✍️#تکنیک_شاه_ماهی_سرخ
🎯به این جمله دقت کنید! من نباید جریمه شوم. پلیس هم به جای اینکه به کار اصلی اش بپردازد یعنی جیب زن ها و معتادها را از خیابان جمع کند، می آید سراغ من که در یک خیابان خلوت به جای ۸۰ کیلومتر ۸۵ کیلومتر بر ساعت سرعت داشته ام آن هم برای اینکه به کلاسم برسم. ببینید با دانشگاهیان چه برخوردی می کنند در حالی که جیب زن ها آزادند.
📌در این استدلال از تکنیک شاه ماهی سرخ برای #فریب/ #مغالطه استفاده شده است. موضوع اصلی چیست؟ جریمه به خاطر خلافی که مرتکب شده. اما این جا پلیس سرزنش میشود که چرا کار اصلیاش را انجام نمیدهد. اما کار اصلی اش از نظر گوینده فریب کار چیست؟ یک موضوع کاملا نامربوط: مشکلاتی که در جامعه وجود دارد به نام جیب زن ها و معتادها.
شاهماهی سرخ یک استدلال #مغلطهآمیز است که سازوکارش بر اساس #پرت_سازی_حواس متکی است. در این تکنیک مرکز توجه منحرف میشود و توجه افراد به موضوعات نامرتبط کشانده می شود.
🔆اصطلاح شاه ماهی سرخ از کجا آمده است. شاهماهی سرخ ظاهرا اسم عجیبی است. اما داستان این است که این ماهی بوی شدیدی دارد و شکارچیان پی برده اند که باعث میشود جایی که بوی آن بپیچد، سگهای شکاری نتوانند بوهای ضعیفتر (مثلا خرگوشی که در جستجوی آن است) را دنبال کنند. تکنیک فریب شاهماهی سرخ هم همین کار را میکند؛ یک موضوع بیربط اما جذاب را وارد استدلال میکنند تا توجه را از موضوع اصلی منحرف کند. در این حالت مخاطبان ممکن است مسیر غلطی را دنبال کنند. اصطلاح نعل وارونه در زبان فارسی نیز به این شگردی برای رد گم کردن اشاره دارد. نعل را که به صورت وارونه به پای اسب بزنید، اثری که بر روی جاده میگذارد، جهتی خلاف جهت واقعی حرکت را نشان میدهد.
💢مراحل تکنیک فریب شاهماهی سرخ این است:
۱. زمانی که موضوع اول مطرح است.
۲. موضوع دوم که ربطی به موضوع الف ندارد اما ظاهرا ربط دارد و البته جذاب و حواس ربا [مانند دل ربا] است وارد بحث کنید.
۳. موضوع اول را فراموش کنید و بحث بر سر موضوع دوم را ادامه دهید.
شاهماهی سرخ زمانی بیشترین تاثیر را میگذارد که موضوع بیربط دوم، موضوعی باشد که بسیار جذاب (مانند عدالت) یا بسیار حساس (مانند رسوایی جنسی) باشد. به مثال زیر دقت کنید:
نفر اول: رییس جمهور کشور ایکس عملکرد بسیار خوبی دارد و توانسته است میزان اشتغال را در کشور به خوبی بالا برود و سطح رفاه در دوران او به خوبی و به وضوح افزایش پیدا کرده است.
نفر دوم: البته عملکرد یک رییس جمهور باید در ابعاد مختلف دیده شود. متاسفانه این رییس جمهور در افراد فقیر جامعه جایگاهی ندارد. چرا که از یک خانواده ثروتمند است، ماشین و خانه اش بسیار اشرافی است و در ضمن در دوران ریاست جمهوری اش هم یک پرونده فساد جنسی داشته است.
می بینید دوباره شاه ماهی سرخ بدبو در مسیر افکار ما قرار گرفت: اشرافی بودن و لاابالی بودن درست در زمانی مطرح می شود که مساله عملکرد اقتصادی آن مطرح است. اما این دو موضوع آنقدر جذاب (بخوانید آنقدر بدبو) است که تمام حواس ها را پرت می کند.
حالا سعی کنید شاه ماهی سرخ را در این جمله بیابید. پیشنهاد سرمایه گذاری شما در حوزه معدن جذاب است. اما دقت کنید که شرکت سرمایه گذاری آماندا هم که شرکت بدنامی است و در حوزه که ورود کرده یا فساد یا شکست داشته است نیز حوزه معدن را برای سرمایه گذاری انتخاب کرده است.
☑️⭕️ تجویز راهبردی:
برای مقابله با تکنیک فریب شاه ماهی سرخ سه گام بردارید:
۱: موضوعات فرعی را از موضوعات اصلی تفکیک کنید.
۲: تاکید کنید که ما می خواهیم در این جلسه/گفتگو/مناظره در مورد موضوع اصلی صحبت کنیم و بگویید که موضوعات فرعی در جای خود می تواند مورد بررسی قرار گیرد و ممکن است با اهمیت نیز باشند اما در این جا این موضوع بی ربط است.
۳: موضوع اصلی را بر اساس شواهد، مدارک، منطق، استدلال بررسی کنید و سعی کنید از ورود مجدد شاه ماهی های سرخ جلوگیری کنید.
مثلا در مورد رییس جمهور کشور ایکس باید گفت: هدف ما بررسی عملکرد اقتصادی یک دولت است نه موارد دیگر. در ضمن تجربه نشان داده اشرافی بودن یک رییس جمهور ارتباط همیشگی با توفیق اقتصادی یا عدالت اجتماعی ندارد. چه بسا روسای جمهوری که به ظاهر غیراشرافی بودند اما شاخص های عدالت اقتصادی-اجتماعی را بدتر کردند و چه بسیار روسای جمهوری که از خانواده های متمول بودند اما کشورشان عدالت بیشتری را تجربه کرد. همچنین مسایل اخلاقی فردی به ما ربطی ندارند ما به اخلاق اجتماعی مسوولان می پردازیم همچون تحمل مخالفین، شفافیت، پاسخگویی به مردم و رسانه ها و … بنابراین برمی گردیم به موضوع اصلی بحث یعنی عملکرد اقتصادی.
✅طی روزهای آینده با تکنیکهای پرکاربرد رسانهای و تبلیغی بیشتر آشنا خواهید شد.
#تکنیک_فریب
#سواد_رسانهای
asrehooshmandi
@resane_ravanshenasi
✍سواد انتقادی چیست و چرا باید از کودکی فرزندانمان به سواد انتقادی مجهز شوند؟
🔸فرزندان ما در جهانی زندگی می کنند که مملو از القائات رسانه ای، توهمات فریبنده تبلیغات و ایدئولوژی هاست. آنقدر این فضا بر فرزندان ما فشار وارد می کند که قدرت انتخاب را از آنها و حتی بزرگسالان می رباید.
✅ اما بهترین چاره برای حفظ استقلال شخصیت و از کف نرفتن قدرت انتخاب در بچه ها چیست؟
🔸 فرزندانی که از کودکی در محیط خانه و مدرسه، "منتقدانه" رشد می کنند، اجازه نمی دهند قدرت انتخاب و استقلال عمل آن ها ربوده شود.
با تفکر انتقادی شهروندانی تربیت می شوند که با احساس زندگی می کنند، اما با عقل تصمیم می گیرند. در واقع اینها کسانی هستند که سطح انتظارشان از محیط و جامعه بالاتر از دیگران است و به راحتی سر تعظیم در برابر هیچ قدرتی اعم از امپراتوری تبلیغات، ایدئولوژی های فریبنده و حکومت های خودکامه فرو نمی آورند.
🔹 اگر به تفکر انتقادی به عنوان یک مهارت نگاه کنیم، کسی که انتقادی می اندیشد باید دارای مهارت هایی همچون جسارت در طرح پرسش، اهل خوب شنیدن، کسب اطلاعات، پرهیز از برخورد تند با دیدگاه های مخالف، ادعای کمتر و دلیل بیشتر، صبر و حوصله و آمادگی روحی و روانی بالا برای پذیرش ایده های جدید باشد.
🔸اگر به تفکر انتقادی به عنوان یک سواد بنگریم، مواجهه ما با مسائل پیرامونی، منطقی تر خواهد شد.
🔹 سواد انتقادی برای دانش آموزان امروز که چسبندگی بسیار بالایی به رایانه و اینترنت و دنیای دیجیتال دارند، یک ضرورت است.
🔺منبع:
- چیستی تفکر انتقادی و وضعیت آن در آموزش و پرورش ایران"، ارائه ای از مرتضی نظری در میز اندیشه انجمن اسلامی معلمان ایران، تیرماه ۱۳۹۳
کارگروه #خانواده_مشاوره_سلامت_فردی_اجتماعی_انجمن_سواد_رسانه_ای
#انجمن_سواد_رسانه_ای_ایران
MLITERACY
@resane_ravanshenasi
❎#پروپاگاندا، انواع و تاثیراتش
♨️پروپاگاندا نه همیشه به صورت دروغهای بزرگ، بلکه گاهی در لباس فریبهای کوچک رخ مینماید؛ فریبهایی که چون ناخودآگاه انسانها را هدف قرار میدهند، همچون اسب تروا میتوانند با خیالی آسوده راه خود را به قلعهی ذهن ما باز کنند.
فیلیپ تایلر،استاد سابق خبرنگاری در دانشگاه لیدز انگلستان، در سال ۲۰۰۵ و یوهان گالتینگ، کارشناس خبرنگاری جنگ و صلح، در سال ۲۰۱۱ مواضع سختی در مخالفت با پروپاگاندا اتخاذ کردند. به گفته آنها پروپاگاندا سبب #انتقال_معلومات_ساختگی_و_ دروغین میشود و #حقایق را پایمال میکند.
🔆روش های رایج برای موفقیت پروپاگاندا
#برچسب_زدن: برانگیختن وحشت یا تعصب افراد جامعه علیه یک گروه.
#شعار_های_فریبنده: دادن شعارهایی با مفهوم مبهم و کلّی.
#حمله_شخصی: حمله کردن به شخصیت فرد؛ اتهام روابط نامشروع یا خیانت به کشور به جای رد کردن منطقی افکار و سخنان او.
#تکرار: تکرار بی وقفه یک حرف، مخصوصاً اگر یک شعار ساده باشد، باعث می شود که کم کم به عنوان یک حقیقت بدیهی پذیرفته شود.
#توسل به اکثریت: القای این حس که اکثریت مردم پیرو این فرد یا حزب هستند و پیروزی آن قطعی است.
#دروغ_بزرگ: بیان دروغی چنان بزرگ که هیچ کس فکرش را هم نمیکند که کسی آنقدر بی شرم باشد که چنین گستاخانه حقیقت را تحریف کند، در نتیجه همگان آن دروغ را باور خواهند کرد.
🔆قربانیان پروپاگاندا
سازندگان پروپاگاندا موادی را تولید میکنند که مخاطبان یک رسانه را در مورد یک موضوع خاص خوشحال یا غمگین کند. پروپاگاندا غریزه شادی و غم یا خوشی و ناخوشی را هدف قرار میدهد و تلاش میکند تا مخاطبان یک رسانه را بر ضد یک چیز تحریک کند و تصمیمات سیاسی و اجتماعی آنها را وارد یک مسیر جدید بکند.
#رسانهها، #خبرنگاران و #مخاطبان از جمله قربانیان پروپاگاندا هستند که در میان اینها بیشترین زیان متوجه مخاطب میشود. مخاطبان رسانهها معمولا با دو نوع پروپاگاندا روبهرو میشوند.
پروپاگاندای نرم: این نوع پروپاگاندا میتواند یک تابلو نصب شده یک شرکت تجارتی در یک جاده باشد، یا اعلانی تجاری باشد که بر صفحه تلویزیون نقش میبندد، یا یک سخنرانی باشد که ممکن است در چند ثانیه دیدگاه یک شخص یا یک گروه را عوض کند. شرکتهای تجارتی میکوشند تا در مخاطبان رسانهها این حس را ایجاد کنند که اگر آن کالای مشخص را خریداری نکنند تنها میمانند و از دوستان و آشنایان خود عقب میافتند.
پروپاگاندای سیاسی و نظامی: تمرکز بر #برانگختن_احساسات_مخاطب با استفاده از پروپاگاندا برای این ضروری پنداشته میشود که واکنش احساسی بسیار تحریککننده و پرهیجان است. بنابراین سیاستگذاران دولتی و نظامی اکثرا تلاش میکنند تا مطالبی را منتشر کنند که با احساسات رابطه داشته باشد.
سازندگان پروپاگاندا با توجه به اوضاع سعی میکنند #فضاهای_خالی_ذهن مخاطبان را هدف قرار دهند و آن طوری که خود میخواهند پر کنند. به این ترتیب میل به انتخاب در ذهن مخاطب از بین میرود و کنترل به دست مجریان پروپاگاندا میافتد. پروپاگاندا #عبارتها_و_کلمههای مخصوص خود را دارد. مجریان پروپاگاندا سعی میکنند تا با استفاده از این عبارتها و کلمهها ناکامیهای طرف خودی را پنهان کنند و مخاطبان را به مخالفت با گروه مقابل تحریک کنند.
مثلا در شرایط جنگی کاربرد کلمههای ''بیرحمانه'' و ''ظالمانه'' اوج میگیرد. سخنگو تلاش میکند تا با استفاده از این قبیل کلمهها یا عملکرد خود را پنهان کند یا خود را محق جلوه دهد و طرف مقابل را شایسته ملامت معرفی کند.
به کلمات زیر دقت کنید و ببینید که به ظاهر همه آنها یک معنا دارند درحالی که در واقع بار معنایی و روانی هر کدام از کلمات با دیگری تفاوت دارد. همین عنوان سازی باعث می شود ما فردی را شهید اما بی بی سی کشته بخواند. همین روش باعث می شود ما برخی را منتقد اما رسانه هایی آنها را معترض بنامند. در ظاهر برای مخاطب هر دو اینها یکی است اما در عمل با یکدیگر فرق دارند.
✳️رزمنده ـ جنگجو ـ مبارز
✳️دولت ـ نظام ـ رژیم ـحکومت ــ حاکمیت
✳️واکنش ـ تلافي ـ دفاع
✳️عدم احراز صلاحیت ـ رد صلاحيت
✳️سانسورـ تحريف
✳️معترض ـ آشوبگر
✳️فرار ـ عقب نشيني
✳️اعتصاب ـ تحصن ـ تجمع ـ راهپیمایی ـ تظاهرات
✳️هلاکت ـ مرگ ـ وفات ـ شهادت
بنابراین باید بدانیم #واژه_ها در اخبار، بی دلیل انتخاب نمی شوند. هر واژه بر روی مخاطب اثر خاص خود را دارد. به همین ترتیب جملههایی مانند ''کشور ما تحت تهدید قرار دارد''، ''ما چاره دیگر نداشتیم''، ''همین اکنون باید دست بکار شویم''، یا ''ما تحت تهاجم دشمن قرار داریم''. با استفاده از این نوع جملهها است که سخنگو میکوشد به ذهن مخاطبان راه یابد و یا آنها را پشتیبان خود کند و یا علیه گروهی دیگر بشوران یا او را وادار به پذیرش کند که راهی جز تسلیم وجود ندارد.
#معصومه_نصیری _مدرس_سواد_رسانهای
asrehooshmandi
روانشناسی و سواد رسانه ای
ادمین: Vavgh01@
کانال حداقل سه روز در هفته به روز رسانی می شود.
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
هدایت شده از دیگر خبرهای فضای مجازی
دونالد ترامپ روز جمعه در حساب توئیتری خود نوشت:
رسانههای خبری دروغین با پوشش خبری شدیداً نادرست در مورد ایران به کشور ضربه میزنند اما دستکم ایران سر درگم شده که چه خبر است؛ چی درست و چه چیزی نادرست است که اتفاقاً شاید خیلی هم بد نباشد.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این ادعای ترامپ توئیت کرد:
وقتی تیم 'ب' یک حرف میزند و دونالد ترامپ حرف دیگری، کاملاً آشکار است که چه کسی نمیداند چه فکری باید بکند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خطاب به ترامپ:
منشاء فیک نیوز، مشاورانت هستند.
به نظر میرسد که وی از سایه خودش هم می ترسد.
جهرمی به شبکه «فاکس نیوز» و برنامه «فاکس اند فرندز» (fox and friends) توصیه کرد که آنها برای مشاوران نابخرد ترامپ، شامل استیو بَنِن (استراتژیست پیشین کاخ سفید و مشاور پیشین و جنجالی رئیس جمهوری آمریکا)، جان بولتون (مشاور امنیت ملی کاخ سفید)، «جرد کوشنر» (داماد ترامپ)، و «استیون میلر» (مشاور پیشین سیاسی)، یک برنامه آموزشی تهیه کنند.
هدایت شده از دیگر خبرهای فضای مجازی
«در پژوهشگاههای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای کمک به سواد رسانهای، سامانهای در حال طراحی است که این سامانه بتواند صحت و راستی اخبار را ارزیابی کند و مشخص کند آیا منبع این خبر موثق است.»
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان مطلب فوق و با اشاره به راهکار مقابله با شایعهها، اظهار کرد: باید ابزارهایی در اختیار مردم قرار گیرد که قدرت آنها برای سنجش و ارزیابی اخبار افزایش یابد برای تحقق این مهم باید مجموعههایی شکل گیرد که اخبار را بررسی و صحت آنها را به مردم گزارش دهند.
محمد جواد آذری جهرمی در ادامه افزود: بهترین شیوه این است که ما فعالانه برخورد کنیم یعنی اگر قرار است اتفاقی رخ دهد نگذاریم دیگران ابتدا مسائل را بازگو کنند بلکه خودمان با صداقت و درستی مطالب را با مردم در میان بگذاریم.
آذری جهرمی، ادامه داد: اگرچه کم فروشی اینترنت توسط برخی اپراتورها اتفاق ناگواری است اما ما بدون لکنت زبان این موضوع را با مردم در میان گذاشتیم. این موضوع میتوانست شایعههایی بسیاری ایجاد کند. در برخی موارد سکوتهای بیجا باعث دامن زدن به شایعات میشود.
"جنجالانگیزی یک #مانکن در مدارس"
کلیپهایی که این روزها در فضای بهاصطلاح مجازی بیشتر به چشم میخورد خبر از ماجرایی عجیب و پیچیده میدهد که بیش از هر چیزی ابتدا نیاز به بررسی از زوایای گوناگون دارد؛ کلیپی با عنوان «جنتلمن» نهتنها #فضای_مجازی که حتی فضای حقیقی مدارس را نیز متأثر کرده است.
ازآنجاکه هدف از نگارش این سطور تبیین وقایع است، خوانندگان را به ذکر نکاتی کوتاه دعوت میکنم و قضاوت را بر عهده مخاطبان میگذارم.
1. در قریب بهاتفاق کلیپهای منتشرشده از مدارس، شاهد پخش یک موزیک خاص با مضمونی سخیف و جنسی هستیم و بهسختی میتوان این مسئله را اتفاقی قلمداد کرد. بهویژه آنکه توجه داشته باشیم این اتفاق در مدارس افتاده است نه دانشگاه که فضای بازتری نسبت به مدرسه در امور فرهنگی دارد. اینکه تمامی مدیران این #مدارس به شکل اتفاقی به یک #موسیقی خاص علاقه داشته باشند و علاوه بر هنجارهای موجود در جامعه دینی ایران همان را برای دانش آموزان خود پخش کنند در حد محال است. آنهم موزیکی که خواننده فراری آن اذعان دارد برای گروهی خاص و جهت پخش در فضایی خاص تولید کرده است.
2. برای همه کسانی که حتی یکبار با آموزش و پروش همکاری داشتهاند مانند روز روشن است که با سازوکار موجود در #آموزشوپرورش، بدون بخشنامه امکان برگزاری هیچ مراسم و برنامه فوقالعادهای اعم از برنامههای مرتبط با مناسبتهای ملی، مذهبی و غیر آن وجود ندارد و یا در حد محال است.
3. تقریباً تمامی دانش آموزان مدارسی که کلیپ آنها منتشرشده است شعر را حفظ هستند. اگر ساسان حیدری #خواننده توانمند و مشهوری بود و فعالیت وی و نیز پخش آثار او در فضای عمومی کشور ممنوع نبود، در بهترین حالت میشد قبول کرد که چند نفر از هر کلاس که بیشتر به خوانندههای فراری علاقه دارند به خاطر علاقه شخصی ترانه او را حفظ باشند، اما همخوانی جمعی یک موسیقی زننده از سوی همه #دانش_آموزان نشان از آن دارد که در قریب بهاتفاق مدارس، هنگام فیلمبرداری و مستندسازی این ماجرا بار چندمی بوده است که این #موزیک پخش میشده است.
4. این اتفاقها بدون عقبه فکری و روان نبوده است. وقتی کمی صفحات تاریخ را ورق میزنیم، چند نکته را مشاهده میکنیم که میتوان آنها را به این مسئله ربط داد که بهعنوانمثال به یکی دو مورد اشاره میشود:
- اعلان مسئولان دولتی ازجمله خانم ابتکار بهعنوان معاون #رئیسجمهور در امور #زنان و #خانواده در تاریخ 28/7/97 مبنی بر اینکه افسردگی، جامعه را بهشدت تهدید میکند.
- خبر آماده شدن طرح شادسازی مدارس و مراکز آموزشی به این بهانه و صدور بخشنامههایی در این راستا که در میان خطوط خبری مختلف پنهان شد و کسی در آن زمان نفهمید ماجرای این طرح و شکل و محتوای آن چیست؟
5. با پخش شدن این کلیپها که در قالب و محتوا متحد هستند میتوان محتوای طرح مذکور تا حدی حدس زد. این نکته زمانی بیشتر قریببهیقین میشود که تمامی این ماجراها درست زمانی اتفاق میافتد که امام جامعه مسلمین نسبت به اجرایی سازی #سند_2030 تذکر و هشدار میدهند و آن را تربیت پیادهنظام برای نظام سلطه معرفی مینمایند و از مردم و مسئولان میخواهند هم با این سند و هم با عوامل آن مقابله کنند.
6. دقت در این نکته جالب است که شاهد خط خبری رسانههای معاند ازجمله #بیبیسی از لحظات اول انتشار این کلیپها هستیم. این رسانههای وامدار #آمریکا و #انگلیس با انتشار این کلیپها و معرفی این اتفاقات بهعنوان انتخاب نسل جدید تلاش کردند این نوع گرایش را هنجاری جدید معرفی کنند که از اراده ملت جوشیده است و آن را در مقابل ارزشهای دینی و اخلاقی جامعه قرار دادند. این رسانهها با نادیده گرفتن دغدغههای والدین و حتی دانشآموزانی که نسبت به این امور معترض بودند، هنجارهای جدید خود خوانده را خواست مردم (!) خواندند و تلاش کردند هنجارهای دینی جامعه را به حکومت، حاکمیت و مسائل سیاسی ربط دهند و دوگانهای پیرامون آن ایجاد کنند.
دریکی از این شیطنتها #رسانه دولتی انگلیس کودکانی که با آهنگ مانکن رقصیدند را طرفداران ساسی نامید و ادعا کرد این نسل آن چیزی نخواهد شد که حکومت میخواهد و حکومت میخواهد مردم را به افرادی تبدیل کند که بیهیچ فکری خود را درراه اهداف نظام به کشتن دهند. در این گزارش، دوگانه سازی میان دو مسئله اتفاق افتاده است؛ گزارشگر اندک انقلابیون نسل جدید (!) را طرفداران #شهید_حججی معرفی میکنند و در مقابل باقی افراد جامعه را که شروع به رقصیدن کردهاند را با استدلال اینکه کودکان نسل نو به آهنگ مانکن اقبال بیشتری دارند و آنها را حفظ هستند، آنها را طرفداران این مانکن بیروح میخواند.
ادامه در پست بعدی👇
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
7. همزمانی این وقایع با تلاش آشکار عدهای برای بهزانو درآوردن #جمهوری_اسلامی در امور مختلف #فرهنگی، #سیاسی، #اقتصادی و اذعان برخی مسئولان در همایشهای بینالمللی نسبت به اجرایی سازی سند ننگین 2030 انسان در قالب چهارشنبههای سفید، تجمعهای غیرقانونی در دانشگاه از سوی مردان برای اعتراض به حجاب بانوان و ... انسان عاقل را به این باور میرساند که محال است این وقایع آنهم به این شکل، اتفاقی باشد یا حاصل توطئه تعدادی مدیر و معاون در چند مدرسه.
اینکه چه اهداف مستقیم و غیرمستقیمی پشت این ماجرا و وقایعی شبیه به این امر خوابیده است نیاز به واکاوی بیشتر و کسب بصیرت روزافزون دارد که ضرورت بازنگری نسبت به هشدارهای #رهبری را بیشازپیش آشکار میکند.
علی قهرمانی - عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه طلاب
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
هدایت شده از انجمن سواد رسانه طلاب
1551262796-10196-22-7.pdf
438.7K
🔹مقاله: بررسی رابطه سواد رسانهای و تهاجم فرهنگی در شبکههای اجتماعی
نویسندگان: سید علی محمد رضوی - نصرت الله نعمتی فر - سید حسین موسوی
🔹منبع: اسلام و مطالعات اجتماعی سال ششم پاییز 1397 شماره 2 (پیاپی 22)
🔸کلید واژه ها: #شبکه_های_اجتماعی ، #اینستاگرام ، #تهاجم_فرهنگی ، #سواد_رسانه_ای
🔸چکیده:
پژوهش حاضر، به دنبال بررسی رابطه میان بهره مندی کاربران از سواد رسانه ای و در معرض تهاجم فرهنگی قرارگرفتن آنها در استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام است. جامعه آماری تحقیق، شامل کاربران فعال در شبکه اجتماعی اینستاگرام هستند وجمعیت نمونه، به شیوه در دسترس بودن به تعداد 435 نفر انتخاب شدند. در این میان ابزار اندازه گیری پرسش نامه محقق ساخته و روایی آن از نوع صوری و برای پایایی، آزمون مقدماتی با استفاده از آلفای کرونباخ بوده که در متغیر تهاجم فرهنگی 817/.0و در متغیر سواد رسانه ای 878/0به دست آمد. یافته های تحقیق نشان می دهد؛ رابطه معکوسی بین سواد رسانه ای و تهاجم فرهنگی در میان کاربران وجود دارد. همچنین بین سن کاربران و تهاجم فرهنگی رابطه معکوسی وجود داشت. نتایج به دست آمده، بر تفاوت معناداری میان دو متغیر جنسیت و تحصیلات کاربران با تهاجم فرهنگی دلالت دارد. همچنین آزمون تحلیل مسیر، تأییدکننده تاثیر متغیرهای سن، تحصیلات، سواد رسانه ای و میزان استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام بر تهاجم فرهنگی است.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
روانشناسی و سواد رسانه ای
ادمین: Vavgh01@
کانال حداقل سه روز در هفته به روز رسانی می شود.
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
3 گام مهم برای ایمنی در فضای مجازی
آیا صرف داشتن سواد رسانهای منجر به کاهش آسیبها میشود؟
محمد حسن عبدالصمد - روزنامه کیهان
🔹این روزها اکثر مردم در فضای رسانهای تنفس میکنند. عدهای میگویند نگوییم #فضای_مجازی بلکه بگوییم فضای واقعی غیرملموس و حتی عدهای این تعریف را هم ناقص میدانند و میگویند این فضا ملموس هم هست و هیچ تفاوتی با عالم واقعی ندارد.
دروغ، تهمت، شایعه، کلاهبرداری، اتلاف وقت، اعتیاد، محتوای غیراخلاقی، ایجاد تردید و بدبینی که در دنیای واقعی وجود دارد در فضای مجازی نیز وجود دارد و یا میتوان گفت فضای مجازی رفتار و هنجارهای اجتماعی را میتواند تشدید و یا تسهیل کند.
این آسیبها که نماد بیرونی دارد مربوط به رفتار انسانها میباشد این در حالی است که بسیاری از آسیبهایی که مربوط به افکار و بینش انسانها است، از دید کارشناسان پنهان مانده است و ممکن است بعد از گذر چند دهه خود را نمایان سازد.
🔹سواد رسانهای
بسیاری از کارشناسان راهحل کاهش آسیبهای احتمالی فضای مجازی را گسترش «#سواد_رسانهای» میدانند. به همین منظور خوشبختانه چند سالی است که برخی از ارگانها و کارشناسان به صورت خودجوش و سازماندهی شده به آموزش سواد رسانهای روی آوردهاند.
اما چند سؤال جدی در این حوزه مطرح است:
آیا آموزش سواد رسانهای منجر به کاهش آسیبهای ناشی از فضای مجازی میشود؟
آیا در کشورهایی که آموزش سواد رسانهای را از سالهای دور شروع کردهاند، این آسیبها کاهش پیدا کرده است؟
آیا صرف داشتن دانش سواد رسانهای لزوماً منجر به کاهش آسیبها میشود؟ (فرد سیگاری که میداند سیگار بد است آیا سیگار را ترک میکند؟)
چه عوامل دیگری برای کاهش آسیبهای رایج در حوزه رسانه و فضای مجازی وجود دارد؟
🔹تقابل غلط سواد رسانهای و فیلترینگ
متاسفانه عدهای تنها راهحل مشکلات بیشمار فضای مجازی را، یادگیری دانش سواد رسانهای میدانند و برای به ثمر نشستن اهداف سیاسی و اقتصادی خود شعار میدهند که «سواد رسانهای به جای #فیلترینگ» باشد. این شعار شاید عامهپسند باشد اما فردی که اندک دانشی در حوزه رسانه داشته باشد میداند که تقابل سواد رسانهای و فیلترینگ، حرفی از اساس غلط و غیرکارشناسانه است. برای روشن شدن غلط بودن این سخن به مثال زیر توجه کنید:
کدام پدر عاقل و دلسوزی قبل از آنکه فرزندش گواهینامه راهنمایی و رانندگی را بگیرد سویچ اتومبیل را به او میدهد تا به مسافرت برود؟
پس یک گام این است که مهارت یادگیری استفاده از اتومبیل را بداند (آموزش سواد رسانهای)، حال سؤال این است که آیا صرف داشتن گواهینامه باعث میشود این جوان در رانندگی با خطر تصادف مواجه نشود؟ خیر؛ بلکه عوامل دیگری مانند: امنیت اتومبیل (نوع ابزار رسانهای)، جادههای سالم و امن (زیر ساخت)، علائم هشداردهنده مانند تابلوی «خطر ریزش کوه»، «مسیر مسدود است»، «انحراف به چپ ممنوع» و...(فیلترینگ) بسیار مهم و تاثیرگذار هستند.
🔹در اینجا باز این سؤال مطرح میشود که اگر فرد هم گواهینامه داشته باشد و هم تمام عوامل بالا توسط حاکمیت تامین شده باشد، آیا باز هم از خطر تصادف به دور است؟ خیر، اگر این فرد با داشتن گواهینامه و داشتن اتومبیل ایمن در جادههای سالم و بیخطر براساس میل باطنیاش سرعت غیرمجاز داشته باشد و یا به علائم توجهی نکند یقینا دچار خطر خواهد شد.
پس جدای از مهارت یادگیری «سواد رسانهای» و «عوامل محیطی»، نیاز به یک «عامل بازدارنده درونی» به شدت احساس میشود.
ادامه در پست بعدی👇
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔹نقش مهم «خود کنترلی» یا «تقوا»
شاید برای همین است که داشتن دانش و مهارت سواد رسانهای منجر به ندیدن فیلمهای پورن و غیراخلاقی نمیشود. برای اثبات این ادعا میتوان به بالاترین سرچها در فضای مجازی در کشورهایی که سواد رسانهای را از سالهای دور آموزش و نهادینه کردهاند، توجه کرد.
برخی از کارشناسان حوزه رسانه، نام این عامل بازدارنده درونی را «#خود_کنترلی» گذاشتهاند در حالی که همین مفهوم به معنای کاملتر با نام «#تقوا» در اسلام از آن یاد شده است. یعنی انسان بتواند در برهههای مختلف زندگی به خواهشهای نفسانی خود نه بگوید. این نه گفتن دو علت میتواند داشته باشد، یک علت مادی، که من مثلا فلان غذا را نمیخورم برای اینکه برای من ضرر جسمی دارد، یعنی فرد علم به ضرر این فعل دارد و علم تجربی هم این ضرر را ثابت کرده است. اما گاهی این نه گفتن ریشه در عبد و فرمان پذیر بودن دارد، یعنی من این کار را انجام نمیدهم برای اینکه پروردگارم این کار را نهی کرده است، یعنی علم تجربی شاید این ضرر را ثابت نکرده باشد اما ایمان من به پروردگار عالم و قوانین او، به من اجازه انجام فلان فعل حرام را نمیدهد هر چند میل من به انجام دادن آن باشد.
🔹سه گام مهم
در مجموع، اگر بخواهیم شرط لازم برای حضور در فضای مجازی را اعلام کنیم، باید گفت که سه گام برای رسیدن به این هدف باید برداشته شود.
گام اول: عوامل محیطی (مدیریت سالم، زیر ساخت سالم، ابزاربومی، پایش محتوا یا فیلترینگ و...)
گام دوم: سواد رسانهای (سواد رایانه ای، رژیم مصرف، تفکر انتقادی، رسانه شناسی و...)
گام سوم: عامل بازدارنده درونی یا به عبارتی دیگر مهار نفس و تقوا.
متاسفانه برخی از مسئولان و کارشناسان حوزه رسانه، گزینشی به این مراحل مینگرند و تنها تحقق یک گام را کافی میدانند؛ در حالی که برای محقق شدن کاهش آسیبهای رایج در فضای مجازی باید این سه گام همزمان محقق شود.
برای مثال مدیران دولتی اعم از رئیسجمهور و وزارت ارتباطات معتقد به اجرایی شدن سواد رسانهای هستند هر چند همین گام هم ابتر مانده است و تا زمانیکه عوامل محیطی و عامل بازدارنده اعمال نشود، مشکلات کماکان پا برجا است.
برخی دیگر هم تنها محقق شدن عوامل محیطی را کافی میدانند که این نگرش هم هر چند آسیبها را کمتر میکند اما منجر به رفع مشکلات رایج در فضای مجازی نمیشود. از این افراد باید پرسید که آیا به فرض مثال اگر تمام مردم در بستر داخلی و در #پیام_رسانهای_بومی عضو باشند که اتفاقی مهم و مثبت است، آیا مخاطبان در معرض ترویج شایعه، اعتیاد رسانهای و محتوای بیهوده قرار نمیگیرند؟
یقینا هر سه گام از اهمیت ویژه خود برخوردار است و مردم و مسئولین باید برای تحقق این سه گام بکوشند.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
هدایت شده از خبرهای فضای مجازی
جنگ سایبری میتواند نه تنها زمینهساز بلکه تأثیرگذارتر از جنگ نظامی باشد.
https://www.mashreghnews.ir/news/932928
@seda24
هدایت شده از خبرهای فضای مجازی
شبکههای اجتماعی؛ گنج اطلاعاتی جدید ارتش آمریکا +دانلود
اندیشکده آمریکایی «رند» مینویسد: تحلیل رسانههای اجتماعی میتواند برای تنظیم پیامهای ارسالی به جامعهای خاص و یا تأثیرگذاری بر طرزتفکر، تصمیمگیریها و یا رفتار آن جامعه مورد استفاده قرار بگیرد.
اندیشکده «سازمان رند» (RAND) وابسته به وزارت دفاع آمریکاست که طی گزارشی با عنوان «نظارت بر رسانههای اجتماعی: درسهایی برای تحلیلهای آینده وزارت دفاع در حمایت از عملیاتهای اطلاعاتی[۱]» مفصلاً به این موضوع پرداخته است.
متن کامل گزارش را دانلود کنید.
https://www.mashreghnews.ir/news/741634
@seda24
هدایت شده از خبرهای فضای مجازی
⭕️ نتیجه انتخابات نخست وزیری هند در دستان واتساپ:
🔸 واتساپ نزدیک به یک میلیارد کاربر فعال دارد و در این میان حزب «باهاراتیا جاناتا» وابسته به نخستوزیر هند توانسته است اطلاعات دقیق رأیدهندگان خود را از بین آنها جمعآوری کند تا پیامهای هدفمند شخصی و گروهی را در واتساپ به دست این افراد برسد. این حزب رأیدهندگان خود را به سه دسته مسلمانان، لیبرتادها و سکولارها تقسیم کرده است و با انتشار پیامهای هدفمند و مشخص القا میکند که تمامی آنها مسیر رسیدن به خوشبختی را طی میکنند.
http://www.ion.ir/News/471245
@seda24
هدایت شده از خبرهای فضای مجازی
🔴 بیانیه کاخ سفید: اگر فکر می کنید علیه شما تبعیضی انجام می شود می توانید به راحتی از طریق مراجعه به پلتفرم کاخ سفید اعتراض خود را مطرح و برای حل مشکل خود اقدام کنید. این پلتفرم با هدف مبارزه با تعصبات سیاسی طراحی شده است.
🔸 اما اساسا چرا کاخ سفید باید این نوع پلتفرم را طراحی کند؟ از مدت ها پیش، دونالد ترامپ اعلام کرده بود که شبکه های اجتماعی و مشخصا فیس بوک و توییتر، محتواهای افراد وابسته به حزب جمهوریخواه را به سایه می کشند و محو می کنند، در حالی که محتواهای مرتبط با حزب دموکرات را به وضوح به نمایش می گذارند.
🔸 در بخشی دیگر از متن توضیح این پلتفرم در سایت کاخ سفید می خوانیم: " بسیاری از آمریکایی ها حس می کنند، حساب های آنان بیش از حد محدود شده یا مورد تعلیق واقع شده است. اگر شما هم فکر می کنید که تعصب سیاسی موجب چنین اقدامی علیه شما شده، داستان خود را با رئیس جمهور ترامپ به اشتراک بگذارید. "
@seda24
هدایت شده از خبرهای فضای مجازی
بهدنبال تلاش بیوقفه «جاسیندا آردن» نخستوزیر نیوزیلند، سرانجام طرح«ندای کریست چرچ»(Christchurch Call) به منظور مقابله با اقدامات مشابه تروریستی به رسمیت شناخته شد و رهبران کشورهایی ازجمله نیوزیلند، هندوستان، سوئد، نروژ، استرالیا، انگلیس، کانادا، فرانسه، ایرلند، سنگال، اردن، اندونزی و اتحادیه اروپا در اجلاسی شرکت کردند تا غولهای دنیای فناوری را متعهد سازند که با انتشار اخبار تروریستی، آموزش، عضوگیری و...برخورد جدی تری داشته باشند. در این اجلاس نمایندگانی از شرکت های برتر فناوری ازجمله فیس بوک، گوگل، مایکروسافت و توئیتر و آمازون حضور داشتند و کشورها و شرکت های فناوری هریک متعهد شدند تا برای اجرای بندهای مختلف این سند قانونی سه صفحهای که در حقیقت نتیجه ۶ هفته فعالیت شبانه روزی نخستوزیر نیوزیلند است، اقداماتی خاص انجام دهند.
امانوئل مکرون گفت: ما خواستار یک اینترنت آزاد و امن هستیم بدون اینکه در آن، حقوق بشر و آزادی بیان نادیده گرفته شود. ما معتقدیم که اینترنت میتواند در شکوفایی اقتصاد یک جامعه تأثیرگذار باشد و نمیتوان آن را نادیده گرفت پس باید بدون اعمال هر نوع سانسور، این محیط را امنتر کرد و البته بخش عمده این وظیفه به عهده شرکت های بزرگ فناوری است.
http://www.ion.ir/News/471569
@seda24
هدایت شده از خبرهای فضای مجازی
چند سال از عمر ما در شبکههای اجتماعی هدر میرود؟
ما انسانها به طور میانگین روزانه ۲ ساعت از وقتمان را در اپلیکیشنهای اجتماعی میگذرانیم؛ یعنی چیزی معادل ۵ سال و ۴ ماه در طول عمرمان!
https://www.isna.ir/news/98022714263
@seda24
هدایت شده از خبرهای فضای مجازی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سازمان عفو بین الملل به سبب نفوذ شرکت های صهیونیستی به واتس آپ خواستار شکایت از وزارت جنگ رژیم صهیونیستی شد.
عفو بین الملل اعلام کرد گروه NSO که مقر آن در فلسطین اشغالی قرار دارد شبکه اجتماعی واتس آپ را هک کرده و گروه های حقوق بشری را هدف قرار داده است.
شرکت فیس بوک نیز اعلام کرده بود یک شرکت اسرائیلی با ایجاد حساب های کاربری جعلی تلاش کرده بود انتخابات برخی کشورهای آفریقایی از جمله تونس را تحت تاثیر قرار دهد.
واتس آپ اعلام کرد هکرها با استفاده از خلل موجود در این اپلیکیشن، برنامه هایی برای زیر نظر گرفتن تلفن های همراه و دیگر تجهیزات الکترونیکی نصب کرده بود.
@seda24
هدایت شده از خبرهای فضای مجازی
🔴🔵 مسعود بصیری:
📢 از 18 هزار کیلومتر آنطرف تر از مرزهای ما، برای ما تصمیم گیری می کنند و اپلیکیشن های هاتگرام و تلگرام طلایی را به سادگی خوردن یک لیوان آب از روی موبایل کابران ایرانی حذف میکنند.
⚠️ در اینطرف دنیا وزارت ارتباطات ما تنها توانست ابراز تاسف کند و بگوید این کار خیلی بدی بوده است.
📢 ما در حال کار بر روی شبکه و بستری از اینترنت هستیم که هیچ اختیاری بر آن نداریم. صاحبان این بستر که تقریبا همه هم آمریکایی هستند خیلی راحت می توانند هر کاری دلشان خواست با اپلیکیشن ها و نرم افزارهای ما انجام دهند بدون این که از ما اجازه بگیرند یا حتی اطلاع کوچکی بدهند.
📢 شما مشغول کارهای روزمزه خود مانند انتقال پول، گرفتن تاکسی اینترنتی، تبادل پیام و امثال آن هستی اما ناگهان می بینید که هیچ کدام از این نرم افزارها در دسترس نیست. مثل همان کاری که اپل انجام داد و حتی نرم افزارهای بانکی را هم روی موبایل ها غیرفعال کرد و جالب آنکه وزارت ارتباطات ما بازهم فقط توانست ابراز تاسف کند.
⚠️ اما موضوع خیلی جدی تر است. جدی تر از آنکه فکرش را بکنید. کافی است چندین میلیون کاربر اسنپ یا اپلیکیشن های اقتصادی دیگر یک روز صبح از روی موبایل ما پاک شده و دیگر قابل استفاده نباشند. به راحتی میلیون ها نفر کارمند و کارگر بیکار شده و محل درآمدشان را از دست می دهند. آیا بازهم می خواهید ابراز تاسف کنید؟
📢 سالهاست همه کسانی که این فضا را رصد می کنند فریاد زده اند که اینترنت ما باید از شبکه جهانی مستقل شده و بتواند روی پای خودش بایستد. اما نه از شبکه ملی اطلاعات خبری هست و نه از همت جدی برای راه اندازی فوری این شبکه.
⁉️ اصلا کدام انسان عاقلی می پذیرد که ما همه بستر کار و فعالیت اجتماعی و اقتصادی خود را به دست دشمنام سپرده و منتظر تصمیم او باشیم؟ مگر این همه صفحات نامناسب اخلاقی و اقتصادی و حتی تروریستی در فضای داخل کشور ما فعال نیستند و هیچ کدام از مدیران شبکه های خارجی هیچ جوابی به نامه های ما نمی دهند؟
⁉️ چطور در غرب برای خودشان قوانین سخت استفاده از فضای مجازی را وضع می کنند اما در ایران آقایان خیلی راحت نشسته اند و با التماس دنبال غرب افتاده اند که فشارش را روی سر مردم ما بردارد؟
⁉️ چرا قدرتتان را می دهید و التماس می خرید؟ مگر راه اندازی یک شبکه ملی چقدر زحمت دارد که کشوری مثل چین انجام داده و ما هنوز در حال نامه نگاری به پاول دوروف و التماس از اندروید و گوگل هستیم؟
🙌 از قوه قضاییه میخواهم که به مساله ورود کند. تنها راه چاره اقدام قضایی برای پی گیری مصوبات بر زمین مانده مجلس و دستورات رهبری است. خطر موجود در فضای مجازی امنیت اقتصادی و اجتماعی مردم را تهدید می کند و اصلا نمی توان با آن مماشات کرد. چرا که کافی است نرم افزارهای اقتصادی ما از روی موبایل و حتی اینترنت حذف شوند. آنوقت هیچ کس نمی تواند در کوتاه مدت چاره ای برای آن بیاندیشد.
http://www.qudsonline.ir/news/656740
@seda24
هدایت شده از خبرهای فضای مجازی
⭕️ دولت ایتالیا قصد دارد تحقیقاتی را در مورد عملکرد گوگل در این کشور به عمل آورد تا مشخص شود آیا این شرکت از موقعیت برتر خود برای اعمال نفوذ در بازار محصولات هوشمند سوءاستفاده کرده است یا خیر.
🔴 گوگل با استفاده از موقعیت برتر سیستم عامل اندروید، در بازار اپلیکیشنهای متنوع تجاری و حرفهای نیز دست برتر را دارد و با حذف یا افزودن اپلیکیشنهای خاص بر تعداد کاربران آنها افزوده یا از میزان آنها می کاهد که این امر به معنای انحصارطلبی تجاری است.
🔹 مقامات گوگل در واکنش به این رویداد مدعی شده اند که شکایت یادشده را به دقت مورد بررسی قرار خواهند داد و با مقامات ایتالیایی برای برطرف شدن نگرانیهای آنها همکاری خواهند کرد. نتیجه این تحقیقات ۳۰ ماه می سال آینده میلادی اعلام میشود.
🔸 آسین ایج، بر اساس بیانیهای که عصر روز گذشته در این زمینه صادر شده، گوگل از گنجاندن اپلیکیشنی موسوم به Enel X Recharge در اپ Android Auto خودداری کرده است. این اپلیکیشن توسط شرکت ایتالیایی Enel تولید شده که در حوزه انرژی و به خصوص برق و گاز فعال است. اپلیکیشن یادشده برای مدیریت شارژ خودروهای برقی از طریق گوشیهای هوشمند به کار میرود. همچنین از آن میتوان برای یافتن نزدیک ترین ایستگاه شارژ خودروهای برقی و ذخیره کردن نوبت استفاده کرد.
@seda24
هدایت شده از کتاب خوب📚
✅ دانلود کتاب فرهنگ، سبک زندگی و جرم: گفتارهایی در جامعهشناسی جنایی ایرانی
✅ اثر وحید یامین پور و شاطری پور اصفهانی
...توجه به اوضاع فرهنگی و اجتماعی اکنون ایران و جهان و تلاش در درک تاریخی و فرهنگی علل کجروی و جرم در ایران معاصر
«فرهنگ، سبک زندگی و جرم؛ گفتارهایی در جامعهشناسی جنایی ایرانی» را از طاقچه دریافت کنید:
https://taaghche.ir/book/45014
✅ لینک دانلود در کتابراه:
http://ketabrah.ir/go/b38888/436b7
📗📘📙
@ketabe_khoob
سواد رسانه و روانشناسی
♨️پروپاگاندا نه همیشه به صورت دروغهای بزرگ، بلکه گاهی در لباس فریبهای کوچک رخ مینماید؛ فریبهایی که چون ناخودآگاه انسانها را هدف قرار میدهند، همچون اسب تروا میتوانند با خیالی آسوده راه خود را به قلعهی ذهن ما باز کنند.
#پروپاگاندا
#سواد_رسانهای
asrehooshmandi
@resane_ravanshenasi
⭕️انواع عملکردهای رسانه ای در راه اندازی جنگ روانی
1⃣در كشورهايي كه حكومت آنها صبغهاي نژادي و قومي دارد، رسانهها تحت كنترل شديد دولت، تبديل به بلندگو و انعكاسدهنده گرايشهاي نژادي ـ قومي -نظامي حاكم ميشوند و به عنوان يكي از ابزارهاي «دگرسازي» یا به اصطلاح قرار دادن «ما در برابر آنها» Us Versus Them، بستر مناسبي براي ايجاد تنش، خشونت و حتي جنگ داخلي فراهم ميكنند، نوع و شيوه رفتاري رسانهها در بحران رواندا و صربستان نمونههاي خوبي در اين زمينه به شمار ميروند.
2⃣در برخي موارد، رسانههاي داخلي يا خود زمينهساز بحران و جنگ هستند و يا به دليل آن كه نميتوانند به بيان حقايق بپردازند به ترويج خشونت كمك ميكنند. در اين شرايط، اين رسانههاي بينالمللي هستند كه بايد انجام اين وظيفه را عهدهدار شوند. غفلت عمدي يا سهوي رسانههاي بينالمللي در پرداختن به موضوع، منجر به بروز و يا ادامه جنگ و خشونت ميشود. سكوت عمدي رسانههاي غربي در برابر نسلكشي صربها و جنايات صدام عليه اكراد، از مصاديق بارز در اين زمينه هستند.
💢در اين باره مارك دافيلد (Mark Duffield) ضمن بررسي گزارشهاي تايمز و نيويورك تايمز كه منجر به عدم مداخله جامعه بينالمللي در جريان نسلكشي در كشور رواندا شده است، چنين رسانههايي را در خدمت آنچه بربريتگرايي جديد (New Barbarism) غرب ناميده ميشود، قلمداد ميكند.
3⃣ تلاش رسانههاي كشور ثالث براي ايجاد اختلاف بين دو كشور و يا تحريك به اقدام براي جداييطلبي، شيوه ديگري است كه ميتوان به آن اشاره كرد.
4⃣ترغيب سياستمداران به آغاز جنگ با مطرح كردن اين ايده كه ساير روشهاي تغيير رفتار كشور هدف نتيجهبخش نخواهد بود، از ديگر شيوههايي است كه رسانهها به آن متوسل ميشوند.
5⃣اگر در زمان جنگ، رسانهها تلاشي براي خاتمه آن انجام ندهند، در حقيقت تداوم خونريزي و خشونت را موجب شدهاند.
در عصري كه بيش از 17000 ماهواره، امكانات فوقالعادهاي را به وجود آوردهاند، تا حدي كه ميتوان از ديپلماسي مجازي (Virtual diplomacy) بحث كرد، رسانهها ميتوانند تلاش فراواني براي ترغيب طرفهاي درگير به گفتوگو و حتي مذاكرات بينالمللي چند جانبه به عمل آورند.
#جنگ_روانی
#سواد_رسانه_ای
#قرارگاه_فرهنگی_عمار
🎯 زندگی ما طوری شده که بدون گوشی هوشمند دستکمی از جهنم ندارد. البته عجیب هم نیست؛ پیشتر کارشناس طراحی گوگل، تریستان هریس، گفته بود که «گوشیهای هوشمند طوری ساخته شدهاند که اعتیادآور باشند». اما با این اعتیاد چه میشود کرد؟ اگر شبکههای اجتماعی را ترک کنیم، شاید حتی امنیت معیشتمان هم به خطر بیفتد. از سوی دیگر، اگر در آن بمانیم، آرامش روح و روانمان را با دست خود سرکوب خواهیم کرد. دو کتاب جدید راهحلهایی دارند که شاید به درد ما هم بخورد.
🔖 ۴۵۰۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۲۸ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
http://tarjomaan.com/barresi_ketab/9405/
✍سواد انتقادی چیست و چرا باید از کودکی فرزندانمان به سواد انتقادی مجهز شوند؟
🔸فرزندان ما در جهانی زندگی می کنند که مملو از القائات رسانه ای، توهمات فریبنده تبلیغات و ایدئولوژی هاست. آنقدر این فضا بر فرزندان ما فشار وارد می کند که قدرت انتخاب را از آنها و حتی بزرگسالان می رباید.
✅ اما بهترین چاره برای حفظ استقلال شخصیت و از کف نرفتن قدرت انتخاب در بچه ها چیست؟
🔸 فرزندانی که از کودکی در محیط خانه و مدرسه، "منتقدانه" رشد می کنند، اجازه نمی دهند قدرت انتخاب و استقلال عمل آن ها ربوده شود.
با تفکر انتقادی شهروندانی تربیت می شوند که با احساس زندگی می کنند، اما با عقل تصمیم می گیرند. در واقع اینها کسانی هستند که سطح انتظارشان از محیط و جامعه بالاتر از دیگران است و به راحتی سر تعظیم در برابر هیچ قدرتی اعم از امپراتوری تبلیغات، ایدئولوژی های فریبنده و حکومت های خودکامه فرو نمی آورند.
🔹 اگر به تفکر انتقادی به عنوان یک مهارت نگاه کنیم، کسی که انتقادی می اندیشد باید دارای مهارت هایی همچون جسارت در طرح پرسش، اهل خوب شنیدن، کسب اطلاعات، پرهیز از برخورد تند با دیدگاه های مخالف، ادعای کمتر و دلیل بیشتر، صبر و حوصله و آمادگی روحی و روانی بالا برای پذیرش ایده های جدید باشد.
🔸اگر به تفکر انتقادی به عنوان یک سواد بنگریم، مواجهه ما با مسائل پیرامونی، منطقی تر خواهد شد.
🔹 سواد انتقادی برای دانش آموزان امروز که چسبندگی بسیار بالایی به رایانه و اینترنت و دنیای دیجیتال دارند، یک ضرورت است.
🔺منبع:
- چیستی تفکر انتقادی و وضعیت آن در آموزش و پرورش ایران"، ارائه ای از مرتضی نظری در میز اندیشه انجمن اسلامی معلمان ایران، تیرماه ۱۳۹۳
#سواد_رسانه
@resane_ravanshenasi
رئیس هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای ایران گفت:
بستر اینترنت تمامی شئون زندگی انسان را به اختیار گرفته است
دكتر مرتضی موسویان اظهار داشت: اگر یك كشور شبكه و زیرساخت خودش را نداشته باشد، مجبور می شود در فضای مجازی در زیرساخت كشورهای دیگر زندگی خود را پیش ببرد.
مشروح کامل این خبر را در سایت رادیو گفت و گو بخوانید :
http://www.radiogoftogoo.ir/NewsDetails/?m=175102&n=423823&ap=1
#بستر_اینترنت #شبكه_ملی_اطلاعات #وقوع_انقلاب_صنعتی