهواره نیستند. این نتیجه ی ۶۰ سال بررسی جامعه شناسان و ارتباط شناسان دنیا است. پیام اصلی ما باید این باشد که نگاه کردن به رسانه های تصویری، وقت تلف کردن است. کارهای دیگر هم می شود انجام داد. این را ما باید مُد کنیم.
#پروفسور_مولانا
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh